New Vic Theatre Company
met „The Canterbury Tales'
Esprit is mooi
maar erg duur
KUNST
Door de Italiaanse
bank genomen
Koningin benadrukt
culturele betekenis
van Hongarije
Lisse komt tekort tegen Flair
Glasbergen
verspeelt
koppositie
„Aegon moet
rekening houden
met onze machtige
achterban"
CeidaeSowuvnt
DINSDAG 7 OKTOBER 1986 PAGINA 14
8 EN 10 OKTOBER IN LEIDSE SCHOUWBURG
DEN HAAG Geoffrey
Chaucer op de planken.
Diens „Canterbury tales",
een van de beroemdste
geschriften uit het mid
del-Engels, vertolkt door
een zevental acteurs, die
er een kleine toernee van
twaalf voorstellingen mee
door Nederland gaan ma
ken. Het klinkt als een
hoogstandje voor literaire
fijnproevers. „Nee, nee,
nee" roept Anthony Smee
luider stemme en hij
klimt er voor op een stoel
van het Circustheater. „Er
is hier een betreurens
waardig misverstand in
het spel. We schijnen hier
geafficheerd te zijn als
een culturele gebeurtenis,
maar dat is pertinent een
vergissing. Ik ben van m'n
beroep kroegbaas en de
mensen die ik hier bij me
heb zijn stamgasten van
me. Ik nodig het Neder
landse publiek gewoon uit
voor een gezellige en on
deugende avond in mijn
taveerne".
Tijdens de introductie van zijn
gistermiddag kersvers uit Lon
den overgekomen groep, heeft
Ruim vijf meter
Burgemeester J. Alma van Borculo sneed deze week de eerste
stukken af van een supergrote rookworst vervaardigd van Hoy
Vleeswaren in Borculo. De superworst van ruim vijf meter lang en
195 kilo zwaar heeft een plaats gekregen in het Guinness Book
of Records en werd vervaardigd wegens de opening van het
rookworstseizoen. Dat loopt van 1 oktober tot eind maart.
De Medici uit Florence gelden zo'n beetje als de uit
vinders van het bankieren. Van de kapitalen die ze
fnet hun geldzaken verdienden getuigen nog tal
van monumenten in de Toscaanse stad. De Medici
uit de Renaissance waren kennelijk zo succesvol dat
de Italianen daarna niet meer de moeite genomen
hebben hun kennis van het bankvak verder te ver
groten. Het Italiaanse bankwezen is hopeloos ver
ouderd. Geld op de bank is nog heel wat anders
dan geld in de hand. Wil ik geld van mijn rekening
halen, dan ben ik daar toch al gauw een voormid
dag mee kwijt. De bankemployees behandelen mij
daarbij op een wijze alsof zij onverantwoorde risi
co's nemen door mij mijn eigen geld toe te vertrou-
Mijn bank, de Banco di Roma, ligt in de Via del Corso, in
het hart van de stad. Toen ik voor eerst daar was om een
rekening te openen w$s employee Sergio d'Ayala Valva an
derhalf uur in de weer voordat alle formaliteiten waren
vervuld. Hij moest van alles weten over mijn werkgever, hij
copieerde in nijvere handarbeid vrijwel mijn hele paspoort
en ik moest tal van handtekeningen zetten. Alle gegevens
werden in drie- of viervoud verwerkt en het geheel werd
verlucht met tal van indrukwekkende stempels. Italianen
zijn dol op stempels. Bij de invoer van mijn auto trok een
douane-ambtenaar achtereenvolgens vier lades van zijn bu
reau open die alle barstensvol gevuld waren met stempels,
voordat hij het gezochte minuscule exemplaar gevonden
had. Op zijn bureau drie inktdozen: een zwarte, groene en
een rode. Een Italiaans bureaucraat bekijkt een papier vol
exotische stempels net zoals een museumbezoeker een vo
luptueus naakt van Rubens.
Terug naar mijn bank. Aan de ingang staat een bewaker,
zoals bij vrijwel alle Italiaanse banken. Bij het tweede of
derde bezoek kent hij het gezicht van de cliënt en vraagt
niets meer. Binnen staan vier grote bureaus waarachter de
almachtige employees zetelen wanneer zij niet toevallig ziek
zijn, vakantie hebben of gewoon ergens een capuccino drin
ken. In het midden van de ruimte zitten, voorzover er plaats
is, de klanten. Zij wachten tot bij een van de bureaus de
stoel vrijkomt. Omdat er meestal lang gewacht moet wor
den, lopen de irritaties op en wordt er nogal eens geruzied
over wie er aan de beurt is. Als ik aan een van de bureaus
plaats kan nemen ben ik al een heel eind op schot. Ik vertel
de employee dat ik voor zoiets belachelijk eenvoudigs geko
men ben als geld opnemen van mijn eigen rekening. Die
mededeling wordt beleefd ter kennisgeving aangenomen,
waarna de nodige papieren ingevuld worden. Vervolgens
krijg ik een plastic plaatje met een nummer, waarmee ik me
naar de andere zijde van het gebouw begeef. Daar is de kas.
Op een grote bank wachten opnieuw de verveelde gezichten
van daarstraks. Even later komt de bankemployee die mij
geholpen heeft met mijn papieren en legt die «op de stapel
van de kassier. Opnieuw een lange zit totdat de kassier mijn
nummer roept. In het begin had ik nogal eens de neiging om
„kien te roepen, maar dat is er allang vanaf. Nadat de kas
sier zijn blik nog eens over mijn papier heeft laten gaan,
grijpt hij in een lade en begint, ongelooflijk maar waar, uit
te betalen.
Om niet in een permanente staat van treurigheid te verval
len verdient het aanbeveling maar te leven van reis- of eu
rocheques die van de rekening in Nederland worden afge
schreven. Dan hoefje slechts aan te schuiven bij de toeristen
aan het loket. Daar gaat het vaak snel.
Bankopdrachten, zoals in Nederland, zijn er in Italië niet.
De mensen moeten met de rekeningen van gas, water, licht
en telefoon naar het postkantoor of de bank en daar achter
in de rij aansluiten. Personeel van grote bedrijven en instel
lingen neemt de rekeningen mee naar het werk. Daar loopt
dan een manusje van alles rond dat de rekeningen en het
geld verzamelt en er mee naar de bank gaat. Als je een paar
van die baasjes voor je hebt aan het loket ben je mooi in de
aap gelogeerd.
De mogelijkheid tot automatische overboeking is er vaak
wel, maar wordt algemeen afgeraden gezien het aantal kost
bare fouten dat gemaakt wordt. Nee, als het over banken
gaat verbaas ik me over niets meer. Ik las in een krant dat
de grootste Amerikaanse bank, de Chase Manhattan, zich
dreigt terug te trekken van de beurs in Milaan. Het duurt in
Italië immers vier maanden om een aandeel op naam te la
ten zetten. En toen ik aan mijn bank vroeg hoeveel rente ik
op mijn lopende rekening krijg, luidde het antwoord een
voudigweg: „Niente". Ik kon, zo werd mij uitgelegd, wel
rente krijgen, maar dan diende ik daartoe een officieel ver
zoek in te dienen.
GERARD KESSELS
acteur Anthony Smee alvast
zijn theaterrol opgepakt. Hij
zal vanaf de première woens
dag a.s. in de Leidse Schouw
burg de gastheer zijn, de Mas
ter of Ceremonies van „The
Canterbury tales".
Weliswaar een befaamd werk
stuk van een auteur die in En
geland op één lijn wordt gezet
met, zeg maar. Shakespeare en
Dickens, maar in deze versie
van de jonge Britse acteurs
van de New Vie Theatre Com
pany eerder een vochtige dan
een stoffige aangelegenheid.
Chaucer (levend van ca. 1340
tot 1400) tekent in zijn niet
compleet overgeleverde werk
een aantal pelgrims vanuit
Londen op weg naar het
schrijn van Thomas Becket in
Canterbury. En via die men
sen geeft hij een compleet en
ongeëvenaard kleurrijk beeld
van de middeleeuwse maat
schappij. De dichter-beeldend
kunstenaar William Blake
over Chaucer: „Zoals Newton
de sterren registreerde en Lin
naeus de planten, zo regis
treerde Chaucer de soorten
mensen.." En daar nam hij
geen blad bij voor de mond.
Zijn verhaal van de Wife of
Bath, die achtereen vijf echt
genoten versleet, werd het
schoolvoorbeeld van middel
eeuwse openhartigheid. Zoe
kend naar vergelijkingen kom
je wat dat betreft terecht in de
schilderkunst van Breughel en
Bosch. Chaucer geldt, voor wie
op school wel eens iets van en
over hem gelezen heeft, dan
ook vaak als een verbale
schuinsmarcheerder, de Engel
se Bocaccio. Maar hij was
meer. Een hoog personage in
het Engeland van zijn tijd, een
diplomaat, het hoofd van de
Engelse douane en lid van het
parlement.
Wedstrijd
De acteurs van de New Vic
Company hebben een aantal
„rollen" uit de „Canterbury
tales" gelicht en zetten die op
het toneel. Anthony Smee:
„Eigenlijk als een wedstrijd in
wie het sappigst zijn verhaal
kan vertellen. Dat gebeurt dus
in de herberg bij ons op het to
neel tijdens het genot van wijn
en gebak. Het publiek speelt
daarin bij ons een onmisbare
rol. Het beslist mee wie er het
beste vertelt, we gaan de zaal
in om het publiek te bespelen
en we nodigen toeschouwers
uit voor een slok en een hap
op de planken". Dat klinkt al
heel wat minder klassiek dan
mogelijk. Smee: „Voor het vak
Engels moet je in Engeland de
moeilijke middel-Engelse taal
leren die Chaucer gebruikte.
Thê New Vic Theatre Company in een van de scènes uit „Canter
bury Tales".
Een hoop Engelsen herinneren
zich de „Canterbury Tales"
dan ook als een bijna onbe
grijpbare en moeilijke tekst.
Vandaar dat er diverse bewer
kingen in modern Engels zijn
gemaakt. De befaamdste is die
van Devill Coghill, maar zelfs
die vonden we te moeilijk als
theatertekst voor vandaag. We
gebruiken een nieuwe, zeer
toegankelijke bewerking van
Phil Woods"
De New Vic Theatre Company
is een door de Britse Arts
Council gesubsidieerde „tou
ring company" die zich onder
meer ten doel stelt populair
theater te maken van de klas
sieken waarbij de betrokken
heid van het publiek voorop
staat. De „Canterbury tales"
staan al jaren op het program
ma van de groep, waarvan de
acteurs tussendoor veel te zien
zijn geweest op o.a. de Britse
televisie. John Vine, die in de
voorstelling de rol van De Mo
lenaar op zich neemt, is bij
voorbeeld op het ogenblik op
het Nederlandse beeldscherm
te bewonderen als de assistent
van inspecteur Adam Dal-
gliesh in de tv-serie naar het
werk van P.D.James.
Schuin
Anthony Smee. medeprodu
cent van de voorstelling en
een van de oprichters van de
New Vic: Chaucer is „baw
dy". Dat wil zeggen schuin,
soms een beetje schunnig.
Maar pas op, niet smerig. Deze
voorstelling heeft zoveel ple
zier dat jong en oud er zonder
enig probleem naar kan ko
men kijken. We hebben de
„Canterbury tales" pas nog
voor een publiek van buiten
landers in Cambridge ge
speeld. Voor Duitsers, Joego-
slaven en Fransen. Dat rea
geerde precies zo als ons En
gelse publiek. Dan moet het
Nederlandse publiek er, met
z'n befaamde talenkennis, al
helemaal geen moeite mee
hebben".
BERT JANSMA
BOEDAPEST Konin
gin Beatrix heeft vanmid
dag tijdens haar officiële
staatsbezoek aan Honga
rije, dat staat in het kader
van de culturele manifes
tatie die Nederland daar
gedurende vijf weken
geeft, nog eens gewezen
op het belang van de
Hongaarse cultuur voor
Europa.
Tijdens een lunch met presi
dent Pèl Losonczi zei de ko
ningin dat het Europese
muziekleven veel verschul
digd is aan de onschatbare bij
drage van Hongaarse compo
nisten en musici.
De culturele uitstraling van
Hongarije leek haar thans
krachtiger dan ccit. Ze zei uit
te zien naar de Hongaarse ma
nifestatie die volgend jaar juni
wordt gehouden, voornamelijk
in Amsterdam. De traditionele
banden van vriendschap
waarborgen het succes ervan,
opperde zij, en ze hief het glas
op onder meer het gelukkig
voortbestaan van de goede be
trekkingen tussen beide lan
den.
BELANGSTELLING VOOR
NEDERLANDSE MAAND OVERWELDIGEND
Volgens de koningin heeft het
Hongaarse volk bij velen in
Nederland warme sympathie
gewekt. Niet alleen doordat
Hongaarse kinderen na de
Eerste Wereldoorlog naar Ne
derland kwamen, maar even
zeer „door velen van uw land
genoten die door de jaren heen
ons land hebben uitgekozen
om er voor kortere of langere
tijd te wonen en te werken en
zo hebben bijgedragen tot een
verdere versterking van ge
voelens van vriendschap en
verwantschap".
De belangstelling voor de Ne
derlandse culturele maand in
Hongarije is overweldigend.
Gretig maken de Hongaren
gebruik van het omvangrijke
aanbod. Uitvoerige aandacht
besteedden en besteden alle
media aan wat Nederland pre
senteert. Prins Claus bezoekt
tijdens zijn verblijf de muziek
school van Bela Bartok. Van
avond zitten koningin en prins
bij een voorstelling van het
Nederlands Dans Theater in
het Operahuis in Boedapest.
Morgen wordt de overzicht
stentoonstelling bezocht die
het Haags Gemeentemuseum
samenstelde over De Stijl en
die te zien is in het Nationaal
Museum.
Radio en televisie wijden met
regelmaat korte en lange uit
zendingen aan gebeurtenissen
als concerten van het Amster
dams Barokènsemble, Ton
Koopman, Loeki Stardust-
quartet en Frans Brüggen en
Bob van Asperen. Het Folklo
ristisch Danstheater meldde
een ongekende bijval.
Het is voor de Nederlandse en
Hongaarse organisatoren en
betrokkenen wel zeker dat de
culturele prestatie met niet al
leen muziek, dans, theater en
beeldende kunst maar ook
veel literatuur, televisie, archi-
tektuur, welzijn, sport, onder
wijs en wetenschap, niet meer
stuk kan. Des te groter wordt
de kans geacht voor het wel
slagen van de tegenprestatie,
van 1 tot en met 30 juni vol
gend jaar met zo groot mogelij
ke concentratie in Amsterdam.
LEIDEN Vol goede
moed verzamelden zich
het afgelopen weekeinde
heel wat mensen rond de
speelvelden die voor de
eerste klasse badminton-
topper Lisse Flair gere
serveerd waren. Ondanks
de steun van het eigen pu
bliek redde Lisse het niet.
LEIDEN Glasbergen heeft
de koppositie in de interregio
nale klasse verspeelt aan Data-
gold, dat gisteravond met 3-2
won. Hoofdklasser van der
Plas maakte gehakt van Sloos
Sport: 8-1.
Glasbergen had veel moeite
met het zeer verdedigend in
gestelde, sterk couterende Da-
tagold. Reeds na twee minuten
stond Glasbergen achter toen
een vrije trap door Wim Bouc-
kaert van richting werd ver
anderd en in het Rijnsburgse
doel verdween. Pas bij een 3-0
achterstand, na een kwartier
in de tweede helft, slaagden
Huug Aandewiel en Hennie
Koet erin de menselijke muur
van Datagold te doorbreken.
De verdiende gelijkmaker
bleef echter uit; in de slotfase
ketste een schot van Aande
wiel via de onderkant van de
lat weer uit het doel.
Overige uitslagen interregio
nale klasse: Grovo - Snoekie 2-
2, Neptunus - Silva Boys 4-4,
De Rozet - De Maas 5-2.
De zege van Van der Plas
viel zo groot uit, omdat Sloos
Sport de doelman reeds een
kwartier voor tijd opofferde
voor een veldspeler. Getuige
de score met een averechts ef
fect. Henk Langemaat (vier),
Rik Curfs (twee), Marco van
der Plas en Jaap van Duyn
verzorgden de winnende pro
ductie, Henry Pouw redde de
Leidse eer.
Flair won met 4-7. Vliet-
wijk 1, BC Leiden 3 en
Flair 2 en 3 zorgden voor
de overige winstpartijen.
Met liefst 5-1 achterstand
kwam Lisse uit de enkelspelen
te voorschijn (alleen Jacqueli
ne van Ravensbergen had
voor winst gezorgd tegen Lucy
Klaren). Dit betekende dat
slechts met een uiterste
krachtsinspanning, het win
nen van alle dubbels, de
winstpunten in Lisse konden
blijven. In een zinderende
wedstrijd stonden Gijs Pichel
en Edwin „Garfield" Both te
genover Fred Hofman en Frits
Gill in de sleutelpartij. Alle re
gisters werden opengetrokken
met aan het eind van de derde
set een balans die in het Al-
phense voordeel doorsloeg.
Winst kon niet meer gehaald
worden, maar een puntje
dankzij een 6-5 nederlaag was
meegenomen. Hellen Bosje en
Jacqueline van Ravensbergen
probeerden het vol overgave
en versloegen Lucy Klaren en
Paula van Frankfort in de da-
mesdubbel, Nico Meyer en
Sjaak de Groot herhaalden die
opgave in de herendubbel,
waarna Meyer en Bosje ook
hun gemengd dubbel wonnen.
Sjaak de Groot en Jacqueline
van Ravensbergen echter
moesten buigen voor de Al-
phense tegenstand zodat een 7-
4 score op het bord kwam en
Lisse puntloos bleef. Het derde
team uit die afdeling, Vliet-
wijk, lijkt de draad opgepakt
te hebben en won dit keer met
6-5 van Tweka Metro 3 uit
Rotterdam. Dick Oostergo be
hield als enige in het Voor-
schotense kamp een ongesla
gen single status, hij zag San
dra Kroon haar eerste verlies
incasseren. Het tweede team
van Vlietwijk verloor nodeloos
tegen Rotterdam 2 met 5-3,
waarbij Joke Tebeest een groot
aandeel had in de drie winst
punten. BC Leiden had geen
last van het Ontzettingsfèest,
maar verloor toch. Tegen Zee
macht kwamen Jan Slinger
land cs. twee partijen tekort
voor winst. Slechts Bram Se-
gijn en de twee mixpartijen
werden gewonnen. Het derde
team won daarentegen met de
zelfde cijfers van SIO 5. Su
zanne Dieudonné had hier de
grooste inbreng. Het duel tus
sen Merenwiek en Lisse 2
duurde erg lang. Tot ontzet
ting van John van Eijk werd
het nog spanend ook, maar hij
maakte zich voor niets druk:
met 5-3 werd gewonnen. Op
vallend was overigens weer de
rol van Lissese Angela Conijn
die dit keer de onzekere Mi-
rande de Mos aan de kant zet
te. In Alphen niet alleen feest
om de overwinning van het
eerste. Ook het tweede en der
de team wonnen. Beide met 6-
2 zodat het derde haar eerste
echte tegenstand heeft gehad.
De twee overige teams in de
landelijke competitie ZIGO uit
Alphen en Spotvogels uit Lei
derdorp verloren beide met 5-
3 in spannende duels waarin
de teams aantoonde weinig
voor elkaar onder te doen.
bioscopen
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): The lightship (16);
20.00.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
tel. 01720-20800): Poltergeist II
(16); 18.45, 21.15. Op Hoop van
zegen (al); wo. 14.00. EUROCI
NEMA II: Top gun (al); 18.45,
21.15. wo. ook 13.45. EUROCI
NEMA III: Karate kid II (al); 18.30,
21.00. wo. ook 13.45. EUROCINE
MA IV: Color purple (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Donald Ducks
tekenfilm grabbelton (al); wo.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Sophie's choice
(al); ma. t/m wo. 20.00. LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39, tel.
124130): Down and out in Beverly
Hills (al); Big trouble in little Chi
na (12); Top gun (al); Hanna and
her sisters (al); 14.30, 19.00. 21.15.
The color purple (al); 20.00. TRI
ANON (Breestraat 31. tel. 123875):
Nummer vijf leeft (al); 14.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); Kinky
business (16); 14.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeven
dwergen (al); wo. 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Police academy III (al); ma.
19.00, 21.15. di. 20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Murphy's law (16); 19.00. 21.15.
wo. ook 14.45. CITY THEATER II:
Police academy III (al); tijden zie
City I. CITY THEATER III: To live
and die in L.A. (16); zie tijden City
I. CITY THEATER IV: The Cotton
Club (12); tijden zie City I. niet op
wo. middag. Dolle avonturen in de
jungle (al); wo 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Ma. t/m wo. 20.15 en
wo. 15.45: Op Hoop van Zegen-
Wo KINDERVOORSTELLING
Wo. 14.00 uur Oom Ferdinand en
de Toverdrank.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The color purple (al);
14.00, 20.00. ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): Top gun (al); 14.00,
18.45, 21.30. ASTA 3: De karate
kid, deel II (al); 14.00, 19.00, 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal Sta
tion. tel. 471656): Death of a sales
man (16); 14.00. 18.45, 21.30.
BABYLON 2: Big trouble in little
China (12); 14.00. 19.00. 21.15.
BABYLON 3: El amor brujo (al);
19.15. 21.30. ma. di. 14.00. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
F/X, Murder by illusion (12); 14.00,
18.45. 21.30. CINEAC 2: A nigh
tmare on Elmstreet (16); 14.00,
18.45, 21.30. CINEAC 3: De
nacht draagt jarretelles (16);
18.45. 21.30. ma. di. 14.00. EU
ROCINEMA (Leyweg 910. tel.
667066): Police academy III (al);
wo. 19.00, 21.30. overige dag.
14.00. 19.00. 21.30. METROPO-
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456756):
Down and out in Beverly Hills (al);
14.00. 18.45. 21.30. METROPO-
LE 2: Hannah and her sisters (al);
14.00. 18.45, 21.30. METROPO-
LE 3: 9V» weeks (16); 14.00, 18.45,
21.30. METROPOLE 4: Op hoop
van zegen (al); 14.00, 18.45. ME
TROPOLE 5: De kkkkomediant
(al); 14.00, 18.45, 21.30. ODEON
1 (Herengracht 13, tel. 462400):
Haunted honeymoon (al); 13.45,
18.45. 21.30. ODEON 2: The mo
ney pit (al); 13.45. 18.45, 21.30.
ODEON 3: Poltergeist II (16);
13.45, 18.45. 21.30. ODEON 4:
The secrets of love (16); 13.45,
18.30. LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b. tel. 656402): Heart throbs
(18); 12.00 tot 22.30. LE PARIS
2: Coming together (18); 12.30 tot
23.00. HAAGS FILMHUIS (Den-
neweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Po
lyester; 19.30. The sacrifice;
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeertjes;
wo. 14.00. CINEAC 3: Assepoes
ter; wo. 14.00. EURO CINEMA:
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen; wo. 14.00.
STICHTING CLAIMT DRIE MILJARD
DEN HAAG Drs. J.
Heijnen, de voorzitter van
de stichting die drie mil
jard claimt bij het verze
keringsconcern Aegon, is
niet verbaasd over de re
actie van dit bedrijf op
zijn beschuldigingen. „Ik
had niet verwacht dat Ae
gon meteen met geld over
de brug zou komen. De
correspondentie is een jaar
geleden begonnen, nu kan
de juridische strijd van
start. Aegon moet er daar
bij wel rekening mee hou
den dat we een geweldig
machtige achterban heb
ben". Volgens Heijnen
gaat het om zo'n ander
half miljoen verzekerden,
van wie het merendeel
nog steeds bij Aegon ver
zekerd is.
Aegon noemde gisteren de
claim van de ex-polishouders-
leden van AGO op dit door
fusie van AGO en Ennia ont
stane verzekeringsconcern
„volstrekt irrealistisch". Ae
gon stelt in een reactie zich te
bezinnen op „nader te nemen
stappen, omdat de reputatie
van het bedrijf geschaad wordt
door deze actie".
De onlangs opgerichte Stich
ting AGO meent, jlat aan
spraak gemaakt zou kunnen
worden op een bedrag van in
totaal 1,5 tot 3 miljard. Drs
J. Heijnen gaat namens de
stichting de Ondernemingska
mer van het Gerechtshof in
Amsterdam verzoeken een on
derzoek in te stellen naar de
wijze waarop de onderlinge
verzekeringsmaatschappij in
1978 werd omgebouwd tot een
naamloze vennootschap. I
achtergrond van deze wij;
ging was dat samenwerkij
met andere verzekeringsmaa
schappijen hierdoor gemakk™
1 ijker zou worden. Volgens
docent aan de HEAO in Bn
zijn de leden van de AGO
destijds een paar miljard bij iri
geschoten. Dit bedrag mo<
volgens Heijnen alsnog
den uitgekeerd.
Het besluit AGO om te
men tot een nv is destiji
goedgekeurd door een door c
leden benoemde vereniging!
raad. Volgens Heijnen heefji
deze raad enige statutaire T
palingen over het hoofd
zien, waarin nauwkeurig sta;
omschreven dat het vermoge
van de vereniging bij liquid
tie dient te worden uitgekeer
aan de leden.
Aegon stelt daarentegen di g
„de bewuste vermogensbi i
standdelen geheel in het bez
zijn van de vereniging Aego
en niet bij Aegon nv". De pos
tie van de aandeelhouders va
Aegon is ook geen enkele wi
ze in het geding, aldus Aego(
Bovendien, aldus het verzeki
ringsconcern, is AGO Ondei s
linge nooit opgeheven, ma; I
gewijzigd in vereniging AG( ir
de huidige vereniging Aegöi e
Verzekerden/leden hadden ocl
het moment van de overdracl
van de portefeuille geen ver (j
mogensaanspraken en oo
eventuele vermogensaanspn n
ken op het vermogen van e
vereniging Aegon zijn derha g
ve niet aan de orde, aldus
gon.
De stichting laat daarop
ten, dat „iedere eerste jaarsstt
dent rechten weet, dat de li 1
den van een onderlinge
borgmaatschappij vermogen h
rechtelijke aanspraken hebbe
op het eigen vermogen van d i
onderlinge".
Bij de opening van de Efficiency Beurs ontving minister De Kor 9
wat namaakgeld uit een automaat.
AMSTERDAM Het Europese Esprit-programma is een prin
zaak, maar de vijf miljard gulden die er voor nodig is. is wel w
aan de hoge kant. Dat was de boodschap die minister De Kor
van economische zaken bracht bij de opening van de Efficient
Beurs in de Amsterdamse RAI.
Esprit is twee jaar geleden in het leven geroepen om de Europ 1
achterstand op Japan en de Verenigde Staten op het gebied va
informatica in te lopen. Er werd begonnen met bijna twee mi
jard gulden, maar dat bedrag is inmiddels opgemaakt. De Euri
pese Commissie heeft de lidstaten daarom voorgesteld nu ec
bedrag van vijf miljard gulden in de pot te stoppen om de twe j
de fase van het programma mogelijk te maken. Hiermee k.
men weer vijf jaar vooruit.
Ongeveer 3000 mensen en 450 organisaties en bedrijven war
betrokken bij het eerste deel van het programma. Ongeveer ze I
tig procent van die firma's heeft minder dan vijfhonderd med
werkers in dienst. Momenteel wordt gewerkt aan een fiks aanl
projecten dat nieuwe standaards zal zetten op de wereldmarl
Eén daarvan is het vervaardigden van een chip waarop me
dan een miljoen transistoren zijn ondergebracht. Dit projé
waaraan zeven ondernemingen werken, zal in 1989 worden
gerond.
ROTTERDAM MAAKT HET IN LENINGRAD
SCHIPHOL Een laaiend enthousiast publiek bij concert! I
van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en een jazz-ensei
ble van het Rotterdams conservatorium en rijen bezoekers vol.
een tentoonstelling van werken uit het museum Boymans va
Beuningen in de Hermitage. Zowel cutureel als economisch g
zien is het bezoek dat een Rotterdamse delegatie vorige we£.
aan Leningrad bracht een groot succes geworden. De delegat
werd geleid door wethouder Den Dunnen, die bij terugkeer
Schiphol verder meedeelde dat het gebruik van Russische sch
pen van de Rotterdamse haven nog steeds strijgende is.
TROS werkt aan commercieel net in 198
HILVERSUM De TROS wil
liefst per 1 januari 1988 begin
nen met een (gedeeltelijk)
commercieel televisienet als
mede een commerciële radio
zender. Volgens TROS-voor-
zitter Minderop zou politiek
Den Haag, met name het CDA
en de VVD, gunstig staan te
genover een dergelijke ont
wikkeling. Minderop is inmid
dels besprekingen begonnen
met uitgevers. Tevens oriër
eert de omroep zich in het bi
tenland op de mogelijkheid 1
samenwerking, aldus Mint
rop. Hij zei het liefst sam i
met zijn „natuurlijke bond)
noten", AVRO en VOO, a
het commercieel avontuur
willen beginnen. Maar
AVRO staat afwijzend en
VOO sprak zich nog niet di
delijk uit.