Het aardige van het Gemeentemuseum is, dat het veelzijdig is gebleven" Colored Festival: aandacht voor minderheden-kunst Frankrijk treurt om dood komiek Coluehe KUNST fleidó&Qowavnt VRIJDAG 20 JUNI 1986PAG!p "k agenda, ook voor de^ mende dagen, raadpli men „UIT", de gratis 01 kelijkse bijlage van d'r krant. ti bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN «ei ROCINEMA I (Van Boetza.. straat 6. tel. 01720-20800): c wel ol the Nile (al); 18.45, 2 - ook 13.45. ECb CINEMA II: D.A.R.Y.L. (al); 1|e 21.15. za. zo. wo. ook i;ri EUROCINEMA III: Teac i (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo." 13.45. di. geen voorstellin EUROCINEMA IV: Out ol VI ca (al); 20.15. r( KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA IV De ni*r avonturen van Dick Trom za. zo. wo. 14.00. LEIDEN e LUXOR (Stations 19. tel. 071-121239): Lee un'l lee autree (al); 20 00. za. zo.J ook 14.00. LIDO on STL (Steenstraat 39, tel. 124' Out of Africa (al); 20.00; Pi in Pink (al); 14.30. 19.00, Jewel of the nile (al); 19.00, 21.15. The Delta (16); 14.30, 19.00. 21.15. I •R.Y.L. (al); 14.30, 19.00, 2 TRIANON (Breestraat 31, 123875): Bedroom eyee 14.30, 19.00. 21.15. zo. 1i 16.30, 19.00, 21.15. e (Haarlemmerstraat 52. tel. 125414); Beverly Hilla Eip< Pi Ui 5 f 2 31. el. 126414); ueveriy nine t*p< (16); 1430, 19.00, 21.15.-^ 14 15.16 30.19.00.21.30. kindervoorstellingen e LIDO: Peter Pan (al); za. wo. 14.30 NACHTVOORSTELLINGEN -v e REX: Vrouwtjes die ontwr' (18); vr. za. 23.30. n NOORDWIJK LIDO THEAO (Pr Bernhardstraat 56. 01719-12800): Beverly Hille za. 15.00. 21.15. zo. 2<£ di. 21.15 Supergirl (al); 19.00. zo. 15.00. ma. di. 1< wo. 15.00. KATWIJK CITY THEAT^ (Badstraat 30. tel. 01718-74»! Remo (12); do. vr. za. zo.iZ 14.45, 19.00, 21.15. ma. 19 00 en 21.15) e CITY TI TER II: De laatste haai (16f den zie City I. CITY THEA- III: King David (al); tijden ziew I. CITY THEATER IV: Kr^ versus Kramer (al); tijden, atv i City I. kindervoorstellingen11.1 CITY THEATER IV: Geen" dervoorstelling. VOORSCHOTEN n GREENWAY (tel. 01717-41 Twee smerissen slaan hun (al); do. vr. 19.00, za. zo. 1! 19.00. wo. 15.45. Westside f1 (al); ma. di. wo. 20.15. The r from Majorca (16); do. t/rr - 21.15. ,a kindervoorstellingen' Donald Ducks verjaardagr tijtje (Ned. gespr.); za. zo.'r 14.00. e WASSENAAR e ASTRA (tel. 01751-13269Ks verado (12); do. t/m zo. 20.Cj, Corue line (al); ma. t/m„ 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN Het grote Ewok avontuur zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spuit tel. 463500): The jewel ote Nile (al); 14.00, 18.45. 21.15e 13.30, 16.00, 21.15. ASTq (Spul 27. tel. 463500): Prete pink (al); 14.00, 19.00, 21.3(a, 13.15. 15.45, 19.00. 2n. ASTA 3: Anemy mine 14.00, 18.45. 21.15. zo. 1p 16.00, 18.45, 21.15. BABY; 1 (naast Centraal Station; 471656): Out of Africa r>' 14.00, 20.15. BABYLON 2r ter hours (al); 14.00, 1M 21.30. zo. 13.30, 15.45, 1b. 21.30. e BABYLON 3: 3 mar* en een wieg (al); 18.45, 2'c do. vr. ma. di. 14.00. e Cltu 1 (Buitenhof 20. tel. 630_ D.A.R.Y.L. (12); 14.00, 1 21.30. zo. 13.15, 16.00, 21.30. CINEAC 2: Murj law (16); 14.00. 13.15. 16.00, 18.4 NEAC 3: Never say u (12); 18.45, 21.30. do. vr. mi ook 14.00. EUROCIN (Leyweg 910, tel. 667066): 1 jewel of the Nile (al); 1M 19.00, 21.30. za. wo. 11 21.30. zo. 16.00, 19.00, 2 METROPOLE 1 (CarnegieE: tel. 456756): Fellini's: Ging» Fred (al); 14.00. 18.45, 21.3L. 13.15, 16.00, 18.45, 2n METROPOLE 2: REun? train (12); 14.00. 16.45, 2»u zo 13.15. 16.00, 18.45, 2,2 METROPOLE 3: Animal kers (16); do. „1984" (12) Kramer vs Kramer (12); za. r ben, Reuben (12); zo. Reds, ma. Kiss ol the spiderwc (12); di. Victor, Victoria (all 14 00. 18.45. 21.30. zo. 16.00. 18.45, 21.30. ma. V, 20.15. METROPOLE 4: (al); 14.00, 18.45, 21.30£ 13.15, 16.00. 18.45. Z, METROPOLE 5: Fire if (12); 14.00. 18.45, 21.30. 13.15, 16.00. 18.45, 2 e ODEON 1 (Herengracht tel. 462400): At close range?. 13.45, 18.45. 21.30. zo. f' 16.00, 18.45, 21.30. e ODE<£ House (16); 13.45, 18.45, T zo. 13.15, 16.00, 18.45, 2, ODEON 3: De laatste d? op vakantie (al); 13.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, T? 21.30. ODEON 4: The lr Force (16); 13.45, 18.45, 2,» zo. 13.15, 16.00, 18.45, 2ce LE PARIS 1 (Kettingr 12b, tel. 656402): Zij, die z< leven (18); 12.00 tot 22.3C v a. 13.30. e LE PARIS 2: SM ol sex (18); 12.15 tot 22.4M v.a. 13.45. LE PARIS 3: Pfi kant (18); 12.30 tot 23 CKK v.a. 14.00. HAAGS FILMÏ (Denneweg 56, tel. 459900)2 1: Violence and passion; 19.30, 21.45. wo. za. zo. 1 21.45. The incredible shrit. man; za. 23.30. Zaal 2: Ru" fish; 14.00. 19.30. wo. z^1 19.30. Police. 16.15, 21.4S" 21.45. Gentlemen prefer des; vr. 14.00, 19.30, 21.45 Glenn Miller story; za. 19.30, 21.45. The Benny man story; zo. 14.00, 21.45. Calamity Jane; 14.00, 19.30, 21.45. A st" born; di. 14.00, 20.00. J.' back on Broadway; wo. 1.' 19.30, 21.45. J"J NACHTVOORSTELLINGEN? CINEAC 1: The hitcher"! za. 00.15. CINEAC II: W hy's law (16); za. 00.15. e Cr NEMA: Baby d'amour (18* 24.02. El KINDERVOORSTELLINGEN' BABYLON 3: De troetelt tjes; za. wo. 14.00. zo. 1 15.15. e CINEAC 3: Peter za. wo. 14.00. zo. 13.15, EURO CINEMA: Dirk TroP' het circus; za. zo. wo. 14.01- Overeenkomst over ontslag Groninger schouwburg directeur GRONINGEN Direc- teur T. Post van de dienst Schouwburg Oosterpoort van de gemeente Gronin gen zal met ingang van 1 januari 1988 zijn ontslag vragen. Tot die tijd is hij met buitengewoon verlof. Dat is gisteren overeenge komen tussen Post en de gemeente Groningen. Vorig jaar november werd een regeling getroffen tussen Post en het Groninger gemeentebe stuur voor de beëindiging van zijn dienstverband. Dit ge beurde naar aanleiding van een conflict tussen beide par tijen over de gang van zaken rond de rockopera „Ik Jan Cremer". De schouwburdirec- teur zou daarbij zonder toe stemming van de gemeente geld van de dienst hebben aangewend voor de rockopera. Het ging daarbij om een be drag van 267.000 gulden. De rockopera werd financieel ge zien een mislukking en zal de gemeente vermoedelijk zo'n zes ton kosten. De regeling tussen Post en de gemeente kwam erop neer dat hij tot 1 september 1986 in naam directeur zou blijven en dat hij daarna nog enige tijd aanspraak zou kunnen maken op salaris. De schouwburgdi recteur krijgt nu tot 1 januari 1988 zijn volle salaris uitbe taald. Vindt hij voor die tijd een baan, zo is overeengeko men, dan zal het inkomen dat hij daaruit krijgt in mindering worden gebracht op zijn salaris als schouwburgdirecteur. De taak van Post wordt al enige tijd waargenomen door de ad junctdirecteur van de dienst, P. van Klink. Scheveningse kunst geveild voor Amnesty DEN HAAG Het Veiling- huis Kamerbeek veilt morgen in eigen huis aan de Gev. Dey- nootweg 980, schilderijen van Scheveningse kunstenaars. De opbrengst van de werkstuk ken gaat in z'n geheel naar Amnesty Internationaal, de organisatie die zich inzet voor de rechten van de mens. De schilderijen, waarvan sommige niet onverdienstelijk kunnen worden genoemd, zijn morgen tussen elf en twee uur te be zichtigen; de veiling begint om half drie. Kaf ka- brieven terug gevonden in Praag PRAAG Acht brieven en 23 briefkaarten van de hand van Franz Kafka, die verloren werden ge waand, zijn in Praag door een kleine boekhandel gekocht van een parti culiere verzamelaar. Het grootste deel van de correspondentie is ge richt aan Kafka's vader en handelt over persoonlijke aangelegenheden van de schrijver in Duitsland, waar hij enkele jaren woonde voor zijn dood in 1924. Kafka, de auteur van onder meer Het Proces en Het Slot, overleed aan tuberculose. Volgens een persbureau is een van de opge doken brieven verstuurd op de dag voor zijn dood in-een sanatorium in het Oostenrijke Kierling. Raad voor de Kunst wil 30 miljoen extra voor kunstbeleid DEN HAAG De Raad voor de Kunst, het adviesor gaan van de minister van WVC, wil de komende ka binetsperiode dertig miljoen gulden extra voor een aantal knelpunten in de kunst. Bij informateur De Koning heeft de raad gisteren een wensenlijstje neer gelegd. De raad wil 12,5 miljoen gulden extra voor de plannen van de Landelijke Werkgroep Dansbestel, 1,2 miljoen voor het jeugdtheater, voor handhaving van het budget voor kunstuitingen van etnische min derheden minstens 2 miljoen en 13,5 miljoen voor de bespeling van het Muziektheater in Amsterdam door Het Nationale Ballet en de Nederlandse Opera. De raad wil verder dat de omroepen verplicht worden een behoorlijk aanbod kunst en cultuur te brengen en dat het budget voor het maken van kunstzinnige TV- programma's wordt vergroot. De omroep zou ook de Nederlandse filmindustrie de helpende hand moeten bieden. Verjaarsmuziek van Lloyd Webber voor Britse koningin LONDEN De door zijn musi cals en recente requiem bekende Britse componist Andrew Lloyd Webber heeft naar aanleiding van de zestigste verjaardag van konin gin Elizabeth een stuk geschreven dat .Cricket" heet. Het stuk werd onlangs in besloten kring op Windsor Castle voor het eerst op gevoerd. Lloyd Webber heeft voor de compositie van 25 minu ten voor het eerst sinds "Evita" weer samengewerkt met tekst dichter Tim Rice. CANON INTRODUCEERT FILMLOZE FOTOCAMERA NEW YORK Canon heeft gisteren aangekondigd binnen af zienbare tijd een filmloze fotocamera op de markt te brengen. Met een computerchip worden beelden vastgelegd die op een te levisiescherm afgespeeld kunnen worden. Met dit nieuwe appa raat wordt het tevens mogelijk foto's te verzenden via telefoon lijnen, aldus woordvoerders van Canon. De foto's kunnen wor den afgedrukt door middel van een inktprinter. Verwacht wordt dat het Still Video System in augustus in de winkel ligt. Ook Sony en Hitachi zullen zich binnenkort in dit marktseg ment begeven. De electronische camera's zullen de traditionele fotografie pas tegen het jaar 2000 van de markt verdringen, zo meent Herbert Keppler, hoofdredacteur van het tijdschrift voor fotografie Modern Photography. Voorlopig blijft het echter nog een uiterst kostbare manier van fotograferen: de camera zelf moet, zonder lens, 2.595 dollar kosten. De printer kost 6.950 dol lar en het voor verzending van foto's benodigde apparaat moet 19.900 dollar opbrengen. Door de hoge kosten is de aankoop van de nieuwe camera vooralsnog alleen aantrekkelijk voor foto journalisten, de politie, industrie en wetenschap, aldus Canon. DEN HAAG Salsa, kaseko, reg gae, het klonk gisteren op het Plein in Den Haag alsof de Zuida- merikaanse bovenwinden naar de residentie waren overgewaaid. Vier dagen lang staat het zich in middels als cultureel trefpunt ont wikkelende Plein in het teken van het Colored Festival, waarin alle kunstvormen van etnisch-culturele minderheden aan de orde kpmen. Dans, mime, muziek, poëzie, het festival brengt tot en met zondag vrijwel alles wat er op dit vlak door mede- en buitenlanders in binnen- of buitenland wordt ge maakt, variërend van Rosa King tot Edgar Cairo. Veel belangstelling voor het festival was er gisteren aanvankelijk niet, maar in de loop van de middag en avond kwam ook het publiek van de Haagse Paardenda gen, aangelokt door het geluid, in steeds grotere getale een kijkje nemen. Wat wel al meteen was te merken, was, geholpen door een fel schijnend zonnetje, de sfeer van mediterraan temperament en inter nationale gemoedelijkheid. Het Plein is ter gelegenheid van het festival om zoomd met kraampjes met gepeperde exotische gerechten, met platen van Su rinaamse en Antilliaanse bands en met de bekende kunst- en nijverheidspro- dukten. Zelfs een begrafenisonderne ming presenteert zich op het Plein: de eerste Surinaamse begrafenisonderne ming „Hennep". Het festival werd geopend door burge meester mr. H.J.A. Havermans, die ver telde te hopen dat het Plein een ontmoe tingsplaats zal worden van de meer dan honderd van oorsprong buitenlandse groeperingen in Den Haag en de Hage naars zelf. „Er zijn er nog veel die niet de ruimte krijgen zichzelf te zijn. Het is een goede zaak dat wij die ruimte schep pen. Dit festival is daar een uiting van. Wij kunnen alleen subsidie geven, maar de mensen moeten het doen; dat gebeurt hier", aldus de burgemeester, die er nog eens de nadruk op legde dat Den Haag dit jaar heeft uitgeroepen tot kleurrijk 1986. Het officiële gedeelte werd gisteren be sloten met de uitreiking van de etnisch- culturele kunstprijs aan Norman de Palm en Felix de Rooy, makers van de films „Desiree" en „Almacita di Desola- to". Bij die gelegenheid werd de burger vader door presentatrice Astrid Roemer nog eens gewezen op de botsing die afge lopen zondag plaats vond voor de Zuida- frikaanse ambassade: „Er vond een bot sing plaats tussen uw burgers en uw po litie. Wij waren daar om te rouwen. Maar het leven gaat verder", aldus Roe mer, die vervolgens een gedicht decla meerde dat het begrip en het respect voor elkaar tot onderwerp had. Burgemeester Havermans wilde over het gebeuren voor de ambassade verder niets zeggen. Tijdens de prijsuitreiking van het bronzen beeldje van kunstenares Helen Ferdinand, waarop de woorden „vooruitstrevendheid en strijdbaarheid" zei de burgemeester wel te hopen „dat beiden elkaar in. evenwicht zullen hou den". (Door onze correspondent Bob van Huet) PARIJS De plotselin ge dood van de Franse komiek Coluehe is in Frankrijk als een bom ingeslagen. De Franse clown kwam gistermid dag bij een motoronge? luk nabij het Zuidfranse Grasse om het leven. Hij botste tegen een vracht wagen, die bezig was met een parkeermanoeuvre. De 41-jarige Coluehe, die eigenlijk Michel Coluc- chi heette, was een van de meest populaire ko mieken in Frankrijk. De dood van Coluehe heeft vele Fransen geschokt. Presi dent Mitterrand, met wie hij vriendschappelijke betrek kingen onderhield, sprak in een eerste reactie van een „immens verdriet." Coluehe was volgens Mitterrand „het leven zelf." Cultuurminister Leotard omschreef de dood van Coluehe als een „slecht vertelde, flauwe mop." De komiek Coluehe, met het petje van de door hem opgezet te „restaurants van het hart", die gratis eten uitdeëlden aan armen en daklozen. De komiek begon zijn carriè re met imitaties van Franse artiesten. Na succes in het Parijse café-circuit presen teerde hij in 1975 een eerste one-man-show in Olympia, die een daverend succes werd. Met een bijtende, niet sontziende humor trapte Co luehe heel wat heilige huisjes omver. Zowel linkse als rechtse politici, de buitenlan ders als de Fransen zelf moesten het ontgelden in zijn vaak absurde sketches. De door hem veel gebezigde kreet „enfoire" (stomme klootzak) werd een begrip in Frankrijk. Voor zijn aandeel in de film „Tchau Pantin", waarin hij voor het eerst een tragische rol speelde, kreeg Coluehe in 1984 een Cesar, de hoogste filmonderscheiding in Frankrijk. Coluehe doorspekte zijn tekst dikwijls met sarcasme en on parlementaire taal. Hij ver scheen vaak in de vreemdste kledij, soms praktisch naakt. Op het vorige maand gehou den filmfestival in Cannes was hij als vrouw verkleed. Op de televisie, waar hij een dagelijks programma had, was hij soms Tarzan en dan weer een duivel in een rood kostuum. Maar Coluehe was niet alleen een grappenmaker. De zoon uit een Italiaans immigran tengezin steunde tal van anti racistische organisaties in Frankrijk en was afgelopen zaterdag nog de grote vedette op het door SOS-Racisme ge organiseerde feest op het Bastille-plein in Parijs. Daar kwamen ruim 150.000 men sen bijeen. Coluehe was ook de man van de „Restaurants du Coeur", een initiatief waarbij gratis eten werd uit gedeeld aan arme mensen. „We wonen in een vreetland en dan kan het toch niet dat de mensen de vuilnisbelt moeten afstruinen om wat naar binnen te kunnen wer ken", zo motiveerde hij eens in hem typische woorden dit initiatief. In 1981 was Coluehe kandi daat voor het presidentschap in Frankrijk. Een moment lag hij zelfs goed in de race voor het Elysee, maar toen de grap serieuze vormen be gon aan te nemen haakte hij af. Zijn grote liefde, de mo torsport, is hem uiteindelijk fataal geworden. Coluehe had plannen dit jaar in Italië het wereldsnelheidsrecord op de motor te verbreken. SCHEIDENDE DIRECTEUR THEO VAN VELZEN: Prögramma VANAVOND Aanvang 20.00 uur: Joan Werner: gedichten Edgar Cairo en Pondo O'Brian: gedichten Zanggroep Abaisa en drumgroep Blaka Buba: winti-cultus ZATERDAG Tussen 12 en 19.00 uur: Indiase Baitak Gana mu ziek Ray Saluki: goochelen Ziya Akman: modeshows De Jay-Jays: disco Anansi: poppenspel 's Avonds, aanvang 20.00 uur: Playback-soundmixcon- cours Charles Ewanje: muziek uit Kameroen Trafassi: kaseko. ZONDAG van 12.00 tot 14.00 uur: Kodjo Prisiro met Bazuin- koormuziek Giovani Prisco: viool Annie Grens: rootsongs en percussie Folklore Exotica: koto- show. van 14.30 tot 18.30 uur: Koerdische volksdans Michel Brons: evergreens Maurice Dee: bluespoems Ziya Akman: modeshows Hakim: mimespel Gerard Fieret: gedichten en panfluit Hakim: eenacter 's Avonds, aanvang 20.00 uur: Sourakata Koite: muziek uit Senegal BESS: salsa, reggae Felix de Rooy neemt uit handen van burgemeester Havermans de Etnisch-culturele Kunstprijs in ontvangst. Rechts Norman de Palm. DEN HAAG Zo héél erg ziet drs. Theo van Velzen nu ook weer niet tegen zijn afscheid op: morgenavond om acht uur kan men in de aula van het Haags Gemeen temuseum de hand druk ken van de man die ne gen jaar directeur was van dit museum, niet overmatig van zich deed spreken, maar wel een aanzienlijk aantal exposi ties op zijn naam schreef - klasssieke tentoonstel lingen als Haagse School, Turner, Mondriaan-teke- ningen en Co Westerik, maar ook een gerucht makende serie als Massa- kuituur. En dat voor, tij dens en na de in- en ex terne verbouwingen, die extreme handelingen bij voorbaat uitsloot. Alsof Van Velzen daar nu zo om zat te springen. „Nou nee. Ik heb een zekere voorkeur voor tentoonstellin gen. die op een of andere ma nier te maken hebben met de eigen collecties. Aan de ande re kant zijn publiekstrekkers zo nu en dan heel effectief om het museum in de belang stelling te plaatsen. Maar daar is wel veel geld voor no dig. Voorop stel ik echter de continuïteit van het museale bedrijf, de voortzetting van de eigen tradities van dit mu seum". Want wat is een museum. Drs. Van Velzen zou het in een eerste aandrang in Van Dale willen opzoeken, maar weet het eigenlijk ook zo wel: „Ik formuleer het altijd zo: een museum presenteert de materiële cultuur van verle den en heden en „onder houdt" daarmee het collectie ve geheugen van een samen leving". Dat is mooi gezegd. En wat dagelijks in de res pectieve zalen te zien valt, is nog maar het topje van de ijs berg. Van Velzen: „Kwanti tatief gesproken in elk geval; in depot hebben we veel meer dan wordt geëxposeerd. In kwalitatief opzicht niet; we tonen het beste, het mooiste, het meest represen tatieve". Voortzetting Na het vertrek van drs. Theo van Velzen neemt drs. Henk Overduin gedurende een jaar zijn taken waar; daarna wordt bezien of Overduin of een ander voor de voortzet ting van een goed functione rend Haags Gemeentemu seum moet zorgen. In een failliet bedrijf? Zo erg is het nu ook weer niet. Van Velzen: „De miljoe nen-bezuiniging heeft aan mijn vertrek bijgedragen. Het is moeizaam werken ge worden; het aankoopbudget is te klein, dat voor het orga- Drs. Theo van Velzen: eindelijk tijd voor de krant. niseren van tentoonstellingen eveneens. En het personeel is te veel uitgedund. Dit alles bijelkaar genomen vond ik dat het goed was te vertrek ken, anderhalf jaar nadat ik met VUT had kunnen gaan, ruim een jaar voor ik weg zou moeten. Ik ben tweeën zestig. Een museum is altijd een on voltooid produkt, waar voort durend aan moet worden ge werkt: erbij, eraf, anders en opnieuw. Het moet steeds va lide worden gemaakt en daartoe ontbreken nu vol doende middelen. Het herin- richten gaat moeizaam en wat altijd de grote kracht van het Haags Gemeentemu seum is geweest, de veelzij digheid, verzwakt als we niet oppassen". Die veelzijdigheid houdt in, dat directeur Van Velzen naar een optimale toeganke lijkheid kon streven. „Al is daar natuurlijk een zekere gelaagdheid in; je kunt het niet alle mensen naar de zin maken. Maar het aardige is toch, dat er zo veel verschil lende dingen te zien zijn, zo als bijvoorbeeld de tafels uit de 15e tot de 18e eeuw. Een museum kan ook functione ren als een eye-opener, want kijken is niet hetzelfde als zien. Wie een bezoek aan het museum heeft gebracht, gaat sommige dingen anders zien, men leert kijken. Ook dat is een taak van een museum". Spreektijd Wanneer drs. Theo van Vel zen voorgoed zijn museale biezen heeft gepakt - hij krijgt 21 juni een kwartier spreektijd om zijn hart te luchten laat hij in elk geval een depot achter dat „ge klaard" is en een museum waarin de kunstnijverheid goed doorweven is. Van Vel zen ziet niet om in wrok - zo te horen ook niet overdreven neerslachtig - maar gaat ge woon doorstuderen op dat, waar nooit echt tijd voor was. „Ik ben al jaren bezig aan een studie over interpretatie van het kunstenaarschap. De plaats die een kunstenaar in de maatschappij inneemt, de K laats die hij in de eeuwig- eid denkt in te nemen. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Voor onderzoek daarnaar heb ik nooit voldoende tijd gehad; die krijg ik nu. En als er al over is geschreven, ben ik bang dat de schrijvers el kaar wat napraten. Ik hoef niet te verhuizen, ik hoef geen tweede huis waar ik toch spijt van krijg, ik wil geen reis om de wereld. Het huis in Den Haag bevalt me best. Nee, ik wil die studie afmaken en dat in een boekje vastleggen. Blij, dat ik de wekker niet meer hoef af te stellen en de tijd kan nemen om m'n krantje te lezen". En dan, met een blik die veel verraadt van wat Van Velzen wel denkt maar zelden hard op zal uitspreken: „Om te le zen wat er nu weer voor on zin in staat". FRITS BROMBERG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 8