Oud hout en roestvrij staal h SUNGALOWS reactie op povere architectuur „Ik wil slechts op mijn werk worden beoordeeld" DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1986 VROUWENBEDRIJF MAAKT NIEUWE MEUBELLIJN ze meubels doen iets je, zeker als je daar jelig voor bent. Je er niet neutraal tegen staan", zegt Aster de chef van meubelma- De Lijn in Amster- De Lijn is een bedrijf jeheel uit vrouwen be en dat nu werkt aan nieuwe interieurlijn. De we meubels een ta- een bank en een zijn strak van ont- en geheel gemaakt oud grenenhout en tvrij staal. neubelmaaksters gebruik- >ud hout voor de nieuwe eurlijn omdat ze dat bij ontwerp vonden passen, ndien is aan het materiaal geschiedenis verbonden, s als het ware omgeven sen zekere romantiek. As- e Vos: ,,We hebben bij- seeld driehonderd jaar grenenhout verwerkt, dat e voormalige koninklijke &n in Utrecht komt. Maar partijen hout van Monu- lenzorg worden gebruikt, hout heeft een verleden, -aliteit is ook erg goed". W imis ne zeep imische middelen gebrui- we niet bij de bewerking werking van het hout. We en dat beter passen bij (arakter van de meubels jvendien zijn er veel men- die iets tegen al die chemi- middelen hebben. We >en de meubels toen ze waren bewerkt met groe- eep en kalk. Dat hebben we met water opgebracht en toen ingewreven. Die methode is ideaal, want vlekken zijn zo weg. Bovendien zijn de meu bels makkelijk te onderhou den, want groene zeep is bij elke kruidenier te krijgen". „Het ontwerp van deze meu bels is van de ontwerpers Gün- ther Frank en Mieke de Bock. Wij kwamen via via in contact met Mieke de Bock, die werkt bij een stylingbureau. Zij leer de ons Frank kennen, een ont werper die oorspronkelijk uit de modewereld komt. Hij was toen al bezig met het ontwer pen van de nieuwe meubels. Wij van De Lijn hebben het ontwerp toen uitgevoerd. De bank en de tafel zijn al klaar. Nu staat er nog een kast op stapel. We zijn wel van plan deze serie ontwerpen uit te breiden met meer meubels, maar daar wordt nog hard aan gewerkt. Die plannen zijn nog niet concreet". Concurrentieslag De vrouwenmeubelmakerij De Lijn bestaat nu drie jaar. Aster: „Het idee voor dit bedrijf kwam van vrouwenwerkwinkel De Paarse Kinker in Amster dam. Dat is een instelling die zich onder meer inspant om vrouwen aan werk te helpen. En in de meubelmakerij is echt niet zoveel werk voor vrouwe lijke vaklieden. We zijn met zes meubelmaaksters, allemaal ge diplomeerd, en een manager. Ook een vrouw ja. Zo'n vrou- wenbedrijf binnen de meubel makerij is natuurlijk vrij onge woon. Dat we met alleen vrou wen werken is trouwens geen principekwestie. We zijn abso luut niet anti-man. We werken op allerlei vlakken samen met mannen, met ontwerpers bij voorbeeld. Maar in het bedrijf zou het toch niet werken, ik denk dat de verhoudingen dan moeilijker zouden liggen, dat mannen bijvoorbeeld het grootste deel van het werk op zich zouden nemen". „Oorspronkelijk waren we met twaalf vrouwen, want er was ook nog een mode-afdeling bij. Maar die kon de concurrentie slag niet aan. Bij ons is het tot nu toe goed gegaan. We zijn momenteel natuurlijk nog be zig een plaats op de markt te veroveren. Het is wel de be doeling dat het bedrijf binnen kort winstgevend wordt. We gaan door met deze interieur- lijn en we gaan aan nieuwe vormen werken. We restaure ren veel houten meubels. Ver der maken we meubels op maat voor particulieren en ook wel voor winkels. Niet zo veel natuurlijk, want er gaat echt tijd in zitten. Het is geen serie werk. De prijs is dan vaak ook wat hoger. Meubels van de nieuwe lijn kosten tussen de zes- en zevenduizend gulden. Niet weinig inderdaad, maar toch zijn er al mensen die meubels besteld hebben. We hebben genoeg hout in voor raad en we hebben ook al wat kant-en-klare bladen voor de banken en tafels". Voor Aster de Vos is een meu bel meer dan iets wat je zo maar in de kamer zet: „Of ik de meubels als kunstvoorwer pen zie? Kijk, elk meubel is in aanzet een kunstuiting die later tot gebruiksvoorwerp wordt. Het maken vereist creativiteit. En goed materiaal. Dat wij oud hout gebruiken is essentieel. Dat zie je echt aan de meubels af". Strakke lijnen kenmerken de nieuwe meubels die vervaardigd werden door de zes vrouwen van meubelmakerij De Lijn. ARCHITECT JÓN KRISTINSSON: s oprichting van de :hting Wonen van Mor- Jl drie jaar geleden kan tien worden als een re- Ie op de povere archi- tuur die we de laatste !n om ons heen zien. Er geen vernieuwing", al- l L. Wassenaar, direc- r van de stichting. Wo- i van Morgen heeft on- gs zijn eerste vernieu- nde project voortge- icht: de zogenaamde jgalow, een lage woning arvan de woonruimten roepeerd zijn rond een arium. Daarmee wordt I niet de kunstzon be tid, maar een glazen re midden in de woon- ner die optimaal van zonlicht, maar ook ge- itn daglicht profiteert. r de eerste tien sungalows en paar weken geleden in derveld II in Alphen de eer- paal geslagen. De wcnin- kosten rond de 200.000 len. „In die prijsklasse kun de regel een twee-onder- •kapwoning krijgen. Veel fnatieven heb je verder Je hebt dan een woning veel overruimte, zoals de Ier, waar je weinig mee t. Wij hebben met dezelfde veelheid kubieke meters ir willen doen, dichter bij grond blijvend. Een grote inkamer, een slaapkamer 3e begane grond, en verder -en nog een eerste verdie- J met badkamer en slaap- "ers. Die opzet vraagt meer ~kd, maar de uiteindelijke prijs van de woning valt toch nog mee", aldus de heer Was senaar. De Stichting Wonen van Mor gen heeft zich tot doel gesteld de bouw van woningen te be vorderen die inspelen op de maatschappelijke ontwikkelin gen. De Sungalow past in die doelstelling. Het Nederlandse klimaat staat buiten zitten in herfst en winter niet toe. In de sungalow kan dat wel, in de zogenaamde warmtebel onder glazen dak in het midden van de woonkamer, of eventueel ook nog in een aan te bouwen glazen serre. Op een heldere winterdag kan de temperatuur in het solarium nog oplopen tot 25 graden Celcius. Veel toe komstige bewoners maken ge bruik van de mogelijkheid om een gedeelte van de vloer open te laten en daarin tropi sche beplanting aan te bren gen. Om een broeikaseffect in de zomer te voorkomen kun nen er ramen worden openge zet. Inregenen bij onverwachte buien levert, met een open vloer met aarde, geen proble men op. Solarium „In feite maak je passief ge bruik van zonne-energie", stelt architect L.T.A. van Veldhoven. „Het solarium heeft een snelle opwarmtijd, zonder dat daar verder technologie aan te pas komt. Bijkomend voordeel is dat er minder energie wordt verbruikt bij de verwarming van de rest van het huis. Dat gaat met name op als er ook een serre aan de buitenkant van het huis wordt gebouwd, waardoor je een koudelek dicht". Het solarium is, hoewel domi nerend, niet de enige vernieu wende factor in de sungalow. „De woonkamer is, met een oppervlakte van bijna 30 vier kante meter, extra groot, en daar komt het solarium dan nog met 12,5 vierkante meter bij. Meestal is het moeilijk vol doende daglicht te krijgen in een diepe kamer, maar dat is met het solarium geen pro bleem. De royale grootte kan worden gebruikt om activitei ten van elkaar te scheiden, met verscheidene zitplekken. Naar de televisie moet vaak ongestoord gekeken en geluis terd kunnen worden. Daar is dus een aparte hoek voor. Wie De zon in het hart van de woning ia het principe van de sungalows. geen televisie wil kijken kan in het solarium gaan zitten, of in een andere hoek van de woon kamer iets gaan doen", aldus de heer Van Veldhoven. De architect is er zeker van dat het ontwerp goed zal uitpak ken. „Alle metingen wijzen daarop. We hebben nog over wogen luchtverwarming toe te passen, maar het was niet he lemaal zeker dat dat in dit huis goed zou werken, dus dat idee hebben we laten schieten". De Alphense sungalows zijn omstreeks februari 1987 klaar. Het zal niet bij dit eerste tiental blijven. „We zijn in onderhan deling met diverse gemeenten over nieuwe bouwprojecten", vertelt architect Van Veldho ven. „We hebben ook nog het plan om een gestapelde vari ant van de sungalows te gaan maken. Dat wordt dan een ge trapte bouw, hetgeen even eens heel mooi kan gaan wor den. Die woningen worden goedkoper. Ik verwacht dat we daar over een half jaar mee kunnen gaan komen". De Stichting Wonen van Mor gen heeft nog geen concrete plannen voor nog nieuwere va rianten op het thema „het an dere wonen". „We hebben wel veel ideeën, maar voorlopig blijft het bij de sungalows", al dus de heer Wassenaar. De belangstelling voor de sunga lows is groot. Voorlopig komen de geïnteresseerden op een wachtlijst. Inlichtingen en een brochure zijn verkrijgbaar bij Van Veldhoven Partners, 1e Sweelinckstraat 59, Postbus 17363, 2502 CJ Den Haag, tel. 070-469310, of bij de Stichting Wonen van Morgen, Acacia laan 31, Postbus 168, 2350 AD Leiderdorp, tel. 071-411711. DEVENTER Het statige he renhuis aan de Deventer Noor- denbergsingel is voorzien van een koperen trekbel. Over energiezuinig gesproken. Ook de rest van het monumentale pand waarin architect, indus trieel vormgever en bouwfysi- cus Jón Kristinsson met zijn vijftien medewerkers vertoeft, is zoveel mogelijk intact gela ten. Het tekent de man Kris tinsson en de filosofie van zijn bureau: sober en bescheiden. „Ik wil slechts op mijn werk worden beoordeeld". Toen hij pas in Deventer woon de verklaarde iedereen hem voor gek dat hij in de kelder van zijn woning aan de Brink- geverweg de woonkamer si tueerde. Nu dalen we weer een trap af voor ons gesprek in het souterrain. De geboren IJslan der schuwt het experimentele niet, hetgeen ook blijkt uit het juryrapport van zijn winnende ontwerp voor een stadhuis an nex bibliotheek in Leerdam. We citeren: „Architect Kristins son heeft een gedurfd maar in zijn opzet helder en eenvoudig ontwerp gemaakt. Hierdoor krijgt het gebouw iets muzi kaals. Het voldoet aan de he dendaagse opvatting over mo dern openbaar bestuur". Zelf geen radde prater laat Jón Kristinsson graag de feiten voor zich spreken. „Wat dat betreft laat ik misschien wel te weinig van me horen. Ik ben nu eenmaal geen Rotary-type met invloedrijke relaties die goed van pas komen bij het verkrij gen van opdrachten. Daardoor loop ik wel eens opdrachten mis, zoals in 1977 het stadhuis voor Lelystad waar oneigenlij ke, politieke argumenten de keus bepaalden". Prijsvragen Geen wonder dat hij graag in schrijft op prijsvragen zoals in Leerdam waar, zonder naams vermelding, louter op de kwali teit van het werk wordt gelet. Ook de opdracht voor dë ver nieuwbouw van het ingenieurs bureau Witteveen en Bos in Deventer kwam op die manier bij hem terecht. „Maar die werkwijze heeft natuurlijk al leen zin met een brede, vakbe kwame jury en dat ontbreekt er ook nog wel eens aan. Ik haal zo'n driekwart van mijn opdrachten uit die concurren- tiesfeer via prijsvragen. Door bijvoorbeeld drie betaalde ar chitecten een schetsontwerp te laten maken wordt de op drachtgever niet opgezadeld met iets wat hij niet wil. Hij heeft de keuze uit meer ont werpen. Als architect mis je hierdoor natuurlijk het overleg met je toekomstige opdracht gever, juist op het moment dat diens inbreng en antwoord op vragen het belangrijkst zijn. Toch werk ik graag zo. Ik wil slechts op mijn werk beoor deeld worden". Een gevolg van die werkwijze is wel dat het werk van Archi tectenbureau Kristinsson over het hele land verspreid is. Kris tinsson erkent dat de bedrijfs voering hierdoor aanzienlijk bemoeilijkt wordt. „Al is het al leen maar door al die reisuren die je moet maken. Het zou misschien logischer zijn als we uit Deventer zouden vertrek ken en die mogelijkheid wil ik ook niet helemaal uitsluiten, maar aan de andere kant gaat het bij ons toch meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Ja, de cv-firma Slootweg, waarmee we ondertussen dui zenden cv-loze woningen in het hele land hebben gebouwd, is wel weggegaan omdat er uit de regio Deventer geen opdrach ten kwamen. Erg jammer, want als er één snelgroeiend bedrijf is, dan is dat Slootweg wel". Kristinsson gaat niet in op uit nodigingen uit het buitenland. „Onlangs kwam er nog een uit Groenland voor het bouwen van energiezuinige woningen. Maar als er een predikaat is waar ik graag van af wil dan is dat wel „energiezuinig". We hebben daar natuurlijk de no dige roem mee geoogst, maar de mensen vergeten dat we een all-round bedrijf zijn. Om dat we steeds weer in dat hoekje van laag-budgetbouw worden geduwd, krijgen we te weinig kansen om nieuwe ar chitectonische en stedebouw- kundige wegen in te slaan. Daarom was ik ook zo blij met de opdracht uit Leerdam". Architect Jón Kristinsson: „Ik ben nu eenmaal geen Rotary-type met invloedrijke relaties die goed van pas komen bij het verkrijgen van opdrachten".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 27