Hervormden:
Doorgaan met
samen op weg
Bezuinigingen Hervormde Kerk
mogen niet worden uitgesteld
aan tafel
Cëidoeöoiwanl
kerk
en
wereld
WAARSCHUWING AAN GENERALE SYNODE:
Bomers:
economische
steun aan
apartheid
kan niet
CeidaeSoMO/f
Polarisatie raakt
r.-k. kerk in het hart
ACHTERGROND
ZATERDAG 14 JUNI 1986PA<T
Kerken solidair met Zuidafrikaanse
Raad van Kerken en bisschoppen
De Raad van Kerken in Nederland heeft in een telegram zijn
solidariteit betuigd met de Zuidafrikaanse Raad van Kerken
(SACC) en de Zuidafrikaanse RK bisschoppenconferentie De
Raad wenst de SACC en de bisschoppen veel kracht toe nu de
regering opnieuw de noodtoestand heeft uitgeroepen.
De Raad heeft er bij minister H. van den Broek van buiten
landse zaken op aangedrongen dat hij de Zuidafrikaanse rege
ring onder druk zet. opdat er geen geweld wordt gebruikt te
gen deelnemers aan bijeenkomsten ter herdenking van de op
stand in Soweto.
Religieuze tv-stations VS in financiële problemen
Het grootste religieuze televisienetwerk in de Verenigde Staten
moet om financiële redenen drie stations verkopen. De inkom
sten waren de laatste tijd lager dan verwacht. Begin dit jaar
ontsloeg de eigenaar van het netwerk 41 medewerkers en
bracht hij zijn begroting met 24 miljoen dollar terug tot 200
miljoen dollar. De Australische Rupert Murdoch, eigenaar van
vele kranten en radio- en televisiestations, zou in de aankoop
van een van de drie televisiestations geïnteresseerd zijn Ook
Jerry Falwell, leider van de „moral majority", heeft met finan
ciële problemen te kampen. In de Verenigde Staten zijn er
meer 200 religieuze televisiestations. Bij hen komt jaarlijks
meer dan een miljard dollar binnen.
Het leven is een geschenk,
maar we krijgen het niet
cadeau
Eric van der Steen
Eerbied
vraagt om
zorgvuldigheid
In de formatie voor een twee
de kabinet Lubbers en in de
maatschappelijke en kerkelij
ke discussie van dit moment
is euthanasie een van de ge
voelig liggende punten van
gesprek. Het is een onder
werp dat bij mij zelf gevoe
lens van huiver oproept, om
dat het gaat om het leven van
mensen in uiterst kwetsbare
situaties en in soms ook erg
verdrietige en wanhopige si
tuaties. Ik maakte er in korte
tijd twee achter elkaar mee.
Een niet te verwoorden ver
driet om leven dat in de bloei
geknakt wordt en zijn einde
vinden moet. Ook al heb ik
een diep geloof dat dit leven
bij God terecht komt en de
dood niet het laatste woord
heeft, is er toch die ervaring
van diepe machteloosheid.
Misschien zijn mijn woorden
zelfs wel een afzwakking van
wat gevoeld wordt door de
betrokkenen zelf. Dit zo ge
knakte leven vraagt om een
genegen en eerbiedige omge
ving, waarin er een ruimte
aanwezig is, om de pijn en de
wanhoop uit te spreken. Die
wanhoop en die pijn wordt
soms geuit in vragen die ons
in aanraking brengen met de
euthanasie-discussie. En als
ik op dit moment dat woord
discussie gebruik, haat ik het
woord. In het woord discus
sie, zit het latijnse woord dis
cus dat te maken heeft met
uiteenslaan. Het is juist die
sfeer die we niet moeten heb
ben als het gaat om deze vra
gen. Er is een andere sfeer
nodig. Ik benoem die sfeer
als een van genegenheid, van
zorgvuldig en bij herhaling
luisteren en de vraag van de
ander peilen. Het gaat om
een mens die in nood een ap
pel doet op een andere mens.
Elk oplosserig denken is hier
levensgevaarlijk. Er is hier
veel meer een mee-levend
aanwezig zijn en spreken no
dig. Op het terrein van de
euthanasie voel ik me zelf
meer onzeker dan zeker. Te
gelijk heb ik geen oplossing
voor elke situatie die zich aan
kan dienen. Bovendien vraagt
de eerbied dat ik het gelaat
van de ander aanzie. Het ge
laat. zoals bisschop Ernst
heeft gezegd, dat aan mij
vraagt: 'dood mij niet'. Dat is
een huiveringwekkend gebod.
Dit vraagt ook om ernstige
bezinning. Soms ontstaat er
een situatie die zo dodend is
voor een mens. dat er nog
maar met moeite van leven
gesproken kan worden, tenzij
we leven verengen tot biolo
gisch leven. Zeer moderne
technieken in de medische
wetenschap kunnen dit leven
in stand houden. Ik heb dat
met eigen ogen gezien. Hier
kan het gelaat van de mens
aan ons vragen dat we deze
mens teruggeven aan de
Schepper, niet te verwarren
met doden. We zouden met
dit zo moeilijke begrip doden
veel zorgvuldiger moeten om
gaan. Acht jaar verpleeghuis
pastoraat heeft mij erg aan
het denken gezet over de
vraag wanneer leven nog zo
menswaardig is dat het ook
leven genoemd mag worden.
Deze uiterst gevoelig liggende
vragen, waarop alleen in con
crete situaties een geeigend,
dat is bij deze persoon ge
past antwoord, gegeven kan
worden, vraagt meer zorgvul
dig luisteren naar wat soms
tot fluisteren is geworden,
dan om schreeuwen.
Schreeuwen overstemt het
luisteren. Welk schreeuwen
dit ook is. Het vraagt' meer
om eerbiedige stilte dan om
donderend applaus. Schreeu
wen en applaus slaat uiteen.
De opmerkingen van bis
schop Bomers, gedaan op za
terdag 7 juni in Nijmegen, die
nogal de publiciteit hebben
gehaald, zijn geen bijdrage
aan de zo gewenste eerbiedi
ge zorgvuldigheid en dreigen
onbedoeld bij te dragen aan
een effect dat ik zelf als zeer
ongewenst acht. Het is niet
moeilijk om de handen op el
kaar te krijgen. Het is veel
moeilijker om tot gewetens
volle besluiten te komen.
MARINUS VAN DEN BERG
De synode van de Neder
landse Hervormde Kerk
heeft met een ruime meer
derheid haar goedkeuring ge
hecht aan voortzetting van
het proces van hereniging
met de Gereformeerde Ker
ken (samen op weg).
Dat gebeurde niet nadat van
met name uit de rechterflank
van de kerk (Gereformeerd-
se Bond) de nadruk was ge
legd op het niet verplichtend
karakter van de hereniging:
het staat gemeenten vrij wel
of niet met gereformeerden
samen te werken. Tevens
werden grote zorgen uitge
sproken over het belijdende
karakter van de herenigde
kerk en over de hervormde
identiteit in die nieuwe kerk.
De synode besprak „samen
op weg" naar aanleiding van
een enquete onder de her
vormde classes, de regionale
verbanden van hervormde
gemeenten. Daaruit bleek dat
ongeveer eenderde van de
kerk tegen voortzetting is.
De enquete moest de synode
helpen een standpunt te be
palen over de vraag of zij
„kan instemmen met (de
voortgang van) het op gang
gekomen proces van hereni
ging". Deze vraag zal aan de
orde komen in de vergade
ring van de hervormde en
gereformeerde synode in no
vember van dit jaar. Is het
antwoord van die combi-sy
node ja, dan is daarmee een
nieuwe fase aangebroken:
het min of meer vrijblijvende
karakter van samen op weg
wordt dan omgezet in „de
fase van hereniging".
Tegenstellingen
In soms forse bewoordingen
kwamen de hervormde te
genstellingen over de intern-
reformatorische oecumene
naar voren Dr C P van An-
del, vanaf het eerste uur be
trokken bij samen op weg,
hekelde fel de mening als
zou de toenadering tussen de
twee kerken van boven af
zijn opgelegd. „Als het aan
synodes had gelegen, was sa
men op weg er nooit geko
men", meende hij, herinne
rend aan diverse oecumeni
sche bewegingen op het
grondvlak die op samenwer
king aandrongen. Het argu
ment van Gereformeerde
Bonders dat samen op weg
het eigen karakter van de
Hervormde Kerk, als „plan
ting Gods" en als „volks
kerk" bedreigt, noemde hij
„de nationalistische ecclesio-
logie van „Neêrlans kerk".
Ds. S. Meijers uit Leiden,
voelde zich door deze om
schrijving nogal getroffen.
Hij riep de synode op om de
kerkleden die „de zo spreken
over de kerk waarin ze zijn
opgegroeid en die ze zo lief
hebben" te erkennen in hun
eigenheid en een dienover
eenkomstig beleid te voeren.
Hij diende een motie in,
waardoor duidelijk zou wor
den dat de „staat van hereni
ging" niet verplichtend is
voor gemeenten die geen
hereniging willen. Het mode-
ramen kwam echter met een
voorstel waarin zijn mening
was verwerkt. „De klem is er
af, het appèl op hereniging
blijft", aldus waarnemend
voorzitter ds. b. Wallet over
dat moderamen-voorstel.
Daarmee kon ds. Meijers zich
verenigen, zodat hij zijn mo
tie introk.
Diaken N.A. de Waal uit Al-
blasserdam wilde liever hele
maal geen besluit tot „here
niging". Daarvoor is de tijd
niet rijp; de bezwaren van
heel veel kerkleden zijn te
principieel, vond hij. In een
motie stelde hij voor de no-
vember-ztting van de gecom
bineerde synode een infor
matief karakter te geven, dus
zonder besluitvorming. Hij
kreeg slechts een beperkt
aantal medestanders.
Het moderamen-voorstel
haalde een grote meerder
heid (veertig van de ruim
Voorstanders van samen op weg beklemtoonden de negatieve
werking van een eventueel uitstel van de „staat der hereni
ging": Grote groepen mensen die nu nog in de kerk komen
juist vanwege de oecuemene, zullen dan wegblijven
vijftig stemmen). De her
vormden spreken daarmee
uit dat „in staat van hereni
ging met de gereformeerden"
voor hen betekent dat hpt
proces naar eenheid doorgaat
en zoveel mogelijk moet wor
den gestimuleerd Echter
hiermee is geen verplichting
tot samenwerking aan de ge
meenten gegeven.
Voorzitter ds. D.N. Wouters
van het deputaatschap samen
op weg. dat het proces voor
bereidt en coördineert, was
tevreden over het hervormde
besluit. „Deze discussie was
de belangrijkste bottleneck
van dit jaar en de uitkomst is
positief. De stemverhouding
is ook goed; er is voldoende
draagvlak voor het besluit".
Inmiddels zijn de resultaten
van de gereformeerde raad
pleging over samen op weg
ook bekend. Uit de (voorlopi
ge) rapportage blijkt dat bijna
negentig procent van plaatse
lijke gereformeerde kerken
(critisch) positief is over de
voorgenomen hereniging.
Ruim tachtig procent van de
kerken reageerde op de vra
genlijst.
LÜTSEN KOOISTRA
Als de organen van de Ne
derlandse Hervormde Kerk
op 1 november niet zelf een
goed bezuinigingsplan heb
ben ingediend, zoals de af
spraak luidt, zal de Generale
Financiële Raad (GFR) van
de Hervormde Kerk het
breed moderamen (uitgebreid
dagelijks bestuur) van de sy-,
node adviseren om zelf de
beoogde bezuiniging van vier
procent „zonder pardon" en
naar eigen inzicht door te
voeren.
Deze waarschuwende gelui
den liet de voorzitter van de
GFR, mr. H. Wagenvoort ho
ren naar aanleiding van de
behandeling van het jaarver
slag 1985 van de Raad. De
Hervormde Kerk had over
het boekjaar een begrotings
tekort van ruim een half mil
joen en voor dit jaar staat een
tekort van bijna een miljoen
op de begroting, ondanks de
oproep van de GFR de uitga
ven te beperken. De reserves
van de GFR zullen worden
aangesproken om de zaak
draaiende te houden, aldus
mr. Wagenvoort.
De financiële situatie van de
Hervormde Kerk is zorgelijk:
zelfs bij gelijkblijvende in
komsten, is er een structureel
tekort: de uitgaven voor het
bestaande werk blijven stij
gen.
Desgevraagd zei mr. Hagen-
voort te verwachten dat de
inkomsten van de kerk (de
zogenaamde quotatie, de ver
plichte afdracht per lid van
de plaatselijke gemeente en
de collecten) zullen dalen. De
belangrijkste oorzaak dar-
voor ligt in de vermindering
van het aantal hervormde
lidmaten.
Het verslag en de financiële
toestand van de kerk was
geen aanleiding voor discus
sie. Alleen diaken e. van
Hijum uit Woudsend in
Friesland bracht iets in. Hij
meende dat de synode te wei-
Pas achteraf worden de afge
vaardigden op de hoogte ge
steld van maatregelen en
ontwikkelingen. Hij vroeg in
een motie om grotere betrok
kenheid van de generale sy
node. Voorzitter ds. H. Hu-
ting was kort in zijn advies
aan de syhnode: De motie is
tegen de kerkorde, want die
bepaalt dat het budgetrecht
berust bij het breed modera
men. De motie om meer in
zicht te krijgen in het finan
cieel reilen en zeilen van de
kerk kreeg elf voorstemmers
en werd dus verworpen.
Als economische betrekkin
gen van dien aard zouden
zijn dat daardoor het apart
heidssysteem in Zuid-Afrika
in stand wordt gehouden,
kan geen enkele rechtscha
pen christen daarachter
staan. Aldus bisschop H.J.A-
.Bomers van Haarlem in een
radiouitzending. De Neder
landse bisschoppen zegden
dinsdag in een verklaring
hun steun toe aan de Zuida
frikaanse bisschoppen, die
economische druk op het
apartheidssysteem een mo
reel te rechtvaardigen mid
del noemen om het onrecht
uit te roeien. Als de Neder
landse bisschoppen voorstel
len tot het uitoefenen van
druk, die Justitia et Pax
voorbereiden, overnemen,
zullen ze die „met een zekere
morele druk" aan de katho
lieken voorhouden, aldus
mgr. Bomers.
Dit jaar geen Shalom-vredeskrant
Het bestuur van de Stichting Bijbel en Vredesvraagstukken
heeft besloten dit jaar geen Shalom-vredeskrant uit te geven.
De krant zou dit jaar voor de achtste keer zijn verschenen.
Het bestuur meent dat de dalende oplage van zowel de Sha
lom-vredeskrant als de vredeskrant van het IKV aantoont
dat de belangstelling in de kerken voor het gesprek over oor
log en vrede is afgenomen. Voorts is de discussie in de kerken
over de kernbewapening de afgelopen jaren steeds sterker be
heerst door de twee uitersten in die discussie, IKV en ICTO,
waartussen voor de derde weg van Shalom weinig ruimte
overbleef. Een derde reden om dit jaar geen Shalom-krant uit
te geven was voor het bestuur van de stichting dat de last van
het uitgeven ervan steeds meer op de schouders van enkele
mensen terechtkwam.
IK V-secretaris M.J. Faber spreekt desgevraagd tegen dat de
oplage van de IKV-vredeskrant vorig jaar is gedaald. De op
lage is al jaren stabiel met ruim 200.000 exemplaren. Vorig
jaar zijn er nog 20.000 vredeskranten bijgedrukt.
Bisschoppensynode in oktober 1987
De bisschoppensynode over de roeping en zending van de le
ken in de wereld wordt van 1 tot en met 30 oktober 1987 in
Vaticaanstad gehouden. Deze data zijn deze week officieel
door het Vaticaan bekend gemaakt. De synode, die oorspron
kelijk dit jaar zou plaatshebben, werd een jaar verschoven,
nadat paus Johannes Paulus II had besloten eind 1985 een
buitengewone bisschoppensynode te houden over de hervor
mingen van het Tweede Vaticaans Concilie. Namens de Ne
derlandse bisschoppenconferentie zal bisschop dr. J.M. Gijsen
aan de synode deelnemen.
Hervormden
verdeeld over
„de wereld"
Een derde deel van de her
vormde synode, voorname
lijk behorend tot de Gerefor
meerde Bond, heeft zich niet
kunnen vinden in het rap
port „Gemeente zijn in de
mondiale samenleving". Een
motie om de samenstellers,
de raad voor de zaken van
overheid en samenleving
(ROS), het huiswerk te laten
overdoen, na een radicale
verwerping van het op tafel
liggende stuk, werd verwor
pen met 36 tegen 17 stem
men. Wel werd besloten de
ROS te vragen het stuk te
bewerken tot een „leesbaar"
schrijven met een duidelijker
bijbelse onderbouwing.
„Gemeente zijn in de mondi
ale samenleving" benadrukt
de verbondenheid van de
Hervormde Kerk met „de
wereld". De gemeente is een
„wereldwijde gemeente" en
de gerichtheid op de wereld
biedt de kerk kansen voor
verdieping van het geloof, al
dus het rapport.
Nederlandse Hervormde Kerk
Beroepen: te Medemblik. her
vormd-gereformeerd mevrouw
J.M.Baaij kandidate te Houten; te
Anlo-Annerveen, toezegging me
vrouw A.J.Yntema kandidate te
Utrecht. Aangenomen, naar Biltho-
ven, dr.W.van Bruggen te Wasse
naar, naar Haarlem tot predikant
met bepaalde opdracht (sociaal ba
sispastoraat), J.J.Beumer kandidaat
te Krommenie. Bedankt voor Zuili-
chem en Nieuwaal, A.Vlietstra te
Melissant
Toegelaten tot evangeliebediening,
D.M.de Jong, Livingstonelaan 1022
te Utrecht. Toegelaten tot evange
liebediening en beroepbaar,
W.L.Andel, Anjerstraat 10A te Kat
wijk: L.D.Horjus, Eksterlaan 16 te
Nederhorst den Berg; Mevrouw
LM.van Prooyen-Schuurman,
Schimmelpennincklaan 32 te
Utrecht.
Christelijke Gereformeerde Ker
ken
Bedankt voor Oud Vossemeer in
combinatie met Tholen, A.van He-
teren te Werkendam.
Aspergecocktail ribkarbonade. bloemkool met
kruidensaus en aardappelen ijs met warme
chocoladesaus
Voor twee personen hebt u nodig: 250 g asperges, zout, 2
schijven ananas met sap, 1 kleine grapefruit, paar blaad
jes sla, half bekertje zure room, bieslook.
1 ui, 30 g boter, 2 ribkarbonaden, mosterd, bloem, papri
kapoeder, aroma, worcestersaus;
bloemkool, zout, 0,5 dl kooknat, 0,5 dl melk, 10 g maize-
na, 5 g boter, peterselie, bieslook, basilicum;
0,5 tot 1 kg aardappelen;
2 porties ijs, 50 g pure chocolade, 0,5 dl koffieroom, 1 le
pel kirsch.
Kook de in stukjes van drie centimeter gesneden asperges
gaar in weinig water met zout. Meng de uitgelekte en afge
koelde asperges met stukjes ananas en ontvliesde grapefruit
en leg het mengsel op sla. Maak een sausje van zure room,
ananassap en iets zout en schenk het over het aspergemeng
sel. Strooi er fijngeknipte bieslook over.
Fruit dunne uiringen goudgeel in de boter en schep ze uit de
pan. Bestrijk het vlees met mosterd en haal het door bloem
met paprikapoeder. Bak de karbonaden in twaalf minuten
bruin en maar net gaar in de uien-boter, leg ze op een warm
bord en bedek ze met de uiringen. Maak de jus af met een
flinke mespunt bloem met paprikapoeder, weinig water, aro
ma en worcestersaus.
Bind het kooknat van de bloemkool en melk met maizena en
maak het sausje af met boter, zout en fijngeknipte kruiden.
Schenk het over de (in tien minuten) gaargekookte bloem
kool.
Zet een sauskommetje met stukjes chocolade en room in een
pan met zachtkokend water. Roer de gesmolten chocolade
door de room, voeg de kirsch toe en geef de warme saus
apart bij het ijs.
Menutip voor maandag: slavink met andijviesalade en aard
appelen zachtzure lammetjespap.
JEANNE
De golven van polarisatie die momenteel door de kd<
ke gemeenschap trekken, herinneren op het eerstefij
aan de strijd tussen „rekkelijken" en „preciezen" inf>a
derlandse katholieke kerk aan het eind van de jaref"
De luid aan de weg timmerende progressieve Acht
weging heeft een tegenbeweging opgeroepen, die f
Stichting Contact Rooms-Katholieken onder leidingp;
Twentse hoogleraar J. Groot Wassink. Leek deze la#'
weging aanvankelijk de verschillende vleugels in di
lieke kerk bijeen te willen brengen, sinds haar opti
gelopen zaterdag in Nijmegen is duidelijk dat zij voi
stel van contact beoogt tussen de Nederlandse bisscho|
dié groepen van katholieken die in het publicitaire
dat al zo lang het beeld van hun kerk negatief bepa 1
onvoorwaardelijke band met hun bisschoppen willen f'
len. Het initiatief van Groot Wassink heeft dus g^
nieuwe vleugel vorming. Wie zich de (vergeefse) pL
herinnert die in het begin van de jaren zeventig weir
dernomen, nota bene op initiatief van kardinaal Alfn
kritische basisgemeenschappen en behoudende groA
Confrontatie en het Michaëllegioen om de tafel te i
verbaast zich er niet over dat een dergelijke bemiddel
ging nu gedoemd is te mislukken.
BELANGRIJK verschil met die tijd is echter dat h^|
dien bijna geheel vernieuwde bisschoppencollege stq^
omwondener kiest voor de behoudende vleugel. Dfc
ook weer uit de toespraken van de bisschoppen Bo»
Ter Schure in Nijmegen. Onder leiding van Alfrink f#1
de het bisschoppencollege matigend te werken op d!
vleugels. Het waren toen vooral de intellectuele elites0
ker- en ter rechterzijde die met elkaar slag leverden
het landelijk pastoraal concilie in Noordwijkerhout
drang van Rome werd beëindigd en priesters als Gfc
Simonis tot bisschop werden benoemd, heeft de progf'
intellectuele elite de kerk geruisloos verlaten, in hun^
vele duizenden anderen met zich meevoerend.
HeT is nu dan ook niet juist te stellen dat in de ketë
ontwikkelingen die ter rechterzijde als verontrustei?
den aangemerkt, een intellectuele elite de toon aang^
als de behoudende kerkhistoricus pater j. Bots sjj
Ten onrechte worden spraakmakende intellectuelen
tegenover „eenvoudige gelovigen". Wie kijkt naar d1
pen die de Acht Mei Beweging ondersteunen, moet
opvallen hoeveel vertegenwoordigers uit parochies eP
selijke raden, gewone priesters en „leken" dus, daarii
zijn. Weliswaar spelen er ook nu nog intellectuelen
beweging een rol, maar ze wordt gedragen door bred
pen uit het „midden ran de kerk" die aan de „intelk
polarisatie van destijds part noch deel hadden. De bT
heid van deze groepen komt vooral voort uit de vree»-
sinds het Tweede Vaticaanse Concilie gegroeide opei
mentaliteit in de katholieke kerk die vooral wc
richt is aan banden wordt gelegd.
Daar tegenover staan dan de katholieken die het ou
goed van hun kerk ongeschonden willen bewaren enl
megen aanwezig waren.
Met recht kan men dan ook zeggen dat de inzet
huidige polarisatie veel hoger is en de uitkomst erv,
de kerk veel verstrekkender. Omdat zoveel plaatsel
meenschappen zich met de Acht Mei Beweging vei
hebben, raakt deze strijd het hart van de katholieke
meenschap. De Acht Mei Beweging is van plan de m<
honderd katholieke organisaties die haar doelstelling
derschrijven, hechter met elkaar te laten samenwerk
Zeven Juni Beweging, zoals het gebeuren in de Nijf
Gofferthal al is gedoopt, wil academies oprichten was
loofsvragen in trouw aan de bisschoppen bestudeerd 11
gaan worden. De polarisatie zal dus alleen maar toert
De Nederlandse bisschoppen hebben naar aanleidil
de „verkeerde" eucharistieviering op de Acht-Meim;
tie aangekondigd de leer in de toekomst uitvoeriger
beklemtonen. Hun verklaring contrasteert sterk
overwegend pastorale toon die tot voor kort sinds hel
lie bisschoppelijke uitspraken hebben gekenmerkt. Orf
gewraakte eucharistievieringen in Den Bosch in feif
verbreid zijn en al lang in vele kerkgemeenschappen i
komen normaal worden geaccepteerd, wijst zij, aldus!
schoppen in hun verklaring, op de ernst van de situati
Nederlandse katholieke kerk. De boodschap is dan of
delijk: wie zich katholiek wil noemen, moet zich houtl
de leer. Of veel actieve katholieken en met name uit
Mei Beweging daardoor op andere gedachten zullen
is zeer de vraag. Deze legalistische benadering staat h*
de geest waarin zij sinds het concilie onder leiding val
ge bisschoppen hebben geleefd. Wel wordt duidelijk d{
iedereen die deel wil nemen aan het katholieke kerkel
beuren een keuze onvermijdelijk wordt.
Vrij warm
DE BILT Dit weekeinde is
er volop zon en de tempera
tuur wordt elke dag iets hoger.
Morgen lopen de maxima uit
een van ongeveer 20 graden in
het noordwesten tot 25 graden
in het binnenland. Zondag
wordt op veel plaatsen de 25
graden overschreden. Alleen
aan de westkant van het IJs-
selmeer en aan de kust blijft
de temperatuur iets achter. De
wind is komt uit noordoost tot
oost. 's Avonds en 's nachts is
de wind zwak, overdag matig.
Na het weekeinde wordt het
minder zonnig. Dinsdag of
woensdag neemt de kans op
een regen- of onweersbui toe.
Weersvooruitzichten voor di
verse europese landen, mede
gedeeld door het KNMI, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Skandinavie: Droog en zonnig.
Middagtemperatuur rond 24 graden,
maar langs de Noorse kusten wat la-
Groot-Brittannie en Ierland: Flinke L°nc
zonnige perioden en droog, maar J*u*'
maandagavond in het zuiden kans op Ma,a
een regen of onweersbui. Middag- Mali
temperatuur van 18 graden in het Malt
noorden en westen tot 25 in het zuid- Mos)
oosten. Mün
Benelux: Zonnig en droog, maandag
in het zuiden wellicht een onweers- p
bui. Middagtemperatuur tussen 25 en Rom
29 graden, maar op de Waddeneilan- Split
den koeler. Stoel
Duitsland: Droog en zonnig. Middag- Wan
temperatuur tussen 24 en 29 graden. n
Frankrijk: Zonnig en eerst droog. Ca™
maar vooral maandag vanuit het zui- istan
den opkomend onweer,
peratuur van 21 graden ii
westen tot 30 elders.
Spanje, Portugal: Zonnige
en afgezien van een lokale
bui droog. Middagtemperatu
24 en 31 graden.
Alpengebied, Noord-Italie:
flinke zonnige perioden. Mi
peratuur tussen 24 en 29 gr
Midden- en Zuid-Italie Jc
sche kust: Half tot z
regen- of onweersbuien. Mi
peratuur tussen 25 en 2"
Weerrapporten 13 juni 20 u
Weer
Eelde onbew
Eindhoven onbew.
Den Helder onbew
Rotterdam onbew