Matta-CIark: gespleten huizen
en uitgezaagde vloerfragmenten
Twee dagen Claxonfestival
en al grondig vervormd
Forse uitbreiding tuin
Kröller-Müllermuseum
Belangstelling „Sonsbeek '86" valt tegen
kunstagenda
bioscopen
JËm
Schetsboeken var
Picasso in Londei
Ster uit Coronation Street!
trouwt op sterfbed
KUNST
£eidóe (Sou/iont
ZATERDAG 13SEPTEMBER 1986PAG1N
OTTERLO De beeldentuin van het Rijksmuseum Kröller-
Miiller in het Nationale Park De Hoge Veluwe wordt aanzienlijk
uitgebreid. De tuin met een oppervlakte vau acht hectare wordt
vergroot tot een park van bijna twintig hectare. Het nieuwe
beeldenpark zal ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van
het Kröller-Müllermuseum in 1988 in gebruik worden genomen.
Met de terreinwerkzaamheden aan de voet van de „Franse
Berg", grenzend aan de huidige beeldentuin van het museum, is
deze week begonnen. Dat gebeurt volgens de woordvoerder met
de „grootst mogelijke omzichtigheid", omdat het gaat om een
kwetsbaar natuurgebied. „Alle belangrijke boomgroepen worden
ontzien, zodat het natuurlijke karakter van het terrein behou
den blijft", aldus de woordvoerder. Evenals in de huidige beel
dentuin van Kröller-Müller zullen in het park vooral grote
sculpturen worden opgesteld.
Boekhandelprijs
voor Van Dale
UTRECHT De Vereni-
ging ter Bevordering van de
Belangen des Boekhandels
heeft de D.A. Thiemeprijs
gisteren in Utrecht uitge
reikt aan Van Dale Lexico
grafie bv. De uitgeverij
krijgt deze prijs voor het tot
stand brengen van een reeks
grote vertaalwoordenboeken
voor hedendaags taalge
bruik. De prijs, vernoemd
naar de uitgever Thieme,
werd 77 keer eerder uitge
reikt en ging onder andere
naar Willem Kloos, Louis
Couperus en A. Roland
Holst.
ARNHEM De interna
tionale beeldententoon
stelling „Sonsbeek '86" in
Arnhem heeft minder be
zoekers getrokken dan de
organisatoren hadden ver
wacht. In totaal kochten
iets meer dan 70.000 men
sen een kaartje voor de
expositie in het Arnhemse
Sonsbeekpark, die zondag
wordt gesloten. De orga
nisatoren hadden op ruim
100.000 betalende bezoe
kers gerekend.
Tot financiële problemen leidt getrokken. „Blijkens steek
dat volgens een woordvoerder proeven bezochten veel men
overigens niet, omdat nog in
komsten worden verwacht uit
de verkoop van in het park
geëxposeerde kunstwerken.
Bovendien hebben het minis
terie van welzijn, volksge
zondheid en cultuur (WVC) en
de provincie Gelderland zich
garant gesteld voor eventuele
exploitatietekorten.
sen alleen dat deel van de ex
positie, dat gratis toegankelijk
was".
„Sonsbeek '86" werd op 17 juni
van dit jaar door koningin
Beatrix geopend. Er deden 45
beeldend kunstenaars uit bin
nen- en buitenland aan mee.
De expositie vond deels in de
openlucht plaats en deels in
woordvoerder speciaal daarvoor ontworpen
ententoonstel- paviljoens. De tentoonstelling
ling in totaal overigens wel vergde een investering van
zo'n 100.000 belangstellenden ruim 2 miljoen gulden.
STEDELIJK MUSEUM PRESENTEERT FOTODOCUMENTATIE ALS KUNST
AMSTERDAM Het
Stedelijk Museum Am
sterdam brengt tot en
met 12 oktober een over
zicht van het werk van
de Amerikaanse kunste
naar Gordon Matta-
-Clark. Het betreft een
retrospectieve terugblik
op de periode 1968-1978,
waarin Matta-CIark het
merendeel van zijn oeu
vre realiseerde.
Gordon Matta-CIark was in
meer dan een opzicht een ty
pische vertegenwoordiger
van een kunstenaarsgenera
tie die in de tweede helft van
de jaren zestig en de eerste
helft van de jaren zeventig
van zich deed spreken. Het
was de tijd waarin beeldhou
wers als Denis Oppenheim
en Robert Smithson hun
armslag verruimden en het
landschap tot hun werkter
rein verklaarden. De moder
ne kunst werd verrijkt met
nieuwe begrippen als Land
Art, Earthwork en Environ
ment.
Matta-CIark was de eerste
die zich op het stedelijke
landschap oriënteerde. Hij
schiep geen nieuwe architec
tonische vormen, maar
bracht door middel van spec
taculaire ingrepen wijzigin
gen aan in de bestaande ar
chitectuur, waardoor nieuwe
ruimtelijke constellaties ont- Gordon Matta-CIark: 'Splitting', Englewood, 1974.
stonden die de oorspronkelij
ke functie en constructie van
een gebouw op een bijzonde
re manier accentueerden en
verzelfstandigden.
Een beroemd voorbeeld van
deze „architectonische sculp
tuur" is het project „Split
ting" uit 1974. Matta-CIark
liet in het plaatsje Engle
wood, New Jersey, een voor
afbraak bestemd houten huis
precies doormidden zagen,
plaatste de rechter helft wa
terpas en voorzag de linker
helft van een hellend funda
ment. Een tweede, zeer dra
matisch voorbeeld is het pro
ject „Circus" of 'The Caribbe
an Orange/De Caraibische si
naasappel', dat Matta-CIark
in 1978 op uitnodiging in het
Museum of Contemporary
Art van Chicago realiseerde.
In het gebouw, dat plaats
moest maken voor uitbrei-
ding en nieuwbouw, liet de ohapiro
kunstenaar horizontaal zowel
als verticaal reusachtige cir
kels uit vloeren en muren za
gen die elkaar binnen een
nieuwe ordening sneden en
onverwachte doorzichten bo
den.
Een geliefd werkterrein voor
Matta-CIark was de Bronx in
New York, waar hij de sloop-
panden bij wijze van spreken
voor het uitzoeken had. Maar
ook in Europa was de kun
stenaar actief. Zeker de helft
van de in totaal 59 projecten
die hij tussen 1968 en 1978
uitvoerde werden gereali
seerd in onder meer de ste
den Antwerpen, Milaan, Ge-
Berlijn, Parijs en Kassei.
In 1978 behoorde Gordon
Matta-CIark samen met zijn
landgenoot de beeldhouwer
en tekenaar Joel Shapiro tot
de Amerikaanse deelnemers
aan de tentoonstelling „Door
beeldhouwers gemaakt" in
de Newyorkse kunstenaars
collectieven, waarin Gordon
Matta-CIark ooit een leiden
de rol vervulde. Shapiro
bleek zich vorig jaar tot een
van de karaktervolste en in
dividueelste kunstenaars van
zijn generatie te hebben ont
wikkeld.
De eer van een eenmansten-
het Stedelijk Museum Am- toonstelling die zijn genera-
sterdam. Vlak voor de ope- tiegenoot Matta-CIark
ning van de expositie over
leed Matta-CIark, amper 35
jaar oud. Vorig jaar wijdde
het Stedelijk Museum de eer
ste solotentoonstelling in Eu
ropa aan het werk van Joel
Shapiro, die zich evenals
Matta-CIark aanvankelijk
ophield in een van die opti
mistische, sociaal geëngageer-
nu
isthuum in hetzelfde Stede
lijk Museum te beurt valt,
kon uiteraard alleen maar
een terugblik zijn. Maar ze
legt niettemin een zinvolle
verbinding tussen het recente
werk van Amerikaanse
kunstenaars als Shapiro en
het optimische, idealistische
en authentieke kunstenaars
klimaat waarin zij hun oor
spronkelijke impulsen en
aansporingen kregen. (Van
de wortels die we aan de ba
sis van beider kunst vinden
zijn een kinderlijke onschuld
en ambitie zeker niet de on
beduidendste, zij het dat Mat
ta-CIark de letterlijke pro
porties van de bestaande ar
chitectuur te lijf ging, terwijl
Shapiro volume en gewicht
van een wolkenkrabber uit
eindelijk weet te comprime
ren tot een een bronzen
speelgoedhuisje.)
Dibbets
Matta-CIark realiseerde zijn
architecturale beeldhouwpro-
jecten zoals gezegd in be
staande huizen of kantoorge
bouwen die voor de sloop be
stemd waren. Dat is de reden
dat geen enkel project meer
overeind staat. Matta-CIark
was van dit vergankelijk
heidsaspect op de hoogte en
legde.de uitkomsten van zijn
ingrepen dan ook vast op vi
deo en foto. Het overzicht in
het Stedelijk Museum bestaat
l voornamelijk uit fotomonta-
ges in kleur, aangevuld met
een enkele voorontwerpen
en bewaard gebleven vloer
en gevelfragmenten.
De vraag is of we deze foto
grafische nalatenschap als
autonome kunst kunnen be
schouwen of slechts mogen
zien als documenten van een
verloren gegane kunst, zoals
kennelijk nog altijd een punt
van discussie onder beschou
wers en critici schijnt te zijn.
Maar in het Stedelijk roepen
de foto's niet alleen een im
posant beeld op van de ruim
telijk werkelijkheid van Mat-
ta-Clark's projecten, ook de
zorgvuldige, nooit symmetri
sche plaatsing van de foto
fragmenten of totaalbeelden
binnen het kader van een
witte ondergrond roepen een
eigen ruimtelijke illusie op
en bezitten een autonome rit
miek, vormkracht en expres
sie. Niet voor niets herinne
ren zijn fotomontages direct
aan de interieurfoto's van
kerkkoepels en plafonds
waarmee de Nederlandse
kunstenaar Jan Dibbets
ruimte in zijn schilderijen
suggereert.
GODERT VAN COLMJON
Geding van
Rob de Nijs
tegen Harry
Thomas dient
a.s. maandag
UTRECHT In Utrecht
vindt maandag het kort
geding plaats, dat is aan
gespannen door Rob de
Nijs tegen Harry Thomas,
de organisator van het
jaarlijkse Schlagerfestival
dat maandag door de
TROS op televisie wordt
uitgezonden en de mana
ger van zanger/presenta
tor Denny Christian.
Rob de Nijs is naar de rechter
gestapt na uitlatingen van
Harry Thomas en Denny
Christian, dat Rob de Nijs „een
gevoelsmens is en liever een
bezetting accepteert, wanneer
dat zonder de totale vernieti
ging van de mensheid gepaard
zou gaan, dan kernwapens".
Ook zou Rob de Nijs tegen
Thomas en Christian verteld
hebben dat hij bij een bezet
ting de vervolging van min
derheden als joden en homo
seksuelen zou accepteren, zo
lang het mijn gezinnetje maar
niet treft".
Thomas en Christian „citeer
den" De Nijs in diverse media
- waaronder deze krant - naar
aanleiding van Christian's
nieuwste single, met op de
B-kant het nummer 'Bezin
ning'. Volgens Thomas en
Christian is dit nummer een
reaktie op liedjes als „Johnny
Soldaat" van Rob de Nijs,
waarin naar hun zeggen ge
pleit wordt voor éénzijdige
ontwapening en waarin een
„zeer anti-Amerikaanse hou
ding ingenomen wordt".
Rob de Nijs reageerde furieus
en houdt vol dat hij die op
merkingen nooit geplaatst
heeft. Via zijn advokaat eiste
De Nijs een rectificatie van het
tweetal in de diverse media
waarin de uitspraken waren
opgenomen, maar Thomas
ging daar niet op in. „We laten
het gewoon voorkomen en
zien wel", aldus Thomas.
Voor een uitgebreide agen
da. ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
Zaterdag 13 september
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
"Ons kent ons' van Alan Ayck-
bourn; regie Jules RoyaardS; met
o.a. Trudy Labij, Filip Bolluyt, Lies
Franken, Kees Coolen, Franclne
Dreessen. Wim van den Heuvel.
Anne-Marie Heyligers en Carl van
der Plas.
Appeltheater 20.15: Toneelgr. De
Appel: „Mldzomernachtsdroom"
van Shakespeare; regie Erik Vos;
met o.a. Sacha Bulthuis, Christine
Ewert, Aus Greidanus. Hugo Maer-
ten, Eric Schneider en Henk Votel.
Korzo (Prlnsestr. 44) 21.00: Haags
Theater Atelier: 'Der maglscher
Tanzer' van Nelly Sachs; regie Jo
Röhrig (try-out).
Pr. Hendrikplein 13.30: Barok-en-
semble; 14.15: Herenmettljd man-
nenkwartet; 15.00: Lex Knljnen-
burg en Ferry Vogelaar (marimba);
15.45: Slagwerkgr. Kal.
Paard van Troje Prinsegracht 12.
Den Haag, 23.00: Exises.
Circustheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 20.15: Ned.
Dans Theater met een nieuw ballet
van Nacho Duato op muziek van
Landovski. Verder 'Svadebka' (Ky-
lian/Stravinski) en 'Stamping
Ground' (Kylian/Chavez); mrriv
Ned. Balletork. olv David Porcelijn.
Theater Pepijn, (Nieuwe School
straat 23. tel 460354) 20.30: Caba
ret Herman Finkers 'EHBO is mijn
lust en mijn leven'.
Kijkhuia: 11 00-01.00: World Wide
Video Festival.
Omnivertum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en
zo. 12.00. 14.00, 16.00 en 20.00
The dream is alive; ma. t/m vr.
14.00. 16.00, 19.00 en 21.00; za. en
zo 11.00. 13.00. 15.00. 17.00,
19.00 en 21.00 Magic Egg/Picture
Holland Tijdens vakantie en feest
dagen als op za. en zo.
Houtruat 11 00-23.30: Chinese
Maanfeest; met o.a. zang. dans.
acrobatiek, modeshow en demon
straties.
Zondag 14 september
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel.
469450) 20.15: Haagse Comedie:
"Ons kent ons' van Alan Ayck-
bourn; regie Jules Royaards; met
o.a. Trudy Labij. Filip Bolluyt. Lies
Franken. Kees Coolen. Francine
Dreessen. Wim van den Heuvel.
Anne-Marie Heyligers en Carl van
der Plas.
Theatertje thuia (Riouwstr. 159,
tel. 603185) 20.30: Peter ran der
Linden: 'Het vergeten paradijs'.
Circuatheater (Gevers Deynoot-
plein 50 tel. 558800) 12.15: Mi-
chaela Paetsch (viool) mmv Daniël
Blumenthal (piano). Presentatie Au-
kelien van Hoytema.
Haagse Kunstkring (Denneweg 64
tel. 647585) 16.00: Grupo Ayui;
teksten en muziek van Carlos Ri-
Café Schlemmer (L. Houtstr. 17)
15.00: Braziliaans duo.
Kijkhuia: 11.00-01.00: World Wide
Video Festival.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5)
Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en
zo. 12.00. 14.00. 16.00 en 20.00
The dream is alive; ma. t/m vr.
14.00. 16.00. 19.00 en 21 00; za. en
zo. 11.00. 13.00. 15.00. 17.00.
19.00 en 21.00 Magie Egg/Picture
Holland. Tijdens vakantie en feest
dagen als op za. en zo.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The color purple (al);
14.00. 20 00. ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): Top gun (al); 14.00.
18.45. 21.30. zo. 13.30. 16.00.
18.45. 21.30 ASTA 3: De karate
kid deel II (al); 14.00. 19.00. 21.30.
zo. 13.30. 16.00. 19.00. 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal Sta
tion. tel. 471656): Big trouble in
Little China (12); 14.00. 19.00,
21.15. zo. 13.30. 15.45. 19.00.
21.15. BABYLON 2: Out o» Afri-
BABYLON 3: Police academ
(al); 14.00. 19.00. 21.30. zo. 13 I
15.45, 19.00. 21.30 CINEA( V
(Buitenhof 20. tel. 630637) Pol*
geiat II (16); 14.00. 18 45. 21
zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21
CINEAC 2: A nightmare on E
street (16); 14.00. 18.45. 21.30.
13.15. 16.00. 18 45. 21 30 Cll
AC 3: Cobra (16); 18 45. 21.30
vr.ma. dl. 14.00 EUROCINE ,f
(Leyweg 910, tel. 667066): Po
academy III (al); za. wo. 19
21.30. zo. 16 30. 19.00, 21 30. o
rige dag. 14.00. 19.00. 21
METROPOLE 1 (Carneglela
tel. 456756): Hannah and her
tera (al); 14.00. 18.45. 21.30.
13.15, 16.00. 18.45, 21.30.
TROPOLE 2: Letter to Brezh
(al); 14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.
16.00, 18.45, 21.30 METROI
LE 3: 9W Weeks (16); 14.00, 18.
21.30. zo. 14.00, 16.00. 18 1
21.30. METROPOLE 4 Op ho^
van zegen (al); 14.00, 18.45. 21
zo. 13.15, 16.00. 18.45. 21
METROPOLE 5: Terms of en
arment (al); 14.00. 18.45. 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30 O
ON 1 (Herengracht 13, tel. 4624Ï
Invaders from Mars (12); 13,
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.
18.45. 21.30. ODEON 2: The n v,
ney pit (al); 13.45. 18.45, 21.30.
13.15. 16.00, 18.45. 21.30. Ol u,
ON 3: Short circuit (al); 13 5C
18.45, 21.30. zo. 13.15. 16. Ui
18.45, 21.30. ODEON 4: UniS|
the cherrymoon (al); 13.45. 18 o,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18 c,
21.30. LE PARIS 1 (Kettingr.tr 0,
12b. tel. 656402): Aziatische sc
neugten (18); 12.00 tot 22.30. n
v a. 13.30. LE PARIS 2: Bo tu
cioua tatas (18); 12.15 tot 22. n
zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: KyV
ky business (18); 12.30 tot 23 g
zo. v.a. 14.00 HAAGS FILMH) g
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaa g
A hora da Estrela; 19.30. 21. n
Jules et Jim; zo. 13.00. Zaal n
Stammheim; 19.30 Belle de jo»s
21.45. Zaal 3 Een selektie uit l)Cj
seizoen '85/'86 VI: Joszef Katig
do. Morgan, a suitable case S|
treatement; vr. II posto; za.
beau serge; zo Les draqueu«|{
ma. Le lijkenverbranders, di. C g
i de
19.30. 21.45. vr. 19.30, 22.0
NACHTVOORSTELLINGEN.
CINEAC 1: Poltergeist 11(16);
00.15. CINEAC II: A nighti
on Elmstreet (16); za. 00.15.
NEAC III: Cobra (16); za.
EUROCINEMA: Getting
(18); vr. za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN: p
BABYLON 2: De troetelbeertjtr
za wo 14.00. zo. 13.30. 15J,
CINEAC 3: Peter Pan; za 4r
14.00. zo. 13.15, 16.00. EUjs
CINEMA: Sneeuwwitje en de
ven dwergen; za. zo. wo. 14.00.1 c
LEIDEN LUXOR (Stationsweg J
tel. 071-121239): Under the Chair
Moon (al); 19.00. za. zo. ook 14is
Police Academy III (al); 21.11
LIDO en STUDIO (Steenstri j
39. tel. 124130): Big Trouble
Little China (12); Top Gun (li
Hannah and her sisters (al); 14 j!
19.00, 21.15. Poltergeist II (16) d
vr. ma. dl. 14.30. 19.00. 21.15.
zo. wo. 19,00, 21.15.; Color pura
(al); 20.00. zo. ook 14.45. TRL
NON (Breestraat 31. tel. 12381
Color purple (al); 14.30, 19.4
21.15. zo. 14.15. 16.30. 19.®
21.15. REX (HaarlemmerstW
52, tel. 071-125414); Bordello (iff
14.30. 19.00. 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN il
LIDO. Donald Ducks verhaardat
spartijtje (al); za. zo. wo. 14.30,18
NACHTVOORSTELLINGEN k
REX: Babylon blue (18); vr. pi
23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY
01717-4354):
(al); do. t/m
15.45. Out
do. t/m zo.
KINDERVOORSTELLING
Sjors en Sjimmie en het zwaj
van Krijn; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR ASTRA
01751-13269): Remo (12); do t
zo. 20.00. Out of Africa (al); ma i
m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De wonderlijke wereld van OZ;
zo. wo. 14.00.
HOTEN GREENWAY
54): Police Academy!
lm zo. 19.00. za. zo I
t of Africa (al); do. 14. I
D. 21.15.
OflRSTFI I INrt r
FRANSE FOTOGRAAF LARTIGUE OVERLEDEN
PARIJS De bekende Fran
se fotograaf en schilder Jac
ques-Henri Lartigue is op 92-
jarige leeftijd in Nice overle
den. Lartigues werk geeft een
heel eigen inzicht in de Belle
Epoque en het leven'tussen de
twee wereldoorlogen in. Hij
stond bekend als de man die
het „douceur de vivre" vast
legde. Met zijn camera maakte
hij de eerste opnamen van au
toraces en experimenten
vliegtuigen. Zijn officiële
van president Valéry Gis
d'Estaing uit 1974 maaktf
rore in Frankrijk.
Jim van der Wonde, Nick Collins.
Maarten Altena Oktet, ea., tweede
avond van het Claxon Geluid Fes
tival. De Waag, Leiden.
Gelukkig liep gisteravond de
Waag vol voor het Claxon Ge
luid Festival. De genante pu
blieke opkomst op donderdag
kan alleen hebben gelegen aan
de doordeweekse avond; het
programma gaf daar geen en
kele aanleiding toe.
De tweede avond opende met
de eerste scène uit de opera
die door Huib Emmer en
tekstschrijver Ken Hollings
wordt gemaakt, 'They stumble
all night over bones of the
dead'. Leven en werk van de
Britse dichter en schilder Wil
liam Blake (1757-1827) vormde
daarvoor het uitgangspunt.
De bezetting van dit werk in
uitvoering was twee piano's,
tenorsaxofoon en mezzoso
praan. Vivien Lisle projecteer
de. een aantal vaak vernuftig
overvloeiende dia's bij de mu
ziek. Het fragment vond ik
wat weinig spanning hebben,
maar je kunt daar moeilijk
over oordelen zonder een
overzicht over het geheel te
hebben.
De onder andere van Hauser
Orkater bekende theaterma
ker Jim van der Woude lever
de samen met de 'sonoloog'
Floris van Manen de bijdrage
'Alledaagse beslommeringen
onder de microscoop en voor
de microfoon'. De microfoon
werkte daarin als microscoop:
'gewone' geluiden werden
sterk uitvergroot, en Van der
Woude improviseerde daarbij.
Vaak was geluid oorzaak van
een handeling in plaats van
andersom, een procédé dat hij
vaker toepast. Zijn stukje was
nog weinig meer dan een paar
aan elkaar geflanste ideeën,
maar weer onweerstaanbaar
komisch.
Nick Collins voerde met an
tenne, radio-onderdelen en
vervormingsapparatuur zijn
'Devil's music' uit. Daarin iso
leert en manipuleert hij live
uit de ether opgepikt geluid.
Aanleiding voor dit stuk wa
ren de akties van Amerikaan
se fanatici die in allerlei mu
ziek uitingen van de duivel
zien. Ze bewijzen dat door mu
ziek allerlei bewerkingen te
laten ondergaan, totdat de ver
borgen demonische bood
schappen verstaanbaar wor
den.
Het Maarten Altena Oktet
sloot de avond af met muziek
die met een beetje goeie wil
onder de noemer jazz en geïm
proviseerde muziek valt te
brengen. Die improvisaties
gaan verrassend ver; ik be
trapte mezelf op de constate
ring dat je ook met gewone in
strumenten elektronische mu
ziek kan maken. Twee dagen
Claxonfestival en al grondig
vervormd.
Vanavond wordt het festival
(aanvang 20.30 uur) afgesloten
met optredens van de pianist
Guus Janssen, de belangrijke
Amerikaanse saxofonist Ros-
coe Mitchell, Michel Waisvisz
met zijn electronische 'Han
den' en een trio met de stem-
kunstenares Shelley Hirsch.
DICK VAN TEYLINGEN
Help de lepra bestrijdea Doe het nu!
Stort uw bijdrage op
postgiro 50500 of
bankgiro 70.70.70.929
Nederlandse Stichting voor
Lepra bes crtJdlng/Amsterdam
Wibautstraat 135.1097 DN Amsterdam. Tel. 020-938973
Burgemeester opent nieuwe galerie Boekhorststraat
„Eén van de duidelijkste voor
beelden van stadsvernieuwing
als culturele activiteit". Zo
noemde burgemeester A. Ha-
vermans gisteren de kunstzaal
Arti et Gaudia die hij in de
Boekhorstraat opende. Vol
gens hem is vooral dankzij de
inspanning van Johan Stahlec-
ker het Oude Centrum weer
een opgeknapt monument rij
ker. Stahlecker, die een aantal
winkels in de Boekhorststraat
bezit, is „één van de mensen
die zich met hart en ziel wijden
aan het behoud van de stad".
De opening, die door zoveel
Hagenaars werd bezocht dat
het smalle pandje volledig ver
stopt raakte, luidde meteen de
eerste tentoonstelling in van
drie Haagse kunstenaars; Toos
van Leeuwen (pastel, olieverf,
aquarellen), Frank Geers (ge
mengde techniek) en Annema-
rie Rutgrink (pentekeningen).
Hun werk is tot 9 oktober te
zien. Het in de zeventiende
eeuw gebouwde galerietje aan
de Boekhorstraat 121 is
woensdag, donderdag, vrijdag
en zaterdag open van 13.00 tot
17.00 uur, en op koopavond
van 19.00 tot 21.00 uur. Uit de
foto blijkt de belangstelling die
de galerie onmiddellijk na de
opening al trok.
Werk van Michelangelo teruggevonden
NAPELS Een „Kruisiging"
van Michelangelo Buonarroti,
tegen het einde van zijn leven
in 1545 geschilderd, is terugge
vonden in de verzameling van
een Napolitaanse familie. De
'Kruisiging, die wordt, be
schouwd als het geestelijk tes- zoek door een een grafoloog
tament van de kunstenaar, is van de universiteit van Urbino
een van zeven kleine schilde- echt bevonden. Het schilderij
rijen waarvan tot nu toe alleen meet 30 bij 50 cm en het is ge-
„Het Heilig Huisgezin" in Flo- maakt vier jaar na „Het Laat-
rence bewaard was gebleven, ste Oordeel" in de Sixtijnse
De signatuur werd na onder- Kapel.
LONDEN Zoals zovele artiesten beschouwde ook Pablo
casso zijn schetsboeken als een puur persoonlijke aangele
heid. Nu, 13 jaar na zijn dood, liggen ze opengeslagen in de
al Academy of Arts in Londen en kan iedereen een blik wei
op de vorming van zijn ideeën en hoe hij die gestalte gaf. E
schetsen, figuren en landschappen, maar ook krabbeltjes, b
schappenlijstjes, stomerijbonnetjes, adressen, delen van bri
en een blad van een boom nog in zijn prille groen, zijn ten
vinden. Van de 175 schetsboeken die Picasso heeft gevuld
den er zes tentoongesteld. Verder bevat de expositie ook noj
deelten uit 39 andere boeken. Alle schetsboeken zijn in het
van Picasso's nabestaanden.
De voorzitter van de Royal Academy, Roger de Grey, beschi
de Picasso-schetsboeken van net zo'n groot belang als de no
van Leonardo da Vinci of Cézanne, voorzover ze iets onthi
over het creatieve proces van de artiest om vorm te geven
zijn meest innerlijke gedachten.
Het eerst wat de bezoeker te zien krijgt is een grote foto
Picasso terwijl hij naar een van zijn schetsboeken kijkt. Ve
liggen er schetsvellen in gedempt licht om kleuren van het
potlood of waterverf te beschermen. In een serie van 20 i
ningen is te zien hoe Picasso een vrouwengestalte ontleedt
een complex figuur tot een paar lijnen.
Tijdens de werkzaamheden aan het schilderij Oorlog
schreef Picasso: „Iedere dag pakte ik mijn schetsboek en z<
gen mezelf: Wat zou ik van mezelf nog kunnen leren dat ik
weet? En als ik het niet meer ben die spreekt maar de tek<
gen die ik maak, en als zij mij ontvluchten en een loopje me
nemen, dan weet ik dat ik mijn doel heb bereikt".
De tenstoonstelling in Londen duurt tot 19 november. Vana
1988 worden nog zeven Europese steden aangedaan.
MANCHESTER De Britse televisie-actrice Pat Phoenix,
tot 1983 de rol van Elsie Tanner speelde in de televisieserie
ronation Street, is op haar ziekbed in een privékliniek bij J
Chester in de echt verbonden met haar levensgezel en heeft
volgens het sacrament der zieken van de rooms-katholieke I
ontvangen. De 62-jarige, in Ierland geboren Phoenix, is ster
de aan kanker. Haar man is de 62-jarige Britse acteur Antli
Booth. Pat Phoenix en Booth hebben zes jaar samengewoond
actrice was twee keer eerder getrouwd.