Simonis vindt excuses abt Baeten onvoldoende Onderwijs dich t bij h uis Schoolwijzer aan tafel brieu ACHTERGROND Vervolg- commissie Romereis na de vakantie van start kerk wereld Drie prominente kerkelijke leden uit adviescomité ICTO fieidoeSoivta' r weer Ccidóe Courant VRIJDAG 20 JUNI Op welke wijze en door wie kan de dialoog tus sen protestanten en rooms-katholieken, die in maart in Rome werd begonnen, in Nederland worden voortgezet? Om een antwoord op deze vragen te krijgen hebben het hervormd beraad over de. verhouding tot de rooms-katholieke kerk en de taakgroep Reformatie-Rome van de Gereformeerde Kerken een commissie benoemd. De twee organen vergader den gezamenlijk in Drieber gen. Daartoe gemachtigd door de moderamina van bei de synoden hebben zij voor de commissie de volgende personen aangewezen: mw. drs. L.W. Reijendam-Beek, mw. ds. M.J. van der Veen- Schenkeveld, dr. C.P. van Andel en drs. H. Eikelboom. Deze vier predikanten maak ten deel uit van de prote stantse delegatie die in maart het Vaticaan bezocht. De commissie zal met het episcopaat van de Rooms-Ka- tholieke Kerk in Nederland gaan overleggen hoe dit ge sprek in Nederland kan wor den voortgezet Het is daarbij gewenst, zo vond men in Driebergen, dat er een ma nier wordt gevonden om de Raad van Kerken in Neder land bij de dialoog te betrek ken. Na de vakantie zal de eerste bijeenkomst plaatsvin den. Daarin zal de „route" worden uitgezet. De synode van de Evange- lisch-Lutherse Kerk besloot al eerder haar oud-president ds. Wonno Bleij af te vaardi gen naar de „vervolgcommis- sie". De Nederlandse r.-k. kerkprovincie benoemde de Haarlemse hulpbisschop mgr. Lescrauwaet en mevrouw drs. M. Steemers-Winkoop als leden van de commisie. De drie laatstgenoemden na men ook deel aan de oecume nische gesprekken in Rome. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Musseikanaal, S.Bloemhof te Hemelum (Fr). Toe gelaten tot evangeliebediening en beroepbaar: H.J.Katsburg, Kuipers- gilde 22. Houten; C.KIuistra. De Heygraeff 7. Woudenberg; W.F.Kruis. Polselaan 4. Veenendaal; H.C.van het Maalpad, Kluurweide 2. Houten. Oudste bijbelteksten ontcijferd Israëlische wetenschapsmen sen hebben oude inscripties ontcijferd op 2.600 jaar oude zilveren hangers als zijnde de oudste bijbelse geschriften ooit gevonden. Archeoloog Gabriel Barkay zei dat de in scripties die in een graf in Jeruzalem werden gevonden zeker 400 jaar ouder zijn dan de Dode-Zeerollen, die tot nog toe als de oudste terugge vonden geschreven bijbeltek sten golden. De vondst zou uit de zevende eeuw voor Christus stammen. De teksten stonden ingekerfd op twee zilveren stukken die in cylinders zaten opgerold en vroeger blijkbaar als amu let werden gedragen. De schrijwijze van de inscriptie op de amuletten verdween nadat de joden in 586 voor Christus uit Babyion werden verdreven. Op de amuletten staan tek sten uit het boek Ba-midbar (Numeri). Barkay noemde de amuletten de voorgangers van de tefillien, gebedsrie men die alleen nog maar in joods-orthodoxe kringen worden gebruikt. De tong van de wijze ligt in zijn hart; het hart van de dwaas ligt op zijn tong Arabisch spreekwoord ABT ONTSLAGEN ALS ADVISEUR BISSCHOPPENCOLLEGE DEN HAAG Kardi naal A. Simonis heeft in een persoonlijk onder houd abt T. Baeten na mens het bisschoppen college verzocht terug te treden als adviseur in de bisschoppelijke beleid sadviescommissie. In het gesprek liet de kardinaal uitkomen dat hij de ex cuses van de abt inzake de gewraakte eucharis tieviering op de manifes tatie Geloven bij het le ven van de Acht mei-be weging op Hemelvaarts dag in Den Bosch onvol doende vindt. De abt had in een openbare verkla- ring onder meer gesteld dat het geenszins zijn be doeling was geweest tij dens die viering het ge wijde priesterschap ter discussie te stellen. Met mgr. Simonis was afge sproken dat abt Baeten in overleg met de kardinaal een verklaring zou opstellen over de gewraakte eucharistievie ring. De abt stelde vervol gens zelfstandig een verkla ring op. De kardinaal beriep zich voor zijn beslissing de abt te ontslaan op de „vele reacties uit het land" waarin de eu charistieviering ontoelaatbaat werd genoemd. Tijdens de bewuste viering werd het consecratiegebed. een tekst van Huub Oosterhuis meegezongen door alle aan wezigen. Volgens de bis schoppen is toen ernstig te kort gedaan aan het geloof en de „eerbied die het heilige vereist". Volgens hen was dit ook tekenend voor de ernsti ge situatie waarin de rooms- katholieke kerk in Neder land nu verkeert. Het conse cratiegebed waar de bis schoppen nu over gevallen zijn, wordt overigens al vele jaren gebruikt bij eucharistie vieringen in Nederland zon der dat dit ooit tot een in greep van hogerhand leidde. Pater R. Vaanhold, voorzitter van de Stichting Nederlandse Priesterreligieuzen, die bij het onderhoud aanwezig was, meent dat de bisschoppen de liturgie zo'n onaantastbare zaak vinden dat daar zeer veel voor moet wijken. Hij wijst er ook op dat de abdij van Heeswijk Dinther waar Baeten abt van blijft, een van de liturgische centra in Ne derland. Juist abt Baeten had volgens Vaaphold moeten weten hoe de liturgische re gels zijn. Niettemin betreurt Vaanhold in hoge mate dat de pastorale inzet van Baeten en het vele werk dat hij voor de kerk heqft verzet, hier mee wordt genegeerd. De Stichting Nederlandse Priesterreligieuzen zal geen haast maken met het aanwij zen van een vervanger in de bisschoppelijke beleidsadvies commissie. Vaanhold zegt ge schrokken te zijn van de po larisatie in de katholieke kerkgemeenschap. Deze houdt niet alleen in dat men eikaars taal niet verstaat, maar dat men te weinig de houding aanneemt om een ander te begrijpen. Hervormde zorgen over gearresteerde kerkgangers Het moderamen van de gene rale synode van de Neder lands- Hervormde kerk heeft in een telegram aan onder meer de Zuidafrikaanse pre sident Botha grote bezorgd heid uitgesproken over de ar restatie van een predikant van de nederduits-gerefor- meerde sendingkerk en meer dan 200 kerkgangers, die op 15 juni bijeen waren in een dienst in Kaapstad. Amnesty International maakte afgelopen dinsdag bekend dat de Zuidafrikaan se politie deze kerkdienst verstoorde en zonder opgaaf van redenen de gehele ge meente gevangen nam. Kin deren onder de 10 jaar wer den inmiddels vrijgelaten door de politie. Het her vormd moderamen dringt erop aan dat de gearresteerde gemeenteleden onmiddelijk en onvoorwaardelijk vrijge laten worden, omdat zij ge wetensgevangenen zijn die alleen maar gebruik maakten van hun vrijheid van gods dienst. KRO en Katholieke Universiteit brengen kloosterleven in beeld De Katholieke universiteit Nijmegen en de KRO willen ge zamenlijk het „katholiek cultureel erfgoed" gaan onderzoe ken en vastleggen. In september start een samenwerkings project van drie maanden, waarin studenten en docenten van de Nijmeegse universiteit samen met medewerkers van de KRO een tweetal documentaires maken rond dit thema. De eerste gaat over de invloed van het kloosterleven op de stad Nijmegen, een tweede heeft de rol die de kloosdters vroeger speelden in de katholieke emancipatie als onder werp. Ze dienen als proef aan de hand waarvan in december wordt bekeken of dit project voortgezet en uitgebreid zal worden. De KRO en de Katholieke Universiteit beslissen dan ook of de documentaires worden uitgezonden. Drie prominente kerkelijke leden van het comité van ad vies en aanbeveling van het ICTO zijn het volstrekt on eens met de koers die het ICTO onder het voorzitter schap van mr. J.L. Janssen van Raay vaart. Prof. dr. W H. Velema heeft het bestuur in een brief laten weten al zijn activiteiten voor het ICTO voorlopig stop te zetten. Prof. dr. J. Douma „trekt zijn consequenties" als Janssen van Raay voorzitter blijft en ds. H.G. Abma „denkt sterk in de richting van Douma en Velema". Dr. Velema, hoogleraar ethiek aan de Christelijke Gereformeerde Theologische Hogeschool in Apeldoorn, stuit vooral het eigenmachti ge optreden van voorzitter Janssen van Raay tegen de borst. „Hij heeft mensen van het ICTO uitgerangeerd, die zich vanaf het begin heel ac tief voor het comité hebben ingezet", aldus Velema. De hoogleraar schaart zich yolledig achteT de vier be stuursleden die vorige week uit het ICTO zijn gestapt. Hij en dr. J. Douma, hoogle raar ethiek aan de Theologi sche Hogeschool van de Ge reformeerde Kelken Vrijge maakt in Kampen, vinden dat het ICTO te veel een po litieke organisatie wordt. „Het comité moet meer een bezinningscentrum zijn", al dus Douma, die er aan toe voegt dat het ICTO ook wel wat meer naar tweezijdige ontwapening zou kunnen streven dan wat Janssen van Raay voor ogen staat. Kort geding Het ICTO-bestuur hoeft de vergadering van de vereni gingsraad op 28* juni niet naar de oorspronkelijke datum van 21 juni te verplaatsen. Dit heeft de rechtbank in Alkmaar beslist in een kort geding dat twee leden van de verenigingsraad tegen de vereniging hadden aange spannen. Het uitstel van deze vergadering met een week noemden zij een bestuurlijke wandaad, waardoor de oppo sitie binnen het ICTO one venredig zwaar werd bena deeld. De vergadering is de voortzetting van een vereni gingsraadsbijeenkomst van 24 mei die na grote onenig heid werd geschorst. De twee leden van de verenigings raad, ir. P. Harkema en mr. W.J. Spanjaard, hadden de vereniging gedaagd en niet het bestuur. Op grond hier van wees de rechtbank de vordering om de vergadering toch op 21 juni te doen plaatsvinden af. De .laatste jaren is er sprake geweest van een grote onrust op vele kleinere scholen voor voortgezet onderwijs. De re gering moest bezuinigen, en daarom werd voorgesteld de opheffingsnormen drastisch te verhogen. Tot 60 leerlin gen per klas. Dat ging geluk kig niet door. Maar de pro blemen en de onrust zijn nog niet uit de wereld. De oorspronkelijke bezuini gingsvoorstellen van staatsse cretaris Ginjaar-Maas sloegen in als een bom: de ophef fingsnormen zouden worden verhoogd tot 60 leerlingen per klas. Als dat door was ge gaan, was er met name op het platteland bijna geen school voor voortgezet onder wijs overgebleven. Ondanks de heftige protesten uit het onderwijs, maar ook uit de politiek, hield de staatssecre taris (plus de minister!) lange tijd vol. Ten slotte begon ze toe te geven: eerst werd het 45, nu is het 30 geworden. Die norm, hoger dan de te genwoordige, zal toch ook nog heel wat gevolgen heb ben. Zo zal dan in de provin cie Friesland b.v. toch nog één op de tien scholen voor voortgezet onderwijs dienen te verdwijnen. En nog altijd worden zo ook 100 van de 600 protestants-christelijke scholen voor voortgezet on derwijs met opheffing be dreigd. Bij de andere zuilen zien we navenante dreigin gen. Eén van de andere oorzaken van deze dreigende ontwik kelingen is, zoals bekend, de nog steeds doorgaande daling van het geboortencijfer. Op grond van de nieuwste prog noses moet worden geconclu deerd dat daardoor tot het jaar 2010 zelfs geen stabilisa tie van het leerlingenaantal zal plaatsvinden. De scholen zullen dus allemaal kleiner worden. Van echt kleine scholen wordt nu regelmatig beweerd, dat ze in verhou ding duurder zijn dan grote re. Nieuwe onderzoekingen plaatsen echter nogal wat vraagtekens bij deze stelling. Als er bijvoorbeeld allerlei kleine scholen op het platte land met name worden opge heven, ontstaat er een verho ging van kosten op andere terreinen. De kinderen moe ten verder reizen. De ver keersonveiligheid gaat haar tol eisen etc. De zogenaamde bereikbaarheidskosten (te be talen door Verkeer en Wa terstaat) zouden aanmerke lijk stijgen. In het merendeel van de gevallen zouden ze uitstijgen boven de besparing die voortvloeit uit het afsto ten van kleine scholen. Ver der zou men ook nog reke ning moeten houden met zo genaamde kwaliteitsaspecten. Door die grotere afstand tus sen huis en school zouden er wel eens meer leerlingen kunnen blijven zitten, wat ook weer geld kost. Ik kan de bovengenoemde factoren niet controleren of narekenen. Ze lijken me ech ter alleszins acceptabel om in het overheidsbeleid te be trekken. Een ander punt acht ik echter minstens zo belang rijk. Dat is de relatie tussen de grootte van een school en het zich welbevinden van een leerling. Daar is al heel lang en heel veel op gestu deerd. Er is al eens een com missie tot de conclusie geko men, dat de grootte van een school nauwelijks invloed zou hebben op dat zich wel bevinden van een leerling. Dat hing er meer van af, hoe een school is georganiseerd, hoe de leerlingbegeleiding is geregeld etc. Toch is de teneur van de meeste recente publikaties dat de invloed van grote scholen op het welbevinden van leerlingen als negatief moet worden beschouwd. Vooral leerlingen van kleine plattelandsscholen hebben juist daarom vaak nogal moeite met de overstap naar het voortgezet onderwijs. Hij of zij mist daar vaak het zo nodige gekend, worden en de geborgenheid. Hier zou nog veel meer over te schrijven zijn. In het alge meen spreken deze argumen ten mij aan. Ze komen over een met mijn ervaringen. Re sumerend: er zijn dus nogal wat argumenten die pleiten voor het handhaven van kleinere scholen, met name op het platteland. Ze zijn, als het er op aankomt, niet duur der, en de leerlingen voelen zich er vaak beter thuis dan op die massale instituten. Om dan verder nog maar te zwij gen van het grote ongemak dat die grote afstand school huis meebrengt. Voortgezet basis onderwijs Ook al mogen allerlei kleine scholen blijven bestaan, dan nog zullen ze in vele gevallen moeten zoeken naar een fu sie-partner. Als die in de buurt aanwezig is, en van de zelfde richting, dan is zo'n fusie alleen maar aan te be velen. Gaat het om scholen van totaal verschillende rich ting (b.v. christelijk naast openbaar) dan wordt het heel moeilijk, in feite onmogelijk. Ik heb zelf daarom in het verleden meermalen gepleit voor zogenaamde meervoudi ge of verspreide vestigingen. Men kan ook van onder houw-dependances spreken. Een voorbeeld. Een brede scholengemeenschap VWO- door drs. K. de Jong Ozn. HAVO-MAVO-LBO, tellen de 2000 leerlingen, heeft een tweejarige brugperiode. Zij krijgt nogal wat leerlingen uit het dorp X, op 15 km af stand. Waarom zouden de leerlingen uit X, zittende in de klassen 1 en 2 niet op het dorp zelf les kunnen krijgen in een zogenaamde onder houw-dependance? Van deze mogelijkheid is een eindeloze hoeveelheid va rianten te bedenken. En ze wordt op de een of andere manier ook hier en daar al toegepast. Nog een betere op lossing zou de volgende zijn; Als er in ons land voortgezet basisonderwijs komt betekent dit dat alle leerlingen van een basisschool naar dezelfde school voor voortgezet (basis onderwijs kunnen gaan. Als een dorp dus bijvoorbeeld al leen maar een kleine Mavo heeft, verlaten nu alle kinde ren die naar het LBO, het VWO of het HAVO gaan vaak op het 12e jaar al het dorp om ergens anders, naar het voortgezet onderwijs te gaan. Dat is veel meer dan de helft van de kinderen, die de basisschool verlaten. Komt er echter VBAO, dan zijn er meer dan tweemaal zoveel kinderen beschikbaar voor het voortgezet onderwijs op het dorp. Niet alleen zal de MAVO niet hoeven te wor den opgeheven, maar het dorp zal een heel redelijke voorziening voor voortgezet onderwijs rijker zijn gewor den. En de leerlingen kun nen tot hun vijftiende op het dorp op school blijven. Prima toch?! Voor het bovenstaande ver haal is het een en ander ont leend aan een CPS-publika- tie - Roel Gordijn: „Een school te ver", een onderzoek naar de consequenties van onderwijs op afstand. (Adres CPS: Postbus 30, Hoevela ken). Macaronisalade blanke pudding met aardbeien-roomsaus vegetarisch) Nodig voor twee personen: 250 g macaroni, zout, 200 g worteltjes, half bekertje zure room, 2 lepels yoghurt, pe per, 1 lepel azijn, 1 paprika, 2 tomaten, stukje komkom mer of 1 venkelknol, bieslook of peterselie, 200 g feta (Griekse kaas); 4 dl melk, 32 g maizena, 32 g suiker, 100 g aardbeien, bas terdsuiker naar smaak, half bekertje zure room. Kook de macaroni gaar volgens de gebruiksaanwijzing op het pak en laat hem koud worden. Was en borstel de wortel tjes schoon, snijd ze in plakjes en kook die vijf minuten in weinig water met zout. Zet een sausje klaar van zure room, yoghurt, zout, peper en azijn. Spoel de paprika schoon, ver wijder steel en pitjes en snijd of schaaf de vrucht in dunne stukjes. Leg de tomaten een tel in kokend water, ontvel ze en snijd ze klein. Schil het stuk komkommer en snijd het in blokjes of rasp het. Wie venkel wil gebruiken (zacht naar anijs smakend en duurder dan komkommer), die verwijdert de harde buitenste delen en snijd de rest in dunne snippers. Meng de macaroni, groenten en vruchten door de saus. Maak het mengsel op smaak af met zout en azijn. Leg de salade op een diepe schotel, strooi er rijkelijk fijngeknipte bieslook of peterselie over en leg er de feta in grove stukken op. (Feta is een zachte, vers aandoende kaas, die in pekel wordt be waard). Kook de pudding vandaag. Meng maizena, suiker en weinig koude melk. Kook de rest van de melk, schenk er wat van bij het papje en doe het mengsel in de pan. Laat de pudding een minuut koken, doe hem heet in een natgemaakte vorm en zet hem koel weg. Maak morgen een mengseltje van fijngeprakte aardbeien, basterdsuiker en zure room en leg dat om de op een bord gestorte pudding. JEANNE "i 'J Compromis geen echte oplossing? I In een periode van informatie en formatie nl* daarna kan gemakkelijk de indruk ontstaan j.je kwestie is opgelost als de politiek „er uit" is. Het onh verdwijnt van de voorpagina's en de publieke belanlaz richt zich op andere dingen die politiek interessant f'e Met name bij een onderwerp als euthanasie blijk) g hoezeer de politieke werkelijkheid een aanv^ei compromis afwijkt van de belevingswereld groepen mensen. Immers, elk compromis draagt in geen van de betrokkenen echt tevreden is. Dat geli bijzonder bij kwesties van leven en dood. Er zijn standers van het onder voorwaarden toestaan van sie, maar er zijn ook de mensen die elke vorm van di dood" afwijzen. Met daartussen varianten. WaT het regeerakkoord en daarna de parlemen' handeling ook zal brengen, duidelijk is dat voor veel^ de politieke besluitvorming de eigen mening niet onze samenleving is dat feit niet nieuw. De veelsoq in meningen en de politieke krachtsverhoudingen j dat met zich mee. Bij een zaak als de euthanasie wj compromis-karakter van de politieke besluiten ech duidelijker voelbaar. Juist als het gaat om bij uitsti sche-religieuze vragen, ervaren mensen de enorme I len in visie op de grondvragen van leven en dood. Er moet helaas worden geconstateerd dat ook de geen eensluidende visie hebben op het euthanasievr. Met name de rooms-katholieke bisschoppen en de^e van de Gereformeerde Kerken hebben zich er re« over uitgelaten. Ze blijken verschillende visies te H hoewel er eensgezindheid is in het streven om te H naar Gods wil. Cl Het ontbreken van één kerkelijk standpunt kan P treuren, maar daarmee houdt het niet op. Juist ook- kerken worden verwacht dat zij een klimaat scheppe in mensen zich kunnen sterken in de eigen verant^ lijkheid en leren om te gaan met een maatschappel^ tiek klimaat dat wellicht een andere geest ademt dar zii willen leven. Zomers DE BILT Voor het week einde wordt vrij warm weer verwacht. Het verschil met het vorige weekeinde is dat het, vooral in het zuiden, min der zonnig is met kans op een onweersbui. Een depressie boven het zee gebied ten zuiden van Ierland brengt in de bovenlucht'boven Portugal en west-Frankrijk een zuidelijke stroming op gang. Hiermee wordt warme lucht aangevoerd. In deze lucht zullen boven Frankrijk enkele buienstoringen tot ont wikkeling komen, die aanvan kelijk tot het zuiden van ons land zullen doordringen. De daaropvolgende dagen wordt ook voor de rest van het land de kans op onweer vrij groot. In grote delen van Europa is het zomers weer. Een fronten systeem van de depressie zal in Portugal en west Frankrijk echter veel bewolking en bui en brengen, en een tempera tuur rond 20 graden. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: perioden met zon en in Zweden zondag een kleine kans op een bui. Middagtemperatuur van 18 aan de Noorse kust tot 23 gra den in het binnenland. Britse Eilanden: in Schotland zonnig elders half tot zwaar bewolkt en in het zuiden van Ierland en Engeland kans op een bui. Middagtemperatuur van 17 graden in Schotland tot 23 in zuid Engeland. Benelux: perioden met zon en kans op een onweersbui. Mid dagtemperatuur ongeveer 27 graden. Duitsland: perioden met zon en plaatselijk een onweersbui. Middagtemperatuur ongeveer 27 graden, maar in het noor den koeler. Alpengebied: perioden met zon en een enkele onweersbui. Middagtemperatuur ongeveer 28 graden. Portugal, Spanje en Frankrijk: half tot zwaar bewolkt en en kele regen- en onweersbuien, maar aan de Middellandse zeekust eerst nog vrij zonnig. Middagtemperatuur van 20 in het westen tot 30 graden in het oosten. Italië en de Joegoslavische kust: zonnig en warm, middag temperatuur rond 30 graden. WEERRAPPORT HEDENMORGEN We*r Max Min Regen Amsterdam onbew. 22 13 0 De Bilt onbew. 23 12 0 Eelde niet ontv. Eindhoven onbew 24 13 0 Den Helder zw.bew. 19 13 0 Rotterdam onbew 21 12 0 Twente onbew 23 12 0 Vlissingen zw.bew. 22 14 0 Zd. Limburg l.bew. 26 16 0 Aberdeen zw.bew. 13 8 0 Athene onbew. 32 22 0 Barcelona zw.bew. 25 16 0 Berlijn l.bew. 25 15 0 Bordeaux hbew 30 15 2 Brussel onbew. 25 16 0 Dublin zw.bew. - 11 Frankfort l.bew 28 19 0 Genève zw.bew. 16 Helsinki l.bew 28 15 0 Innsbruck zw.bew 28 16 0 Klagenfur Brieven graag V duidelijk geschre redactie behouc het recht voor ir den stukken te b£ Polarisatie r in de r.-k. kerk el In de krant van zal- was het redactioneel i taar gewijd aan de p\ in de r.k. kerk. Ten wordt daarin gecoi dat de bijeenkomst op Nijmegen, georganiseid de Stichting Bevorder* tact Rooms-Katholieki™ geleid tot vleugelvorp bijeenkomst was ook middelingspoging, ml demonstratie van een geloof in de r.-k. kerl paus als aardse plaat* ger van Jezus Christu Sommige mensen proh les in geloofzaken te ren. Dat is onbegonnt En absoluut onhaalba echt gelooft. Het is vo^ ook onjuist te stellen,M zgn. progressieve int len geruisloos de r.ót hebben verlaten. Intee Vaak ging dat met d^ publiciteit gepaard. hebben ze splinterparV gericht met vooruits ideeën over het gelooft acceptabel konden zijl nu eenmaal nog steedft mocratische structuur^ r.-k. kerk. Het is jarr velen zijn teleurgester men niet kon of wildee ren dat hiërarchie eV< cratie nu eenmaal b i zijn die wezenlijk vaft verschillen. Het doet inderdaad i mensen te zien lijc. „hun" en „onze" ke^j Christus droeg in zig géén ongehoorzaam, gti vocerend stempel uiT' eerst was hij gehoorz Zijn Vader. Hij kwarï om de wil van Zijn doen. En daardoor ton de onvolmaaktheden toenmalige joodse w! Dat lijkt provocerend.^ boodschap is duideli, zich rooms-katholiek men moet zich inderdL den aan de leer van Als de aanhangers Acht-Meibeweging d willen of kunnen acC is het voor mij zeer f, of zij het hart wel opj plaats hebben ten aanp de onvervangbare eij vreemdbare waarde rooms-katholiek geloh Het is onmogelijk ie dingen en nog mindei af te dwingen van ietsr goddelijke eeuwigheid is. De inhoud zal nool< deren, de vorm waat. het geloof wil beleveji lijk wel, mits geleid f' bestaande liturgische j sies. Een keuze is dalj derdaad onvermijdelil alle respect voor de zfc columnist pastor MarP der Berg, maar als hp lijk bezorgd is over h* bestaan van het r.-k. fc hij had goed geluistej wat mgr. Bomers op 7; gehoor voorhield dai ook zijn handen als YW elkaar gegaan. J.H.M LEIDE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2