Latwijks Badcentrum nadert voltooiing judio Chris van Weerden zet massaal aar beste driejaarlijks beentje voor BURGERLIJKE ^)EN OMGEVING CcidócÊou^cmt VRIJDAG 13 JUNI 1986 PAGINA 13 Zomerflora en Rijnsburgs bloemencorso gecombineerd RIJNSBURG Het Rijnsburgse Bloemencorso, dat zaterdag 2 augustus plaats heeft, wordt dit jaar vooraf gegaan door de bloe- menmanifestatie Zomerflora 86. De Zomerflora wordt doorgaans in de eerste week van juli gehouden, maar vanwege het feit dat het Bloemencorso nu voor de 40ste keer wordt gehouden, heeft de organisatie besloten om beide evenementen te koppelen. De evenementen krijgen de slogan „Bloemen... grenzeloos mooi!" mee. De Zomerflora begint dinsdag 29 juli om 14.00 uur en wordt ge houden in één van de hallen van de veiling Flora. Duizenden zomerbloemen in 175 soorten zullen tentoongesteld worden. Woensdag, donderdag en vrijdag is de Zomerflora geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Zaterdag is de expositie geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De toegang bedraagt vijf gulden, voor bejaarden en kinderen 2,50. Het Bloemencorso start zaterdag 2 augustus om 13.00 uur vanuit Rijnsburg. Om 14.45 uur zijn de meer dan 50 praal- en personen wagens in Leiden, om 19.00 uur in Noordwijk. Vrijdagavond 1 augustus kunnen de wagens bezichtigd worden van 18.00 tot 23.00 uur in de veilinghallen van Flora. Het corso wordt zater dag „weggeschoten" door commissaris van de koningin in Zuid- Holland, mr. S. Patijn. Zaterdagavond en zondag overdag staan de wagens op de boulevard in Noordwijk. Fietsronde Voorschoten VOORSCHOTEN De Ronde van Voorschoten, een wie- lerfestijn, gaat dit jaar op 5 juli van start. Dan zullen drie series worden gereden. Om 17.00 uur is er de 30 kilometer lange burgerronde, een uur later vertrekken de liefhebbers en veteranen voor 50 kilometer fietsen en om 19.30 uur wordt een amateurkoers over 80 kilometer gereden. In schrijvingen voor de burgerronde zijn vanaf vandaab moge lijk. Een kaartje met naam, adres en telefoonnummer naar Wielercomité Voorschoten postbus 135 2250 AC Voorschoten is voldoende. Deelnemers voor de andere koersen kunnen zich opgeven via de officiële KNWU-startkaart. Tijdens de wielerronde wordt een barbecue georganiseerd en treden diverse artiesten (onder meer George Julien) op. Deze feestelijkheden vinden plaats op het terrein van de bar-bodega De Harlequin Van Beethovenlaan in Voorscho ten. LEIDEN Ondertrouwd: F. van der Plas en W. J. Reijntjes, E. A. Brij- der en Y. L. Middelkoop, J. van den Berg en T. Katsan, R. J. Dekker en S. Diatehenko, F. H. Kortekaas en C. Holswilder, J. B. Hemerik en J. C. A. van den Bovenkamp, J. Krapels en P. P. van den Hoek, C. H. van Stra len en J. M. van de Vreede, S. P. M. Hiep en L. M. E. J. Bloemen, H. T. de Groot en M. H. van Groenigen, P. M. de Kleijn en N. Ie Mair, A. de Vos en A. Kruitbosch, P. T. van der Geer en R. M. Kooien, R. Matters en J. Be- kooy, R. Heppener en M. Nessmarin, P. A. M, van Rijn en A. H. van der Nat, R. W. Verhaagen ert V. Roest, W. M. J. van Soldt en J. van der Visch. E. C. H. M. Sinteur en E. C. Ravensbergen. Geboren: Lizanne Sarah Carine, d.v. J. Buijs en C. E. Schoenman; Chiron, z.v. P. D. Challik en J. Saris; Vasco, z.v. H. H. Hoving en M. H. de Vries; Jennifer Ann, d.v. S. H. Gallagher en A. H. Blackman; Züleyha, d.v. A., Su san en H. Susan. Op mijn omwegen door stad en land kóm ik graag mensen tegen. U kunt mij telefonisch of schriftelijk vertellen wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Ik ben bereikbaar via 071 - 12 22 44 op toestel 10. de grond, in een aanbeden cultus. Daar bij de lieve he ren op zolder is een verzame ling van bijna 5000 „stuks" ondergebracht; in de motten- ballen. Chris: „Je kunt in dit vak nooit iets opnieuw ge bruiken, het zijn allemaal eenlingen. Maar die gooien we niet weg. Bij ons is het zo'n beetje een kostuummu seum. We geven vandaaruit ook wel kostuumshows, op uitnodiging; als een soort at tractie op feesten of zoiets. We verhuren ook kostuums aan balletscholen. Kostbare zaak, maar we kunnen er avonden mee vullen. Even tueel met Doornroosje, in een Louis Quartorze aankleding". Kleren maken hier de vrouw, en de man. Maar dat is allemaal betrekkelijk. Het ballet gaat voorop, bij Chris van Weerden, die hele mas sa's weet te inspireren. „En dan die uitvoering he. Met eigen choreografie, eigen muziekbanden, eigen aankle ding; ik verlies er alleen maar op, met die voorstelling gen. Maar ze zijn een visite kaartje van onze school. Na afloop bekijken we met z'n allen de zaak nog eens op de video. „Hé, kijk mij nou eens!" hoor je dan". De studio, de school van Chris van Weerden die van z'n concurrenten als de prins geen kwaad weet, „om dat het m'n collega's zijn; die zijn net zo bezeten van het vak als ik" laat zich vol gende week weer even aan de buitenkant van z'n beste zijde zien, in een machtig mooie aankleding. Op een -wervelende avond, waarop iedereen, ook het publiek dus, aan z'n trekken komt. Vreemde uitdrukking, maar het is nu eenmaal zo. Zowat de hele school doet eraan flit send mee. Het laatste wat Chris van Weerdeb eraan ge daan heeft was: „Er rustig naar toe leven; de zenuwen heb ik de laatste paar weken al gehad. Nu komt het aan op de uitvoerenden: alles is be proefd; ik kan er verder ook niets meer aan doen. Maar ik heb het grootste vertrouwen in mijn leerlingen!" Weerden met een beperkte vaste staf weken van tevoren mee bezig. Zelf strijkt en perst Chris tot in de kleine uurtjes de kostuums, „tussen de lessen door". „Ik ben er altijd mee aan de gang, ook in de weekeinden: er zijn on geveer 300 kostuums ge maakt, voornamelijk door Peter, maar ook met de hulp van m'n moeder en een tan te". 5000 stuks In de loop der tientallen ja ren zijn er al heel wat kos tuums gesneden en in elkaar gezet. Er zijn er bij van meer dan 1000 gulden aan waarde. Het zijn meestal eendagsvlin- ders, maar Chris en Peter koesteren hun bezit als hun oogappel. Op zolder een heel grote thuis, in Rijs wijk, heeft het duo Chris-Pe- ter een enorme collectie „bal letaria" verzameld. In rek ken, soms drie hoog, en in la den is het hele opgebouwde kostuumbezit van Chris' bal letstudio bewaard, als in een verheven catacombe boven n EEN TOENEMENDE OPEENSTAPELING VAN BALLETMOGELIJKHEDEN VIJK Het Kat- Badcentrum achter bulevard nadert zijn jiing. Sinds augustus iet vorig jaar bouwt ^atwijksche Bouw- irjchappij (KBM) aan (pordelijk deel van de sttdzeepassage", zoals 'dfemeentebestuur van dïjk het gedoopt Op die plaats ver- jjen overdekt winkel- foUm, met daarboven a bebouwing en onder krkeergarage. Met de BIbiing van dit winkel- giim halverwege okto- tfbeëindigt de KBM aÏÏintensieve bemoeie- let het „hart" van de ,ente Katwijk. Behal- !je circa tweeduizend kpnte meters bebou- t aan de Noordzeepas- idrealiseerde de KBM ■jie rest van het Bad- Jm. ^chiedenis van het Kat- al Badcentrum is inmid- yijd en zijd bekend. Se- Jl948 werd er gedacht, nd, maar niets ontwik- j totdat halverwege de Itiger jaren eindelijk fen doorgehakt werden, b door de gemeente uit geven prijsvraag wist ^architectenbureau uit 4de opdracht te verkrij gen schetsmatig bouw- voor het gebied te ont- elen. Met veel tamtam dat tot de bouw van irste winkelpand, door 1M, in 1979. ia stokte echter de ;ang van het bouwpro- imdat de gemeente de :ls niet kwijt raakte en liet het risico voor de kkeling van het Bad- im kon dragen. In ig met een der stuwen- achten achter het Bad- im, de wethouder drs. rgman, nam toen de KBM het risico het plange bied projektmatig te ontwik kelen. Directeur B. van der Plas van de KBM noemt het zelf een „gewaagd ondernemers stuk", om op eigen financie ring de winkelbedrijven en de daarboven liggende wo ningen te bouwen. Door een overzichtelijke aanpak, aldus Van der Plas, kon het Bad centrum niet alleen van de grond komen, maar vond het ook een inmiddels als zeer aantrekkelijk bestempelde winkelbezetting. Het aantrekkelijke van het Katwijkse Badcentrum is de diversiteit van de winkelbe drijven en de combinatie van winkels en woningen. Dit laatste garandeert dat het centrum nooit een uitgestor ven indruk maakt na slui tingstijd van de winkelbe drijven. Aan de andere kant legt het wel een druk op de parkeergelegenheid. Om dit laatste zo veel mogelijk te re gelen worden in en rondom het Badcentrum maar liefst drie parkeergarages en een open parkeerterrein aange legd. De oppervlakte van de bijna gereed zijnde „Noordzeepas- sage" bedraagt circa 1800 vierkante meter winkelbe bouwing. Onder dit overdek te winkelcentrum ligt de door de KBM gebouwde en te exploiteren parkeergarage, die aan circa tachtig auto's plaats biedt. De tweede par keergarage die de KBM bouwt, ligt ongeveer hon derdvijftig meter oostelijk van de eerste parkeergarage. Deze parkeergarage, die on geveer 1,6 miljoen gulden kost, bouwt de KBM in op dracht van de gemeente Kat wijk. De in het gebied Haven- straat-Loggerstraat gelegen bouwlocatie werd eind april voor iets meer dan twee mil- Het centrum staat nog in de steigers. joen gulden door de KBM-ge- kocht. Behalve de parkeer garage en twee of drie win kelpanden worden hier wo ningen gebouwd. In de twee de parkeergarage komen on geveer 130 parkeerplaatsen. Deze garage krijgt, in tegen stelling tot de eerste, een openbaar karakter, wat wil zeggen dat er op tijdbasis verhuurd gaat worden. Met de start van de bouw in dit gebied begint de KBM waarschijnlijk in januari 1987. Dit hangt mede af van de onteigeningsprocedure die de gemeente Katwijk aange spannen heeft tegen een be woner van de te saneren lo catie. De eerstkomende voltooiing en openstelling zal echter de Noordzeepassage zijn. De door drie 's avonds afsluitba re ingangen bereikbare pas sage wordt verhuurd aan achttien winkelbedrijven, die een maximale grootte van cir<& tweehonderd vierkante meter krijgen. Het gehele project „Noordzeepassage" kost de KBM ongeveer vijfe- neenhalf miljoen gulden. Met dit gedeelte en de rest van het Badcentrum heeft de Katwijkse Bouwmaatschappij wel een uitstekend „visite kaartje" neergezet, aldus di recteur B. van der Plas. mijne dames en heren dansen ook, dat is 101 »n met je lichaam; daar- de een of andere ma- êzig zijn. Het is een be- g die wel een paar dui- mensen (voornamelijk s en vrouwen een nkele keer tegen beter in) op de been houdt iden en omgeving. En ïatig komt er ergens :en balletschool bij. urverrijking? Het is ir'-meer een behoefte die i tiert. Lokalen met >ls ter correctie van Itandjes en armbuigin- kleedruimten, het bruist jvat elke dag, na gedane H, van de activiteiten, worden vorderingen |r$kt; er wordt gezwoegd, |§£jrd, of men is al lichte- evreden met een mid- >tig peil dat geen on- pllijk uitzicht biedt op loorbraak naar de hoog- jgionen, de Olympus der godinnen waar Terpsi- huishoudt. leeft in elk geval weer :r geballet"; moeder, de rs en een doodenkele die na enig seksistisch len over een vrij hoge iel is gestapt. Een paar iverk, wekelijks. Maar -jis er weer „de grote uit- lilïg". ^an komen vrien- 4||n magen, in het bezit )en toegangskaartje, bij- im te kijken naar al die brven danskunst van lien, Chantal, Chaire, Ti-Anne of Albert, of ook de verrichtingen fruus of Lenie. naar je kijken: de jaar- uitvoering van een bal- lool, waar een hele stam maanden naar toe Bij Chris van Weerden ze het één keer in de 'jaar, want het is allemaal jur genoeg. Balletstudio van Weerden: gehuis- lachter de Houtlaan in lommerrijk stukje Lei- *Mwaar een paar auto- Mi tot een bunkerachtige [school zijn omgebouwd eigen werkzaamheid, ^leerlingental van circa yBat zich bezighoudt met |ek ballet (de laatste ja- '°Wer in opkomst), jazz- e, modern dance, aerobic Jng (weer iets tanend), Ince (modeverschijnsel, n Iris moeilijkheidsgraad 'pinkende belangstelling .fmeer geprolongeerd /1l(zijn van die interessen 0,]lagen", zegt Chris), en training voor dames Ier toestellen). Leeftijds- ■ünd: van 4 tot 55, 56 jaar. ^jzou dus ook nog mee Ren doen?", vraag ik, M daar geeft Van Weer Een moment uit de balletuitvoering van Chris van Weerdens school drie jaar geleden. den wijselijk maar geen ant woord op. Hij is beleefd. Balletschool Chris van Weer den geeft op zaterdag en zon dag 21 en 22 juni in de Leidse schouwburg (aanvang steeds 20.00 uur) haar driejaarlijkse uitvoering. „Ruim een jaar zijn we met de voorbereidin gen bezig geweest", vertelt Chris van Weerden tijdens een rustig momentje op zijn werkterrein: „Het inkopen van dingen, het bedenken van balletten, decors bepalen, attributen en kleding (die bij het type mens hoort) zelf ma ken. Dit laatste doet Peter van der Meer, m'n vriend en leerling van de school als hobby; hij ontwerpt beroeps matig, maakt de kleding ook zelf. Peter heeft werkelijk schitterende ideeën, die hij uitwerkt tot een fantastische show. En hij danst ook nog goed. Zonder zijn inzet zou ik met m'n handen in m'n haar zitten". Inderdaad overheerst ook op deze balletschool het vrouwe lijk element, en Chris van Weerden bedoelt het goed als hij zegt: „helaas". „Ik wou dat er meer jongens die wer kelijk talent hebben over die nog steeds bestaande drempel heen konden komen. In Ne derland wil dat nog niet zo best. Die ingekankerde voor ingenomenheid zou toch eens eindelijk afgebroken moeten worden. Maar het patroon ligt hier nu eenmaal zo, in te genstelling tot in het buiten land. Wij hebben hier nu ne gen jongens, jongemannen, verdeeld over verschillende lessen. Dat is echt te weinig". Maar aan de andere kant heb je technische scholen met honderden leerlingen, waar bij maar enkele meisjes op een diploma uit zijn. Het is toch een beetje de aard van het beestje, dacht ik. Spoedopleiding Hoe dan ook, Chris van Weerden (47) werd op Java geboren. Hij was 15 toen hij in '54 naar Nederland kwam. „Na m'n 18e ben ik pas met de balletopleiding begonnen. Ik had dus weinig tijd om nog iets te bereiken. In Den Haag deed ik de opleiding aan de academie van Peter Leonef in 3 jaar. Daarna dan ste ik bij het toenmalig Ne derlands Ballet, en ik deed veel dingetjes bij de televisie die toen in Nederland nog in de kinderschoenen stond. Zo als introductie-shows met nieuw talent. Van '65 tot '68 nam ik waar op een school op Curacao, een balletschool met ruim 600 leerlingen. Daar heb ik veel ervaring opgedaan, dat was een schit terende leerschool. Ik gaf er, op het eiland, ook gastlessen op scholen". Chris levend onder de passaat. In '69 was Van Weerden te rug in Nederland, en hij be gon r z'n eigen balletschool in Leiden, aan de Hooglandse kerkgracht. Driejaar later, in '72, betrok zijn studio het on derkomen aan de Houtlaan. Een paar autoboxen werden met eigen krachten ver bouwd tot een hecht geheel met een prima outillage. „Het is nog steeds ideaal, cd zou ik best een grotere ruimte wil len hebben, maar dat is bijna niet haalbaar", aldus Van Weerden, choreograaf, leraar en manager in de driehoek Haarlem-Delft-Den Haag. Men komt op z'n reputatie af tot uit Amsterdam, Hilver sum en Gouda: „die hebben dat reizen er best voor over om hier balletles te krijgen. Dat zegt toch wel iets, geloof ik". De voorstellingen, eens in de drie jaar (het was ooit twee jaarlijks, maar de kosten re zen de pan uit), vergen vol- Chris van Weerden: „De zenuwen neb ik inmiddels al gehad". gens Van Weerden „enorm veel werk; maar het is gewel dig leuk ook, in de onderlin ge sfeer die we hebben. De leerlingen repeteren zelfs bij elkaar thuis. Dat is enthou siasme. De leerlingen komen er soms zelfs voor terug uit hun weekendhuisjes, om even samen te repeteren. Dat apprecieer ik heel erg; het zijn mensen waar ik warm voor loop. En zij lopen warm voor onze school". Getuige nis, terzijde, van een leerling (zes jaar les in klassiek en jazz bij Van Weerden) A.S. te N.: „Wat Chris van Weerden doet is is veel „liefdewerk oud papier"; die man heeft een geestdrift en inzet die ongelooflijk zijn. Hij stopt er al z'n vrije tijd in, geeft extra lessen, en ga zo maar door". Chris lacht bescheiden, wim pelt af, maar moet wel toege ven dat er in die „statement" een grond van waarheid schuilt. Buiten schijnt de zon en hij kan zich wel vinden bij een beetje optimistische meteorologie. Hij beschikt trouwens over een eigen vas te kern van trouwe leerlin gen, om wie alles heen draait. Neem nou, bijvoor beeld, zo'n grote uitvoering in de gedempte rococo bon- bonnière van de Leidse schouwburg. Daar is Van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 13