Herenkleding
bepaald door
collegestijl
De
charme
van
Chanel
DEN HAAG - Fred van Wor-
dragen in de Hoogstraat te
Den Haag is de enige die Cha
nel Boutique in Nederland le
gitiem mag verkopen. Zijn
rechten zijn door het Franse
modehuis in een contract vast
gelegd, zo dik als een boek.
Coco Chanel, die met haar sweaters
en parels de ..nonchalante chic" uit
vond. was indertijd met haar kle
ding het tegenbeeld van de opgetut
te-Parisienne met de poedel onder
de arm. Ze vestigde een wereld
naam en bleef zichzelf trouw tot
aan haar dood. Het „Chanelpakje"
zonder tralala, maar met hier en
daar wat goudkleurig kettingwerk
stond en staat nog steeds voor ui
terste verfijning maar heeft altijd
geworsteld met het stigma bijna
mythologisch „damesachtig" te
zijn.
„Coco C hanel had niet veel hu
mor". vertelde topmodel Inès de
Frcssange kortgeleden aan de Ti
mes. „Haar idcccn waren sterk, ze
had moed. maar ze was geen surre-
alistc zoals Schiaparclli. Ze kon ook
nooit frivool zijn want ze moest
hard werken en knokken voor haar
visie" Incs' vriend en mentor is
Karl Lagerfeld. die na het overlij
den van Coco hel heft in handen
kreeg. Iedereen hield de adem in en
wachtte af wat deze Duitser, de
voormalige voorman van het mo
dehuis Chloc, met de legendarische
Chanclklcrcn zou doen, hoewel hij
bij dit Franse huis al wat van zijn
Teutonischc smaak had ingeleverd.
Hij speelde zijn spel met veel in
zicht. behield het goede van het
oer-ontwerp maar gooide èr wat
gekte in. De pakjes kregen een iet
wat andere vorm, de keurig ingezet
te mouwtjes een wat dieper armgat
en hij kwam met kleuren waarvan
Coco nooit zou hebben gedroomd:
knalrood, biljartgroen, korenblauw.
Maar het raffinement bleef. „Hij
begreep het principe verdraaid
goed", zegt Fred van Wordragcn in
zijn prachtige salon in het hart van
de residentie. „Ik heb het hele pro
ces Karl Lagerfeld (die ook voor
zichzelf collecties maakt) op de
voet gevolgd". Van Wordragen. be
roemd om zijn prachtige bontcrea
ties. is enige tijd geleden begonnen
met het importeren van Italiaanse
cn Franse mode: Ferré, Scherrer,
Faragamo cn sinds drie jaar Chanel.
„Het succes van Chanel is ongeloof
lijk". stelt hij vast. „Er zijn duidelij
ke tendenzen in de huidige mode.
maar het is vooral Chanel die onder
Lagerfeld nu het voortouw neemt.
Hij geeft hanel een nieuwe ap
proach". Hoe verklaart hij dit suc-
„Ik geloof dat hel gaat om alles wat
collecties van de couturiers staan kleuren in hoog aanzien. Rui
ten zie je van eeuwigheid tot amen en de japon is in ere hersteld:
ze kan brede schouders hebben, maar ook ronde, opgevulde
schouderpartijen. Of ze wordt als een sari om het lichaam gedra
peerd. Breisels en wollen jerseys zijn erg geschikt voor dit soort
wikkeljaponnen. Sommige truien zijn in lagen gebreid als een
verjaarslaart. Ze hebben strepen, ruiten en icaleidoscopische ja-
quards. De tuniek met „leggings" is er voor durfals. De japon als
een te grote zak is even populair als de sexy lubelijn. In een zin
samengevat: de wintermode werd naar vrouwelijkheid breed ver
taald.
TINY FRANCIS
Kraagloos pakje in pied de
poule, sluitend op één glanzende
goudkleurige knoop. Ook de
perfect geplaatste zakjes zijn
voorzien van een enkele knoop.
- r t ~i
Evenmin als de Nederlandse vrouw „uilsluitend" in couture ge-
kleed gaat. zal de Parisienne zich „uitsluitend" voortbewegen in
P/1 V11C creaties van Yves St Laurent of Dior. Daarom is hel leuk eens te
1 Uf (fj bekijken wat zij in de grote modehuizen en de kleine boetieks
voor redelijke prijzen kan aanschaffen voor de winter. Het winter-
r\ r% silhouet voor de verkoopster van croissants bij de kleine boulan-
UU 8er if rlssère en van de elegante secretaresse „du ministre" in
Parijs omval een scala van contrasten en proporties. Naast lengte
rrd m*m 4 triomfeert mini: lange, aangesloten japonnen hangen er naast
SlruUl baby-dolls. lang en kort zijn aan het stuivertje wisselen. Veel aan-
dachtig is er voor flanellen gedessineerde blazers. 7/8 jassen en
lange mantels met ruimte vanaf de taille tot de enkels. Borst,
heupen en taille worden geaccentueerd en in tegenstelling tot de
er om heen hangt, het algehele
beeld. Ieder mens wil zich profile
ren. Chanel doet dit tot in de fines
ses. De sieraden zijn meestal een
kopie van de juwelen uit het Russi
sche tsarenrijk. U moet die brede
leren ceintuurs zien, besprenkeld
met de speciale Chancl-figuurtjcs,
de afwerking van de simpele blou
ses met kleine, goudkleurige knoop
jes. Elk voor zich zijn het juweel
tjes". Voor elk doorslaand mode
beeld is een psychologische verkla
ring. „Wc gaan nu in zijn algemeen
heid naar klassieker, rustiger toe",
zegt Fred van Wordragen. Men er
gert zich aan de verpaupering. Die
heeft zijn tijd gehad. Bij de televisie
drenst het nog wat door, maar veel
van die tendenzen hebben hun
hoogtepunt gehad. Ik voel een
vorm van agressie tegen de verloc-
dering in de mode. De basis van
stromingen is altijd mentaal. En
mode is een culturele representatie
van wat er op straat gebeurt. Je
moet denken, ik zit met de vinger
aan de pols. Er komt een nieuwe
generatie op het appel cn ik merk
een herstel van waardebesef'.
Doorpratend: „Als ik in de provin
cie kom. zie ik daar de mode van
twee of drie jaar terug. Nog steeds
zie je op het platteland de leren ves
ten en de punk waar wij in de stad
al overheen zijn. Hier blijven wc
nog een beetje doorzeuren over de
vrijetijdskleding, maar ook die
wordt geraffineerder. Dat zie je aan
de versiering van de spijkerbroek.
Naar mijn gevoel hebben we het
ergste in 1983 gehad".
In de gehandhaafde beperking die
Chanel toestaat, toont zich het
meesterlijk bespelen van het pu
bliek. Wie deze kunst tot in de per
fectie beheerst is eerdergenoemde
Inès de Fressange. Ze is een begrip.
Ze is zesentwintig jaar. komt uit
een aristocratische familie en heeft
een leven in de hoogste kringen ge
leid. „Ze is een eyecatcher", zegt
Fred van Wordragen. „Die meid
doet stof opwaaien. Als ze presen
teert voor Chanel dan gebeurt er
wat. Het zit 'm in haar manier van
lopen, de houding van haar hoofd,
alles. Ze is uniek". Incs' moeder is
een Argentijnse schoonheid cn haar
vader een Franse markies. Wie naar
haar jeugdherinneringen vraagt,
krijgt te horen over vakanties in St.
Tropez met grootmama die een ka
menier had en twintig koffers mee
nam op reis. Van Wordragen noemt
zijn meest geliefde merk: „Aan ban
den gelegde extremiteit, gestold tot
in toom gehouden elegance. Waar
bij geen heupgewieg en „hug me
tighf'-japonnen horen, maar wel
een (namaak)schildpad armband
van acht centimeter breedte, bezet
met de Chancl-figuurtjcs".
TINY FRANCIS
Behalve klassieke kostuums biedt de komende herenmode ook degelijke
warme kleding. Zoals dit beige-achtig suede jack met koperglans met
teddy gevoerd. Merk: Hue of Sweden.
Donkerblauwe lange broek met
trenchcoat. Op de epauletten, de
manchetomslagen de
goudkleurige juweeltjes" van
bewerkte knopen, waarmee de
jas ook in twee rijen van vier
wordt dichtgeknoopt
Ook voor dc herenkleding geldt
het komend seizoen dat dc snit
goeddeels klassiek zal zijn. Een
Hink aantal modemerken richt
zich met een kleurrijk beeld op de
Engelse collegestijl, waarin tal van
sportclemcnten zijn verwerkt. De
„kleurmeestcrs" zijn zeer fijnzin
nig omgesprongen met contraste
rende kleuren. Verder blijven de
truien comfortabel ruim en ook
dc shawls en „bright ties" zullen
niet uit het lieren modebeeld ver
dwijnen. Directielid Jan Toscani
van hel herenmodeconcern HIJ
vertelt dat hij geen kant-en-klare
merkcncollectie op stapel heeft.
Dit modemagazijn bestaat in sep
tember een kwart eeuw en heeft
in die lijd een aantal fasen door
lopen.
Dc start was rechtlijnig, discount
achtig, grote aantallen goederen
tegen aantrekkelijke prijzen. Fase
twee bracht mode tegen een op
merkelijke prijs. In fase drie is
men zich gaan profileren als sterk
modieus; geen boctiekmodc, maar
dc modieuze trend voor modege-
voclige jonge mensen, zoals dc
„Elle et Lui"-serie voor de man
die wil opvallen. De herenkleding
voor het seizoen 1986-87 is sterk
veredeld. Er komen prachtige
r en voorbeeld van de komende
kwaliteitsstof
stoffen in de confectie als dunne
soepel wollen cn zelfs fluwelen
colberts. Deze trend is duidelijk
voor binnenshuis. Clubkleding uit
het Engelse college tot de colberts
van dc Beatles eertijds zijn ge
wild. Oger Lusink, directielid van
Society Shop cn zelf altijd piek
fijn in het pak, denkt dat de sofis-
ticated pakken met jasjes en lange
overjas van Windsor „de absolute
top" worden. Society Shop zal dit
seizoen goed voor de dag komen
met kleuren als grijs, blauw, bruin
en veel ruiten. Acccntkleuren zijn
groen cn paars. Pullovers hebben
toepassingen van leer. „Torras
p; een prachtige topcoat van
maakt ze zó gigantisch groot met
paars cn blauw dat dc sprietigste
man er een bodybuilder in lijkt".
Bodywarmers voor jogging wor
den bestsellers in kleur op kleur.
Viscose garens tonen bij vele mer
ken dc tinten van sprankelende
edelstenen. Bender International
en boetieks importeren ze evenals
dc Club de France. Volkomen
originele concepten uit het bui
tenland zijn overgenomen door
Nederlandse confectionneurs,
waaronder dc zogenaamde „great
outdoors", multifunctionele no-
nonsens jacks met foeljes, waar
onder geborduurde vesten glan-
ii" in een fluwelig beige van unieke
zen. Hemden blikkeren in change
ant zijde op een changeant paarsi
ge bandplooibroek. Maar we zul
len het overgrote deel van de
mannen het komende seizoen
toch kunnen zien in mooie stof
fen zoals blazers van Shetlandwol
in bijvoorbeeld donkerblauw en
groen. En voor netjes? Een grijs
beige of antracietkleurige blazer
van wildzijde met bijpassend ge
dessineerd hemd. dat versierd
mag worden met een medaillon
op het opstaande vernieuwde
Mao-kraagje.
TINY FRANCIS
i