KLEUREN zffBOOnüa beheerst dit najaar het interieur Visuele effekten met UTRECHT Bestaat er een relatie tussen de stand van de economie en de kleuren die mensen voor hun interieur kie zen? De laatste tijd lijkt het erop. Sombere verwachtingen over het inkomen en onzeker heid over het werk gingen ge lijk op met donkere vloerbe dekking en donkerbruin ge schilderd houtwerk. Tijdens het dieptepunt van de laatste economische depressie, tussen 1976 en 1981, werden die don kerbruine tinten veel verkocht. En nu constateren fabrikanten en groothandelaren dat het optimisme overheerst: lichte, sterk naar wit zwemende kleu ren doen het goed. Bij gordijnen herleeft-de ka toen. Nieuw is het katoenen satin. Het „levend wit", vaak bestaand uit lichte vrolijke dessins op een witte achter grond sieren de hedendaagse interieurs. De omzetten stijgen in de branche; dat komt enerzijds doordat men sneller bereid is iets nieuws op de grond te leg gen of voor de ramen te han gen, anderzijds door het feit dat er meer verhuisd wordt dan een aantal jaren geleden. En men heeft meer geld te be steden, met name in de leef tijdscategorie van 20 tot 35 jaar waartoe nogal wat twee verdieners en „yuppies" beho ren. Maar overigens lijkt de verge lijking tussen sombere toe komstverwachtingen en de kleur in het interieur toch niet helemaal op te gaan. Immers, de (economische) toekomst verwachtingen zijn vergeleken bij het recente verleden, zeer optimistisch. Maar de lichte kleuren die het komende sei zoen nog de grote mode zijn, zullen langzaam maar zeker worden verdreven door zoge naamde aardtinten, zo weet men bij Parade Tapijt en Hol land Haag (gordijnen) te mel den. Nu wordt het nog slechts mondjesmaat verkocht, maar binnen een jaar zijn de winkels er mee gevuld: vloerbedek king, gordijnen en andere arti kelen ter verfraaiing van de woning in zwart, antraciet, steenrood en andere donkere tinten. DONDERDAG 25 SEPTEMBER 1986 de woninginrichting zijn al zogenaamde totaalpaketten te verkrijgen: behang, gordijnen etc. dezelfde tinten en motieven. Om dat te benadrukken heeft Holland Haag de bewoonster van I appartement zelfs een japon in de tinten van haar gordijnen aangemeten. Nu zijn de tinten nog licht, maar de vloerbedekking vertoont al duidelijk een neiging naar zogenaamde „aardkleuren". Donker dus, zoals blijkt uit de collectie van Parade Tapijt. Je merkt het zelf het best als je een ka mermuur of een plafond pas geschilderd hebt: plots lijkt dezelfde kamer een stuk groter, of lijkt het plafond op je hoofd te vallen. Welke mechanismen steken hier achter? „Koude" en „warme" kleuren kunnen de indruk die een persoon van een ruimte krijgt, sterk beïnvloeden. Een koude kleur (zoals wit, geel, beige en dergelijke) zal de wand doen wijken, terwijl een warme kleur (donkere kleuren als bordeaux of zwart) het wandoppervlak als het ware dichtbij brengt. Door warme en koude kleuren te combineren kan de blik van de bezoeker in een bepaalde richting „gemanipuleerd" worden. Grote muuroppervlakken onderbreek je door er paneelvormige vlakken in felle kleuren op te schilderen. De keuze van een kleur voor een wand gaat dus veel verder dan enkel een voorkeur voor een bepaalde tint. Van oudere woningen wordt meestal ge-" zegd dat hun plafonds veel te hoog zijn. Door gebruik te maken van het kleuren spel kan daaraan iets worden gedaan. Kleinere kamers met een (te) hoog plafond kunnen worden gecorrigeerd door het pla fond donker te schilderen: hierdoor komt het plafond een stuk naar omlaag. Dit ge voel kan nog sterker worden gemaakt door aan de bovenkant van de wand een strook in dezelfde kleur mee te schilderen. Een laag plafond kan men „verhogen" door het in een lichte kleur af te werken en de wanden donkerder te maken. Smalle ruimten, zoals gangen, kunnen breder ge maakt worden door ze in een lichte kleur te schilderen. Als bovendien de vloer en het plafond donker worden getint, lijkt de gang extra breed. Wie de indruk wil wek ken dat de gang kort is, moet de achterlig gende wand donker schilderen. Grote muuroppervlakken kunnen worden onderbroken en ver levendigd door vlakken of lambrizeringen. lordat de achterwand donker geschilderd is lijkt hij op je af komen; de ruimte lijkt minder diep dan hij is. het plafond in een lichte kleur te schilderen lijkt het veel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 23