De jonge baasjes van zeventig de v""^ak7ndSru' h" £eidóc@ou*tmt"™~ WIJZER I AMSTERDAM - „De koning is dood: leve de koning", plachten de Fransen te roepen bij het overlijden van een vorst en „de jeugd is dood; leve de ouder dom". zal de zakenwereld binnenkort wel parafraseren. Immers: de geboorte golf van na de oorlog ebt weg. De gene ratic die jong is en wat wil. verliest haar wilde haren. Een bezadigder volksdeel krijgt de overhand. Tot het jaar 1995 zal het aantal Nederlanders beneden de vijf entwintig dalen met 834.000. Het aantal 65-plusscrs daarentegen zal op dat tijd stip met 359.000 gestegen zijn. Vergrij zing heet zoiets. Maar de zakenwereld zal men deze term niet horen bezigen. ..Ik spreek liever van een ontgroende maatschappij", zegt Nico de Rooij ach ter zijn dynamisch gestileerde bureau in het Wereld Handelscentrum te Amster dam waarvan hij algemeen secretaris is. Noch laat hij zich betrappen op het ge bruik van een woord als bejaarden. Lie ver zou hij de leeftijdsgroep tussen, pak weg, vijfenvijftig en vijfenzeventig en zien aangesproken met junior-senioren. De mensen boven de vijfenzeventig zou den dan de senioren zijn. „Want wal is dat, oud? Ik zou het niet weten. Waarom noemen we Joop Zoetemelk die op zijn veertigste wereldkampioen wordt, oud? Waarom is een voetballer van dertig oud"7 Ik zie in mijn omgeving heel wat jonge baasjes van zeventig rondlopen". Heel die jeugdcultuur van de laatste de cennia is een zwaar overtrokken zaak ge weest, vindt Nico de Rooij. Maar een lu cratieve, dat ook. Een grondvest waarop een swingend imperium van disco's, boutiques en doe-vakanties kon worden gebouwd. Zakgeld moet rollen, niet waar? Inmiddels echter staan andere tij den op aanbreken. Wat er straks dient te rollen, dat zijn de pensioenen. De lijf rentes. De vut-pegulanten. Of toch min stens de aow-centjes. Voor zijn geeste soog ziel Nico de Rooij een doelgroep groeien die in het tuimeljaar 2000 tot 3,8 miljoen Nederlanders zal zijn uitgedijd. ..Ik denk bovendien dat ze veel vitaler zullen zijn dan de ouderen van nu, want ze hebben gejogd, aan aerobic-gym ge daan. gezonder gegeten en genoten van een betere gezondheidszorg. Ook kapi taalkrachtiger zullen ze zijn met de kin deren het huis uit, de hypotheekschuld gedaald, hun leefpatroon gestabiliseerd, hun besteedbaar inkomen gestegen". Keurmerk Waarom deze inleiding? Omdat het Nico de Rooij vanuit zijn vak - de mar keting, de promotie, het wekken van in teresse voor produkten - duidelijk ge worden is dat er iets moet gebeuren. En .aangezien de loopbaan van De Rooij zich grotendeels heeft ontrold in het toe ristische vlak - de VVV Amsterdam, het Nederlands Bureau voor Toerisme, de Nederlandse Stichting Casinospe len - ligt het voor de hand dat de ge dachten onder wat hem rest aan grij,ze golven in het haar, die kant uitgaan. Een Stichting Toerisme voor Ouderen wil hij van de grond tillen. Hij is druk doende daar een draagvlak voor te vinden. ..Laat ik vooropstellen dat het niet mijrt bedoeling is een reisorganisatie voor se nioren te stichten. Dat moeten de be slaande organisaties maar doen. Waar het mij om gaat. dat is onderzoek naar de wensen en behoeften van de ouder wordende toerist. Een echt gericht on derzoek daarnaar is nog nooit gedaan, zij het dat Nederland met zijn know how voorop loopt. Waar het om gaat, is dat de reiswereld via een goed opgezet program wordt voorgelicht over wat de senioren willen. Persoonlijk denk ik dat de ouder wordende toerist vooral een SCHEVENINGEN - Sir Richard' Attenboroughs filmversie van de musical was noch in Nederland noch elders op de wereld een groot succes. En dat terwijl zo'n negen miljoen mensen de originele „Cho rus Line" al gezien hadden. Óp het toneel in Broadway, via het reizen de gezelschap dat de Verenigde Staten doortrok, door de diverse Amerikaanse groepen elders in de wereld en via lokaal opgezette ge zelschappen. Vandaar dat de slo gan van de groep die nu drie dagen en zeven voorstellingen in het Scheveningse Circustheater te zien is luidt: „De musical die op de planken thuis hoort". Terecht: „A Chorus Line" is door onderwerp en uitvoering synoniem geworden voor wat we gemakshalve Broad way en showbizz noemen. Een va riant op de Amerikaanse musical die typerend werd voor die musi cal. Ondanks het qua taal misleidende Duit se programmaboek is deze „Chorus Line" op en top een Amerikaanse pro- duktie. Exact volgens het oorspronkelij ke concept van regisseur Michael Ben nett. Met een serie dansers die allemaal wel in diverse Amerikaanse produkties van het werk van Bennett en Marvin Hamlisch hebben meegedraaid, met.zelfs twee centrale dansers die aan de wieg hebben gestaan van deze musical die zo'n uiterst merkwaardige ontstaansge schiedenis had: Sammy Williams en Donna Drake. Williams herinnert zich: „Het begon al lemaal in '74. De musical zat in het slop. Dansers haakten af, zochten ander werk. Iedereen vroeg zich af wat daar tegen te doen was". Zo kwamen een aantal musi- caldansers bij elkaar in een discussiebij eenkomst onder leiding van regisseur Michael Bennett. Het werd een histori sche nacht. „The Night of the Tape Ses sions". De Nacht van de Bandopnames waarin de basis gelegd werd voor de klassieker ,.A Chorus Line". Williams: ZATERDAG 13 SEPTEMBER 1986 Foto links: In de reiswereld hebben ouderen het etiket opgeplakt gekregen dat ze lastig zijn, kritisch, zeurpiete- rig of toch ten minste moeilijk ter been. Een beeld dat moet verdwijnen. De senioren in onze maatschappij moeten worden beschouwd als mo derne, eigentijdse consumenten. zo'n detail zie je dat de reiswereld ge woon geen aandacht heeft voor de senio- Of neem de gastvrouwen, 'de hostesses. „Ik denk dat oudere mensen minder be hoefte hebben aan een mooie poes en zich lievef terzijde laten staan door ie mand die verstand heeft van de omgang met ouderen, die ervoor is opgeleid. Die eeuwige achtergrondmuziek in touring cars. Oudere mensen houden daar hele maal niet van. Busreizen zullen steeds populairder worden, verwacht ik. Maar ze laten nog veel te wensen over. Ik heb een onderzoekje gedaan naar wat oudere passagiers willen. Geen. muziek dus. Wel airconditioning, een toilet, een speciale tree om gemakkelijker te kunnen instap pen en een meelevende, meevoelende benadering door het personeel. Sómmige vakantiegangers klagen dat het program te overladen is, andere zagen juist liever wat meer leven in de brouwerij. Hieruit volgt de wenselijkheid van een meer ge varieerd aanbod, een duidelijk herken baar keuzepakket. Naarmate de oudere bevolkingsgroep zelfstandiger wordt, zie ik ook de belangstelling voor apparte menten toenemen. Maar voor welke ac-' commodatie ook gekozen wordt, de ou dere toerist stelt er prijs op openbaar vervoer bij de hand te hebben en dicht in de buurt te zitten van een plaats waar gewinkeld kan worden. Mensen die op dieet zijn. zullen over een eigen kookge legenheid willen beschikken. Een ander punt: senioren kunnen het hele jaar door op reis en doen dat ook. Ze profiteren van de lagere prijzen buiten het seizoen, maar die lage prijzen mogen niet beteke nen dat ze buitengesloten worden van allerlei faciliteiten. Winkels, restaurants, uitgaansgelegenheden, zwembaden, ten nisbanen moetén het hele jaar door open zijn". Goede afloop Het avontuur met de gegarandeerd goe de afloop. Zekerheid. Vooral het bejaar de deel van de ouderenmarkt kampt met de kopzorg ziek te worden in een vreem de omgeving. Met een verwijzing naar het voortreffelijke werk dat de ANWB op dit gebied doet. acht De Rooij het van groot belang dat er op reisbestem- mingen voor senioren snelle medische bijstand voorhanden is en dat er altijd mogelijkheden bestaan om onmiddellijk naar huis gevlogen te worden Bij een goede gezondheid is het voor het welbe vinden van oudere mensen bevorderlijk dat ze zich kunnen uitleven in allerlei activiteiten - wandelen, fietsen, licht sporten overdag, dansen 's avonds. Ook het broodnodige sociale contact is daar trouwens bij gebaat. En zo gaat de ver langlijst van De Rooij nog wel even door. Samenvattend: „Van mij hoeft niet heel het bestaande concept rond rei zen en vakanties overhoop gegooid te worden. Ook moeten we de oudere toe rist niet gaan scheiden van de jongeren. Dal zou voor de meeste reisorganisaties en hotels onbetaalbaar zijn en de oudere toeristen zouden het ook niet willen. Maar wel is het hoog tijd geworden dat we de reis- en verblijfsmogelijkheden gaan afstemmen op de meer toegespitste wensen en behoeftes van de senioren. We moeten ze leren zien als een belang rijke doelgroep die even gevarieerd in el kaar zit als de jeugd, die een grote ver scheidenheid aan lichamelijke en geeste lijke kenmerken vertoont en die er recht op heeft dat daarmee rekening wordt ge houden". PIET SNOEREN drag van bijna acht miljoen dollar. Dan moet je wel een wereldhit maken om nog uit de kosten te kunnen komen. De dansers van de film waren prima, niets slechts daarvan, maar het gegeven bleek voor het toneel en voor het toneel al leen. „A Chorus Line" is een „live"-au- ditie voor het publiek, dat zich even mag voelen als de mannen achter Broad way. Met de hete adem van het theater over het voetlicht. „A Chorus Line" werkt pas als je die kunt horen en voe len. Vandaar dat een Duitse impresario het risico nam in Amerika een groep te laten vormen van „Chorus Line"-dansers en „Chorus Line"-musici om die een toer- nee door Europa te laten maken. Geen derderangsfiguren, maar dansers met de feitelijke ervaring van die musical. Een peperdure zaak. Vandaar dat de prijzen in hel Circustheater er niet om liegen. Duurste kaartje zeventig gulden. Gonnie van Raamt* van het Bredero-theaterbas- tion zucht er een beetje over. „Voor ons is het ook een ontzaggelijk risico. Maar we wilden graag iets erg goeds brengen. Je zit zo vaak met reisgezelschappen waarop je van tevoren moet intekenen zonder dat je weet of het wel die top kwaliteit is. In dit geval wisten we het. We zijn de musical in Duitsland gaan zien. Toen hebben we ja gezegd. Maar voor topkwaliteit moet je betalen. En in Nederland is men niet zo gewend aan internationale prijzen. Gek genoeg, want je hoort van Nederlanders dat ze in We nen. Parijs of Londen theater gezien hebben, maar dan hebben ze ook tussen de vijftig en honderd gulden moeten neertellen". Donderdag 18 september de eerste voor stelling om negen uur 's avonds, van vrijdag tot en met zondag twee voorstel lingen: om zeven uur en om tien uur 's avonds. Waardoor ook publiek uit het land met gemak naar de voorstellingen in Scheveningen kan reizen en toch weer op tijd in trein of auto huiswaarts kan zitten. „Stel je voor", zegt Gonnie van Raamt. „Geen pauze in de voorstelling. Dat is per contract verboden, omdat an ders de spanning uit de voorstelling raakt. Kun je nagaan hoe hoog de artis tieke eisen van die groep zijn". BERT JANSMA Oudere mensen zijn niet lastig, kri tisch, zeurpieterig of ten minste moeiiijk ter been. Het zijn moder ne, eigentijdse consumenten en wanneer ze klagen, is dat meestal terecht. Er wordt eenvoudig met hun wensen en behoeftes géén re kening gehouden. Maar de tijd van de jeugdcultuur is voorbij, waar schuwt Nico de Rooij, de pionier van het massatoerisme. De maat schappij vergrijst niet, hij ont groent. Een nieuwe generatie oude ren bestormt de markt en stelt ei gen eisen. Vandaar zijn initiatief: Stichting Toerisme voor Ouderen. grote behoefte zal hebben aan zekerheid. Het avontuur, maar dan wel met een ge garandeerd goede afloop. Welnu: wan neer je zekerheid verkoopt, is het hele maal geen gek idee om daar een keur merk aan te verbinden in samenhang met een systeem voor controle. Dat zijn zo de terreinen waarop er naar mijn overtuiging voor een stichting werk aan de winkel is". Het massatoerisme heeft zich ontwik keld tot zo'n alledaags verschijnsel dat weinigen zich het nog zullen herinneren, maar De Rooij is er ooit de pionier van geweest. Het was in de dagen dat een vliegvakantie ;slechts binnen de moge lijkheden van de maatschappelijk zeer bevoorrechten viel. Op een brommertje toerde hij ten bate van eén reisbureau langs zonnige oorden om geschikte be stemmingen op te sporen. De snelle straalvliegtuigen waren juist op de markt verschenen. Het Scandinavische vliegbe drijf Finnair had met zo'n Caravelle een dienst geopend tussen Helsinki en Schip hol. De Rooij sloeg aan het rekenen en ontdekte dat de machine tussen de be drijven van zijn lijnvluchten door ge makkelijk even op en neer naar Palma zou kunnen - goedkoop uiteraard, want het ding stond anders toch maar rente loos aan de grond. Hoewel iedereen hem indertijd voor gek verklaarde, is daar de spectaculaire vlucht die het massatoeris me naar zonnestranden zou nemen, be gonnen. En nog zo'n wapenfeit uit de pioniersdagen schiet De Rooij te binnen. Ergens in Brabant moest een bejaarden tehuis worden verbouwd. Hij weet zelfs de naam: Taxandria. Drie maanden zou de ingreep duren en de vraag was: waar moeten de bewoners zo lang heen? De oplossing bleek even simpel als revolu tionair. Het was winter. De hotels en ap- De eerste stap is een lezing geweest die Nico de Rooij eind vorig jaar gehouden heeft tijdens een congres in Cannes van de Europese Reis Commissie ETC. „Al over vijftien jaar is een op de vijf Euro peanen ouder dan vijfenzestig", waar schuwde hij daar. „En wanneer je ook de groep tussen vijfenvijftig en vijfenzes tig in aanmerking neemt - hetgeen rea listisch is. gezien de trend van de ver vroegde uittreding, het functionele leef tijdsontslag - dan moeten in het jaar 2000 meer dan honderd miljoen Europe anen tot de oudere generatie gerekend worden". Zijn vertoog maakte zo'n die pe indruk dat het gezaghebbende Britse blad The Economist hem uitnodigde tot het schrijven van een bijdrage over het onderwerp teneinde de reiswereld wak ker te schudden. En nu dus het idee van een Stichting Toerisme voor Ouderen. Lof zwaait hij bijvoorbeeld de Neder landse Spoorwegen toe voor de voor trekkersrol die ze gespeeld hebben met hun 65-pluskaart. „Maar ik vrees dat er een heleboel mogelijkheden nog niet ontdekt zijn. Faciliteiten, kortingen? Prachtig. Alleen: het is niet genoeg. Wat er moet komen, dat is een produkt waar de senioren echt om vragen. Een pro dukt waarin rekening is gehouden met het gegeven dat ze meer kansen hebben om er op uit te trekken dan hun ouders vroeger en dat ze er ook anders op uit willen trekken, veeleisend als ze zijn ge worden onder invloed van de toegeno men scholing, van de televisie, van het vakantiepatroon waaraan ze gewend zijn geraakt. Een produkt ook dat de senio ren niet isoleert of vervreemdt van de rest van de vakantiegangers of van de samenleving". Racefietsjes In de reiswereld hebben ouderen het eti ket opgeplakt gekregen dat ze lastig zijn. kritisch, zeurpieterig of toch ten minste moeilijk ter been. Weg met dat beeld, roept De Rooij. „Ik zou willen dat we de senioren in onze maatschappij gaan be schouwen als moderne, eigentijdse con sumenten, alleen, ja, een dagje ouder. Ik vind dat we moeten spreken van een nieuwe generatie ouderen, van oudere mensen die doen wat jonge mensen doen. Je komt ze toch overal tegen op hun racefietsjes? Het probleem ligt niet bij de senioren, het probleem is dat er te veel aandacht uitgaat naar de jeugd. Een aflopende zaak overigens, daar ben ik van overtuigd, mits we - en dat moet gebeuren - het beleid erop richten dat de ouderen verlost worden van hun eti ket. Oudere mensen lastiger dan jonge? Dank je de koekoek. Wanneer oudere mensen zoveel klagen, komt dat doordat er geen rekening is gehouden met hun specifieke wensen en behoeften of omdat een reisorganisatie zich er met een Jantje van Leiden heeft afgemaakt, bijvoor beeld door ze in een kamer onder te brengen boven een rumoerige disco theek. Neem alleen de reisgidsen al. Die lijken qua lettertype en lay-out uitste kend gemaakt te worden voor mensen met de ogen van een valk. Kijk, aan „We zaten met z'n zeventienen in een kring en hebben gepraat. Twaalf en een half uur lang. De banden zijn er nog steeds. Michael Bennett stelde de vra gen. Ieder gaf apart antwoord. En er was maar een regel: We moesten eerlijk zijn". Therapie Het werd een soort therapie voor dan sers, op Amerikaanse leest geschoeid. De zigeuners van het theater, de „gypsies", de zwervers van de ene naar de andere musical. De mensen met allemaal één doel en één angst: de volgende auditie, de volgende „cattle call". Waarop het vee van de vernlaakindustrie weer mocht opdraven om de benen te heffen en te wachten of het mooi genoeg was. „Auditie doen is het pijnlijkste dat je je kunt bedenken", zei Audrey Landers, die in de filmversie speelde. „Ben je een schilder dan laat je werk zien. Ben je een schrijver dan laatje iets lezen. Maar ben je een danser en je gaat naar een auditie met honderd andere dansers, dan zitten daar twee of drie mensen in de zaal die jóu beoordelen en wegsturen. Jóu per soonlijk". Tijdens de gesprekken met Michael Ben nett kwamen alle frustraties van die gyp sies eruit. Die van nu, die van toen. Die van het meisje dat een dikdoenerige dra maleraar had gehad van wie ze almaar de diepste gevoelens moest koesteren. Maar alles wat er kwam was: „Niets". Van de danser die zo nodig moest en uiteindelijk in een mensonterende act in een enge nachtclub z'n broodje moest verdienen. Van het meisje dat weet dat ze meer kan, maar voor haar broodher en alleen maar „tits and ass" is. Netjes gezegd: een voorkant en een achterkant. Michael Bennett verzamelde al die indi viduele verhalen, liefdes, verlangens, mislukkingen en wilde er iets mee doen. Maar wat? Zulk materiaal had hij nog nooit in handen gehad, laat staan dat Broadway ooit zo met z'n eigen wezen geconfronteerd was. Hij ging ermee aan het werk. Een tekstboek van vier en een half uur kwam er uit. Te veel. De be faamde Amerikaanse theaterproducer Joseph Papp gaf hem een schouwburg en partementen in Spanje stonden toch leeg. Waarom de oudjes niet in Spanje ondergebracht? Tegenwoordig wordt er op het Iberisch schiereiland gestruikeld over de overwinteraars, maar in die tijd was de stunt het gesprek van de dag. Zo is het allemaal begonnen en dus is De Rooij, ofschoon comfortabel en vol geestdrift voor zijn werk gezeteld op de leidinggevende etage van het Wereld Handelscentrum Amsterdam, met zijn plannen zijdelings weer terug van wegge weest. Drempel Het kokette leesbrilletje zakt naar de ui terste punt van de neus wanneer hij 19e- geeft: „Ik ben inmiddels zelf vijfenvijf tig. Het overschrijden van die drempel heeft ermee te maken, ja. En mijn voor zitterschap van de Kruisvereniging Ken- nemerland heeft ermee te maken. Als zodanig ben ik geconfronteerd geworden met de eerste-lijnszorg voor ouderen. Ik ben gaan nadenken over het invullen van hun vrije tijd, of liever: van hun tijd, want hoe vrij ben je wanneer je met je tijd geen raad weet? Met dat vraagstuk heeft Nederland zich, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, nooit goed bezig gehouden. Nu zie je gelukkig een kente ring optreden, maar kennen weer veel ouderen onvoldoende de weg. Ik ben tot het besef gekomen dat ik me op dit vlak maatschappelijk moet inzetten. Dat ik mijn vakken is sociaal ten nutte moet maken". Originele musical zeven keer in Circus theater geld. Via workshops met diverse acteurs kwam hij tot de uiteindelijke vorm. Donna Drake (uit de „Scheveningse" produktie) was als benjamin van de groep aanwezig bij de tweede workshop: „Ik denk soms nog wel eens vertwijfeld terug aan die eerste drie maanden. We hebben zo intensief aan die musical-in- wording gewerkt. Geen familie, geen le ven, geen vriendjes. Maar we zijn er een hechte groep door geworden". En „A Chorus Line" werd er een ontroerende en opwindende blik door achter de schermen van Broadway. Een musical over de musical zoals er nog nooit een geweest was. Hete adem Richard Attenborough en de film zijn er eigenlijk ingestonken, zou je kunnen zeg gen. De handel in de filmrechten begon al voor de première van de theaterversie en liep door de jaren heen op tot een be-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 23