Het trieste
verhaal van
Sneuwitje
Fantastische Heny Orri draagt Wings"
Weinig spanning in Allemaal leugens
Theater van het woord
schittert in Salomé
Feestelijke mis voor jarig Residentie Koor
Jubilerende Bond
kan nog veel doen
VROEGER
Drie-oktoberconcert:
wisselend in kwaliteit
Leids Theater lijdt
aan tweeslachtigheid
ffl
KUNST
CeidócSomont
MAANDAG 6 OKTOBER 1986 PAGINA
Noordelijke Stichting Drema Amsterdam brengt
„Wings" van Arthur Kopit. Regie: Adrian Brine.
Met Nenny Orri. Ellia van den Brink en o.a. Cobjr
Timp. Koninklijke Schouwburg, saterdag 4 okto-
Zo praat je nog tegen je vrienden door de
telefoon. Dan kun je ineens niet meer uit
je woorden komen, word je niet meer ver-
staan door de medemens en kun je je nau
welijks meer iets herinneren. De hoofd
persoon in ..Wings", oud-pilote Emely
Stilson. heeft een beroerte gehad. Ze lijdt
plotseling aan afasie. Wie afasie heeft kan
niet meer gewoon spreken, schrijven, le
zen en begrijpen wat een ander zegt. Dat
geeft problemen met de omgeving.
In „Wings" heeft regisseur Adrian Brine
wat Emely Stilson voelt bijzonder duide
lijk gemaakt door wisseling van het per-
spekticf. Je hoort eerst Emely gewoon om
een vestje vragen, maar merkt dat ze een
kussentje krijgt. Vervolgens hoor je de
artsen spreken zoals zij hen verstaat, war
taal. en weer daarna hoor je de artsen
vragen stellen en de gedachten van Emely
door haar verwoord. „Waarom vragen ze
nu steeds of ik mijn ogen open wil doen?
Ik heb ze toch open? Zouden ze proberen
mij in de war te brengen?".
Henny Orri draagt het stuk met fantas
tisch acteerwerk. Ze is voortdurend op het
toneel en slaagt erin alle facetten van zo'n
afasiepatiénte overtuigend te verbeelden.
Orri zit aanvankelijk op een stoel, verlicht
door spots. Achter doorschijnende scher
men lopen artsen en verpleegsters rond in
het duister, dat de afasiepatiente als een
waas omgeeft. Je kunt de isolatie van een
dergelijke ziekte voelen.
Maar niet helemaal. Want in de poging
hel probleem in alle volledigheid aan te
pakken, schieten zowel schrijver Arthur
Kopit als regisseur Brine hun doel voorbij.
In de groepsgesprekken worden behalve
alle mogelijke soorten afasie ook nog al
lerlei typetjes opgevoerd, die afdoen aan
de aangrijpende mistigheid die voordien
rond de figuur Stilson wordt gecreeerd.
Hel was verstandiger geweest het stuk
dusdanig te bewerken dat de aanvankelijk
sterke indruk was vastgehouden. Dan
kom je uit de Schouwburg met een diepe
impressie van de schrijnende inbreuk die
afasie maakt op het bestaan, zoals de be
doeling van „Wings" ongetwijfeld is.
PETER SNEL
Romantisch
pianorecital
Else Krijgsman speelt op de Zon
dagmorgen in Oilligentia pianower-
ken van Faure, Ravel en Moussorg-
sky.
Else Krijgsman, hoofdvakdo
cente piano aan het Konink
lijk Conservatorium, gaf gis
termorgen de eerste van drie
pianorecitals, die zij heeft aan
geduid met de term „Klavier
kontrasten". Dit eerste recital
was aan de laatromantiek ge
wijd. dat wil zeggen aan drie
componisten die vlak voor of
juist na de eeuwwisseling be
langrijk werk hebben gecom
poneerd.
Else Krijgsman geeft er de
voorkeur aan het programma
zelf tevoren in te leiden en
doet dat op een persoonlijke
manier. Het vertellend ele
ment blijkt ook in de muziek
een van haar sterke kanten.
Dat speelt nog niet bij „Thema
cn 10 variaties op. 73 van Fau-
ré. maar openbaart zich daar
na wel in de delicate kleur-
schildering van Ravel's „Jeux
d'eua". In dit korte pianostuk
in één beweging en stemming,
toonde zij haar sterkste kan
ten. Misschien zou het geheel
nog iets scherper omlijnd heb
ben mogen klinken, maar de
sfeer werd perfekt opgeroe
pen. Bij Fauré en bij Mous-
sorgsky's schilderijententoon
stelling - naar een verzame
ling tekeningen en aquarellen
van Hartmann, zo vertelde zij
- openbaarde zich vooral in
snelle en moeilijke passages
een zekere onrust die zich in
hoekigheid en ongelijkheid
manifesteerde. Wellicht zou de
vleugel bij een meer verend
fortissimo in de diskant ook
wat glanzender klinken.
Overigens vond ik de wijze
waarop de diskant gestemd is
niet ideaal omdat daardoor be
paalde akkoorden in de hoge
ligging licht vals klinken. On
danks deze bezwaren viel er
aan de Schilderijententoonstel
ling en zijn pompeuze prome
nades van het ene tableau
naar het andere veel plezier te
beleven en wist de pianiste de
spanning van dit lange en
moeilijke stuk tot het einde
uitstekend vast te houden.
BESIER
Stroom Haagse
muzikanten
bij jubileum
van Jazz Club
DEN HAAG Een
stroom Haagse oude stijl
jazz-muzikanten heeft gis
terenmiddag de Haagse
Jazz Club het veertigjarig
bestaan helpen vieren.
In café De Paap. op de zondag
middag hel vaste honk van de
HJC. waren uiteraard Peter
Schilpcroort en zijn Dutch
Swing College band present,
een muzikant en een orkest
die na de tweede wereldoorlog
aan de wieg van hel georgani
seerde jazzleven in de residen
tie stonden. Een verdieping
hoger, in het nieuwe café
dansant Select, vond de Haag
se Jazz Club een gezien het
grote bezoekersaantal brood
nodige dépendance waar ook
de verjaardagsreceptie plaats
vond. Daar werden door de
HJC twee nieuwe ereleden be
noemd: Paul Acket, organisa
tor van het jaarlijkse North
Sea Jazz festival en jarenlang
stimulator van het jazzleven in
Den Haag en Wim Beekhui
zen. onvermoeibaar en altijd
swingende pianist o.a. te horen
in de Haagse Jazz Club Session
Band. Koos Montfoort, zich al
jaren opofferend aan een uit
gebalanceerde geuidstechniek
in de Jazzclub werd lid van
verdienste.
De tientallen muzikanten, van
George Kaatee tot en met
Wim Beekhuizen, die op het
podiurp van Select kwamen
..buurten" zorgden in diverse
ad hoe-formaties voor een
feestelijke en sterk afwisselen
de klankkleur.
De grammofoonplaat met
daarop vijftig Haagse jazzmu
zikanten in negen verschillen
de groepen (met o.a. het huis
orkest van de Jazz Club, de
Dutch Swing, Rob Agerbeek,
Frits Kaatee en Hein van der
Gaag) die het jubileum van de
HJC luister moest bijzetten
werd om de kwaliteit van de
persing door het bestuur afge
keurd. De leden en liefhebbers
uit het Haagse oude stijl-cir
cuit houden die nog te goed.
(ADVERTENTIE)
KONINKLIJKE
SCHOUWBURG
Theater Pssatt speelt „Sneuwitje".
Tekst en regie: Herman Frank. Met
René Vernout, Manuel Segond von
Banchet, Ellen van Rosaum, Richard
Kühne en Walther Schetter. Muaeon,
zondag S oktober, matinee, en ver
der iedere zondag t/m 21 december.
Natuurlijk gaat „Sneuwitje"
over het meisje dat door haar
stiefmoeder zo werd gehaat,
dat haar vader haar maar liet
vermoorden. Dat de jager geen
brood in die moord zag en
haar het bos in stuurde, waar
ze eerst liefdevol werd ont
vangen door niet minder dan
zeven dwergen, is bekend. En
dat haar stiefmoeder met een
giftige appel nog bijna haar zin
kreeg ook. Maar wat er na de
wonderbaarlijke genezing door
een prins plaatsvond, vertelt
slechts de theatervoorstelling
van Pssstt.
Herman Frank laat zijn kwin
tet zangers nogal wat kwelen.
De forse gespierde zang wordt
-voor mij- gelukkig lange tijd
doorbroken door het verhaal,
dat verteld moet worden.
„Niets kan dit verhaal nog ke
ren, zolang de angst verhalen
gaande houdt", luidt de bood
schap. Sneuwitje leeft lang,
noch gelukkig met de prins,
die nogal materialistisch inge
steld is. Als zij hem ertoe aan
zet de werkloosheid in het
land te bestrijden, slaat hij
door. Elke vooruitgang heeft
zijn prijs: het land vergaat
door de kaalslag, er blijft geen
boompje over. De prins vult
zijn zakken ten koste van de
bevolking en Sneuwitje sterft
van verdriet. Ze laat twee kin
deren na, voor een volgende
voorstelling van Pssstt.
Herman Frank heeft voor de
goede verstaander allerlei
grappen in de voorstelling ge
bracht. Ook voor de kinderen
zitten er voldoende grappen in
om „Sneuwitje" niet alleen
maar ernstig te laten zijn. Zo
loopt bijvoorbeeld ook de heks
uit Hans en Grietje in dit ver
haal rond. En waarom je maar
drie dwergen ziet, die toch ze
ven dwergen zijn, wordt ook
knap uitgelegd. „Sneuwitje" is
qua enscenering helder. De
spannende en ontspannende
momenten zijn goed gedo-
Sneuwitje en drie van haar zeven dwergen.
seerd, de muziek steunt de
voorstelling en het spel is in
alle eenvoud behoorlijk vin
dingrijk. vooral als de dwer
gen opkomen.
PETER SNEL
Katrijn: „Allemaal leugens" van
Hugh Whitemore. Regie: Andrê van
den Heuvel. Met Kitty Jansen, Cor
van Rijn en Andrê van den Heuvel.
Koninklijke Schouwburg, zondaga
vond 5 oktober, herhaling 19 januari
1987.
Hoewel het niet onaangenaam
is vakmensen als Cor van Rijn,
André van den Heuvel en Kit
ty Jansen te zien acteren, valt
er op Katrijns „Allemaal leu
gens" behoorlijk veel aan te
merken. Het is een waarge-
beurd verhaal over Barbara en
Bob Jackson die woonden te
genover Helen en Peter Kro
ger, die in 1961 wegens spiona
ge tot 20 jaar gevangenisstraf
werden veroordeeld.
In „Allemaal leugens" wordt
het huis van de Jacksons ge
loond, waar Bob, Barbara en
hun dochter Julie gelukkig
wonen. Ze hebben een goede
relatie met uncle Peter en tan
te Helen, de overburen. Tot
een onbekende - Stewart -
komt vragen of hij namens de
regering iemand op de uitkijk
mag zetten om de Krogers in
de gaten te houden. Die krij
gen vermoedelijk bezoek van
een spion. Het zal je maar ge
beuren en het verstoort de
band die de Jacksons met de
Krogers hebben.
Schrijver Whitemore neemt er
onder het motto suspense nog
al de tijd voor om het stuk op
gang te krijgen. Na een half
uur is nog niet duidelijk wat er
gaat gebeuren. Intussen was
voor mij al de sfeer verpest
door de non-vertaling en tek
stregie. („Waarom geen Oran
ge Juice?"; „Hij verzamelt eer
ste edities". Iemand wel op z'n
Engels Peter noemen, maar
Malcolm als malkolm uitspre
ken). En als dan duidelijk
wordt dat de Jacksons een
keuze moeten maken tussen
hun vrienden of hun vader
land verraden, zit de toeschou
wer nog te worstelen met veel
inconsequente daden.
Als de Krogers van Stewart
voortdurend in de gaten moe
ten worden gehouden, gebeurt
dat in „Allemaal leugens" door
de meisjes Thelma en Sally,
die Julie's kamertje daarvoor
gebruiken. Hoewel vooral Bar
bara Jackson van dat gekoeke-
loer behoorlijk zenuwachtig
wordt, blijken de stricte orders
van Stewart nogal losjes te
worden opgevolgd. De meisjes
werken alleen op kantooruren
en hebben tijd te over om in
de keuken thee te drinken,
alsof spionnen nooit 's avonds
of 's nachts langskomen.
De handeling wordt om extra
achtergrondinformatie te kun
nen verstrekken regelmatig
onderbroken door korte mono
logen op het toneel voor de
huiskamer. Dan vertelt Helen
over de Rosenbergs, of Peter
over zijn contact met het Mar
xisme. Het zijn binnen het
stuk overbodige momenten,
die niets emotioneels toevoe
gen aan'de personages en de
weinige spanning doen ver
slappen.
De casting is op Van Rijn, Jan
sen en Van den Heuvel na ma
tig. Peter is minstens 50 (in '31
communist geworden als vol
wassen man. het stuk speelt in
'61), Wim de Meyer die hem
speelt ziet er uit als 35. Angéli-
que de Boer en Jacky Berna-
bela lijken op aardige typistes,
niet op contra-spionnen.
PETER SNEL
Theater van het woord met „Salo
mé" van Oscar Wilde in de regie van
Peter van der Linden. Vrij Theater,
zaterdag. Herhalingen: 11 en 12 ok
tober
Passie, erotiek, verlangen en
absurditeit zijn de hoofdbe
standdelen van het toneelstuk
„Salomé" van Oscar Wilde.
Dit op de onthoofding van Jo
hannes de Doper geente ver
haal uit het Nieuwe Testament
werd door P.C.Boutens ver
taald en zaterdagavond door
het theater van het woord in
een overvol Vrij theater ge
speeld. Het is een éénakter ge
worden van ruim vijf kwar
tier. In een décor, verplaatsba
re op marmer lijkende houten
speelblokken, laten de vijf spe
lers een krachtig spel zien dat
van meet aan weet te boeien.
De hoofdfiguur Salomé wordt
gedreven door haar passie
voor Jokanaan (Johannes de
Doper). Hij wijst haar af.
Daardoor wordt haar verlan
gen om hem te kussen steeds
groter. Door haar charmes te
gebruiken tegenover Herodes
en te spelen met de gevoelens
van haar moeder Herodias
weet zij haar doel te bereiken.
Jokanaan wordt onthoofd en
zij kan tenslotte haar lippen op
zijn afgehakte hoofd drukken.
Saskia Mees als „Salomé" is
een openbaring. Volledig inge
leefd in haar rol roept zij een
spanning op die je moeiteloos
meesleept. Herodes, Roel
Adam) bezit een uitstekende
mimiek, de passie die hij voelt
voor Salomé komt heel na
tuurlijk over. Peter van der
Linden is er in geslaagd een
toneelzetting te creëren die het
kijkgenot en het inhoudelijke
van dit theaterstuk perfekt in
balans weet te houden. Mede
door de prachtige costumering
en de fantasierijke belichting
is er een spel ontstaan dat ver
boven de middelmaat uitstijgt.
ROB VAN DER MIJL
Feestelijk» Eucharistieviering bij 50-
jarig bestaan van het Residentie
Koor, Kerk van H.H. Antonius en Lo-
dewijk.
Zelden zal tijdens een kerk
dienst spontaan geapplaudi-
seerd zijn na de uitvoering van
een muziekonderdeel. Toch
gebeurde dit gisteren in de
H.H. Antonius en Lodewijk
kerk tijdens de feestelijke Eu
charistieviering bij het 50-jarig
bestaan van het Residentie
Koor. Want na zo'n juichend-
blij en imposant gezongen Hal
lelujah uit Handel's Messiah
kón het applaus niet uitblij
ven. Dat was koorzang op zijn
allerbest en dirigent Jo Ivens
was even enthousiast en ont
roerd als de vele aanwezigen.
Het was in alle opzichten een
mooie kerkdienst, gecele
breerd door de oud-moderator
van het koor Em. Pastoor C.
de Wit, Pastoor P. F. A. van 't
Walderveen en Pastoor
G. A. J. van der Meer. Binnen
het vaste patroon van de
dienst had men Beethoven's
C-dur Mis geplaatst. Dat deed
ons deugd. Want het wordt
maar al te vaak vergeten, dat
de missen van Haydn, Mozart,
Schubert en ook deze Beetho
ven-mis bedoeld waren als ge-
bruiksmuziek en niet bestemd
voor de concertzaal, zoals nu
gebeurt. Beethoven's grootse
Missa Solemnis is misschien
het eerste werk. dat de gren
zen van de kerk doorbreekt,
zoals ook met zijn overige
werk in compositorisch op
zicht het geval is.
Het deed ons ook deugd, om
dat het Residentie Koor zijn
naam als een der beste Haagse
koren hoog hield. En het koor
kende zijn partijen zo goed,
dat het het Haags Symfonisch
Dagorkest meenam in diens
allereerste koorbegeleiding.
De orkestleden waren opge
lucht en gelukkig met dit lang
niet slechte resultaat en diri
gent Erik Megens weet heus
wel. dat zijn amateurviolisten
en -blazers nog wel het een en
ander te leren hebben. Als so
listen in de Beethoven-mis
hoorde men Lisette Emmink,
Marijke Dercksen. Rob Stal-
linga en Arjan Liesker.
Monseigneur J. Duijves, met
oud-dirigent Nico Verhoeff, de
oprichter van het toenmalige
R.K. Residentie Koor, was
aanwezig en nam bij de gezel
lige na-zit in Favente Deo nog
even het woord. En natuurlijk
werden voorzitster mej. H.
Zegveld en oud-secretaris de
heer B. Vermolen, jarenlang
steunpilaren van het koor, na
drukkelijk gehuldigd. Terecht.
En nu op naar het volgend ju
bileum!
NOES KOKEE
Mannenkoorconcert in het kader
van het eeuwfeest van de Kon. Chr.
Zangera Bond. Circustheater Sche-
veningen.
Met een reeks van evenemen
ten verspreid over het gehele
land geeft de Kon. Chr. Zan
gers Bond uiting aan de vreug
de over het honderdjarig be
staan. Zaterdagavond was in
het Circustheater de groep
mannenkoren aan bod, d.w.z.
zes van de in totaal 135 bij de
bond aangesloten mannenko
ren, te weten het Chr. Man
nenkoor Scheveningen, het
Chr. Mannenkoor Immanuel
uit Wilnis. „Die Rhijnse Sang-
hers" uit Bodegraven, het
Nieuwcdieper Visserskoor uit
Den Helder. „Prins Alexan
der" en „Rotterdam Vreewijk"
uit Rotterdam. Het geheel
werd begeleid door de Chr.
Muziekver. „Hattem" o.l.v.
Jaap Neuteboom.
De gezamenlijk uit te voeren
werken werden geleid door
Jos Vranken. Als muzikaal ad
viseur van de Groep Mannen
koren heeft hij nog een jaren
lange taak voor de boeg, met
name op het gebied van reper
toire-keuze valt nog veel te
adviseren. Maar niet alle ad
viezen worden Opgevolgd, ook
vandaag de dag zoeken meer
dere dirigenten hun heil in
smakeloze bewerkingen, in
geestelijke „smartlappen". De
Zangersbond maakt zich al
vele jaren verdienstelijk op
het gebied van dirigenten-cur
sussen, maar soms lijkt de
grootste optimist ongelijk te
krijgen en zien dirigenten
kans de meest elementaire
koorbeginsclen met onmuzika
le voeten te treden. Bij de vie
ring van het honderdjarig be
staan zou je misschien alleen
maar aardig moeten schrijven,
maar juist omdat de hardwer
kende top van de Bond streeft
naar kwaliteit en velen zich
inzetten om uiteindelijk dat
doel te bereiken is het goed
om deze dingen te zeggen.
Maar er ook aan toevoegen dat
er al zoveel bereikt is, dat en
kele dirigenten op voortreffe
lijke wijze weten te roeien met
de riemen die zij hebben en
ook programmatisch niet ver
der willen springen dan hun
stok lang is. De Chr. Zangers-
bond met meer dan 2000 aan
gesloten koren sluit „kaf en
koren" in de armen en omdat
een ieder zingt zoals hij gebekt
is ligt er ook in de toekomst
voor de Bond nog een belang
rijke taak, n.l., om het „Zin
gend getuigen" op artistiek en
muzikaal verantwoorde wijze
te doen.
ADRIAAN HAGER
I morgen
li? 45-I41WP
Haagse Comedie speelt
van Harold Pinter
Kaarten 16.-
Haags Lunch Theater
Drie-oktoberconcert met Rijnlands
Christelijk Mannenkoor en vijf Leid-
se muziek- en showgezelschappen.
Muzikale leiding Sander van Marion.
Zaterdagavond gehoord en gezien
in Leidse Pieterskerk.
De drie-oktoberfeesten wer
den dit jaar besloten met een
speciaal concert ter gelegen
heid van het honderdjarig be
staan van de Drie October
Vereeniging. Een hele vrijdag,
en misschien ook nog wel za
terdag, feest vieren had de
mensen er niet van weerhou
den om zaterdagavond in gro
ten getale naar de Pieterskerk
te komen om te luisteren en te
kijken naar een spectaculair
showprogramma, verzorgd
door een vijftal muziek- en
showgezelschappen uit Leiden
en omgeving.
De algehele leiding was in
handen van Sander van Ma
rion, dirigent van het Rijn
lands Christelijk Mannenkoor,
dat uiteraard ook van de partij
was. Wat door Van Marion
wordt georganiseerd, is vaak
groots en met veel pretenties
opgezet, maar getuigt niet al
tijd van een even goede
smaak. Zijn bewerking bij
voorbeeld van het lied „Waar
om drie Oktober?" staat bol
van de kitsch; het Rijnlands
Mannenkoor werd begeleid
door een brassband, een fol
kloristisch orkest en een ka
merorkest, en om het compleet
te maken, werden er ook nog
eens wat dansjes tussen de
coupletten opgevoerd. En on
danks het feit dat dit nummer
tweemaal werd uitgevoerd, als
opening en als slot, is nog niet
duidelijk waarom er nu drie
oktober gevierd wordt, want
van de tekst was nauwelijks
een woord te verstaan.
Verder bestond het program
ma uit een potpourri van kwa
litatief zeer verschillende on
derdelen. Daar was het Jeugd
Kamerorkest Leiden onder
leiding van Henk Briér, dat
met veel inzet een Sinfonia
van Joseph Haydn en een
Concertino voor twee trompet
ten en strijkorkest van Arcan-
gelo Corelli speelde. Daar was
het Muziek- en Showgezel
schap Sempre Avanti onder
leiding van Koos Kukler, dat
songs als „Alors je chante",
„Ob Blond, ob Braunen
„Spiel auf deiner Geigen" liet
horen. Sempre Avanti be
schikt over bijzondere solisten,
en brengt haar nummers met
veel gevoel voor het show-ele
ment.
Dan was daar het Leidsch Po
litie Muziek Gezelschap
(LPMG). Deze band speelde
onder meer fragmenten uit de
musical „Jesus Christ Super
star". en „Memory" van An
drew Lloyd Webber erg leuk.
Fragmenten uit Handels „Fi
reworks" werden weliswaar in
slow motion, maar toch -wel
met allure gebracht. Het meest
spectaculair in het muzikale
optreden van de politie was de
begeleiding van het Folkloris
tisch Dansensemble Achalay.
Zeer ritmisch en vlot begeleid
de het LPMG de dansen uit de
Kippenserie. En tegen de ach
tergrond van de ruim honderd
in het zwart gestoken leden
van het Rijnlands Mannen
koor. zwierden de leden van
Achalay in vrolijke kleuren
over het podium.
ANNETTE JASPERSE
„Deadline", toneelproduktie van Het
Leid» Theater. Zaterdag gezien in
het LAK-Theater in Leiden.
„Deadline", de jongste toneel
produktie van Het Leids Thea
ter, wordt gekenmerkt door
een opvallende tweeslachtig
heid en een niet gering gebrek
aan zelfkritiek. De voorstel
ling, afgelopen zaterdagavond
in het LAK, duurde bijna twee
uur en werd gespeeld voor een
handjevol publiek.
De tweeslachtigheid manifes
teert zich al meteen in het pro
gramma, dat naast een omslag
tekening van Franz Kafka en
een nogal wollige tekst over
vrijheid óók de betekenis uit
legt van de Katwijkse uitdruk
king „koud bakje". Het incon
sistent karakter van de voor
stelling kon haast niet beter
gesymboliseerd worden dan
met deze botsing van stijlen.
Inderdaad zijn er Kafka-ach-
tige, kille taferelen, zoals in de
beginscène van de twee con
troleurs van het electriciteits-
bedrijf die de argeloze niksnut
T. komen verrassen. Daar
naast echter is er bijvoorbeeld
een dominee die een kruik je
never („koud bakje") op de
preekstoel bewaart en die zijn
Katwijkse vader ónder de
preekstoel via een haperende
geluidsinstalltie voor God laat
spelen.
Door zowel te putten uit het
reservoir van de tragiek als uit
dat van de humor rangeert
Het Leids Theater zich in „De
adline" van het ene op het an
dere spoor en ontstaat er een
curieus aandoende inconsis
tentie. De tragiek werkt als
stijlbreuk ten opzichte van de
humor en, omgekeerd, de hu
mor als stijlbreuk ten opzichte
van de tragiek.
Improviserend naar aanleiding
van Hella Haasse's „Een draad
in het donker" had het gezel
schap zich beter moeten afvra
gen in welke stijltraditie de
problematiek gedramatiseerd
moest worden. Ook ten aan
zien van speelduur en aankle
ding was wat meer zelfkritiek
op z'n plaats geweest. Bijna
twee uur lang kijken naar een
uiterst trage voorstelling, tel
kens onderbroken door moei
zame décorwisselingen, is geen
sinecure. Wanneer décor en
requisieten dan ook nog eens
bestaan uit de inboedel van
een muffe uitdragerij en er
voor het vermoeide oog dus
ook al weinig te beleven valt,
dan wordt zo'n zit met recht
een opgave.
JOS NIJHOF
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boetzelaer
slraal 6. tel 01720-20800) Pol
tergeist II (16); 18.45. 21.15 0|
Hoop van zegen (al); wo. 14.00
EUROCINEMA II Top gun (al|
18.45, 21.15 wo. ook 13 45
EUROCINEMA III Karate kit
II (al); 18.30. 21.00. wo ooi
13.45 EUROCINEMA IV: Colo
purple (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Donali
Ducks tekenfilm grabbeltoi
(al); wo. 14.00
LEIDEN LUXOR (Statlonswe
19. (.el 071-121239): Sophie-
choice (al); ma. t/m wo. 20.0(
LIDO en STUDIO (Steenstras
39. tel. 124130) Down and ou
in Beverly Hills (al). Big troubl
in little China (12); Top gun (al
Hanna and her aistera (at
14 30. 19.00, 21.15. The colo
purple (al); 20.00. TRIANOI
(Breestraat 31, tel. 123875
Nummer vijf leef» (al); 14.3(
19 00. 21.15. REX (Haarlerr
merstraat 52. tel. 071-125414
Kinky business (16); 14.3<
19 00. 21 15
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Sneeuwwitje en de zeve
dwergen (al); wo. 14.30.
NOORDWIJK LIDO THEATE
(Pr Bernhardstraat 56. te
01719-12800). Police academ
III (al); ma. 19.00, 21.15. d
20.15.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74075
Murphy's law (16); 19.00, 21.1!
wo ook 14.45 CITY THEATE
II: Police academy III (al); tijde
zie City I. CITY THEATER II
To live and die in L.A. (16); zi
tijden City I. CITY THEATEI
IV: The Cotton Club (12); tijde
zie City I. niet op wo. middac
Dolle avonturen in de jungï
(al); wo 14 45
VOORSCHOTEN GREENWA
(tel. 01717-4354): Police acadt
my III (al); ma. di. wo. 20.15. Th
Coca Cola kid (16); wo. 14.00.
KINDERVOORSTELLING
Het grote Ewok-avontuur; w<
14.00.
WASSENAAR ASTRA (te
01751-13269): The lightshi
(16); 20.00.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 21
tel. 463500): The color purpl
(al); 14.00. 20 00. ASTA
(Spui 27, tel. 463500): Top gu
(al); 14.00, 18.45, 21.30. AST,
3: De karate kid, deel II (al
14.00, 19.00. 21.30. BABYLOI
1 (naast Centraal Station, te
471656): Death of a salesma
(16); 14.00. 18 45. 21.30. B/l
BYLON 2: Big trouble in littl
China (12); 14 00. 19.00. 21.1!
BABYLON 3 El amor bruj
(al); 19.15, 21.30. ma. di. 14.0(
CINEAC 1 (Buitenhof 20, te
630637): F/X, Murder by illusie
(12); 14.00, 18 45, 21.30. Cl
NEAC 2: A nightmare dh Elm
street (16); 14.00. 18.45, 21.31
CINEAC 3: De nacht draaf
jarretelles (16); 18.45. 21,3£
ma. di. 14 00 EUROCINEMl
(Leyweg 910, tel 667066): Polio
academy III (al); wo. 19.00
2130. overige dag. 14.00, 19.00
21.30. METROPOLE 1 (Carnd
gielaan. tel. 456756): Down ani
out in fieverly Hills (al); 14 00
18 45. 21.30 METROPOLE
Hannah and her sisters (al
14.00. 18.45, 21.30. METRCJ
POLE 3: 9V. weeks (16); 14.o!
18.45. 21.30 METROPOLE
Op hoop van zegen (al); 14.0(
18 45. METROPOLE 5: D
kkkkomedianl (al); 14.00. 18.4)
21.30. e ODEON 1 (Herengracli
13. tel. 462400): Haunted he
neymoon (al); 13.45. 18.4!
21.30. ODEON 2: The mone
pit (al); 13.45. 18.45. 21.3»
ODEON 3: Poltergeist II (16
13 45. 18 45. 21.30. ODEON
The secrets ol love (16); 13.4S
18.30. LE PARIS 1 (Kettinfl
straat 12b. tel. 656402): Heai
throbs (18); 12.00 tot 22.3(
LE PARIS 2: Coming togethr
(18); 12.30 tot 23.00. e HAAG|
FILMHUIS (Denneweg 56, 18
459900): Zaal 1: Polyeste
19 30. The sacrilice; 21.30. Zal
3: Mr. Freedom, ma. Cat an
canary; di. Lola monies; wo.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbee
tjes; wo. 14 00. e CINEAC I
Assepoester; wo. 1401
EURO CINEMA: Sneeuwwit)
en de zeven dwergen; w(
14.00.
VOORSCHOTEN GREENWA)
(tel. 01717-4354): Ma. t/m w»
20.15 en wo. 15 45: Op Hool
van Zegen. Wo. KINDERVOOR
STELLING
Wo. 14.00 uur Oom Ferdinanl
en de Toverdrank.
KRUISWOORDRAADSEI
11 12 13 14
Horizontaal: 1. steenkoolsoort
bergweide; 7. bijwoord; 9. hoewe
beroemde kathedraal; 15. soort
16. god der liefde; 17. titel (alk.
winters voertuig; 19. merk van g
te op goud; 21. uitschot van fruit
telwoord; 25. voegwoord; 26. I
melijke opvoeding (afk.); 27. broi
plant.
Verticaal: 1. politiefunctionaris!!
dwarshout aan een mast; 3. lanf
miskleed; 4. lengtemaat (afk.); 5.1i
ker; 8. Europeaan; 9. zonder verjj
met de moraal; 11. retour; 12. g
dienst (afk.); 13. uitroep; 14. berd»
soort viool; 19. handigheid (fig.)*
muzieknoot; 21. sint (afk.); 22. IL
risch wapen; 24. orgaan; 27. periG
lijk vnw.; 28. maangestalte (afk.r
OPLOSSING
X I gz 72 j
:siou>t ZZ "IS l Z 0Z 'daau'
igeiue pi :ep gi x- y Zi :6njy
:iaajouie 6 'uaawaoy g :jaiai
p :aqie g :ej z Uuaöe i :iee3
siaipadad 62 'ia*
:01 '92 '52 luaguaSeu -|
IZ 'Md* "61 'Je 9L :JI/Y
■gi üjaai gi ïaiueQ 8JJON
:ja 7 :uj|e -g :iape.nue -|
lad ez 'léf
ja6au £z
■W 71
•JION 01
l jeeiu