Eenzame reis Een Russische Rambo op video iiitger Hauer aait dood in verderf in The Hitch Britten zijn tegen ingekleurde films Mario Puzo schrijft „Godfather Iir HighlanderKoppensnellen tussen Schotland en New York Blonde Dolly gevonden Police Academy Tapt en grolt door CcidóeSotMO/nt VRIJDAG 27 JUNI 1986 PAGINA 11 JejCOU De allernieuwste, l begeerde casette van de Ar- ideotheek in het centrum van wlcou is de Russische versie van srapo. In deze film met de titel »ame Reis" kun je zien hoe de Bche „Spetznatz" marinecom- Hnlo's hele hordes verdorven •ikanen wegvagen en tegelij- d de wereld redden. lassieker zal het niet worden, maar pische lokaties zijn fantastisch, het awerk is goed, de meisjes zien er ge- Koj uit in hun bikini's en de speciale »n doen beslist niet onder voor Hol- d. Er lijkt echt bloed te spuiten uit met messen doorkliefde nekken en de laatste momenten van de vlucht van een op een schip gerichte raket en de daarop volgende explosie zijn op kostbare wijze uitgevoerd. Het verhaal is vrij simpel, zoals gebruike lijk in dit soort films. De CIA is van plan een luxe cruiseschip op te blazen en de Russen er de schuld van te geven. Achter dit plan van de CIA zit een groep „rijke stinkerds" die gek zijn op golf spelen en militair-industriëlen moeten voorstellen. Zij willen een nieuwe crisis tussen de grootmachten die hun winsten ten goede zal komen. Gruweldaden In een louche tropische nachtclub maken we kennis met Hessel, de waanzinnigste man van de CIA, wiens drankuitspattin gen doorspekt worden met flashbacks van gruweldaden in Vietnam. Gewapend met de allernieuwste technologie regelt Hessel de raketaanval op het cruiseschip. Maar er gaat iets mis. In plaats van het schip raakt de raket het zeiljacht van een hip- py-achtig Amerikaans paar dat blijmoedig aan een reis om de wereld bezig is. Zij ko men in het water terecht, maar weten al snel een onbewoond eiland te bereiken met de „gebruikelijke" uitrusting van schipbreukelingen, zoals luxe tenten, kor te golf radio's, Kalashnikovgeweren en dat soort dingen. Hessel wil niet dat er getuigen overblij ven, en hoewel de CIA hem officieel ver stoot organiseert hij de moord op de Ame rikaanse schipbreukelingen. Maar intus sen zijn de „goeierikken" wakker gewor den. Op het zonnige dek van een Russisch marineschip is een groep mannen op een vriendelijke manier aan het oefenen ter wijl er gepraat wordt over de familie thuis en het plezier dat je kan beleven bij het paddestoelen zoeken in het bos. De kapi tein van het schip heeft lucht gekregen van het plan van de CIA en hij geeft z'n jongens opdracht dit te dwarsbomen. En dan gaat het op los. De CIA-moordenaars slagen erin hun landgenote te vermoor den, maar haar echtgenoot neemt bloedig wraak en voegt zich daartoe bij de te hulp gekomen Russische goeierikken. Dat laat ste is belangrijk. Het vrolijke Russische welkom voor die dodende hippy maakt de film ideologisch gezien verantwoord: Mos kou is immers niet tegen het Amerikaanse volk, maar alleen tegen Amerikaanse slechterikken. Wat „Eenzame Reis" anders maakt dan de gebruikelijke Russische thriller is het overdadige budget dat nodig was om de buitenlandse lokaties en dure sets (ge doemd om te worden opgeblazen) te fi nancieren. Maar de Sovjet-burger, die ge middeld 14 keer per jaar naar de bioscoop gaat, krijgt hetzelfde soort regelmatige dieet aan „vaderlandslievende" films voorgeschoteld als wij. Zo is er een film over een straalvliegtuig van Aeroflot op het vliegveld van New York, waarin Amerikanen tevergeefs een trouwe Sovjetburgeres proberen over te halen in het Westen te blijven bij haar uitgeweken echtgenoot. En de populaire televisieserie „Tass heeft toestemming om te melden over de pogingen van de CIA om verwarring te stichten in een klein Afrikaans landje en de heldhaftige pogingen van de KGB om het daar vre dig, rustig, veilig en socialistisch te hou' den. Maar één ding bleek echt interessant aan de video van „Eenzame Reis" die we voor een roebel per avond huurden van de Ar- bat-videotheek: De videoband was ge maakt in Japan. MARTIN WALKER Copyright The Guardian 1 Regisseur Fred Zinnemann heeft zich in En geland aan het hoofd gesteld van een aantal verontwaardigde regisseurs die hevig protes teren tegen het zogenaamde „inkleuren" van oude, klassieke zwart-wit films. „Een culture le misdaad" noemen de Britse filmmakers die manier om oude films wat aantrekkelijker te maken voor een aan kleur gewend publiek (tv en video). De Britse campagne wordt gesteund door topregisseurs als Lindsay Anderson, Sir Richard Attenborough, John Boorman, Ro land Joffe en John Schlesinger. In Amerika krijgen zij steun van regisseurs John Huston en Woody Allen. Woody denkt waarschijnlijk vooruit. Zijn films zijn dan nog wel geen klas siekers, maar ze zijn wel voor het overgrote deel in zwart-wit. Mario Puzo heeft een contract getekend met filmmaatschappij Paramount om een origineel scenario te schrijven voor een derde aflevering van „The godfather". De film moet uiter aard doorborduren op het leven van de leden van de Corleo- ne-familie, die Puzo in '69 introduceerde. De producer van „The godfather III" wordt Nicholas Gage, een vroeger jour nalist bij „The New York Timne die ooit een oek schreef „Eleni" dat verfilmd werd. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat regisseur Francis Coppola zich voor de derde keer aan een „Godfather" zal wagen. Al moet bij hem gezegd worden dat zijn tweede film - in tegenstelling tot wat gebruikelijk is - bé ter was dan zijn eerste. Wat dat betreft zou nummer drie een belofte inhouden. Het wachten is trouwens op de verfilmig van nóg een Puzo- boek, „The Sicilian". Cannon heeft die produktie overgeno men bij de koop van Thorn EMI Screen Entertainment. Maar de naam van regisseur Michael Cimino (die zo enorm over z'n budget ging met de commerciële flop „Heaven's Gate") deed het duo Golan en Globus wat huiveren. Budget en contracten moesten opnieuw doorgepraat worden, aldus de Cannon-ba- zen. in Regisseur Jonne Severijn en producent Gijs Versluys heb ben hun Blonde Dolly gevon den. Het is de hier zo goed als onbekende actrice Hilde van Mieghem die de rol gaat spelen van de Haagse raam- prostituee die op 30 oktober 1959 in haar „peeshuisje" aan de Nieuwe Haven om het le ven werd gebracht. Severijn en Versluys zochten zo'n nieuw gezicht". Ze vonden Hilde in Wenen, waar ze de hoofdrol speelt in Esther Vi la rs toneelstuk „Strategie der vlinders". Dat schijnt ze zo goed te doen, dat ze dat stuk van de anti-feministische schrijfster nu ook (samen met Nadja Tiller) in Duitsland mag spelen. In deze contrei en had Hilde van Mieghem, dochter van een Belgische vader en een Nederlandse moeder, zeven jaar geleden al een klein rolletje gespeeld in de film „Vrijdag" van Hugo Claus. Ze speelde daarna ook in „De witte waan" van Adriaan Ditvoorst en in de televisieserie „Het wassende water". De film van Jonne Severijn is vrijelijk gebaseerd op het karakter van de echte Blon de Dolly, van wie na haar dood bleek dat ze een dub belleven had geleid, dat ze clientèle in de hoogste krin gen had en een stevig hui zen bezit plus een voor die tijd enorm banksaldo naliet (aan het Nederlands Kanker instituut en aan de psychia trische inrichting waar haar moeder verpleegd werd). „Blonde Dolly" zal worden opgenomen van half juli tot begin september. De premiè re volgt op 26 februari vol gend jaar. door Bert Jansma Shirley en Rock Speelfilm over Corazon Aquino De producers staan in de rij bij de Filippijnse president Cora zon Aquino om haar leven maar te mogen verfilmen. Me vrouw Aquino heeft echter besloten zes maanden te wachten voor definitief ja te zeggen tegen een speelfilm die gebaseerd is op het leven van haar en wijlen haar man Benigno, en op de Fillipijnse revolutie. Ze liet haar schoonzuster meedelen: „Aan het eind van die zes maanden tijd zal de presidente alle ingediende scripten en scenario's nog eens bekijken en beslis sen welke daarvan het verhaal van de Aquino's en de revolu tie het beste weergeeft. Ze zal dan ook beslissen of het een bioscoopfilm of een tv-produktie moet worden. De presidente vindt dat ze nu eerst haar tijd aan haar land moet geven". Dat Shirley MacLaine: film over hoeft na zes maanden zeker niet meer. Rock Hudson. Schrijver Mario Puzo: con tract voor Godfather III gw— cc ite Hitcher" faet Rutger Hauer, C. Ijnas Howell, Jennifer n Leigh. Regie: Ro- Harmon. toneel van „The Hitcher" lifter) is een verlaten [ijn in Texas. De hoofd- on een jongen die een nn wegbrengt van Chicago Californie. Hij ziet een pi stopt en wordt vervol- bedreigd met een mes, 15de woorden „zie maar te idiomen dat ik je dood". De n voorkomt het. i£ het begin van een reeks Istollende gebeurtenissen, _jn onze eigen Rutger Ir de rol van de gevaarlij- lychopaat mag spelen, die zonder enige verklaring links en rechts mensen vermoordt. Vreemd genoeg lijkt het of hij in zijn moordlust de jonge man, gespeeld door C.Thomas Howell, na die ene ontmoeting doelbewust met rust laat. Hij speelt een spel met hem, laat hem steeds op het laatste mo ment weer ongedeerd ontsnap pen, alsof de jongen door zijn verzet een ereplaatsje heeft verdiend. De figuur die Hauer speelt lijkt op zoek naar ie mand die hem tegenspel kan bieden, het hem minder mak kelijk maakt dan al die andere willige slachtoffers. Ondertus sen zorgt hij er wel voor dat vrijwel iedereen met wie de jongen in contact komt wordt gedood, aldus de verdenking op hem ladend. „The Hitcher" verschilt in op zet en thema niet wezenlijk Rutger Hauer bpdreigt de autor van andere „griezel"-films. Wat de film „anders" maakt is de manier waarop is gefilmd. Regisseur Robert Harmon en cameraman John Seale, eerder actief in Peter Weir's „Wit ness" en „The year of living dangerously", maakten opti maal gebruik van de ver vreemdend werkende verla tenheid van de woestijn en het keiharde licht aldaar. De kleu ren schreeuwen je tegemoet, en dat levert soms bijna recla- me-achtige beelden op. Daar naast laat „The Hitcher" nét niet teveel zien. Waar de jbilist die hem een lift geeft. slechtere films in dit genre nog wel eens willen ontaarden in een aaneenschakeling van beelden van slachtpartijen, daar blijven Hauers moorden grotendeels buiten beeld, al is de suggestie van wat hij doet al afschuwwekkend genoeg. Het is meer de dreiging van zijn daden, de „suspense", die „The Hitcher" zijn aantrek kingskracht geeft. Hauer speelt zijn rol van ge vaarlijke gek overigens uiterst overtuigend. Hij weet opmer kelijk genoeg toch nog enige warmte in dat koele karakter van hem over te brengen, met name waar het zijn relatie tot de jongen betreft. Gedurende de hele film is er de vage sug gestie dat de twee naar elkaar toe zullen komen, samen zul len opereren. De overtuiging waarmee Hauer zijn rol speelt zal het hem overigens moeilij ker maken af te komen van het image van „schurk", dat hij inmiddels heeft. Hij heeft inmiddels aangekondigd dat dit zijn laatste schurkenrol is geweest. KOOS VAN WEES s Rambo-achtige recruut duikt op uit zijn hinderlaag. „Hooglander" Christopher Lambert met zijn antieke zwaard in modern New York.# Studio: „Highlander" (16) met Christopher Lambert, Roxanne Hart en Sean Connery. Muziek: Queen. Regie: Russell Mulcahy. Er bestaan op de wereld een aantal (bijna)onsterfelijken die door de eeuwen heen een on derlinge strijd voeren tot er maar één van hen over is. De strijders genezen weliswaar van elke wond, maar als het hoofd compleet met een zwaard van de romp geschei den wordt is het ook met hen gedaan. Zolang het er nog op zit, blijven ze steeds weer op nieuw onder andere namen op de aarde verschijnen. Aldus „Highlander", de eerste speel film van de in Engeland wer kende, jonge Australische vi deo-clipmaker Russell Mulca hy. Het begint in hedendaags New York met een zwaardgevecht in een garage onder Madison Square. Er valt een hoofd en dan breekt er een tumult los of de wereld vergaat. Dat zal nog een paar keer scheidende hoofden begeleiden: stofwol ken, bliksemflitsen, enorme glaspanelen die aan splinters gaan, auto's die beginnen te toeteren en de muziek van de Michael Kamen en de pop groep Queen in de hoogste versnelling. Van modern New York schui ven we naadloos terug in de tijd naar de Schotse Hooglan den anno vijftienhonderdzo- veel, waar de clan van de McLeods ten strijde trekt te gen een naburige stam van rokkendragers. Onder de McLeods zien we dezelfde man uit New York anno nu, de Franse acteur Christopher Lambert (ooit Tarzen bij regis seur Hugh Hudson), die een hele film lang schaapachtig een soort dreiging probeert uit te stralen die niet verder dan z'n wenkbrauwen komt. Z'n Schots is trouwens ook niet best, en er was nog wel een leermeester in de buurt: Sean Connery. Mr. Bond is weer even in zijn geboorteland, maar hij moet er een Spaanse zwaardmeester spelen, inmid dels al een paar duizend jaar oud, óók al een onsterfelijke, die de jonge McLeod komt De echte Blonde Dolly (Sybille Alida Johanna Niemans) en de actrice Hilde van Mieghem als het op haar geïnspireerde ka rakter in de komende nieuwe Nederlandse speelfilm van Jon ne Severijn. Actrice Shirley MacLaine wordt steeds actiever als pro- ducente. Voor de televisie produceerde ze haar autobio grafie „Out on a limb" (waar in haar inmiddels beruchte affaire met een Zweedse poli ticus) als mini-serie - met zichzelf in de hoofdrol - in middels heeft ze laten weten de filmbiografie van wijlen Rock Hudson (aids-slachtof- fer) te willen gaan produce ren. Er zijn méér producers in Hollywood die op dat idee zijn gekomen: Vijf in het to taal. Shirley MacLaine heeft echter al een Hudson-vertol- ker op het oog: Lee Horsley, acteur in de tv-serie Matt Houston. vertellen dat hij het tot een dodelijk treffen moet laten ko men met ene Kurgan, een snuivende, grommende super- punker. Uiteraard vindt de de finitieve ontmoeting met Kur gan in 1986 plaats en blijft de Hooglander McLeod, die dan Nash heet, over. Anders had de film niet gemaakt hoeven worden. En, o ja, dan is er nog de politie die al die losse hoof den in New York niet zo ziet zitten. In haar gelederen bo vendien een jongedame die toevallig expert blijkt te zijn op het gebied van oude zwaar den. In het begin lijkt het nog iets, met de visueel sterke Hoog landse en New Yorkse plaat jes, volgespoten met één en de zelfde video-clip-rookwolken. Daarna wordt het een Schotse trye tussen toen en nu met een hoop nergens op slaande zij sprongetjes. Je weet zeker dat het niks meer wordt als Fred dy Mercury halverwege z'n stem verheft en Queen een compleet tekstnummer door de beelden heen mag zingen. Muziek die net is als de film: rommelige kitsch. pe recruten en het klassieke „Wat en Half-Wat"-effect in „Po- academy 3". Sean Connery: bijrol als een elegante Spaanse zwaardvechter in „Highlander". HOR en Eurocinema I en Police Academy 3" (a.l.) Steve Guttenberg en J>a Smith. Regie: Jerry 6. illfilms zijn zo dun gezaaid de „Police Academy"- iëhten alsmaar populairder den en - in ons land - met Is meer kopieën in de bio- ep gebracht kunnen wor- Er is niets tegen dat soort [Jijk onschuldige kluchten, -r wanneer een publiek denken dat dit nu écht I is, wordt het pijnlijk. "lice Academy 3" is niet an- I dan z'n voorgangers: een jenschakeling van allerlei ■ligheden waaraan stijl en Beter ontbreken. In num- idrie zijn we weer terug bij begin: in de eerste film ^Ben de recruten opgeleid, 9e tweede mochten ze voor •berst de straat op, in drie 'Jlen de sterren van ae \it gehaald om de school bij Staan in een concurrentie- met de tweede Police Academy ter stede. De bezui nigingen hebben toegeslagen en de minste van de twee scholen moet verdwijnen. Schrijver Gene Quintano heeft her en der grappen en grollen opgediept en ze op het ver- haalstramien geplakt. Zoals: een heel vervelend schmieren de punk die agent wil worden gekoppeld aan een minkukelig en ondermaats mannetje, la chen; een kleine Japanner die zich met een „I love America" aan de boezem van de grote agente Callahan drukt, gieren; en de tegenstrevende com mandant Mauser wiens wenk brauwen worden afgeschoren, brullen. Quintano's meest intellectuele grap is een kleine Hitchcok- parafrase: de douche-moord uit „Psycho". Mes in silhouet achter douche gordijn, sner pende muziek, en even later het weglopen van het badwa ter. Te oordelen aan het uit blijven van enige herken ningsreactie bij het jonge pu bliek: verspilde moeite.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 11