Omroepbeleid kabinet reden
voor kritiek en zorgen
aan tafel
CikUeSoiruwt
kerk
wereld
Foto's
DIREKTEUREN CHRISTELIJKE OMROEPEN:
Blanke NG-Kerk diseussiëert
over eigen verleden en Apartheid
£cidóc6ouTcmt
Niet alleen medische
antwoorden
brieven
vb i
lezers
ACHTERGROND
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1986 PAGINA 2
Deken van kardinalencollege overleden
De Italiaanse kardinaal Carlo Confalonieri, de deken van
het rooms-katholieke kardinalencollege, is vrijdag op 93-ja-
rige leeftijd overleden. De kardinaal, die 19 jaar lang de
persoonlijk secretaris was van paus Pius XII, was al enkele
weken ziek. Paus Johannes Paulus II had woensdag nog
een telefoongesprek met de kardinaal. Confalonieri was
sinds 1977 deken van het college van kardinalen, een voor
namelijk ceremoniéle functie. Door de dood van Confalo
nieri is het aantal kardinalen nu teruggebracht naar 146.
Daarvan zijn er 34 boven de 80 jaar, hetgeen inhoudt dat zij
niet meer aanwezig zijn bij een pauselijk conclaaf. De paus
zal maandag de begrafenismis opdragen in de Sint Pieter.
Nes Ammim bestaat 25 jaar
In september wordt in Apeldoorn het vijfentwintig jarig be
staan gevierd van Nes Ammim, de christelijke nederzetting in
Israël. Doelstelling van de gemeenschap, waar ongeveer 200
mensen wonen en werken, is onder meer de ontmoeting van
joden en christenen. Bovendien wil de nederzetting Israël eco
nomisch steunen. Daartoe zijn verscheidene bedrijven opge
richt, vooral in de agrarische sfeer. Het dorp heeft voorts een
hotel met 48 kamers en een jeugdherberg met 36 bedden. Ook
zijn er enkele dienst verlenende bedrijven als een wasserij en
een metaalwerkplaats. De bewoners van de coöperatieve ne
derzetting zijn vooral afkomstig uit Nederland, West-Duits-
land, Zwitserland, Amerika, Engeland en Denemarken.
Beleefdheid kost
niets en koopt alles
Nu de vakantietijd weer bij
na voorbij is, gaan op ver
jaardagen de vakantiefoto's
weer van hand tot hand. Zo
kunnen de thuisblijvers zien
waar je geweest bent. Fo
to's kunnen laten zien, wat
je niet zo goed zelf kunt
vertellen. Ze illustreren je
verhaal. Ik was bij iemand
op bezoek die mij foto's liet
zien van twintig jaar gele
den. Foto's van de school
waar ik toen was en waar
haar man toen ook was. Er
kwam een stroom van her
inneringen los en het werd
een heel gesprek. Ik kon me
niet meer goed voorstellen
dat ik in die tijd geleefd
had. Als ik dat nu al heb,
hoe moet dat dan voor nog
veel ouderen zijn? Ik besef
te weer iets van de snelle
veranderingen waarin we le
ven.
„Heb je nog foto's van
vroeger?", vroeg mijn aan
staande schoonzus. Ze wil
de wel eens zien hoe we er
toen uitzagen. Door naar fa
miliefoto's van vroeger te
kijken, kun je proberen iets
te begrijpen van de ge
schiedenis van een familie.
In sommige verpleeghuizen
waar demente bejaarden
wonen, hebben ze fotoboe
ken. De verzorgenden kun
nen dan met de oude me
vrouw of mijnheer in dat
boek terugbladeren en her
inneren proberen op te ha
len. Bovendien kan zo een
boek de verzorgenden hel
pen iets meer te begrijpen
van wie iemand gedurende
zijn leven was.
Op mijn televisie staat een
foto van mijn ouders. Het is
een geslaagde foto. „Zijn
dat nu je ouders?" zegt be
zoek. „Wat een prachtige
foto". In de gang bij ons
thuis hangen de trouwfoto's
van al mijn broers en zus
sen. Bij ouderen in tehuizen
vallen mij ook vaak de fo
to's op. Foto's die op de te
levisie staan of op het
nachtkastje hebben vaak
een bijzondere betekenis.
Ze blijken nogal eens de
foto te zijn van een dierbare
overledene. Foto's zijn vaak
een kostbaar bezit, maar
ook een heel vanzelfspre
kend bezit. Vanaf de ge
boorte zijn er soms foto's.
Vaders-in-wording filmen de
hele bevalling.
Dat foto's niet altijd zo van
zelfsprekend waren, werd
me ineens heel duidelijk in
een gesprek met een 82-ja-
rige mevrouw. Ze vertelde
dat haar ouders vroeg stier
ven. Haar jongere broers en
zussen hebben hun ouders
nauwelijks gekend. Ze wil
den graag een foto hebben,
maar er was geen foto
„Mijn ouders zeiden altijd:
als we 25 jaar getrouwd
zijn. Het was duur in die tjid
en het werd nog niet zoveel
gedaan. We vinden het nog
altijd erg jammer". Op zo
een moment besef je hoe
kostbaar een foto kan zijn
als band met een dierbaar
iemand die er niet meer is.
MARINUS VAN DEN BERG
Methodisten
paus wel zitten
In het „Nairobi Report" dat*
op de wereldconferentie in
Kenya van Methodistenker-
ken, samen goed voor 20 mil
joen leden, wordt besproken,
wordt met zoveel woorden
gezegd dat voor een samen
gevoegde Kerk met rooms-
katholieken een paus niet het
struikelblok behoeft op te le
veren. „Het zou niet ondenk
baar zijn dat eenmaal in een
herstelde eenheid rooms-ka
tholieke en Methodistenbis
schoppen zouden worden
verenigd in één bisschoppen
college, dat een soort van pri
maat en praktische leiding de
bisschop van Rome zou kun
nen aanvaarden", heet het in
het rapport.
De christelijke omroepen
blijven hun zorgen hou
den over de toekomst van
het Nederlands omroep
bestel. Hoewel een com
mercial televisienet er
voorlopig? wel niet
zal komen (waarmee een
direkte bedreiging van de
identiteitsomroepen is
weggenomen), zijn de be
leidsmensen van KRO,
NCRV, IKON en EO al
lerminst gerust op de ko
mende ontwikkelingen.
De commerciële televisie blijft
een toekomstbeeld dat grote
zorgen baart. Gemeenschap
pelijk wordt de noodzaak er
varen dat de leden van de
omroepverenigingen hun om
roep steunen. „Christelijke
media zullen in de jaren die
komen meer dan vroeger op
zichzelf en op het hen dragen
de deel van ons volk zijn aan
gewezen". Aldus drs. Th. D.
Jansen, voorzitter van de
NCRV.
In een reactie op het regeer
akkoord en de regeringsver
klaring blijkt de zorg om een
vercommercialisering van de
Nederlandse omroep sterk
aanwezig te zijn bij de heren
Jansen, en mr. B.A. Schmitz,
voorzitter van de KRO. Mr.
Schmitz zegt het zo: „De druk
om de omroep te commercia
liseren. komt er op neer dat
een of twee concerns in de ge
legenheid worden gesteld er
veel geld aan te verdienen.
Natuurlijk heb ik mijn vragen
bij het huidige omroepbestel.
Maar ik ben voor een paar
principes binnen dat bestel:
stromingen komen aan het
woord ongehinderd door de
macht van het geld of de
staat. We kunnen ons veroor
loven iets te programmeren
zelfs als we weten dat het
maar twee procent kijkdicht
heid heeft en dat is nog altijd
250.000 mensen! Als je het al
leen moet hebben van omzet,
vermoord je die mogelijkheid.
We zijn pas echt verloederd
als er een omzetafhankelijke
financiering en dus program
mering komt", aldus de KRO-
voorzitter.
Zijn NCRV-collega drs. Th. D.
Jansen, is uiterst kritisch over
de principiële keuze van het
kabinet om de deur te zetten
voor commerciële omroep.
„Als drie A-omroepen er om
vragen, mogen zij die weg op
gaan. Ja, zelfs als twee het
willen, zal de regering onder
zoeken of er eventueel een
gemengd net kan komen
deels commerciëel, deels niet-
commerciëel. Ik vind dit
déarom zo erg omdat bij de
omroep sprake is van een ter
rein waarop het gaat om vrije
informatiestromen en om
overdracht van normen en
waarden die niet door winst-
principes mogen worden
overheerst. Het -Uitoefenen
van commercie kan een zeer
correcte bezigheid zijn, maar
niet al onze activiteiten lenen
zich voor een commerciële
aanpak. De grens is dóór
overschreden en dat is het
kenmerk van commerciële
omroep waar winstmotie
ven de inhoud van de pro
gramma's gaan bepalen". De
NCRV-voorzitter constateert
dat het CDA tot voor kort ook
zo dacht, maar nu anders is
gaan denken: „Wat de wens
om tot een bepaalde caolitie te
komen al niet kan uitrich
ten". Overigens verwacht hij
dat op termijn de commercië
le omroep er zal komen, nu in
principe het groene licht is
gegeven.
Interne kracht
Mr. Schmitz betoogt dat het
Mr. B.A. Schmitz
overleven van de KRO af
hangt van de interne kracht
van de KRO en haar natuur
lijke achterland, de r.-k. ge
loofsgemeenschap in ons land.
„Naast zorg om polarisatie en
onverschilligheid zien we ook
redenen voor hoop. Er zijn te
kenenen van een zekere ken
tering in onze cultuur waar te
nemen, waardoor de beteke
nis van spiritualiteit en reli
gieuze inspiratie opnieuw
wordt erkend en ook het
christelijk geloof opnieuw re
levant blijkt. In een program
ma als „Er is meer tussen he
mel en aarde" proberen we
dat uit te dragen en het slaat
aan". De KRO heeft momen
teel 630.000 leden, het hoogste
aantal sinds 22 jaar.
Schmitz is blij met de samen
werking tussen de christelijke
omroepen in de gezamenlijke
„strijd". „Bij het nadenken
over de toekomst van de om
roepen wordt een zeker opti
misme ingegeven door de we
tenschap dat de samenwer
king met de NCRV al sinds
jaar en dag hartelijk in de
laatste jaren verinnigd is. De
EO heeft zich daarbij ge
voegd. Aanvankelijk vooral
bestuurlijk gerict, zien we nu
het samen denken met de
NVRC uitgroeien op het
praktische, programmatische
en zakelijk vlak. Hoe het ver
der zal gaan, weet ik niet
exact. Het is nu in elk geval
goed dat de christelijke om
roepen elk met hun eigen
kleur de eigen groep berei
ken. We zijn bedacht op groei
naar meer, maar het hebben
van een parallel met de ont
wikkeling van het CDA ligt
niet zonder meer voor de
hand. De KRO is geen instru
ment van partijpolitiek. Om
roepen zijn geen politieke
partijen, zijn niet gericht op
machtsvorming. Dat andere
vertrekpunt moet wel in de
gaten worden gehouden".
Kerken
IKON-direkteur W. Koole
spreekt van mogelijkheden
voor de omroep door het re
geerakkoord die een creatie
ver beleid mogelijk maken.
Hij wacht met spanning op de
beslissingen rond het derde
net. Wat de IKON betreft
komt „Nederland 3 het an
dere net" er zo snel mogelijk.
In overleg tussen de NO'S en
de zendgemachtigden zonder
leden is gewerkt aan een plan
voor het derde net. Samen
met NOS, hebben IKON, Hu
manistisch Verbond, RVU,
Teleac en Feduco een plan ge
maakt voor een programma-
sachema, dat een horizontale
programmering verbindt met
een vaste weekdag voor een
programmasoort. Horizontale
programmering betekent dat
de kijker er op kan rekenen
dat iedere dag op eenzelfde
tijdstip een programma terug
keert.
Wim Koole pleit voor stabili
teit in het Nederlandsew om
roepbestel. Dan kan ook aller-
ter worden gerageerd op in
ternationale ontwikkelingen,
•zoals de satelliet-tv.
De
communicatie
satellieten
vragen van de
kerken om een
antwoord
De IKON voelt zich vanzelf
sprekend ook internationaal
sterk betrokken bij de media
politiek en de oecumene. In
mei 1986 is een werkgroep op
gericht voor "Europees Oecu
menisch Satelliet Overleg".
Met steun van de Wereldraad
van Kerken, de Lutherse We
reldfederatie en de WACC
(World Association for Chris
tian Communication) is men
aktief bezig met de toekomst
van kerkelijke tv-uitzendin-
gen in Europa. Er is een goe
de uitwisseling van voorne
mens met een Rooms-Katho-
lieke Werkgroep. Rekening
wordt gehouden met de be
duchtheid waarmee ook de
kerken in Oost-Europa een
vloed van Amerikaans gods
dienstig aanbod tegemoet
zien.
„Voor geen van ons is het zin
vol om passief toe te zien bij
plannen van bijvoorbeld New
World Channel. Dit specifiek
christelijke satellietkanaal
heeft zijn centrum in Oslo
waar ds. Hans Bratterud een
leerling van de „elektronische
kerk" in de Verenigde Staten
de leiding heeft. Zijn organi
satie European Broadcasting
Network (EBN) wil in dit jaar
nog een door tele-evangelis-
ten uit de VS gedomineerd
programma aanbieden".
Internationaal kerkelijk over
leg over de omroep gaat he
laas moeizaam, constateert de
IKON-direkteur. Er bestaat
binnen de kerken zeer weinig
interesse voor omroepproble-
men. Canadese kerken zijn
volgens hem al ver gevorderd
met de oprichting van een ex
clusief godsdienstig kanaal,
dat echter ook voor allerlei
andere groepen openstaat:
mensenrechtenorganisaties;
Amnesty International;
Greenpeace, etc. Een soort
aanpak, die in ons land de
Stichting KIOSK wil bevor
deren. Een dergelijk kanaal
zou dan ook goede familiese-
ries en goede kinder- en
jeugdprogramma's moeten
brengen. „Zonder allerlei vor
men van samenwerking en
coproductie zal het zeker niet
lukken", voorspelt Koole.
„Een leerzame waarschuwing
voor de toekomst is, dat de
Amerikaanse kerken er zelf
mede oorzaak van zijn dat een
eenzijdig op persoonsverheer
lijking en aanpassing gerichte
.elektronische kerk" er in
slaagde om met een uitslui
tend fundamentalistische pre
diking en conservatieve poli
tieke standpunten een zeer
eenzijdig beeld van het Ame
rikaanse christendom uit te
stralen", aldus Wim Koole.
NederlandHervormde Kerk
Aangenomen naar Oostvoorne toe
zegging, mevrouw L.M.van Prooyen
Schuurman, kandidate te Utrecht.
Nederlands Gereformeerde Ker-
Bedankt voor Langerak, drs.
M.H.Th. Wieuwenga te Zoetermeer.
Het heeft er alle schijn van,
dat zich binnen de blanke
Nederduitse Gereformeerde
Kerk van Zuid-Afrika „een
wolk als eens mans hand"
begint te ontwikkelen wat
betreft over het denken
over het eigen verleden, in
het bijzonder de principiële
steun aan Apartheid.
Op de later dit jaar te houden
synode zal een groep vooruit
strevende theologen, predi
kanten en leken, opererend
onder de naam Reforum, van
zich doen spreken met de be
schuldiging, dat de NG-Kerk.
heeft bijgedragen tot de pro
blemen waarmee Zuid-Afrika
thans worstelt. Voorzitter
Willem Nicol wil zelfs zo ver
gaan, dat de NG-Kerk schuld
bekent aan het bevorderen
van onder dwang tot stand
gekomen Apartheid.
In het orgaan van de NG-
Kerk, Die Kerkbode, ver
klaart prof. A. Koning dat de
Kerk dit jaar nog moet uitma
ken of het tot een schuldbelij
denis zal komen of niet. Naar
zijn mening stelt de NG-Kerk
haar positie tegenover de hele
christenheid in de waagschaal
als zij inzake Apartheid geen
houding bepaalt.
Roemeense patriarch Justin overleden
Op 76-jarige leeftijd is overleden patriarch Justin Moisescu
van de Roemeens-Orthodoxe Kerk. Hij stond sinds 1977 aan
het hoofd van de op één na grootste Orthodoxe geloofsge
meenschap ter wereld en heeft naam gemaakt als een uit
nemend theoloog.
In politiek opzicht was de in Cindesti geboren patriarch
zeer omstreden. Veel gelovigen verdachten hem ervan sa
men te werken met de geheime politie en stelden hem ver
antwoordelijk voor de gevangenneming van talrijke niet
keurig in de pas lopende priesters en religieuzen. Het aantal
door zijn activiteiten tot de lekenstand teruggebrachte mon
niken en zusters beloopt naar voorzichtige raming rond
4.000. Het Vaticaan heeft moeite met deze Kerk, waartoe
ongeveer 75 procent van de 22 miljoen Roemenen behoort.
Paus Johannes Paulus II heeft herhaalde malen aangedron
gen op herstel van de betrekkingen met de sedert 1948 ver
boden Roemeens-Katholieke Kerk, die vóór de gedwongen
inlijving bij de Orthodoxe Kerk 1,5 miljoen gelovigen om
vatte.
Prei-bouillon kip met tomatensaus,
komkommersalade en rijst ijs met warme
bananesaus
Voor twee: 1 flinke braadkip waarvan voor de bouillon
alleen karkas en vleugels), 6 dl water, zout, 1 dunne prei,
djahé, selderij;
De braadkip (dus zonder^ karkas en vleugels), zout, pe
per, nootmuskaat, 1,5 lepël olie, ui, knoflook, 2 dl water,
2 lepels ketjap, 3 tomaten, bruine basterdsuiker;
komkommer, zout, peper, paprikapoeder, bieslook, azijn,
olie;
250 g droogkokende rijst;
40 g bruine basterdsuiker, 10 g boter, 2 lepels koffie- of
slagroom, 1 banaan, 2 porties vanille-ijs.
Laat het kippepoelet van karkas en vleugels drie kwartier
trekken in water met zout, preigroen en iets djahé en zeef
dan de massa. Haal mooie stukjes vlees van het bot en snijd
het wit van de prei klein. Kook de prei vijf minuten in de
bouillon. Voeg kippevlees en fijngeknipte selderij toe.
Wrijf poten en borstvlees van de braadkip in met zout, peper
en nootmuskaat. Bak de ètukken in olie bruin. Haal de kip
uit de pan en bak in het overgebleven vet de kleingesneden
ui en knoflook lichtbruin. Voeg water, ketjap, de ontvelde en
kleingesneden tomaten en de kippepoten toe en laat de mas
sa twintig minuten stoven. Doe er vervolgens het borstvlees
bij, maak het vocht op smaak met zout, ketjap of bruine bas
terdsuiker en laat alles nog eens twintig minuten sudderen.
Laat de bruine basterdsuiker met de boter langzaam smelten,
voeg de room toe en laat het mengseltje een minuut koken.
Snijd de geschilde banaan in de lengte door en vervolgens
'elke helft in drieën. Warm de stukken banaan in het sausje.
Leg het ijs op bordjes en verdeel er de banaan met warme
saus over.
Menutip voor maandag: schnitzeltje met ijsbergsla en gebak
ken aardappelen - hopjesvla (eventueel met slagroom).
JEANNE
MINISTER Brinkman heeft bij zijn beantwoording van vra
gen van het RPF-kamerlid Leerling over de Leyenburg-af-
faire op tamelijk ongenuanceerde wijze een uiterst ingewik
keld en wezenlijk probleem „behandeld". De minister vindt
dat het mogelijk moet zijn de medische behandeling van te
vroeg geboren kinderen te staken als het in leven houden
van de baby wellicht leidt tot een ernstig gehandicapt be
staan.
Het ongenuanceerde vloeit voort uit de directe aanleiding
en uit de vorm van deze uitspraak. Waar artsen, juristen,
maar ook ethici en „gewone" mensen pas iets zouden durven
en willen zeggen na veel overwegen en gesprekken met be
trokkenen en dan vaak ook nog slechts geldend voor een
concrete situatie komt de minister naar aanleiding van
een „simpele" vraag met een even „simpel" antwoord. Een
probleem van deze omvang een van de grote problemen
waarmee de medische ethiek worstelt leent zich niet voor
afhandeling via een kamervraag en het antwoord daarop.
Dat neemt niet weg dat de situatie waarover de minister
spreekt, realiteit is in de werksituatie van medici en in het
leven van sommige ouderparen. Dat er nu aandacht is geko-
men voor de keuzen waarvoor artsen en de betrokken ou
ders zich geplaatst zien, is op zichzelf gunstig. De samenle
ving wordt op onverhulde wijze geconfronteerd met de pro
blemen die de „zegeningen" van de moderne medische tech
niek steeds weer met zich mee blijken te dragen. Die con
frontatie wordt pas zinvol als de samenleving bereid is de
problematiek in al haar diepte en verschijningsvormen on
der ogen te zien. Minister Brinkman heeft met zijn antwoord
in dubbele betekenis op de kamervraag en op de proble
matiek wat dat betreft niet het goede voorbeeld gegeven.
Want de minister heeft in feite geen antwoord gegeven; hij
heeft alleen de vraag hoe verantwoord om te gaan met te
vroeg geborenen, in andere woorden herhaald.
DAT wordt duidelijk als men zich afvraagt waar de grenzen
liggen van „ernstige gebreken" en wie die grenzen bepaalt.
Of: Wat is een menswaardig leven dat volgens de minister de
moeite waard is verzorgd te worden en wat niet? Het is te
hopen dat de antwoorden van minister Brinkman aan het
kamerlid Leerling aanleiding zijn tot bezinning en discussie,
in en buiten de politiek. Vooral ook dat laatste. De kwestie is
te ingrijpend om „slechts" op het politieke niveau te worden
besproken en geregeld. Als het gaat om de rol van de over
heid, valt vooral te denken aan het scheppen van voorwaar
den voor het nemen van beslissingen waarvoor alleen de
nauwst betrokkenen verantwoording kunnen nemen. En
misschien zouden christenen, die voor dergelijke beslissingen
komen te staan, dan iets kunnen leren van orthodoxe joden,
die de vragen van leven en dood niet laten beantwoorden
door betrokkenen en medici alleen, maar er altijd een rab
bijn bij vragen. Want wat (menswaardig) leven is, is niet al
leen een medische vraag, maar ook een religieuze.
Brieven graag kort en
duidelijk geschreven De
redactie behoudt zich
het recht voor ingezon
den stukken te bekorten
Oecumene
In de krant van 30 juli jl. stond
een bijdrage van prof.
R. Huysmans over de oecume
ne. Men kan het volledig eens
zijn met zijn denkbeelden.
Huijsmans zegt onder meer:
„De katholieke kerk moet er
voor open staan, dat zij in de
Geest dient te groeien naar
een volheid, die zij nu niet
kent". Men kan hierbij het
volgende bedenken. In de leer j
van de rooms-katholieke kerk
vinden we universeel christe
lijke opvattingen van alle eeu
wen en ook cultureel gecondi
tioneerde manifestaties van
die opvattingen in de mentali
teit van een bepaalde periode
uit de kerkgeschiedenis. Het is i
verre van onmogelijk dat door
sommige bestaande cultureel
geconditioneerde geloofsregels
en kerkelijke wetten de „groei
van de rooms-katholieke kerk
naar de volheid die zij niet
kent" wordt belemmerd en dat
in andere kerken die belem
meringen niet bestaan. Dit in
gedachten houdend zou de
rooms-katholieke kerk wel
licht door zelf-onderzoek en
„aggiornamento" een bijdrage
kunnen leveren aan de oecu
mene. Niet alles in de rooms-
katholieke kerk behoort tot de
Kerk van Christus.
J.F.J. Jansen,
LEIDSCHENDAM.
Perioden met
zon en warm
DE BILT (KNMI) Ten wes
ten van Ierland bevindt zich
een aktieve stormdepressie.
Deze trekt heel langzaam in
de richting van het zeegebied
tussen Ierland en Schotland.
Aan de zuidkant van deze de
pressie staan winden met or
kaankracht. Boven de Britse
Eilanden bevinden zich dikke
wolkenvelden, waaruit het
flink regent.
Door de aanwezigheid van de
depressie staat er boven West-
Europa een zuidelijke lucht
stroming. Deze voert warme
lucht aan, waardoor er in ons
land middagtemperaturen van
rond 25 graden kunnen wor
den bereikt. Alleen aan zee is
het koeler met een tempera
tuur van ongeveer 20 graden
en daar staat een vrij krachti
ge zuidelijke wind. Er komen
perioden met zon en de kans
op een bui is bijzonder klein.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: Veel bewol
king en af en toe regen, mid-
dagtemperatuur van 18 graden
langs de westkust tot 24 in het
binnenland van Zweden.
Benelux, noord-Duitsland en
noord-Frankrijk: Zonnige pe
rioden en een enkele regen- of
onweersbui. Middagtempera-
tuur rond 25 graden.
Groot-Brittanië en Ierland:
Wisselend bewolkt en enkele
buien. Middagtemperatuur
van 17 graden in het noord
westen tot 22 in het zuidoos
ten.
Midden-Frankrijk: Wisselend
bewolkt, enkele regen- of on
weersbuien. Middagtempera
tuur van 25 tot 30 graden.
Zuid-Frankrijk, midden- en
zuid-Duitsland en Alpenge
bied: Flinke zonnige perioden.
Middagtemperatuur van 26 tot
32 graden.
Spanje: Langs de kust van de
Golf van Biscaje enkele regen-
of onweersbuien, overigens
zonnig. Middagtemperatuur
van 17 graden in het noorden
tot rond 30 in het zuidoosten
en in het binnenland.
Portugal, Italië en Joegoslavi-.
sche kust: Zonnig. Middagtem-j
peratuur 27 tot 36 graden.
rapporten 1 augustus 20 u
Eelde
Eindhoven
Den Helder
E
onbew
IheWfa
Mallorca
Malta
München
h.bew.