Onfeilbaarheid paus blijft steen des aanstoots
£cid6c(3omcmt
SeictaeCotfia/fit
kerk
werield
OUD-KATHOLIEKEN CONGRESSEREN IN MUNSTER
Verontwaardiging
groeit over
marteling Mkhatshwa
Amerikaanse
protestanten
in slangekuil
beroepingen
Curran neemt handschoen op
aan tafel
brieven
'P I
lezers
rWEET
WAAROM U
GEEFT./
ACHTERGROND
MAANDAG 1 SEPTEMBER 1986 PAGINA 2
Duitse Evangelische Kerk helpt bij herbouw synagoge
De regionale Evangelische Kerk van Hessen en Nassau heeft
besloten de herbouw van de synagoge van Gieszen, die in de
Reichskristallnacht van 1938 in vlammen opging, financieel
mogelijk te maken. De joodse gemeente van Gieszen is in 1978
hersticht en telt ongeveer honderd leden. Tot dusver worden
de synagogediensten gehouden in een voor dat doel aangepast
woonhuis. In 1933 woonden er nog 1.265 joden in Gieszen.
Voorzitter Helmut Spengler uit Darmstadt van de Evangeli
sche Kerk van Hessen en Nassau heeft op uitnodiging van de
joodse gemeente van Gieszen in een synagogedienst gesproken.
Hij verklaarde dat een nauwe samenwerking tussen joodse en
christelijke gemeenten het beste wapen is tegen antisemitisme.
Amerikaanse Lutheranen één
Met overweldigende meerderheid hebben de gelijktijdig gehouden
algemene vergaderingen van de Amerikaanse Lutherse Kerk, de
Lutherse Kerk in Amerika en de Evangelisch-Lutherse Kerken, het
agelopen weekeinde besloten etnische verschillen achter zich te la
ten en samen te gaan in de 5,3 miljoen leden tellende Evangelisch-
Lutherse Kerk in Amerika. De gedelegeerden gingen, om ook zwar
ten voor het kerklidmaatschap te winnen, akkoord met de bepaling
dat tien procent van de zetels in organen waar beleidsbeslissingen
vallen, moeten worden toebedeeld aan vertegenwoordigers van
minderheden. De nieuwe kerk is van de protestantse Kerken in de
Verenigde Staten per 1 januari 1987 de vierde in grootte. Ze komt na
de Zuidelijke Baptisten, de Verenigde Methodisten en de Nationale
Baptisten.
Wat baat het
diepzinnig over de
Drieëenheid te
redeneren, indien gij
de deemoed mist en
daarom aan de
Driëenheid mishaagt.
Thomas a Kempis
Sommige liturgische, ker
krechtelijke en dogmati
sche praktijken in de
Rooms-Katholieke Kerk
wekken de indruk alsof
het Tweede Vaticaanse
Concilie in het geheel
niet heeft plaatsgevon
den. „Het zuurdeeg van
de vernieuwing is in die
kerk nog lang niet overal
doorgedrongen." Deze
kritiek was vorige week
te beluisteren op het vie
rentwintigste internatio
nale congres van Oud-
Katholieken, dat eens in
de vier jaar wordt gehou
den. Aan het woord was
de Zwitserse Oud-Katho
lieke theoloog dr. Hans
Frei. Ook uit de bijdragen
van andere sprekers
bleek dat de Oud-Katho
lieken de oecumene en
de kerkvernieuwing hoog
in hun vaandel hebben
staan.
Frei oefende kritiek uit op de
reizen van de paus, die vol
gens hem alleen maar ten
doel hebben het dogma van
de pauselijke onfeilbaarheid
voor deze tijd wereldwijd ac
tueel te maken. Na de uit
spraak van het Eerste Vati
caanse Concilie over de pau
selijke onfeilbaarheid in 1870
zijn de Oud-Katholieken uit
de Rooms-Katholieke Kerk
In de protestantse kerken be
staat volgens Frei de neiging
het geloof steeds meer als een
privé-zaak te beschouwen. Dit
gaat volgens hem gepaard met
anti-katholieke en anti-oecu
menische ressentimenten.
Mr. G.Chr. Kok uit Rotter
dam schetste het verloop van
de oecumene in de Oud-Ka
tholieke Kerk. „Voor onze
kerken leidde de deelname
aan het internationaal oecu
menisch gesprek niet alleen
tot theologische discussies,
maar ook tot een geweldige
verbreding van de horizon."
De Oud-Katholieke gemeen
schap, bestaande uit welva
rende blanke christenen in
West-Europa en Noord-Ame-
rika, kreeg door de oecumene
oog voor rassendiscriminatie,
uitbuiting en onderdrukking,
aldus Kok, die namens de
Oud-Katholieken lid is van
het Centraal Comité van de
Wereldraad van Kerken.
Vooral dank zij de Wereld
raad van Kerken, die een
centrale rol speelt bij de op
bouw van nieuwe solidariteit
tussen de kerken, leerden
Oud-Katholieken dat zij ook
de eigen samenleving kriti
scher moeten bezien. Kok is
namens de Oud-Katholieken
lid van het Centraal Comité
van de Wereldraad van Ker
ken. Zending is niet alleen
een taak in de Derde Wereld,
maar allereerst in eigen land,
waar zovelen de kerk de rug
toekeren. Christenen moeten
de onderdrukten in Zuid-
Afrika helpen, maar vooral
het racisme in eigen land."
Kok waarschuwde de Oud-
Katholieken dat zij niet met
alles tegelijk bezig moeten
zijn. „Als kleine gemeenten
hebben wij daar ook niet de
deskundigheid en de man
kracht voor. Wij moeten ons
niet laten opjagen aan alles
mee te doen en daarvoor dan
op ons Hollands vervoermid
del de fiets 50 km per uur te
gaan rijden."
De Oud-Katholieke Kerk telt
wereldwijd ongeveer 450.000
leden. „Eerste onder zijns ge
lijken" is de aartsbisschop van
Utrecht, momenteel mgr. A.J.
Glazemaker.
De Oud-Katholieke Kerk is
ontstaan uit drie stromingen:
een 18e-eeuwse beweging in
Nederland die verwant was
met het Jansenisme (in 1653
en 1713 door het Vaticaan
veroordeeld), groepen in Oos
tenrijk, Zwitserland en Duits
land, die de uitspraken uit
1870 van het Eerste Vaticaan
se Concilie over de pauselijke
onfeilbaarheid afwezen, en de
Poolse Nationale Katholieke
Kerk, die omstreeks de eeuw
wisseling in Amerika werd
opgericht.
De Oud-Katholieken is de oe
cumene met de paplepel inge
goten, zo zei de Zwitserse
theoloog dr. Hans Frei uit
Bern. In 1874 en 1875 organi
seerden de Oud-Katholieken
de overigens mislukte hereni-
ngingsconferenties te Bonn,
waaraan theologen uit de
Oosters-Orthodoxe, Angli
caanse en Protestantse Ker
ken deelnamen.
Meer succes hadden de be
sprekingen met de Anglica
nen, die in 1931 leidden tot de
overeenkomst van Bonn.
Daarbij erkennen beide ge
meenschappen eikaars katho
liciteit en mogen de leden
deelnemen aan de sacramen
ten in de andere kerk.
Tot de 13 kerken die in 1938
te Utrecht tot de oprichting
van de Wereldraad van Ker
ken besloten, behoorden de
Oud-Katholieke Kerken van
Nederland, Zwitserland en de
Verenigde Staten. Behalve
deze drie zijn ook de Oud-Ka
tholieke Kerken van de Duit
se Bondsrepubliek, Oostenrijk
en Polen lid van de Wereld
raad geworden.
Op uitnodiging van Rome
heeft een oud-katholieke
waarnemer deelgenomen aan
het Tweede Vaticaans Conci
lie (1962-1965). Daaruit kwa
men gesprekken tussen
Rooms-Katholieken en Oud-
Katholieken voort, die leid
den tot de opstelling van de
zogenaamde Nota van Zürich,
waarbij in noodgevallen we
derzijdse pastorale hulp moge
lijk is. Het Vaticaan heeft
echter geweigerd deze nota te
bekrachtigen. Aartsbisschop
Glazemaker heeft paus Jo
hannes Paulus II daar nog
eens op gewezen tijdens diens
bezoek vorig jaar aan Neder-
Honderd jaar na het Eerste
Vaticaans Concilie heeft de
internationale oud-katholieke
theologenconferentie „zeven
stellingen over het primaat
schap" opgesteld, die het uit
gangspunt vormden voor de
verklaring van de Internatio
nale Oud-Katholieke Bis
schopsconferentie. Daarin
wordt opnieuw het historisch
primaatschap van de bisschop
van Rome erkend, maar wor
den de Vaticaanse dogma's
over de paus afgewezen als
onverenigbaar met de leer en
de werkelijkheid van de oude,
ongedeelde kerk.
De verontwaardiging groeit
in kerkelijke kring over de
martelingen, waaraan de
Zuidafrikaanse veiligheids
politie de zwarte secretaris
generaal van de rooms-ka-
tholieke bisschoppenconfe
rentie van zuidelijk Afrika,
pater Smangaliso Mkhatshwa
bloot staat. De pater zit se
dert 12 juni in hechtenis.
Paus Johannes Paulus II
heeft in een zaterdag verzon
den telegram aan voorzitter
aartsbisschop Denis Hurley
van Durban hierover zijn
ontsteltenis uitgesproken.
Op 28 augustus heeft de mi
nister voor rust en orde,
Louis le Grange, nadat de pa
ter in Pretoria voor de rech
ter van zijn mishandeling
had getuigd, een onderzoek
toegezegd en de strikte order
doen uitgaan verdere marte
lingen van de secretaris-ge
neraal achterwege te laten.
De Zuidafrikaanse bisschop
pen hebben vandaag een
nieuwe eis ingediend tot di
recte invrijheidsstelling van
Mkhatshwa.
Namens de Amerikaanse bis
schoppenconferentie heeft
voorzitter aartsbisschop Ja
mes Malone zaterdag presi
dent Pieter Botha van Zuid-
Afrika een telegram ge
stuurd, waarin hij de marte
lingen waaraan de pater
heeft blootgestaan, scherp
veroordeelt en zijn directe
vrijlating eist.
Kardinaal Basil Hume, aarts
bisschop van Westminster,
heeft in een telegram zijn
verontwaardiging tot uit
drukking gebracht over deze
„monsterachtige behandeling
door de hand van de Zuida
frikaanse politie" en even
eens Mkhatshwa's vrijlating
verlangd „uit zijn onterechte
hechtenis". „De vernederin
gen die hij heeft ondergaan
wekt legitieme en diepe be
zorgdheid over de behande
ling van minder vooraan
staande personen' in verge
lijkbare situaties", aldus de
kardinaal.
De strijd tegen pornografie in
de Verenigde Staten blijkt
zulke ingewikkelde vormen
te hebben aangenomen, dat
twee grote protestantse Ker
ken en de Nationale Raad
van Kerken, waarin 32
protestantse en orthodoxe
Kerken samenwerken, zowel
deel uitmaken van pornogra
fie bestrijdende organisaties
als van organen die zich te
gen censuur keren.
Deze slangekuil hebben de
Verenigde Methodisten, de
Nederlandse Hervormde Kerk:
Beroepen te Amerongen parttime
A.N. Rietveld, kandidaat te Woer
den. Beroepen te Huizen A.W. van
der Plas te Bergambacht.
Verenigde Kerk van Christus
en de Raad van Kerken be
treden, door zich recentelijk
aan te sluiten bij de mede
standers van het slotdocu
ment van de regeringscom
missie tegen pornografie,
klaarblijkelijk zonder zich te
realiseren dat zij al lid waren
van de reeds veel langer be
staande Anti-Censuur Coali
tie. De nieuwe organisatie
„Amerikarten voor Constitu
tionele Vrijheid" begon in
juli als vrucht van samen
werking tussen uitgevers van
boeken en tijdschriften met
een tegenoffensief om reli
gieuze kritici van pornogra
fie de pas af te snijden. En
deze organisatie geniet de
steun van de Anti-Censuur
Coalitie, zodat de Kerken nu
bezig zijn indirect een cam
pagne te steunen tegen hun
eigen strijd tegen pornogra
fie.
Vredesbeweging
in
beklaagdenbank
„Niet alleen de Poolse groep
.vrijheid en vrede', maar ook
de hele Westeuropese vredes
beweging staat in de beklaag
denbank." Dit schrijft de
Poolse vredesactivist Jacek
Czaputowicz in een open
brief aan IKV-secretaris M.J.
Faber, die hem vorig jaar in
Polen had ontmoet. Czaputo-
wic moet binnenkort met
Pjotr Niemczyk terecht staan.
Zij worden ervan beschul
digd dat ze de vredesbewe
ging .vrijheid en vrede' in
Polen hebben opgericht en
dat ze contacten hebben ge
zocht met personen die wer
ken voor buitenlandse orga
nisaties om zodoende schade
aan de nationale belangen
van de Poolse Volksrepu
bliek toe te brengen. Zij kun
nen worden veroordeeld tot
een gevangenisstraf van mi
nimaal twee en maximaal
tien jaar.
De brief van Czaputowicz is
uit de gevangenis in War
schau gesmokkeld en via de
Nederlandse afdeling van So
lidariteit in de publiciteit ge
bracht. Faber zelf had de
brief overigens nog niet ont
vangen.
Volgens de aanklacht beho
ren het IKV alsmede de En
gelse en Franse zusterorgani
saties END en CODENE tot
de verdachte organisaties.
Met name wordt het project
genoemd dat bedoeld is om
de Helsinki-akkoorden
nieuw leven in te blazen.
Hierbij is het IKV betrokken.
De begrippen vrijheid en
vrede worden in Polen als
gelijkwaardig gezien, zo
schrijft Czaputowicz, „omdat
we geen vrede tot elke prijs
willen. Wij willen geen conv
munistische vrede die geba
seerd is op geweld en die het
geweten van de burgers
breekt. Voor ons zijn een de
mocratische maatschappij en
respect voor de rechten van
de mens noodzakelijk voor
het bewaren van de vrede."
Czaputowicz nodigt Faber uit
als getuige op te treden zodat
deze zelf kan verklaren dat
de Westeuropese vredesbe
weging geen handlanger van
de CIA is. De IKV-secretaris
zei desgevraagd dat hij zich
hiervoor al had aangeboden.
Verder heeft hij kortgeleden
bij generaal Jaruzelski gepro
testeerd tegen het feit dat
deze vredesactivisten buiten
de recente amnestieregeling
vielen.
„Wat er ook moge gebeuren,
ik ben vast van plan mijn
theologische arbeid voort te
zetten'Met deze woorden
heeft moraaltheoloog prof.
Charles E. Curran in een
brief aan aartsbisschop James
Hickey van Washington,
kanselier van de Katholieke
Universiteit van Amerika,
aangekondigd in beroep te
komen tegen de beslissing
van dé Vaticaanse congrega
tie voor de Geloofsleer, de
procedure in te luiden om
hem vervallen te verklaren
van zijn leerbevoegdheid aan
enige katholieke Amerikaan
se universiteit.
Prof. Curran zegt in zijn
brief zich alle academische
en wettelijke rechten voor te
behouden om hoogleraar in
de theologie aan de Katholie
ke Universiteit van Amerika
te blijven, „met inbegrip van
al mijn procesrechten onder
de werking van de universi
taire statuten".
De procedures die hij nu gaat
volgen zijn in wezen dezelfde
als die welke zijn voorge
schreven bij ontslagverlening
aan een faculteitslid in vaste
dienst van de universiteit. In
zijn verklaring legt pater
Curran er de nadruk op, dat
hij nog altijd theologisch en
praktisch afwijken van enige
kerkelijke leer die niet on
feilbaar is verklaard, geoor
loofd acht en van levensbe
lang voor wat betreft de aca
demische vrijheid voor
rooms-katholieke instellin
gen en voor de katholieke
theologie zelf.
In juridische kringen ver
luidt dat het door prof. Cur
ran ingestelde beroep teke
nend is voor de tweeslachtig
heid van de situatie, daar de
hoogleraar waarschijnlijk ge
woon kan doorgaan met col
lege geven, hoewel door de
RK Kerk van zijn leerbe
voegdheid beroofd. Ook prof.
Curran zelf heeft al laten
doorschemeren dat als hij
zijn gelijk niet krijgt binnen
de universiteit, hij zich tot de
burgerlijke rechter zal wen
den.
The Tablet
In de Londense Times van
afgelopen zaterdag is de
vooraanstaande Britse mo
raaltheoloog Kevin Kelly in
de bres gesprongen voor Cur
ran. „Wat prof. Curran in
feite heeft gedaan is dat hij
ter harte heeft genomen
waarop het Tweede Vati-
Prof. C. Curran
caans Concilie heeft aange
stuurd, namelijk de stelling
dat niemand kan oordelen
over het goed of kwaad zijn
van een handeling als die los
wordt gezien van de persoon
die deze handeling verricht.
Als het geheel wordt onder
gebracht in enig onderdeel
van de persoonlijke moraal is
wat officieel wordt geleerd
nu niet bepaald bruikbaar in
de
Het is voor pater Kelly dui
delijk dat waar hij met zijn
gevolgtrekkingen uitkomt in
de pastoraal, .spanning ont
staat met de officiële leer van
de RK Kerk. Het is evenwel
zijn overtuiging, dat zijn be
nadering geheel in overeen
stemming is met de algemene
benadering van morele
vraagstukken, zoals die
wordt aangetroffen in de of
ficiële leer van Vaticanum II.
Het Britse katholieke week
blad The Tablet besteedt
eveneens aandacht aan de
zaak-Curran. Het blad noemt
het „onheilspellend" dat de
congregatie voor de Geloofs
leer in haar oordeel er blijk
van geeft niet te malen om
vrijheid maar alles op gezag
zet. De congregatie laat in
haar optreden tegen prof.
Curran zien dat niemand die
op enigerlei wijze op de ge
noemde punten afwijkt in
haar ogen geschikt is als ka
tholieke theoloog onderwijs
te geven. Wie het dan eens is
met kardinaal Hickey, aarts
bisschop van Washington en
kanselier van genoemde uni
versiteit, dat de normen voor
theologisch afwijken, in 1968
gesteld door de Amerikaanse
bisschoppen in het kielzog
van Humanae Vitae, „een
voudig niet werken in de
praktijk", moet tot de conclu
sie komen dat enige van onze
beste katholieke theologen
hun lier maar beter aan de
wilgen kunnen hangen, aldus
„The Tablet".
Naar het blad vreest bestaat
thans het gevaar, dat het
zicht teloor gaat op de correc
ties, die Vaticanum II op de
eenzijdigheden van Vatica
num I heeft toegepast wat
betreft het dieper en rijker
verstaan van hoe gezag func
tioneert en welke plaats dat
heeft in de Kerk.
Het Britse katholieke week
blad „The Universe" legt alle
nadruk op het recht en de
plicht van de RK Kerk te
verzekeren, dat wie in het
openbaar in haar naam on
derwijs geeft in feite haar au
thentieke leer uitdraagt.
„Welke organisatie of groe
pering kan overleven als er
een voortdurende uitholling
plaats heeft van principes die
Kerk betreft is de maatregel
tegen prof. Curran volgens
„The Tablet" niet een kwes
tie van zelfbehoud, maar het
verzekeren van het hoog
houden van de menselijke
waardigheid in wat zij leert.
Gebakken ham met ananaswortelsalade en
aardappelen - citroengries
Nodig voor twee: 3 schijven ananas, 2 plakken gekookte
ham a 100 g, 30 g margarine, peterselie, 0,5 dl ananassap,
mespunt maizena, bruine basterdsuiker, zout, ketjap;
1 lepel rozijnen, 250 g wortels, zout, peper, suiker, 1 lepel
azijn, 1 lepel olie, peterselie;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
4
0,5 liter melk, 30 g 'griesmeel, 30 g suiker, 1 lepel citroen
sap, -essencejam.
Laat de ananas op een zeef uitlekken. Bak de plakken ham
in margarine vlot bruin en leg ze op een warm bord. Bak
twee schijven ananas kort in het overgebleven vet en leg ze
op de ham. Garneer met een toef peterselie. Doe weinig wa
ter bij het bakvet. Meng de maizena met het ananassap en
roer dit mengseltje door de jus. Laat deze een minuut koken
en maak hem vervolgens af met azijn, bruine basterdsuiker,
zout, ketjap en de in kleine stukjes gesneden derde plak ana
nas.
Was de rozijnen, kook ze tien minuten in weinig water, laat
Groeiend aantal banen
Omdat ons land over voldoende mogelijkheden beschik»
om de inspanningen op het gebied van de ruimtevaart uit te
breiden, heeft het kabinet eind vorige week besloten voor
dat doel aanzienlijk meer geld beschikbaar te stellen. Vijf'd(
ministeries zullen daaraan bijdragen, maar het leeuwendeel
komt van Economische Zaken. Het kan niet anders of ook
onze werkgelegenheid zal daar wel bij varen.
OoK los daarvan komen er trouwens voor het eerst sinds
de jaren zestig in de industrie in ons land banen bij. Volgens
onze kersverse minister van economische zaken, dr. Rudolf
de Korte, zouden er dank zij het herstel van onze economie
en met name van de industrie zo'n 100.000 mensen extra
weer aan het werk kunnen, als daarbij wel het effect van de
toenemende deeltijdarbeid wordt betrokken.
De minister had nog meer optimistisch nieuws. Naast eeul
verwachte stijging van vijf procent in omvang van onze ex
port en een verbetering van onze concurrentiepositie is er
ook een duidelijke toeneming van de particuliere consump
tie. Er zijn bijvoorbeeld in de eerste helft van dit jaar aan
zienlijk meer auto's en andere duurzame gebruiksartikelen
gekocht dan was verwacht. Ook de burger heeft kennelijk
meer vertrouwen in onze economie.
MAAR de groei van onze economie had volgens de minister
dit jaar nog best wat groter kunnen zijn. De 2,75 procent stij
ging vindt hij niet genoeg, al komt ons land met dit cijfer uit
boven het EG-gemiddelde. Voeg daar nog aan toe, dat de
kosten van ons levensonderhoud met een half procent zijn
gedaald en men zou geneigd zijn alleen nog maar een zonni
ge toekomst te verwachten.
NlET zo ver verwijderd van Den Haag, in Londen, ziet men
in economisch opzicht echter zwaar weer naderen. De gezag
hebbende Britse bankiers- en beleggingsgroep Charterhouse
voorspelt zelfs een recessie in de wereldeconomie. De indus
triële productie in de wereld stagneert als gevolg van de be
zuinigingen in de olieproducerende landen, de dalende dol
larkoers remt de internationale handel en de economische
positie van de Verenigde Staten met grote tekorten op de be
groting en de handelsbalans geven bepaald ook geen reden
tot groot optimisme.
ZoU deze verwachte zware bui inderdaad losbarsten, dan
kan het ook in ons land nauwelijks droog blijven. Voorlopig
echter zitten we, om met Rudolf de Korte te spreken, weer
vóór in het peloton. En zware buien hebbe» ook nog wel
eens de neiging over te drijven.
Kans op regen
DE BILT (KNMI) Een
frontale zone behorend bij een
lagedrukgebied bij IJsland
passeerde vandaag ons land.
Deze zone blijft in het zuiden
echter dicht in onze omgeving
en een storing kan morgen,
vooral in het zuiden van het
land, mogelijk wat regen bren
gen. De wind waait uit weste
lijke richting en is overwe
gend matig, aan zee af en toe
krachtig. Woensdag bereikt
ons een storing die vanaf de
zuidpunt van Groenland naar
Denemarken koerst. Bij het
passeren valt dan weer regen.
Daarna breidt een hogedruk-
gebied op de Oceaan zich uit
boven ons land en brengt ons
droog weer en perioden met
zon. De temperaturen komen
dan op een wat hoger niveau.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor woensdag en donderdag:
Zuid-Scandinavië: Verander
lijke bewolking en vooral
dinsdag buien. Middagtempe-
ratuur 13 tot 18 graden.
Benelux en Noord-Frankrijk:
Wisselend bewolkt en dinsdag
enkele buien. Middagtempera-
tuur omstreeks 20 graden.
Duitsland: Half tot zwaar be
wolkt en een enkele bui. Mid-
dagtemperatuur 17 tot 21 gra
den.
Britse Eilanden: Eerst half tot
zwaar bewolkt en wat regen,
woensdag perioden met zon en
droog. Middagtemperatuur 15
tot 22 graden.
Midden- en Zuid Frankrijk:
Zonnige perioden en droog.
Middagtemperatuur van 22 tot
28 graden.
Alpengebied: Veranderlijke
bewolking en bijna overal
droog. Middagtemperatuur in
de dalen 22 tot 26 graden.
Spanje en PortugalZonnig en
droog. Middagtemperatuur 25
tot 32 graden.
Italië en Joegoslavische kust
Zonnig, maar in het zuiden
een lokale onweersbui. Mid
dagtemperatuur 25 tot 30 gra
den.
ze uitlekken en afkoelen. Was en borstel de wortels schoon,
laat ze daarbij (om verlies aan smaak en vitaminen te voor
komen) niet langer dan nodig is in het water staan. Rasp de
groente grof en meng haar met de rozijnen en een sausje van
zout, peper, suiker, azijn en olie. Strooi er fijngeknipte peter
selie over.
Breng de helft van de melk aan de kook en strooi er een
mengsel van griesmeel en suiker in. Laat de vla onder gere
geld roeren vijf minuten zacht koken. Doe er van het vuur
de rest koude melk bij en laat de vla koud worden. Breng de
griesmeelvla op smaak met citroensap en -essence en garneer
haar met jam.
JEANNE
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Discriminatie
Hagenaars opgelet! Hebt u het
gezien en gehoord via de TV,
de aanhangers van FC Den
Haag? Ze schreeuwden in koor
naar hun tegenstanders na af
loop van de wedstrijd tegen
Ajax: „Jood! Jood! Jood!".
Mensen laat het toch NOOIT
meer gebeuren!
J.C. van Veen-Nieuwenhui-
DEN HAAG.
Koningin Wilhelmina Fonds
voor de Kankerbestrijding.
Sophialaan 8,
1075 BR Amsterdam.
Telefoon: 020-640991.
Postgiro: 26000.
Bankrekening: 70.70.70.007.