De „Playback Show
wint over gehele linie
bioscopen
„Broeder Kits'' initiatief
nemer EO overleden
Kas van lersel verlaat AVRO
Wielrensters willen na WK- optreden naar huis
KUNST
EaidcaQowuvnt
ZATERDAG 6 SEPTEMBER 1986 PAGINJ
HILVERSUM De evangèlist en initiatiefnemer en eerste voorzitter van
de Evangelische Omroep, dr. J. Kits, is gisteren op 84-jarige leeftijd over
leden. Dr. Kits was vooral bekend onder de naam broeder Kits. Zijn leven
lang trok hij ons land door en verkondigde het evangelie in tenten, ker
ken, zalen en op de hoeken van de straat. Hij is lange tijd voorzitter en
redacteur geweest van het Zoeklicht, een tweewekelijks tijdschrift, dat
zich bezighoudt met de wederkomst van Jezus Christus. Van 1947-1967
was broeder Kits directeur van het conferentie-oord het Brandpunt in
Doorn. Hij was initiatiefnemer van tal van evangelische activiteiten,
vooral op het gebied van zending, evangelisatie en bijbelstudie voor scho
len. kerken en groepen. In 1982 kreeg hij een ere-doctoraat van de Ame
rikaanse Trinity-theologische faculteit vanwege zijn verdiensten op het
gebied van evangelieverkondiging in Nederland. Dr. Kits schreef ver
schillende boeken. Een bestseller in christelijk Nederland werd zijn auto
biografische boek „Dit is pas leven". Dr. Kits was ridder in de orde van
Oranje Nassau.
KRO-plan voor snelle
herhalingen op tv
HILVERSUM KRO-mediadirecteur Ri
chard Schoonhoven heeft voorgesteld om bij
de start van het derde televisie-net, waar
schijnlijk eind volgend jaar, hoogtepunten
van tv-programma's snel te herhalen. In het
KRO-radioprogramma „Ratel" zei hij gister
middag dat er op een van de drie netten iede
re morgen een samenvatting zou moeten ko
men van wat er de vorige avond aan met
name Nederlandstalige programma's op de
drie zenders te zien is geweest. Te denken
valt aan actualiteiten, documentaires, drama
en anderssoortige programma's die de moeite
van het herhalen waard zijn. Wie er bepaalt
wat herhaald moet worden, moet geregeld
worden. De KRO-plannen zullen in de desbe
treffende omroepcolleges aan de orde worden
gesteld.
Wallis de Vries van AVRO
wijst omroepcommercie af
AMSTERDAM Op de gisteren in Amster
dam gehouden jaarvergadering van de AVRO
heeft voorzitter G. Wallis de Vries nog eens
benadrukt waar zijn omroep staat in de moge
lijke commercialisering van de omroep. De
AVRO zou volgens het regeerakkoord samen
met andere omroepen en uitgevers een com
merciële organisatie moeten vormen. „De
AVRO wijst dat af en zal dat blijven afwijzen",
aldus de heer Wallis. „Van huis uit is de
AVRO een omroepvereniging die onafhanke
lijk wil zijn en om dat doel te bereiken een za
kelijke aanpak niet schuwt. Het gaat om onze
doelstellingen en die zijn niet commercieel".
Hij constateert voorts, dat tussen Hilversum en
Den Haag een schier onoverbrugbare klooi
dreigt te ontstaan. Hij vreest, dat door de poli
tiek verder wordt gegaan met de afbraak van
de Nederlandse omroepcultuur.
Laatste hand
aan „Cabaret"
AMSTERDAM
In Amsterdam
wordt dezer dagen
de laatste hand ge
legd aan de voorbe
reidingen van de
musical „Cabaret".
In theater De Klei
ne Komedie was
gisteren voor het
eerste een kostuum-
repetitie. „Cabaret",
vooral bekend ge
worden door de
filmversie met Joel
Grey en Liza Min-
nelli in de hoofdrol,
gaat op 10 septem
ber in première.
DEN HAAG „Ik heb
helemaal geen hoge pet
meer op van wat er in de
hitparade staat. Met uit
zondering van een aantal
groepen is, wat er ge
beurt, allemaal heel onin
teressant. Al die hitlijsten
bestaan bijna uitsluitend
uit computergestuurde
muziek. Als je denkt dat
je een saxofoon hoort,
blijkt het geluid te wor
den voortgebracht door
een synthesizer. Muziek
wordt tegenwoordig al
leen nog opgebouwd uit
geluiden..., gevoel zit er
niet meer in. Dat vind ik
schrikbarend. De laatste
ontwikkeling zal zijn dat
ook de menselijke stem
uit een kastje komt. Dan
kan ook ik thuisblijven",
is de reactie van Frank
Boeijen op de vraag of de
popmuziek zich nog
steeds in gunstige zin ont
wikkelt.
De popklanken, die in het be
gin van de jaren zestig defini
tief onderdak vonden bij de
jeugd dankzij de komst van
groepen zoals The Beatles, be
vinden zich momenteel in een
bijna beangstigende luwte. Na
de stormachtige opkomst van
de punk in 1977 speelde zich
in snel tempo een aantal inte
ressante ontwikkelingen af.
De belangrijkste was de reac
tie op de heel gekunstelde
popmuziek van supersterren
uit die jaren zoals Yes, Emer
son, Lake Palmer en Gene
sis. Er werd weer muziek ge
maakt met gevoel. Hij was
rauw, opwindend en ener
giek. Bovendien leken de gro
te platenmaatschappijen door
de explosieve groei van kleine
onafhankelijke labels hun
machtspositie te verliezen.
Dat gebeurde niet, maar het
aanbod aan interessante mu
ziek werd er wel door ver
dubbeld.
„Plastic"-pop
Anno 1986 lijkt er echter
weer van een behoorlijk stag
natie sprake te zijn. Maar om
te zeggen dat we weer zijn te
ruggekeerd naar het begin
van de jaren zevegtig toen
groepen als Paper Lace, The
Osmonds, David Cassidy en
Mud met hun „plastic"-pop de
dienst uitmaakten, is overdre
ven. Al is van het punk-en-
thousiasme niet veel meer
over. wordt er toch lekker ge
musiceerd. Vooral door in de
punk-periode ophoog gescho
ten groepen en artiesten.
Popmuziek waart momenteel
echter rond als een zacht,
door de zon verwarmd briesje.
Er komt geen storm meer aan
te pas. Het verslechterde eco
nomische klimaat speelt hier
bij een belangrijke rol en lijkt
de wereld in zijn greep te
hebben. Nederland is er fi
nancieel gezien gelukkig nog
niet zo erg aan toe als bijvoor
beeld de Britse eilanden. Van
daar dat een niet aflatende
stroom nieuwe Engelse groe
pen ons land bezoekt. Hier
valt nog wat geld te verdie
nen. Frank Boeijen: „Voor
een beginnende Nederlandse
groep is er geen doorkomen
meer aan".
Oorzaken
Daar zijn twee oorzaken voor
De .playback-show" betekent een extra barrière voor beginnende popgroepen, die in het podi
um- en platencircuit moeten optornen tegen de imitatie-artiesten uit de Henny Huisman-stal.
aan te wijzen: de subsidie-stop
en de „Playback Show" (en
alle variaties daarop). Doordat
jongerencentra nauwelijks
nog geld krijgen, ligt dat hele
circuit in ons land op zijn gat.
De programmeurs hopen met
het boeken van Engelse groe
pen op een volle bak. Tenslot
te wordt Engeland nog altijd
gezien als het Mekka van de
popmuziek. Vandaar dat wat
daar vandaan komt een
streepje voor heeft op de pop
artiesten uit eigen land.
Het „voordeel" van het boe
ken van een „Playback
Show"-artiest is dat de man of
vrouw al enige landelijke be
kendheid geniet dankzij het
televisie-scherm. Het publiek
komt er dus wat sneller op af
dan op een artiest, die zijn oe
fenruimte net is ontgroeid.
Bovendien is de playback-ar
tiest goedkoper omdat hij
veelal slechts gewapend met
een bandrecorder zijn 20-mi-
nuten durende optreden komt
verzorgen. Frank Boeijen:
„Dat is een heel slechte ont
wikkeling. Het lijkt er in Ne
derland niet langer om te
gaan om oorspronkelijke mu
ziek te maken, maar om een
bestaande artiest zo goed mo
gelijk te imiteren".
Traag
Platenmaatschappijen, altijd
al wat traag reagerende be
drijven, haken ondertussen
goedlachs in op het playback-
virus. Met het contracteren
van deze „artiesten" kunnen
ze zonder veel geld te hoeven
investeren voortborduren op
de eerste successen die de
playback-artiest al heeft ge
boekt. Bovendien kunnen de
a&r-managers achter hun te
levisie-toestel een keuze doen.
Ze hoeven niet langer de deur
uit om jongerenclubs af te
schuimen op zoek naar talent.
Het is een slechte ontwikke
ling als je bedenkt dat alleen
Nederland al 70.000 groepen
telt.
In platenmaatschappij-ogen
echter niet zo'n slechte zet. De
investeringskosten om van
een artiest een succes te ma
ken, zijn de laatste jaren be
hoorlijk gestegen. De komst
van de videoclip heeft daar
onder meer mee te maken.
Zonder een bijpassend filmpje
is elke single die wordt uitge
bracht zo wie zo weggegooid
geld. De concurrentie-strijd is
namelijk behoorlijk zwaar.
Bovendien betekent het dat ze
geen gebruik kunnen maken
van de ruime promotie-moge
lijkheden die televisie-zenders
zoals Music Box en Sky Chan
nel bieden. Zou A-Ha ooit zo
groot zijn geworden zonder
Boosdoener
Maar de videoclip is niet de
enige boosdoener. Ook de
compact-disc lijkt de vooruit
gang in de weg te staan. Klei
ne platenmaatschappijen kun
nen zich het vervaardigen
van die disc nauwelijks ver
oorloven, terwijl de gevestig
de giganten, met een lijst met
investeringskosten op hun bu
reau, zich twee maal beden
ken voor ze met een nieuwe
artiest in zee gaan. Het enige
dat telt zijn de blauwe cijfers,
rode hebben ze er al genoeg.
Een muzikant moet dus mee-
hobbelen in een winstgevende
trend, wil hij een contract
kunnen lospeuteren.
Doodlopende weg
Maar ook muzikaal lijkt de
popmuziek zich op een dood
lopende weg te bevinden.
HEEFT
POPMUZIEK
ZIJN BESTE
TIJD
GEHAD?
Branford Marsalis, de Ameri
kaanse saxofonist, die Sting
op zijn laatste tournee bege
leidde, brengt het als volgt
onder woorden: „In de jaren
zeventig bulkte het van groe
pen, die van grote muzikale
waarde waren en toch wisten
te entertainen. Het wordt
weer tijd dat de jonge genera
tie muziek centraal stelt en
het uiterlijk daaraan onderge
schikt maakt. Muziek is een
avontuur, die sterk afhanke
lijk is van een sprekende rela
tie tussen melodie, harmonie
en ritme. Bovendien gaat pop
muziek tegenwoordig nergens
meer over. Luister maar naar
de teksten. Het is armoede
troef".
Het lijkt een wat somber
beeld, die je bijna doet beslui
ten je pick-up, compact-disc
en cassette- of bandrecorder
aan de wilgen te hangen.
Daarvoor is het echter nog
wat te vroeg, want er worden
nog altijd „klassieke" platen
gemaakt. Het najaar zal op
nieuw een keur aan meester
werkjes afleveren, al is de
oogst misschien wat kleiner
dan een paar jaar geleden.
Wat vooral van de poplief
hebber zal worden gevraagd,
is zelfwerkzaamheid. In pop
muziekland is het niet langer
zo, dat je kunt afgaan op de
breed-uitgemeten reclame
campagnes van de grote pla
tenmaatschappijen, want ook
op de kleine labels -verschij
nen vaak heel interessante
platen. Probleem voor die
maatschappijen is echter dat
ze niet in het geld zwemmen
waardoor veel elpees, zonder
mond op mond reclame tus
sen wal en schip verdwijnen.
Gratis reclame via de radio
(doordat de platen daar te be
luisteren zijn) is er veelal niet
bij. Ook daar wordt een zware
concurrentie-slag geleverd,
waarbij de onafhankelijke
maatschappijtjes veelal het
onderspit delven doordat ze
verzuipen in het aanbod. Als
een disc-jockey moet kiezen
tussen Sting of Peter Case is
wel duidelijk wie het wint.
Droogleggen
Met het droogleggen van het
clubcircuit geschiedt echter
het grootste kwaad. Dat staa't
gelijk aan het doorsnijden van
de levensader omdat hierdoor
elke nieuwe ontwikkeling
wordt tegengehouden. Het
feit dat nieuwe groepen nau
welijks ruimte krijgen om
voor publiek te spelen, is al
meer dan een jaar voelbaar.
Echte nieuwe ontwikkelingen
tekenen zich dan niet af aan
de horizon, ook niet bij de
groepen, die op het tweede
plan functioneren. Deze doen
muzikaal eerder een stap te
rug dan een stap vooruit. Het
is veelal inhaken op een trend
of teruggrijpen. Op de zomer
festivals, waar beginnende
groepen een kans kregen zich
voor een publiek te manifes
teren, herleefden de jaren
vijftig: vetkuiven, rock-a-billy
en pure rock roll werden
over de hoofden van het pu
bliek uitgestrooid, inplaats
van de nieuwe frisse wind,
die hoopvol doet uitkijken
naar de toekomst. Het doet
bijna vrezen dat popmuziek
zijn beste tijd heeft gehad. Zo
somber zijn de vooruitzichten
echter niet, want talent ver
loochent zich niet. Het is een
kwestie van wachten op de
volgende storm en die zal
toch niet al te lang uitblijven.
HANS PIET
Aandacht voor
de werken
van Pijper
Pijper-hsrdenklng door het Rotter
dam* Philharmonisch Orkest o.l.v.
Roelof van Drieaten m.m.v. de pia
nist Theo Bruins en de mezzo-sop
raan Anne Haenen. De Doelen vrij
dagavond, Rotterdam.
„Pijper is in zijn tweede sym
fonie het zwakst waarin hij
het meest karakteristiek is en
het meest interessant waarin
hij niet karakteristiek is". Een
uitspraak van de componist
Klaas de Vries die met Willem
Vos, dr. Hans Henkemans, dr.
Harrison Rijker en Leo Sama-
ma deel uitmaakte van een fo
rum waarin, voorafgaande aan
het Pijper-concert, aandacht
werd geschonken aan de bete
kenis van Willem Pijper voor
de Nederlandse muziek nu bij
na veertig jaar na zijn overlij
den. Voor zover de forumle
den de bedoeling gehad zou
den hebben nieuwe aspecten
naar voren te brengen zijn zij
daarin niet geslaagd. Enkele
uitspraken van de forumleden
zijn overigens het citeren
waard zoals: „Ondanks het
toepassen van foefjes en truc
jes hoort Pijper met Badings,
Vermeulen, Escher en Ton de
Leeuw tot de Nederlandse gro
te vijf", „het publiek wil hou
vast, het publiek vond en
vindt Pijpers werk onvoorstel
baar grillig", „de fluitsonate
wordt terecht een meester
werk genoemd" en „in het
toepassen van sommige (haba
nera-) ritmen is hij soms sma
keloos".
Het Rotterdams Philharmo
nisch Orkest heeft in voor
gaande jaren meerdere malen
aandacht besteed aan het werk
van oud-stadgenoot Pijper.
Een deel van zijn oeuvre is
reeds op de grammofoonplaat
opgenomen, de werken die
gisteravond werden uitge
voerd zullen de uitgave van
een cassette met drie platen
completeren. Dirigent Roelof
van Driesten presenteerde de
zes Adagio's, het pianoconcert
met Theo Bruins als solist, de
Romance met de mezzo-sop
raan Anne Haenen en de
tweede symfonie. Met name
het pianoconcert en de grootse
Tweede Symfonie werden en
kele jaren geleden reeds met
veel succes uitgevoerd. Van
Driesten overtuigde ook gis
teravond als Pijper-dirigent.
Anne Haenen was de glansrij
ke vocaliste in de Romance en
Theo Bruins is nog immer in
drukwekkend in het piano
concert dat nog altijd als één
van de sterkste Pijperwerken
kan gelden.
ADRIAAN HAGER
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende daJ
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boefzelaersfraat 6. t&e}
01720-20800): Op Hoop van Zegen (al): 18.30, 21.00. za. zo. wo. oc
14.00. EUROCINEMA II: De Karate Kid deel II (al); 18.30, 21.00. z 's
zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA III. Police Academy III (al): 18.4
21.15. za. zo. wo. ook 13.45. EUROCINEMA IV: The Hitcher (16); 18.4 Vï
21.15. W
ne
rai
NACHTVOORSTELLINGEN pel
EUROCINEMA I: Cattails (18); za. 24.00. EUROCINEMA II: De Karke,
te Kid deel II (16); za. 24.00. EUROCINEMA III. Perfect Fit (18); z r,
24.00. EUROCINEMA IV: The Hitcher (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Under the Chef
Moon (al); 19.00, 21.15. za. zo. wo. ook 14.30. LIDO en STUDlf
(Steenstraat 39, tel. 124130): Big Trouble in Little China (12); PolteOC
geist II (16); Top Gun (al); Karate Kid II (al); Op hoop van zegen (c
14.30, 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): Op ho<
van zegen (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.00, 21.if
REX (Haarlemmerstraat 52. teL 071-125414); Aziatische geneugti
(16); 14.30, 19.00. 21.15.
i. di. 19.00. zo. 20.15.
KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075) Op ho.
van zegen (al); 14.45, 19.00. 21.15. ma. di. alleen 19.00, 21.15, CI"
THEATER II: Cobra (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Poli.
Academy III (af); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Runaway Tn
(al); do. vr. zo. 14.45. Out of Africa; 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY IV: Martijn en de Magiër (alY, za. wo. 14.45. I
VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Out of Africa (al); vt
za. 21.00. ma. di. wo. 20.15. zo. 14.00. Never say never again (al); do.
m zo. 19.00. za. wo. 15.45. Fietsen zijn voor de zomer (al); do. ze
21.15.
KINDERVOORSTELLING
Sjors en Sjimmie en het zwaard van Krijn; za. wo. 14.00. zo. 11.00.1
ASTRA (tel. 01751-13269): Out of Africa (al); do. t
KINDERVOORSTELLING
De troetelbeertjes; za. zo. wo. 14.00. }-»
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): Top gun (al); 14.00, 18.45
21.30. zo. 13.30, 16.00. 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 4635001c,
De karate kid deel II (al); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.4?r
21.15. ASTA 3: The juwel of the Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo"1
13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 1 (naast Centraal Station. tetW
471656): Big trouble in little China (12); 14.00, 19.00, 21.15. zo. 13.3<Kv
15.45, 19.00, 21.15. BABYLON 2: Out of Africa (al); 20.15. do. vr. mie.
di. 14.00. BABYLON 3: Police academy 3 (al); 14.00, 19.00, 21.30. zq~'
13.30, 15.45, 19.00, 21.30. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637):
tergeist 11(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CÏki
NEAC 2: Cobra (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook 14.00. CINEA<tw
3: Short circuit (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.3Qrl
EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Police academy III (al); zij.
wo. 19.00, 21.30. zo. 16.30, 19.00, 21.30. overige dag. 14.00, 19.01),
21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Op hoop van zw—
gen (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METRG
POLE 2: Gung Ho (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4'
21.30. METROPOLE 3: 9V» Weeks (16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 14.0C
16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 4: Terms of endearment (al); 14.00
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 5: Tango't"
(16); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Under the cherrymoon (al); 13.45. 18.45
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: The money pit (al)
13.45, 18 45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ODEON 3: 9M
Weeks (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE-"
ON 4: Apocalypse now (16); 13.45, 20.00. LE PARIS 1 (Kettingstraal
12b, tel. 656402): Kinky business (18) 12.00 tot 22.30. zo. v a. 13.3Q
LE PARIS 2: Uitspattingen op de beauty-farm (18); 12.15 tot 22.45
zo. v a. 13.45 LE PARIS 3: Wild things (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. i
14.00. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel. 459900): Zaal 1: Stamm- I
heim; 19.30, 21.45. L'Eclisse; zo. 14.30. Zaal 2: Turtle diary; 19.30. Bek
Ie de jour; 21.45. Zaal 3: Een selektie uit het seizoen '85/'86 V: Para
noia; do. This sporting life; vr. El cochecito; ze. Ascenseur pour l'o-
chafaud; zo. Paris nous appartient; ma. Houdt de trein in 't oog; di. U
cifra impar; wo. Dag. 19.30, 21.45. vr. 19.30, 22.00.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: Poltergeist II (16); za. 00.15. CINEAC II: Cobra (16); za
00.15. CINEAC III: Als in een roes (16); za. 00.15. EUROCINEMA; 1
Talk dirty to me III (18); vr. za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeertjes; za. wo. 14.00. zo. 13 30. 15.45. Cl-r
NEAC 2: Peter Pan; za. wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. EURO CINEMA:*"
Sneeuwwitje en de zeven dwergen; za. zo. wo. 14.00. v
HILVERSUM Disc-jockey Kas van lersel vertrekt eind deze
week als presentator van AVRO's Toppop (televisie) en Toppop
radio. Oorzaak hiervan zijn de verschillen van inzicht over de te
volgen koers van de AVRO op popgebied. Van lersel zal op de
radio met ingang van komende maandag vervangen worden
door Rick Velthuyzen (24), afkomstig van de KRO-radio.
AVRO's Toppop televisie zal vanaf dinsdag 7 oktober gepresen
teerd worden door Bas Westerweel (23). Hij werkt al enige jaren
bij deze omroep, onder andere voor jeugdprogramma's als de
Zwevende Hemel, Rauwkost en het Jeugdradiojournaal.
Anne Frankprijs voor „Literama''
HILVERSUM NCRV's literaire radiorubriek „Literama" ont
vangt dit jaar de Anne Frankpenning van het bestuur van de
stichting van die naam. Dit op grond van het feit, dat deze ru
briek sinds de start op consequente wijze literatuur behandelt
over thema's als onderdrukking, onvrijheid, verzet, antiracisme,
antisemitisme en discriminatie. Literama wordt wekelijks ge
maakt door Wim Ramaker, Myrle Tjoeng en Marja Kass. De
prijs zal donderdag 11 september worden uitgereikt in het Anne
Frankhuis te Amsterdam.
COLORADO SPRINGS
Monique de Bruin ziet
reikhalzend uit naar het
wereld kampioenschap
wielrennen op de weg.
Niet omdat zij verwacht
aan het eind van de race
het podium te kunnen be
klimmen. Nuchter als de
renster uit Hoevelaken is,
maakt zij zich geen illu
sies. Zij beseft wel dit sei
zoen aanzienlijk sterker te
zijn geworden, maar weet
tevens dat de absolute
toppers in het peloton
haar nog te sterk zijn. Dat
zij toch naar de titelstrijd
verlangt, heeft vooral te
maken met het feit dat de
terugreis naar Nederland
dan nabij is. „De sfeer in
de ploeg is uitstekend, we
rijden allemaal goed.
Vooral Hage is op dreef,
maar alle meisjes willen
naar huis. Iedereen heeft
namelijk een vriendje!".
De wens de kennismaking zo
snel mogelijk te hernieuwen
heeft er zelfs toe geleid dat
een uiterst lucratief aanbod
van een Amerikaanse wed
strijdorganisator van de hand
is gewezen. Monique de Bruin:
„Wij zijn gevraagd naar San
Francisco te komen. Een week
na de wereldkampioenschap
pen worden daar twee criteri
ums georganiseerd. Wij kun
nen alle kosten vergoed krij
gen. Zowel de reis als het ver
blijf. Bovendien is er tijdens
die twee wedstrijden in totaal
6000 dollar aan prijzengeld.
We hebben allemaal goed na
gedacht, maar uiteindelijk
heeft iedereen besloten van
die koersen af te zien".
Het lijkt wellicht vreemd,
maar na alle omzwervingen
door Europa - onder meer
deelname aan de Tour de
France, en de Noorse Postgiro
- en Amerika is het begrijpe
lijk dat naar rust wordt ver
langd. Drie grote ronden in
één seizoen rijden is geen klei
nigheid. Monique de Bruin is
dan ook van plan na terugkeer
alleen nog aan de ronde van
Hoevelaken deel te nemen
(„Wordt door mijn eigen vere
niging georganiseerd. Ik denk
daar heel hard te kunnen rij
den") en vervolgens alleen
nog maar aan vakantie te den
ken. De wielrenster kijkt al
weer vooruit naar een nieuwe
wieleijaar, getuige haar woor
den; „Tijdens de vakantie op
Playa des Ingles moet ik toch
maar weer aan de conditie
gaan werken door hard te lo
pen".
Hoewel het er niet vanaf
straalt, mag de pas 21-jarige
Monique de Bruin best als een
fanate worden beschouwd. Dat
blijkt ook uit het trainings
schema dat zij zich heeft opge
legd. De laatste week is twee
keer per dag getraind. Vaak
2,5. uur per sessie. „Ik heb nog
nooit zo hard getraind, maar
ik rij dan ook goed. De Coors
Classic is voor mij een uitste
kende voorbereiding geweest
op het wereldkampioenschap.
Gedurende de eerste tien da
gen heb ik het zwaar te verdu
ren gehad, maar de laatste
week is het goed gegaan. Ik
heb vorig jaar voor het wiel
rennen mijn baan opgezegd. Ik
wil hier een goede prestatie
neerzetten. Ik moet alleen nog
sterker worden. De Olympi
sche Spelen van Seoel zijn
mijn grote doel. Dan wil ik er
echt staan".
PETER VAN PUTTEN
Kunstcentrum
Arena failliet
ROTTERDAM De stichting
Arena in Rotterdam krijgt
geen extra geld van de ge
meente om de exploitatie van
het cultuurcentrum voor jon
geren op de huidige manier
voort te zetten. Het is het be
stuur de afgelopen jaren niet
gelukt de exploitatie sluitend
te maken. De verliezen wer
den groter en de schuld is op
gelopen tot 1,2 miljoen gulden.
B en W van Rotterdam heb
ben hun besluit om geen extra
middelen te verstrekken giste
ren bekendgemaakt. Het colle
ge probeert voor 1 november
wel een plan uitgewerkt te
hebben om de podiumfunctie
en de workshops in stand te
kunnen houden.
ADVERTENTIE
...U kunt beter even
tot woensdag wacht*
met uw nieuwe
najaarsmode...