Adriaan van Dis wint Nipkowschijf De kopzorgen van Leo Thuring Nederlandse beelden in Otterloo niet echt representatief bioscopen RAAD VAN STATE: WVC MOET NIKOS BLIJVEN STEUNEN KUNST EeidócOowtant DINSDAG 19 AUGUSTUS 1986 PAGINA MJ Franse regisseur Marcel Carné 80 PARIJS De filmregisseur Marcel Carné, de filmer van het ..poëtische realisme" die wordt beschouwd als een van de groot ste regisseurs van Frankrijk, is gisteren 80 jaar geworden. Carné maakte films als „Les visiteurs du soir" (1942), „Les enfants du paradis" (1945) en later het ge ruchtmakende „Les tricheurs" (1958), waarmee hij wereldfaamn verwierf. De op 18 augustus 1906 in Parijs geboren Carné had als jongeman al twee passies: de film en de mu sic-hall. Voor het familiebedrijf voelde hij niets. Hij belandde in het verzekeringswezen, maar stu deerde 's avonds fotografie aan de Arts et Métiers. Carné's vriendschap met de actrice Fran- coise Rosay verschafte hem toe gang tot de filmstudio's, in het begin als assistent van Jacques Feyder, met wie hij onder meer werkte aan „Le grand Jeu", „Pension Mimosas" en „La ker- messe heroïque". Er zouden grote films volgen met grote acteurs en actrices, zoals Jean Gabin, Michèle Morgan, Louis Jouvet, Jean-Louis Bar- rault, Pièrre Brasseur, Michel Si mon en Gérard Philippe. In de tweede wereldoorlog zochten Carné en zijn draaiboekschrijver Jacques Prévert het in het sprookje en de geschiedenis, om dat 'Vichy' hun films veroordeel de. Carné vindt de Franse en Ameri kaanse film van tegenwoordig „te uniform". Het is teveel poli tiefilm bij de een, teveel science fiction bij de ander. Hij vindt dat er nu genoeg grote kraken zijn gezet, genoeg halsbrekende toe ren zijn verricht, genoeg is ge schoten en genoeg buitenaardse wezens zijn gesignaleerd en dat men terug moet naar de mens. „Wat altijd mijn interesse heeft gehad is de psychologie van het personage, zijn menselijk ge drag", zegt hij. Marcel Carné is lid van de Aca demie van Schone Kunsten en commandeur in het Legioen van Eer en hij werkt nog steeds: mo menteel aan een produktie met Jean Yanne. Circus van Peking zorgt voor records in Carré AMSTERDAM Bijna 30.000 mensen hebben de afgelopen twee weken voor stellingen van het Chinees Staatscircus van Peking in het Amsterdamse theater Carré bezocht. Volgens de directie van het theater is de opening van het seizoen nooit eerder zo succesvol geweest als bij deze serie. De voorstellingen werden zon dagavond afgesloten. Het circus van Pe king begint vanavond een serie voorstel lingen in het Circustheater in Schevenin- gen, waar ze tot en met zaterdag elke avond een voorstelling geven en morgen ook 's middags om 15.00 uur. Daarna ver trekt het omvangrijke gezelschap naar Londen. Poolse film wint Gouden Luipaard LOCARNO Op het Internationale Film festival in het Zwitserse Locarno heeft de Poolse film Jezioro Bodenskie (Bodenmeer) over een gevangenenkamp in Duitsland in de Tweede Wereldoorlog de eerste prijs, de Gouden Luipaard, gewonnen. De beslissing van de jury werd met gefluit en boegeroep ontvangen door het publiek. De winnende film werd geregisseerd door Janusz Zaors- ki. De tweede prijs ging naar de film 40 vierkante meter Duitsland van de West duitser Tevfik Baser. De Britse film Lamb van Colin Gregg en de film Mijn vriend Ivan Laptsjin van de Rus Alexei Guerman kregen een gedeelde derde prijs. Er dongen 17 films mee naar de prijzen. Daarnaast werden er 170 films buiten mededinging vertoond op het festival. HILVERSUM Adriaan van Dis, de presentator van het VPRO-praatpro- gramma „Hier is... Adri aan van Dis", wordt door de televisiecritici de Zil veren Nipko w-schijf 1986 toegekend. De radioprijs, de Zilveren Reiss-micro- foon, is voor Ivo de Wijs voor zijn werk bij de VAR A-radio. De critici willen met deze be kroning Van Dis eren voor zijn internationale praatpro gramma, waarin hij 'op voet van gelijkheid en op hoog ni veau' converseert met kunste naars, politici en andere ge sprekspartners. Ze hadden een den en niet door wat de com mercie 'voorschrijft' als ver koopbaar. Dat De Wijs (die voor verschillende VARA-pro- gramma's bijdragen levert) uiteindelijk met de kritiekprijs gaat strijken heeft hij te dan ken aan de speelse manier eervolle vermelding voor het waarop hij humor en informa tie weet te combineren, daarbij creatief spelend met de Neder landse taal. De prijzen worden volgende week vrijdag in Am- Adriaan van Dis programma „Theo en Thea' uit het VPRO-kmderpakket, dat model staat voor de aan pak die deze omroep op dit ge bied tentoon spreidt sinds de sterdam uitgereikt, bevordering tot de B-status, speciaal de invulling van het woensdagmiddagprogramma. De bekroning van Ivo de Wijs komt voort uit zijn veelzijdige aanpak van het medium radio, waarin hij „spelend met taal informatief en humoristisch actief is". Concurrenten voor Ivo de Wijs bij de toekenning van de Zilveren Reiss-micro- foon waren Han Reiziger (sa mensteller van belangwekken de muziekdocumentaires voor de VPRO-radio), Hans Zoet (samensteller en presentator van het NOS-programma Für Elise) en Hanneke Derboven, die zich bezighoudt met het produceren van grammofoon- platenprogramma's in het lich te genre, maar zich daarbij uit sluitend door smaak laat lei- Voor een uitgebreide agen- kindervoorstelling da. ook voor de komende i*5?T' dagen, raadplege men ,,UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. en de toverketel; wo. 15.45. wassenaar ASTRA 01751-13269): Berlin affaire (16jiS n. 20.00. i rel DÊ.N HAAG* ASTA 1 (Spul 27. 1^ 463500): De karate kid deel II (afl 14.00. 18.45, 21.15. ASTA 3: Th J. juewel of the Nile (al); 14.0(. 19.00, 21.30. BABYLON 1 (naa Centraal Station, tel. 471656): Pol nni tel. 01720-20800): Op Hoop van ca academy 3 (al); 14.00, 19 0jt Zegen (al); 18.30, 21.00. wo. 14.00. 21.30. BABYLON 2: Out ol Afriie a I EUROCINEMA II: Pretty in Pink ca (al); 20.15. BABYLON 3: Prei (al); 18.30, 21.00. wo. ook 13.45. ty in pink (al); 19.00, 21.30. i EUROCINEMA III: Police Acade- 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 2( my iii (al); 18.45, 21.15. wo. 13.45. EUROCINEMA IV: Cobra (16); 18.45, 21.15. kindervoorstellingen tel. 630637): Cobra (16); 14.00? 18.45. 21.30. CINEAC 2: Re r Sonja (16); 14.00, 18.45, 21.3tvor CINEAC 3: Brimatone Treacl (16); 18.45. 21.30. EUROCINEMA IV: Pater Pan (al); 14.00. EUROCINEMA (Leywe*' c/ij leiden LUXOR (Stationsweg 19. 910, tel. 667066): Police iii (al); 14.00. 19.00. 21.30. TROPOLE 1 (Carnegielaan, te sRC b< tel. 071-121239): Police Academy 456756): Op hoop van zegen (al III (al); 1^.00, 21.15. wo. ook 14.30. 14.00, 18.45, 21.30. METROPO)1 LIOO en STUDIO (Steenstraat LE 2: Sans toil ni loi (16); 14.00Wp' 39. tel. 124130): Top Gun (al); Co- 18.45. 21.30. METROPOLE 1 (al); Op The money pit (al); 14.00, 18.45fry 21.30. METROPOLE 4: Diva (16)l". bra (16); Karate Kid hoop van zegen (al); 14.30, 19.00, 21.15; Out ol Africa (al) 20.00. TRIANON (Breestraat 31. tel. Kaoa (16); wo Tijden: 14.00, 18.45k>n ma. La hiatoria oflicial (16); di <Vl 123875): Op hoop 14.30. 19.00, 21.15. REX (Haar lemmerstraat 52. tel 071-125414); 14.00, 18 45, 21.30. Glitter (16); 14.30, 19.00, 21.15. LIDO THEATER ODEON (Herengracht 13. tel. 462400): 0|èt g hoop van zegen (al); 13.45. 18.4sU 21.30. ODEON 2: The hitch* (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEOI cn 3: Cobra (16); 13.45, 18.45, 21.30 Ste ODEON 4: a passage to I (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- (al); 13.43, 20.00 LE PARIS 12800): Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Op hoop van zegen (al); 14.45, 19.00. 21.15. CITY THEATER II: (Kettingstraat 12b, tel. 656402) Erotic city (18) 12.00 tot 22.30r' LE PARIS 2: Sounds of sax (18) it 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3 r0e Showgirls (18); 12.30 tot 23.0* HAAGS FILMHUIS (Denna House (16); tijden zie City I. CITY 56, tel. 459900): Zaal 1: Ginger THEATER III: Volunteer (al); tijden Fred; 19.15. 21.45. Zaal 2: Abefce zie City I. CITY THEATER IV: Mo tief voor moord (12); tijden zie City I. behalve wo. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Geen opgave. CITY: Bil ly Turf contra Kwel; wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Abel; ma. t/m wo. 20.15. 19.30. 21.45. Zaal 3: Een selektk 5 uit het seizoen I: De deuf. van het huis; ma. Dance with 1 1 stranger; di. LA historie oficialiide wo. Dag. 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 2: De troetelbeertjes WO. 14.00. BABYLON 3: E.T.; wo 14.00. CINEAC 3: Peter Pan; wo.r 14.00. e EURO CINEMA: Polica r academy III; 14.00, 19.00, 21.30. Consternatie Grote consternatie gisteren op het Amsterdamse Roelof Hartplein, waar een tractor met volle vaart een terras op kwam rijden. De tractor werd bestuurd door een vrouw, die zich als het Tweede Kamerlid Lips bekend maakte. Het bleek overigens allemaal nogal mee te vallen. Het ongeluk werd speciaal voor deze foto in scène gezet als promotiecampag ne voor het reizend theater „Boulevard of Broken Dreams", waarin een parodie is opgenomen op het gebeuren in de Tweede Kamer. Het Kamerlid Lips is dan ook gewoon een actrice. Geen krant ontvangen Bel tussen 18.00 e en 15.00 uur. telefoonnr.071-122248 en u nabezorgd. DEN HAAG De Raad van State vindt dat de minister van WVC (Welzijn, Volksge zondheid en Cultuur) de subsi die aan de Stichting Neder lands Instituut voor Kunst in Onderwijs en Samenleving (Nikos) niet zomaar mag stop zetten. De Nikos is een lande lijke organisatie die ervoor zorgt dat schoolkinderen ken nis kunnen maken met wat het theater zoal te bieden heeft. Het besluit, door de mi nister op 6 januari van dit jaar zag daarop geen aanleidi genomen, is in strijd met het meer om op landelijk nive. algemeen beginsel van behoor- 'ijk bestuur, aldus de raad. Bij de invoering van de Rijksbij drageregeling Sociaal-Cultu reel Werk is een verdeling ge maakt van de taken over rijk, provincies en gemeenten. De provincies zorgen voor onder steuning van kunstbemidde ling, de gemeenten voor het uitvoerend werk. De minister voorzieningen als de Nikos handhaven Maar „verweerd j geeft in zijn beschikking geen enkele wijze aan waarofcor deze landelijke bemiddelii nu plotseling kan vervallen, in hoeverre die door het La lai delijk Ondersteuningsinstitu n Kunstzinnige Vorming k worden overgenomen", aid r de Raad van State, int ;ho LEIDEN Dat de lezers zuchten en steunen, hun eten niet meer blieven, steeds slechter slapen en ten einde raad hun abon nement opzeggen dit alles omdat er al een jaar lang geen stuk van Leo Thuring meer in de krant heeft gestaan zou een overdreven bewering zijn. Niet gelogen is ech ter dat er regelmatig van uit de lezerskring geïn formeerd wordt waar die Thuring toch geble ven is". Sinds 1 oktober 1953 als star-reporter aan onze krant verbonden, kent iedereen zijn naam wel. Tweeëndertig jaar lang zette hij week-in- week-uit een niet aflaten de stroom van buitenge woon leesbare reportages, interviews en columns op papier. September 1985 viel die sprankelende verhalen-bron droog en nu, bijna een jaar later, wil men wel eens weten: is Leo Thuring met pensi oen, is hij er met de Leid- se Courant-poet vandoor, heeft hij zich definitief in het schnabbel-circuit ge stort of is hij toch in getreden bij de Jezuïe ten? Ook Toon Hermans zat met die vraag. En Toon hoorde het antwoord door de ether, toen hij ruim een week gele den per ongeluk afstemde op Karei Priors radio-program ma „Muzikaal ABC'Getuige een hartelijk briefje dat aan het hoofdeinde van Thurings bed hangt. De tekst eindigt met de beste wensen en be gint zó: „In geen jaren luister ik radio, nu net 5 over 'A 10, druk ik op een knopje van een radiootje dat in de keu ken staat en ik hoor een stem die zegt: Leo Thuring ligt op de afdeling neuro-chirurgie van het V.U.-ziekenhuis in Amsterdam Dus daar ligt-ie, Leo Thuring. Of liever gezegd lag-ie, want als alles goed is gegaan, is hij inmiddels ontslagen en zit hij nu weer thuis de krant te lezen. De kwaal waaraan hij is behandeld: hoofdpijn. Niet zomaar hoofdpijn, maar een in de loop der jaren tot knet terende proporties uitgegroei de koppijn. Om dat te verhel pen heeft de Amsterdamse neurochirurg prof. Van Al phen met grote omzichtigheid de schedel van collega Thu ring opengezaagd en enkele hoogst ingenieuze voorzienin gen aangebracht. Een, althans in de ogen van buitenstaanders, riskante ope ratie, want een minieme uit glijder in Leo's hersenen en zijn halve woordenschat was de pan uitgevlogen. Met een bloknoot en een pen bij de pa tiënt op bezoek, blijkt echter direct dat de professor zijn messen en pincetten met vas te hand heeft gehanteerd en dat Leo's imposante taalschat, zijn beeldend vermogen, zijn kleurrijke verteltrant abso luut onaangetast zijn geble- Speculaas De thans 55-jarige maestro: „Zoals je weet heb ik veertien jaar geleden dat verkeerson geluk gehad. Alles wat een mens kan breken, heb ik toen gebroken. Als een in honderd partjes gevallen speculaaspop ben ik het ziekenhuis binnen gebracht. Na achttien weken was alles weer naadloos sa- mengeweven en puntgaaf ge lijmd en mocht ik naar huis. Alleen nog een beetje pijnlijke schouder. Maar die pijn in de schouder trok door naar m'n nek. Van m'n nek naar m 'n hoofd en déér heeft het ongerief toen een perma nente verblijfsvergunning aangevraagd en gekregen. Veertien jaar lang heb ik alle gediplomeerde en ongediplo meerde dokters, co-assisten ten, spiritisten en andere sja manen in binnen- en buiten land afgelopen, maar nie mand wist raad". Begin dit jaar spoelde Leo Thuring aan bij prof. Van Al phen en die sprak toen de verlossende diagnose: een opeenhoping van hersen- vocht. „Je moet je voorstellen", do ceert Leo, „dat de hersenen een moerasachtig duingebied vormen. Met stroompjes, kreekjes, meertjes, sponzige eilandengroepen en zo meer. Op een gegeven moment is bij mij, misschien als gevolg van een klein hersenbloedinkje, een barrière ontstaan, waar door de afwatering van één zo'n duinmeertje ging stagne ren. Met als resultaat dat het buiten de oevers trad en tegen de hersenen ging opklotsen. De oplossing was dus volgens Van Alphen en laat ik er bij zeggen dat hij geen kleine jongen is, hij behoort tot de top-100 van de medici op deze planeet de oplossing was dus: een betere drainage. Van Alphen heeft in mijn herse nen een stiltegebied opge zocht, een soort Wassenaarse duinen waar je je hond uit laat, en daar een afvoerbuis aangebracht die via mijn hals dwars door mijn halve lijf loopt en uitmondt in mijn maag. Dus als zo'n duinmeer tje nu opnieuw dreigt te over stromen, is dat geen probleem meer. Via de pijpleiding gaat het vocht rechtstreeks naar mijn maag". Een Thuring-verhaal? Zoals altijd is de vorm enigszins op gesmukt, verfraaid, geretou cheerd maar op de inhoud valt niet af te dingen. Er loopt staaltje van de modernste medische techniek inder daad een soort slangetje van Leo's hersenen naar zijn maag. Wat de doorsnee van de dat slangetje is?. Tussen duim en wijsvinger laat de ei genaar een afstand zien van ongeveer drie centimeter. „Maar dat zou ik bij de dokter nader moeten checken Duinmeertjes Verdwenen is de hoofdpijn intussen nog niet. De herse nen zijn van een vrij stugge substantie en het kost tijd voor ze zijn teruggekeerd naar de vorm die ze hadden vóór die duinmeertjes er te genaan gingen klotsten. Maar Leo Thuring heeft er alle ver trouwen in dat dat op kortere of langere termijn zal geschie den. In afwachting daarvan is hij alvast begonnen aan een serie reportages, die hij wil la ten verschijnen onder de titel „Kopzorgen „Er leven in ons land hon derdduizenden mensen met hoofdpijn. En tallozen van hen lijden nog veel meer dan ik ooit heb gedaan. Tenslotte heb ik tot september vorig jaar nog kunnen doorwerken. Toen mijn hoofdpijn ook nog eons concentratie- en even wichtsstoornissen met zich meebracht, heb ik het bijltje erbij neer moeten gooien. De serie die ik voor ogen heb, zal bijvoorbeeld de hopeloze zoektocht behandelen van hoofdpijn-patiënten die ver lossing zoeken van hun kwaal. De slalom die ikzelf heb gemaakt langs alle daar voor in aanmerking komende neurologen in Nederland is ronduit verbijsterend. Het in teressante was dat elke vol gende neuroloog de vorige weer ontmantelde als een charlatan. Omdat dat allemaal geen resultaat had, ben 'ik ook intensief gaan rondneuzen in de alternatieve wereld van medicinale kruidenexperts, wichelroedekenners en kof fiedikkijkers. Wat ik in die wereld heb meegemaakt. Alle helderziende, helderho- rende, natuurgenezende, iris- gevoelige goeroes met een béétje naam in West- èn Oost- Europa heb ik bezocht en be taald. Ik heb samen met tien tallen andere tobbers in de rij gestaan voor geneeskrachtige huisvrouwen, die praktijk hielden in de keuken van hun tussen-woning drie hoog ach ter. Bij modische neuraalthe- rapeuten heb ik m 'n zenuwen laten wegbranden. Pillen heb ik geslikt in alle kleuren van de regenboog en de een bracht me nog verder van huis dan de andere. In Roe menië ben ik onder behande ling geweest bij de modder- specialist prof. Popperoukou, die mij bij wijze van paarde- middel ook nog eens 14 dagen lang inspoot met dr. Asla-pre- paraten. Nee, als ik daarover begin. Leo Thuring: slalom langs alle helderziende, helderhorende en iris-gevoelige goeroes in Wést- en Oost-Europa. Een ander onderschat aspect van de lijdensgang van een hoofdpijnpatiënt is volgens Leo Thuring de onbewijsbaar heid van de kwaal. „Een hor relvoet of een steenpuist in je nek is aantoonbaar en daar van gaat voor de omgeving een zekere overtuigingskracht uit. Maar wat is nou hoofd pijn? Een hoofdpijnpatiënt moet steeds harder oproeien tegen een wassende stroom scepsis, achterdocht en vage roddels, waarin de vraag cen traal staat hoe erg die hoofd pijn dan wel is. Van je beste vrienden moet je horen dat je het hoofd niet zo gauw moet laten hangen. Terwijl het daar knettert van de pijn!". Ook daarop wil Leo Thuring, ongetwijfeld met de bekende satanische ondertoon, de aan dacht vestigen in zijn nieuwe serie. Dat wordt dus weer smullen. Maar eerst moeten zijn herseneilanden weer uit dijen naar het volume van vóór het duinmeer-geklots. En dienen zijn kastanjekleur ge lokken weer te zijn aangi groeid tot acceptabele lengt Om de operatie mogelijk 150 maken moest zijn schedel ti op het bot worden kaalgi schoren. Inmiddels zitten 1 weer wat kleine stoppeltji 40 op. „Maar met zo'n afgeprijs Heugafeit-tegeltje op m'n kc kan ik me absoluut niet in h 15 openbaar vertonen", aldus c 25 alom als vro uw- vrien del ij erkende Leo Thuring. WILLEM SCHEE Foto: CEES VERKER. OTTERLOO Parallel met de beeldenmanifesta tie „Sonsbeek '86" loopt tot eind augiistus in het Rijksmuseum Kröller- -Müller een expositie van Nederlandse beelden. Het betreft een selectie uit de museumaankopen van de laatste drie jaar. De enige op de internationale ten toonstelling in Arnhem vertegenwoordigde Ne derlandse kunstenaars Henk Visch, Peer Vene man, Ger van Elk, het duo O'Brien/Fortuyn en Niek Kemps zijn ook in Otterloo prominent aan wezig. Evenals in Sonsbeek reflecte ren de beelden in Kröller- -Müller een sterke hang naar een intiem esthetisch univer sum, dat met de buitenwereld geen directe materiële of immateriële betrekkingen onderhoudt. Zo heeft Potjr Muller zelfs een heuse tempel opgetrokken, waarmee hij sterk afwijkt van waarin zijn overigens niet erg duidelijke esthetische en inhoudelijke in tenties permanent worden ge celebreerd en aanbeden. „Mijn Paradijs" luidt de toepasselijke titel van dit werk, dat met zijn onversneden theatrale enscè- nering sterk afwijkt van de uit geometrische blokken van zwart graniet opgetrokken holle vormen die Muller eer der placht te maken. De décorachtige benadering van recente sculpturen, waar bij de schijn belangrijker lijkt dan de concrete verschijnings vorm van het beeld, is bij het duo O'Brien/Fortuyn toege spitst op het vertekenen van het perspectief. In hun sculp turen worden volledige driedi mensionale vormen gesugge reerd die feitelijk niet in hun werk aanwezig zijn. Naast de inhoudelijke ontregeling van de traditionele tegenstelling schijn-werkelijkheid binnen het domein van de beeldende kunst kent het werk van O'Brien/Fortuyn een nadruk kelijk berekende esthetiek, die niet toevallig associaties wekt met de decoratieve aankleding van een sjieke winkelétalage. Massa en volume zijn even eens traditioneel met het bui tenbeeld verbonden begrippen die in de recente Nederlandse beelden nog slechts worden gesuggereerd, als het al in gro tere formaten wordt gezocht. Zo volstaat Steef Rothaan met niet minder dan vier sculpturen in deze selectie op genomen met zware driedi mensionale contouren, alsof het gaat om in de ruimte ver taalde lijntekeningen. Een soortgelijke benadering ken nen we van de Britse beeld houwer Richard Deacon (te zien op 'Sonsbeek '86', zij het dat Rothaan zich beperkt tot platte, vanuit een tweedimen sionale optiek benaderde beel den terwijl Deacon vasthoudt aan een driedimensionaal uit gangspunt. Rothaan stevent in zijn beelden af op een zodani ge lineaire versimpeling, dat ze steeds meer het karakter van een pictogram krijgen en ik me afvraag of de ruimte nog langer een beslissende rol speelt, of de onmiskenbare kracht van zijn beelden met andere woorden nog wel lan ger afhangt van hun optreden in de ruimte en Rothaan niet evengoed zou kunnen volstaan met een tekening op papier. Veel geraffineerder maar daarom bepaald niet minder krachtig zijn wat dat betreft de beelden van Niek Kemps, Peer Veneman of Ger van Elk, waarin de esthetische werking van vormen en op pervlaktebehandeling ten nauwste samenhangt met hun ruimtelijke dimensie, hoe uit eenlopend de opvattingen van de verantwoordelijke kunste naars over volume en massa ook zijn. Een beeldhouwer die in zijn werk nog wel expliciet een re latie met de omgeving zoekt is Marinus Boezem. Van hem werd twee jaar geleden het beeld 'Space Sculpture' aange kocht dat eerder deel uitmaak te van de beeldententoonstel ling 'Beelden aan de Linge' in 1982. In zijn ruimtelijke werk gaat het Boezem om het vin den van steeds weer een nieu we context, een samenhang tussen kunstwerk en omge ving waarin kunst kunst wordt, waarbij de omgeving de ruimte waartoe het beeld zich verhoudt onlosmake lijk deel uitmaaktvan het kunstwerk. Het is een con structie van liggende en staan de, met touw verbonden spie gels, die de gestalte van de be zoeker zowel als de omgeving in het kunstwerk opnemen. Grote afwezigen in althans deze selectie zijn Sjoerd Buis- dur Gudmundsson, Adam ton, Leo Vroegindeweij, Gjal Blaauw, Hans van der Pennei oc en Isik Tuzuner, om een paa interessante en sterk poëtisd- geïnspireerde beeldhouwers t noemen. Representatief voo de huidige stand van zaken ii oc de Nederlandse beeldhouw kunst is deze tentoonstellin| |!0( dan ook bepaald niet. Boven dien moet de bezoeker he doen zonder enigerlei vornU: van toelichting op de werkei in het bijzonder of informatii over de hedendaagse beeld U' houwkunst in het algemeen. GODERT VAN COLMJOÏ 6(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 12