La Villette: Parijs pretpark van techniek NEW YORK - Teruggaan naar New York is reizen naar een herin nering. Vijftien jaar na de eerste, wat angstige kennismaking gaat de reis dit keer niet per volgestouwde charter, maar met een lijn vlucht in een prachtige Boeing. Zo eentje met een bult erop, een 747. Twee en een half uur duurt het voordat Uncle Sam ons binnenlaat. Twee en een half uur, voor een bezoek van amper drie dagen. Een Israëli, die een aansluitende vlucht mist, vraagt zich hardop af of dit wel het land is waar ze mensen naar de maan schieten. Een Deense jongen priemt drie vingers in de lucht: zo veel minuten heeft het in „Emster- dem,, maar geduurd. Vanaf de Brooklyn-brug is het zicht op New York voor het eerst wat het hoort te zijn. Een lego-stad voor grote mensen, die hard aan een wasbeurt toe is. Tussen de eerste wolkenkrabbers is het rustig. Weinig mensen op straat, weinig auto's. Het loopt tegen vijf uur in de middag. „I wanna wake up in a city that never sleeps", zong Sinatra. Ging dat nou over New York? Manhattan wordt mooier naarmate het donkerder wordt. Bijna een voor een gaan de lichten aan in de onwaarschijn lijk hoge flats, tot ze, gezien vanuit de hotelkamer op de 41e etage, samen een hemelse kruiswoordpuzzel vormen naast het glinsterende water van de Hudson- baai. Het is tijd voor de eerste voetstap pen in de herinnering; op de vijfde laan. Fifth Avenue. Veel mensen op straat, toeterende taxi's, rijen voor de biosco pen, restaurants die 's middags niet op vielen en nu ineens 24 uur per dag open blijken te zijn. Ze serveren sandwiches met ham alsof hun klanten een week niet hebben gegeten. Sloffende obers zijn hier niet uitgevonden; niet alleen winke len, ook eten is „fun". De volgende morgen, na een ontbijt van anderhalve dollar, nemen we de bus. Het blijft steeds een gok waar hij precies zal stoppen; met een beetje pech moet je twee of drie straten teruglopen. Het toe val leidt dit keer naar het IBM-gebouw. Dat lijkt niet leuk, maar is het wel. In deze stad is een gebouw vaak meteen een monument. Dit ook. Grote, recht hoekige stukken donkerbruin marmer rijzen imposant de lucht in, in strakke vormen. Een glazen serre, zeker twintig meter hoog, is er precies ingepast. De gladstale-n lift naar de kelder leidt naar een museum, waar een tentoonstelling over Oskar Schlemmer wordt gehouden. Heel vaag iets van gehoord. Op zijn schilderijen zijn mensen meestal van achteren te zien, in strakke, spitse vor men en waterachtige kleuren. Korte broek Weer in een andere bus, waarschijnlijk de enige zonder airconditioning, begint een modern geklede vrouw een gesprek. Ze heeft een Nederlandse kennis die fa milie is van een zekere Nieklas of Nieki- laas, ergens uit Noord-Holland. Ze be doelt Joep Nicolaas, schrijver van een boek over gebrandschilderde ramen. Maar ze heeft een nog grotere verrassing, ze is familie van Aldöus Huxley. The fa mous writer? Nou en of. Goodbye. Buiten is de temperatuur inmiddels op gelopen tot dertig graden. Nog belangrij ker in New York is de vochtigheid, die zo hoog is, dat kleren snel aan je lijf plakken. Naast mannen in driedelig kos tuum op gympies zie je mensen in korte broek en T-shirt. Sommigen zijn op dit uur aan het trimmen, dwars door alle verkeer en door alle stoplichten („walk/ don't walk") heen. De ene na de andere tv-ploeg overvalt je op straat met vragen. Óver wat je van het goochelspel „balletje, balletje" vindt, hoe New York bevalt, wat je gedachten zijn over de situatie van negers in de VS. De volgende ochtend staat er een klein berichtje in de New York Times, dat in de wijk Queens, niet ver achter het hotel, een agent door het hoofd is ge schoten. Is het nou toeval dat je oog daarop valt, of ben je zo aan het denken gezet dat je dit soort nieuws juist zoekt? Iedereen kijkt immers anders tegen de werkelijkheid aan. Wij zijn niet meer dan toeristen in een stad die ons vreemd is. Maar goed beschouwd is Amsterdam dat ook. En de paar keer per jaar dat we daar eventjes komen, zijn we niet zo ge charmeerd van die „metropool". Dat komt, zeggen anderen, omdat je weet wat er gebeurt; je leest en ziet er dage lijks iets over, vooral nare dingen. Daar door zou je werkelijkheid worden ver vormd, ben je niet meer in staat onaf hankelijk te staan tegenover dingen die je meemaakt. Zijn we dat in New York dan wel? Het is de morning after Jack Lemmon. Op tien meter afstand hebben we een lange, vermoeiende, maar onvergetelijke avond naar hem gekeken in een stuk van Eugene O'Neill: Long Day's Journey Into Night (Tocht naar het duister). Het gaat over een gezin dat de indruk wekt een idyllisch leven te leiden. Lemmon is de vader die een beroemd acteur had kunnen zijn, maar koos voor een gemak kelijk succes. Gaandeweg brokkelt de il lusie af, tot er niet meer resteert dan een zweem van een herinnering aan het ge luk dat ze vroeger gekend moeten heb ben. De vader probeert het langst zijn gezicht op te houden, maar is niet meer dan een gebroken man die weet dat hij zijn leven te grabbel heeft gegooid. Het gekke is dat je van Amerikaans theater een beetje de indruk hebt dat het er al tijd net naast zit, net te nadrukkelijk met sentiment omgaat. Lemmon in zijn een tje veegt die1 indruk op één avond van het toneel. Het is een stuk als New York zelf, een lied van schijn en wezen. Want gaan er achter de gevels van de indruk wekkende wolkenkrabbers geen hele maffia-oorlogen schuil? De onderwereld bepaalt de prijs van zelfs het cement en wie daar niet mee akkoord gaat, kan bouwen in deze stad wel vergeten. Een is twee Een dag in New York staat gefijk aan twee dagen. Lopen, slenteren, bus in, taxi uit, warenhuis in, museum van mo derne kunst uit. Central Park in, rond vaartboot uit, hotel in, klevende kleren uit, bad in, restaurantje uit, theater in, bioscoop uit. En dan nog de televisie; 24 uur per dag reclame, onderbroken door programma's. Moeiteloze presentaties, moordend tempo, altijd het laatste nieuws, doordacht tot in de details, maar alles teruggebracht tot een show. 's Nachts kan dit hoogstandje de vreem deling, die in drie dagen een week achter de rug heeft, niet lang wakker houden. Vlak voordat het zwart van de slaap zich aankondigt nog een flits van het Vredes paleis in Den Haag, waar Reagans be slissing de contra's in Nicaragua te steu nen wordt gekritiseerd. Een schim van demonstranten en spandoeken buiten het paleis, maar dan is het al weer afge lopen. Buitenlandse kritiek wordt niet serieus genomen, zelfs volledig gene geerd. Het harde interview is in Amerika uitgevonden en wordt nog dagelijks zichtbaar gepraktiseerd. Maar alleen door Amerikanen graag. Op de ochtend van het vertrek nog even een bezoek aan het Guggenheim-mu seum. Het gebouw van architect Wright is al een museum op zich. De werken die erin staan worden overheerst door het bouwwerk zelf met zijn typische ge laagde, ronde vormen. Op de terugweg rijden we langs het huis van danser Ba- rysjnikov, de opnamestudio's van CBS, de redactie van Newsweek, Empire State Building en in de verte steken de twee immens hoge torens van het World Tra- de Center tegen de blauwe lucht af. De enige gekoelde, bewaakte en brand schone ondergrondse, de John F. Kenne dy-express, rijdt de bezoekers via talloze onder graffiti bedolven stations en trei nen naar de luchthaven. Daar is een aparte, met palmen omzoomde terminal van PanAm voor reizigers eerste klas. Dat zijn we niet, maar een landgenoot die op de bluf een creditcard laat zien, mag er gewoon in. Is dat de scheiding in Amerika: wel en geen creditcard? Bij de KLM is er een speciale lounge met fraaie, luie stoelen en „free drinks". Aan boord is er keuze uit twee diners, zeven muziekkanalen, tijdschriften en belas tingvrije artikelen. De korte nacht wordt opgevuld met een film. Bij de eerste lichtstralen wordt het ontbijt gebracht, de gezagvoerder houdt Schiphol nog op een uurtje vliegen. Dezelfde ochtend dat we door het Guggenheim-museum lo pen, staan we op de parkeerplaats van Schiphol. Daar is het de volgende och tend. Hoe lang zijn we weggeweest? We rijden in Nederland, maar we zijn nog in New York. DICK HOFLAND PARIJS - Het vijf maanden geleden in Parijs geopende wetenschapscentrum La Villette is een schot in de roos. Onlangs werd de miljoenste bezoeker begroet, terwijl het grote museum van La Villette nog maar voor een derde is ingericht. De geraamde bezoekersaantallen zijn daar mee ruimschoots overtroffen. Wanneer de stad van wetenschap en industrie La Villette, zoals de officiële naam van het centrum luidt, in 1988 helemaal klaar is, worden aan de noordelijke rand van Pa rijs jaarlijks zes tot zeven miljoen bezoe kers verwacht. Het nieuwste pretpark voor techneuten heeft een oppervlakte van 55 hectare. Het beslaat het terrein van wat eens het abattoir van het jaar 2000 had moeten worden - een prestigieus slachthuiscen trum dat al onbruikbaar bleek voordat het klaar was. Het schandaal daarom heen kostte de Franse staat miljoenen franken. De vorige president Giscard be sloot tot de bouw van een museum voor techniek. Maar zijn opvolger Mitterrand blies dat initiatief op tot een imposant complex ter grootte van een volledig stadsdeel. La Villette heeft in de eerste plaats een educatieve opdracht. De Fransen moe- Naast het grote t filmzaal met een ten op een prettige en luchtige wijze ver trouwd worden gemaakt met de onop houdelijke revoluties inzake techniek en wetenschap. La Villette krijgt jaarlijks zo'n 1,4 miljard frank subsidie om deze boodschap uit te dragen. Het grote museum en de blinkende geo- de (een bolvormige filmzaal met een re- cordscherm van duizend vierkante me ter) ogen zeer goed. La Villette richt zich immers niet op het verleden, zoals de meeste musea, maar op de toekomst. De permanente tentoonstellingen draai en om vier thema's: „het avontuur van het leven", „de materie en het werk van de mens", „talen en communicatie", en „van de aarde naar het universum". Deze laatste afdeling is vrijwel voltooid en laat onder meer zien hoe het toegaat in een bemand ruimtestation. Met be hulp van elektronische spelletjes kunnen de bezoekers zelf hun avontuur tussen de sterren beleven. Opvallend is de be hendigheid van kinderen wanneer het erom gaat een satelliet in een baan om de aarde te brengen. Een andere reis gaat naar het diepste punt van de oceaan met de Nautile. Dit Franse vaartuig kan tot zesduizend meter diepte duiken en maakte onlangs de eerste foto's van het Titanic-wrak. Al spelend doet men in La Villette tal van wonderbaarlijke ontdekkingen. Bij voorbeeld op de afdeling communicatie waar je zonder stemverheffing kan pra ten met iemand die vijftig meter verder op staat. Dit is mogelijk dank zij een grote met koolzuur opgeblazen ballon. Zonder in banken of muren te krassen, kan men zijn bezoek vereeuwigen in een auditieve muur. Deze geeft de stemmen van vorige bezoekers weer. Het doorzet tingsvermogen om ondanks het gedrang een koptelefoon te bemachtigen die voor vele trucs noodzakelijk is, wordt be loond met elke keer een nieuwe verras sing. Wié het allemaal wil meemaken, zou aan één bezoek niet genoeg hebben. Het beste is La Villette op een doordeweekse dag te bezoeken, want in de drukte van het weekeinde zijn vrijwel alle spelletjes en apparaten bezet. Behalve op maandag is de stad van wetenschap en industrie elke dag open. De hoofdingang is aan de Avenue Corentin Cariou (metro Porte de la Villette). GUIDO SWILLEN ZATERDAG 16 AUGUSTUS 1986 Vleermuizen in ijskelder BAARN - Boswachter André Wiersma van het natuurgebied De Vuursche bij Baarn verzorgt tot 1 september twee vaste rondleidin gen per week. De enige voorwaar de is dat bij de vertrekpunten in elk geval vijf deelnemers klaar staan. Op de dinsdagen begint de rondleiding om twee uur 's mid dags bij boerderij ..De Ossestal", kasteel ligt. Het bezoek aan de ijs kelder vormt het unieke gedeelte van deze rondleiding. I 'roeger kwamen deze kelders vrij alge meen voor in Nederland, maar te genwoordig worden ze nog slechts in Scandinavië echt gebruikt. De bewoners van Groeneveld haalden hun ijs uit een gedeelte van de slotgracht, dat clan wel bewust schoner werd gehouden dan de rest van het water. Het principe van deze ouderwetse ijskast was eenvoudig. De kelder werd ge bouwd in een groot gat in de grond waarboven een koepelvor mig dak kwam. De aarde uit het gal werd op het dak gegooid waar door het geheet op een heuvel leek. De isolatie die grond en muren boden was voldoende om het ijs in bevroren toestand te conserveren. De ijskelder werd nog gebruikt tot de jaren dertig van deze eeuw en raakte daarna in verval. Vijfjaar geleden werd het ondergrondse vertrek weer in de oude glorie her steld om opnieuw van nut te kun nen zijn; deze keer niet voor het bewaren van ijs, maar als over winteringsplaats voor vleermui zen. De zes grootoorvleermuizen die zich 's winters in de kelder be vinden zijn nu uitgevlogen naar hun kraamplaatsen onder de da ken. zodat de kelder zonder pro bleem bezocht kan worden. Voor de woensdagen heeft André Wiersma twee verschillende rond leidingen samengesteld, die beide eveneens om twee uur beginnen. De plaats van vertrek is dan ech ter de ingang van kampeerplaats ..De Zeven Linden". De ene week voert de tocht naar bos ..De Hoge Vuursche". de andere week naar het natuurgebied ..De Stulp" met het Pluismeer, gelegen tussen de paleizen Soestdiik en Drpkesteijn. Straattheater in heel Limburg MAASTRICHT - Liefst 23 Lim burgse plaatsen staan tot en met volgende week zaterdag in het te ken van een groots straatfestival. Negen dagen lang wordt Neer- lands meest zuidelijke provincie als open-luchtpodium gebruikt door straattheatergroepen uit Bel gië, Engeland. Frankrijk. Italië. Spanje en Nederland. De in totaal negentig optredens zijn kosteloos bij te wonen. Inlichtingen over de exacte tijden en plaatsen zijn verkrijgbaar bij Klein Podia, telefoon: 043-211951 of 045-211182, en bij VVV Lim burg. telefoon 04406-13993. Van 28 tot en met 31 augustus wordt op het Vrijthof in Maas tricht het Preuvenemint gehouden, een culinair festijn waaraan 42 horecabedrijven meewerken. Van 5 tot en met 20 september vindt in Maastricht het Eurofesti val Religieuze Muziek plaats, voornamelijk in de diverse kerken. Er wordt vooral aandacht besteed aan het gregoriaans, de vroeg christelijke muziek, de polyfoni- sche en de joodse muziek. Plaats- kaarten voor de diverse avondcon certen zijn verkrijgbaar aan de kassa van de Stadsschouwburg in Maastricht, telefoon 043-213300. Lunchpauzeconcerten zijn gratis. Surfdag in Zeewolde ZEE WO LD E - De ANWB orga niseert op zaterdag 23 augustus voor het derde jaar de Nationale Jongeren Surfdag op het strand van het recreatiecentrum Zeewol de in Flevoland (tegenover Har derwijk). Het thema veiligheid krijgt dit jaar extra aandacht, al dus de ANWB. Een groot aantal instanties betrokken bij de veilig heid op en om het water, is die dag aanwezig. De marine en hel Jeugd Rode Kruis zullen demon straties en instructies geven over onder meer redding van surfers op zee, overlevingszwemmen en EHBO De Marine geeft tevens een reddingsdemonstratie met een helikopter. Naast de behendigheidsrace, be ginnersinstructie, examenvaren en een informatiemarkt wordt ook de finale om de Holland Surf Cup binnenwater in Zeewolde gevaren. Reiefeest in Brugge BRUGGE - In het prachtige Vlaamse stadje Brugge vindt deze maand het Reiefeest plaats. Dit avondfeest, waarvoor men van avond en aanstaande woensdag, vrijdag en zaterdag terecht kan, wordt opgevoerd langs de sprook jesachtig belichte reien (grachten) en op de Brug. Het is een boeiend schouwspel van afwisselende tafe relen, aie de toeschouwers terug voeren naar de fascinerende mid deleeuwen, de fonkelende bour- gondische tijd, de fleurige renais sance, de frivole barok en de belle nue. Meer dan vijfhonderd lemers verlenen er met mu ziek, zang en dans hun medewer king aan. Alle taferelen worden doorlopend en onafhankelijk van elkaar opgevoerd, tussen 21.00 uur en middernacht. De toegang aan de diverse verkooppunten be draagt 180 Belgische francs. Ceidóc SouAont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 26