„Kerkelijke vredesbeweging moet
werken aan spirituele achtergrond
aan tafel
kerk
wereld
HOOFD LUCHTMACHTAALMOEZENIER LAMPE:
ACHTERGROND
£eidóc6ou*a/nt
DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1986 PAGINA
Kardinaal Simonis solidair met Oekraïener
Kardinaal Simonis heeft in een brief aan de Russische autori
teiten zijn solidariteit uitgedrukt met de Oekraïnse gevangene
Iosip Terelja, zo meldt de Boekovski-stichting in Amsterdam
die zich het lot aantrekt van politieke gevangenen in de Sov
jet-Unie. De 42-jarige arbeider Iosip Michailovitsj Terelja werd
op 8 februari 1985 gearresteerd en naderhand tot 7 jaar kamp
streng regiem en 5 jaar verbanning veroordeeld wegens „anti-
sovjet-agitatie en propaganda". Terelja is lid van de werkgroep
ter verdediging van de rechten van gelovigen van de Katholie
ke Kerk in de Oekraïne. Onder zijn verantwoordelijkheid ver
schenen acht nummers van de ondergrondse „Kroniek van de
Oekraïnse Katholieke Kerk".
Boesak gekozen tot voorzitter NG-Sendingskerk
Allen Boesak is in Kaapstad met krappe meerderheid gekozen
lot voorzitter van de Nederduits Gereformeerde Sendingskerk,
de „dochterkerk voor kleurlingen" van de Nederduits Gerefor
meerde Kerk in Zuid-Afrika. Zijn belangrijkste tegenkandi
daat was de voormalige conservatieve voorzitter Isak Mentor.
Na onregelmatigheden in de eerste ronde moest de synode tot
herstemming overgaan. Maar bij de herstemming waren de
verhoudingen omgekeerd: Boesak werd gekozen met 258 stem
men. terwijl op Mentor 227 stemmen waren uitgebracht. De
verkiezing van Boesak zal vermoedelijk de kloof verdiepen
tussen de Sendingskerk en de „moederkerk", de blanke Neder
duits Gereformeerde kerk, die in oktober haar synode houdt.
,,Een kerkelijke vredes
beweging die zich vooral
druk maakt over de in
spiratie achter haar acti
viteiten, dus een spiritue
le grondhouding heeft,
zou mij zeer dierbaar
zijn. Die zich dus niet
uitsluitend druk maakt
over de vraag: hoe krijg
ik die wapens weg, maar
vooral: waarom hebben
we wapens nodig. Wie
weet is de nieuwe koers
van het IKV een stap in
die richting".
Hoofdluchtmachtaalmoeze-
nier E.J. Lampe s.j. moet tot
zijn spijt constateren dat van
die spirituele grondhouding
tot nu toe te weinig merk
baar is geweest. Te veel is het
beeld van de kerkelijke vre
desbewegingen bepaald door
onderlinge strijd (IKVIC-
TO) en door politieke stel-
lingnames, van „kruisraket
ten weg" tot en met hartelij
ke steun aan Star Wars van
president Reagan.
„Je moet zeggen dat het IKV
een tegen-vredesbeweging
heeft opgeroepen, het ICTO.
Die tegenbeweging is niet op
geroepen omdat mensen niet
zouden mee willen gaan in
de IKV-oproep tot vrede,
maar omdat het IKV voor
veel mensen in zijn concrete
uitspraken voorbijging aan
de behoefte aan veiligheid.
Ik denk dat je dat gevoel, een
angst voor onvrijheid, onder
drukking of bezetting, moet
onderscheiden van het ver
langen naar vrede. Het IKV
heeft die heel menselijke be
hoefte aan veiligheid en de
wens naar vrede door elkaar
gehaald. Daardoor worden
mensen die zich bedreigd
voelen in hun veiligheid, er
van beschuldigd niet mee te
willen werken aan de bijbel
se vrede. En daardoor voelen
ze zich, terecht, op hun ziel
getrapt".
In zo'n klimaat kan het niet
anders dan dat over en weer
onzindelijk wordt gedacht en
er dingen gebeuren die niets
meer van doen hebben met
de zaak waar het om gaat,
meent pater Lampe. „Ik be
treur dat heel erg. Die ge
scheidenheid van de kerkelij
ke vredesbewegingen vind ik
eigenlijk net zo erg als het
bestaan van zoveel verschil
lende kerken. Want net als al
die kerken de ene Christus
als middelpunt hebben, heb
ben die vredesebewegingen
één grond van bestaan: het
werken aan een wereld van
recht en gerechtigheid".
De problematiek van vrede
en het gevoel van veiligheid
Hoofdluchtmachtaalmoezenier E.J. Lampe s.j.
verduidelijkt de hoofdlucht
machtaalmoezenier aan het
voorbeeld van de Tamils in
ons land. „Sommige mensen
waren woedend toen de rege
ring een ontmoedigingsbeleid
jegens de Tamils aankondig
de. Het was een schande, dat
ons land deze vluchtelingen
wilde ontmoedigen om hier
te komen. Wij hebben toch
de plicht deze mensen te hel
pen? Anderen reageerden
precies omgekeerd. Die wa
ren blij met het aangekondig
de beleid. Want ze zagen in
een toevloed van Tamils
steeds meer problemen in de
Nederlandse samenleving,
een verstoring van de maat
schappelijke orde, van hun
eigen veiligheid. Natuurlijk
zagen ook deze mensen de
noden van de Tamils, maar
ze waren bang voor chaos als
we ze massaal hier naar toe
zouden halen".
„Niemand ontkent dus het
goed recht van Tamils op een
veilig heenkomen. Je zou dat
kunnen vergelijken met het
verlangen naar vrede dat ie
dereen heeft. De problemen
komen bij het gevoel van on
veiligheid: ben ik er bang
voor dat mijn straat mijn
straat niet meer is als er Ta
mils komen wonen"?
„Het verlangen naar vrede
loopt niet parallel aan de be
hoefte aan veiligheid. Dat
feit ligt er en het is een psy
chologische blunder om daar
niet mee te rekenen".
De kerk staat midden in de
spanning tussen de plicht om
te streven naar vrede en ge
rechtigheid en de levensbe
hoefte van mensen naar vei
ligheid. „De boodschap van
de kerk is tweeërlei: er is de
verkondiging van de troost,
dat wat er ook gebeurt. God
er bij is. Het andere is de op
roep om uit de eigen veilig
heid weg te trekken en op te
komen voor de ontrechte, te
werken voor de vrede. Het
spirituele voor de kerkelijke
vredesbeweging ligt erin die
twee elementen in het oog te
houden. Gebeurt dat niet,
dan krijg je vrome mensen
die zich laven in de troost
van Gods aanwezigheid,
maar vergeten dat die troost
juist de kracht is om zelf te
werken aan een rechtvaardi
ge wereld. Of je krijgt men
sen die alles zien in de actie
en denken dat ze deze wereld
kunnen veranderen in een
paradijs".
Kerken
„Als de kerk iets zou kunnen
doen dan is het, om bij het
voorbeeld van de Tamils te
blijven: proberen de staatsse
cretaris van justitie een
maatschappelijk klimaat te
bieden waarop zij meer Ta
mils kan toelaten. Dat heeft
alles te maken met wij we in
de kerk bekering noemen.
Op het gebied van de bewa
pening zou de kerkelijke vre
desbeweging moeten probe
ren een overheid in staat te
stellen met minder wapens
toe te kunnen, omdat er min
der verdedigd hoeft te wor
den. Ik ontken het kwaad in
de mens niet, maar wil van
Jezus leren die ons oproept
om minder benauwd te zijn
voor verlies van bezit".
„Van de kerk mag je ver
wachten dat ze „christelijke
begeleidende overwegingen
geeft": geen concrete politie
ke uitspraken of, aan de an
dere kant, geen abstracte cre
do's waar iedereen het mee
eens kan zijn. De kerk en
haar vredesbeweging kunnen
mensen helpen „bevrijd" te
denken vanuit het geloof.
Waar zit je aan vast, door
welke angsten laat je je lei
den? Godsvertrouwen en
menselijke verantwoordelijk
heid hun eigen plaats geven
waar die worden verward.
Die taak is niet gemakkelijk:
mensen die de wreedheid
van een oorlog hebben mee
gemaakt gaan anders met de
vragen van vrede en veilig
heid om dan de na-oorlogse
generatie. Ook de maatschap
pelijke positie en de persoon
lijke omstandigheden kun
nen mee bepalen hoe mensen
over vrede en veiligheid den
ken".
Pater Lampe zegt dat er wat
dit betreft in de kerken wat
nog veel moet gebeuren. Hij
herinnert eraan hoe beroeps
militairen zich verraden
kunnen voelen door de kerk.
„Je merkt het zo vaak: Ter
wijl het leger een symptoom
is van een gebroken wereld,
heeft men te gemakkelijk,
ook in kerkelijke kring, het
kwaad willen lokaliseren in
de beroepsuitoefening van de
militair. Ik denk hier ook
aan de al te simpele kreet:
Als we maar geen leger heb
ben, hebben we vrede".
Een ander voorbeeld van
„onbevrijd denken" is de wij
ze waarop mensen vaak wes
terse waarden en vrijheden
verdedigen. „Zelfs politici
durven beweren dat we bij
voorbeeld de vrijheid van
godsdienst te danken hebben
aan de meest afschuwelijke
wapens. Dat kan natuurlijk
niet, dat is een verdraaiing;
het kwaad of goed zit nooit
in wapens, het zit in mén
sen".
De aalmoezenier meent dat
het beste uitgangspunt om
met het vraagstuk van oorlog
en vrede om te gaan, de er
kenning van het conflict is.
„Wie naar zichzelf ziet en
naar de ander, ontkomt niet
aan de realiteit van het con
flict, in het klein en in het
groot. Leren omgaan met dat
gegeven is veel vruchtbaar
der dan bevlogen uitspraken
doen over wereldvrede. Te
gelijkertijd moet je werken
aan het gevoel van onveilig
heid. Want dat gevoel be
paalt mee het denken over
het omgaan met conflicten.
Spirituele verdieping van het
vraagstuk van vrede en vei
ligheid leidt tot relativering
van wat misschien onopgeef-
baar lijkt: wat wil ik ten kos
te van wat eigenlijk verdedi
gen? Verdieping van het ge
loof in God maakt mensen
ontwapenend naar elkaar
toe, omdat God mensen vrij
maakt".
LÜTSEN KOOISTRA
Geïsoleerde
blanke kerk wil
praten met
andere kerken
Het bestuur van de blanke,
regeringsgezinde Neder
duitse Gereformeerde Kerk
in Zuid-Afrika is bereid tot
informele gesprekken met
de Zuidafrikaanse Raad
van Kerken. Deze raad, die
de apartheid fel veroor
deeld heeft, had de blanke
kerk in juni uitgenodigd
weer lid te worden van de
raad op voorwaarde dat zij
bereid is de apartheid te
veroordelen. Volgens de
woordvoerder van de NG-
kerk, ds. D. Viljoen, is het
dagelijks bestuur van de
NG-kerk bereid „te luiste
ren" naar de Raad van
Kerken, maar verkeert het
niet in de positie een over
eenkomst te sluiten. Gezien
de nauwe relatie tussen
deze kerk en de regerende
Nasionale Party wordt een
veroordeling van apartheid
door de NG-kerk van groot
belang geacht.
Papoea's tekenen protest aan
tegen herdenking met Indonesiërs
Voor de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gere
formeerde Kerken in Nederland té er alle aanlei
ding, de uitnodiging in te trekken voor de Indone
sische delegatie naar de voor 27 september aange
kondigde herdenking van de oprichting van de
Evangelisch Christelijke Kerk in het voormalige
Nederlands Nieuw-Guinea.
Dat is de mening van de vereniging van Papoea-vluchtelin
gen „Kobe Oser". Zij wijst erop, dat sinds februari 1986 we
derom 1250 Papoeas uit westelijk Nieuw-Guinea hun toe
vlucht hebben gezocht in het oostelijk daarvan gelegen zelf
standige Papoea Nieuw-Guinea. Ook herinnert de vereni
ging aan het feit, dat een elite-afdeling van het Indonesische
leger op 3 maart het dorpje Kiwirok, honderden kilometers
verwijderd van de grens met Papoea Nieuw-Guinea, heeft
overvallen, daar de rooms-katholieke catecheet Tuberies
Uropdana heeft onthoofd en vijf jonge dorpelingen doodge
schoten.
Intrekking van de uitnodiging, uitgegaan aan de Indonesi
sche Kerk GKI, zou volgens „Kobe Oser" duidelijk blijk ge
ven van bezorgdheid over de situatie waarin het Papoea
volk verkeert en over de politiek van de Indonesische rege
ring ten opzichte van de oorspronkelijke bewoners. Handha
ving van de uitnodiging betekent volgens haar goedkeuring
van de moord op ds. Rumainum en ds. Mamoribo, de grond
leggers van de ECG, door de Indonesiërs en van de huidige
Indonesische politiek. „Wij roepen alle gelovigen op, deze
medeplichtiogheid van de Nederlandse Kerken te verhinde
ren", aldus de vereniging van Papoea-vluchtelingen.
beroepingen
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Nieuwe Tonge.
drs.W.J.Op 't Hof te Ouddorp; te
Opheusden. P.de Vries te Zwarte-
Gereformeerde Kerken
Beroepen te streekgemeente Mid
den Betuwe (in dienst van de raad
voor de zending van de NH Kerk)
mevrouw drs. C.A.van 't Leven,
kandidate te Oegstgeest, die dit be
roep heeft aangenomen.
Christelijke Gereformeerde kerken
Beroepen te Vlaardingen W. van
Sorge te Rijnsburg.
Voorafschaduwing van pausbezoek aan Frankrijk
In Frankrijk werkt, ter voorbereiding op het pausbezoek in
oktober, de religieuze souvenir-industrie op volle toeren. Zo
als hier, in Lyon, waar druk wordt gewerkt aan wandtapijten
met de beeltenis van de paus.
Wie van ons wordt
niet somtijds, bijna tot
wanhoop, bewogen
door het machtige
beeld dat aarde en he
mel ons bieden?
Anglicanen boos
over misbezoek
prins Charles
Ontzetting heerst in behou
dende kringen van de (Angli
caanse) Kerk van Engeland
over het feit, dat kroonprins
Charles is gesignaleerd bij een
katholieke misviering. Als
erfgenaam van de kroon zal
Charles eens hoofd worden
van de Anglicaanse Kerk.
Zondagochtend om 9 uur zat
de prins op de achterste bank
in de rooms-katholieke kerk
van Kirkby Stephen in Cum
bria toen daar de mis werd
opgedragen. Hij was niet in
het gezelschap van prinses Di
ana maar ging gewoon mee
ter kerke, samen met een be
vriende familie bij wie hij lo
geerde.
Het is overigens niet de eerste
keer dat prins Charles een
rooms-katholieke kerk van
binnen ziet. Ook werd hij bij
zijn bezoek aan Rome irt april
1985 in particuliere audiëntie
ontvangen door de paus.
Dr. David Samuel, leider van
de Church Society binnen de
Kerk van Engeland, verge
lijkbaar met de Gereformeer
de' Bond binnen de Neder
landse Hervormde Kerk, ver
klaarde dat de prins met zijn
misbezoek de positie van de
Kroon onrecht doet. Immers
eens zal hij als monarch de
kroningseed afleggen en dan
beloven de protestantse her
vormde religie in ere te zullen
houden.
Juristen vinden dat dat hier
sprake is van storm in een
glas water. In de Act of Sett
lement van 1701 is vastgelegd,
dat iemand geen troonopvol
ger kan zijn die terugkeert tot
de Rooms-Katholieke Kerk,
deelneemt aan de communie
of met een katholiek trouwt.
Naar hun mening valt het
zich ophouden op de achterste
bank in een roomse kerk niet
onder één dezer categorieën.
Als het ooit komt tot hereni
ging van de Anglicaanse met
de Rooms-Katholieke Kerk,
betekent dat automatisch ook
herziening van de Act of Sett:
lement. Niemand durft even
wel te voorspellen of het bin
nen afzienbare tijd erop gaat
lijken dat die verzoening een
feit wordt.
Dr. J.A.B.
Jongeneel
hoogleraar in
Utrecht
De raad voor de zending van
de Nederlandse Hervormde
Kerk heeft besloten dr.
J.A.B. Jongeneel te benoe
men tot bijzonder hoogleraar
in de missiologie bij de facul
teit der godgeleerdheid aan
de rijksuniversiteit Utrecht.
Dr. Jongeneel (47) was van
1971 tot 1980 zendingspredi
kant in Indonesië, doceerde
daar aan de theologische ho
geschool te Ujungpandang en
de theologische faculteit van
de christelijke universiteit te
Tomohon en vervulde een
gastdocentschap aan de South
East Asian Graduate School
of Theology te Manila op de
Filipijnen.
Na een periode van twee jaar
als hervormd predikant van
de Boshuizerwijkgemeente in
Leiden werd hij in 1982 be
noemd tot wetenschappelijk
hoofdmedewerker missiolo
gie aan de rijksuniversiteit
Utrecht.
Het was aan de Utrechtse
universiteit sinds 1980 niet
meer mogelijk te promoveren
in de missiologie. Om in de
behoefte op dit gebied te
voorzien vroeg de hervormde
raad voor de zending over
plaatsing van zijn bijzondere
leerstoel in de missiologie uit
Leiden naar Utrecht. Dat is
bij Koninklijk Besluit van 1
augustus goedgekeurd.
Gegrilleerde poon met peterseliebotersla en
patates frites - citroenrijst met vla
De benodigdheden voor twee zijn: 2 rode ponen a 250 g,
zout, 1 lepel citroensap, 1,5 lepel olie, halve citroen;
20 g boter (of margarine), 1 theelepel citroensap, peterse
lie, zout, peper;
sla, 3 lepels yoghurt, 1 lepel tomatenpuree, halve lepel
azijn, zout, peper, suiker, bieslook, peterselie, 1 klein
hardgekookt ei;
0,5 tot 1 kg aardappelen of voorgebakken patates frites,
frituurvet, zout;
50 g rijst, 2,5 dl water, 1 citroen, 45 g suiker, 2,5 dl gele
vla (2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker).
Verwijder (of laat dat doen) van de ponen alleen de buikin -
houd en de vinnen. Spoel de vissen af met koud water en
laat ze uitlekken. Roer zout, citroensap en olie zo lang door
elkaar dat het zout opgelost is. Bestrijk de met keukenpapier
afgedroogde vissen met het oliemengseltje en zet ze zo een
half uur koel weg. Leg de vissen op een met olie ingevet
rooster (of ovenschaal) op circa tien centimeter afstand onder
een hete grill. Reken ongeveer twaalf minuten voor het gaar
worden van de vissen. Keer ze halverwege. Garneer de poon
met parteq citroen en leg er stukjes peterselieboter op. Roer
daarvoor de boter zacht, voeg druppelsgewijs citroensap toe
en doe er naar smaak fijngeknipte peterselie, zout en peper
bij. Laat de boter in de koelkast opstijven.
Maak een rode saus voor de sla van: yoghurt, tomatenpuree,
azijn, zout, peper, suiker met fijngeknipte peterselie en bies
look. Garneer de groente met plakjes ei.
Strooi de afgespoelde rijst in het aan de kook gebrachte wa
ter. Roer tot het mengsel kookt, sluit de pan en laat de rijst
in een half uur zacht koken gaar worden. Voeg van het vuur
citroensap en suiker toe. Laat de citroenrijst koud worden en
leg er de gele vla op.
JEANNE
Nuchtere aanpak parlemer
Staatssecretaris Brokx van volkshuisvesting
een opvallend groots opgezet onderzoek instellen om
gaan of beleggers in de afgelopen tien jaar te veel rijkss
die hebben opgestreken voor de bouw van premiehuu
ningen. Dat onderzoek vergt ruim twee miljoen gulden
geveer evenveel als de hele parlementaire enquête naa
RSV-kwestie hoeft gekost.
Bij het onderzoek zullen desondanks slechts steekproj-
kunnen worden genomen uit de ongeveer tweeduizend
sidie-aanvragen sinds 1975. In dat jaar werd een nieuw
geling van kracht, die het voor beleggers eenvoudig en
trekkelijk maakte op papier te hoge kosten van een wo
op te geven. Beleggers die zich daaraan schuldig maq
kregen daardoor meer subsidie en huurpenningen ir
laadje. De zaak is aan het rollen gebracht door een ondei
naar subsidiefraude door het Algemeen Burgerlijk Pens
fonds, ABP.
MEER nog dan de omvang van het onderzoek is opm<
lijk, dat alle grote fracties in de Tweede Kamer niet a
zend hebben gereageerd op de plannen van de staatssec
ris. Daaruit kan de conclusie worden getrokken dat de T
de Kamer de h?ie affaire rond de subsidies van volks!
vesting in politiek opzicht aanmerkelijk minder z
opneemt dan indertijd de RSV-kwestie. Dat geldt niet a
voor de regeringspartijen, maar ook voor de oppositie.
De Kamer stemt er nu mee in, dat een betrokken ti
want dat is in dit geval immers staatssecretaris Brokxf
zijn ambtenaren van volkshuisvesting zelf het onder!
doet naar wat er eventueel fout gegaan kan zijn. De K#
heeft in elk geval op dit moment het vertrouw^
deze bewindsman zeker niet verloren. En daarmee is d|
faire rond staatssecretaris Brokx in een heel ander dagf
komen te staan dan indertijd de RSV-affaire rond mirt
Van Aardenne.
BlJ de RSV-affaire was van het begin af aan sprake!
enig vermoeden van het niet juist of niet optimaal functi
ren van de politiek verantwoordelijke bewindsman. UI
gang van zaken bij het onderzoek rond volkshuisvei
denken de fracties in eerste instantie niet in die richting!
pleit voor de nuchterheid van het parlement, in het bij'
der van de oppositie. Een affaire die, naar op dit mon
mag worden aangenomen, buiten de politieke verantwoi|
lijkheid is ontstaan, wordt niet op voorhand door de oppti
aangegrepen om regering en regeringspartijen voor def
ten te lopen. Dat is een houding die waardering verdief
Dat neemt uiteraard niet weg dat de zaak belangrij#
noeg is om tot op de bodem te worden uitgezocht. Zi|
voor de fraude verantwoordelijk zijn moeten aan de f
worden gesteld en de gedupeerden dienen zo enigszins nt
lijk schadeloos te worden gesteld. Het breed opgezette orj
zoek biedt daar in elk geval de mogelijkheid toe. t
Aanhoudend droog
DE BILT (KNMI) Een ho-
gedrukgebied bepaalt het ko
mende etmaal ons weer. De
kern daarvan ligt boven de
zuidelijke Noordzee. Bij ons
houdt dit weerssysteem -een
noordoostelijke stroming in
stand. Daarmee wordt droge
lucht uit de omgeving van
zuid-Scandinavie aangevoerd.
Hierin komen flinke opklarin
gen voor.
In de komende nacht kan het
tijdens deze opklaringen flink
afkoelen. De minima liggen in
een groot deel van het land
rond de 4 graden. Dicht bij de
grond is op daarvoor gevoelige
plaatsen zelfs vorst mogelijk.
Morgenmiddag wordt het tij
dens flinke zonnige perioden
een graad of 16. Het genoemde
hogedrukgebied blijft tot en
met het komende weekeinde
ons weer bepalen. Het overwe
gend zonnige weer duurt daar
door voort.
Weersvooruitzichten vooj
verse Europese landen, gi
voor vrijdag en zaterdag:!
Zuid-Scandinavië en l
markenflinke periodenii
zon, maar vrijdag in Dené
ken tijdelijk meer bewoj
en mogelijk een bui. Mi$
temperatuur van 10 grad(i
Noorwegen tot 15 grad^
zuid-Denemarken. -i
Britse eilanden: perioden?
zon, vrijdag in Ierland ve$
wolking en mogelijk it
Middagtemperatuur var^
graden in Schotland tot li
den in zuid-Engeland.
Benelux-landen, Duitslari
noord-Frankrijk: perioden
zon en droog. Middagtemf
tuur tussen 16 en 20 gradj
DIABETES
IS OVERAL
Diabetes (suikerziekte)
is een ingrijpende
aandoening die Roy
altijd en overal met
zich meedraagt.
begint het al als hij insuline
moet spuiten. Niet één
dag, maar de rest van zijn
leven!
De wetenschap probeert
een oplossing te vinden
voor deze ongeneeslijke
ziekte. Steun dat weten'
schappelijk onderzoek,
steun het Diabetes Fonds
Nederland.
tsvooR
plAl
NATIONALE OIABETESWEEK
10 t/m 16 NOVEMBER 1986
GIROREKENING 5766
t.n.v. OFN. AMERSFOORT
plaatselijk
Middagtemperatuur vari
graden in noord-Frankij'
de Alpen tot 24 graden
Riviera.
Spanje en Portugal: ip'
noorden eerst nog een
bui, overigens perioden;
zon en droog. Middagterhi
tuur van 18 graden aa|
noordkust tot 28 graden ir
zuiden. "j
Italië en Joegoslavische J
half tot zwaar bewolkt en.
en, waarvan sommige me
weer. Middagtemperatuu/j
20 graden in het noorde?
26 graden in het zuiden, j
19 I