"Balans nieuw concertaanbod stemt niet bepaald vrolijk Uitbreiding Concertgebouw kan doorgaan istorisch Museum Rotterdam leropent deuren na elf jaar CetdóeSomcwt MEER KWANTITEIT DAN KWALITEIT Eurythmics verplaatst 'ure romantiek bij Brahms Onderscheiding voor Residentiekoor Jubilerend Alma Materkoor toont bescheiden vooruitgang CUNST WOENSDAG 15 OKTOBER 1986 PAGINA 15 jiton Wagterprijs oor Te Gussinklo ARLINGEN De jfde Anton Wagter- jol-ijs is toegekend aan Cfessel te Gussinklo ej ior zijn debuut ,,De Jierboden Tuin". De w ijs wordt zaterdag o Harlingen aan Te Gussinklo uitgereikt or mevrouw M. k jstdijk-van der Hoe- De jury dit jaar -jstond uit Nico heepmaker, Maar- 't Hart, Martin >s en Ko Pop én ind onder voorzit- -schap van Hans Uitgevers willen helft leengeld DEN HAAG De boekuitgevers in ons land vinden dat zij recht hebben op de helft van het leengeld dat betaald wordt als ie mand een boek uit de bibliotheek haalt. Nu is het zo dat de auteur 70 procent van het geld ontvangt. De uitgever ontvangt 30 pro cent. In een reactie op de ontwerp-welzijns- wet van minister Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur laat de Ko ninklijke Nederlandse Uitgeversbond (KNUB) nu weten dat een gelijke verdeling van het leengeld „essentieel is voor het voortbestaan van de uitgeverijen". De 30 procentsregeling noemen zij principeel on juist. De tijdelijke bepaling die het ieengeld regelt loopt eind dit jaar af. De KNUB meent verder dat niet alleen leengeld moet worden betaald over boeken, maar ook over andere informatiedragers als platen, videobanden en microfiches. RAMBO NAAR AFGHANISTAN LOS ANGELES Sylvester Stallone heeft bekendgemaakt dat zijn volgende Rambo-film zich in Afghanistan zal afspelen. De spierbal stelt zich ten doel in dat land zijn oude commandant te bevrijden, die is gevangen ge nomen door de Russen. Aan het eind van Rambo II eindigt de Vietnam veteraan die het niet af kan leren in Thailand. In num mer III gaat hij Afghanistan on veilig maken. Stallone werkt nu aan de film Over the Top. Het is zijn bedoeling dat Rambo III in de Verenigde Staten wordt uitge bracht op 4 juli, de Onafhanke lijkheidsdag. AMERIKAANSE KOMIEK KEENAN WYNN OVERLEDEN LOS ANGELES De Amerikaanse komiek en acteur Keenan Wynn is gisteren op 70-jarige leeftijd overleden. Wynn leed aan kanker. Wynn speelde in een groot aantal films waaronder „Doctor Strangelove", „Nashville" en „The Love Bug" Zijn loopbaan als film- en televisieacteur duurde 54 jaar De laatste prominente rol van de besnorde acteur was die van Digger Bar nes in de Amerikaanse televisieserie „Dallas". De acteur James Stewart herdacht Wynn gisteren als „een van de beste karakter spelers" van Hollywood. „Hij was een geweldig acteur en groei de met de jaren. Hij heeft een enorme, prachtige bijdrage aan de film geleverd", zo zei Stewart. Wynn, zoon van de komiek en acteur Ed Wynn. publiceerde in 1960 zijn autobiografie met de titel „Het leven met mijn vader" Het boek was naar zijn zeggen echter „niet op de sofa van de psychiater" geschreven, al gaf hij toe dat hij er in het begin van zijn loopbaan onder gebukt ging altijd te worden aangeduid als „de zoon van Ed Wynn". Vader en zoon traden in 1959 samen op in de film „Requiem for a Hea vyweight" Andere Hollywoodprodukties waren onder andere „Kiss me Kate" en „Best Friends". Daarnaast speelde hij rollen in meer dan 300 televisiefilms. li AMSTERDAM Wie de j^noeite neemt om zoveel ,f nogelijk seizoenprogram- na's te vergaren op mu- iekgebied zal vaststellen, lat het concertaanbod veliswaar groeiende is, naar dat het met de pro- ;rammering en het ^erwachten niveau vrij jjlroef is gesteld. Het mu- iekcircuit lijkt ondanks !en groeiend aantal ma- ïifestaties, ondanks de nbreng van meer kuns- enaars erg klein en on- silerhevig aan kortsluiting, o n vrij afgetrapt, saai, isicoloos, ijzeren repertoire omineert overal. Juist daar- ïee is steeds weer een groot ubliek te mobiliseren, maar nige aanzet tot vernieuwing verandering zou welkom v<Jjn. Daarvan is echter nau welijks wat waar te nemen Ie laatste vindingen op dit a ebied, in de vorm van kof- e-, rondom-, familie-, kus- !n- en kinderconcerten zijn J jaren oud. Het muziekge- [ti?uren wordt evenmin ver- rj Ijkt met series als het roman tisch piano- of vioolconcert, ^eethovenavonden en „grote uamen in de Grote zaal". Ie oorzaken lijken duidelijk: ïdere concertgever moet een Juitende exploitatie krijgen _ji dat is vrijwel uitsluitend Sogelijk door het publiek te eden waar het om vraagt, at is het bekende werk, l/aarvan de aantrekkelijkheid glijkbaar niet verloren gaat. ■erder werken waarschijnlijk p al jaren geleden voorge melde bezuinigingen, inkrim- ingen, saneringen en fusies pas goed door. Ze beperk- tn inderdaad de armslag en mogelijkheden tot nieuwe, •ootschalige initiatieven, laarnaast is het goed te be- wnken, dat we in vergelij- ng met de ons omringende buitenlanden heel goedkoop uit zijn, of anders gezegd veel te weinig betalen. In Neder land betalen we tussen de 10 en 40 gulden voor de duurste muziekhappenings, minder dan de helft van wat onze buurlanden voor vergelijkba re manifestaties vragen. Vrij wel de enige uitzondering vormt de serie van „6 We reldberoemde symfonie or-, kesten" in het Amsterdamse Concei%ebouw, waarvoor per concert 56 gulden wordt ge vraagd. Daar ziet men dan ook een publiek dat men nor maal zelden of nooit "intreft bij concerten. Het beslaat voor een groot deel uit personeels leden van de sponsorbedrij ven en -instellingen. Overi gens: niets tegen sponsoring. Zonder irlstitutionele geld schieters zou in de kunst veel minder mogelijk zijn. Symptomatisch voor de krap te aan geld is dat van jaar tot jaar minder wereldberoemde en dus dure dirigenten en so listen naar Nederland komen. Steeds meer dringen op zich respectabele, maar in het gro te wereldconcert toch eerder figuren van het tweede en derde plan op de podia door. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn dat Leopold Hager, David Zinman, Simon Rattle, Symy- on Byehkof, Myung-Wha Chung naast vertrouwde ver tegenwoordigers van de oude garde 'als Antal Dorati en Eugen Joehum. Voor Amsterdams nieuwe chef, Riccardo Chailly, breekt trouwens het uur der waar heid aan om te bewijzen, dat hij in hoogwaardig repertoire meer is dan de tweede garni- tuurs dirigent, waarvoor de ervaren Berlijners hem hou den. Het vrij abrupte vertrek van de Nederlanders Haitink naar Londen en De Waart naar Minneapolis maakt zich ineens pijnlijk voelbaar. Haitink keert komend seizoen nog maar twee korte periodes naar Amsterdam terug, in de cember onder andere om Riccardo-Chailly tijdens de Eurovisie Kerstma tinee Mahlers 5e te doen en in maart. Alleen op de komst van de fameuze Carlos Klei- ber (al in oktober) en de in Montreal zulke voortreffelijke dingen doende Charles Dutoit kunnen we ons vast verheu gen. Naar Nikolaus Harnon- court kijken veel van zijn in aantal groeiende fans dit jaar ook vergeefs uit. Hij kómt pas volgend jaar, één keer om Bachs Matthaus per traditie uit te voeren en verder ver rassend genoeg om in het nieuwe Muziektheater enige voorstellingen v£n Johann Strauss' operette „Die Fleder- maus" te geven. Met het Con certgebouworkest in de bak, dat wel. Opera Andere lichtpuntjes zijn even eens vrijwel alleen te vinden in het Muziektheater in Am sterdam, dat het echter ook al weer moet doen met een be perkt budget. Dat van de der tien opera-uitvoeringen er slechts zeven echt nieuw zijn, is hiervoor een indicatie. Naast Kettings „Ithaka" en Verdi's „Fallstaf" gaat het om Rossini's „Barbier", de al ge noemde „Fledermaus" en Alfred Brendel twee dubbelprodukties: De Falla's „El retablo de maese Pedro" plus Ravels „L'heure espagnole", en Knussens „Max en de maximonsters" plus Stravinsky's „Renard". Eén opera gaat in concert- vorm: Rossini's „Semirami- de", maar dan wel met Christina Deutekom. Verder zijn er vijf co-producties met andere operahuizen: Hamburg brengt Zemlinsky's „Kreidek- reis" aan, de Komische Oper uit Oost-Berlijn „Boris Godoe- nof", Reimanns „Lear" en Handels „Giustino". Waarmee meteen de nieuwe dirigent Haenchen en de beroemde re gisseur Harry Kupfer her nieuwd hun visitekaartje af geven. Al met al niet echt een vlie gende start van de Neder landse Opera. Naar verhou ding veel boeiender en avon tuurlijker zijn de „Acht bij zondere KRO concerten" in Utrechts Vredenburg en de „VARA Matinée" in het Am sterdamse Concertgebouw. De VARA biedt onder andere Monteverdi's „Ritor-no d'Ulis- se" en „Ulisse" van Dallapic- cola, Mozarts „Mitridate" en Verdi's „Masnadieri", de KRO Messiaens „Franciscus", Mas- cagni's „Nerone" en Berlioz „Troyens", om maar een paar hoogtepunten te noemen. Vredenburg Het aantrekkelijke van Vre denburg is dat er een enorme verscheidenheid wordt gebo den. Niet alleen Beethovens tien Vioolsonates, optredens van het Amsterdam Barok Orkest en het Orkest van de 18e eeuw, maar ook een reeks onder de titel „Wien damals", géén operette, maar vroegro- mantische serieuze muziek uit Wenen, met daarin gerite- greerd de 200e geboortedag van Carl Maria von Weber. Extra aantrekkelijk binnen de drie orkestseries is, dat alle grote symfonieorkesten van ons land daar te horen en te vergelijken zijn. Als snoepje van het seizoen treedt in Utrecht (eenmalig voor Ne derland blijkbaar) het Kamer orkest van de EEG onder Claudio Abbado op (6 decem ber, symbolisch genoeg). Andere hoogtepunten uit het komende seizoen spelen zich in Amsterdam af. Zo is daar Alfred Brendel, die volgend jaar in maart/april op vier avonden al Schuberts piano- werken komt spelen, of het Amadeuskwartet, dat een paar avonden wijdt aan ook alweer Schuberts belangrijk ste strijkkwartetten. Andere kwartetten, die hun opwachting her en der in den lande maken zijn gelukkig het Orlando-, Juilliard-, Me- los-. Vermeer-, Fitzwilliam- en Borodinkwartet. Daar is wel hoog niveau en kwaliteit te verwachten. Bij de rondrei zende pianisten is het al min der. Het lijkt echt, of een treurig stemmende routine gaat domineren. Een positief facet tot slot: de ondanks de vrij sombere toe komstverwachtingen met veel animo en engagement spelen de conservatoriumorkesten, die her en der concerten ge ven. JAN DE KRUIJFF Onderscheiding voor John Sillevis John Sillevis, conservator van de afdeling moderne kunst van het Gemeentemuseum, heeft gisteren uit handen van de ambassa deur van Frankrijk J. Gaultier de la Ferrière een hoge Franse on derscheiding mogen ontvangen. Sillevis, die een belangrijke rol speelt bij de uitwisseling van Franse en Nederlandse exposities, kreeg het „croix de chevalier de l'ordre des arts et des lettres", vanwege zijn bevordering van de belangstelling voor de Franse kunst. De Hagenaar zei in zijn dankwoord het kruis te beschou wen als een eerbetoon aan het hele team van medewerkers van het Gemeentemuseum. AMSTERDAM De Vereni ging Monumentaal Concertge bouw Amsterdam heeft op nieuw bakzeil gehaald in haar strijd tegen een uitbreiding van het Concertgebouw. Het beroep dat zij bij de Raad van State had ingesteld om schor sing van de bouwvergunning te krijgen is niet ontvankelijk verklaard. De vereniging kan nu alleen de bouwvergunning zelf nog aanvechten. Het ging nu alleen om de schorsing van die vergunning. Concertge bouwdirecteur Sanders ver wacht echter dat de vereni ging nu nog weinig kans van slagen heeft. De vereniging is tegen de moderne aanbouw, omdat het volgens haar het monumentale karakter van het concertgebouw aantast. De werkzaamheden zijn gekop peld aan de renovatie van het complex. Met de aanbouw wordt in 1987 begonnen. De vereniging meent dat er nóg tijd voldoende is om voor die tijd alternatieve plannen te ontwikkelen die de gewraakte uitbreiding onnodig maken. ROTTERDAM Door ziekte van zangeres Annie Lennox gaat hét eerste Eurythmics-concert vanavond in de Rotterdamse Ahoy' niet door. Het wordt verplaatst naar 17 oktober. Het tweede concert op 16 oktober blijft ongewijzigd. de Hagenaars nu eens iets er chauvinistisch waren zou jigentia fcyj een recital waar- jtwee zeer bekende Haagse kici optreden niet zo slecht cht zijn als gisteravond, i violiste Marieke Blanke en de pianist Frédéric jnders zijn beiden in Den geboren en hebben hier I deel van hun opleiding ge en. Hier nauwelijks bekend ïaarentegen de jonge cellist ter Wispelwey die in 1984 jjAnner Bijlsma in Amster- afstudeerde. Brieën voerden zij het eer- van de drie concerten in de hms-cyelus uit, waarover üs eerder in deze kolom- werd bericht. Voor de pauze klonken de vioolsonate opus 100 in A en de cellosona te opus 99 in F die in hetzelfde jaar ontstonden toen de com ponist op ruim 53-jarige leef tijd zijn volle muzikale rijp heid had bereikt. Het na de pauze gespeelde trio in B voor viool, cello en piano 'draagt het opusnummer 8 om dat de eerste versie ontstond toen Brahms 19 was. Een jaar na het ontstaan van beide eer dergenoemde werken, werkte hij het echter ingrijpend om en in deze versie werd het tij dens het recital uitgevoerd. In de 16 werken voor piano en éen of meer strijkinstrumen ten die Brahms schreef staat de piano steeds zeer centraal. Dat kwam ook veelvuldig naar voren in dit recital. De piano had een duidelijke cen trum-functie en tendeerde er naar muzikaal het spel van beide jongere strijkers in de snelle en gepassioneerde delen te overschaduwen. Het rijke lijk vloeiende pianospel met zijn vele schakeringen deed Brahms in optima recht. Beide strijkers speelden hun sterkste troeven uit in hun zuivere be nadering van deze rijke laat romantiek. Dat wil zeggen dat zij daar niet als het ware zwel gend in ten onder gingen maar ook als de golven heel hoog gingen het muzikaal even- Eerste concert in de Brahms-cyclus door Marieke Blankestijn, viool, Pe ter Wispelwey, cello en Frédéric Meinders, piano. Diligentia, gister- Terwijl het spel van de violiste over de hele lijn egaal en ver zorgd was, gaf dat van de cel list een meer verbrokkeld beeld te horen. In de lyrische legato gespeelde hoofdmoot van de muziek toonde hij zich een fijnzinnig musicus. Bij de forte-passages, met name als die staccato gespeeld moesten worden, verloor zijn toon - of zijn instrumant?-teveel glans. Dit gebrek deed zich bij het trio, dat met veel elan door alle drie werd gespeeld, echter veel minder gevoelen dan bij de cellosonate. BESIER 'ERDAM Na elf (jr gesloten te zijn ge lest wordt het Histo- '«jjch Museum Rotterdam „jbrgenavond heropend c<jor premier Lubbers. ep?t museum werd in 1975 iloten omdat het ge- iw waarin het is onder pacht, het Schielands- is, te gevaarlijk werd T bezoek. Drie jaar na- het pand, het enige uit uf zeventiende eeuw in centrum van Rotter- dat niet ten prooi '1 aan het bombarde- ?nt op de werd gesloten, werd toe stemming verkregen voor restauratie. Die is nu vol tooid. De slechte staat („De vloeren golfden onder de bezoekers", zegt een medewerkster) was niet de enige reden voor de omvangrijke opknapbeurt. Het pand is tevens in zijn oor spronkelijke staat terugge bracht. Nadat het Schielands- huis, in 1662 verrezen als on derkomen voor het Hoog heemraadschap van Schieland, in 1864 was uitgebrand, is het volgens negentiende eeuwse normen hersteld. Daarvan is nu dus niets meer te zien. Pe collectie van het museum aan de Korte Hoogstraat is ge splitst in drie afdelingen: het dagelijks leven, de stadsge schiedenis en de kunst in Rot terdam. Op de afdeling Dage lijks leven zijn onder meer speelgoed, bruidskleding en - accessoires, huishoudelijke ar tikelen, dagelijkse kleding en mode alsmede de inrichting van een winkel te zien. Dat al les dateert uit de achttiende en negentiende eeuw. De afdeling stadgeschiedenis geeft een historisch overzicht van het Rotterdams gemeente bestuur, het kerkelijk leven, de handel en de haven, de gil den, orde en gezag en de lief dadigheidsinstellingen. Kunst in Rotterdam is de der de afdeling van het museum, waarop onder meer schilderij en te zien zijn van zeventiende eeuwse Rotterdamse kunste naars als Musscher, Verschui er, Stolker en Adriaan van de Werff. Van de laatste is bo vendien de nalatenschap te zien in drie stijlkamers van het museum. Bij de restauratie is een tuin- galerij achter het museum aangelegd waar beelden worden geëxposeerd uit de ze ventiende en achttiende eeuw. Onder de galerij is een kelder voor tijdelijke tentoonstellin gen. Na de opening door pre mier Lubbers is het museum op 17, 18 en 19' oktober gratis toegankelijk voor het publiek. Jubileumconcert door het SO-iarige Reaidentiekoor o.l.v. Jo Ivens m.m.v. het Residentie Orkest en de vocale solisten Hanneke Kaasschieter, An- nett Andrieaaen, Hein Meens en Ruud v.d. Meer. Circustheater, Scheveningen. Eén van de hoogtepunten van het jubileumconcert van het vijftigjarige Residentiekoor in een uitstekend bezet Circus theater was gisteren de over handiging van de Stadspen- ning van de gemeente Den Haag door mr. Van Eeghen van de afdeling cultuur van de gemeente aan de voorzitter van het koor, mevrouw Henny, Zegveld. Voor het andere hoogtepunt was het jubileren de koor zelf verantwoordelijk: de indrukwekkende weergave van „Le roi David" van Ar thur Honegger en de majestu euze vertolking van het Te Deum van Anton Bruckner. Dirigent Jo Ivens heeft dit ju bileum aangegrepen om an dermaal te bewijzen waartoe zijn koor in staat is. De „Symphonische Psalm" van Honegger is één van de moois te koorwerken uit de 20e eeuw, maar stelt aan een ama teurkoor vele eisen. Een koor dirigent bewijst niet alleen zijn kwaliteiten bij glanspunten, ook en vooral toont hij zijn kunde als een passage niet vlekkeloos verloopt. Die vele glanspunten en die enkele tekortkoming resul teerden in een bijzonder sfeer- rijke weergave door een koor dat keihard werken beloond zag door een orkest dat zich liet inspireren door die sfeer, dat karakter, die benadering. Een orkest dat zich liet inspi reren door een koordirigent die ook in staat bleek de or kestpartij te leiden. Dat orkest was het voortreffelijk musice rende Residentie Orkest. Wie ooit als koorlid het Te Deum van Bruckner zong zal zich altijd die grootse ope ningsmaten blijven herinne ren. Wie gisteravond het gehe le werk hoorde zal zich de glo rieuze vertolking door het Re sidentiekoor blijven herinne ren. Uitstekend werk in alle geledingen van het koor, Jo Ivens had alle eer van zijn in tensief werken. En ook in dit werk een Residentie Orkest als ideaal begeleider. Wat jam mer toch dat het orkest nog steeds niet de beschikking heeft over een eigen koor. Een compliment voor Ruud van der Meer als verteller in „Le roi David", een boeiend gebeuren. De sopraan Hanne ke Kaasschieter is een nieuwe ster aan een stralende vocale hemel, Annett Andriesen was met name als waarzegster adembenemend en Hein Meens zong betrouwbaar als immer. Een fijn concert. ADRIAAN HAGER Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I (Van Boetzelaer- straat 6. tel. 01720-20800): Ka- rat» Kid II (al); 13.45. 18.30, 21.15. EUROCINEMA II: Top Gun (al); 13.45, 18.45. 21.15. EUROCINEMA III: Haunted Honeymoon (al); 18.30, 21.00. Op Hoop van Zegen (al); 14.00. EUROCINEMA IV: Color Purple (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Aseepo«S- ter (al); 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Running Scared (12); 19.00, 21.15. ma. di. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Aliens (12); Down and Out in Beverly Hills (al); Top Gun (al); Hanna and her sisters (al) 14.30, 19.00, 21.15. The Co- lor Purple (al); 20.00. TRIA NON (Breeslraat 31, tel. 123875): Short Circuit (al); 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071- 125414); Schroeiende Harts tochten (16); 14.30, "19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Sneeuwwitje en de zeven dwergen (al); wo. 14.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Police Academy III (al); ma. 19.00. di. 20.15. Murphy's Law (16); ma. 21.15. zo. 20.15. Back to the Future (al); ma. di. 15.00. KATWIJK CITY THEATER 1 (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Teachers (al); 14.45. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Poli ce Academy III (al); tijden zie City I. CITY THEATER III: Ene my Mine (12) tijden zie City I. CITY THEATER IV: Under the Cherry Moon (al); 19.00, 21.15. Dolle avonturen in de Jungle (al); 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Op hoop van zegen (al); ma. di. wo. 15.45. I.T. (al); ma. t/m wo. 19.00. Highlan der (16); ma. t/m wo. 21.15. KINDERVOORSTELLING Kuifje en het haaiemeer (Ned. gespr.); 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Police Academy III (al); 20.00. KINDERVOORSTELLING Sneeuwwitje; 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): Alidns (12); 14.00, 20.00. ASTA 2 (Spui 27, tel. 463500): Top gun (al); 14.00. 18.45, 21.30. ASTA 3: De ka rate kid, deel II (al); 14.00, 19.00. 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): The color purple (al); 13.45, 20.00. BABYLON 2: Big trouble in little China (12); 14.00. 19.00, 21.15. BABYLON 3: Death of a salesman (16); 18.45, 21.30. CINEAC 1 (Bui tenhof 20. tel. 630637): F/X, Murder by illusion (12); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Wild cats (al); 14.00. 18.45, 21.30. zó. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI NEAC 3: A nightmare on Elm- street (16); 18.45, 21.30. EU- ROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Aliëns (12); 14.30, 20.15. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): Down and out in Beverly Hills (al); 14.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Hannah and her sisters (al); 14.00, 18.45, 21.30. METRO- POLE 3: Walt Disney's „Fanta sia" (al); 14.00, 18.45. 21.30. METROPOLE 4: 9V» Weeks (16); 14.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 5: Op hoop van ze gen (al); 14.00. 18.45. De kkkko- mediant (al); 21.30. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Running scared (al); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 2: Haun ted honeymoon; 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Poltergeist II (16); 13.45, 18.45, 21.30. ODEON 4: The secrets of love (16); 13.45, 18.30. LE PA RIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402): Meisjes in vuur en vlam (18); v.a. 12.00. LE PA RIS 3: Amber's erotische dag vulling (18); v.a. 12.30. HAAGS FILMHUIS (Dennewég 56. tel. 459900): Zaal 1: El amor Brujo; 19.15. The sacrifice; 21.30. Zaal 2: De wisselwachter, 19.30, 21.45. Zaal 3: di. wo. 19.30, 22.00. ma. 19.30, 21.45. The picture of Dorian Gray; zo. The 5000 fingers of Dr. T.; ma. Salomè; di. Der rosenköning; KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbeer tjes; ma. di. wo. 14.00. CINE AC 3: Assepoester; ma. dl. wo. 14.00. EURO CINEMA: Taran en de toverfcetel; 12.30. Stadsgehoorzaal (Lelden): Concert door Alma Materkoor onder leiding van Piot Jasperse. Leidens oudste koor, het Alma Materkoor, gaf gisteravond een concert in de Stadsgehoor zaal en vierde daarmee het feit dat het dit jaar 50 jaar bestaat. In deze periode heeft het koor uiteraard zijn ups en downs gekend. Op het moment be leeft het koor weer een op bloei. Er is een jonge dirigent aangetrokken, Piet Jasperse, die voor een frisse wind moet zorgen, nieuw bloed in het koor moet pompen en het oude bloed zo bruisend moge lijk moet laten stromen. Zeker omdat het een jubileumconcert betrof en verwacht mocht worden dat het koor een maximale inzet zou tonen, kon het concert van gisteren als een prima graadmeter be schouwd worden voor wat Piet Jasperse na twee jaar ver nieuwing bereikt heeft. De dirigent heeft bij de voor bereiding van de werken van Bach, Mozart J. C. Bach en Vi valdi, overduidelijk hard laten werken. Het meest hoorbare verschil met vroeger is dat de koorleden hun stemmen veel beter gebruiken. De ontwikke ling van volumes verloopt daardoor natuurlijker en het bereik van de stemmen is vooral in de tutti-passages gro ter dan voorheen. Ook de nu ancering is duidelijk vooruit gegaan. Zeker in het afronden van passages werden fraaie re sultaten bereikt. Verder maakt het koor in technisch opzicht een behoorlijke indruk. Wat zwakker blijft de zuiver heid van de stemmen die vooral in de geprononceerde sopraanpartijen naar voren kwamen en verder de gelijk heid, een aspect dat vooral in tempo annex karakterover gangen enkele 'barsten' ve- toonde. In dit opzicht was de instru mentale begeleiding niet erg stimulerend. Naast aangenaam klinkende passages, zoals in de cantate van Bach en het Mag nificat van J. C. Bach, klonk het samenspel en de individule technische afwerking soms wat rommelig. Blijkbaar had den we met de leerlingen van het Amsterdams Conservatori um te maken met getalenteer de leerlingen, die in samenspel en begeleiding nog onvoldoen de getraind ïijn. Een pre waren de solisten, vier in getal, die evenwichtige prestaties leverden. In het Gloria van Vivaldi trad zelfs een vijfde soliste op, een koor lid die in het duet met de sop raan eveneens zeer behoorlijk voor de dag kwam. De conclusie is dat Piet Jas perse binnen smalle marges heeft te werken. Hij heeft ech ter vooruitgang weten te boe ken en hij lijkt in staat deze veder te continueren. Wie in vergelijkingen wil spreken, kan met het Alma Materkoor spreken van een oude boom waaraan weer enkele forse jonge loten ontsprongen zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 15