Filmdagen sluiten met slechte Oscar- imitatie A Iskander Kwartet nog te eerzuchtig lOO.OOOsecpde DAMESBEURS Londense Tate Gallery 's werelds grootste" E,dh Buchmesse in Frankfurt levert 320.000 titels oji Muziektheater als balletschouwburg „Amsterdamse Cultuur, onbereikbaar S voor gehandicapten" f j KUNST £eidóe(2ommtt VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1986 PAGINA VERSPREIDING AVRO-BODE IN STRIJD MET OMROEPWET HILVERSUM De AVRO overtreedt met de versprei ding van de AVRObode en de Televizier via de leesportefe uilles artikel 14 van het Om- roepbesluit, waarin geregeld is dat maximaal 25 procent van de totale oplage buiten de le den en contribuanten om ge distribueerd mag worden. Zo als wij eerder deze week meld den. heeft de AVRO de oplage van haar omroepbladen, met name dat van de AVRObode. zeer sterk kunnen verhogen door het blad (voor een kwar tje per week) aan leesportefe uillelezers aan te bieden. Vol- nister de omroepen op de vin gers kijkt, is het bewuste arti kel 14 van het omroepbesluit van toepassing op de leesporte feuillelezers. „wanneer blijkt dat de lezers niet voldoen aan de criteria die zijn aangelegd voor lid-abonnees". Aan het belangrijkste criterium voor het lid-abonneeschap wordt door de leesportefeuillelezers niet voldaan Een abonnee op een omroepblad moet namelijk minimaal dertig gulden per jaar betalen, wil hij als lid van de omroepvereniging meetel len. De leesportefeuillelezers betalen in veruit de meeste ge vallen maar dertien gulden per jaar. omdat de zij het blad aangeboden krijgen voor een kwartje per week. AVRO- - woord voerder Jan Goeijen- bier weigerde commentaar op bovenstaande berekening. Een woordvoerster van het minis terie van WVC vertelde desge vraagd dat mocht WVC offi cieel constateren dat de AVRO méér exemplaren van de AVRObode verspreid buiten de leden en contribuanten om dan de wettelijk toegestane 25 procent, dat het dan niet on mogelijk is dat minister Brink man aan omroepcommissaris Geurtsen zal vragen om een onderzoek in te stellen. Illustratieprijs voor Roelofs AMSTERDAM De Amsterdamse Il lustratieprijs (10.000 gulden) is dit jaar toegekend aan Joost Roelofsz. Hij moet de prijs hebben voor zijn boeken, zijn affiches, zijn postzegels, zijn strips, zijn films en al het andere waarin de teke ning scherp, de kleur zacht en de voor stelling al te waar is. aldus de jury. La Fontaine, maar ook de illustraties van de Franse tekenaar en schrijver Gran ville worden door Roelofsz in een eigen stijl vertaald, zo zegt de jury verder. Daarin zaten Friso Henstra, Milou Her- mus en Ootje Oxenaar. Bart van Leeu wen krijgt 5.000 gulden voor zijn illus tratie van een serie over de kleine cri minaliteit, die hij in 1984 voor de Haag se Post maakte. De winnaars ontvangen het geld van de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst op 14 november in Paradiso in Amsterdam. Schilderij leerling Rembrandt terug AMSTERDAM De politie van Amsterdam heeft twee mannen uit de hoofdstad gearresteerd die in het bezit waren van een in 1980 gestolen schilderij van Eeckhout, een leerling van Rembrandt. Het bijzondere aan het schilderij. „Christus en de overspelige vrouw" is dat de mantel van één van de afgebeelde figuren door de meester zelf is geschil derd. Het kunstwerk zou volgens de woordvoerder zelfs in de Verenigde Staten een bedrag van een miljoen gulden opbrengen. De politie kwam het schilderij op het spoor, nadat ze informatie had ge kregen dat er een transactie mee zou gebeuren. Daarop werd een onderzoek verricht in een woning aan de Vechtstraat in Amsterdam. Daar werden zo wel het gestolen kunstwerk als de twee „verko pers", de 57-jarige S.H.P. en de 74-jarige G.V. aan getroffen. Of het tweetal ook bij de diefstal van het schilderij betrokken is geweest, wordt nog onder zocht. VIER PRIJZEN NAAR ALEX VAN WARMERDAMS „ABEL" UTRECHT - Van het buitenaanzicht van de Nederlandse film kan je over het algemeen rustig stellen dat er technisch nauwelijks verschillen zijn met de Amerikaanse film. Wat de uitreiking van prijzen betreft, valt Nederland als glamour land geheel door de mand. De Nederlandse Filmdagen werden gisteravond in het Muziekcentrum Vredenburg besloten met de uitreiking van de Gouden Kalveren in een soort imitatie van de Os car-uitreiking. U kent ze wel de ceremonieën met een zaal vol genodigden die al een lust voor het oog is, aantrek kelijke fragmenten uit geno mineerde films en tenslotte de enveloppe en de kreet „and the winner is...". Een perfecte showmachine met acteurs en actrices die - of ze het nu spelen of niet - hui lend of lachend, in elk geval met een afgemeten babbel over de streep komen. Niet iedereen zal er voor vallen, maar het is naadloze Ameri kaanse glamour. De organisa tie van de Filmdagen moet dat beeld op het netvlies ge had hebben toen men over de Gouden Kalveren-cere monie ging denken. Mis schien ligt het aan de naam van de hoogste Nederlandse filmprijzen, maar na de rechtstreeks door de Tros uit gezonden prijsavond rest maar een conclusie: Mensen, oefen zoiets elke maand een keertje of doe het keurig vanachter een tafeltje in een studio. Wat Linda van Dyck en Ron Brandsteder nu aan elkaar mochten sprokkelen, deed je af en toe met het zweet der plaatsvervangende schaamte in de handen zit- Provincialisme Een live-uitzending, dat wel, maar wanneer je je gasten gaat zitten haasten (Linda van Dyck) en je houdt je zelf wél het recht voor om niets zeggende babbels achter hen Linda van Dijk overhandigt een Gouden Kalf aan Johnnie Kraaykamp. Hij kreeg die toegekend voor zijn rollen In „De Aanslag" van Fons Rademakers. aan te houden zit je goed fout. Wanneer Ron Brandste der de naam niet weet van de door Alex van Warmer dam. blijkbaar vermoeid ge raakt door het tillen van z'n vele prijzen, naar voren ge schoven actrice Annette Mal- herbe is dat jammer, maar laat hij dat voor zich houden. Over het voetlicht buigen en de dame in kwestie vragen „Ik ken u geloof ik wel, maar ik weet niet meer hoe u heet", getuigt van een onver slaanbaar provincialisme. En de vragen die Simon van Collem in petto had voor de regisseurs van het komende seizoen hadden de brille van een bonk Hollandse klei. Onbegrijpelijk Het heeft allemaal ook te maken met het opgeblazen karakter dat zulke Neder landse Filmdagen in z'n ge heel toch houden. Een prach tig initiatief om een land be wust te maken dat er iets van een eigen filmcultuur gaande is, maar toch een te wijd jasje om er maar meteen Oscar neigingen op te spelden. Er waren in Utrecht dan wel meer dan tachtig nieuwe films uit het afgelopen jaar te zien, maar dat was dan ook wel van alles: korte films, te kenfilms, documentaires en een handjevol speelfilm. Met prijzen ga je dan al snel in een heel klein kringetje ronddraaien. Een film als Alex van Warmerdams „Abel" kwam dan ook vier maal beprijsd uit de bus: bes te regie, beste film, een on derscheiding van het Buma- fonds voor Warmerdams filmmuziek en de persprijs. Na het betrekkelijke succes van „Abel" in Venetie, is er best reden tot een beetje jui chen. „Abel" was een origi nele film, een opvallend de buut, maar beslist geen uitge balanceerde film. Wat dat be treft is het onbegrijpelijk dat een volwassen, afgewogen en vakmatig perfecte film als Fons Rademakers' „De aan slag" geen prijs kreeg. Vreugde Een van de weinige prijzen die - ook gezien de reactie in de zaal - ieders allergrootste instemming hadden was het Gouden Kalf voor de beste acteur voor John Kraaij- kamp. De prijs van de Tros- leden voor „Op hoop van ze gen" kreeg wat triest com mentaar van producent Mat- thijs van Heijningen die blij zei te zijn dat het publiek zijn film gekozen had. Niet in de bioscoop helaas. Over het al gemeen werd tijdens de slota- vond van de Filmdagen de vreugde over de prijzen meer uitgestraald door de presen tatoren dan door de filmma kers. In elk geval door een alsmaar juichend springende Linda van Dyck. Alleen met Olivier Koning, voor de tweede keer in zijn leven be- kalfd, nu voor zijn documen taire „Passies", hadden zij en Brandsteder het wat moeilijk. Koning was niet stil te krij gen en moest bijkans van het podium geduwd worden. Het is tekenend voor deze Hol landse Oscars dat dit het vro lijkste onderdeel van de prijsuitreiking werd. En nog één ding: waarom moet in Nederland een minister (vice-premier en minister van economische zaken De Korte) toch altijd met gefluit verwelkomd worden als zo'n goede man zich heeft laten strikken voor zo'n avond. En waarom moeten zendge machtigden zichzelf altijd be lonen door hun hoogwaardig heidsbekleders bij zoiets de planken op te sturen met een speech? Voorzitter Minderop van de Tros werd met de Tien Geboden in z'n hand het dieptepunt van z'n eigen avond. BERT JANSMA Achtste concert van het Ouiveft- voorde-seizoen 1986 met het Iskan der Strijkkwartet, donderdagavond. Het laatste concert van het sei zoen 1986 in kasteel Duiven voorde gaf de schare trouwe bezoekers de kans een nieuw Nederlands strijkkwartet te le ren kennen. Onder de naam „Iskander Kwartet" verenig den zich in 1985 drie jonge Ne derlanders: Janwillem Toebes, Alexander Prummel en Wou ter Mijnders, om met de Ame rikaan Franklin Feldman het avontuur van een zelfstandig kwartet te beginnen. Dat is niet alleen financieel maar vooral ook artistiek een heel waagstuk omdat het kwartet spel een hoge mate van stijlbe sef, samenspel, technisch kun nen en muzikale bezinning verlangt. Van de vier musici tussen de 19 en de dertig jaar, die sinds ruim één jaar de ede le kwartetkunst beoefenen, mag men bij een eerste ken nismaking niet direct een gaaf produkt verwachten. Dat was gisteravond ook inderdaad het geval. Gelukkig leek het er wel op dat veel van de nega tieve aspecten typisch proble men waren van een jong en semble dat zich met iets te veel eerzucht op een veelei send programma heeft gewor pen. Het programma bestond uit het kwartet Op. 64 is Es van Haydn, het kwartet in F van Ravel en het kwartet Op. 11 in D van Tsjaikowsky. Het en semble greep fors in de snaren en wierp zich met zijn hele en thousiasme en vitaliteit op het uit te voeren programma. Voor Haydn kwam dat wat zwaar aan, hetgeen met het soms onzuivere intoneren van de primarius de negatieve kant van de balans vormde. Positief was de volle toon van het ensemble en de goed in tempo volgehouden presto-fi nale. Om Ravels kwartet ir& zijnvolle schoonheid te laten opbloeien moet je als kwartet Van heel goede huize komen en in ieder geval ook over de nodige rijpheid beschikken. Nu kon de muziek nog niet zingen en was er veelal eerder sprake van effectbejag, haas tigheid en te weinig verfijning. Het samenspel als zodanig luk te in het algemeen goed en ook de klankbalans toonde een harmonisch beeld. Deze goede eigenschappen kwamen het beste tot uiting in het langza me derde deel waar de vier zich alle tijd gunden om, uit gaande van de prachtige alt partij. de muzikale waaier zich langzaam te laten ontplooien. Later dit seizoen zijn zij nog in, de Zingende Zolder te beluis teren in een ander program ma. BESIER (ADVERTENTIE) HEDEN de MADRID "We schieten er zelfs het overhemd op ons lijf mee In, maar we heb ben tenminste de eer gehad Sinatra naar Spanje te heb ben gehaald". Dit zei gister avond de Ma- drileense im presario Arse- nio Marcos, die voor een gage van 1 miljoen dollar The Voi ce naar zijn land had ge lokt. In het Ber- nabeu-stadion met zijn 100.000 plaat sen, waren aanvankelijk maar 10.000 plaatsen bezet, maar de 70-ja- rige zanger kocht zelf nog eens 16.000 kaartjes om uit te delen. V) LÓNDEN De Tate Gallery, het museum voor Britse en mo derne Westeuropese kunst in Londen, heeft gisteren plannen onthuld voor een uitbreiding die het instituut tot een van 's we relds grootste museumcomplexen moet maken. Het museum, dat eind vorige eeuw aan de oever van de Thames werd gebouwd met geld van de suikerfabrikant Henry Tate, wil een cluster van musea creëren in het huidige gebouw en enkele nieuw te bouwen vleugels. De uitbreiding zal 34 miljoen pond (ongeveer 114 miljoen gulden) kosten. In de nieuwe opzet worden aparte ruimten gebouwd voor beeld houwwerken, een museum voor hedendaagse kunst en een stu diecentrum met bibliotheken en archieven. Voor het eerst zal het publiek inzage krijgen in de 30.000 boeken en 100.000 catalo gi waarover de Tate Gallery beschikt. Behalve de uitbreiding van het museum in Londen wil de Tate in 1988 een nieuwe galerie openen in een oud Victoriaans pak huis in Liverpool. De eerste fase van de uitbreiding, de Clore Gallery die de wer ken van de beroemde Britse landschapsschilder J.M.W. Turner zal huisvesten, wordt in maart volgend jaar geopend. Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN OEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. lel. 01720-20800): The color pur ple (16); 20.00. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCINEMA II: De ka rate kid II (al); 18.30. 21.00. za zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III: Poltergeist (16); 18.45. 21.15. EU ROCINEMA IV: Under the cherry moon (al); 18.45, 21.15. Op hoop van zegen (al); za. zo. wo. 14.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Baby d'amour (18); za- 24.00. EUROCINEMA II: The karate kid II (16); za. 24.00. EUROCINEMA III: Poltergeist II (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Vanessa, het liefste meisie van New York (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Donald Oucks tekenfilm grabbelton (al); za. zo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Silkwood (al); do. vr. 19.00. 21.30. Falling in love (al); za. zo. 14.30. 19.00. 21.15. Sop hie's choice (al); ma. t/m wo. 20.00. LIDO en STUDIO (Steen- straat 39. lei. 124130); El amor brujo (al); 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30 Big trouble in little China (12); Top gun (al); Hannah end her sisters (al); 14.30, 19.00, 21.15. The color purple (al); 20.00. zo. ook 14.45. TRIANON (Bree- slraat 31. tel. 123875): Ls lemma publique (16); 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15. 16.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-1254141. Private schoolgirls (16); 14 30. 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Donald Ducks verjaardag spartijtje (al); za zo. wo. 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Jonge meisjes die de lief de leren (18); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Op hoop van zegen (al); vr. za 19 00. zo. 20.15. ma. di. 21.15. Cobra (16); vr. za. 21.15. zo. 15.00. ma. di. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075); Murphy's law (161 19 00. 21.15. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45. CITY THEATER II: Police acade my III (161 tijden zie City I. CITY THEATER III en IV: Sound of sex (18); tijden zie City I. Pudding-Ter- zan (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-43541 Police academy III (al); do. 14.00. ma. di. wo. 20.15. Out of Africa (all do. t/m zo. 21.15. The coca cola kid (16); za. zo. wo. 14.00. KINDERVOORSTELLING Het grote Ewok-avontuur; za. zo. wo. 14.00. 01751-13269). Daryl (al); do. I zo. 20.00. The lightship (16); nu. t/m wo. 20.00. v KINDERVOORSTELLING Peter Pan. za. zo. wo. 14.00 dil DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. te 463500): The color purple (a 14.00. 20.00. ASTA 2 (Spui 2 tel. 463500): Top gun (al); 14.0<l)k< 18.45. 21.30. zo. 13.30. 16<tyrij 18.45. 21.30 ASTA 3: De kara| kid, deel II (al); 14.00. 19.00. 21.3(rc. zo 13.30. 16.00. 19.00. 21.3 Pl BABYLON 1 (naast Centraal Stier) tion. lel. 471656): El amor BruJmi (al); 14.00. 19.00. 21.15. zo. 13.3( 15.45. 19.00, 21.15. BABYLON Big trouble in little China (12 VI 14 00. 1900. 21.15. zo. 13.1 n 15.30. 19 00. 21.15. BABYLON hof 20. tel. 630637): A nightmar d on Elmslreet (161 14 00. 18.4 21.30. zo 13.15. 16.00. 18.4C, 21.30. CINEAC 2: Poltergeist 1 (16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.1 16.00. 18.45. 21.30. CINEAC De nacht draagt jarretelles (16 18.45. 21.30 do. vr. ma. di. 14.01 EUROCINEMA (Leyweg 910. te 667066); Police academy t" za. wo. 19.00, 21.30. zo. io.o 19.00. 21.30 overige dag. 14.01 J"1 19.00. 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Hm nah and her sisters (al); 14.0fooi 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.0 I 18.45. 21.30. METROPOLE 2: 0kH (121 14.00. 18.4f kkkkomediant (al); 14.00. 18.4 ine 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.4»- 21.30. METROPOLE 4: Op hoe van zegen (al); 14.00. 18.45, 21.3 zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21.3 METROPOLE 5: 9Vr weeks (II 14.00. 18.45. 21.30. zo 13.%a 16.00, 18.45. 21.30. ODEON (Herengracht 13. tel. 462401 Haunted honeymoon (al); 13.4iaa 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.0 Uil 18.45, 21.30. ODEON 2: The meert ney pit (al); 13.45. 18.45. 21.30. j 13.15. 16 00. 18.45, 21.30 ODI ON 3: Revolution (al); 13 45. 18.4 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.4 21.30. ODEON 4: The secrets e love (16); 13.45. 18.30. zo. 13.1 jrl 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Ke ling straat 12b. Iel. 6564021 Pfa ing with fire (18); 12.00 tot 22 3fPA zo. v a. 13.30. LE PARIS 3: Tl comeback of Marilyn (18); 12.: lot 23.00. zo. v a. 14.00. HAAG $ei FILMHUIS (Denneweg 56. 459900). Zaal 1: Saraba hafcol 19 15. The sacrifice; 21.15. Lu ff: wig: zo. 14.30. Zaal 2: Letter Rif Brezhnev; 19.30. 21.45. Lezir ii Hoog hoogs-, di. 20.00 Zaal 3: d en gelijks 19.30, 21.45. Eon ocMot in zes weken; do. Vides secas. F" Mama Roma; za. A bout de soeiflPg Ie. zo CEsu a la bouche; ma Htrel mea in het water; di. La herenc%ijn NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: F/X, murder by sion (16); za. 00.15. CINEAC Poltergeist II (16); za. 00 15. NEAC III: De nacht draagt jai les (16); za. 00.15. EUROCII MA: Sexfeestjee (18); vr. za. 24.! KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De Ir za. wo. 14.00. zo. 13.30. 15. CINEAC 3: Assepoester, za 14.00. zo. 13.15. 16.00. CINEMA: Sneeuwwitje en de ven dwergen; za. zo. wo. 14.00. ne n HELP DE LEPRA BESTRIJDEN. DOE HET NU! -e| Stort uw bijdrage op postgiro 50500 of bankgiro 70.70.70.929 BONN Volgende week woensdag begint in Frankfurt am Main de 38e Frankfurter Buchmesse, de veruit grootste boeken markt ter wereld. Niet minder dan 320.000 titels zullen er aanwezig zijn, getoond door 7.000 expo santen uit 86 landen. 92.000 geexposeerde boe ken zijn deze herfst ver schenen. Nederland is op de Buchmesse als gebruikelijk royaal verte genwoordigd. Een opmerkelij ke ontwikkeling is de terug loop van het aantal Ameri kaanse exposanten, met onge veer vijftig. Volgens Buchmes- se-directeur Peter Weidhaas zijn er twee belangrijke oorza ken: de zwakke positie van de Amerikaanse dollar en de die pe angst bij de Amerikanen voor het terrorisme in Europa. Drie Amerikaanse uitgeverijen blijven weg omdat de Buch- Het Amsterdamse Muziekthea ter is volledig open. De rumoe rige inwijding begin deze week was slechts een wat tweeslachtige scènische op maat. Verdi's „Falstaff" bete kende de eergisteren de zin gende start van het operasei zoen en gisteren fungeerde het grote podium voor het eerst als danstoneel voor het Nationale Ballet. Uitzonderingsgewijs was de wereldpremière van de nieu we choreografie van Hans van Manen als openingsballet ge programmeerd. Zinvol in meerderlei betekenis, want het danswerk heet „Opening" en het vormde niet alleen het be gin van de eerste volwaardige balletvoorstelling op deze lo- katie, maar introduceerde te vens het Nationale Ballet ak- tief in het Muziektheater. En scènisch had decorontwerper Keso Dekker nog een verras sing in petto. Zijn grootgeblok- te wanden lieten namelijk, en kele minuten nadat de eerste passen waren gedanst, in een verrassend changement het verschil zien tussen de toneel afmetingen in de Stadschouw- burg en in de nieuwe behui zing aan het Waterlooplein. Inderdaad een flinke schaal vergroting, die de choreograaf echter moeiteloos onderge schikt had weten te maken aan de langgetrokken diagona len van zijn ballet, dat ook dit maal met bijna wiskundige precisie de podiumruimte functioneel benutte. Koele maar altijd klare gratie, niei slechts in de met veel vaan gedanste ensembles, maar ook in de pas de deux en fa het imponerende derde deel van dit danswerk, waarin de soliste Coleen Davis in de handen van haar drie mannelijke part ners beurtelings godin en sla vin is. „Opening" eindigt na ruim twintig minuten als een vlin derlicht verlopende estafette, waarbij de danseressen in alle betekenissen verheven uit het zicht verdwijnen. Het succes van deze première, die zeker een aanwinst voor het reper toire mag worden genoemd, is mede te danken aan de keuze van de muziek van Paul Hin- demith. Als componist geen ziener maar een eclecticus, wiens vakmanschap echter buiten kijf staat. In zijn Ka mermuziek nr 4 voor soloviool en groot kamerorkest klinken weliswaar Bach, Bizet en De bussy door, maar Hindemith weet toch zijn eigen visie te la ten prevaleren. Daarbij kwam nog dat de soliste Vera Beths een uitzonderlijk grote affini teit met dit werk bleek te heb ben. Hindemith was zelf ook violist en de soloviool dus wel gezind. Dirigent Roelof van Diesten, debuterend met een vergroot en zeer paraat musi cerend Nederlands Balletor kest, bleek zijn start uitste kend te hebben voorbereid. Ook in de Symfonie in C van Strawinsky. waarop de drie huischoreografen Rudi van Dantzig, Hans van Manen en Toer van Schayk hun drie- manswerk, de „Collective Symphony" schreven en in Beethoven's Zevende Symfo nie, die Toer van Schayk tot titel diende voor het derde ballet van deze avond, was de orkestbak de vertrouwde en veilige klankbasis voor de dansende podiumbevolking, en dat was - vooral in Beetho ven - maar goed ook. Beethoven betekent biceps, hetgeen pianisten allang we ten. Maar als er dan in de fina le in een hogere versnelling moet worden geachakeld, is - vooral op dit grote podium - het gevaar van een afvalrace niet denkbeeldig. FRANK DELBOY messe de joodse nieuwjaarsvie ring (4 en 5 oktober) overlapt. Ondanks een terugloop van het aantal Amerikaanse expo santen wordt de Buchmesse weer groter dan ooit. Het aan tal exposanten is 4,3 procent hoger dan vorig jaar. India Het zwaartepunt van de Buch messe. die tot en met maandag 6 oktober duurt, ligt deze keer op India. Onder het motto „In dia - verandering in traditie" worden in een aparte hal ex posities, schrijverslezingen, ge spreksronden en muziek-, dans- en folkloreuitvoeringen gehouden. Een hoogtepunt tijdens de Buchmesse is de .traditionele uitreiking van de Vredesprijs -( D5 I f van de Beursvereniging v de Duitse Boekhandel. L J wordt op zondag 5 oktober r 11 uur in de Paulskirche uiq v reikt aan de Poolse publiU5 1 en historicus Wladyslaw Bp toszewski. De prijs bedrap"1 25.000 mark (ruim 28.000 g den). De prijs zal worden iL r gereikt door de Beierse miip t ter van onderwijs en cultv* prof dr Hans Maier. 40 J De Buchmesse is de eerste f -:T dagen geopend van 9.00 *5 J 18.30 uur, de laatste dag ^0 9.00 tot 14.00 uur 15 De dag voordat de deun>^ voor het publiek open gaair.t-j er de officiële opening. SfX-ct Narasimha Rao en de Duf- minister van buitenlandse I ken Hans-Dietrich Genschet RINK DRCi STICHTING NA ONDERZOEK: AMSTERDAM „Het is in Amsterdam slecht ge steld met de toegankelijk heid van culturele accom modaties voor lichamelijk gehandicapten". Tot die conclusie komt de Stich ting Gehandicapten Over leg Amsterdam (SGOA) na een onderzoek bij 173 theaters, musea, bioscopen en galeries. Buiten beschouwing zijn dan nog gelaten de gebouwen - met hoge trappen en dergelij ke - die op het eerste gezicht al duidelijk ontoegankelijk zijn. Die worden mogelijk later on derzocht. De stichting heeft de resultaten van het onderzoek gisteren aangeboden aan wet houder Luimstra (cultuur). De gemeente wordt gevraagd zich „meer te beijveren om de verkeerssituatie ten guR5-K van gehandicapten te veraiï N ren". De exploitanten van*5 culturele accommodal /j wordt verzocht in elk gé een aantal „kleine verbeteif e gen" voor gehandicapten t b te brengen. w Van de onderzochte cultuf zi accommodaties in AmstenfS.A blijkt slechts een op de twif voor mensen in een rolst i. zelfstandig toegankelijk. In procent van de gevallen k e nen rolstoelgebruikers v naar binnen, maar alleen f E hulp. De criteria daarbij v den bovendien wel erg ri - z uitgelegd. d De huidige situatie is voor n SGOA „onacceptabel voor Lef! handicapten. Er is sprake "rj een grote belemmering i c kennis te nemen van en te| A nieten van wat Amsterdam kunst- en cultuurgebied te i r den heeft". c

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18