Jacques
van
Gils
Jk
ben nu
een
Grote
Heer
Kleren
voor
alledag
Kettingkragen
Bestsellers
I
Nederlands
Mode
Instituut
helpt
risico's
vermijden
ïo.j dsui: ri
i
ESSEN - Zakenman en mode
ontwerper Jacques van Gils ziet
de logica van de hem op 25 au
gustus toegekende mode-onder
scheiding „Grand Seigneur", de
belangrijkste modeprijs die in Ne
derland wordt uitgereikt, heel
goed in. „Ja hoor", zegt hij opge
wekt, „ik vind de toekenning best
terecht. Ik ben nu een Grote
Heer. Maar het is natuurlijk de
verdienste van Van Gils als be
drijf en niet als privépersoon. We
hebben veel aan het Nederlandse
modebeeld veranderd. Maar ei
genlijk kun je niet spreken van
één modebeeld, elk segment heeft
z'n modebeeld. Je kiest voor een
bepaalde stijl en daar ga je conse
quent mee door. De consument
vult dat zelf in. Van Gils richt
zich op jonge, carrière-bewuste
mannen tussen twintig en vijftig
jaar. Maar wij spreken liever van
een mentaliteitsgroep dan van een
leeftijdsgroep. Heel bewust heb
ben we die richting gekozen en
voortgezet. Daar stappen we ook
niet van af. We proberen een
complete garderobe weg te zetten.
Een kast compleet gevuld met
Van-Gilskleding, van maandag
morgen tot zondagavond. In het
beeld van een totale garderobe
passen ook de jeans, die weer
„in" zijn, ook al draagt men ze te
genwoordig minder frequent dan
vroeger. De tijd van provoceren
is voorbij. Het hedendaagse mo
debeeld is heel volwassen gewor
den; kleding wordt gebruikt en
niet meer misbruikt. Wij komen
nu met Van-Gilsjeans die een
modellerende pasvorm krijgen en
met groen garen worden afgestikt.
Ook het etiket wordt wat anders.
In wezen blijft het toch een klas
sieker. Wij gaan de spijkerbroek
niet voor een tweede keer uitvin
den".
Het familiebedrijf van de broers
Van Gils is gevestigd in het Belgi
sche plaatsje Essen, net over de
grens bij Roosendaal. Het assorti
ment bevat behalve kleding ook
schoenen, riemen, zepen en geur
tjes. Tezijnertijd wil men zich ook
met mode voor de vrouw gaan
bezighouden.
Jury-rapport
De juryleden van de Nederlandse
Modebeurs, die unamiem in hun
beslissing waren, hanteerden de
volgende overwegingen bij de er
kenning op 25 augustus j.l. van de
Grand Seigneur aan Jacques van
Gils: „Toen tegen het eind van de
jaren zeventig het traditionele he
renkostuum bij de jongere man
nen bijna werd afgezworen en er
geen alternatief in de kostuum-
vorm werd aangeboden, was het
Van Gils die door de vondst van
het zogenaamde spencerpak een
hernieuwde belangstelling voor
het kostuum wist te bereiken. De
consequente gedachte om forme-
Jacques van Gils vindt het „best terecht" dat de modeprijs „Grand Seig
neur" aan hem is toegekend.
lere kleding een informeel karak- werden en worden geheel gedaan
ter te geven en daarmee een ge- door Jacques van Gils en eigen
disciplineerde nonchalance,
door een groot publiek van
smaakmakers en volgers herkend
als een wezenlijke vernieuwing,
op een voor dat publiek toeganke
lijk prijsniveau. De stofontwikke
ling, dessinering en modellering
medewerkers. De licentiehouders
krijgen een duidelijk Van-Gilska-
der aangeleverd. De consequente
profilering van dit herenmode
merk heeft ook op buitenlandse
markten succes weten te boeken".
HERMAN JANSEN
Behalve de strakke lijnen van de Parijse modemakers, zal er het komende winterseizoen ook zeer
ruim vallende kleding te koop zijn. Het gaat dan met name om kleren die van katoenen stoffen
zijn gemaakt.
Er is een radicale ommekeer in winterkatoen. Als dit
doorzet dan hangen onze kleerkasten binnenkort vol
prettige, stoere kleding voor het hele gezin, gemaakt
uit wasbaar en kleurecht katoen en geschikt voor
sport, maar ook voor thuis.
Er zijn tal van manieren om zich in de herfst te
kleden, maar een op elkaar afgestemde outfit,
bestaande uit broek, hemd, vest en jas, is het meest
praktisch.
Veel folkloristische elementen in de haast vierkante,
gewatteerdè en royale jassen, over elkaar gedragen
rokken, hemden en sweatshirts die lekker ruim
vallen en dus in niets lijken op de aansluitende lijnen
van Parijse modekoningen.
Sober en puriteins zijn daarnaast de blazers met
smalle, hoge revers met een schootje tot de heupen en
de handgebreide truien, soms met wit gesteven
kraagje of met de opnieuw populaire col.
Folklore krijgt ook een plaatsje in basisstoffen als
gabardine, poplin, corduroy en satijn.
Afwerking in de volwassen kleding van deze aard
kenmerkt zich door afwezigheid van details maar
aanwezigheid van garnering zoals gepassepoileerde
knoopsgaten en zakken, bontkragen, houten en leren
knopen en stiksels op rug en rugceintuur.
Ontwerpster Marije de Ley is na haar opleiding aan
de Rietveld Academie in Amsterdam werkzaam ge
weest als dessin designer en ging toen eigen ontwer
pen maken, die op kunsttentoonstellingen (onder
meer in het Haagse Gemeentemuseum) aandacht
trokken en nog steeds in een aantal andere musea
in de belangstelling staan. Ze wrocht bijzondere
bouwsels of schouderstukken, die los kunnen wor
den gedragen op gebreide of jersey jurken in dezelf
de of afstekende kleur. Het ingewikkelde vlechtwerk
is verkrijgbaar in verschillende kleuren. De prijzen
variëren van 265 tot 420 gulden. Een smak geld
voor een kraag, maar je kunt er wel alle kanten mee
op. Asymmetrisch, gevlochten tot een dikke knoop,
in sierlijk afhangende lijn of als een col zijn haar
gebreide stiksels uniek en zeer bruikbaar. Vanaf
eind augustus zijn zij onder meer te koop bij Match
in Leidschendam, bij Basta in Haarlem en bij Emi-
lie-Couture in Heemstede. Inlichtingen: Nieuwe
Herengracht 113, Amsterdam, tel. 020-236399.
Een gevlochten top met bijpassende jurk (de jurk
kost 580 gulden). Maar Marije de Ley maakt ook
losse kragen en schouderstukken.
Deze polo's in lang
oversized model.
Lambswool-polyamide,
dus goed wasbaar.
Merk: Lea Ferri.
Verkrijgbaar in de
modetinten kobalt, rood,
marine, zwart, emerande,
cerise en zachtgeel.
Voor slechts 98,-.
wultsen ivultseii
l)cv Haag- Vamtraat 40
Rotterdam: Korft lijnbaan 17
Gouda: Khiictg 2-6
I - -|
De drie torens van het Nederlands
Confectiecentrum in Amsterdam
bieden onderdak aan zó veel bedrij
ven en bedrijfjes die merkmode op
de markt brengen, dat je een brei-
patroon moet kunnen lezen om via
een informatiezuil je doel te berei
ken. Het Nederlands Mode Insti
tuut zetelt „ergens" in toren twee,
acht hoog. Het is een stichting die
tot doel heeft het beperken van de
moderisico's voor alle sectoren in
de bedrijfssector textiel, kleding en
accessoires door middel van schrif
telijk en mondeling mode-overleg
cn modevoorlichting. Ruim twaalf
honderd industriële en handelson
dernemingen, die samen tachtig
procent van de totale kledingomzet
in Nederland voor hun rekening ne
men, zijn abonnee en zijn vertegen
woordigd in het stichtingsbestuur.
Het instituut viert dit jaar zijn 25-
jarig jubileum, omdat in 1961 de
eerste trendprognose werd uit
bracht. „Maar" legt Han J.A. Bekke
uit, „de eerste stoot tot de oprich
ting werd al gegeven in 1957. In
1983 zijn de drie aparte instituten
voor damesmode, herenmode en
kindermode gefuseerd tot een Ne
derlands Instituut voor de Mode".
Bekke heeft als secretaris/penning
meester de dagelijkse leiding over
het instituut. Mane-Louise Reek is
de mode-coördinatrice die met haar
team van vaste en freelance modes
tylisten voor de tekeningen en tek
sten zorgt van onder meer de mo
deprognoses. Bekke: „Het mode
team bezoekt beurzen en shows,
snuffelt overal rond met een soort
antenne op het hoofd. Steeds op
zoek naar signalen en inspiratie.
Sinds twee jaar geven we na de
trendy prognoses ook uitwerkings-
boeken naar artikelen en per doel
groep. Wij helpen bedrijven ook
met de omschakeling van produkt-
naar marktgericht denken".
„Het keerpunt in de textielhandel is
bereikt", meldt Bekke verheugd.
„De mensen investeren sinds vorig
jaar zestien procent meer in kle
ding. Maar de consumentenmarkt
Han Bekke van het
Mode Instituut:
Het modeteam be
zoekt beurzen en
shows, snuffelt over
al rond met een soort
antenne op het
hoofd".
blijft moeilijk en onvoorspelbaar.
De mensen zijn tegenwoordig veel
individueler en flexibeler bij het
aanschaffen van kleding".
Het NMI richt tijdens Amsterdam
Modestad, van 13 tot en met 20
september in de Nieuwe Kerk in
Amsterdam, zijn jubileumtentoon
stelling ,Zien en vooruitzien" in. Irf
november volgt in de RAI nog een
seminar met als thema Mode/
marktontwikkeling. Die dag zal te
vens een onderzoek worden gehou
den naar het consumentengedrag,
toegespitst op kinderen, mannen,
vrouwen en senioren. Vooral kinde
ren weten op steeds jongere leeftijd
al wat zij wel en niet willen dragen.
De groepsdwang is erg groot.
HERMAN JANSEN
Het zal -de observeerders van de mode niet ontgaan zijn
dat de trui deze winter een hoofdrol gaat spelen, ook
voor kinderen. Het Internationaal Wolsecretariaat
schreef een internationale wedstrijd uit: „Teken je eigen
Troeteltrui", waarvan de resultaten te zien zijn in de
Bijenkorflilialen tot en met 4 oktober.
In de truien zijn veel grafische dessins verwerktjDe
kleuren zijn excentriek: explosies van rood^ paars en -
kobalt, maar ook zijn er ingetogen tinten zoals mos-
terdkleur met zwart, gebroken wit met bruin, winter-
pastels of oranje. Voorts zijn er collecties met folkloris
tische motieven (Claude Montana bijvoorbeeld) en ui
teraard de lettergarnering op de rug (bij Gaultier zijn
dat zelfs Russische letters). De coltrui is duidelijk terug
en is meestal effen van kleur. De sweater, trui, pullover
of hoe ,men die ook noemen wil, wordt nogal eens ge
dragen op een zeer nauwe (ski)broek met steijetjes,
zonnetjes of andere figuurtjes, of op een kort rokje met
daaronder „leggings". Al met al, in de trui zit beweging
en ze zorgt wel dat ze opvalt.