CcidóeSourtciA
DE KRANT
BIJU
THUIS.
aan tafel
kerk
wereld
BILLY GRAHAM:
„Ik neem meer tijd voor
persoonlijk gesprek dan
voor massa -campagnes99
Nazareners in koninkrijk van het kwaad
Mitterrand in het geel
weer
ACHTERGROND
CiktoeSowuwt
DONDERDAG 17 JULI 1986 Pj
Ontvoerde nonnen vrijgelaten
Tien Carmelietessen die vorige week vrijdag uit hun klooster
in Marawi op het eiiland Mindanao op de zuidelijke Filipijnen
werden ontvoerd door moslims, zijn vrijgelaten. Officieel is
verklaard dat geen losgeld betaald is. Een vroegere gouver
neur van de provincie Lanao del Sur deelde echter mee dat
de ontvoerders 200.000 pesos (25.000 gulden) hebben gekre
gen. Zuster Marie Madeleine, priores van het klooster, ver
klaarde na vrijlating dat zij erg goed zijn behandeld. De ont
voerders hebben „ons bijna verwend". De Amerikaanse zen
deling Brian Lawrence, die eveneens ontvoerd werd, heeft
aan bemiddelende autoriteiten gisteren per bandje laten we
ten dat hij hoopt spoedig vrij te komen.
Draagmoeder mag niet in Duitsland
Op vragen inzake de problematiek van naar kinderen verlan
gende echtparen die langs natuurlijke weg hun ideaal niet
kunnen bereiken, heeft de Duitse minister voor Jeugd, Gezin,
Vrouwen en Gezondheid, Rita Süssmuth (CDU), de afdeling
voor vrouwenpastoraal van het bisdom Hildesheim geant
woord, dat de regering van de Duitse Bondsrepubliek de
draagmoeder wil verbieden. Het wettelijke verbod zal elke
commerciële activiteit tegengaan die zich mocht ontwikkelen
rond vrouwen, die voor geld een kind willen baren voor een
opdrachtgever. Of elk baringscontract zal worden verboden
blijkt niet uit de brief, die slechts vermeldt dat een regeling
tot wettelijke bescherming van de ongeboren vrucht nog niet
zijn afgerond.
Runcie roept
Thatcher op
sancties niet
af te wijzen
De aartsbisschop van Canter
bury en leider van de angli
caanse kerk, dr. Robert Run
cie, heeft gisteren premier
Margaret Thatcher opgeroe
pen haar afwijzende houding
inzake sancties tegen Zuid-
Afrika te matigen. Volgens
Runcie moet Groot-Brittan-
nië bereid zijn hardere maat
regelen tegen Pretoria te ne
men om een einde van het
apartheidssysteem af te
dwingen. Runcie zei het die
pe verlangen van Thatcher
naar een overeenkomst via
onderhandelingen tussen de
blanke minderheid en de
zwarte meerderheid te be
grijpen. Hij kon echter niet
voorbijgaan aan het advies
van de leden van de angli
caanse kerk. „Zij zijn nu in
een stadium waarin zij het
gevoel hebben dat de gema
tigden aan geloofwaardigheid
zullen verliezen, als er niet
enkele economische maatre
gelen worden genomen. Zij
zullen dan overgeleverd zijn
aan de genade van geweldda
dige groepen die niet geloven
dat er een vreedzame oplos
sing mogelijk is", aldus Run
cie. De anglicaanse synode
riep eerder deze maand met
overweldigende meerderheid
de Britse regering op effec
tieve economische sancties te
nemen tegen Zuid-Afrika.
Hoewel de gehele maat
schappij op onverdraag
zaamheid is gebaseerd, is
iedere vooruitgang geba
seerd op verdraagzaam
heid.
George Bernard Shaw.
De achtduizend evangelisten die in Amsterdam door Billy
Graham bijeen zijn geroepen hadden gisteren een dagje
vrij. De Grote Prediker zelf moest echter weer optreden,
onder meer voor de pers. Een half uurtje trok hij uit voor
vijf vragende microfoons en één popelende pen. Om te
melden dat apartheid een „zonde" is, maar de paus ge
weldig"
AMSTERDAM „Der-
tien jaar geleden al ston
den in de Zuidafrikaanse
kranten grote koppen:
Billy Graham zegt:
Apartheid is zonde. Dat
vond ik toen en dat vind
ik nu nog". Een beetje
geprikkeld reageert Billy
Graham op al die vragen
over Zuid-Afrika. Hij is
tenslotte evangelist, geen
politicus Dus hóe de ^d^Wr^.eXnfen Bil,y Graham
apartheid afgeschaft
moet worden weet hij
ook niet. „Bent er heen
gegaan om het systeem
daar in het openbaar aan
te klagen? En niet nu,
maar dertien jaar gele
den? Wij wel. Toen al
spraken we met bisschop
Tutu en anderen om
blank en zwart bij elkaar
te brengen. Dat doen we
nu weer op deze evange
listenconferentie".
..Met de gemengde Zuidafri
kaanse delegatie die hier
aanwezig is zal ik bidden
voor hun land. Vergeet niet
dat er duizenden christenen
in Zuid-Afrika wonen. Zij
hebben de sleutel in handen
om de mensen samen te
brengen, omdat Christus één
maakt, niet verdeeld. Al wil
dat niet zeggen dat de oplos
sing eenvoudig is".
Vredesvorst
Zuid-Afrika is één van de 63
landen waar Billy Graham
inmiddels is geweest om het
Evangelie te prediken. Het is
ook één van de landen waar
hij opnieuw welkom is. Een
uitnodiging is al binnen,
maar hij weet niet of de rege
ring Botha hem het land nog
wel in laat gaan. In Oost-Eu
ropa is dat geen probleem.
Tot verbazing van veel wes
terse christenen viel het op
treden van Graham daar pri
ma bij de autoriteiten en bij
de (officiële) Oosters-ortho-
doxe kerken. „Ik ben ge
vraagd in Bulgarije te komen
spreken en ook door de Sov
jet-Unie ben ik weer uitgeno
digd. Ik waardeer dat bijzon
der. Ik mag er alles zeggen
wat ik wil en dus kan ik er
Gods Woord openlijk bren
gen. Bovendien vind ik het
erg belangrijk daar heen te
gaan om te pleiten voor vre
de. Over de hele wereld moe
ten mensen zich daarvoor in
zetten".
Graham voelt er niets voor
zijn strijd tegen de nucleaire
bewapening of tegen de
apartheid los te koppelen van
zijn verkondiging van "het
„persoonlijke heil". Die za
ken horen bij elkaar, vindt
hij. „Echt vrede zal het zijn
als de Vredesvorst, Jezus
Christus, op aarde terugkomt.
Daarvóór zijn perioden van
vrede mogelijk. Op dit mo
ment beschikken we over de
technologie die het paradijs
mogelijk had moeten maken,
maar die de hel dichterbij
heeft gebracht. Dat ligt niet
aan de techniek, maar aan de
mens. Het hart van de mens
deugt niet, door de zonde.
Zonde in de harten van mil
joenen mensen is de oorzaak
van oorlog, terrorisme, crimi
naliteit en moord. Als men
sen veranderen, als ze de
zonde tegengaan, heeft dat
een enorme invloed op de sa
menleving".
Hoewel Graham de wereld
nog een kans op vrede geeft;
gelooft hij niet dat Gods oor
deel uitblijft. „God kan het
uitstellen, zeker. Maar Hij zal
er niet van afzien, dat staat
in de bijbel duidelijk beschre
ven. Zoals mijn vriend Ri
chard Nixon onherroepelijk
tegen de lamp liep omdat zijn
Watergate-zonden op de
band waren vastgelegd, zo
heeft God van iedereen het
hele leven op een band gere
gistreerd. Al onze daden en
gedachten komen aan het
licht. Voor wie gelooft in
Christus betekent dat echter
geen oordeel. Christus neemt
God en de mens bij de hand
Massa
Kritiek op het massale ka
rakter van zijn evangelisatie-
„kruistochten" wuift Graham
zelfverzekerd weg. „In iede
re generatie staat er weer ie
mand op om te zeggen dat
massa-evangelisatie z'n lang
ste tijd heeft gehad. En hoe
wel ik inderdaad vind dat
het individu meer aandacht
moet krijgen, vind ik niet dat
je onze organisatie ervan
kunt betichten alleen oog
voor de massa te hebben.
Voordat iemand naar een sta
dion toekomt, heeft hij al de
nodige gesprekken achter de
rug. De plaatselijke kerken
hebben dan al heel wat werk
verzet. En na zo'n grote bij
eenkomst worden de mensen
weer door de kerken opge
vangen. Die stadions zijn niet
meer dan een topje van de
ijsberg. Het individu
"voor ons voorop. Ik zelf be
steed ook meer tijd aan per
soonlijke gesprekken dan aan
massale campagnes".
Ook van de kritiek die van
uit orthodoxe kerkelijke
kring in Amerika op hem is
uitgebracht vanwege zijn
contacten met de grote we
reldkerken ligt Graham niet
wakker. In de jaren zeventig
braken enkele baptistenge
meenten met hem omdat hij
het „ritualistische rooms-ka-
tholicisme gelijkwaardig stel
de aan het historische chris
tendom", maar Graham is
dankbaar voor iedere katho
lieke medewerker en toe
hoorder. Over paus Johannes
Paulus II is hij sinds hun ont
moeting in 1981 zelfs zeer en
thousiast. „Er zijn slechte en
goede pausen geweest en
deze paus heeft laten zien dat
hij een hele goede is. Ik vind
het een geweldig mens".
staat STEVO AKKERMAN
Koninkrijk van het
kwaad: zo noemden de
joden traditiegetrouw het
Romeinse Rijk, waarvan
zij sinds hun onderwer
ping door Pompeius een
van de meest stuurse
maar ook meest uitzon
derlijke volken waren.
Dat kwam natuurlijk
door hun monotheïsme
met zijn nadruk op mo
rele principes, door de
aanhoudende religieuze
strijd die groepen als
Sadduceeërs en Zeloten
binnen dat jodendom te
gen elkaar leverden, met
name over de komst van
een Messias. Een van de
meest opmerkelijke
groepen: de Nazareners,
de volgelingen van Jezus
die wilden handelden
naar het voorschrift:
Slaat iemand u op de lin
kerwang, keer hem dan
uw rechterwang toe.
Deze confrontatie tussen de
Nazareners, die aan de basis
zouden staan van het ontlui
kende christendom, en het
corrupte Romeinse rijk van
Tiberius, Caligula en Nero is
het onderwerp van een histo
rische roman van Anthony
Burgess. Een fascinerende
periode van overgang en ver
val, waarvan al zo vaak ge
zegd is dat zij parallellen ver
toont met onze eigen tijd:
oude religieuze idealen zijn
dood, nieuwe worden met
scepsis bejegend. Fascinerend
ook omdat de tijdgeest zo
goed gereconstitueerd kan
worden door aan de hand
van de werken van geschied
schrijvers en de vele andere
literatuur.
Onbaatzuchtig
Er is in dit Romeinse keizer
rijk een waaier van sekten
die de waarheid claimen en
de Messias, de Verlosser, bin
nen hun gelederen denken te
hebben. De Nazareners on
derscheiden zich van al die
andere groepen doordat zijn
aanhangers de onbaatzuchti
ge liefde willen prediken.
De verteller Sadoc, die Bur
gess invoert, stelt zich tot
taak. niet zonder enige dub
belzinnigheid „de versprei
ding van de grondregels van
het liefdesspel" van de Naza
reners te beschrijven. Temid
den van de strijd die het le
ven in dat Romeinse keize-
rijk kenmerkt, vraagt Sadoc
zich af, na eerder zijn wan
trouwen in doctrines van
eeuwige straf en beloning ge
uit te hebben, of de God van
Jezus misschien toch een
verbeelding zou'kunnen zijn
van het enige dat de wereld
kan redden: de beoefening
van beschaafdheid, tolerantie
en goed geluimde twijfel.
Maar dat is niet de eerste mo
gelijkheid waaraan hij denkt.
Hij is een jood die zich het
Romeinse denken heeft eigen
gemaakt.
Het gaat dus over de aposte
len en hun groeiend aantal
volgelingen die het niet al
leen moeten opnemen tegen
het gevestigde joodse esta
blishment dat hun nieuwlich
terij als een bedreiging ziet,
maar ook en vooral tegen het
decadente keizerrijk. Onder
ling hebben de apostelen
overigens ook de nodige pro
blemen. Moeten degenen die
zich laten dopen, jood zijn, en
Anthony Burgess
dus besneden, of kunnen ook
de heidenen toetreden? En
moet aan de Wet van Mozes
streng de hand gehouden
worden of mag je ook „on
rein" eten? Het is de apostel
Paulus, zonder wie de orga
nisatie van het jongste chris
tendom zich moeilijk denken
laat, die het pleit ten gunste
van de heidenen zal weten te
beslissen.
Burgess laat een eindeloze
stroom figuren voorbijtrek
ken die steeds in met elkaar
strek contrasterende korte
episodes optreden en het is
dan ook niet altijd even ge
makkelijk de vele figuranten
uit elkaar te houden.
Zij hebben niets van de
plechtstatige eerbiedwaardig
heid, zij geven het directe
rauwe leven weer, waarvan
de prijs niet veel waard
blijkt. Het stof van eeuwen is
van hen afgehaald Het leek
zozeer tot het beeld van die
tijd te behoren dat men zich
ongelovig afvraagt of het
werkelijk allemaal zo gruwe
lijk en direct kan zijn ge
weest.
Film
Het is duidelijk dat Burgess
gedacht heeft aan de film
toen hij zijn boek schreef.
Het Konktijk van het Kwaad
is dan ook als voorbereiding
op zo'n film gemaakt. Het
blijkt ook uit de bijna stoï
cijnse wijze waarop de vertel
ler de meest gruwelijke sce
nes en obsceniteiten regis
treert die, zo wordt' gesugge
reerd, schering en inslag wa
ren onder het decadente be
wind van Tiberius, Caligula
en Nero. Burgess trekt hier,
overigens met in achtneming
van de historische werkelijk
heid, die hij zegt grondig be
studeerd te hebben, aan de
touwtjes van een groot circus.
Hij is kennelijk gefascineerd
door gruwelen, zoals men
ook kon zien aan zijn A cloc
kwork Orange, dat eigentijds
geweld op ongekende schaal
in beeld bracht.
De romanschrijver komt er
daardoor wat bekaaid van af,
voorzover diens functie er
toch vooral ook uit bestaat
karakters tot leven te wek
ken. Bij alle exuberante sce
nes ontbreekt het hoofdfigu
ren als Paulus en de keizers
aan diepgang, aan inzicht in
hn motieven.
Het is verleidelijk vergelij
kingen te trekken met ande
re auteurs die de nadagen
van de Oudheid in romans
hebben beschreven. Het on
derwerp blijkt zeer in trek.
In Yourcenars Mémoires van
Hadrianus wordt een bescha
ving doorgelicht vanuit het
optreden en de inzichten van
een enkel persoon. De be
schaving, de wijsheid komt,
maar gaat onvermijdelijk
weer teloor, luidt de wat be
rustende conclusie. Hubert
Monteilloux' Neropolis is een
verheerlijking van het hei
dense Rome, doortrokken
van anti-joodse sentimenten.
De christenen spelen slechts
een beklagenswaardige rol.
Bij Burgess is er, ondanks de
massale aanwezigheid van
gruwelen en obsceniteiten,
sympathie voor de christe
nen, maar de scepsis over
heerst. Verteller Sadoc is de
zoon een jood, wiens vader in
een vorig boek van Burgess
als vertellier fungeerde van
het Leven van Jezus. Een
prachtig, eigentijds, niet-zal-
vend inspirerend geschreven
boek dat als scenario diende
voor de succesfilm van de
Italiaanse regisseur Franco
Zefirelli. In vergelijking met
de irenische toon van deze
levensbeschrijving over
heerst in het Koninkrijk van
het Kwaad de scepsis. Deze
wisseling van toon gaat
waarschijnlijk gelijk op met
de ontwikkeling van Burgess,
die niet zo lang geleden ver
klaarde van de christelijke
orthodoxie voor goed af
scheid genomen te hebben.
Zijn boek eindigt met een pa
norama van de ondergang
van Pompeii. Als film zal het
mooie plaatjes opleveren.
Zijn boek is slechts een kijk
spel. waarin de scepsis over
heerst. Een wereld, zoals de
verteller besluit, waarin hei
denen en christenen gelijke
lijk ten onder gaan.
PAUL VAN VELTHOVEN
Anthony Burgess: Konink-
ijk van het Kwaad. Uitga
ve Elsevier. 432 pagina's.
Prijs 34,50.
Paus wil
aflaat
in ere
herstellen
Vergezeld van een pauselijke
brief heeft het Vaticaan dezer
dagen alle rooms-katholieke
bisschoppen een nieuwe afle
vering van het Handboek der
aflaten (Enchiridion indulgen-
tiarum) toegestuurd. Het hand
boek is in overeenstemming
gebracht met het herziene ker
kelijk wetboek, de Codex. In
de brief beveelt de paus de bis
schoppen dringend aan de ge
lovigen grondig voor te lichten
over de in een nieuwe jas ge
stoken aflaatleer. Zij dienen zo
snel mogelijk te zorgen voor
een geautoriseerde vertaling
van het boek, dat overigens al
in 1968 verscheen.
Het Tweede Vaticaans Conci
lie heeft in 1965 de wens tot
herziening van het aflatenstel-
sel uitgesproken. Paus Paulus
VI ging tot uitvoering over
met zijn apostolische constitu
tie „Indulgentiarum doctrina"
van 1967. Hierin wordt de af
laat omschreven als een kwijt
schelding ten overstaan van
God van de straf voor zonden
die als zodanig reeds zijn ver
geven. Het aantal aflaten werd
aanzienlijk ingekrompen en
teruggebracht tot zuiver per
soonlijke aflaten. De nieuwe
bepalingen maken duidelijk
dat een gelovige, die de apo
stolische zegen van zijn bis
schop, die deze driemaal per
jaar namens de paus kan uit
spreken, via de televisie mee
beleeft, een aflaat kan verwer
ven. Voorwaarde daarvoor is
dat hij of zij in samenhang
daarmee biecht en de commu
nie ontvangt. Tot nu toe kon
dit alleen met de pauselijke
zege Orbi et Orbi.
Lekkerbekje, worteltjes met rozijnen
aardappelen en groene saus Deense vla
Voor twee personen: 2 kant en klare lekkerbekjes of 2
moten schelvis a 175 g, zout, bloem, olie, margarine;
500 g worteltjes, uitje, 10 g margarine, zout, 1 lepel rozij
nen, bieslook:
0,5 tot 1 kg aardappelen;
4 lepels yoghurt, 1 lepel mayonaise, zout, peper, suiker,
mosterd, 1 lepel citroensap, peterselie, bieslook, lavas,
borage, zuring, dille, selderij of citroenmelisse;
200 g rode bessen, 1 dl water, aardappelmeel, suiker naar
smaak, citroenessence, 3 dl gele vla (3 dl melk, 15 g cus
tard, 18 g suiker).
Warm kant en klaar gekochte lekkerbekjes desgewenst op in
een vettige koekepan op een kleine pit. Spoel verse vis af
met koud water, strooi er zout over, haal de stukken door
bloem en bak ze in een heet mengsel van olie en margarine.
Was en borstel de worteltjes schoon en verdeel ze in eetbare
stukken. Fruit de kleingesneden ui goudgeel in de margari
ne. bak heel even de worteltjes mee en doe er dan weinig
water, zout en de gewassen rozijnen bij. Kook de groenten in
een kwartier gaar, giet ze niet af. Strooi er fijngeknipte bies
look over.
Meng yoghurt, mayonaise, zout, peper, suiker, mosterd en ci
troensap met zo veel mogelijk soorten fijngeknipte kruiden.
Was de bessen en ris ze. Breng het water aan de kook met
een volle lepel suiker. Kook de bessen mee tot een deel ge
barsten is. Bind het vocht met aardappelmeel tot een dunne
vla. Voeg van het vuur citroenessence en zo nodig meer sui
ker toe en laat de vla afkoelen. Doe de gele vla in de schaal-
(tjes) en leg er de bessenvla op.
JEANNE
De Franse premier Jacques Chirac heeft gisteravt(
alle daarbij passende dramatiek de aanval geopenag
grote politieke tegenstander, president Frangois Mitni
In een door drie televisienetten uitgezonden verklai-
toogde Chirac uitvoerig dat Mitterrand zich op een <r
wettelijk pad heeft begeven met zijn weigering eenjr
te ondertekenen over de privatisering van grote indi^t
[t
Op de Franse nationale feestdag, afgelopen maanc^
klaarde president Mitterrand dat hij onvoldoende
had gekregen dat de bedrijven niet in buitenlandse*,
zouden komen. Weliswaar heeft de regering-Chirac|r
dat ten hoogste vijftien procent van de aandelen in^.
van buitenlanders mag komen, maar Mitterrand mi
een dergelijke maatregel in de Europese Gemeensc),
bindend is. En inderdaad heeft de Europese Commiss
ren laten weten dat Chiracs plannen mogelijk strij.
met de EG-bepalingen. Mitterrand eist daarom een j
ke regeling met garanties op lange termijn.
Ook als aan zijn verlangens volledig tegemoet zou
gekomen, blijft Mitterrand overigens in principe gejï
gen de verkoop van bedrijven die „voor de Franse
kelijkheid van essentieel belang zijn". Nadat de social]
regering in 1981 aan de macht was gekomen was de
lisatie van grote industriële concerns, banken en
ringsmaatschappijen, een van de eerste belangrijke b
gen van links. De voorgestelde verkoop ervan ondq-
de recente machtsovername door rechts. y
N
UlT de toespraak van premier Chirac van gisteravoit
echter tevens duidelijk, dat hij het conflict (nog) nif<
spits wil drijven. De regering, zo kondigde hij aan, zj€
formele weg bewandelen en de plannen voorleggend
parlement. Omdat de regering daarin over een zo>
terst kleine meerderheid beschikt, is het waarsi*
dat president Mitterrand binnenkort een door de
Vergadering goedgekeurde wet zal krijgen voorgel|t
hij wel moet tekenen als hij het land tenminste nieD
constitutionele crisis wil storten.
De manoeuvres van Mitterrand en Chirac moeter
gens worden gezien in het licht van de presidentsvef
gen van 1988, wanneer, zo is de verwachting, beide 1!(
nen het tegen elkaar zullen opnemen. Mitterrand erv
weten beiden dat wie vóór 1988 de „gedwongen sa
ning" (cohabitation) verbreekt, in de campagne d^
piet krijgt toegespeeld. De verwachting is dan ook geF
dat ook de momenteel populaire Mitterrand het conf
verder laat escaleren en een door het parlement aa6
wet zal tekenen. Op die manier kan hij zich blijven
ren als de man die waakt over de uitverkoop van Frj,
tionale belangen aan het buitenland. Met zijn recente
ken aan achtereenvolgens Washington en Moskou be
hij bovendien zijn imago van internationaal staats1-
deze politieke Tour de France rijdt Mitterrand nu in
terwijl Chirac voorlopig op grote achterstand staat. c
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) Na het
passeren van een koufront, dat
de begrenzing vormt van koe
lere lucht, herstelt het weer
zich morgen. Het komt dan
onder invloed van een uitloper
van een krachtig hogedrukge-
bied op de Oceaan. De met
westelijke wind aangevoerde
lucht is aanzienlijk koeler dan
vandaag. Het wordt vrijdag
middag maar een graad of 19.
Vannacht daalt de tempera
tuur tot ca. 12 graden. Er ko
men perioden met zon en de
kans op een bui is morgen
maar klein. Voorlopig blijft de
uitloper van het Oceanisch ho-
gedrukgebied het weer in ons
land beheersen. Het blijft vrij
koel met middagtemperaturen
van ca. 20 graden. Na het
weekeinde neemt de kans op
een bui weer toe.
Weersvooruitzichten voor de
Europese landen, geldig voor
zaterdag en zondag:
Zuid-Scandinavië: Vrijdag in
Zweden nog plaatselijk regen,
overigens zonnige perioden en
vrijwel overal droog. Middag-
temperatuur van 18 graden
aan de kust tot 22 landin
waarts.
Britse Eilanden: Perioden met
zon, maar zaterdag in het
noorden kans op regen. Mid-
dagtemperatuur van 15 graden
in het noorden tot 20 in het
zuiden.
Benelux: Zonnige perioden en
meestentijds droog. Midddag-
temperatuur rond 21 graden.
Frankrijk: Overwegend zon
nig en droog. Middagtempera-
tuur van 21 graden in het
noordwesten tot 29 graden aan
de Rivièra.
Duitsland: Vrijdag in het oos
ten nog kans op een bui, overi
gens zonnige perioden. Mid-
dagtemperatuur van 2öt
in het noorden tot 2f-
zuiden.
Spanje en Portugal:
maar langs de Spaansi»
kust ook wolkenveld^
dagtemperatuur van 2.'
aan de noordkust tot r(
traden in midden-
panje.
Italië, Joegoslavische
Zonnige perioden, m'
een regen- of onv'
Middagtemperatuur tf
en 30 graden.
p
Alpengebied: Vooral
oostelijk gedeelte karn!
regen- of onweersbuy
perioden met zon. Mi<j(
peratuur tussen 20 et^(
den.
Zd. Limburg l.bew.
Aberdeen h.bew.
Athene onbew.
Stockholm 1b
Las Palmas onbew.
?llimilllll!IIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIMIIIIIIIIIIIIIIINIIIIIimilllllllllllllllllj>