iGene Wilders nostalgische terugblik naar dertiger jaren Erotiek uit de bude doos „De Kkkomediant": Veel Freek, geen film Gene Wilder bang voor de weerwolf ifÏLM SaidMOowuvnt VRIJDAG 26 SEPTEMBER 1986 PAGINA 11 1 [HA UNTED HONEYMOON Hf< .ONDEN Acteur Dom leLuise, het omvangrijke ichaam gehuld in vrou wenkleren, het gezicht ge- chminkt als een bijna on- ïegelijke parodie op Mae test, suist met een flinke aart van een trapleuning laar beneden. Halverwe- e wordt zijn afdaling ilotseling gestuit en lechts met grote inspan- ling weet hij zijn even- wicht boven de zeker zes neter lager gelegen vloer e bewaren. Een aantal krachttermen schalt door Ie hol klinkende ruimte. Ivcn later, met aandoenlijke erontwaardiging, zegt DeLui- i: ..Er staan beneden dozen, Instaat een zuster bij voor eer- te' lt- hulp. en nog zeggen ze me ut er geen gevaar is. Mijn h irk raakte vast tussen de ma- b hinerie waarop ik naar bene- en glijd. Moet je eens naar die ;ei aten kijken, dat ding at ge- '8* rpon mijn jurk op". 1 1 'laats van handeling is de IMI-Elstree filmstudio, even ;n noorden van Londen. In ;nieh van de enorme loodsen op ts* ét complex is het interieur n aTi een zeventiende eeuws pookhuis nagebouwd, com- ileet met open haardvuur, arnas. en in alle hoeken in- 'Jruk wekkend grote stof- en tó®pihnewebben. Het vormt het va ecor van Gene Wilders vijfde ^peelfilm ..Haunted Honey- loon", („Gruwelijk huwe- Mijk"). voor Wilder een nostal gische terugblik naar de tijd 'A lat hij als klein jongetje ge weid zat te kijken naar de Ttezellilms uit de jaren dertig, fet dit verschil, dat waar de umor in die films meestal Sr1 hts onderhuids aanwezig "®vas (de gespannen zenuwen antlaadden zich evengoed wel hysterisch gegiechel), Wil- jler die wat meer aan de op- jcvlakte laat komen. Regis- ur Wilder, die zelf de hoofd- speelt en de hele dag in n uit pyama en kamerjas be nde filmkostuum rond- De totale fami lie aan tafel in het kasteel van tante: wie is de weer wolf? loopt: „Het is een komedie met thrillerkantjes. een „comedy- chiller". Ik wil dat het publiek niet constant lacht, maar het ook echt griezelig vindt". De film draait om het echtpaar Abbot (Gene Wilder en Gilda Radner, ook in het echt ge huwd). dat zijn huwelijksreis doorbrengt bij een tante (Dom DeLuise). om daar te genezen van de geestelijke crisis waar in Larry Abbot zich bevindt. De hele familie is aanwezig, en aangezien tante plannen heeft haar testament te wijzigen en Larry beschouwd wordt als haar oogappel wordt hij het middelpunt van allerlei myste rieuze gebeurtenissen, waaron der een moord op een der aan wezigen. Wilder heeft geprobeerd de sfeer die uit die oude griezel films spreekt te herroepen in .Haunted Honeymoon". „Ik wilde een film maken in de stijl van de jaren dertig, op de zelfde wijze waarop die films toen werden gemaakt. Iets als „The cat and the canary", uit 1939 met Bob Hope. Maar de mensen die dat nog kunnen vind je alleen nog in Enge land. Het vereist een speciale aanpak, die in Amerika niet voorhanden is. De manier waarop de camera wordt ge bruikt. de belichting, scha duwwerking. zo doen ze het tegenwoordig niet meer. De speciale effecten en de manier waarop het vroeger ging, wa ren beter. Tenzij je zegt dat het je stijl niet is. maar daar gaat het niet om. Ik hou meer van de oude manier. Het is grappi ger, griezeliger, niet zo plas tic", aldus de regisseur/acteur tussen twee opnamen door. Oud idee Wilders vrouw Gilda Radner, die in de film de met Abbot getrouwde hoorspelactrice speelt: „Haunted Honeymoon was een oud idee van Gene waarvoor hij het script al jaren had klaar liggen. De film heeft zijn eigen stijl. Alles ademt die sfeer van de dertiger jaren. De kostuums, de decors... er zijn daarnaast geen primaire kleu ren, geen rood en wit. geel, groen en blauw. Juist omdat de oude horrorfilms werden gefilmd in zwart-wit waren ze angstwekkender. Je verbeel ding werd meer te hulp geroe pen. bovendien was de scha duwwerking veel sterker. Gene wilde het ook in zwart wit doen, maar uiteindelijk be sloot hij het toch in kleur te doen. want dit is tenslotte 1986. Dan kan je niet meer met zwart-wit aankomen". De kleine actrice, die vooral in Amerika bekendheid geniet door haar optredens in de tele visieshow „Saturday Night Live", heeft als echtgenote van de komiek de totstandko ming van „Haunted Honey moon" van nabij meegemaakt. En niet altijd tot haar genoe gen. „Gene schreef steeds «tien pagina's van het script en dat liet hij lezen aan mensen die De drie hoofd rolspelers uit „Haunted Ho neymoon": Gene Wilder, Dom DeLuise en Gilda Ran- der. hij vertrouwt, om te weten of het in de goede richting ging. Thuis deed hij dagenlang niets anders dan oude griezelfilms bekijken om ideéen cp te doen en de sfeer te pakken. Dat was verschrikkelijk. I was scared to death. Ik kan zó gegrepen worden door griezelfilms. Aanvankelijk had hij mij er niet eens in zitten. Nu speel ik een populaire ster uit myste rieuze hoorspelen, die met Ab bot gaat trouwen. Nogal mak kelijk. want dat is in het echt ook gebeurd. Ik speel een ver legen meisje, maar een beetje ongewoon, en dat ben ik in werkelijkheid ook". Plot Jonathan Pryce, die in Neder land vooral bekendheid ver wierf met zijn hoofdrol in Ter ry Gilliams' film „Brazil", maar in Engeland een grote reputatie heeft als Shakespea- re-acteur, speelt in „Haunted Honeymoon" de mysterieuze neef van Larry Abbot. Een rol waarover hij niet al te veel kwijt kan zonder de plot van de film te verraden. Pryce: „Ik ben altijd jaloers op acteurs die geheel open kunnen praten over hun rol. De enige manier waarop ik het karakter kan beschrijven is je de plot te ver tellen en dan geef ik te veel". En enigszins cynisch: „Wat ik in deze film het meest heb ge daan is vechten met Gene. Niet over de film, want dat is geen probleem, ik vertel hem gewoon hoe hij moet regisse ren, maar in de film zelf". Dom DeLuise kan wat spraak zamer zijn. „Het leukste van deze film is dat de donders cn bliksems precies zo zijn zoals ze dat vroeger deden. Er zitten prachtige effecten in. met veel rook en lichten die daar door heen schijnen om een schaduw op de muur te werpen. Heel griezelig, maar ook heel grap pig. Tenslotte is het een kome die". De omvangrijke acteur, zo'n beetje de vaste keus van regis seurs als Mel Brooks, Hal Needham en Gene Wilder, be schouwt het als een eer einde lijk eens te mogen opdraven als vrouw. „Het komt heel weinig voor in Amerika dat je je als komiek als dame ver kleedt. Ik vind het leuker dan ik had gedacht. Het heeft veel onvermoede mogelijkheden. Ik heb nu zeven films met Burt Reynolds gedaan, vijf met Mel Brooks en nu vier met Gene, maar dit is een van mijn leukste rollen. De beste regisseurs zijn de grote acteurs. 'Waarbij ik het voordeel heb dat ze bij mij om de hoek wo nen en we ook buiten het werk geregeld bij elkaar ko men om eens lekker te lachen. We hebben weekends samen, Mel Brooks. Anne Bancroft, Burt Reynolds, Lonnie Ande- ron, Sally Field (afhankelijk van met wie ze verkering heeft). Norman Lear, Gene en Gilda, Larry Gelbart en ik, en we houden niet op met lachen. Misschien dat een beetje van( die sfeer nu ook doorkomt in „Haunted Honeymoon". KOOS VAN WEES „Haunted Honeymoon" met Gent. Wilder, Gilda Radner en Dom de Luise. Regie: Gene Wilder. Zoals elke komiek van stan ding in het verleden herhaalt ook Gene Wilder zichzelf in elk van zijn films. Hij is de van baby-blauwe ogen voor ziene levende onschuld, die met kleine verschrikte gilletjes nerveus kan worden en voort durend belaagd wordt door krachten waarvan hij niets maar dan ook niets begrijpt. Of het nu de thriller „Hanky panky" was of de Valentino--, parodie „The world's greatest lover", wat er gebeurt gaat in feite aan Wilder voorbij. Hij wandelt door terwijl de decors en de schurken omvallen. Voor zo'n stereotype-komielj_ is een goed scenario onmis baar. Wilder heeft het daar* nog wel eens moeilijk mee'. Hoe moeilijk bewijst „Haunted Honeymoon", waarin hij een hoorspelacteur is die bang wordt van de griezelavondjes die hij met zijn collega en aan staande de ether in mag zen den. Om hem te genezen wordt hij uitgenodigd op het slot van een wat vreemde tante (Dom de Luise), waar alle genodig den in het complot zitten om hem de stuipen op het lijf te jagen en hem zo te genezen, van zijn angst. Tante kondigt aan dat er een weerwolf in het slot schuilt. Maar er schuilt meer: een familielid dat WiL- der als erfgenaam van tante uit de weg wil ruimen. „Haunted honeymoon" is op gezet als een halve parodie op de oude griezelfilms - duister van toon, kleuren als in de oude Hammer-films - die toch nog een beetje griezelig moet worden. Het scenario heeft het moeilijk om duidelijk te ma ken wie nu wie bedreigt, en de ontknoping is er een van pure onmacht uit het „ik heb alles gedroomd"-genre. De film is hevig „overcast", en dat wil dan zeggen dat Wilder alleen acteurs met scheve ogen, scheve neuzen, brosteli- ge wenkbrauwen en andere griezelig werkende manke menten voor de rollen heeft gekozen. Een beetje veel van het goede. BERT JANSMA ijl „Secrets of love" met Lucienne Bruinooghe, Michael Redfern, Oli- Brunaui. Regie: Harry KUmel. IINEAC: „De nacht draagt jarretelles" met Jezebel Capri en Ariel Genet. Vireginie Thevenet. let meest opmerkelijke dat van „De nacht draagt jarretelels" ja^zegd kan worden, is dat het een erotische film is ditmaal ge- -haakt door een vrouwelijke regisseur. De mannlijke concurren ce" zal er niet van wakker liggen. Zeker Harry Kümel niet, de 'jJiaker van ..Secrets of love", k J3elgische regisseur Kümel heeft met na „Monsieur Hawar- rlfen" een zeker - ook internationaal - prestige opgebouwd met e^n film als „Malpertuis" en met de tv-serie „De komst van Joa- im Stiller". Zijn laatste film maakte hij in '78 en zijn vele the- ?r en opera-regies bewezen nog eens dat zijn talent vooral in •t visuele gezocht moet worden. Met „Secrets of love" maakte ij opnieuw een film. Hoewel. Het gaat om drie voor de bioscoop imengevoegde afleveringen uit een serie van zo'n vijftien korte 'ofische verhalen die hier later door Veronica op de buis zullen ~'rden vertoond. ecrets of love" bestaat uit verhalen uit de wereldliteratuur, daarin esthetisch fraai in en uit het kostuum wordt gegaan. Het ■prste verhaal komt van Marguerite de Navarre (1492-1549) met e titel „Het pak slaag" en handelt over de wraak van een meis- op haar bazin. Het tweede verhaal „Het dienstmneisje" is uit e koker van Restif de la Bretonne (1734-1806), de minder be- jende tegenhanger van De Sade, en daarin wordt een dienst meisje belaagd door een oudere heer en diens rijke neef. Het Jatste deel van het drieluik is van Guy de Maupassant (1850- p93), „Het tuinhuis", waarin het liefdesgedrag van een dienst meisje in dat tuinhuis de ingeslapen driften van haar bazen jeer op gang helpt. et opvallendste is eigenlijk in die verhalen het in erotiek ver- ialde sociale commentaar op de verhoudingen tussen werkge- er en werknemer, waarbij aangetekend moge worden dat van ienstmeisjes - netjes gezegd - veelzijdigheid geeisd werd. ümel brengt het visueel schitterend iun beeld. Maar of je van t soort soft-erotiek met fraaie lichamen met en zonder fraaie istuums nou wakker moet liggen? Smaakvol, dat wel, maar yheer geschikt voor een latertje op de buis. Daar kunt u dus bij *eronica op wachten. BERT JANSMA „De Kkkomedi- ant" met Freek de Jonge, Johnny van Elk en Rosita Tamara. Regie: Caspar Verbrugge. Freek de Jonge mag zijn film „De Kkkomediant" dan „een opstapje" naar de echte film noemen die hij straks voor Cannon gaat maken, het resul taat wijst meer op een totale vergissing. Basis voor de film is Freeks theaterprogramma „De bede vaart". Die show werd in thea ter Carré compleet met filmca mera's opgenomen en daarom heen bedachten De Jonge en zijn regisseur Casper Verbrug ge een scenario waarin die beelden een plaats moesten krijgen. Door de grote kracht van Freek als theaterpersoon- ijkheid en door de onhandige en vaak wat amateuristisch- surrealistische manier waarop die andere beelden er aan vast zijn geplakt, blijf je met iets zeer tweeslachtigs zitten. Een Freek tegen de achtergrond van Freek in „De Kkkomediant". film is het niet. De om de show gegroepeerde beelden kunnen niet boeien en krijgen te weinig binding met de show zelf. Zodat je hoofdzakelijk wéér naar „De Bedevaart" zit te kijken en je moet wel een grote fan van Freek zijn wil je dat nog als verrassend erva ren. „De Kkkomediant" begint met Freek als in stippelpak gehul de straatclown die vergeefs probeert winkelende dames van zijn boodschap te overtui gen. Zijn zoontje (gespeeld door zijn echte zoon Jelle) is op de geluidsband de „vertel ler" van de film en vraagt pa naar zijn bedoelingen en waar om hij stottert. Dat is het veel te lange, en vooral verbale be gin van Freeks bekende zoek tocht naar zijn eigen identiteit, het alsmaar heen en weer springen tussen wat hij in het 'heater wil en wat er kén. Van de Onvermijdelijke Clown Tussendoor zijn weer beelden gemonteerd van Freek en een Russisch sprekende waarzeg-, ster. die vanuit de kantlijn Freeks overwinning op het stotteren (een metafoor voor het vinden van zijn identiteit dus) mag gadeslaan. Het ziet er in beeld allemaal nogal gecompliceerd uit, met als videoclips gemonteerde ge deeltes, een vermoeiende, sur realistisch aandoende montage en een hoop overtollig prelu deren op de showgedeeltes zelf. Waarom stukken uit de show lichten en ze - zonder context - als een voorafscha duwing daaraan vooraf monte ren. Je kan er niet om lachen omdat je de context niet hebt, je kan later - wanneer ze dus herhaald worden - ook niet meer zo spontaan reageren omdat je ze al gezien hebt. Een van de vele mankementen in De theatershow binnen de film zal alleen mensen die Freek niet kennen nog eens overtuigen van het unieke mengsel van clown en vision- nair dat hij is: De bekende Lourdesgang van lamme Lub berd, die begint als een „sick- joke" maar eindigt als een te gelijkertijd pijnlijke en ontroe rende zoek naar verlossing; het optreden van de nepleeuw (en daar slaagt de film iets be ter in z'n mixture van binnen en buiten het theater) als de ongeremde creativiteit, die toch altijd binnen het circus moet functionneren - het di lemma van Freek - wordt aan grijpend. Maar - zoals gezegd - eigenlijk mag dat bekend verondersteld worden. Op een echte film van Freek moeten we voorlopig nog even wachten. BERT JANSMA Verhaspelde huwelijksreis In Odeon gisteravond een merkwaardige belevenis: Hal verwege Gene Wilders film „Haunted Honeymoon" (toch al niet zo helder) blijken er op eens doden gevallen te zijn waar je niets van weet en een weerwolf op te treden die alle medespelenden al eens gezien hebben behalve jij. Conclusie: de film is verkeerd aan elkaar geplakt, twee actes zijn ver wisseld. Dus de operateur ge waarschuwd, die er al niets meer aan kon doen. Maar merkwaardig genoeg, geen boe-geroep uit de matig bezet te zaal. Is het publiek zo ge wend aan moeilijke films dat ze alle onbegrijpelijke voor zoete koek slikken? Twee protestanten kregen na afloop een kaartje voor een tweede voorstelling. De rest van het publiek ging niet-schadeloos gesteld naar huis. Slechte zaak: als bedrijfsleider moet je dan maar met de figuurlijke blote billen voor het voetlicht en je excuses plus schadeloos stelling aanbieden. Dialoog uit het publiek dat nu de bio scoop verliet: „Begrijp jij dat nou, die man was toch eerst dood en daarna leefde-ie weer?" Nee, onbegrijpelijk. „Feest", een eersteling van regisseur Paul Verhoeven, opnieuw in roulatie in de nieuwe aanpak voor korte films. Weer korte films in de bioscoop Korte films hebben het al jaren moeilijk. De meesten zijn voor de biocoop gemaakt maar vallen tussen de wal en het schip. Vóórfilms komen nog zelden in de bioscoop. Met een beetje pech bestaat het voorprogramma daar uit reclamefilms voor bier, sigaretten, kauwgum en geluidsapparatuur en trailers voor wat de biscoop de komende weken zal gaan bieden. Het Fonds voor de Nederlandse Film gaat daar iest aan doen. Van af 5 oktober gaat een nieuw vertoningsplan van korte Neder landse films van start. In 25 filmtheaters zullen het komende seizoen ten minste éénmaal per maand op een vaste dag films van maximaal zeventig minuten worden vertoond. Men Film zo de distributie van de Nederlandse film te bevor deren. Het initiatief, gesteund door Notorious Film Distributie en het Amsterdams Filmhuis, wordt gesubsidieerd door het mi nisterie van WVC en door middel van sponsoring. Voor het vertoningsplan zijn acht themaprogramma's samengesteld. Ze beginnen in het Amsterdamse Filmhuis en rouleren dan vol gens een vast patroon langs de andere meewerkende theaters in het land. Het publiek moet zo na verloop van tijd weten waar het terecht kan voor Nederlandse korte films. Het programma voor de eerste drie maanden is als volgt: vanaf 5 oktober „Requiem" van Sjef Lagro en „De Vogelmens" van Casper Verbrugge. Een maand later worden „Dichter bij macht" van Jelle Nesna, „De Vlieg" van Hans Heijnen en „Weladam" van Paolo Pistolesi gedraaid. Vanaf 30 november zijn te zien „Het feest" van Paul Verhoeven, „Een zondag op het eiland van de Grande Jatte" van Frans Weisz, „Aah...Ta mara" van Pim de la Parra en „Baby in de boom" van Nousc- hka van Brakel. Ppperformer In het Amerikaanse blad Va riety" al een recensie van Freek de Jonge's film.' „The Ppperformer" heet „De Kkkomediant" in het Engels. De recensent zag een door Martin Cleaver ondertitelde versie en noemt de film a double Dutch treat": „de zoon vertelt het verhaal terwijl de regisseur knap dromen, reli gieuze visioenen en zaaloptre den combineert. Een aantal fragmenten zouden best eens populaire rock-videoclips kunnen worden, zoals dat met een bataljon mooie diens tmeisjes die De Jonge's kamer komen reinigen". Robby Müller filmt Jarmusch De Nederlandse cameraman Robby Müller blijft interna tionaal actief. Nu voor Jim („Strangers in paradise") Jar musch. De jonge en succesv- bolle regisseur Tiet Müller zijn nieuwe film „Down by law" in beeld brengen. Een film waarmee het New York Film Festival opende en die gaat over de komische gevolgen van een ontsnapping uit de gevangenis door een discjoc- key uit New Orleans, een sou teneur en een Italiaanse be roepskaartspeler. De Nederlandse cameraman Robby Müller, nu actief voor Amerikaan Jim Jarmusch. DIABETES IS OVERAL Diabetes (suikerziekte) is een ingrijpende aandoening die Roy altijd en overal met zich meedraagt. moet hij goed op zijn eten letten. Een diabetesdieet niet voor één dag, maar voor de rest van zijn leven! De wetenschap probeert oplossing te vinden voor deze ongeneeslijke ziekte. Steun dat weten schappelijk onderzoek, steun het Diabetes Fonds Nederland. crf»sV0°R NATIONALE DIABETESWEEK 10 t/m 16 NOVEMBER 1986 GIROREKENING 6766 t.n.v. OFN. AMERSFOORT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11