Gustavo Gutièrrez, christen en theoloog Paus waarschuwt kerk Brazilië voor opleiding basisgemeenten aan tafel £eidóeSomo/n£ QeidóaQomant kerk wereld Bijbel vertaling voor 30 miljoen Koerden - IKON BRENGT VADER VAN BEVRUDINGSTHEOLOGIE OP HET SCHERM Socialistisch manifest brieven van lezers weer Wisselend bewolkt ACHTERGROND VRIJDAG 25 JULI 1986 PAGINA: Bijbelse planten in Hamburgse tuin In een niet toegankelijk gedeelte van de botanische tuin van Hamburg kweekt de Franse tuinman Patrice Huet kruidige koriander, kalmoes voor de vervaardiging van parfums, wijn stokken en andere planten uit de Bijbel. Op nauwelijks dertig vierkante meter groeien sinds 1979 linzen (de peulvrucht waarvoor Ezau ooit zijn eerstgeboorterecht verkocht), de bit tere alsem en een walnotenboom. Bovendien groeien er de groenten waarnaar de Israëlieten volgens het bijbelboek Nu- meri in de woestijn snakten: prei, uien en knoflook. Een groot probleem voor de Franse tuinier is het vochtige klimaat in Hamburg waar de planten uit het gebied van de Middellandse Zee maar moeilijk aan kunnen wennen. Blasfemistische Jezusfilm „Blasfemisch" is de korte en duidelijke omschrijving uit christelijke kring van de kortgeleden uitgebrachte Jezusfilm, vervaardigd door Michael Brinntrup, afkomstig uit het Ber- lijnse ondergrondcircuit. De film, die in tal van bioscopen draait, wordt aangeduid als een „religie-satire". Volgens de maker, die zelf de hoofdrol speelt, gaat het hier om een „grappig-brutale vervreemding van de geschiedenis van Jezus". De „grappige" film van Brinntrup wordt grotendeels gevuld met scènes over drank gebruik als onderdeel van het leven van Jezus en de twaalf discipelen. Het enige wat men met liegen bereikt, is niet geloofd te worden als men de waarheid spreekt. AritloUlet Het Koerdisch Bijbelin stituut heeft vijftien ver talers en deskundigen ingeschakeld om een volledige bijbelvertaling te verzorgen. Het insti tuut verwacht dat de vertaling dertien jaar zal vergen. De Koerden wonen verspreid in Turkije. Iran, Irak, Syrië en de Sovjetunie. Volgens het bijbelinstituut is het een ge volg van „de ironie van de geschiedenis, dat een volk uit de streek waar Abrahams wieg heeft gestaan en waar zich een wezenlijk deel van de bijbelse geschiedenis heeft afgespeeld, niet beschikt over de bijbel in de eigen taal". Het instituut heeft al voorzet ten voor de vertaling gege ven, door de uitgave van het evangelie naar Lucas in het Koerdisch en het uitbrengen van beeldverhalen in over bijbelse geschiedenissen, be stemd voor jongeren. In West-Duitsland wonen rond een half miljoen Koer den, die vrijwillig bijdragen aan het werk van het Koer disch Instituut. Het vertaal werk wordt hoofdzakelijk door vrijwilligers verricht die slechts een kleine vergoeding ontvangen. Het Koerdisch behoort tot de Iraanse taal groep. Bedevaart Banneux Op het Hoogfeest van Maria's Tenhemelopneming (15 au gustus) zal een bedevaart worden gehouden naar Mari a's Genade-oord in Banneux- Notre-Dame, in de Belgische Ardennen. De bedevaart, die één dag duurt, vertrekt on der meer vanuit Den Haag, Leiden en Delft. Geestelijk leider is pastoor J. van Win kel uit Rotterdam. Kosten: zeventig gulden per persoon. Opgave: 070 651321. Paus Johannes Paulus II heeft in een boodschap aan de conferentie van religieuzen in Brazilië gewaarschuwd voor een onvoldoende opleiding van jonge religieuzen in kleine basisgemeen schappen. Volgens de paus behoort de oplei ding niet in deze ge meenschappen, maar in de kloosters plaats te hebben. Alleen daar kan aan de pedagogische ei sen van de kerk voldoen, aldus de paus tot de reli gieuzen, die deze week in Sao Paulo hun veer tiende algemene verga dering houden. De paus eist dat de jonge reli gieuzen in Brazilië een pas sende en volledige opleiding in overeenstemming met het kerkelijk leergezag krijgen. De grote behoeften op het ge bied van de zielzorg en de talrijke uitzonderlijke situa ties in Brazilië eisen een at tente keuze van priester-stu denten, een opleiding tot ge hoorzaamheid, een juist be grip van de tekenen van de tijd en bovendien een totale gehoorzaamheid aan de bis schoppen, aldus de paus. Hij vindt dat de Braziliaanse rooms-katholieke kerk meer dan elke andere kerk behoef te heeft aan dynamische ziel zorgers, vooral omdat er on voldoende roepingen zijn. De paus waarschuwt voor het „activisme" waartoe religieu zen kunnen vervallen, omdat dat kan leiden tot „geestelij ke leegheid en een vroegtij dige vermoeidheid". Brazilië heeft het grootste aantal gedoopten van alle landen in de wereld. Boven dien bepaalt Brazilië met zijn meer dan driehonderd bis schoppen het lot van de La- tijnsamerikaanse kerk. In het land ziin meer dan 38.000 vrouwelijke religieuzen en 7716 paters actief. Meer dan de helft van de bisschoppen is lid van een religieuze orde. Er zijn 107 vrouwenkloosters ,j*_ *4?ÜÈ Paus Johannes Paulus II, op de foto tijdens de audiëntie van deze week. heeft de Braziliaanse religieuzen onderhouden over de kerkelijke opleiding. en 19 mannenkloosters. Ruim zich voor op het priester- 2500 religieuzen bereiden schap. Ook Khomeini doet mee aan wereld gebedsdag Ook de Iraanse leider Kho meini zal een afgevaardigde sturen naar de gebedsdag voor de vrede, waar alle we reldreligies op uitnodiging van paus Johannes Paulus II op 27 oktober in Assisi aan deelnemen. Khomeini stuurt een shiiti- sche geestelijke, Sheyhk Sal man Ghaffari, die wordt ge zien als de opvolger van de vertrekkende Iraanse ambas sadeur bij de H. Stoel, Seyed Hadi Khosrovshahian. In een interview met het katholieke maandblad „Trenta Giorni" verklaart de ambassadeur erop te vertrouwen dat het in Assisi om een nuttige bijeen komst zal gaan, „waar een oprechte en verstandige dia loog" wordt gevoerd. Behalve de Rooms-Katholie- ke Kerk nemen aan deze ge bedsdag deel het Orthodoxe patriarchaat, ook dat van Moskou, de Anglicaanse Kerk, tot de Wereldraad van Kerken behorende prote stantse Kerken, en vertegen woordigers van het joden dom, buddhisme, de islam, het hinduïsme, shintoïsme en taoïsme. Inzameling De Zuidafrikaanse aartsbis schop Desmond Tutu heeft gisteren, samen met rabbi Assabi van de unie van libe rale joodse gemeenten in Zuid-Afrika, twaalf ton kle ren en huishoudelijke arti kelen gezegend. De kleren en artikelen zijn ingezameld door de bevolking van Jo hannesburg en bestemd voor de zevenduizend dak loze zwarten, die hun onder komen verloren na de rellen tussen radicale en conser vatieve groepen in hun woonwijk Crossroads. Duitse theoloog uit ziekenfonds vanwege abortusfinanciering „Met mijn gezin wil ik niet langer medeschuldig zijn aan de elk jaar terugkerende moord op 300.000 kinderen, alleen al in de Duitse Bonds republiek, door toepassing van abortus, wat ik beschouw als de grootste misdaad in Duitsland begaan sedert het Derde Rijk". Deze verklaring geeft de 35-jarige evangeli sche theoloog dr. Werner Neuer uit West-Duitsland voor zijn besluit uit het zie kenfonds te stappen. Via het Duitse ziekenfonds kunnen zwangere vrouwen hun abortus laten financie ren. Eerst had Neuer, die via zijn bijdrage daaraan niet wil meebetalen, geprobeerd het ziekenfonds gevraagd of hij een percentage van de pre mie mocht inhouden als sym bolisch verzet. Maar het fonds deelde mee dat daar voor de wettelijke basis ont brak. De theoloog roept op tot „compromisloos verzet tegen de financiering van abortus door het ziekenfonds", dit in navolging van andere belij dende christenen, zoals de communiteit Agnus Dei uit Bodman aan het Bodenmeer. „Voordat ik theoloog was, was ik christen en dat hoop ik nog steeds te zijn, ook vijftien jaar na het verschijnen van mijn „Theologie van de Be vrijding". De vader van de bevrijdingstheologie, Gustavo Gutièrrez uit Peru is vanavond als ge lovige en als theoloog te zien in een uitzending van de Ikon (22.45 uur, Nederland 2). Vanwege zijn grote theologisch- wetenschappelijke, ker kelijke en politieke bete kenis verleende de Ka tholieke Universiteit van Nijmegen hem zeven jaar geleden uit handen een eredoctoraat Vanavond komt hij als mens voor het voetlicht. Gustavo Gutièrrez probeert te leven volgens de bijbelse „wet van de vrijheid". „Vrij heid, niet om alles te gebrui ken waar ik zin in heb, maar om God meer lief te hebben en solidair te zijn met alle gevolgen vandienmet mijn broeders en zusters, in het bijzonder met de armen en onderdrukten van mijn land." Gutièrrez is zelf afkomstig uit een arm milieu. Hij is 57 jaar oud, klein en gedrongen van postuur. Zijn gezicht ver toont onmiskenbaar Indiaan se trekken. Hij werd geboren in een sloppenwijk in Lima, de hoofdstad van Peru. Zijn ouders, eenvoudige mensen, hadden geen enkele oplei ding genoten. Na zijn middel bare school studeerde Gutièr rez eerst medicijnen, maar al snel vertrok hij naar Europa om er Leuven filosofie en psychologie en in Lyon en Rome theologie te studeren. Terug in Peru werd hij tot priester gewijd en benoemd tot docent voor „theologie en sociale wetenschappen" aan de katholieke universiteit in Lima. Steeds bleef hii pastoraal werk doen, het liefst in de arme buurten, onder de rook van Lima. Theologie, zo be nadrukt hij voortdurend, is een afgeleide bezigheid. Voorop staat de pastorale praktijk, verbonden met de christelijke basisgemeen schappen, waarin christenen samenkomen om de proble men van alledag met elkaar te bespreken, het geloof te beleven en te vieren. Basis In die basisgemeenschappen werd de bevrijdingstheologie in de jaren zestig geboren werd. De kerngedachten er van werden door de Latijnsa- merikaanse bisschoppen in 1968 in Puebla tot de hunne gemaakt. Maar Gustavo Gu tièrrez heeft als eerste de er varingen van onderdrukking en bevrijding in christelijk perspectief verwoord, in een theologische synthese. In 1972 schreef hij zijn boek „Theologie van de Bevrij ding", dat in vele talen ver taald een ongekend wereld succes werd. Als Gutièrrez het over bevrijding heeft, dan bedoelt hij niet alleen een economische en politieke bevrijding, waarvan het Va- ticaan en enkele Nederlandse bisschoppen de bevrijdings theologen wel eens willen verdenken. Gutièrrez: „On der bevrijding versta ik een complex proces: in de eerste plaats het loskomen uit een situatie van ongerechtigheid en uitbuiting, waarin de meerderheid van de Latijnsa- merikaanse armen en de mensheid leeft. Daarnaast betekent bevrijding ook de opheffing van alles wat men sen verhinderd tot volledige ontplooiing te komen. En uit eindelijk gaat het om de be vrijding uit de zonde, uit de gebroken verhouding van de mensen onder elkaar en van de mensen tot God. Als Gutierrez spreekt over de „armen" kijkt hij ze recht in het gezicht. De armen, dat is het gelaat van de indianen, van de Afro-Amerikanen, van de campesinos (boeren), van de arbeiders, van de krotbewoners, van de werk lozen, van de ondervoede kinderen. Gustavo Gutièrrez, vader van de bevrijdingstheologie. bestreden worden. Armoede is niet iets onschuldigs of na tuurlijks, het betekent de dood in de meest letterlijke en fysieke zin van het woord. De materiele armoede ver nielt het leven van de meer derheid van de Latijns-Ame rikaanse bevolking vanwege het gebrek aan primaire le vensbehoeften: werk, voed sel, huis, gezondheid, grond. Armoede is niet toevallig het gevolg van gebrek aan na tuurlijke hulpbronnen, maar het resultaat van een econo misch, sociaal en politiek sy steem op wereldschaal, dat een minderheid rijk maakt en bevoordeelt. „Armoede is niet mooi, niet menseliik, het is de dood", aldus de bevrij dingstheoloog. De vraag die hij zich gesteld heeft is: Hoe spreken over God, over leven, als wreed wordt gemoord? Hoe praten over verrijzenis van de Heer daér waar de dood heerst over kinderen, vrouwen, ar men en inheemse mensen?" Gustavo Guti'errez heeft haast met een antwoord op die brandende vraag. Zo kan hij tijdens het televisiege sprek met zijn Nijmeegse col lega prof. dr. Jacques van Nieuwenhove ook geen mo ment stilzitten. Al is het een ontmoeting tussen twee pro fessoren, toch is het een boei end en indringend geloofsge sprek geworden. THEO KRABBE. Wittebonen-groentesalade met brood en Mon-Choucrème trifle vegetarisch De benodigdheden voor twee zijn: 250 g gedroogde of 1 liter blik of pot witte bonen, zout, 2 eieren, een kwart krop sla, stukje komkommer, 2 tomaten, peterselie, uitje of sjalot, 2 lepels azijn, peper, 1 lepel olie, ketjap; (volkoren) (stok)brood; half pakje Mon Chou, 1 lepel koffieroom, 1 theelepel ci troensap, tuinkruiden (bieslook, peterselie, dille, ker vel); 2 plakken cake, 1 lepel jam, 2 lepels heet water, (glaasje medium sherry), 100 g frambozen of aardbeien, basterd suiker, 3 dl gele vla, (0,5 dl slagroom, 10 g basterdsui ker), chocoladevlokken. Was de gedroogde witte bonen vanavond een keer en zet ze onder koud water met weinig zout weg. Kook de bonen mor gen in het weekwater in ruim een uur gaar. Laat de bonen (ook die uit blik of pot) uitlekken. Kook de eieren acht mi nuten, laat ze schrikken en pel ze. Was de hele slablaadjes, laat ze uitlekken en beleg er een schotel mee. Snijd de kom kommer en tomaten in blokjes. Knip de peterselie fijn. Snijd ui of sjalot klein. Meng een sausje van azijn, zout, peper en olie en schep er bonen, komkommer, tomaten, peterselie en ui of sjalot door. Breng het mengsel op smaak met zout, azijn en ketjap en leg het op de sla. Garneer met parten ei. Meng de Mon Chou met koffieroom en citroensap en doe er flink wat fijngeknipte tuinkruiden bij. Leg de in blokjes gesneden cake in een glazen schaal, spren kel er eerst een mengsel van jam en heet water over en dan desgewenst de sherry. Leg de schoongemaakte vruchten op de cake en bestrooi ze naar smaak met basterdsuiker. Leg er na een uur de vla op en garneer die met chocoladevlokken en eventueel stijf geslagen room. De westerse media hebben deze week een opmerkelijk cument gepubliceerd, waarin hoge Sovjet-functionaris r pleiten voor radicale economische en politieke hervorm gen. Uit het zeventien pagina's tellende manifest blijkt dat 7 opstellers ernstig bezorgd zijn over de huidige situatie in bi Sovjet-Unie; met de economie gaat het nog steeds niet g a en de bureaucratie viert nog steeds hoogtij. Het moet and zo is de conclusie. SOVJET-LEIDER Gorbatsjov vindt dat ook; hij heeft 01 genzeggelijk een frisse wind door het land doen waaien het manifest, dat opgesteld zou zijn door „denktanks" re de Sovjet-leider, is daar waarschijnlijk een uitvloeisel Een paar voorbeelden van onder Gorbatsjov doorgevoi veranderingen zijn: de drastische verjonging van het pai kader, een grotere openheid en een grotere slagvaardigh zoals blijkt bij de onderhandelingen over (kern)wapens. laatste is niet onbelangrijk, want de Russische econoi zucht onder het gewicht van de defensie-uitgaven. AaN de andere kant moet niet vergeten worden dat zest1 maanden Gorbatsjov nog te kort is om conclusies te trekk Het is te vroeg om te stellen dat er wezenlijke veranderini in de Sovjet-samenleving plaatsvinden. Overigens blijft 1 de vraag in hoeverre het partij-apparaat Gorbatsjov hin< bij zijn vooruitstrevende plannen. Het manifest gaat overigens verder dan de ideeën I Gorbatjsov, voor zover die nu in het Westen bekend zijn. I leider is wel voor economische hervormingen, maar lijkt niet toe aan de in het document bepleite politieke hen t mingen. Die voorstellen verschillende politieke grcxÊ: ringen, vrijheid van meningsuiting en persvrijheid voor Russische begrippen wel erg ver, hoewel democrti naar westers model nog heel iets anders is. Bovendien: volgens de opstellers van het manifest kan niet getornd vi 1 den aan de socialistische grondslagen van de Sovjet-mi 1 schappij. De vraag blijft wat er nu met het manifest gaat gebeui11 Dat het zolang binnenskamers is gebleven en dat het mi terie van buitenlandse zaken het stuk nu „een provoca 'j noemt kan tekenend zijn, maar betekent niet dat de in stuk genoemde ideeën definitief van de baan zijn. Het manifest bestaat en zou een aanzet kunnen geven een fundamentele discussie in de Sovjet-Unie, die onder C batsjovs voorgangers absoluut niet mogelijk was. Het is g jj dat de Russen inzien dat hun systeem slecht werkt. De no e zakelijke drastische hervormingen én de openheid die d 1 van het gevolg is, kunnen leiden tot meer begrip en be r betrekkingen tussen Oost en West. Bneven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Overbevolking De aarde is vol. Vijf miljard mensen en meer kan niet, want dan is er geen eten meer voor die stakkers. Maar dan gaan mijn doodgewone ge dachten toch wel eens wat verder. Ieder mens op deze wereld is belangrijk of hij nu een bruine, zwarte of blaf' huid heeft. Niet één vraagt om het leven. Alsa „heren deskundigen" zouden praten over die miljard bewapening en eens de helft van zouden steden voor wereld voedse !l ontwikkeling, dan zoudei best veel dingen verande^ Amerika geeft de boeren subsidie op hun graano schot, hoewel er wel Amer nen zijn die van de gaarl ken hun eten halen. Waar wij in Godsnaam mee bezi deze dwaze wereld? Mon teel gaan wapens voor eten3 is het de bedoeling dat een derde wereldoorlog mensdom weer in evenw' komt? Dat zou wel een vend vooruitzicht zijn. J. van Velzen, ZOETERWOUDE. DE BILT (KNMI) Boven de Azoren ligt een hogedrukge- bied waarlangs aan de noord flank depressies van New- Foundland naar Scandinavië trekken. Boven de Oceaan en W-Europa blijft daarbij -een krachtige westelijke stroming staan. Het ziet er naar uit dat Nederland zich zal bevinden in het overgangsgebied tussen het wisselvallige weer en koe le weer in Schotland en Scan dinavië en het vastere zomer weer in Frankrijk en het Al pengebied. Morgen is er naar verwachting veel bewolking met kans op enige regen. Door luchtdruk- stijgingen boven Frankrijk wordt drogere lucht aange voerd. Hierdoor kan zondag op overwegend zonnig weer wor den gerekend waarbij de maximum-temperatuur boven de 20 graden komt te liggen. Weersvooruitzichten' voor di verse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Veel bewol king en enkele buien. Middag- temperatuur van 16 graden aan de westkust tot 21 in het binnenland. Groot-Brittannië en Ierland: Wisselend bewolkt en vooral in Ierland en Schotland regen. Middagtemperatuur van 16 graden in Noord-Schotland tot 23 in Zuidoost-Engeland. Benelux en Duitsland: Zater dag enkele buien, zondag op de meeste plaatsen droog en geleidelijk meer zon. Middag- temperatuur zaterdag van 18 graden op de Wadden tot 24 in Zuid-Duitsland, zondag enkele graden hoger. enkele buien. Zondag drooj perioden met zon. Middagt peratuur van 20 graden la de Kanaalkust tot 30 in zuiden. Spanje en Portugal: Zatei wisselend bewolkt en plaa lijk een regen- of onweers Zondag flinke zonnige pe den. Middagtemperatuur 22 graden in het noordwe tot 30 in het zuidoosten, in binnenland hier en daar bo de 30 graden. Italië en Joegoslavische h Zaterdag droog en zon Zondag enkele onweersbu Middagtemperatuur tussen en 33 graden. Alpengebied: Zaterdag nog kele buien, zondag perio met zon en op de meeste pl sen droog. Middagtemperal tussen 22 en 26 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN Weer Nu Min B Amsterdam motregen 18 12 Zd. Limburg j Aberdeen i Athene c Kopenhagen h.be' Malta Moskou onbew. 24 16 motregen 23 15 >ribew. 31 15 iw.bew. 24 20 iw.bew. - 22 >nbew. 31 19

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2