Atheïsme blijft troef in China CëidócSoma/ „Achter elke naam ligt de geschiedenis van een mens" aan tafel ACHTERGROND Benoeming kritische pater in VS op losse schroeven kerk wereld Scientology-sekte moet 75 miljoen betalen aan uitgetreden lid in VS Bouw klooster Auschwitz voorlopig gestaakt WITTE PATERS VERHUIZEN MET HUN KERKHOF Verschuiving in Midden-; Oosten In de gespannen situatie in het Midden-Oosten kan! constatering meer betekenis worden gehecht dan gei bij de beoordeling van het wazige jargon van politici, tiek van sommige Arabische broeders heeft koning vastberaden afgewezen: hij zal zelf wel uitmaken wl ontmoeten. Met de besprekingen tussen Hassan enl derhalve toch een stap in de goede richting gezet. 1 nieuw wat beweging gebracht in het verstarde poli( troon in het Midden-Oosten. Het overleg tussen Peres en koning Hassan heeft, de beperkte resultaten, toch iets in gang gezet waar situatie kan wijzigen. De reis van Peres heeft ongetw eenheid in het radicale Arabische kamp verder onde Alleen Syrië heeft de diplomatieke betrekkingen n rokko verbroken, terwijl Libië, Algerije en Irak vol met een veroordeling van de stap van koning Hassan historische bezoek van de Egyptische premier Anw« werd indertijd heel wat fellër gereageerd. Het is tyj voor de situatie dat de onverzoenlijke Palestijnse bevi beweging de Marokkaans-Israëlische besprekingen e vaarlijke stap" heeft genoemd. 1 QeidóaQowuvnt DONDERDAG 24IUU 1986 PAC Paus: Ook engelen kunnen zondigen Paus Johannes Paulus II heeft gisteren tijdens zijn openbare au diëntie gezegd dat engelen, net als mensen, kunnen zondigen. De wereld van de pure geesten lijkt te zijn verdeeld in goed en kwaad, zei de paus. Die scheiding is niet door God geschapen, maar gebaseerd op de vrijheid van die wezens. Ook engelen hebben een vrije wil, aldus de paus. De bisschoppenconferentie van de Verenigde Staten heeft een commissie van drie bisschoppen benoemd die moet nagaan of de jezuïet Mi chael Buckley aanvaardbaar is in twee van hun advies commissies. Om het onderzoek is ge vraagd door behoudende ka tholieke kringen die hebben ontdekt dat pater Buckley tien jaar geleden een verkla ring heeft ondertekend, waarin kritiek werd geleverd op het standpunt van het Va- ticaan dat vrouwen nooit priester zullen kunnen wor den. In 1977 noemde Buckley het „noch een overbodige luxe, noch een zuiver rhetorische kwestie" om af te wijken van de kerkelijke leer. Als Buc kley daarmee alleen de Vati caanse argumenten tegen de wijding van vrouwen be streed, kan dat geaccepteerd worden. Maar als hij de con clusie van het Vaticaan ver wierp is het kerkgezag in ge ^ding en kan hij niet makke "lijk als adviseur van de bis schoppen optreden. De ongelovigen geloven het ongelooflijkste. K. H. Mlskotte „Alle leden van de com munistische partij van China zijn atheïisten: zij zijn er vast van overtuigd dat op de lange duur de godsdienst vanzelf zal verdwijnen". Dat heeft Jiang Ping, onderdirec teur van de afdeling Ver enigd Front van de Chi nese Staatsraad verklaart. Deze afdeling bepaalt de politiek van de volksre publiek jegens de gods dienst, die vervolgens tot uitvoering wordt ge bracht door het bureau voor religieuze zaken. Volgens Jiang Ping is de uit spraak van Karl Marx dat godsdienst de opium van het volk is. absoluut geen gepas seerd station. Hij schrijft dat in een artikel in de „Rode Vlag", het officiële orgaan van de communistische partij in China. Het artikel van Jiang staan lijnrecht tegenover eerdere geluiden uit China, waaruit opgemaakt kon worden dat er sinds de dood van Mao lang zaam maar zeker meer vrij heid van godsdienst in het land kwam. De klassieke af wijzende houding tegenover religie werd in 1985 nog aan gevochten op een vergadering van de Politieke Consultatie Commissie. De protestante Zhao Fusan leverde toen kri tiek op het officiële atheïsme en werd prompt geciteerd in de officiële Chinese media en in het buitenland. Fusan is di recteur van de Nationale Aca demie voor Menswetenschap pen te Peking. Volgens hem wordt de opening die China maakt naar de rest van de wereld, gediend door een be ter begrip van andere cultu ren en de religieuze aspecten daarvan. Hoewel Zhao niet bij name in de „Rode Vlag" genoemd wordt is het duidelijk dat Ji ang hem in zijn artikel te recht wijst. Volgens Jiang blijft het noodzakelijk het at heïsme te propageren, in het bijzonder onder jongeren. Het volk moet op de hoogte wor den gebracht van „de objec tieve wetten van de her komst. het opgaan, blinken en verzinken van de godsdienst", aldus Jiang. Hoewel deze katholieke kathedraal in de Chinese stad Canton na de Culturele Revolutie (1966-1969) weer werd opengesteld, heeft het atheïsme in China nog steeds prioriteit. Het gerechtshof in Los Angeles heeft een oud-functionaris van de Scientolo gy-church een schadevergoeding van 75 miljoen gulden toegekend. Larry Wollersheim, die lid is geweest van de „Sea Organisation", waarin de elite van de sekte zich verenigt, had de sek te aangeklaagd omdat zij hem emotio neel en financieel heeft geruïneerd. Wollersheim verklaarde voor de rech ter dat leden van Scientology zich te buiten gingen aan leugens, trucks en bedrog, zodat hij geen inzicht kreeg in het werkelijk functioneren van dè sek te. Bovendien logen de Scientology- aanhangers tegen hem toen zij beweer den dat hij door actief deel te nemen aan bijeenkomsten van de sekte gezon der, stabieler en een succesrijker za kenman zou worden. Wollersheim be steedde ongeveer 250.000 gulden aan cursussen van Scientology, voor hij tot de ontdekking kwam dat de beloften van de sekte loos waren. Volgens de jury is het vonnis een dui delijk signaal aan de tienduizenden mensen die zich misbruikt voelen door Scientology. De bouw van het omstreden Karmelietessen-klooster in het voormalig concentratie kamp Auschwitz is voorlopig stopgezet. Dat is het resultaat van het joods katholiek topoverleg dat deze week is gehouden. Vooraanstaande katholieke en joodse leiders uit Europa heb ben gisteren verklaard dat de Poolse kampen symbolische plekken zijn. omdat zij een blijvende herinnering vormen aan de vernietiging van zes miljoen joden door de nazi's tijdens de tweede wereldoor log. De katholieke gesprek spartners hebben toegezegd de bouw van het klooster te staken totdat definitief beslo ten is wat er moet gebeuren. Het was de bedoeling het klooster in een voormalig pakhuis langs een van de bui tenmuren van het kamp Auschwitz te vestigen. De plannen van de Karmelie tessen hebben grote beroering veroorzaakt in de Europese joodse gemeenschappen, te meer omdat de Poose autori teiten tot nu toe altijd hebben geweigerd joodse gedenkte kens in Auschwitz te plaatsen, met het argument dat er ook niet-joden in het kamp gestor ven zijn. Eigenlijk praat hij er liever niet over. Ja, de mensen vinden het wel interessant, maar hij houdt niet van die sensatie. De Witte Paters in Boxtel gaan verhuizen en nemen het kerkhof mee waarop hun doden begraven liggen, maar daar gaat het pater Wim Wouters niet om. „Ik ben niet erg gewillig te spreken over de lugubere details van dat kerkhof, het gaat tenslotte om mensen die ik waardeer, mensen waar ik respect voor heb". En gelijk heeft de pater. Het kerkhof verhuist mee omdat je de doden niet laat liggen langs de snelweg die verbreed wordt, omdat je het werk van deze paters wilt blijven eren. Niet om hun herinnering te grabbel te gooien. BOXTEL De sobere stenen kruisen spreken voor zich. Hier liggen broeders begraven, al sinds 1929. En niet zo maar broeders. Hier ligt de kleine geschiedenis van een missie. „Tanza nia", staat op de kruisen te lezen, „Zambia", „Con go" en „Oppervolta". Le vende namen voor Wim Wouters, zelf missie-pater en bestuurslid van de Witte Paters. Enkele be graven broeders heeft hij zelf nog gekend, in Zam bia bijvoorbeeld. Van de anderen kent hij de ver halen. „Achter elke naam ligt de geschiedenis van een mens, van Afrika, maar ook van andere lan den. Hier, deze broeder, die heeft lange tijd in Je ruzalem gewoond. Jaren lang hebben we hier in Boxtel bezoek voor hem ontvangen, in de prach tigste kledij. Nee, we la ten deze mensen niet ach ter". Het klooster van de Witte Paters, waar natuurlijk ook de Witte Zusters bij horen, ligt aan de snel weg Den Bosch Eind hoven. Goed bereikbaar dusf maar minder ge schikt als gewijde plaats. Vooral nu Rijkswaterstaat de weg gaat verbreden en pal voor de deur van het klooster een geluids scherm zal plaatsen. Daarmee is het gedaan met de rust en de ruimte. De paters pakken daarom hun biezen en verhuizen naar Heijthuizen in Lim burg. Met hun doden. Nog voor we goed en wel zit ten laat Wim Wouters al de naam Lavigerie vallen. Met deze kardinaal is het allemaal begonnen, zegt Wim en schenkt een pilsje. Lavigerie, in 1825 geboren en vanaf 1868 bisschop van Nancy, werd in 1869 aartsbisschop van Al giers, in Noord-Afrika. Daar maakte hij kennis met de Is lam en later met „donker Afrika", zoals dat toen heette. „Lavigerie las natuurlijk de boeken van de ontdekkings reizigers Stanley en Livings tone en daar werd hij door ge grepen. Maar meer nog dan door die boeken werd hij ge raakt door de slavenhandel. Hij zag dat dat een gesel voor de Afrikaanse volken was. Daarom trok hij door Europa, waar de koloniale machten zaten, met een anti-slavernij- akte, die hij de regeringen vroeg te ondertekenen. Nee, in Nederland is hij niet ge weest, dat lag te moeilijk van wege de centen die wij met het transport van slaven ver dienden. Maar verder heeft hij overal gesproken en zijn akte werd ondertekend door landen als België, Duitsland, Engeland en Italië". De slavernij was niet het eni ge waar de Afrikaanse bevol king onder leed. Lavigerie zag meer nood, te veel om zelf op de schouders te nemen. Daarom stichtte hij de „Mis sionarissen van Afrika", al snel beter bekend als de „Wit te Paters". Deze paters trok ken de binnenlanden in, nee, niet om te bekeren. „Denk de eerste honderd jaar nog maar niet aan bekeren, probeer eerst maar eens dicht bij de mensen te staan, hun taal te spreken en bij hen te zijn. Daarna kan Afrika bekeerd worden, maar alleen door Afrikanen zelf", was het mot to van Lavigerie. Verkondiging De paters en nonnen die zich vanuit de hele wereld bij La vigerie aansloten wisten dat het hen een ongewis leven te wachten stond, om niet te zeggen: een gewisse dood. Het gemiddelde aantal jaren dat een Witte Pater in Afrika doorbracht was vijf, daarna overleed hij. Eén keer koorts en het was gedaan. Tegen tro pische ziekten als malaria was nou eenmaal nog geen kruid gewassen. In die vijf jaar (gemiddeld; sommige paters werden in Afrika minstens zo oud als ze in Nederland geworden zou den zijn) kochten de paters slaven vrij, bouwden huizen en scholen, hielpen het land bewerken en de (plaatselijke) economie organiseren. Wim Wouters: „Ja, we wilden iets doen voor de mensen daar. En nog. Een vriend van mij, die nog niet zo lang geleden jong gestorven is, zette bij voorbeeld een „Family-far- ming system" op. Daarin leer de hij de mensen hun eigen stukje grond optimaal verbou wen. De missie verstrekte zaad, gaf de cursussen en werkte mee. Aan het eind van het jaar hielpen we dan met de verkoop van de oogst. Ik gaf in die tijd catechese, ei genlijk ben ik altijd het meest Witte Pater Wim Wouters op het kerkhof bij het klooster in Boxtel: „Het gaat om mensen die ik waardeer". met geloofsverkondiging be zig geweest, en mijn vriend kwam naar me toe om te vra gen of er onder mijn leerlin gen geen jongens waren die hem op het land konden hel pen. Een ander voorbeeld. We gaven de mensen een „osse- cursus" van drie jaar. Na in drie jaar geleerd te hebben hoe ze met zo'n beest moeten omgaan, kregen ze aan het eind van de cursus een os mee naar huis. Nou is een os geen tractor, maar ze konden er wel twee uur per dag mee ploegen. Is dat dan geen ge loofsverkondiging9 Jazeker wel. Die vriend werkte uit dezelfde inspiratie als ik". Bezempje De helpende hand die de pa ters uitstaken werd in het al gemeen dankbaar aanvaard. „De mensen daar hebben ont zettend veel respect voor de katholieke gemeenschap, de clan van Christus, zoals de kerk in hun taal heet. Ze hou den echt van je, omdat je één van hen bent. Mij noemden ze Seswa, omdat ik geboren werd nadat mij moeder een tweeling had gekregen. Seswa betekent „bezempje"; ik was het bezempje dat de schoot van de moeder heeft schoon geveegd na die tweeling, zei den ze. En dat vonden ze lol lig!" Wim Wouters geniet. Afrika... Daar zat hij 's avonds met de mannen in een kring, genietend van een pils. Het werk gedaan, moe, maar te vreden. Hij zag de mensen als zijn vrienden, en hij was één van hen. Hij heeft het over „onze taal" en dan bedoelt hij Zambiaans. Het is dat hij in 1982 werd teruggeroepen voor een bestuursfunctie bij de Witte Paters in Nederland, anders zat hij hier niet. In Afrika lopen nog regelma tig oude Witte Paters rond die er, zij het niet in officiële functie, gewoon zijn en ge woon horen. Die keren niet terug naar Nederland. „In Zuid-Tanzania is een 91-jarige pater, die sjouwt daar nog wat rond, geeft nog eens wat ad vies, en is daar op zijn plaats. Een broeder van 75 die vorig jaar terugkwam in Nederland voelde zich hier zó ongeluk kig, die is terug gegaan. Hij heeft zijn fiets, die hij altijd gebruikte als hij hier op ver lof was, laten opsturen. Dan weet je: die komt niet meer terug". Wim voelt dat ook zo. Afrika laat je niet achter. Dat neem je altijd mee, waar je ook gaat. En ook daarom ver huist het kerkhof van Boxtel naar Heijthuizen, omdat het een deel van Afrika is en daarmee een deel van de ge schiedenis van de Witte Pa ters. STEVO AKKERMAN 1 lepel rozijnen1 lepel rum of water met rum-essence, garine en fijngeknipte dille toe en schenk de saus over de Scholfilet in dillesaus met sla en aardappelen vla-flip Voor twee: 300 g scholfilet, zout, 1 theelepel citroensap, 2,5 dl water (of half water, half witte wijn), laurierblad, peperkorrels, 12 g bloem, 25 g margarine, dille; sla, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, mosterd, 1 lepel olie, verse tuinkruiden, 1 hardgekookt ei; 0,5 tot 1 kg aardappelen: 2,5 dl hopjesvla (zelfgekookte van gisteren of kant en klaar gekochte), 2,5 dl gele vla (2,5 dl melk, 12 g custard, 15 g suiker), 1 lepel amandelschaafsel. Spoel verse scholfilet af met koud water, gebruik diepvries- -filet zó uit de diepvriezer. Strooi zout over de vis en druppel er citroensap op. Breng het water (met de wijn) aan de kook met weinig zout, laurierblad en peperkorrels en leg er de vis in. Houd het vocht tegen de kook tot de vis gaar is en dus door en door wit ziet. Leg de vis met een schuimspaan (voor zichtig, hij breekt gemakkelijk) in een warme schaal. Bind het vocht met de met water aangemaakte bloem en laat de saus twee minuten zacht koken. Voeg van het vuur de mar- Maak de sla aan met een sausje van azijn, zout, peper, suiker, mosterd en olie en schep er flink wat verschillende fijnge knipte tuinkruiden (bieslook, kervel, peterselie, lavas) door. Garneer met ei. Kook de gewassen rozijnen tien minuten in weinig water en laat ze op een zeef uitlekken. Zet de rozijnen een uur weg met rum of verdunde rum-essence. Verdeel de hopjesvla over hoge glazen, leg er de rozijnen met het vocht op en be dek ze met de gele vla. Rooster al roerende het amandel schaafsel lichtbruin in een droge koekepan, laat het koud worden en garneer er de vla-flips mee. JEANNE VaN de besprekingen tussen koning Hassan van I en de Israëlische premier Peres in het paleis te Ifr^ den op voorhand geen opzienbarende resultaten vj Er kan dus ook geen sprake zijn van teleurstelling, J politici te kennen hebben gegeven dat hun gesprekj nig concreets hebben opgeleverd. De standpunten nader tot elkaar gebracht. De besprekingen warei^ andere kant ook niet uitzichtloos, want de contacte worden voortgezet. DAAR waren al eerder aanwijzingen voor, met nal de wijze waarop koning Hoessein van Jordanië eeil tracht te vinden uit de impasse die voor zijn heerscH zijn land inmiddels gevaarlijke kanten begint te kr^ Jordaanse economie wankelt en de kleine koning eij aanwezigheid van veel Palestijnen in zijn land alsl dreiging. Openlijk heeft hij te kennen gegeven dat e4 end aantal vluchtelingen uit de door Israël bezette 4 hem tot last zou zijn. De pogingen van Hoessein om in het kader van de, den van Camp David tot een oplossing van het Pi vraagstuk te komen zijn mislukt. Israël is bereid on delingen te beginnen over het verlenen van souve aan de voormalige Jordaanse gebieden, maar sprd veto uit over een gezamenlijk Jordaans-Palestijnse i ging naar die besprekingen, als daarvan PLO-kop deel uitmaken. PLO-leider Jasser Arafat weigert d| gen met minder genoegen te nemen. Hoesseins pogi^ de Palestijnse bevrijdingsorganisatie tot een gei) standpunt te bewegen liepen uit op een breuk met En de Marokkaanse koning Hassan is er in zijn gesj met Peres uiteraard ook niet in geslaagd verand brengen in de Israëlische weigering de PLO in enige] erkennen. V OOR AL koning Hoessein van Jordanië zal tegj weten in hebben gehoopt op een opzienbarende ij ontwikkeling bij het gesprek tussen Hassan en Peres, Jordaanse vorst het getij niet zien verlopen, dan z* onderhand toch bakens verzet moeten worden. Het) naar een vergelijk over de westelijke Jordaanoeverl over het Palestijnse vraagstuk) kan nauwelijks nog VOOR Jordanië is het echter nog niet mogelijk zf nigeen in Israël en zeker premier Peres hoopte d gaan van de vroegere Egyptische president Sadat do< derlijk vrede te sluiten met de joodse staat. Een boy de rest van de Arabische wereld zou Hoessein pei niet overleven en zijn land, dat voor zijn energie- ei voorziening volledig afhankelijk is van omringende ten, aan de rand van de afgrond brengen. Na regen: zon terug DE BILT Na een periode met buien nadert over Schot land en Engeland een nieuwe regenzone. De bewolking er van komt vanavond het land binnen, gevolgd door een pe riode met van tijd tot tijd re gen. Vrijdagmiddag is deze zone voorbij en gaat het opkla ren. Er kan dan nog een enke le bui vallen. Ook zaterdag is er nog een bui mogelijk. Intus sen nadert dan een uitloper van het Azoren hogedrukge- bied onze omgeving. De zon gaat weer meer schijnen en het wordt droog. Tijdens het weekeinde lopen de tempera turen voor een deel van het land op tot zomerse waarden. Weersvooruitzichten voor de Europese landen, geldig voor zaterdag en zondag: Zuid-Scandina vië: Wisselvallig en vrij koel met buien en veel wind. Middagtemperatuur tus sen 16 en 20 graden. Groot-Brittannië en Ierland: Vrijdag langs de Engelse en Schotse oostkust nog een en kele bui. Overigens perioden met zon. Zaterdag in het wes ten van Ierland opnieuw wat regen. Middagtemperatuur van 15 graden in Noord-Schot land tot 22 in Kent. Benelux, Duitsland: Vrijdag nog enkele buien, zaterdag op de meeste plaatsen droog en geleidelijk meer zon. Middag temperatuur van 18 graden op de Wadden tot 24 in Zuid- Duitsland. Frankrijk: In het noorden en kele wolkenvelden. Overigens perioden met zon en vrijwel overal droog. Middagtempera tuur van 22 graden in het noorden tot 30 in het zuiden. Spanje, Portugal: Wisselend bewolkt. Plaatselijk een reeen- JavischÊ ig. Mid 27 en of onweersbui. Middaj ratuur van 22 graden noordwesten tot 30 in b oosten, in het binnenli en daar tot 35 graden.' Italië. Joegoslavische Droog en zonnig, peratuur tussen T" den. Alpengebied: Vrijdag l kele buien, zaterdag p met zon en op de meesl sen droog. Middagtemd tussen 20 en 26 graden! WEERRAPPORT HEDENMOR Weer Max S Amsterdam regenbui 19 Den Helder regenbui Rotterdam iw.bew. Twente regenbui Vlissingen h.bew. Zd. Limburg l.bt Aberdeen Berlijn regenbui Innsbruck Klagenfurt i Kopenhagen Malta Moskou München onbew. SE.. Casablanca Geen Krant ontvangt lussen 18.00 en 19.1 zaterdags tussen 14 15.00 uur, telefoon' 122248 en uw kranj nog dezelfde avond zorgd. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2