„Als de minister teveel van
me verlangt, ga ik weg"
A Chorus Line maakt
hoge verwachtingen waar
Moeder David S boeit
tot laatste seconde
Carlos Saura bereikt'
punt van verzadigin
FILM/KUNST
CcidócSouoant
VRIJDAG 19 SEPTEMBER 1986 PAGINA
PATTY BRARDOP
BELGISCHE TV
HILVERSUM Ex-Luv-zangeres Patty
Brörd gaat samen met Bart Peeters op de
Belgische televisie het nieuwe poppro
gramma „Bingo" presenteren. De show
wordt wekelijks uitgezonden en is een
vervanging voor het ook bij Nederlandse
popliefhebbers hoog gewaardeerde „Vil
la Tempo".
Patty en Bart doen de presentatie per
toerbeurt. Bovendien krijgt de uit Den
Haag afkomstige ex-„Banana Split"-pre-
sentatrice hulp van de 16-jarige scholière
Pé Vermeers uit Gent.
Het nieuwe Belgische popshow waarvan
vrijdag 3 oktober de eerste aflevering
wordt uitgezonden, richt zich op 15- en
16-jarigen. De muziek in het programma
zal voornamelijk afkomstig zijn uit de
hitparade.
Haagse Comedie
speelt Vroeger
DEN HAAG De Haagse Comedie be
gint morgenavond aan een serie voor
stellingen in Diligentia van 'Vroeger',
het vierde avondvullende stuk van Ha
rold Pinter, na Het Verjaardagsfeest, De
Huisbewaarder en De Thuiskomst. Het
stuk uit het begin van de jaren zeventig,
behandelt een aantal figuren die op een
bepaald moment met elkaar verwikkeld
zijn, vaak gekenmerkt door een onder
linge machtsstrijd, soms met de komst
van een 'indringer' als uitgangspunt. In
'Vroeger' is dat de komst van Anna, de
voegere vriendin van Kate, die thans is
gehuwd met Deeley. Hun weerzien leidt
tot herinneringen uit het verleden,
waarin waarheid en verbeelding in el
kaar overlopen. Met Marjon Brandsma,
Guido de Moor en Rick Nicolet.
Murray
Hamilton
overleden
WASHINGTON De Ame-
rikaanse filmacteur Murray
Hamilton, vooral bekend als
de burgemeester van het va
kantieoord dat door een haai
wordt geterroriseerd in
„Jaws", is op 1 september in
North Carolina aan longkan
ker overleden. Hij was 63. In
de film „The Graduate" uit
1967 met Dustin Hoffman en
Anne Bancroft speelde Ha
milton de echtgenoot van
„Mrs. Robinson". Op televisie
speelde hij in de series „Can
non", „Murder, she wrote"
en „Mission Impossible".
Almelo schorst
schouwburgdirecteur
ALMELO Burgemeester en wethou
ders van Almelo hebben gisteren beslo
ten de directeur van het Cultureel Cen
trum De Hagen, mr. drs. N. den Hertog,
te schorsen. Bovendien is hem een
spreekverbod opgelegd. Den Hertog
heeft zich over de overdracht van de
schouwburg aan het horecaconcern Van
der Valk in strijd met de belangen van
De Hagen uitgelaten en daardoor schade
toegebracht aan de overdracht. Verdere
maatregelen tegen hem worden nog
overwogen. Volgens Den Hertog heeft
het college de overdracht financieel veel
te rooskleurig voorgesteld. Hij beschul
digt het zelfs van liegen. Door het
wachtgeld van medewerkers die niet in
dienst komen bij Van der Valk liggen de
cijfers volgens hem veel hoger.
Cultureel verdrag
Nederland - België
bestaat 40 jaar
DEN HAAG Nederland en de Ne
derlanders zijn van groot belang
voor de Vlamingen. Vlaamse toneel
gezelschappen bij voorbeeld treden
eens zo vaak in Nederland op als in
hun eigen land. Dat zei W. Verriest,
tijdelijk zaakgelastigde in ons land
van België, gisteren bij de viering
van het 40-jarig bestaan van het cul
tureel verdrag tussen Nederland en
België. Het feest in de Ridderzaal
werd bijgewoond door prinses Julia
na, prins Albert van België en ver
schillende ministers en geleerden uit
beide landen. Het akkoord heeft tot
doel: samenwerking op het vlak van
wetenschappelijke en pedagogische
activiteiten.
JAN VAN VLIJMEN, INTENDANT OPERASTICHTING:
-
AMSTERDAM Het is
nog maar een keuken
mesje, maar het ligt wèl
op tafel. En de intendant
van de Nederlandse Ope
ra Stichting, bespeler
van het nieuwe Amster
damse Muziektheater,
dat in combinatie met
het nieuwe stadhuis de
naam van Stopera heeft
gekregen, Jan van Vlij
men, zal het gebruiken
ook, als zijn wensen be
treffende de kwaliteit
van de uit te voeren wer
ken omlaag moeten. „Mi
nister Brinkman van
WVC is mijn baas en met
hem heb ik een contract
van vijf jaar gesloten,
hoewel miin financiële
eisen hoger lagen dan
me werd geboden. De
komende twee seizoenen
liggen vast. Maar als de
minister meer uitvoerin
gen verlangt ten koste
van de kwaliteit, ga ik
weg. Ik geef dan liever
wat minder uitvoerin
gen, want voor mij per
soonlijk telt alleen de
kwaliteit. Ik doe geen
concessies
Aldus Jan van Vlijmen gis
termiddag, aan de vooravond
van de officiële opening van
het Muziektheater aan de
Amstel op 23 september met
de opera Ithaka van Otto
Ketting, in samenwerking
met het Nationale Ballet en
in de regie van Franz Marij-
nen. De opening van het Mu
ziektheater wordt recht
streeks op televisie uiitgezon-
den.
Weliswaar heeft Van Vlij
men 6,2 miljoen meer gekre
gen voor de komende twee
seizoenen, waarmee zijn bud
get werd gebracht op totaal 31
miljoen, dat meer-bedrag
vindt hij toch te weinig.
„Over twee jaar zal de minis
ter over de brug moeten ko
men", dreigde de intendant
met de glimlach, die hem zel
den verlaat.
Terwijl op alle verdiepingen
van het immense Muziekthe
ater nog driftig wordt getim
merd om het gebouw met
1600 fauteuils en een toneel
van ongekende breedte - 21
meter - tijdig gereed te krij
gen, proberen de betrokke
nen hun zenuwen in be
dwang te houden. Jan van
Vlijmen: „Ik kan me er nu
pas op bezinnen wat er pre
cies moet gebeuren, hoe het
artistieke beleid geformu
leerd moet worden. En dat
wordt bepaald door het soort
zaal waarmee je te maken
hebt. Dat heeft iets veront
rustends, maar ook iets uitda
gends: een zaal kan je helpen,
maar kan je ook tegenwer
ken". Erg ongerust maakt
deze intendant zich nu ook
weer niet: „Ondanks de rede
lijk grote omvang en de
vorm van onze zaal kan er
toch een zekere mate van in
timiteit worden geschapen -
dat hoop ik tenminste
Componist Otto Ketting en
regisseur Franz Marijnen
hebben elkaar in de opera It
haka kennelijk gevonden.
Ketting: „Ik heb in diepe da
len geleefd, maar tenslotte
heb ik de partituur graag uit
handen gegeven". Ketting
zat ook voor het feit, dat hij
„alle ruimte van de wereld"
had; dat was even wennen,
maar het bleek toch een
voordeel. Marijnen: „Soms
keken we elkaar een beetje
vreemd aan en wist ik, dat
Otto iets anders zou aantref
fen dan hij gedacht moet
hebben. Kijk, zo'n opera is
nooit eerder geschreven, er
was geen referentie. Het gaat
ook niet om een ABCD-ver-
haal, het is heel hermetisch.
En wie straks een kaartje
koopt en de opera één keer
ziet, zal er misschien geen
kop of staart in kunnen ont
dekken. Het is een heel in
trovert stuk".
Decors
Otto Ketting lijkt nergens
mee te zitten en hij is het met
Franz Marijnen eens, dat zijn
muziek klopt met de decors.
Marijnen: „O ja, wat Otto
heeft geschreven misstaat al
lerminst tegen het decor.
Maar we hebben er wel onze
nek mee uitgestoken".
Over zijn opera kan de com
ponist niet bar veel vertellen:
„Voor mij wordt pas interes
sant. wat niet typisch opera
Scènefoto uit de opera „Ithaka" van Otto Ketting.
is". Maar wat dat nu weer in
houdt, kon Otto Ketting niet
uitleggen. „Dat weet ik im
mers zelf niet", verklaarde
hij.
De betrokkenen bij de opera
Ithaka, waarmee de Amster
damse muziekzaal 23 septem
ber wordt geopend, zijn te
vreden, en als ze al ergens
ongerust over zijn, dan laten
ze dat niet merken. Inten
dant Van Vlijmen: „We heb
ben een zaal met problemen.
Het geluid op de Bühne is
helder en zeer verstaanbaar.
Het'orkest is wat zacht. Maar
dat zijn de problemen van de
geboorte, dat is heel normaal.
De bassen vliegen van links
naar rechts en belanden uit
eindelijk in het midden, er
wordt nog heel wat gescho
ven. Maar dat hoort bij de
wen ïp
Vertrouwen
Dat vertrouwen klinkt door
in de produkties die nog op
stapel staan, waaraan al
wordt gewerkt en de opera's
die nog in het bespreekstadi-
um zijn. De opera Falstaff
van Verdi gaat 24 september
in première en decors staan
al, grimmig en wel en heel
erg groot, klaar. Alles is zo'n
beetje klaar, al zien de laatste
loodjes er rommelig en onge
stoffeerd uit. Maar de insi
ders maken zich daar allang
niet meer ongerust over.
„Wacht maar", zeggen ze.
„Alles wordt héél mooi. Al
les...."
FRITS BROMBERG
Een stuk zonder zwakke
plekken en met zoveel in
houd, dat iedereen er wel
iets eigens van mee naar
huis neemt. Zo reageerde
ook een talrijk publiek op
„De moeder van David S."
dat gisteravond in het
Rotterdamse theater Zuid
plein het stuk van Yvon
ne Keuls met een staande
ovatie beloonde en ver
volgens wat timide het
theater verliet.
Op het podium hadden acht
acteurs gestaan, acht karakters
met ieder een eigen levensver
haal en zo herkenbaar, dat
men zich voortdurend betrok
ken voelde. Was het niet met
David, dan wel met de moe
der, de vader of de overigen.
Het verhaal mag als redelijk
bekend worden verondersteld:
David is de jongen die met een
vriendje hasj leert roken, van
kwaad tot erger vervalt en zijn
omgeving terroriseert, met
name de naaste familie en op
de eerste plaats zijn moeder.
Zijn zusje is de enige die van
het begin af afstand kan ne
men en het uiteindelijk mis
plaatste medeleven verwerpt.
De vader doet dat ook, zij het
wat later en de moeder pas op
het allerlaatste moment, wan
neer zij het volmaakte slacht
offer van David dreigt te wor
den; in die volgorde.
In de regie van Jo Dua, met
een minimum aan uiterst
functionele decors en dialogen
Theater Zuidplein, Rotterdam: lan
delijke première van 'De moeder
van David S.' van Yvonne Keuls. Re
gie: Jo Dua. Met Marijke Merckens,
Dore Smit, Ferd Hugas, Bart Römer,
Sylvia Holstijn, Adriaan Adriaanse,
Peter Lusse en Jeroen Haars. Don
derdagavond.
die geen scène, geen woord te
veel hebben, wordt het ver
haal van David S., na het ge
ruchtmakende boek, nog eens
verteld. Soms lijkt het erop,
dat de tekst voor het toneel
niet is bewerkt, maar dat
Yvonne Keuls de essenties er
uit heeft gehaald en die laat
spelen. Ter overbrugging van
die onderdelen worden nu
geen woorden en beschrijvin
gen gebruikt, maar zijn het de
handelingen op het toneel en
de conclusies van de toeschou
wers, die de scènes verbinden.
Dat blijkt perfect te kunnen.
De boodschap van het stuk
wordt pas in de slotscène dui
delijk: wat moet de naaste fa
milie wanneer een zoon zich
eigenhandig naar de bliksem
helpt? Kan die familie hulp
bieden en zo neen, in hoeverre
moet die familie zich slachtof
fer laten worden? Zoals de
moeder van de aan drugsver
slaafde zoon uiteindelijk af
stand neemt, rijst de vraag wat
het verschil is tussen egoïsme
en zelfbehoud. Die vraag
wordt pas op het laatst beant
woord, wanneer het zusje en
de vader allang voor zichzelf
hebben gekozen. Een moeder
laat haar zoon toch nooit in de
steek? Nee, normaal gesproken
niet. Maar de situatie is niet
normaal. Keuls benadrukt dit
bijzonder fijnzinnig, door de
moeder van David te koppelen
aan de moeder van het vriend
je, dat inmiddels zelfmoord
heeft gepleegd. De twee vrou
wen beschuldigen eikaars zoon
om de beurt, blijken er alléén
niet uit te komen en vinden
tenslotte steun bij elkaar.
Egoïsme, laat Keuls tussen de
regels door blijken, is hard en
strikt persoonlijk. Zelfbehoud
is veelzijdiger. Daarom is het
goed dat de twee moeders
steun aan elkaar blijken nodig
te hebben, samen het begin
van een noodzakelijke praat
groep vormen, waar in het
boek over wordt gerept.
Er staan geen hoofdrolspelers
op het podium, maar acht ka
rakters, waar ieder het zijne
uit kan halen, gespeeld door
acteurs van wie moeilijk kan
worden gezegd wie de beste is.
De een krijgt gestalte door de
ander. Al is Marijke Merckens
een uitstekende moeder, in
een niet te geloven aantal wis
selende stemmingen. Maar dat
geldt eigenlijk ook voor de
overigen.
FRITS BROMBERG
De „Chorus Line" aan het werk in de gelijknamige musical.
Het moet gezegd: alles
wat al eerder is gezegd en
geschreven over „A Cho
rus Line", de succesvolle
Broadway-musical die ja
ren achtereen uitverkoch
te zalen trok in het mek-
ka van de musical- en
theaterliefhebber, is w4ar.
De musical is onderhou
dend, een lust voor het
oog, kwalitatief van hoog
niveau, professioneel uit
gevoerd. En dat is na de
recente teleurstelling van
bijvoorbeeld „The Westsi-
de Story", ook aangekon
digd als „the original
Broadway version", maar
uitgevoerd door mensen
die Broadway vermoede-
„A Chorus Lino". Regie: Baayork
Lee. Muziek: Marvin Hamlisch. Idee
en choreografie: Michael Bennet.
Circustheater, gisteravond. Herha
ling vanavond, morgen en overmor
gen, steeds om 19.00 en 22.00 uur.
lijk alleen van de buiten
kant zagen, een hele op
luchting.
„A Chorus Line" heeft in Ne
derland bij het grote publiek
pas echt bekendheid gekregen
met de filmversie van Sir Ri
chard Attenborough. Dat was
een teleurstellende ervaring,
omdat bleek dat de charme
van het toneel op film nauwe
lijks over te brengen was. Het
gevolg is dat diegenen die de
film hebben gezien misschien
toch enige scepsis moeten
overwinnen voor ze de stap
naar het theater maken. Jam
mer, omdat deze toneelversie
doet wat Attenborough niet
kon: de vonk overbrengen.
De toneelversie is uitbundiger,
expressiever, raakt je veel
meer. Het verhaal van de voor
een plaatsje in de dansgroep
vechtendé „gypsies", de van
auditie naar auditie trekkende
dansers, leent zich bij uitstek
voor de planken zelf. Hun per
soonlijke belevenissen, hun ge
schiedenis van de trektocht
langs alle theaters, is vaak ont
roerend, af en toe zelfs gênant,
maar altijd boeiend. Ze zijn be
reid zich binnenste buiten te
keren voor dat felbegeerde
plaatsje op de achterste rij van
het toneel: de chorus line.
Deze „A Chorus line" is een
échte topproductie. De belich
ting, de tot in de puntjes ver
zorgde choreografie, het acte
ren van de cast, het is van een
gehalte dat je zelden aantreft
in de Nederlandse theaters.
Met live uitgevoerde muziek
van Marvin Hamlisch, door
een orkest dat af en toe de
zang overstemt, waarmee een
van de weinige minpuntjes
van deze versie is aangegeven.
De andere minpunten liggen
meer aan het verhaal van de
musical zelf, dan aan de men
sen die hem uitvoeren. Zoals
de verhouding tussen de regis
seur en een van de danseres
sen, die de vaart er enigszins
uithaalt, en de worsteling met
hun sexualiteit die sommige
dansers doormaakten en die
voor Nederlandse begrippen
nogal overdreven overkomt.
Maar dat kan de totaalindruk
van een uitstekend kijkspel
niet wegnemen.
KOOS VAN WEES
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6.
lel. 01720-20800): Poltergeist II
(16): 18.30. 21.00. za. zo. wo. ook
13.45. EUROCINEMA II: De Ka
rate Kid II (al); 18.30. 21.00. za. zo.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA III:
White nights (al); 18.30, 21.15. EU
ROCINEMA IV: The hitcher (16);
18.45, 21.15. Op hoop van zegen
(al); za. zo. wo. 14.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Poltergeist II
(18); za. 24.00. EUROCINEMA II:
Talk dirty to me (al); za. 24.00.
EUROCINEMA III: Vanessa (18);
za. 24.00. EUROCINEMA IV: The
hitcher (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Donald Oucke
tekenfilm grabbelton (al); za. zo.
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19,
tel. 071-121239): Silkwood (al); do.
vr. 19.00. 21.30. Falling in love (al);
za. zo. 14.30, 19.00, 21.15. Sop
hie's choice (al); ma. t/m wo.
20.00. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39. tel. 124130): Big trouble
in little China (12); Top Gun (al); El
amor brujo (al): 14.30, 19.00,
21.15. Hannah and her sisters (al);
do. vr. ma. di. 14.30. 19.00, 21.15.
za. zo. wo. 19.00, 21.15. Color pur
ple (al); 20.00. zo. ook 14.45.
TRIANON (Breestraat 31. tel.
123875): La femme publique (16);
14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15,
16.30, 19.00, 21.15. REX (Haar
lemmerstraat 52, tel. 071-125414);
China ana silk (16); 14.30, 19.00,
21.15.
KINDER VOORSTELLINGEN
LIDO: Donald Ducks verjaardag
spartijtje (al); za. zo. wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Let's get physical (18); vr.
za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-
12800): Runaway train (16); vr. za.
ma. di. 21.15. zo. 15.00. Out of Af
rica (al); vr. ma. di. 21.15. zo.
20.15.
KATWUK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Highlander (al); do. vr. za. zo. wo.
14.45, 19.00, 21.15. ma. di. alleen
19.00. 21.15. CITY THEATER II:
Police Academy ill (16); tijden zie
City I. CITY THEATER III en IV:
Out of Africa (al); 20.00. Cobra
(16); 21.15. do. vr. zo. wo. ook
14.45. Op hoop van zegen (at);
19.00. do. vr. za. zo. wo. ook 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel.
01717-4354): Police Academy III
(al); do. 1/m zo. 19.00. za. zo. wo.
15.45. Out of Africa (al); do. 14.00
do. t/m zo. 21.15.
KINDERVOORSTELLING
Sjors en Sjimmie en het zwaard
van Krijn; za. wo. 14.00. zo. 11.00.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Remo (12); do. t/m
zo. 20.00. Out of Africa (al); ma. t/
m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De wonderlijke wereld van OZ;
zo. wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27,
463500): The color purple
14.00. 20.00. ASTA 2 (Spul
tel. 463500): Top gun (al). 14. I
18.45, 21.30. zo. 13.30, 16. i
18.45, 21.30. ASTA 3: De kar
kid deel II (al); 14.00, 19.00, 21
zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.
BABYLON 1 (naast Centraal S
tion, tel. 471656): El amor Br I
(al); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.
15.45, 19.00. 21.15. BABYLOI
Big trouble in little China
14.00. 19.00, 21.15. zo. 1
15.30, 19.00. 21.15. BABYLOI
Out of Africa (al); 20.15. do.
ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Buit
hof 20. tel. 630637): Poltergei»
(16); 14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.P
16.00. 18.45, 21.30. CINEAC 2
nightmare on Elmstreet
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45. 21.30. CINEAC
Cobra (16); 18.45, 21.30. do. vr.r
di. 14.00. EUROCINEMA (L
weg 910, tel. 667066): Police a
demy III (al); za. wo. 19.00, 21.
zo. 16.30, 19.00, 21.30 over
dag. 14.00, 19.00. 21.30. ft
TROPOLE 1 (Carnegielaan.
456756): Hannah and her sist
(al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00. 18.45, 21.30. METROF
LE 2: De wisselwachter (i
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30. METROP
LE 3: 9Vi Weeks (16); 14.00,
21.30. zo. 14.00. 16.00, 18,
21.30. METROPOLE 4: Op ho
van zegen (al); 14.00, 18.45, 21,
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21,
METROPOLE 5: Letter to Bre:
nev (al); 14.00, 18.45, 21.30.
13.15. 16.00. 18.45, 21.30. C
ON 1 (Herengracht 13. tel. 4624(
Revolution (al); 13.45. 18.45. 21.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21. 1
ODEON 2: The money pit
13.45. 18.45, 21.30. zo. 15
16.00. 18.45, 21.30. ODEON
Under the cherrymoon (al); 13.
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.
18.45, 21.30. ODEON 4: No e
cento I II (16); 12.15, 18.30
PARIS 1 (Kettingstraat 12b,
656402): Sexcapades (18); 12ft
tot 22.30. zo. v.a. 13.30. LE P
RIS 3: Baby d'amour (18); 12
tot 23.00. zo. v.a. 14.00. HAA
FILMHUIS (Denneweg 56.
459900): Zaal 1: The sacrifk
19.00. 21.45. Lola; zo. 14.30. f
2: Saraba Hakobune; 19.30, 21.
Zaal 3: dagelijks 19.30. 21.
Monsieur Hawarden; do. F
vento; vr. Strategie van de
za. Lola; zo. Clèo de 5 a 7
Onschuldige verleiders; di. Pajr
to Gómez; wo. L
NACHTVOORSTELLINGEN: fl
CINEAC 1: Haunted honeymc
(16); za. 00.15. CINEAC II:
nightmare on Elmstreet (16);
00.15. CINEAC III: Invaders f
Mars (16); za. 00.15. EUROCII
MA: Slip into silk (18);
24.02
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeertjf
za. wo. 14.00. zo. 13.30, 15.f
CINEAC 3: Assepoester, za. i
14.00. zo. 13.15, 16.00. EU
CINEMA: Sneeuwwitje en de i
ven dwergen; za. zo. wo. 14.00.R'
LIDO/STUDIO: „El amor brujo" (a.l.) met Laura del
Antonio Gades, Cristina Hoyos en Juan Antnoio Ji
nez. Regie: Carlos Saura. Muziek: Manuel de Falla.
De namen van Carlos Saura en Antonio Gades hebben
„Carmen" een gouden klank gekregen. Die film, waarin d
den van een flamencogroep die de opera opvoert ook persoo
het operadrama beleven, werd door zijn indrukwekkende
menging van muziek, dans en drama een hoogtepunt i
Spaanse film en ook in ons land hogelijk gewaardeerd. Het
een gouden formule: de flamenco, met al zijn geladenheid
derhuidse spanning en staccato ritme koppelen aan een ver
over de onbereikbare, onmogelijke liefde. Het spel van afst
en aantrekken dat in de flamenco wordt gespeeld leek er
mers voor geschapen.
„El amor brujo", de nieuwste film van het Spaanse tweetal,
iets van het goud van die formule af te halen. Hoewel de in
diënten zo ongeveer hetzelfde zijn mist deze „brandende lief
de intensiteit waarmee de ogen naar „Carmen" werden t
trokken. Gebaseerd op een ballet van Manuel de Falla naar
gedicht van G. Martinez Sierra, geeft „El amor brujo" een
van een zigeunerdorp, waar kinderen spelen, vrouwen de
doen en de mannen uitmaken wie van die kinderen later
wie zal huwen. In dat laatste ligt de kiem van het drama
meisje wordt bestemd voor een jongen, die later niet al te m
gaam blijkt te zijn, terwijl de jongen die straalverliefd op ha
teleurgesteld achter blijft. Dat kan niet goed gaan, denk je
en dat gebeurt dan ook.
Om die relaties ontwikkelt zich een warmbloedig straa
waarbij de relatie tussen flamenco en drama niet altijd even
delijk wordt gemaakt. Alles is flamenco in „El amor brujo"
op momenten dat in de verhaallijn een rustpunt staat aang
ven en dans dus nauwelijks opportuun lijkt. Het gevolg is
hoe geweldig Laura del Sol, Antonio Gades, Christina Hoy
Juan Antonio Jimenez ook dansen, hoe indringend de mu
van De Falla ook is, er sprake is van verzadiging, van een
voel van „houdt-het-nou-nooit-op". Een irritatie die bij
men" achterwege bleef.
De in lyrische, prachtig belichte „shots" gevatte blik op het
geunerdorp is een folkloristische: zoals de Nederlanders
klompen lopen, zo doen Spaanse zigeuners de godganse dag
anders dan de flamenco dansen. En niet op een houten vl
zoals gebruikelijk, maar in het rulle zand van het dorpspl
waardoor de harde, ketsende geluiden worden gesmoord in
heid en de intensiteit verdwijnt.
De flamenco- en filmliefhebbers komen ondanks dat onget
feld aan hun trekken. Saura's benadering, zijn optiek, raak
toch, ook al is dat nu in mindere mate dan bij „Carmen",
wat mindere Saura levert toch altijd nog een mooie film op
KOOS VAN W