Radboudstichting wil rol
levensbeschouwing in
wetenschap centraal stellen
Qomojtü
kerk
wereld
Bidden voor
het eten
Duitse Katholiekendagen in teken van de toekomst
Acht Mei-beweging
behoeft organisatie
beroepingen
Duitse christenen niet
blij met kerstsnoep
aan tafel
£eidóe
brieuen
lezers
ACHTERGROND
CcidóeSomont
Bisschop Hunthausen deel van bevoegdheden ontnomen
Het Vaticaan heeft de progressieve
rooms-katholieke bisschop van Seattle,
mgr. Raymond Hunthausen, een deel
van diens macht ontnomen. Zijn hulpbis
schop Donald Wuerl wordt verantwoor
delijk voor onder meer kwesties als ge
boortecontrole en homoseksualiteit. Ook
verliest hij zijn bevoegdheid inzake
priesters die het ambt willen verlaten, de
priesteropleiding, de kerkelijke recht
bank en de liturgie. Na klachten van
conservatieve gelovigen had het Vati
caan in 1983 een onderzoek ingesteld
naar de opvattingen van Hunthausen.
Eind vorig jaar kreeg hij een officiële
vermaning van het Vaticaan, dat hem
opdroeg „meer waakzaamheid" te be
trachten op bovengenoemde terreinen.
De bisschop van Seattle aan de Westkust
van Amerika weigerde in 1981 een deel
van zijn inkomstenbelasting bestemd
voor defensie, te betalen uit protest te
gen de voorgenomen bouw van een basis
voor nucleaire onderzeeërs. Hunthausen
wekte de toorn van de conservatieve ge
lovigen toen hij in 1983 de kathedraal
had afgestaan aan de zogenaamde digni-
ty-beweging, die zich verzet tegen het
verbod in de RK Kerk op het praktise
ren van homoseksuliteit.
Als het u welgaat,
bedenk dat het u weer
slecht kan gaan; en als
het u slecht gaat,
bedenk dat het u weer
wél kan gaan.
..Ik bid niet voor bruinebo-
nen". Bekende woorden van
Bartje uit het boek van Anne
de Vries. Voor Bartje is er
niet veel reden om te bidden
voor wat hij niet lust en toch
moet eten omdat de armoe
de hem niets anders kon
voorzetten. Zijn opmerking
is misschien wel voorat een
protest tegen de armoede.
,,Als ik wil bidden voor het
eten. krijg ik wel eens op
merkingen die me het gevoel
geven: ,,Bid jij nog voor het
eten. Wij zijn zo geëmanci
peerd. Wij doen dat niet
meer!" Een uitspraak die ik
hoorde van iemand en die
ook liet merken dat haar dat
kwetste. Ik zat er een paar
uur later nog over na te den
ken.
De tafel waaraan Bartje zat,
verschilde nogal met de tafel
waaraan ik en velen van u
meestal zitten. Niet(meer) ie
dereen, maar wel zeer velen
kennen welvoorziene tafels
Er is vaak meer dan goed
voor ons is. Bartje protes
teert tegen de armoede.
Welvaart beschouw je al
heel gauw als vanzelfspre
kend.
Een wat belerend gezegde
zei: „Eerst bidden. We zijn
geen varkens". Varkens val
len aan en slobberen naar
binnen. Zijn mensen die niet
bidden als varkens? U hoort
het mij niet zeggen. Wel bid
den of niet bidden voor het
eten zegt nog niet alles. Het
een is bij voorbaat nog niet
beter als het andere. Het
bidden kan gemakkelijk een
sleur worden. Een gebeuren
zonder inhoud en nadenken.
Je moet dus voorzichtig zijn
met waardeoordelen. Met
die voorzichtigheid in mijn
achterhoofd spelen er enkele
vragen door mijn achter
hoofd. Bartje protesteerde
door niet te bidden. Wie iets
van de Drentse sociale ge
schiedenis kent, weet van de
onrechtvaardige verhoudin
gen. Het Veenmuseum in
Emmen laat daar een leer
zaam beeld van zien. Daar
mee raakt Bartje de kern
van de zaak: zijn bruinebo-
nenmaal is niet Gods zaak
maar een mensenzaak. Waar
onrechtvaardige verhoudin
gen bestaan, kan de een aan
een rijk gedekte tafel zitten
en moet de ander het doen
met bruine bonen. De mens
aan de rijk gedekte tafel
staat in de verleiding om te
vinden dat hij recht heeft op
die goede maaltijd, want hij
heeft er hard voor gewerkt.
Dat kan hem er toe brengen
om het bidden een achter
haalde zaak te vinden of het
kan ertoe leiden dat het bid
den zonder inhoud wordt. En
dan is het misschien eerlijker
om maar niet te bidden.
Het zou ook kunnen niet
elke dag, maar wel soms
dat het bidden ons kritisch
stemt. Dat het bij ons 't be
sef levend houdt dat onze
welvaart niet zo vanzelfspre
kend is. Dat het dagelijks
brood bij zeer velen minder
is dan de bruine bonensoep
van Bartje. En dat dat alles
te maken heeft met onrecht
vaardige verhoudingen.
Het zou ook kunnen zijn dat
het bidden tegelijk uitnodigt
tot solidariteit met hen die
veel minder hebben. Zo
doen sommige gezinnen
mee aan de actie „Gast aan
tafel". Elke dag gaat er een
bedrag in een spaarpotje
waarvan de opbrengst gaat
naar de Derde Wereld. Dit
gebeurt soms in gezinnen
waar niet alles in overvloed
is. Het gaat niet om wel of
niet bidden voor het eten,
maar veel meer om onze
houding. Daarvan is de
vraag: Heeft onze emancipa
tie ook oog voor anderen?
Er verscheen vorige week
een zeer lezenswaardig en
leesbaar boek van ds. Jan
van Heade, uit Enschede,
„Bidden, zonder gebeden",
(uitgeverij Ten Have, Baarn)
over bidden in deze tijd.
MARINUS VAN DEN BERG
DEN HAAG De katholie
ke Radboudstichting, die in
Nederland zeven bijzondere
leerstoelen ten behoeve van
de katholieke levensbeschou
wing aan de rijksuniversitei
ten onderhoudt en gedeelte
lijk het studentenpastoraat fi
nanciert, wil de komende tijd
meer aan de weg gaan tim
meren. Met. name wil zij de
rol van de levensbeschou
wing in de ongebreideld
voortschrijdende wetenschap
centraal stellen.
Toen de stichting tachtig jaar
geleden werd opgericht, ij
verde zij voor een katholieke
universiteit. Ook financierde
zij een aantal leerstoelen in
de thomistische wijsbegeerte
aan de rijksuniversiteiten.
Uiteindelijk leidden haar in
spanningen in 1923 tot de op
richting van de Katholieke
universiteit in Nijmegen.
Sinds in 1969 de bijzondere
universiteiten wat betreft fi
nanciering op dezelfde wijze
worden behandeld als de
rijksuniversiteiten, viel een
van de voornaamste functie
van de Radboudstichting
weg. Sindsdien beheert een
aparte stichting de universi
teit in Nijmegen. De Rad
boudstichting met de toen
toegevoegde ondertitel: we
tenschappelijk onderwijs
fonds heeft haar doelstellin
gen verlegd naar de financie
ring van vormende activitei
ten.
Wel blijven de leerstoe
len aan de rijksuniversiteiten
de grootste financiële offers
vragen. De thomistische wijs
begeerte maakt niet langer
deel uit van het aanbod van
de hoogleraren. Wel wil men
in samenspraak met de stu
denten thema's aan de orde
stellen die liggen op het
grensvlak van wetenschap en
levensbeschouwing, waarbij
men nadrukkelijk wil aan
sluiten op de katholieke tra
ditie. Alleen aan de Erasmüs-
universiteit in Rotterdam,
waar prof. A. Houtepen do-
Het oude
hoofdgebouw
van de Ka-
tholieke Uni
versiteit van
Nijmegen,
vrucht van de
Radboud
stichting.
ceert, is nadrukkelijk de rela
tie tussen theologie en filoso
fie aan de orde. Houtepen
probeert met name „de iaën-,
titeit van God" vanuit het
huidige tijdsbeeld in zijn col
leges aan de orde te stellen,
aldus prof. J. Nuchelmans,
voorzitter van de Raad van
Advies van de Radboudstich
ting.
De belangstelling voor de
colleges wordt door de Stich
ting niet overmatig groot ge
noemd. Toch blijkt er vol
gens het stichtingsbestuur
wel degelijk een vaste kern
van belangstellenden te be
staan die aan elke universi
teit waar een leerstoel in
stand wordt gehouden, enige
tientallen studenten omvat.
Daarnaast zijn er ook mensen
van buiten de universiteit die
de colleges volgen.
Prof. dr. I.W. van Spiegel,
voorzitter van het stichtings
bestuur, verklaarde nadruk
kelijk dat er tot nu toe nim
mer problemen zijn gerezen
met het episcopaat bij de aan
stelling van bijzondere hoog
leraren aan de rijksuniversi
teiten. Dat prof. A: Houtepen,
een getrouwde priester, des
tijds in Nijmegen als hoogle
raar aan de theologische fa
culteit werd geweigerd, ver
klaarde prof. Nuchelmans
door te wijzen op de door de
bisschoppen aanvaarde regel
dat aan ambtsopleidingen
geen getrouwde priesters
worden aangesteld. Voor de
benoeming van Houtepen in
Rotterdam twee jaar geleden
zijn nimmer moeilijkheden
gemaakt, aldus Nuchelmans.
Over de katholiciteit van de
stichting die vroeger wel als
een verlengstuk van de
r.k.kerk werd gezien, merkte
drs. G.A. van den Heuvel,
publiciteitscoördinator, op
dat de stichting zich bevindt
in „de periferie (buitenkant)
van de kerk". De stichting
wil bij de subsidiëring van
haar vormingsactiviteit de
„brede middenweg bewande
len met uitsluiting van de ex
tremen". Op grond daarvan
heeft ze geweigerd gelden
beschikbaar te stellen voor
het werk van een studenten
pastor van het Opus Dei aan
de Rijksuniversiteit Limburg
in Maastricht.
Drs. G. van den Heuvel zei
dat de Radboudstichting wil
inspringen op de volgens
hem overal merkbare be
hoefte discussie en bezinning
op gang te brengen over de
relatie tussen wetenschap en
levensbeschouwing. Allerlei
technologische ontwikkelin
gen, vooral op het terrein
van de geneeskunde, maken
volgens Van den Heuvel zo'n
bezinning des te urgenter.
Op een speciaal congres 'Be
roepsuitoefening en Levens
beschouwing' op 4 oktober
aan de Erasmus-universiteit
te Rotterdam komen negen
sprekers aan het woord om
vanuit hun vak of werkkring
de wisselwerking of het ge
brek daaraan zoals zij die in
hun dagelijkse praktijk erva
ren, aan de orde te stellen.
Volgens prof. Stalpers, die
het congres voorzit, is het
aan de mens richting en doel
van de wetenschap vast te
stellen.
Informatie over de Radboud
stichting en aanmeldingen
voor het congres (vóotot 17
september): Aloysiuslaan 2,
Vught. Tel. 073 57.90.17.
De 89e Duitse Katholiekenda
gen, die van 10 tot 14 septem
ber in Aken worden gehou
den, staan in het teken van de
toekomst. Het thema is „Uw
Rijk kome" uit het Onze Va
der, terwijl de vier dagen af
zonderlijk een hiermee sa
menhangend thema hebben
Het programmaboekje, een
pocket van ruim 300 bladzij
den, bevat de namen van
meer dan 600 personen af
komstig uit kerk, politiek,
cultuur en wetenschap. Onder
hen bevinden zich ruim 100
buitenlandse bisschoppen.
Aartsbisschop Simonis van
Utrecht, zijn hulpbisschop De
Kok en bisschop Gijsen van
Roermond zullen elk een eu
charistieviering leiden. Secre
taris-generaal dr. H.A. van
Munster OFM van de Neder
landse kerkprovincie werkt
mee aan een forum over de
Katholieke Kerken in Euro
pa.
Tot de Nederlandse sprekers
behoren onder anderen Euro
parlementariër mevr. E. Boot
(CDA) en de Nijmeegse hoog
leraar dr. J.A. van der Ven.
Een „Bibliodrama" van Gene
vieve Muller uit Megen en
„Körpermeditation" (medite
ren met het lichaam) van pa
ter Peter van Gooi SJ uit
Arnhem maken verder deel
uit van de Nederlandse in
breng.
Een Nederlands aspect is ook
de bedevaart naar Maastricht,
een van de 20 die vanuit
Aken naar plaatsen in Duits
land, België en Luxemburg
worden gehouden. De Katho
liekendagen vallen samen
met de zevenjaarlijkse bede
vaarten naar Aken, waarvan
er tijdens deze vier dagen 40
plaatsvinden. Het is overigens
voor het eerst dat bedevaar
ten een onderdeel van de Ka
tholiekendagen vormen.
Na de grote steden Berlijn,
Düsseldorf en München ont
vangt ditmaal een veel klei
nere stad de tweejaarlijkse
Katholiekendagen. Bisschop
Klaus Hemmerle van Aken
zegt daarover: „Wij zullen
noodgedwongen dichter bij el
kaar komen en in kleinere
groepen met elkaar praten.
Maar ligt daarin ook niet een
kans?"
Meer nadruk dan in vorige ja
ren is er gelegd op de ontmoe
ting. Veel parochies en deke
naten in Aken en wijde omge
ving zullen daarvoor open
staan.
Toch blijven de massale mani
festaties de meeste aandacht
trekken. Net als op de „Kir-
chentag" van de Evangelische
Kerk treden tijdens de Katho
liekendagen politici van naam
en faam op: Kanselier Helmut
Kohl (CDU) en minister-pre
sident Johannes Rau van
Noordriinland-Westfalen, de
lijsttrekker van de SPD bij de
Bondsdagverkiezingen in ja
nuari, zullen het woord voe
ren tijdens de grote manifes
tatie op zaterdag. Verder zijn
er massale bijeenkomsten
waar de bescherming van het
ongeboren leven respectieve
lijk Europa centraal staan.
Eén politieke groepering is
niet uitgenodigd: de Groenen.
Die hebben het bij de bis
schoppenconferentie verkor
ven sinds ze zich dit voorjaar
hebben uitgesproken voor op
heffing van de wet, waarbij
abortus strafbaar wordt ge
steld. De conservatieve voor
zitter van de Westduitse bis
schoppenconferentie, kardi
naal Hoeffner, heeft de
rooms-katholieken al voorge
houden dat ze hun stem niet
aan de Groenen kunnen ge
ven.
De Groenen komen uiteraard
wel aan het woord op de tra
ditiegetrouwe alternatieve
Katholiekendagen, die de
Westduitse Basisbeweging
(„Initiative Kirche von un-
ten") in het Kennedypark in
Aken organiseert. Zij verwijt
de „hiërarchische kerk" een
verbond met de politieke en
economische machthebbers te
hebben gesloten.
LEIDSE HOOGLERAR LAEUENDECKER:
„De belangrijkste voorwaarde
om mensen in beweging te
houden is succes. Waar geen
resultaten worden behaald
loopt de motivatie gevaar: de
beweging blijkt uiteindelijk
toch niets te bereiken". Deze
les geeft prof. Leo Laeyendec-
ker, hoogleraar in de sociolo
gie aan de rijksuniversiteit
Leiden, de Acht Mei-bewe
ging in de Rooms-Katholieke
Kerk.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Almelo N. Paap, kandi
daat te Utrecht: te Everdingen J.A.W.
Verhoeven, kandidaat te Amersfoort-
;te De Meern J.R. Smit te Sexbierum;
te Raalte G.J. de Jager te Krulnlngen;
te Scherpenzeel (Gld), toezegging,
H.F. Klok te Rljssen.
In een artikel in „De Bazuin",
opinieweekblad voor Kerk en
Samenleving, verklaart hij
dat wie meer democratische
verhoudingen wil realiseren
geen andere mogelijkheid
heeft dan het conflict aan te
gaan.
De hoogleraar schetst de ge
boorte van deze beweging als
een protest tegen de autoritai
re kerkstructuur. Het impli
ceert een streven naar een de
mocratische Kerk, waarbin
nen ook de leken recht van
spreken hebben op grond van
hun geestesdoop. De kansen
daarop acht hij niet toegeno
men. Zo worden in Limburg
„de lokale herders gaandeweg
vervangen door dienstwillige
dienaren met een orthodox
autoritaire opleiding", aldus
prof. Laeyendecker. Hij ver
klaart dat wie binnen de grote
kerkgemeenschap wil opere
ren, niet om de macht van de
bisschoppen heen kan. Die
macht kan niet worden gene
geerd en dus betekent dat het
aangaan van een conflict voor
deze beweging.
Macht en conflict boezemen
onbehagen in, maar zijn zijns
inziens toch essentiële aspec
ten van het samenleven van
mensen. Als men dat erkent
is er echter meer nodig dan
een leerproces in mentaliteits
vorming. Men behoeft ook in
zicht in hanteerbare conflict
middelen en -strategieën die
succes hebben, aldus de hoog
leraar. Naar zijn mening zou
den die een onderwerp van
bezinning moeten ziin.
Het oordeel van prof. Laeyen
decker luidt dat zonder over
eenstemming over doeleinden
geen organisatie, levensvat
baar is, terwijl men al is het
maar een lichte organisatie in
elk geval nodig heeft om tot
die overeenstemming te gera
ken.
Tenslotte wijst hij de huiver,
die in de basisbeweging en
ook de Acht Mei-beweging
wordt gevonden tegen het
denken in termen van macht,
van de hand. Een goede orga
nisatie is een effectief macht
smiddel, dat niet zonder scha
de aan de zaak terzijde kan
worden gelaten, aldus prof.
Laeyendecker.
Het is weer eens wat anders dan een kerststol, maar toch zijn
de Westduitse kerkleiders er helemaal niet blij mee: snoep in
de vorm van Jozef, Maria, het kindje Jezus en de andere be
trokkenen in het kerstverhaal. De fabrikant, een bekend pro
ducent van zogeheten „winegums", ziet niet zo veel kwaad in
zijn nieuwe vinding. „Vrij normaal in het kerstseizoen", meent
hij. De geboorte van Christus wordt altijd al misbruikt voor
commerciële doeleinden, zei de woordvoerder van de Duitse
bisschoppenconferentie, maar dit snoepgoed spant wel de
kroon. Eenzelfde geluid is ook uit protestantse hoek te beluiste
ren: „Het is zeker dat deze snoepjes de gevoelens van veel gelo
vigen zullen kwetsen."
Pimen wil vredesverklaring
van bijeenkomst in Assisi
Patriarch Pimen, hoofd van de Russisch-Orthodoxe Kerk,
hoopt dat de gebedsbijeenkomst volgende maand in Assisi een
vredesboodschap zal uitgeven, waarin alle volkeren en rege
ringen worden opgeroepen de mensheid te bevrijden van de
kernwapens en de militarisering van het heelal. Op 27 oktober
vindt er op initiatief van pauis Johannes Paulus 23 een gebeds
dienst in Assisi plaats. Pimen zegt dit in een vraaggesprek met
„Unita", het dagblad van de communistische parij in Italië.
Daarin levert Pimen ook kritiek op een recente encycliek van
de paus over de Heilige Geest, die „een negatief oordeel over
het marxisme" bevat. Hij pleit voor wegen en methoden zoals
paus Johannes 23 die in zijn encycliek „Pacem in Terris" aan
wees om toenadering tussen de volkeren te bewerkstelligen.
Paprikasoep kip in wijnsaus met andijviesalade
en aardappelen roompudding
Nodig voor twee personen200 g runderpoelet, 6 dl ko
kend water, zout, ui, wortel, peperkorrels, tijm, laurier
blad, paar sperziebonen, 1 paprika, tomatenpuree, made
ra;
2 kippepoten, zout, peper, paprikapoeder, 25 g boter,
teentje knoflook, 1,5 dl warme bouillon (tablet), 1 glas
rode wijn, tijm, 2 tomaten;
200 g andijvie, uitje, 1 wortel, wat radijs, 1 lepel rode
wijn, 1 lepel azijn, zout, peper, 1 lepel olie, basilicum,
olijven;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
4 blaadjes gelatine, 3 dl melk, 30 g suiker, half pakje
vanillesuiker, 0,75 dl slagroom, 1 lepel marasquin, blikje
vruchten of 0,5 dl slagroom of garneerchocolaatjes.
Zet het poelet op met water, zout, ui, wortel en kruiden en
laat het twee uren trekken. Zeef de bouillon. Gebruik het
vlees maandag in de hachee. Kook stukjes sperziebonen een
kwartier in de bouillon. Voeg de kleingesneden paprika toe
en maak de soep na nog eens vijf minuten koken af met zout,
tomatenpuree en madera.
Wrijf de kippepoten in met zout, peper en parikapoeder en
bak ze bruin in de boter. Bak op het laatst de hele teen knof
look mee. Voeg bouillon, wijn en tijm toe en stoof de kip gaar
in vijfenveertig minuten. Stoof de laatste vijf minuten parten
tomaat mee en verwijder de knoflook.
Meng fijngesneden andijvie en ui met plakjes wortel en ra
dijs. En met een sausje van wijn, azijn, zout, peper, olie en
basilicum. Garneer de salade met een paar olijven.
Maak de pudding vandaag. Los de geweekte gelatine, suiker
en vanillesuiker op in de warm gemaakte melk. Voeg aan de
lauw geworden massa room en marasquin toe. Doe het
mengsel in een natgemaakte vorm zodra het drillig wordt.
Zet de pudding koel weg, schud hem morgen uit de vorm en
garneer hem met vruchten, room of chocolaatjes.
Menutip voor maandag: hachee met rode kool en aardappe
len yoghurt met geraspte appel
JEANNE
end continent
Hulpbehoevend continent
In Ivoorkust vergaderde deze week de Voedsel- en Lari.
bouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) over hf
rapport „Afrikaanse landbouw, de komende 25 jaar". Daar[
wordt een somber perspectief geschilderd. In het jaar 20P
zal de voedselsituatie ecologisch, economisch en politiek v#
strekt onhoudbaar zijn. Afrika moet dan de helft van zijn bf
hoef te aan graan meer dan honderd miljoen ton iir
porteren.
In twee opzichten gaat het fout. De bevolking groeit te ha^
en de landbouw wordt verwaarloosd. Volgens de Werelj]
bank zal de bevolking van Afrika bezuiden de Sahara in hh
jaar 2000 zijn gegroeid van 470 tot 700 miljoen. In de lanety
waar de groei minder groot is, daalt niet het aantal geboorté'
maar loopt het aantal sterfgevallen op. In Kenia, waar nf
derlandse ontwikkelingswerkers veel tijd en geld in projer
ten steken die de bevolking bewust moeten maken van gi
boortenregeling en waar de Wereldvrouwenconferentji
werd gehouden die hieraan veel aandacht besteedde, groa<
de bevolking jaarlijks liefst met drie procent. Dat kunnen
voedselproducenten niet bijbenen.
De honger is zo concludeert de FAO niet te wijtii
aan natuurlijke oorzaken, zoals droogte. De toenemende er(i
sie speelt wel een rol. Maar die is voor een niet onbelangrij'
deel te wijten aan menselijk handelen: bossen worden opg<j
stookt en herbebossing krijgt geen aandacht. Daar zit de ken;
van de zaak: de politiek is schuldig. In vrijwel alle Afrikaaïi
se landen, met uitzondering van bijvoorbeeld Zuid-Afrikti
krijgt de landbouw nauwelijks aandacht.
REGERINGEN maken zich druk over de bouw van allerijl
prestige objecten, over industrialisatie en stadsuitbreiding
maar ze kijken nauwelijks naar de boeren. Terwijl de lanf
bouw voor tachtig procent van de werkgelegenheid zörg'
vijftig procent van het nationale brutoprodukt oplevert
voor negentig procent van de exportinkomsten zorgt, worp
gemiddeld niet meer dan tien procent van de begrotingen
voof landbouw uitgegeven. De boeren moeten zich maar ziej'
te redden, krijgen geen steun bij het ontwikkelen van nieüj
we produktiemethoden, bij het aanschaffen van kunstmest ij
mechanisatie. Aan een infrastructuur, die het mogelijk moj
maken landbouwprodukten naar de steden te brengen, wor<|
nauwelijks aandacht besteed.
De fao roept de Afrikaanse regeringen op hun politie)
drastisch te wijzigen, wil er niet een permanente ramp dre,
gen voor het continent. De rijke landen kunnen ook hun bij
drage leveren. Niet alleen in de vorm van geld maar mee
nog in de vorm van adviezen en studies. Een veel groter det
van de ontwikkelingshulp moet aangewend worden voor d:
landbouw.
De oude Chinese wijsheid, dat men een hongerige beter eel
hengel kan geven dan een vis, gaat nog steeds op. Het Ticlj
ten van de stroom ontwikkelingsgeld op de zwakke groepei
in de Derde Wereld (de verpauperde stedelijke bevolki:
helpt de economie van dit soort landen van de wal in
sloot. Het boer-zijn moet in aanzien worden hersteld, de t<
komst van Afika ligt op het platteland. Maar of de komend
25 jaar voldoende zullen zijn om deze mentale ommekeer tr
weeg te brengen in een continent dat nog probeert een eige
identiteit, te vinden, is hoogst twijfelachtig. Gevreesd roor
worden dat de beelden van uitgemergelde kindertjes nog ji
ren onze netvliezen zullen blijven prikkelen.
Tl
Brieven graag kort en
duideli|k geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Wangedrag
Ik ben het eens met de inhoud
van de kritiek op voorzitter
Dé Stoop van FC Den Haag,
dat hij zich ten onrechte ver
goelijkend opstelt ten opzichte
van de zich verbaal misdra
gende supporters van zijn club.
Echter, ik mis in het hoofdre
dactionele commentaar in uw
krant van gisteren een belang
rijk element. Ik bedoel de niet
van emotionele betrokkenheid
gespeende houding van burge
meester Van Thijn van Am
sterdam. Deze laat historisch
en persoonlijke motieven m
een te grote rol spelen irv zij
overigens wel wat laat.gegt
ven commentaar op de ..mit
dragingen van de Haagse voel
balfans. Hoe moet dat nu ml
zijn idee om voortaan tenjnjr
ste de aanhangers van FC. De
Haag niet meer tot Amstetdar.
toe te laten? Komt Van Th ij
nu verder met plannen op
ook junkies, dealers, zakker,
rollers, autokrakers en tippt
laarsters te weren uit o
hoofdstad? Die zijn net zo. mil
dadig of misschien wel crim!
neler dan de voetbalsüppor
ters, die ik overigens bepaal
niet hoog heb zitten. Boven
dien wéten dealers, autokra:
kers e.d. actief te zijn irr ee|
crimineel milieu. En dat gelei
toch feitelijk niet voor de vee)
al jeugdige aanhang van Ff
Den Haag. Tenminste voc
wat betreft het slaken van a
zich verwerpelijke racistisch
kreten.
Drs. W.P.M. Jansen,
DEN HAAG.
Wolhen velden,
mogelijk wat regen
DEN HAAG In de ochtend
ligt boven zuid-Denemarken
een frontale storing die snel in
oostelijke richting wegtrekt.
Het bij deze storing behorende
wolkengebied komt in de loop
van de dag vanuit het noorden
langzaam over ons land en is
niet org actief. Er zal dan ook
niet veel regen uit de bewol
king vallen. Na de passage er
van krijgen we eveneens uit
het noorden opklaringen. De
middagtemperatuur wordt on
geveer 18 graden bij een mati
ge westelijke wind. Zondag
zijn er perioden met zon en
enkele buien. In het begin van
de week wordt het weer wat
wisselvallig en komen er met
een noordwestelijk stroming
buien naar ons land.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, geldig voor
zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: Wisselend
bewolkt en nu en dan buien.
Middagtemperatuur 12 tot 16
graden.
Benelux: Wisselend bewolkt
en vooral maandag enkele bui
en. Middagtemperatuur 17 tot
19 graden.
West-Duitsland: Wolkenvel
den maar overwegend droog.
Middagtemperatuur van 14
graden in het noorden tot 20
graden in het zuiden.
Engeland, Ierland: Zonnige
perioden en maandag een en
kele bui. Middagtemperatuii
16 tot 20 graden.
Schotland: Half tot zwaar bf
wolkt en nu en dan buien
Middagtemperatuur omstreek
15 graden.
Frankrijk: Droog weer mt
zonnige perioden. Middagtem
peraturen 20 tot 28 graden.
Alpengebied: Droog weer mt
zonnige perioden. Middagtenu
peratuur omstreeks 23 gradëri.
Spanje, Portugal, Italië, Joegc
slavische kust: Zonnig .e!
droog. Middagtemperatuur 2L
tot 32 graden.
Weerrapporten 5 september 20 uur.
Brussel
Dublin
Frankfort
Malta
Las Palmas
Beiroet
Tel-Aviv