Zo'n
orgel is
een stuk
van
jezelf9
Moussorgsky heeft
de ziel getekend van
jiet Russische volk
Ik kan
de polio
krijgen.
Ren sneeuw11:
de onmacht om
het verleden
te verwerken
bioscopen
Groots opgezet
Mendelssohnconcert
KUNST
QtidwQowvmt
VRIJDAG 10 OKTOBER 1986 PAGINA 19
JANSCHMITZ VIJFTIG
JAAR ORGANIST
Jan Schmitz in
de Leidse
Pieterskerk.
)EN HAAG/LEIDEN
iïgr. Simonis en Mgr. Bar
iarzelden geen moment.
5ij en tal van andere
terkelijke vertegenwoor-
jigers, musici en mensen
üit het bedrijfsleven
jleken graag bereid deel
e nemen in het Comité
van Aanbeveling voor het
vijftigjarig organistenjubi-
eum van de 70-jarige Jan
Schmitz. Een werkcomité
s reeds maanden druk in
ie weer om de Haagse in
..eiden werkzame organist
n het zonnetje te zetten,
faar het zich laat aanzien
vordt de viering Van dit
ubileum komende zater-
iag in de Leidse Pieters-
ierk een muzikale ge-
jeurtenis van de eerste
irde.
!en interview met Jan
Ichmitz verloopt bepaald niet
noeizaam. In zijn verhalen
pringt hij van Den Haag naar
,eiden en weer terug. Tussen
leide plaatsen ligt zijn geschie-
lenis. Wie niet thuis is in de
vereld van het orgel zou spoe-
lig de draad kwijtraken: hij
.diende" kerken aan de Stad-
louderslaan. de Parkstraat, de
iportlaan, de Wenckebach-
itraat en de Leidse Hartebrug-
lerk. Schmitz bracht het
Botste deel van zijn leven
^oor op de orgelbank, meters
rerheven boven het aards ge
woel, maar ook hij heeft meer
'tón eens uit de grond van zijn
Aart gezegd: „Ik schei er mee
üit". Maar organisten zijn als
Jndere musici: zij kunnen 't
liet laten.
lan Schmitz voetbalde als jon-
|en niet met zijn klasgenoten,
tiaar luisterde met het oor op
l)e radio naar de wekelijkse
Orgelbespelingen van Jan
jwart. Hoewel vader Schmitz
jijn zoon voorhield dat er in
de muziek niets te verdienen
kiel, nam hij Jan wel mee naar
liet koor van de Elandstraat-
kerk en daar groeide diens
liefde voor het instrument.
Marius Monnikendam vond
dat Jan orgplles moest hebben
en na verloop van tijd durfde
hij 't aan: hij stuurde een brief
naar Jan Zwart om een radio
opname te mogen bijwonen.
Met zijn vader toog hij naar de
Amsterdamse Kloveniersburg
wal waar de grote Jan Zwart
aan het orgel zat, geassisteerd
door Feike Asma en Willem
Mudde. Jan Schmitz vertelde
daar over Van Tulder, Vran-
ken en Monnikendam, en Jan
Zwart riep uit: „Oh, dus jij
bent een roomse organist". Dat
is Jan Schmitz altijd gebleven.
Hij speelde echter in allerlei
kerken en was onder andere
jarenlang bevriend met Feike
Asma. In 1936 maakte hij zijn
debuut. In zijn eerste lange
broek speelde hij op een con
cert met het Kon. Mannen
koor Die Haghe Sanghers.
Trillende vingers
Jan Schmitz was organist van
de Dekenale Kerk aan de
Parkstraat van 1944 tot 1968.
Een tijd met orgelconcerten
onder auspiciën van Artifex
en Pro Organo, de kennisma
king met beroemde buiten
landse collega's, met veel pu
blieke belangstelling ook.
Toen kwam onverwacht de
klap: de kerk moest worden
gesloten, en er zou een kleine
kerk voor in de plaats komen.
Schmitz kreeg het advies naar
een andere kerk uit te kijken.
Aan de Sportlaan werd hij met
open armen ontvangen. Al
spoedig bleek dat de Park-
straatkerk toch geopend zou
blijven.
„Ik was kapot", zo vertelt
Schmitz, „ik had nu eenmaal
m'n ontslag genomen en het
was ieders goed recht daar een
andere organist te benoemen.
Maar zo'n orgel is een stuk
van jezelf, dat is je leven. Ja
renlang durfde ik niet door de
Parkstraat te lopen, ik werd
van binnen verscheurd als ik
aan dat orgel en aan die kerk
dacht. Niemand kan zich in
denken hoe ik me voelde toen
Marius Monnikendam bij tes
tament had bepaald dat ik op
zijn uitvaart moest spelen, uit
gerekend in de Parkstraat-
kerk. Ik zat met trillende vin
gers en water in m'n handen,
maar ik was 't aan Monniken
dam uiteraard verplicht. Voor
iemand die nooit van een orgel
heeft gehouden zal 't wel on
begrijpelijk zijn. Hoe dan ook,
ook in mijn geval ging het le
ven verder".
Bedel-actie
Schmitz verhuisde van de
Sportlaan naar de Wencke-
bachstraat. Schmitz: „Ook die
kerk werd gesloten. In al die
moeilijke jaren heb ik van één
man ongelooflijk veel steun
gekregen: René Verhoeff, de
dirigent van onder meer Die
Haghe Sanghers en Haga Can-
tare. Verhoeff zei: „Jan, wil jij
een orgel in Leiden?", pakte
de telefoon en belde de pastoor
van de Hartebrugkerk. Hoe
wel die pastoor vond „dat ik
uit de hemel kwam" was ik
toch voorzichtig geworden, be
keek het orgel en zei: „Pas
toor, dat orgel moet gerestau
reerd worden en dat gaat geld
kosten".
Er kwam een bedelactie op
gang en tal van collega's wa
ren bereid voor weinig of niets
te komen concerteren, zoals
Marco Bakker, Caroline Kaart,
het Haags Politiemannenkoor
Entre Nous, Marie Claire
Alain, Gaston Litaize, Jean
Langlais en vele anderen. Met
het geld kwamen ook de pro
blemen, want in de orgelwe
reld geldt: zoveel mensen, zo
veel zinnen. Iedereen heeft
een mening. Maar dit jaar be
staat de kerk 150 jaar en iede
re Leidenaar kan trots zijn op
kerk en orgel.
Als je vijftig jaar werkzaam
bent als organist kan je verha
len vertellen. De verhalen van
Jan Schmitz zijn smeuig. Hij
lacht graag en veel en blijkt
een voortreffelijk imitator van
onder andere zijn inmiddels
overleden oud-leermeester de
Belg Flor Peeters. Hij vertelt
over zijn concerten met Louis
van Tulder, „een tenor met
een pracht stem". Ook vergeet
hij nooit de concerten met Jo
Vincent, waarmee hij in de
Grote Kerk het eerste concert
na de oorlog gaf. „Politie te
PIANIST JENNY ZACHARIEVA IN LEIDEN EN WASSENAAR
lenny Zacharieva kreeg haar piano-op-
Siding aan de conservatoria in Sofia en
loskou, waar zij met hoge onderschei-
iingen afstudeerde. Ter volmaking van
laar techniek en interpretatie zette zij
log enige tijd haar studie voort bij Tatia-
ïa Nikolaëva en in Frankrijk bij Pierre
'ancan. Zij behaalde bij verschillende
iternationale concoursen de hoogste
Prijzen (Robert Schumann-concours,
?estival van Sofia, Marguérita Long-con-
>urs in Parijs, waar zij de gouden me
daille kreeg toegekend). In haar eigen
land (Bulgarije) ontving zij eveneens een
hoge onderscheiding voor haar interpre
tatie van Russische muziek. Behalve dat
zij een gevierd pianiste is in de Oostblok
landen, heeft zij nu ook grote bekend
heid gekregen in West-Europa. Zij is
hoofddocente aan het Conservatorium in
Sofia, heeft in eigen land ook een eigen
radioprogramma en heeft reeds vele
grammofoonplaat-opnamen gemaakt.
,on»rten door pianiite J.nny Za*
"wrleva. Vrijdag 10 oktoban Ware-
"r, Waaaanaar (20.15 uur). Zondag
oktobar, Stadagahoorzaal, Lai-
D, (11.30 uur). Vrijdag 17 oktobar,
i hat kadar van de Meaatarearie in
Stadagahoorzaal, Laidan, (20.15
ur).
LEIDEN Taalbarrières kent
niet, de Bulgaarse pianiste
fenny Zacharieva; ze spreekt
Jitstekend Frans, waarmee ze
weloverwogen bewoordin-
Jen de diepten ontvouwt die
[ij heeft gepeild en veroverd
T het notenbeeld van haar
litgebreide repertoire. Ze
leeft betrekkelijk kleine, zeer
pianistische handen met een
vinger-reikwijdte. Dit
>rengt meteen het gesprek op
Moussorgsky, van wie zij in
laar repertoire de „Tableaux
d'une exposition" heeft opge
nomen. In de oervorm, dus
van Moussorgsky zelf.
Hoe speelt Jenny Zaefcarieva
met haar kleine vingers de
wijd uitéén liggende accoorden
uit de Promenade, die zich als
verbindingsstuk door het ge
hele werk slingert, met tel
kens andere harmonieën en
toonsoorten, en telkens anders
van sfeer. Speelt ze werkelijk
alle noten of laat ze wel eens
wat weg?
Jenny Zacharieva: „Natuurlijk
speel ik alles, dat is een kwes
tie van techniek. De accoord-
ligging is in het hele werk
moeilijk en de vele fortissimo-
explosies maken het beslist
niet eenvoudig. In de oor
spronkelijke versie, dus die
van Moussorgsky zelf, is dit
nog opvallender. Het lijkt mis-
paard was nodig om de enor
me belangstelling in goede ba
nen te leiden", aldus Schmitz.
Hij vervolgt: „En ik heb in
Den Haag natuurlijk veel or
ganisten meegemaakt. Zoals
De Zwaan, die altijd zei dat hij
's nachts met Bach sprak,
Adriaan Engels en m'n vriend
Feike Asma. Veel bewonde
ring heb ik ook voor de jonge
re generatie, Folkert Grond-
sma en Ben van Oosten vind
ik voortreffelijke organisten".
Flor Peeters
Het is absoluut toevallig dat
juist op de avond van dit ge
sprek de KRO via de radio or
ganist Flor Peeters herdenkt.
De organist bij dit In Memori-
am? Jan Schmitz. Voor ons op
tafel ligt het Gedachteniskaar
tje waarin Peeters wordt geci
teerd: „Hij moet van het orgel
alle mogelijkheden bekomen
zodat hij zich kan vereenzelvi
gen met zijn instrument. Zijn
programma moet in het orgel
zitten en het orgel in zijn pro
gramma. Hij moet het werk in
die mate bezitten als ware hij
zelf de componist ervan". Het
levensdevies van Flor Peeters,
het levensdevies van Jan
Schmitz. Zo heeft Schmitz
vijftig jaar de orgelmuziek ge
diend bij al zijn concerten, in
al zijn grammofoonplaten, ook
in zijn jubileumplaat met wer
ken van o.a. Flor Peeters, Jean
Langlais, Marius Monniken
dam en Hendrik Andriessen,
uitgevoerd op het orgel van de
kathedraal van Chartres.
Zaterdag wordt Jan Schmitz
gehuldigd in de Pieterskerk te
Leiden. Daar is ook zijn jubi-
leumplqat te koop, daar speelt
hij zelf, daar zullen enkele
sprekers hem huldigen en zul
len door diverse koren en or
ganisten werken van Bruck
ner, Monnikendam en Albert
de Klerk worden uitgevoerd.
Voor wie een bijdrage wil ge
ven aan het jubileumgeschenk:
Nutsspaarbank Den Haag, giro
nummer 3946, rekeningnum
mer 865672105 t.n.v. „Stichting
Jan Schmitz 50 jaar organist".
ADRIAAN HAGER
MlcrotheaUr, Oude Vest 33e, Leiden: Imperium speelt 'Een sneeuw' van Wil
lem Jan Often. Regie: Marja Koppejan. Van 11 oktober t/m 22 november
elke vrijdag- en zaterdagavond (20.30 uur)
Marja Koppejan regisseerde vorig jaar om deze tijd bij Imperium
'Een avond uit van Harold Pinter. De samenwerking beviel en
Imperium en de regisseuze stortten zich opnieuw op een stuk,
ditmaal een van eigen bodem. Zaterdagavond wordt in het Mi
crotheater de eerste voorstelling gespeeld van 'Een sneeuw' van
Willem Jan Otten.
Ottens stuk werd in 1983 voor het eerst gespeeld door toneel
groep Theater. Zowel de tekst als de voorstelling gaven aanlei
ding tot enthousiasme. En ook tot opluchting: gelukkig bleek het
niet helemaal onmogelijk dat er in Nederland een toneelstuk
wordt geschreven dat internationale aandacht verdient. Het
stuk werd ook door een Duits gezelschap uitgevoerd.
In 'Een sneeuw' komt een familie bijeen om de laatste verjaar
dag van Panda te vieren. Panda is de tweede man van mevrouw
Quint, de moeder en grootmoeder van de familie. Hij is geope
reerd aan keelkanker en kan niet praten.
Iedereen doet zijn best om de bijeenkomst zo luchtig mogelijk te
laten verlopen, maar het verleden hangt zwaar boven de reünie.
Panda heeft in het westen in een concentratiekamp gezeten, me
vrouw Quint en haar kinderen brachten de oorlog door in een
Jappenkamp. De derde generatie mist dat verleden en kleinzoon
Thomas ervaart de een enorme afstand die dat gemis veroor
zaakt.
Marja Koppejan verzorgt de regie bij Imperium.
Marja Koppejan doorliep de Kleinkunstakademie, speelde even
bij het Publiekstheater en vertrok daarna naar een New Yorkse
toneelschool. Wat ervaart zij als de belangrijkste verschillen tus
sen Pinter en Otten?
„In de stukken van Pinter is de taal het belangrijkste, wat er
gebeurt is bijna abstract. Pinter is een dictator voor een regis
seur. Met 'Een sneeuw' kun je veel meer kanten uit omdat daar
in relaties, met al hun nuanceringen, centraal staan. Je blijft be
zig met het stuk en doet er steeds meer ontdekkingen in. Om
het recht te doen moet je het volgens mij realistisch spelen. Ik
heb er weinig in veranderd. Ik ben trouwens altijd bang om een
stuk te verminken, en waarom zou je als het goed is niet zoveel
mogelijk brengen als het is?"
Wat zie je als het centrale thema van het stuk?
„Het gaat in 'Een sneeuw' om mensen die in de kampen de
grenzen van het menselijk bestaan hebben leren kennen en niet
bij machte zijn om hun verleden te verwerken. Daardoor krijg je
een situatie tussen droom en werkelijkheid, waarin de mensen
steeds kwetsbaarder worden. Het verleden bepaalt de handeling,
maar voor alle personages weer anders. Panda wil geïnformeerd
worden over de processen die gevoerd worden tegen de vroege
re kampbeulen. Het is zijn grote frustratie dat hij niet kan getui
gen. Quint probeert die informatie voor hem weg te houden, en
slaat zelfs de bril van zijn neus. Bij Thomas zie je het verlangen
om het gruwelijke verleden niet gemist te hebben. Iedereen
wordt door vroeger bepaald, zelfs zij die het niet meegemaakt
hebben."
DICK VAN TEYLINGEN
„Jullie zijn bevoorrecht. Wat hier In Lelden gebeurt op muziekgebied, is heus uniek. Ik heb nogal
wat in de wereld rondgeneusd, maar ik heb dit nog nergens zo meegemaakt. Hij doet wonderen,
jullie Tjitte Weber, zet dat er vooral in".
schien wat onpianistisch zoals
het er staat, maar in al zijn
ruigheid heeft Moussorgsky de
ziel getekend van het Russi
sche volk, met alle wisselende
stemmingen van uitbundig
heid naar dramatiek, want dat
laatste is er sterk in vertegen
woordigd. Het is psychologisch
zo knap en sterk getekend.
Het is beslist niet, zoals de titel
zou doen vermoeden, een
schilderijententoonstelling. Hij
heeft de schilder Hartmann
goed gekend maar dat is dan
ook alles".
Bewerkingen
Hoe denkt Jenny Zacharieva
over de bewerkingen die ve
len op de composities van
Moussorgsky hebben toege
past,' ook op de „Tableaux
d'une exposition".
„Je denkt aan Ravel die er een
orkestbewerking van maakte?
Och, het enige goede is, dat
het werk daardoor grote be
kendheid kreeg, maar het
heeft niets meer met Mous
sorgsky te maken. De drama
tiek, de ziél is eruit".
Naast Moussorgsky en Mozart
heeft Jenny Zacharieva nog
een grote liefde: Schumann,
van wie ze de 6 Intermezzi op.
4 speelt.
„Ze zijn niet zo bekend, maar
ze zijn prachtig. Heel wisse
lend van sfeertekening. Schu
mann is altijd op zijn best ge
weest in de kleinere werken,
waarin hij zich niet gebonden
voelt aan vormprincipes. In
zijn grotere werken is het alsof
hij zich verbiest in het wetma
tige van de gebondenheid. Dat
ligt hem niet. Het valt me op,
dat Schumann, juist in die
kleine werken, een thema rus
tig acht maal kan herhalen,
zonder dat het vervelend
wordt öf opvalt. Hij is vaak zo
sprankelend. Maar ook drama
tisch, zoals soms in zijn g-moll
Sonate, die ik ook speel".
Opleiding
Het is opvallend dat Jenny Za
charieva een sterk ontwikkeld,
stijlbegrip heeft in haar spel.
Hoe is aat met haar opleiding
geweest in Sofia en Moskou?
„Ik geloof niet,* dat er veel
verschil in opvatting bestaat.
Nee, Harnoncourt ken ik niet,
maar ik begrijp wel wat je be
doelt met „articulatie". Er was
wel verschil in opleiding bij
ons, en in Frankrijk. Bij ons
legt men meer de nadruk op
interpretatie en dan in de
tweede plaats op techniek.
Toen ik in Frankrijk studeer
de bij Sancan was het net an
dersom. Als ik een hele dag les
had bij hem, dan begonnen we
's morgens met techniek, en
pas 's middags deden we in
terpretatie. Hun techniek is
anders dan de onze".
„In Bulgarije hebben we een
groot tekort aan docenten, en
daarom zijn we nog niet zo
goed doorgedrongen in de to
taliteit van onze bevolking.
Dat is in Nederland heel an
ders. Wel hebben we veel ope
ra, maar daarentegen weer
geen symphonie-orkesten. Dat
is jammer, maar wie weet,
verandert dat nog wel".
BEP RIJNDERS
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA l (Van Boetzelaerstraal 6,
tel. 01720-20800): Karate Kid II
(alY. 18.30, 21.15. za. t/m wo. ook
13.45 (za. niet 21.00). EUROCI
NEMA II: Top Gun (al); 18.45,
21.15. za. t/m wo. ook 13.45.
EUROCINEMA III: Haunted Ho
neymoon (al); 18.30, 21.00. Op
Hoop van Zegen (al); za. t/m wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Coming Toge
ther (18); za. 24.00. EUROCINE
MA II: Top Gun (al); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Haunted Ho
neymoon (18); za. 24.00. EURO
CINEMA IV: Bad Girla (18); za.
24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Assepoester
(al); za. t/m wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Running Scared
(12); 19.00, 21.15. za. zo. ma. di.
wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO
(Steenstraat 39, tel. 124130):
Aliens (12); Down and Out in Be
verly Hills (al); Top Gun (al); Hanna
and her sisters (al) 14.30, 19.00,
21.15. The Color Purple (al); 20.00.
zo. ook 14.15. TRIANON (Bree-
straat 31. tel. 123875): Short Cir
cuit (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo.
14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414); Schroeiende Hartstoch
ten (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Handtull ot Diamonds (18)
vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Police Academy III (al); vr.
za. ma. 19.00. di. 20.15. Murphy's
Law (16); vr. za. ma. 21.15. zo.
20.15. Back to the Future (al); za.
zo. ma. dl. 15.00.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30, tel. 01718-74075):
Teachers (al); 14.45, 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Police Acade
my III (al); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Enemy Mine (12) tij
den zie City I. CITY THEATER IV:
Under the Cherry Moon (al); 19.00,
21.15. zo. ook 14.45. Dolle avontu
ren in de Jungle (al); 14.45 behal-
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Op hoop van zegen
(al); do. 14.30, 19.00. vr. za. 19.00.
ma. di. wo. 15.45. I.T. (al); za. zo.
15.45. ma. t/m wo. 19.00. Highlan
der (16); vr. za. 21.15. zo. 19.00.
ma. t/m wo. 21.15. Death in Veni
ce (16); do. zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Kuifje en het haaiemeer (Ned.
gespr.) za. t/m wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Police Academy III
(al); do. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Sneeuwwitje; za. t/m wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): AliSns (12); 14.00, 20.00.
ASTA 2 (Spul 27. tel. 463500):
Top gun (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.30, 16.00, 18.45, 21.30.
ASTA 3: De karate kid, deel II
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): The color purple (al);
13.45, 20.00. BABYLON 2: Big
trouble in little China (12); 14.00.
19.00, 21.15. zo. 13.15, 15.30,
19.00, 21.15. BABYLON 3: Death
of a salesman (16); 18.45, 21.30.
do. vr. 14.00. CINEAC 1 (Buiten
hof 20, tel. 630637): F/X, Murder
by illusion (12); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 2: Wildcats (al);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: A
nightmare en Elmstreet (16);
18.45, 21.30. do. vr. ook 14.00.
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel.
667066): Aliëns (12); zo. 14.30,
17.15, 20.15. overige dagen 14.30,
20.15. METROPOLE 1 (Carne-
gielaan, tel. 456756): Down and
out in Beverly Hills (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45. 21.30. METROPOLE 2:
Hannah and her sisters (al); 14.00,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 3:
Walt Disney's „Fantasia" (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METROPO
LE 4: 9V» Weeks (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 5: Op hoop
van zegen (al); 14.00, 18.45. zo.
13.15, 16.00, 18.45. De kkkkome-
diant (al); 21.30. ODEON 1 (He
rengracht 13, tel. 462400): Run
ning scared (al); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: Haunted ho
neymoon; 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: Poltergeist II (16); 13.45,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 4: The se
crets of love (16); 13.45, 18.30. zo.
13.15, 18.45, 21.30. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Meisjes in vuur en vlam (18); v.a.
12.00. zo. v.a. 13.30. LE PARIS
3: Amber's erotische dagvulling
(18); v.a. 12.30. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: El amor
Bnijo; 19.15. The sacrifice; 21.30.
LAmour l'après-midi; zo. 14.00. Le
genou de clair; zo. 16.00. Zaal 2:
De wisselwachter; 19.30, 21.45.
Zaal 3: do. di. wo. 19.30, 22.00. vr.
za. zo. ma. 19.30, 21.45. Shows of
shows; do. Invisible man; vr.
Hands of Orlac; za. The picture of
Dorian Gray; The 5000 fingers of
Dr. T.; ma. Salomè; di. Der rosen-
koning; wo.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: F/X, murder by illu
sion (16); za. 00.15. CINEAC II:
Wildcats (16); za. 00.15. CINEAC
III: A nightmare on ElmstreetM
(16); za. 00.15. EUROCINEMA:
Verboden dromen van jonge
meisjes (18); za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeertjes;
za. ma. di. wo. 14.00. zo. 13.30,
15.45. CINEAC 3: Assepoester;
za. ma. di. wo. 14.00. zo. 13.15,
16.00. EURO CINEMA: Taran er
de toverkëtel; v.a. za. 12.30.
Oratoriumverenigingen Exudate Deo
en Cantate Deo o.l.v. Sander van
Marion met concert rond Felix Men
delssohn Bartholdy. Gehoord op 9
oktober in de Leidse Stadsgehoor
zaal.
het
Mendelssohnconcert gister
avond in de Stadsgehoorzaal
een unieke gebeurtenis.
Twee koren, te weten de
C.O.V. Exultate Déo uit Voor
schoten en de C.O.V. Cantate
Deo uit Zoetermeer, beide on
der leiding van Sander van
Marion, gaven samen een con
cert rondom de componist Fe
lix Mendelssohn Bartholdy
(1809 - 1847). Aanleiding voor
dit gezamenlijke optreden is
diens Symfonie nr.2 „Lobge-
sang", geschreven in 1839/40
ter ere van de 400-ste verja
ring van de boekdrukkunst.
Dit werk vereist een zeer gro
te koorbezetting. Beide koren
hebben dit werk al eerder dit
iaar uitgevoerd tijdens het ju
bileum van de Koninklijke
Christelijke Zangersbond,
maar die uitvoering was niet
zo suksesvol doordat men toen
niet onder de eigen dirigent
zong. Bovendien wilde men
het eigen publiek het Lobge-
sang ook graag laten horen.
Aangevuld met nog enkele
werken van Mendelssohn was
het programma meer dan
avondvullend. De koren wer
den begeleid door het Randste
delijk Begeleidingsorkest. Zes
vokali' solisten werkten met
zeer v^el sukses mee: Jorine
Samson en Elena Vink (sopra
nen), Ad van Baasbank en Al-
bert Bonnema (tenoren), Leo
Geers (bariton), en Jeroen
Glabbt ek (bas).
Aan 1 -t eigenlijke Lobgesang
gaat een (instrumentale) sym
fonie vooraf. Deze klonk fees
telijk en vreugdevol, maar ook
een beetje „van dik hout zaagt
men planken": uitbundigheid
neigde tot grofheid, o.m. door
te heftige dynamische ver
schillen. De uitvoering was
weinig schilderachtig, behalve
dan tijdens de prachtige hout
blazers solo in siciliana-achtig
gedeelte.
De koorzang was uiteraard
zeer massaal, maar kende wel
degelijk kwaliteiten. De grote
lijnen werden echter niet
overal even zorgvuldig in acht
genomen, waardoor het geheel
toch een wat verbrokkelde en
ook grove indruk maakte. In
het algemeen zou de dirigent
wat meer aan stemvorming
kunnen doen, zodat men bij
hogere tonen ook voorin de
mond leert zingen, in plaats
van te gaan knijpen met de
keel.
De solozangers leverden stuk
voor stuk uitstekend werk.
Het sukses van de avond was
niét in het min^t aan hen te
danken.
ANNETTE JASPERSE
Wat wij elkaar in Nederland wel ns toewensen, is realiteit voor Satdon.
Hij woont in Wcsl-Afrika. Daar. waar kinderen nog èchl de polio krijgen.
Ol tyfus, kinkhoest en erger. Stichting Redt de Kinderen (Nederland) en
Dat lukt ons alleen met uw hulp. Geef, en laat Saï^onrtiet de poliolenjgcn
Help het inentingsproject van Stichting
Redt de Kinderen (Nederland) en Unicef.
Giro 604020.1®