The Ramblers:
niet kapot te
krijgen
Amsterdam wil eigen foto-archief
SaidoaOowuwt
ZESTIGJARIG BESTAAN OP GEPASTE
WIJZE GEVIERD
Boy George niet
langer verslaafd
aan drugs
Auteur Stanley Ellin dood
Orgel Waalse Kerk kreeg weinig toon
Jazz-pianist Teddy Wilson overleden
Prince geeft extra concert
4 KUNST
ZATERDAG 2 AUGUSTUS 1986 PAGINA 13
VASTE AVONDEN UIT?
De Haagse Comedie
laat u niet meer los!
En u zit zeker op uw vaste plaats.
Bel nu 070-652930 voor een
gratis abonnementsfolder 1986/87.
i HAAGSE COMEDIE
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA l (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Poli
ce Academy III (al); 14.00,
18.30, 21.00. EUROCINEMA II:
Hol Resort (16); 18.30, 21.00.
EUROCINEMA III: Jewel of
the Nile (al); 13.45. 18.45, 21.15.
EUROCINEMA IV: Cobra (16);
13.45, 18.45, 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Adverteren
doet begeren (16); za. 24.00.
EUROCINEMA II: Debby does
palace (18); za. 24.00. EURO
CINEMA III: Erotic Radio (18);
za. 24.00. EUROCINEMA IV:
Cobra (18); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA IV: Peter Pan;
14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Police Aca
demy III (al); 14.30, 19.00, 21.15.
LIOO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Top Gun (al);
Cobra (16); Karate Kid II (al);
The jewel of the Nile (al); 14.30,
19.00 en 21.15; Out of Africa (al)
20.00; E.T. (al) 14.30. TRIA
NON (Breestraat 31, tel.
123875): Emanuelle IV (16);
14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.15,
16.30. 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52. tel. 071-
125414); Great Sexpetations
(16); 14.30, 19.00. 21.15.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: A girls best friend (18);
vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Brewster's Mil
lions (16); vr. za. ma. di. 19.00,
zo. 15.00. Schimansky Zahn um
Zahn (16); vr. ma. di. 21.15, zo.
20.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Delta Force (16); 14.45, 19.00,
21.15. CITY THEATER II: Iron
Eagle (12); tijden zie City I.
CITY THEATER III: Teen Wolf
(16); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Pikant gevrij in de
Alpenwei (16); 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Troetelbeertjes; vr. za.
di. wo. 15.00. CITY: Troetel
beertjes; 14.45.
VOORSCHOTEN GREENWAY
(tel 01717-4354) Brewsters
millions (12). do. t/m di. 19.00.
Falling in love (al); do. t/m di.
21.15.
WASSENAAR ASTRA (tel.
01751-13269): Never say never
again (12); do. t/m zo. 20.00.
Dance with a stranger (12); ma.
t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Savanna smile; za. zo. wo.
14.00.
ZOETERMEERPROMENADE 1,
2. 3: COBRA (al); wo., do. 20.00.
vr. t/m di. 19.00, 21.30. za. ook
24.00. Police academy 3 (12);
do., wo. 20.00. vr. t/m di. 19.00,
21.30. za. zo. wo. 14.00. E.T. (al)
do., wo. 20.00. do. t/m wo. ook
14.00. National lampoons Euro
pean vacation (al); vr. t/m di.
21.30. Peter Pan (al); do. t/m
wo. 14.00. When a stranger
calls (16); za. 24.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): Top gun (al); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 13.30. 16.00,
19.00, 21.30. ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): De karate kid deel
II (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo.
13 15, 15.45, 18.45. 21.15.
ASTA 3: The juewel of the
Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30, 16.00, 19.00. 21.30.
BABYLON 1 (naast Centraal
Station, tel. 471656): Police aca
demy 3 (al); 14.00, 19.00, 21.30.
zo. 13.30. 15.45, 19.00, 21.30.
BABYLON 2: Out of Africa
(al); 20.15. BABYLON 3: Pretty
in pink (al); 19.00, 21.30. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Stallone is Cobra (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC
2: Hell camp (16); 14.00, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45,
21.30. CINEAC 3: Highlander
(16); 18.45, 21.30. EUROCINE-
MA (Leyweg 910, tel. 667066):
Police academy III (al); 14.00,
19.00, 21.30. zo. 14.00. 16.30,
19.00. 21.30. vr. za. 24.02.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): The money pit (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METRO-
POLE 2: Sans toit ni loi (16);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. METRO-
POLE 3: Harem (16); 18.45,
21.30. METROPOLE 4: La his
torie official (16); do. A cloc
kwork orange; vr. Everything
you always wanted to know
about sex; za. Paris Texas; zo.
Novecento I en II; ma. Witness;
di. The Wall; wo. (alien 16);
14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15,
14.00. 18.45. 21.30. ma. 14.00,
20.00. METROPOLE 5: Short
circuit (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 1 (Herengracht 13.
tel. 462400): Stallone is Cobra
(16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
ODEON 2: America 3000 (16);
13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3:
The hitcher (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Gandhi (al);
13.45, 20.00. LE PARIS 1 (Ket
tingstraat 12b, tel. 656402): Ero
tische flatneurose (18) 12.00 tot
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PA
RIS 2: Orgie in New York (18);
12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45.
LE PARIS 3: Sextherapie (18);
12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900): Zaal 1: Abel;
19.30, 21.45. Cool hand Luke;
za. 23.30. Zaal 2: Ginger A Fred;
19.30, 21.45. Zaal 3: Een selek-
tie uit het seizoen '85/'86 I: The
Cotton Club; do. The year of
the dragon; vr. Kiss of the spi-
derwoman; za. My beautiful
laundrette; zo. All of me; ma.
Lee enfants; di. Rumble fish;
wo. dag. 19.30, 21.45. vr. 19.30.
21.00.
NACHTVOORSTELLINGEN:
e CINEAC 1: Stallone is Cobra
(16); za. 00.15. CINEAC II: Hell
camp (16); za. 00.15. CINEAC
III: Car trouble (16); za. 00.15.
EUROCINEMA: California
girls (16); vr. za. 24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 2: De troetelbeer
tjes; 14.00. ZO. 13.30, 15.45.
BABYLON 3: E.T.; 14.00. zo.
13.30, 15.45. CINEAC 3: Peter
Pan; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
e EURO CINEMA: Police acade
my III; 14.00, 19.00, 21.30. zo.
14.00, 16.30, 19.00, 21.30.
METROPOLE 3: Pietje kort
staart; 14.00. zo. 13.15, 16.00.
NEW BRITAIN De
Amerikaanse jazz-pianist
Teddy Wilson, die in de
jaren dertig naam maakte
als eerste zwarte musicus
in het orkest van Benny
Goodman, is in de nacht
van donderdag op vrijdag
op 73-jarige leeftijd na een
langdurige ziekte overle
den. Wilson, die stierf in
zijn huis in New Britain in
Connecticut, trad na zijn
vier jaar met Benny
Goodman vrijwel uitslui
tend als solist op.
Voordien had hij in trio ge
speeld met Goodman op kla
rinet en Gene Krupa op slag
werk, en vervolgens in het
tot kwartet en sextet uitge
groeide ensemble met musici
als Lionel Hampton, vibra
foon, en Charley Christian,
gitaar. Ook in ons land was
Wilson geen onbekende. Zo
trad hij in ons land onder
meer op met The Ramblers.
Teddy Wilson, die in Austin
in Texas was geboren, stu
deerde een jaar klassieke
muziek aan deuniversiteit
van Talladega in Alabama,
waar zijn vader de faculteit
van Engelse taal en letteren
leidde. In 1929 vestigde hij
zich in Detroit in Michigan.
Daar begon een beroepscar
rière als pianist in de Speed
Webb Band, die hem voerde
naar Toledo in Ohio en Chi
cago, waar hij speelde in de
Milton Senior Band en van
1931 tot 1933 met Louis Arm
strong.
NEW YORK De Britse popzanger Boy George heeft
gisteren gezegd niet langer verslaafd te zijn aan drugs,
maar desalniettemin bang té zijn niet meer in de VS te
worden toegelaten. Ter afsluiting van een vraagge
sprek vanuit Londen voor het Amerikaanse televisies
tation ABC-TV schreeuwde Boy George: „Misselijke
Amerikanen, waag het niet mijn visum in te trekken".
Boy George kreeg onlangs een boete van 250 pond (875 gulden)
voor het bezit van heroïne. Hij verklaarde momenteel een pil-
lenkuur te volgen en van de drugs af te zijn. Hij noemde zichzelf
een gelukkig, vrolijk mens en zei niet bang te zijn in zijn oude
gedrag te vervallen.
Ondertussen heeft de Britse actrice Judy Carne zich erover be
klaagd dat zij onlangs 10 weken gevangenisstraf uitgezeten heeft
voor verboden drugsbezit en Boy George slechts een boete voor
hetzelfde vergrijp opgelegd heeft gekregen. Judy Carne, die mo
menteel op Long Island in de Verenigde Staten op vakantie is,
werd vorig jaar veroordeeld voor het bezit van cocaïne en ma
rijuana. Zij verklaarde samen met de acteur Stacy Keach het
slachtofffer te zijn geweest van een anti-drugscampagne, waarbij
zij beiden als voorbeeld ter afschrikking moesten gelden.
DEN HAAG Aan het
eind van het gesprek
kijkt hij even peinzend
voor zich uit en zegt dan
achteloos: „Ze zeggen
wel eens tegen me: voor
het overige ben je vrij
normaal". De heer A.C
Blankwaard, ambtenaar
bij het ministerie van
landbouw en visserij, is
secretaris van de fanclub
van The Ramblers, en in
die hoedanigheid op de
gekste momenten van de
dag bereikbaar voor alles
wat maar met het orkest
te maken heeft. Zo ook
nu, als hij zijn zoveelste
lunchpauze opoffert aan
een gesprek over het or
kest, dat 1 september zijn
zestigjarig bestaan viert.
Hoewel... „Ik hou het
maar op de zestigste ge
boortedag, want eigenlijk
is het maar vijftig jaar.
Tussen '64 en '74 zijn ze
er helemaal uit geweest.
Er gebeurde wel wat,
maar dat ging voorname
lijk buiten The Ramblers
om: de uitgave van lang
speelplaten, radiopro
gramma's en dergelijke.
Maar The Ramblers be
stonden niet meer".
Het was een zwarte periode
voor de liefhebbers van het
orkest, dat- met prachtige
swingende arrangementen,
een aantrekkelijke show en
simpele vocalen een onge
kende populariteit had be
reikt. The Ramblers, dat
stond voor muzikaal luister
en kijkgenot, voor dierbare
herinneringen aan momen
teel wat kinderachtig aan
doende liedjes als „Wie is
Loesje" en „Het boemeltje
van Purmerend", maar ook
voor de pan uitspattende in
strumentale composities als
„Bouncing in Bavaria" en de
The Ramblers nu, gefotografeerd tijdens een optreden vorige maand in Scheveningen.
aanschaffen. Ik heb daarna
de hele collectie gekocht".
Het waren de jaren dat The
Ramblers op het toppunt van
hun roem stonden. In 1926
voortgekomen uit het Haagse
beroepsorkestje „The Reso
nance Seven", waarvan pia
nist Theo Udo Masman na
zijn komst resoluut de leiding
overnam en de naam wijzig
de in „The Original Ram
blers", maakte het orkest na
optredens door het hele land
in 1929 zijn eerste plaat. Er
zouden er talloze volgen. De
bekendheid van de band
werd pas echt groot toen de
VARA ze contracteerde als
vast orkest en The Ramblers
bijna wekelijks op de radio te
horen waren. De zin waar
mee Theo Uden Masman elk
radio-optreden afsloot, „Wij
nemen nu afscheid van u met
the Farewell Blues,
maaaaaaaarrrr wij komen te
rug op:...", ligt vele duizen
den Nederlanders nog vers in
het geheugen.
Het was in die jaren met
name trompettist Jack Bul-
terman die zijn stempel op
het orkest drukte. De heer
Blankwaard: „Je kan wel
zeggen dat hij het geluid van
de band bepaalde. Buiterman
was geen geweldige trompet
tist, maar van onschatbare
waarde door zijn composities.
Vrijwel alle succesnummers
waren van zijn hand". Hoe
hoog die composities ook in
ternationaal aansloegen blijkt
uit het optreden dat The
Ramblers verzorgden voor de
BBC. De datum: 9 mei 1940.
Masman
Achteraf zouden de vijf daar
op volgende jaren niet de
meest gedenkwaardige uit
het zestigjarig bestaan blij
ken. The Ramblers bleven
optreden, ook voor de radio,
in een tijd dat velen meen
den dat ze dat niet moesten
doen. Toch moeten we dat
anders zien, zo meent de heer
Blankwaard. „Masman heeft
regelmatig aanvaringen met
de Duitsers gehad, omdat hij
Engelse en Amerikaanse
nummers bleef spelen. Hij
had nogal een grote mond, en
hij probeerde de twee Joodse
orkestleden Sem Nijveen en
Sal Doof zolang mogelijk bij
zich te houden. Zelf had hij
ook een Joodse onderduiker
in huis, dus hij zat in een
moeilijk parket. Het ligt dus
allemaal iets genuanceerder
dan wel eens gedacht werd.
Daarnaast valt moeilijk te be
schrijven hoeveel vreugde
die muziek duizenden Neder
landers gebracht heeft in die
moeilijke jaren".
Helemaal ongeschonden
kwamen The Ramblers de
oorlog niet door. Sal Doof,
die niet wilde onderduiken,
werd in Duitsland omge
bracht. The Ramblers moch
ten na de oorlog een half jaar
niet meer onder eigen naam
optreden, en Theo Uden
Masman mocht het orkest
enige tijd niet meer leiden.
Nieuwe, veelal Amerikaanse
sterren eisten in de nasleep
van de oorlog de aandacht
voor zich op en de monopo
liepositie die The Ramblers
lange tijd hadden op het oor
van de luisteraar bleek door
broken. Hoewel het contract
met de VARA in de na-oor-
logse jaren gewoon werd
voortgezet taande de belang
stelling. Jack Buiterman en
Ferry Barendse verlieten het
orkest, en het geluid van The
Ramblers was misschien van
af dat moment niet meer het
zelfde.
Er volgden nog een aantal
hits, gecomponeerd door
Wim Poppink, maar zo popu
lair als „Loesje" zouden deze
nummers met titels als „Piet
poets je tanden" en „The
Ramblers gaan naar Artis"
niet worden. Eind vijftiger-
begin zestiger jaren spelen
The Ramblers nog hits van
vaderlandse sterren als Rob
de Nijs, treden ze op in TV-
programma's met Dorus en
Theo Eerdmans, maar de
VARA ziet het niet echt
meer met ze zitten en besluit
tot een eind aan de verbinte
nis. Theo Uden Masman
overleed een jaar later.
Revival
Sindsdien is het eigenlijk een
beetje vallen en opstaan ge
worden met The Ramblers.
Tien jaar later kwamen ze
sterk terug onder leiding van
Jack Buiterman met diverse
radio-optredens, onder meer
in het veelbeluisterde pro
gramma Hartje Amsterdam
van de TROS. Maar de revi
val was van korte duur. Bul-
terman, de inspirerende lei
der, overlijdt in 1977, en in
'79 lijkt het doek definitief te
vallen als de TROS de sa
menwerking stopzet. The
Ramblers worden een gele
genheidsorkest, dat onder lei
ding van Marcel Thielemans
door het land optreedt en ook
nog radio-optredens doet,
maar uiteraard (de leeftijd
speelt ook een woordje mee),
minder frequent dan daar
voor.
De heer Blankwaard: „Na
tuurlijk is er in de loop der
jaren heel wat veranderd,
ook aan de bezetting. Maar
wat altijd is gebleven is de
sfeer, de show, de humor.
Wat ze nu spelen is voorna
melijk uit de dertiger en
veertiger jaren, toen ze hun
hoogtepunt hadden. Maar
ook het modernere repertoire
komt aan bod. Het is nog
steeds een goed orkest". En
dan, plotseling boos: „Waar
ik me enorm aan erger is dat
niemand het initiatief neemt
om nu ter gelegenheid van
dit jubileum een langspeel
plaat uit te brengen van het
huidige orkest. Ik ben een
doordrammer, en ik heb het
plan om aandelen te verko
pen voor het maken van de
plaat. Uit de verkoop kunnen
later de aandeelhouders te
rugbetaald worden en het or
kest. Dat moet ik er overi
gens ook nog van overtui
gen".
Vooralsnog staat eerst de vie
ring van het zestigjarig jubi
leum zelf op het programma.
De heer Blankwaard consta
teert in dat licht bezien een
toenemende belangstelling
voor The Ramblers. „Als ik
het vergelijk met het vijftig
jarig bestaan, sta ik ver
stomd. Vrijwel alle omroepen
doen er wat aan, er komt een
expositie in de muziekbiblio
theek in Middelburg, gekop
peld aan een optreden op 13
september en de AVRO ver
zorgt een rechtstreekse uit
zending vanaf de Firato op 6
september. Het is meer dan
ik had gedacht".
KOOS VAN WEES
NEW YORK De Amerikaanse thrillerschrijver Stanley Ellin,
van wie veel boeken voor films werden bewerkt, is in een zie
kenhuis in Brooklyn, New York, op 69-jarige leeftijd gestorven.
Ellin, die in 1936 afstudeerde, was eerst werkzaam als leraar,
staalarbeider en melkboer voordat hij in 1946 besloot zich volle
dig op het schrijven te storten. Zijn eerste roman, The Specialty
of the House, verscheen in 1947. Het boek werd voor de televisie
bewerkt en in 1959 met Robert Morley in de hoofdrol uitgezon
den. Ellin's laatste roman, Very Old Money, stamt uit 1985. Veel
van zijn omvangrijk oeuvre werd later tot films bewerkt. Zo
kreeg The Key to Nicholas Street (1952) als film de titel Leda
die in 1961 werd uitgebracht met Jean-Paul Belmondo in de
hoofdrol. Dreadful Summit (1948) werd in 1951 de film The Big
Night, waarin John Barrymore Jr. de hoofdrol speelde. De film
Nothing but the Best, waarin Alan Bates in 1964 schitterde, was
gebaseerd op een in 1952 gepubliceerd verhaal genaamd The
Best of Everything. In 1967 speelde Orson Welles de hoofdrol in
The House of Cards, een film naar het gelijknamige boek van
Ellis.
„Zuiderzeeblues". Oud of
jong. The Ramblers maakten
muziek die bijna iedereen
kon waarderen. „Ze waren
enorm populair. Ik kan me
een dag herinneren waarop
ik met een aantal vrienden
om vier uur 's ochtends voor
het Haagse Gebouw voor
Kunsten en Wetenschappen
stond voor een kaartje voor
een van hun optredens. De
kassa ging pas om tien uur
open. Het tekent de populari
teit die ze toen hadden", al
dus de heer Blankwaard.
Besmet
Hijzelf raakte met de Ram-
blers-bacil besmet toen hij op
elfjarige leeftijd met zijn ou
ders in de Cineac-bioscoop op
het Buitenhof een filmpje zag
over hoe een grammofoon
plaat werd gemaakt, Waarbij
de muziek van The Ramblers
als voorbeeld werd gesteld.
„Ik was meteen gegrepen.
Alles wat ik had heb ik van
de ene op de andere dag van
de hand gedaan om mijn eer
ste Ramblers-plaat te kunnen
Ansichtkaart van The Ramblers op hun hoogtepunt, inclusief
een persoonlijke groet van Theo Udo Masman.
S
AMSTERDAM De Am
sterdamse Kunstraad wil
dat burgemeester en wet
houders van de hoofdstad
overleg beginnen met in
stanties op het gebied van
de fotografie over de ves
tiging van een Amster
dams fotoarchief. De raad
wil ook dat daarvoor nu al
geld in de begroting
wordt opgenomen.
De kunstraad meent dat nu
minister Brinkman van WVC
het Nederlands Foto Archief
aan Rotterdam heeft toegewe
zen, Amsterdam een eigen ar
chief moet opzetten. Dit vooral
omdat zou zijn gebleken dat bij
allerlei betrokken foto-instan
ties grote weerstand tegen de
verhuizing naar Rotterdam be
staat. Bovendien vindt de
kunstraad dat Amsterdam de
voedingsbodem was voor een
belangrijk deel van de fotocul
tuur.
Er dreigt nu, evenals bij de
vestigingsperikelen rond het
architectuurinstituut, een
nieuwe machtsstrijd te ont
branden met als inzet het bezit
van in de loop der decennia
door particulieren behoedzaam
opgebouwd hoofdstedelijk cul
tuurgoed, aldus de kunstraad.
Gezien de voortrekkersrol die
Amsterdam heeft gespeeld in
het fotografiebeleid stelt zij
daarom dat de gemeente - los
van de plannen van de rijks
overheid - nu maar voorwaar
den moet scheppen voor het
behoud en de verdere ontwik
keling van de hoofdstedelijke
archieven. De Amsterdamse
wethouder voor cultuur Luim-
stra heeft onlangs al toegezegd
de mogelijkheid voor de vesti
ging van het Amsterdamse
foto-archief te willen onder
zoeken. Zij deed dat naar aan
leiding van een voorstel daar
toe door het PvdA-raadslid
Cnoop Koopmans.
klank te geven, teveel uit te
bouwen en-het negatieve ef
fect was een vrijwel eenslui
dend klankpatroon. De Passa-
caglia van Bijster en Fantasie
en fuga van Andriessen zijn
weliswaar geen uitbundige of
spirituele werken, maar in
deze introverte benadering ge
beurde muzikaal te weinig.
Technisch leverde het pro
gramma geen problemen op,
Van der Steen nam ook lessen
bij Marie-Claire Alain en Isoir
en hij kent zijn vak. Zou hij in
Parijs zo de Vier fantasiestuk
ken van Vierne geleerd heb
ben, zo bijna onwezenlijk van
klank? Verfijnd mag zijn spel
zeker genoemd worden, maar
ook de Fantasia van Franck
was om in een glazen kastje te
zetten, zo breekbaar en teer.
Sortie van Franck werd niet
de „uitsmijter" waar dit con
cert behoefte aan had.
AT>PTA.A N TT
Concert door Piet van der Steen op
het Cavaillé Coll-orgel van de Waal
se Kerk onder auspiciën van het
Haags Orgel Kontakt met werken
van Duruflé, Bijster, Andriessen,
Vierne en Franck.Waalse Kerk, Den
Haag.
De Waalse Kerk aan het
Noordeinde heeft het oog wei
nig te bieden. Het strakke
kerkgebouw - naar een ont
werp van J. Duyfhuis - biedt
sinds 1808 onderkomen voor
de Walen, voor die tijd had de
Waalse gemeente de Hofkapel
op het Binnenhof in gebruik.
De kerk heeft het oor meer te
bieden. Nadat het oorspronke
lijke orgel van Kiinckel ver
kocht was werd een bouwop
dracht verleend aan de grote
Franse orgelbouwer Cavallé
Coll. Het 2-klaviers instru
ment was in 1805 gereed. Het
werd niet zijn meest indruk
wekkende orgel, bovendien
zou het instrument zich meer
kunnen ..uitleven" in een gro
tere kerkruimte. Niettemin, na
de restauratie in 1984 zou het
zonde en jammer zijn het orgel
niet te gebruiken.
Johann Lemckert benut het
en tijdens de restauratie van
de Grote Kerk heeft ook het
Haags Orgel Kontakt de Waal
se Kerk in de verdeling opge
nomen. Gisteravond concer
teerde Piet van der Steen, hij
is verbonden aan de Oud Ka
tholieke Kathedrale Kerk te
Utrecht en docent aan de mu
ziekschool te Purmerend.
Vorige maand overleed de
Franse componist Maurice Du
ruflé en omdat hij leraar was
van Piet van der Steen werd
hij gisteravond herdacht met
een korte Prélude. Een ingeto
gen compositie wonderwel
passend bij het totale program
ma met werken van Bijster,
Andriessen, Vierne en Franck.
Het was alsof de concertgever
hpvrepM wa<! het nrn»l téveel
BOTTERDAM Er komt een derde concert van de popster
.Prince en zijn groep The Revolution. Het wordt op 19 augustus
gegeven in Sportpaleis Ahoy' in Rotterdam. De kaarten voor de
concerten op 17 en 18 augustus waren gisteren in enkele uren
.uitverkocht. Die voor het extra concert moeten nog worden ge
drukt. Ze kunnen niet voor woensdag aanstaande aan de man
gorden gebracht aldus de impresario. Mojo Concerts uit Delft.