Lvov Lemberg centrum van turbulent kerkeli jkleven in Oekraïne aan tafel £eid&e(3ofiAa/j kerk wereld Werkgelegenheid in de lil* brieven lezers ACHTERGROND CeidócSomtuii ZATERDAG 12IUU 1986 PI CONFERENTIEOORD BLIJE WERELT DEELS DOOR BRAND VERWOEST Een felle brand heeft gisteren vroeg grote schade aangericht in het conferentiecentrum De Blije Werelt in Lunteren. Het conferentieoord is eigendom van de Gereformeerde Ker ken in Nederland. Het wordt in de zomermaanden gebruikt als vakantieoord. Vakanties die voor vandaag gepland wa ren kunnen niet doorgaan. Bij de brand zijn de ontvangst hal, de keukens en de grote conferentiehal verloren ge gaan. In verband met de ex ploitatie van het gebouw wor den er naast de zomerse va kantieweken 's winters confe renties gehouden, waaronder de vergaderingen van de gene rale synode van de Gerefor meerde Kerken. De synode zou in oktober en november in de Blije Werelt vergaderen. Het moderamen (bestuur) van de synode zal zich volgende week beraden over een andere vergaderplaats. De brand heeft voor zeker één miljoen gulden schade aange richt, aldus de brandweer later in de ochtend. Een derde van het in het bos gelegen gebouw ging in vlammen op, maar de slaapvertrekken bleven ge spaard. Op het moment van het uitbreken van de brand rond zes uur waren 224 gasten aanwezig, onder wie een grote groep gehandicapten. Volgens een woordvoerder van De Blije Werelt kon iedereen snel in veiligheid worden gebracht. De gasten die op vakantie wa ren in het conferentieoord zijn voorlopig ondergebracht in een jeugdherberg. Volgens een woordvoerder van de gemeen tepolitie in Ede is de oorzaak van de brand nog onduidelijk. Wel staat vast dat de brand in het restaurant is ontstaan. Kerk en echtscheiding In enkele landen, Ierland en Argentini, waar de Katholieke Kerk nog veel greep heeft op grote groepen in de samenle ving, is momenteel nogal wat te doen rond een wetgeving op het gebied van de echt scheiding. Het verschijnsel van de echtscheiding zou je wel een wereldwijd probleem mogen noemen. Je zou je kunnen afvragen wat is hierin nu de pastorale taak van de Kerk? Bestaat die in het ver hinderen van een nieuwe wet geving of kan die taak ook an ders worden opgevat. Je kunt zeggen dat de pastorale taak van de Kerk is: „elkaar be moedigen in de Naam van Je zus Christus". Je kunt ook zeggen dat vermanen tot de pastorale taak behoort, opdat mensen niet lichtvaardig met elkaar omspringen. Als Jezus zich nogal rechtlijnig lijkt uit te laten over de onverbreekbaar heid van het huwelijk, dan is dat een woord om hoogst ern stig te nemen. Tegelijk is het goed om te zien dat Jezus dit woord gesproken heeft uit zorg om mensen en wel in het bijzonder om de positie van de vrouw in zijn tijd. In die tijd kon de vrouw „om haast niets" door haar man worden weggestuurd en dan was zo een vrouw nergens meer. De streng klinkende woorden zijn gesproken vanuit zorg. Die achtergrond en die ondertoon mag niet vergeten worden, opdat in onze tijd datzelfde woord niet werkt als steen die verwondt. Een tijdje geleden was ik op een avond rond het thema: ..Als je huwelijk breekt, breekt dan ook je geloof Mis schien was het juister geweest om te zeggen: „Als je huwelijk breekt, breekt dan ook de kerk met jou en moet jij dan breken met de Kerk Het bijzondere van deze avond was dat het zeer bemoedi gend was. Niet dat alles voor zoete koek werd geslikt. Er waren zeer toegespitste vra gen over de onveranderlijk heid van Gods Woord, over de vraag of we niet „te lief" luis teren naar wat er toch zo dui delijk staat Of het geen „truc" is om mensen in de Kerk te houden? Het was goed om te horen dat echt scheiding voor de meeste mensen niet de gemakkelijk ste weg is. Integendeel soms: het is soms zelfs een moedige stap. Bemoedigend was het om te horen dat gescheidenen in de Kerk niet gezet moeten worden in de hoek van de zondigen, maar veel meer in de sfeer van het onvermogen. Natuurlijk, zo werd erkend, kan scheiding ook een beko ring zijn waarop te gemakke lijk wordt ingegaan. Er wordt soms lichtvaardig gescheiden, maar er wordt ook lichtvaar dig getrouwd. Of er zijn onbe doeld blinde vlekken die later opbreken in een relatie. Voor de meesten is scheiding een hele pijnlijke weg. Kritisch en tot nadenken stemmend was de opmerking: „Er zijn niet al leen gebroken situaties tussen gescheidenen. Je kunt ook op andere manieren met de brok ken zitten in je leven. Idealen die het niet gehaald hebben bijvoorbeeld. Hoe ga je met die brokken om, zodat je niet verzuurt, maar eraan groeit? Kritisch was ook de opmer king dat er ook overspel bin nen het huwelijk kan zijn. Niet omdat iemand er 'n derde op nahoudt, maar omdat hij meer getrouwd is met zijn carri'ere dan met zijn vrouw. Het gaat er ook niet zozeer om dat je bij elkaar blijft, maar veel meer hoe je bij elkaar blijft. Bemoedigend was het om te horen dat de gestalte van Je zus Christus centraal staat in de Kerk, wiens woorden zorg om mensen inhouden. Er zijn in de Kerk nog veel vooroor delen ten aanzien van ge scheidenen. Die vooroordelen liggen niet alleen bij de leiding van de Kerk. maar zijn ook midden onder ons aanwezig. Wanneer in landen als Argen tinië en Ierland de wet onge wijzigd blijft door de invloed van de Kerk, dan is daarmee nog niet het huwelijk als lief- desverbond waarin mensen kunnen ademen en leven, ge red. Om dat laatste zou het toch moeten gaan. MARINUS VAN DEN BERG Men moet zijn hoofd niet in zijn hart hebben, noch zijn hart in zijn hoofd. Joseph Roui (Van onze correspondente El- fie Siegl) LVOV De verlate ere gast, die zich op die war me zondag in dit voorjaar een weg baant door de mensenmassa om toch nog door te dringen tot het warme en doorzwete middenschip van de kerk wordt bijna platgedrukt en krijgt boze blikken te verwerken van omstan ders. Zij staan er al sinds het ochtendgloren, inge klemd in de menigte die slechts centimeter voor centimeter vooruitkomt, op weg naar het wijd open portaal van het godshuis. Ze geven de hoop niet op toch nog een glimp te kunnen opvan gen van de kerkvorsten, getooid met goud en ge kleed in brokaten gewa den. Uur na uur dragen zij deze dag een Mis op. Daarvoor is een heel bij zondere reden, die echter bij de meerderheid van de twintigduizend toege stroomde gelovigen en kijklustigen niet bekend zal zijn. In de kathedraal van Sint-Jo- ris, tegenwoordig zetel van de metropoliet van Lvov en Tsjernopol, herdenkt de gees telijkheid van de Russisch-or- thodoxe kerk in de Oekraïne het veertigjarig jubileum van de „terugkeer van de broe ders en zusters van de Oek raïense katholieke kerk in de schoot van de Russisch-ortho- doxe". De herdenking van deze gebeurtenis die in 1946 plaats had, wordt zo belang rijk geacht, dat ook afgezan ten van het hoofd van deze kerk, patriarch Pimen van Moskou, de plechtigheden bij wonen. Het wordt door de Russisch- orthodoxe kerk „als door God gegeven en vanzelfsprekend" genoemd dat de Oekraïense katholieken die gehoorzaam waren aan de paus van Rome (ook wel geünieerde katholie ken genoemd), terugkeerden onder het gezag van de patri arch van Moskou. Maar in fei te is de voorgeschiedenis van deze gebeurtenis zeer inge wikkeld en onlosmakelijk verbonden met het politieke lot van deze regio. Lemberg Het industriecentrum Lvov, dat tegenwoordig achthon derdduizend inwoners telt, is in de hele Sovjet-Unie vooral bekend doordat hier autobus sen van het merk Lviv gefa briceerd worden. Met deze bussen worden de Russische kosmonauten al sinds de tijd van Gagarin in Baikonoer naar het lanceerplatform ge reden. De stad heeft veel na men. Lviv voor de Oekraië- ners, Lvov voor de Russen, terwijl Duitsers en Oostenrij kers mooie gedachten krijgen bij de naam „Lemberg". De stad werd rond 1259 door een Oekraïense vorst voor zijn zoon Leo gesticht, van wie Lvov de naam en het wapen met de leeuw kreeg. In 1340 werd de stad Pools en dat bleef ze tot 1772. In dat jaar lijfde keizerin Maria The- resia het gebied in bij het Oostenrijkse keizerrijk als buit van de eerste Poolse De ling. Beroemde bouwmeesters sierden de hoofdstad, die toen Lemberg werd genoemd, met paradestukken als het eens Ongebruikelijk beeld in de Sovjet-Unie: duizenden gelovigen uit Lvov verdringen zich voor de Sint-Joriskathedraal in hun stad. deftige hotel King George of het grote operagebouw. In het centrum van Lvov, aan de rand van een park dat de bewoners nog steeds liefdevol Keizersbosje noemen, staat het gebouw van de Landdag uit die tij(i, dat tegenwoordig de universiteit herbergt. Daar in de buurt ligt het paleis van de vroegere keizerlijke stad houder graaf Potocki, een voorbeeld van weelderige ne- o-barok en neo-classicisme. Tegenwoordig is het het trouwpaleis van Lvov, maar iedereen weet nog wat het eens was. Lemberg het centrum van cultuur en wetenschap, ver dween in 1918 van de land kaart. Het gebied werd in tweeën gedeeld. Het westen kwam bij Polen, het oosten met Lemberg werd deel van de Oekraïense Sovjetrepu bliek. Hitler en Stalin stelden in 1939 de huidige staatsgrens vast. Het eens Poolse en daar na Oostenrijkse Lemberg trok ooit vele nationaliteiten aan. Hier dreven Armeniërs al in de vijftiende eeuw handel, er woonden Polen, Duitsers, Oekraïëners en joden. Nog bonter was het palet met de verschillende religies: er wa ren katholieken, geünieerde orthodoxe christenen, protes tanten en joden. Dopen Van de bonte verzameling volkeren is weinig overgeble ven sinds de Duitsers in 1918, toen Lemberg heel even Pools werd, door de Polen verdron gen werden, de fascisten de ioden vermoordden en de Po en door de Sovjets in 1945 voor het grootste deel naar andere gebieden werden overgebracht. Het rijke kerkelijk leven' heeft echter zij het binnen bepaalde grenzen stand kunnen houden en geeft Lvov tegenwoordig zijn eigen karakter dat van een elders in de Sovjet-Unie amper te vin den diepe religiositeit door drongen is. „In Lvov laten alle ouders hun kinderen do pen", zegt een Russsich-ortho- doxe geestelijke. „Meer dan in andere delen van de Sovjet- -Unie trouwen jonge paren hier in de kerk". Weliswaar zijn de meeste gro te kerken gesloten, werd het Dominicaner klooster mu seum van het atheïsme en het jezuïetencollege het stedelijk hoofdkwartier van de Pio niers; maar toch» zijn ruim een dozijn kerken nog open. Vooral Russisch-orthodoxe en voormalige geünieerde ker ken die in 1946 tot Russi- sch-orthodoxe werden omge vormd. Van die laatste is de kathedraal van Sint-Joris een voorbeeld. Na een taai gevecht met de staat komen er zowaar nog enige kerken bij. Zo konden bijvoorbeeld de baptisten vijf jaar geleden een eenvoudig gebedshuis inrichten. Het is nu al weer veel te klein aan gezien twee gemeenten met drieduizend gelovigen ervan gebruik moeten maken. Het verzoek om een tweede te mogen bouwen is al de deur Polen De bevolking van Lvov be staat tegenwoordig uit zeven tig procent Oekraïëners, twin tig procent Russen en zoals officieel wordt gezegd twintigduizend Polen die twee eigen scholen hebben en onder de zielzorg van twee katholieke priesters vallen. Hun godshuis is een laatste getuigenis van de tijd dat in Lemberg bijna alleen Duits werd gesproken. Het werd door bouwmeester Peter Ste- cher in de vijftiende eeuw als stadskerk gebouwd. De La tijnse, dus katholieke, kathe draal in gotische stiil met twee renaissance-kapellen be hoort nog altijd tot de beziens waardigheden. Het is een levendige kerkelij ke gemeenschap. Lvov heeft weliswaar geen katholieke aartsbisschop meer, maar de H. Missen doordeweeks drie per dag, op zondag vijf zijn altijd druk be zocht. De beide pastoors val len onder kardinaal Vaivods in Riga. De oudste kreeg zijn opleiding nog voor de oorlog aan het seminarie in Lvov, de andere, Ludwig Kamiliewski, bezocht na zijn dienstplicht het katholieke seminarie in Riga. Hij is energiek, veertig jaar oud en heeft naar eigen zeggen „de handen vol". Maar de katholieken in Lvov zijn slechts een minderheid. Geünieerde kerk De meerderheid vormen nu de Russisch-orthodoxen. Dat lag vóór 1946 echter anders. Toen was er nog de Oekraïen se katholieke, ofwel geünieer de kerk die in de westelijke Oekraïne tot ontplooiing en bloei kwam in de tijd dat de streek nog onder Oostenrijks staatsgezag viel. En dat was toch nog een periode van bij na honderdvijftig jaar. De geünieerde kerk werd veertig jaar geleden, na de in lijving in de Russisch-ortho- doxe kerk, vrijwel geheel ver boden. Ze bestaat nu officieel alleen nog onder sterk natio nalistische Oekraïense ballin gen die zich tegen de Sovjet- Unie hebben gekeerd. De geünieerden beleden het ka tholieke geloof en aanvaard den dus de paus van Rome als leider, maar celebreerden hun missen volgens een licht ge wijzigde Byzantijns-orthodoxe rite. De kerk ontstond in 1595. In - dat jaar boden bisschoppen van de Byzantijns-orthodoxe kerk de paus van Rome de unie aan. De Polen en later de Oostenrijkers accepteerden de geünieerden. Alleen in die de len van de Oekraïne, die als gevolg van de Poolse Delin gen onder Russische heer schappij kwamen, werd de kerk in 1839 en 1875 opgehe ven en onderdrukt. Liquidatie De toentertijd machtige Russi- sch-orthodoxe kerk wilde een orthodoxe „concurrentie" die zich aan de voor haar vijande lijke paus onderwierp niet dulden. Daarom heeft zij zich in 1946, toen Stalin de tijdens de oorlog toleranter geworden godsdienstpolitiek weer ver scherpte, bereidwillig inge spannen voor de opheffing van de geünieerden. De Oek raïense katholieken waren Stalin een doorn in het oog omdat hij hen als nationalis ten ervan verdacht anti-sovjet te zijn. Bovendien schoof hij hun kerkelijke leiders colla boratie met de fascistische be zetters in de schoenen. Stalin maakte na de oorlog dan ook haast met de liquida tie van deze kerk. Geünieerde kerkvorsten werden gearres teerd en haar Siberië verban nen. De kostbare archieven en kerkschatten gingen op transport naar Moskou. Toen in 1946 op de zogenaamde Lemberger Synode tot de in passing van de geünieerden in de (door de staat gecontroleer de) Russisch-orthodoxe kerk werd besloten, kwam slechts een armzalig hoopje van hen in de Sint-Joriskathedraal sa men. Geen enkele bisschop nam aan de synode deel. De „gang naar Canossa" met het ver zoek tot inlijving werd onder nomen door de priester Ga- vriil Kostelnik. Hij ondernam met een groepje initiatiefne mers een pelgrimage naar de metropoliet van Kiev om de synode voor te bereiden. His torische filmopnamen geven de tragiek van de situatie aan. Kostelnik die daarna als „af vallige" priester in de kathe draal van de Verheerlijking van Christus in Lvov werkte, werd in 1949 bij het verlaten van de kerk door een Oekraï ense nationalist vermoord. Volgens de officiële lezing was de moordenaar een agent van het Vaticaan. Kostelnik werd bij de viering van het veertigjarig jubileum van de gedenkwaardige syno de door de Russisch-ortho doxe kerkleiding als heilige en martelaar geëerd. Bij zijn graf op het stadskerkhof van Lvov droegen de metropolie ten die zondag een requiem mis op die door duizenden werd bijgewoond. Maar de massale viering van de over winning van de Russisch-or thodoxen op de Oekraïense katholieken kan ook in 1986 niet verhelen dat deze zege tot op heden niet ondubbel zinnig is. ELFIE SIEGL Franse uiensoep lamskoteletten (van grill of barbecue) met zomersalade en brood ijs met kersensaus Voor twee: 1 grote ui, 8g boter, 0,5 liter bouillon (tablet), 2 sneetjes (stok)brood, 2 lepels geraspte kaas, peper, nootmuskaat; 2 of 4 lamskoteletten, knoflook, uitje, mosterd, rozema rijn, tijm, pepermunt, *eper, olie; stukje bloemkool, 2 tomaten, halve paprika, bieslook, peterselie, 1 lepel mayonaise, 1 lepel yoghurt, azijn, zout, peper; (stok)brood; 2 porties ijs, 0,5 dl slagroom, 10 g basterdsuiker, blikje kersen, theelepel aardappelmeel, kirsch. Smoor dunne uisnippers tien minuten in de boter. Voeg de bouillon toe, laat de soep een kwartier trekken en schep haar in ovenvaste soepkoppen waarin een sneetje brood ligt. Ver deel de met peper en nootmuskaat gemengde kaas over het bovendrijvende brood. Laat de kaas onder een hete grill of in een hete oven lichtbruin worden. Snijd de vetrand van de koteletten op twee plaatsen in en bestrijk het vlees met een mengsel van de fijnverdeelde knoflook, ui, mosterd en kruiden. Strijk na een uur olie over de koteletten en maak ze in circa tien minuten gaar onder de grill of op de barbecue. Kook de in roosjes en plakjes verdeelde bloemkool vijf minu ten, laat haar uitlekken en koud worden. Snijd de tomaten in dunne plakken en de paprika in reepjes. Meng de groenten met de fijngeknipte kruiden en een sausje van mayonaise, yoghurt, azijn, zout en peper. Spuit een toef met basterdsuiker stijfgeslagen room op het ijs en geef er een warme kersensaus apart bij. Bind voor de saus het kersensap met aardappelmeel, warm de kersen mee en doe er van het vuur naar smaak kirsch bii. Menutip voor maandag: verse worst met bloemkool (rest van de salade) en aardappelen tweekleurenvla. JEANNE De jongste werkloosheidscijfers laten zien dat wel heel bescheiden het goed blijft gaan met de ontwil van de werkgelegenheid. Normaal neemt de werkloo: juni beduidend toe door de grote aantallen schoolvel die zich op de arbeidsmarkt melden. In de afgelopen) registreerde het ministerie van sociale zaken een stijg? het aantal werkzoekenden met 1300 personen. Dat minder dan in voorgaande jaren. Het komt er op n^ afgezien van de seizoensinvloeden, de totale werkloos! de afgelopen twee maanden met 7800 is gedaald. E« heugende ontwikkeling. In het regeerakkoord is vastgelegd, dat de coalitiepan met kracht naar zullen streven de huidige werklooshè circa 700.000 terug te brengen tot beneden de 500.000 j Een ambitieuze doelstelling. Het kabinet-Lubbers maandag aantreedt vertrouwt vooral op het verder a; ken van de economie. Het behoud of zelfs verbeteren I koopkracht van grote groepen burgers moet er voor|| dat ook de binnenlandse vraag wordt gestimuleerd. Oi portcijfers zien er de laatste jaren gezond uit, maar h nenland bleef aanzienlijk achter. Dat heeft uiteraard l maken met de negatieve ontwikkeling van onze koopj UlT het regeerakkoord blijkt overigens niet dat het I kabinet erg gelooft in een verdere aanmerkelijke verj van de arbeidstijd. Een algemene verkorting van de duur zien de regeringspartijen in het geheel niet zitt er al sprake kan zijn van een verdere beperking, dan[ niet via algemeen geldende maatregelen tot stand komen. Die opstelling getuigt van een grote mate van houdendheid. Het is nog niet zo lang geleden dat pronl leden van het eerste kabinet-Lubbers zich aanzienlij!» driftiger over de wenselijkheid van een verdere arbejj verkorting uitlieten. In deze kolom is de laatste twee jaar regelmatig geple een verstandige toepassing van de atv. De 25-urige] week die sommige sociaal-democraten voor ogen st^ tuigt bijvoorbeeld van weinig realiteitszin. In het grosc collectieve arbeidsovereenkomsten is nu echter al eenj ge werkweek bereikt. Het lijkt niet onverstandig in( mende regeerperiode die 36-urige werkweek zoveel q gelijk is over de hele linie in te voeren en daarbij tegjj tijd degelijke afspraken te maken over de mate van], zetting. Een verstandige toepassing van de atv kan» mers toe bijdragen dat één van de belangrijkste doe^ gen van het nieuwe kabinet, het terugbrengen van he^ werklozen tot beneden de 500.000, kan worden geha^ Meer zon We bevinden ons nog steeds in een overgangsgebied tussen een depressie boven Finland en een rug van hogeluchtdruk dat nu boven Engeland ligt. De rug gaat het zo langzamer hand winnen. Als er nog een buitje valt is het in de noorde lijke provincies. De perioden met zon worden steeds langer maar door de noordeljke aan voer van koele lucht komt de temperatuur toch niet hoger dan 19 graden. De wind is noordwest, matig, kracht 3 tot 4, in het Waddengebied af en toe krachtig. In de Zeeuwse wateren is de wind noord tot noordoost, matig, kracht 4. Doordat de rug in betekenis toeneemt zal de temperatuur na het weekeinde wat hoger worden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen geldig voor morgen en maandag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar bewolkt en slechts een enkele bui. Middagtempera- tuur van 18 graden langs de westkust tot 23 in het binnen land. Denemarken: Half tot zwaar bewolkt en enkele buien. Mid- dagtemperatuur omstreeks 20 graden. Groot-Brittannië en Ierland: Perioden met zon en droog. Middagtemperatuur van 16 graden in het noorden tot 22 plaatselijk in het zuiden. Benelux: Perioden met zon en droog. Middagtemperatuur rond 21 graden. Duitsland: Half tot zwaar be wolkt en vooral in het zuiden enkele buien. Middagtempera tuur rond 20 graden. Frankrijk: Zonnige perioden en in het zuiden kans op een onweersbui. Middagtempera tuur van 21 graden noorden tot 28 in het z Portugal, Spanje: Zonni; in Noord-Spanje en Portugal mogelijk e^ Middagtemperatuur x graden langs de noordl 30 landinwaarts. f Italië. Joegoslavische Half tot zwaar bewolkt) en. Middagtemperatuur tot 30 graden. Alpengebied: Wisselei wolkt en kans op regen en. Middagtemperatuur tot 24 graden. Nulgri veau rond 2800 meter. Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Zd. Limburg Aberdeen regenbui l.bew. CS VP I Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Mondigheid De voorbeelden van mondig heid die prof. W. Berger ont leent aan het Oude Testament in een interview in de rubriek „Kerk en Wereld" wijzen op een heel andere vorm van mondigheid dan die welke nu in zwang is. Mozes en Abra ham toonden karakter en ge bruikten geen uitvluchten. Van dit soort voorbeelden staat de bijbel vol en zo moet men ze ook lezen: Maria Mag- dalena had kunnen zeggen: „Als ik anders leef, verval ik in armoede. Ik doe dus wat mij uitkomt en zoiets zal wel in de bijbel staan." De onrechtvaar dige belastingontvanger had ook kunnen denken dat de Schrift enige duizenden jaren oud is, zodat hij zich 3 meer aan hoefde te k omdat ze niet meer ai' was aan de tijd waarin j« de. Maar in al die kreeg God het laatsté» en niet Abraham oft Magdalena. En daar lu)< ze ook naar. Religieuze en empiri: verschillen niet van Met andere woorden- ven is niet anders Openbaring leert. Zo i Berger het waarschijn^ wel bedoelen, maar k zijn geneigd het in hut deel uit te leggen. 'I De praktijk die men afjl de theorie van prof. B; schijnbaar logisch, mT vaarlijk omdat zij een ji geeft aan elke tijd. /I' maar oecumenisch is ef mening aanvaardt, behT van de bisschoppen! A' mensdom gevraagd h God de Zoon in Christr wilde worden op haa waarden. Alsóf het nie^ tus was die het gezag f de apostelen en hun op; Met de subtiliteit waar theologen hun leer ve gen wordt niet de pc' opgeheven, maar de f ring vergroot. H. Rutges, X DEN HAAG.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2