Richard Benjam houd erg veel van de stomme film FILM REGISSEUR VAN „THE MONEY PIT" OVER ZIJN WERK: Familie verbergt laatste boek Camus KUNST Wessel Uckenprijs voor Frits Landesbergen EeidóeGoittant VRIJDAG 18IULI1986 PA(|) ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Police Academy III (16); 14.00. 18.30. 21.00. EU ROCINEMA II: House (al); 18.30. 21.00. EUROCINEMA III: Jewel of the Nile (al); 13.45. 18.45. 21.15. EUROCINEMA IV: Cobra (16); 13.45. 18.45, 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Police Acade my III (16); za. 24.00. EUROCI- NEMA II: Debby does palace (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Ca lifornia Girls (18); za. 24.00. EU- ROCINEMA IV: Cobra (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV: Peter Pan; 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police Academy III (al); 14.30. 19.00. 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Cobra (16); After hours (al); Drie mannen en een wieg (al); The jewel of the Nile (al); 14.30. 19.00. 21.15; Out of Africa (al) 20.00; E.T. (al) 14.30. TRIANON (Breestraat 31, tel. 123875): The Coca Cola Kid (16); 14.30. 19.00, 21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414); Sex Cruise (16); 14.15. 19.00. 21.15. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Baby d'amour (18); vr. za. 23.30. NOORD WIJK e LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): Drie Tirolers in Zwoel Bangkok (16); vr. ma. di. 21.15. zo. 20.15. The Protector (12); vr. za. ma. di. 19.00. zo. 15.00. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Delta Force (16); 14.45. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Brew- sters millions (16); tijden zie City I. CITY THEATER III: Absolute Be ginners (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Kom met je Waldhoorn tussen mijn Alpen (16); 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Donald Ducks Verjaar dagspartijtje (al); vr. za. di. wo. 15.00. CITY: Troeltelbeertjes (al); 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Runaway train (12); 19.00. Militairy academy (al); 21.15. KINDERVOORSTELLING Taran en de toverketel; 14.00. Troetelbeertjes; 15.45. WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269): Brewsters millions (al); do. t/m zo. 20.00. Abel (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Pudding Tarzan (Ned. gespr.); 14.00. ZOETERMEER PROMENADE 1. 2. 3: Cobra (al); do. wo. 20.00. vr. t/m di. 19.00, 21.30 za. ook 24.00. do. t/m wo. 14.00. Police academy 3 (al); do., wo. 20.00. vr. t/m di. 19.00. 21.30. za. ook 24.00. do. t/ m wo. ook 14.00. Dressed to kill; DEN HAAG* ASTA 1 (Spur 463500): Police academy 14.00. 19.00. 21.30. zo."' 16.00. 19.00. 21.30. Aw (Spul 27. tel. 463500): The j the Nile (al); 14.00. 18.45, zo. 13.15. 15.45, 18.45.3 ASTA 3: Pretty in pir> 14.00. 19.00. 21.30. zo. 16.00. 19.00. 21.30. BAB' (naast Centraal StatioiL 471656): E.T. (al); 14.00J 21.30. zo. 13.30, 15.45,1- 21.30. BABYLON 2: Out' ca (al); 14.00. 20.15.- BA 3: Romancing the stone (all 21.30. CINEAC 1 (Buiterji tel. 630637): Stallone isc (16); 14.00, 18.45. 21.30. Z0c 16.00, 18.45, 21.30. ClhT Car trouble (12); 14.00.» 21.30. zo. 13.15. 16.00,1 21.30. CINEAC 3: Runaw (12); 18.45. 21.30. EUROd (Leyweg 910, tel. 667066): academy III (al); 14.00.£ 21.30. zo. 14.00. 16.30F 21.30. vr. za. 24.02. ME"fe LE 1 (Carnegielaan, tel. The money pit (al); 14.00p 21.30. zo. 13.15. 16.00, 21.30. METROPOLE 2* circuit (al); 14.00. 18.45. 2B 13.15, 16.00. 18.45. 21.30Jt TROPOLE 3: Highland® 18.45, 21.30. METROPtX night at Casablanca (16); f shinning (16); vr. Missing I' An American in Paris Kaos (16); ma. Las biciclcfc para el Verano (16); di. The. club (12); wo. dag. 14.00 21.30. zo. 13.15. 14.00.- 21.30. ma. 14.00. 20.00.H TROPOLE 5: Ginger A Fr 14.00. 18.45. 21.30. Z05' 16.00. 18.45, 21.30. OÈ (Herengracht 13. tel. 46240i lone is Cobra (16); 13.45? 21.30. zo. 13.15. 16.00,if 21.30.* ODEON 2: Hot re/ 13.45, 18.45. 21.30. zo.* 16.00, 18.45, 21.30. 00 The hitcher (16); 13.45^ 21.30. zo. 13.15. 16.00:. 21.30. ODEON 4: D.A.R.' 13.45, 18.45, 21.30. zo.' 16.00, 18.45, 21.30. LE II (Kettingstraat 12b, tel. fr Suzie superstar deel II (11 tot 22.30. zo. v.a. 13.30. RIS 2: Meisjes voor extra' (18); 12.15 tot 22.45. zo. v.$ LE PARIS 3: Meisjes dit baas vallen (18); 12.30 to zo. v.a. 14.00. HAAGS Fl. (Denneweg 56. tel. 459900L Abel; 19.30. 21.45. The c» 23.30. Zaal 2: Death in1 19.15, 21.45. Zaal 3: Filmi Ofreu negro; ma. Le pli Cet homme est dangerd dag. 19.30, 21 45. NACHTVOORSTELLINGEN CINEAC 1: Stallone i« (16); za. 00.15. CINEAC camp (16); za. 00.15. Cltf Runaway train (16); za/ EUROCINEMA: Meisjes) dereen (16); vr. za. 24.02.. KINDERVOORSTELLINGEf BABYLON 1: E.T.; 14j 13.30, 15.45. BABYLOt; troetelbeertjes; 14.00. zo 15.45. CINEAC 3: Pel 14.00. zo. 13.15. 16.00. i CINEMA: Police acadl! 14.00, 19.00, 21.30. zo 16.30. 19.00, 21.30. ME LE 3: Pietje kortstaart; 1) 13.15. 16.00. Halve ton voor hoed en wandelstok van Chaplin LONDEN De hoed en de wandelstok van Char lie Chaplin, twee van zijn beroemdste filmattribu ten, zijn op een veiling in Londen voor een bedrag van vijftienduizend pond (ruim vijftigduizend gul den) van de hand gegaan. Ze werden gekocht door de Engelse biograaf van de acteur, David Robin son, de filmcriticus van de Times. Hij deed zijn bod namens een aantal mensen, onder wie Chaplins jongste zoon Chris topher (23), die wandelstok en hoed in een Brits museum wil len onderbrengen. „Ik denk dat Charlie geamuseerd zou zijn, als hij had geweten dat zijn weggevertjes zoveel geld zouden opbrengen", aldus Ro binson. Charlie Chaplin had stok en wandelhoed in 1920 aan een scenarioschrijver ge geven. AMSTERDAM - Richard Benjamin. Z'n naam zal niet direct gejuich aller- wege doen losbarsten, maar z'n gezicht mag op z'n minst bekend veron dersteld worden. Bekend van de Amerikaans tv-se- rie „Hij en zij" waarin hij samen met zijn vrouw Paula Prentiss tijdenlang de titelrollen speelde, van zijn vele hoofdrollen in belangrijke films. „Catch 22", „Portnoy's com plaint", „Diary of a mad housewife", „Goodbye Co lumbus" en „Westworld". Sinds enkele jaren regis seert Richard Benjamin films. Voornamelijk komedies. Zoals het geslaagde „My favourite year". Opnieuw is er zo'n ko medie van Benjamin in de bio scoop te zien: „The money pit", een produktie van Steven Spielberg. De komedieregis seur in Amsterdam. Er zit een grote scène in „The money pit" rond de falikante verbouwing van een huis, die sterk lijkt geïnspireerd door de gags van de stomme film. Klopt dat? „Ik houd ontzettend van de oude, stomme films. Ik ben gek op Buster Keaton, Laurel Hardy, Harold Lloyd. Ik ben met ze opgegroeid. Ze maakten grappen op een vi suele manier. De enige manier voor film eigenlijk. Toen ik het script voor „The money pit" kreeg, viel ik meteen op de ouderwetse, fysieke grap pen erin. Het is zelden dat je tegenwoordig nog de kans krijgt zoiets te doen, dus heb ik ja gezegd. Komedie maken is al moeilijk, dit bleek nog veel moelijker. „The money pit" is een landhuis dat de hoofdrolspelers kopen. Ze zijn erin gestonken, het huis staat op instorten en het is een bo demloze put waaraan alleen maar verbouwd moet worden. •Iedereen kent wel van zulke dingen in z'n leven: een huis dat opgeknapt moet worden, een auto die alleen maar geld kost. Die grote scène hebben we maanden van te voren voorbereid. Grappen maken op film is net zoiets als brug gen bouwen: een verschrikke lijk precies werk. In het script stond een scène: „hij valt uit het raam. glijdt langs steigers naar beneden en komt in de vijver terecht". Je zegt 't in een paar seconden. Maar ga je zo'n scène verfilmen dan moet je eerst tekeningen maken van elk onderdeel, dan ga je minia tuurtjes ontwerpen om de mensen van de speciale effec ten te laten zien waar ze hun spullen achter kunnen verber gen en dan bepraat je met de cameramn (Gordon Willis. BJ) uit welke hoek hij dat alles zal fotograferen. En met de ac teurs kan je natuurlijk niet te veel repeteren. Zo'n scène op nieuw doen zou kapitalen kos ten. Dus is het vaak je hart vasthouden dat 't goed gaat". U heeft als acteur veel kome die en satire gespeeld, de meeste van uw regies zijn ko medies. Dat in een tijd die niet bol staat van de lachfilms van niveau. „Ik houd nu eenmaal van ko medies. Ze spreken mij het meest direct aan. Maar het is moeilijk ze te maken. Bij dra ma voelt het publiek altijd wel iets. Al is dat vaag. Bij een lachfilm zit je öf goed, öf fout. Een tussenweg is er niet. Je toeschouwers lachen alleen als 't grappig is, en jij als regisseur mag niet laten merken dat je je best doet ze te laten lachen, want dan lachen ze niet meer." Bij een toneelstuk kan je zoiets uitproberen in try-outs, doet u bij film ook iets dergelijks? „Ik heb de film een keer of zes vertoond. Een soort try-outs dus. Dat gebeurt steeds meer. En daar leer je veel van. Ik heb na de eerste reacties de montage van een scène veran derd en ik heb er zelfs nog twee scènes bij opgenomen. Het bleek b.v. dat een dialoog die een grap in werking zette niet goed gehoord werd. Dan is de opbouw van je grap weg. Producent Spielberg zag de noodzaak ervan in en heeft me die opnames laten maken. Dat geluk heb je niet altijd. Want het is natuurlijk erg kostbaar om zoiets te doen". Wat betekent een producent als Spielberg bij uw film? Er wordt altijd gesproken over een Spielberg-stempel. Her kent u dat? „Dat stempel zie ik in elk ge val niet in mijn film. Maar een naam als die van Spielberg is natuurlijk een zeer bescher mende paraplu voor een regi- seur. Die man heeft zo'n auto riteit in Hollywood. En hij kent het vak. Hij zal zo'n be slissing om er scènes bij op te nemen eerder maken dan een producent die alleen aan het geld denkt. Hij heeft het sce nario doorgenomen, we heb ben vaak tijdens het filmen getelefoneerd - hij bereidde zelf toen net „The colour pur ple" voor - en na afloop van de opnames heb ik hem de ruwe kopie laten zien. Zo gaat het met elke producer. Spiel- de boeken van Gösta Knutt- son. Pelle blijkt inmiddels Pietje Kortstaart te heten en is de hoofdpersoon van een Zweedse getekende hoofdfilm. En een schat van een film! Een ideale film voor een ou ders met kleinere kinderen. De animatie van Jan Gissberg is erg origineel (wie de film gezien heeft kan alleen nog maar walgend naar de tv-ani- matie met Superhelden en Skeletors kijken): een prima balans tussen eigenzinnig uit gewerkte hoofdfiguurtjes, vlakke achtergronden en een soort multi-planes. Het lijkt in de verste verte niet op Disney, het heeft een compleet eigen stijl, evenals het verhaaltje: Pietje wordt als vijfde katje in een nest op een boerderij gebo ren. De katten moeten weg, dat beestje zonder staart moet maar verdronken worden. Een lieve boer stopt Pietje in de auto van een vakantieganger. Die brengt hem zonder het te weten bij zijn kinderen in de grote stad (Uppsala). En daar beginnen de kleine en grote avonturen. Met de zwerfkat Joop (heel leuk ingesproken door Coen Flink), met de Olympiade voor katten, met een gekke quiz. Vagelijk geba seerd op Knutssons boekjes, maar qua mentaliteit geheel in haar stijl. Verademend leuk en innemend. Auto-trouble CINEAC 2: „Car trouble" (12) met Judie Walters en Ian Charleson. Regie: Da vid Green. Wat een vergissing, deze „Car trouble" van de Brit David Green met nota bene Judie Walters (Oscar-nominatie voor haar rol in „Educating Rita") als lijstaanvoerster. Zu een benepen Engels vj met een even benepen tje en beide krijgen hd aan de stok als hij zo nc. rode Jaguar E-type pen. Een film over verl mensen dus en de coné tie daarvan is hoe beteji teurs die mensen speL vervelender ze word», overgrote deel van r drijft op een eindeloc*' molken „grap" met Judl ters en een garagehous samen in de auto aan (jj en slaan en dan door e^ nisch mankement me van elkaar los kunnen11 Oef, je moet er maar opV Dat ik de film uit he^ valt slechts toe te s^j aan mijn aan verify grenzende nieuwsgij* hoe iedereen zich zou| Verspilde tijd: het blee^, loos. (j BERT JANSMA HAMBURG Het nagelaten hoofdwerk van de Nobelprijsdra ger voor letterkunde Albert Camus wordt door de erven onder slot en grendel gehouden. Dit zegt de Franse schrijfster Jacque line Deloffre volgens het persagentschap Evangelische Presse Dienst in het meest recente Allgemeine Sonntagsblatt in Ham burg. Toen hem de Nobelprijs werd uitgereikt, deelde Camus tot aller verrassing mee dat hij pas een het begin van zijn carrière stond en zich nu zou wijden aan zijn centrale levenswerk over de Eer ste Mens, Adam. Het boek verscheen niet meer. Camus overleed op 46-jarige leeftijd als gevolg van een auto-ongeluk. Naar het Sonntagsblatt nu bericht bestaan van dat boek al 145 bladzijden als voltooid manuscript, naast talrijke papieren waar uit inhoud en conceptie duidelijk worden. De erven-Camus houden het materiaal evenwel achter slot en grendel en wijzen publikatie van de hand. Hoge prijzen voor kaarten Beatles LISSABON Twee ansichtkaarten, in het begin van de jaren zestig getekend door de vier man die de Beatles vormden, heb ben op een veiling in Lissabon 60.000 gulden opgebracht. De kaarten werden gekocht door de plaatselijke zakenman Pe dro da Costa, die zei dat hij hoopte ze voor een goede winst door te kunnen verkopen aan de Londense veilingmeesters die zijn gespecialiseerd in popsouvenirs, of rechtstreeks aan Yoko Ono, de weduwe van John Lennon. Maria Paula Major Mira, die eigenares van de kaarten was, zei dat zij ze had gekregen van een Engelse tante die de Beatles eens had ontmoet toen ze in een Londense radiostudio werkte. Pietje Kortstaart wint een medaille en een zoentje van Mimi in de leuke Zweedse, naar hem genoemde animatiefilm. Lachen om bodemloze put METROPOLE 1: „The mo- ney pit" (a.l.) met Shelley Long en Tom Hanks. Re gie: Richard Benjamin. „The money pit" heeft heel veel van een ouderwetse ko medie. Dat is het beste compli ment dat ik de film kan ma ken, want Hollywood is duide lijk aan het proberen een aan tal acteurs (Steve Guttenberg, Michael Keaton, Shelley Long. Tom Hanks) tot opvolgers van - zeg maar - Hudson, Grant etc. uit te bouwen. Hard nodig, want hedendaags Hollywood en humor lagen vaak nogal hardhandig in de clinch. Voor wie het wil proberen heeft deze komedie van Ri chard Benjamin, die daarmee vagelijk „Mr Blandings Builds His Dream House" (uit 1948) namaakte, veel leuks. Hoofd persoon Hanks is een advocaat die met zijn geliefde Shelley Long („Cheers") uit barre nood een landhuis koopt. Een kat in de zak, een bodemloze put, want het huis is een wrak: de electrische bedrading ont vlamt spectaculair, overstro mingen vinden spontaan plaats, bedden zakken in el kaar, het hele trappenhuis zijgt reutelend ineen, keukens exploderen en de vakmensen blijken een stel ongeregeld dat niet eens meer verschijnt wan neer er niet op z'n minst met een vette cheque, een feestje en een eerbiedige buiging over de brug wordt gekomen. Voor al de lange verbouw-scène ge tuigt van veel vindingrijkheid en van een soms geslaagde po ging de minitieuze, mechani sche humor van de pure slap stick na te doen. De timing van regisseur Ben jamin en het script laten het vooral in een onhandig begin afweten. De innemende, lange Rus Alexander Godunov speelt een gekke dirigent; de. Nederlander John van Dreel- en zorgt met een van de klein ste rolletjes (alleen in de slots cène) van zijn carrière voor de frappe. De makers krijgen een tien voor hun poging een leu ke komedie te maken. Voor het eindresultaat zelf een ze- ventje. Pietje Kortstaart METROPOLE 3 (matinee): „Pietje Kortstaart" (a.l.). Getekende hoofdfilm van Stig Lasseby en Jan Giss berg. Nederlands nage synchroniseerd. Pelle-zonder-staartje leerde ik als klein jongetje kennen uit De (klaag)muur van Stallone, 60 cm te hoog. Rambo's muurtje 60 cm te hoog LOS ANGELES Klagende buren van de Amerikaanse film acteur Sylvester - Rocky Rambo- Stallone hebben een kort ge ding aangespannen omdat de tweeënhalve meter hoge muur rond zijn huis bij Los Angeles 60 centimeter te hoog is. De advo caten van de acteur beschouwen het geding als een nieuwe po ging om de Stallones te pesten en hun persoonlijke levenssfeer aan te tasten, aldus publiciteitsagent Paul Bloch. Behalve in strijd met de 60 jaar oude gemeentebepalingen achten de klagers de muur ook volstrekt uit de toon vallend met de rest van de buurt en bovendien een gevaar voor passerende automobilisten, aldus Walter Weiss, advocaat van Renato en Laura Gugenheim. Rotterdamse theaters willen zelfstandigheid ROTTERDAM De directies van de Doelen, de Rotterdam se Schouwburg, het Luxorthe- ater en het Theater Zuidplein hebben er in een rapport voor gepleit dat hun theaters, die 'nu nog gedeeltelijk afhanke lijk zijn van de Dienst Ge meentelijke Kunstgebouwen, zelfstandig worden. Het „Eindrapport van de project groep invoering model 1 van de Dienst Gemeentelijke Kunstgebouwen", zoals net rapport van de theater-direc ties officieel heet, zal op 1 au gustus aan de gemeente Rot terdam worden aangeboden. Later die maand zal de com missie kunstzaken van de ge meenteraad zich over het stuk uitspreken. Het rapport is ge schreven in opdracht van het college van burgemeester en wethouders van de Maasstad. In het rapport wordt voorts gepleit voor het oprichten van een „uit-bureau" in Rotterdam voor de publiciteit en publiek- sorganisatie als zelfstandige eenheid buiten de DGK. Richard Benjamin neemt een van de gecompliceerde slapstick-scènes In „The money pit" zekerheid maar met twee camera's op. LOOSDRECHT De 25- jarige vibrafonist en slag werker Frits Landesber gen uit Hoorn is gister avond op het Loosdrecht festival aangewezen als winnaar van de Wessel Ilckenprijs 1986. De prijs, een bedrag van 1000 gulden en een verzilverde bierpul, is bedoeld als aanmoe diging van een jong, talentvol musicus die zich in de allere- reerste fase van een voorgeno men professionele carrière be vindt. De prijs is in de huidige vorm voor de vierde maal uit gereikt. Eerdere prijswinnaars waren slagwerker Marcel Se- rierse, tenorsaxofonist Toon Roos en gitarist Olaf Tares- keen. Volgens het juryrapport heeft Pim Jacobs reikte gisteravond de Ilckenprijs uit aan vibrafonist Frits Landesbergen. Landesbergen de prijs vooral thuis voelt, maar vooral uit gekregen als vibrafonist die blinkt als verkondiger van de zich in verschillende stijlen bebop-stijl. Madrid heeft plein vernoemd naar Dali MADRID In de Spaanse hoofdstad Madrid is gisteren een plein vernoemd naar de 82-jarige surrealist Salvador Dali. bij wie deze week een pacemaker is ingeplant en voorzichtig zijn huis in Figue- ras kon opzoeken. De kunste naar kon tot zijn spijt de plechtigheid niet bijwonen, zo als hij per telegram liet weten. Op het plein staat een enorm beeld ter nagedachtenis van Dali's in 1982 overleden echt genote Gala. Het enorme monument op het plein, getiteld hommage aan Newton bestaat uit drie 13,3 meter hoge granieten zuilen, waarop een enorme platte steen, een dolmen, ligt. Voor de reusachtige driepoot staat een bijna vier meter hoog beeld van een mannenfiguur (Newton), die is gevormd naar het uit 1932 stammende schil derij Fosfene De Laporte van Dali De dolmen symboliseert de eeuwenoude Europese cultuur en de figuur van Newton de universele wetenschappelijke kennis. berg houdt wel van een be paald soort film: visueel, op windend, maar ook positief, met een sterke gevoel voor morele waarden. Ik denk niet dat mijn film het door zijn naam beter zal doen in de bio scoop. Niet dit soort film. De mensen vinden 'm leuk of niet leuk". U heeft de in Amerika wer kende, Russische danser Alexander Godunov een be langrijke bijrol gegeven als een hyper-egocentrische diri gent. Een opvallende „cas ting". Waarom? „Dat soort rolletjes kom je in film vaak tegen. Daarom wil de ik niet dat het een cliché werd. Mijn vrouw, Paula Pfentiss, volgt een balletklas waar Godunov les geeft. Op een gegeven ogenblik zei zij: waarom neem je hèm niet, hij is echt grappig. Ik had „Wit ness" van hem gezien en ik heb 't gedaan, ondanks dat hij geen goed Engels spreekt. Ik heb alleen tegen Paula gezegd: als 't niks wordt is schuld, wordt het eer» dat is dat uiteraard mj dienste". g Tom Hanks heeft in do[S rol een beetje uw stem, miek overgenomen. P dat maar zo? „Ik heb die opmerking gehoord. Ik was me niet van bewust Nfc draagt als je regisseetj meer dingen over dan beseft". 51 BERT J#I K Volgens burgemeester Barran- co geeft de creatie blijk van Dali's grote bewondering voor de architectuur van Giorgio de Chirico, een Italiaanse surrea list die in 1978 overleed.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 6