PvdA moet handen diep in eigen boezem steken
Zomerfestival kampt met kinderziektes
Een bonte stoet baboes, regenten en studenten
bioscopen
BINNENLAND/KUNST
CeidoeSoMcwit
ZATERDAG 7 JUNI 1986 PAGIN
DEN HAAG Je zou ze de kost moeten
geven, al die PvdA-kamerleden die mo
menteel uitermate gefrustreerd rondlo
pen. Hoevelen van hen hadden er niet
vast op gerekend een plaatsje in het
nieuw te vormen kabinet te zullen krij
gen? Jan Schaefer gaf het wethouder
schap in Amsterdam op en stelde zich
kandidaat voor het kamerlidmaatschap, in
de stellige overtuiging dat een come-back
als bewindsman in het vooruitzicht lag.
Jan Pronk hield een mooie baan bij de
Verenigde Naties voor gezien en koos
voor een plaatsje op de PvdA-lijst met uit
zicht op een hernieuwd ministerschap
voor ontwikkelingssamenwerking.
En wat te denken van de oudgedienden
onder de kamerleden die al jaren lang
hebben staan trappelen om (hetzij voor de
eerste keer, hetzij op herhaling) als minis
ter of staatssecretaris aan het landsbestuur
te mogen deelnemen. Joop den Uyl na
tuurlijk. maar ook Ien Dales, Relus ter
Beek, Harry van den Bergh, Wim Meijer,
Hans Kombrink, Klaas de Vries, noem
maar op.
Op de avond van de eenentwintigste mei
werden hun dromen wreed aan flarden
gereten. De PvdA had gewonnen, maar
tegelijkertijd zwaar verloren, want CDA
en VVD hadden immers de meerderheid
behouden en het CDA was bovendien nog
als grootste partij uit de stembus gerold.
Het vooruitzicht, vier jaar lang veroor
deeld te zijn tot oppositie voeren is voor
tal van sociaal-democraten een bittere pil
waarvan zij de smaak maar moeilijk kwijt
kunnen raken.
Kruisraketten
Bij sommigen leeft nog een sprankje hoop
op een kortere oppositieperiode dan vier
jaar. Misschien zal de VVD zich in haar
nieuwe, verzwakte positie, op een bepaald
moment dermate door het CDA gekne
veld voelen dat zij het tweede kabinet-
Lubbers uiteen laat spatten. Maar de rea
listen onder de PvdA'ers beseffen dat de
VVD zo'n coup in elk geval niet voor eind
1988 zal plegen. De liberalen zullen zeker
de eerstkomende twee jaar bereid zijn
veel, zo niet alles, van de grote coalitie-
broer te slikken omdat er één gebeurtenis
is die ze beslist als regeringspartij willen
meemaken: de plaatsing van kruisraket
ten in Woensdrecht.
Is het veilig stellen van deze operatie voor
de VVD altijd al een prestigekwestie ge
weest, in de komende jaren zal dat nóg
sterker het geval zijn. Nu immers heeft zij
de kans het zo vurig verbeide „moment
suprème" onder een eigen minister van
defensie (de VVD begeert die post) te la
ten plaatsvinden. Die mogelijkheid zal
men zich niet laten ontglippen.
Voorlopig staat de PvdA dus een ruime
bezinningsperiode ter beschikking. Men is
ook van plan daar optimaal gebruik van
te maken, zo bleek vorige week zaterdag
tijdens een vergadering van de PvdA-par-
tijraad. De handen zullen diep in eigen
boezem verdwijnen en daar pas weer uit
tevoorschijn komen als de partij zich op
maakt voor de eerstvolgende verkiezings
campagne, die gericht zal zijn op de sta
tenverkiezingen van maart 1987.
De vraag „wat ging er mis op 21 mei en in
de weken daarvóór?" kan door de PvdA
inderdaad niet worden afgedaan met een
simpele verwijzing naar het Lubbers-ef
fect. Op de partijraadsvergadering van vo
rige week namen vele regionale afgevaar
digden, maar ook Den Uyl en partijvoor
zitter Van den Berg, alvast een voorschot
je op het komende onderzoek naar de oor
zaken van de teleurstellende verkiezings
uitslag. Uiteraard klonk de uitdrukking
„Lubbers-effect" diverse malen door de
RAI-vergaderzaal, maar ook werd gespro
ken over een weinig inspirerende cam
pagne, te starre standpunten („we moeten
verder kijken dan de kruisraketten"), het
feit dat de partij te veel wordt geasso
cieerd met de armen in de samenleving
(„maar daar moeten we eigenlijk juist
trots op zijn") en het gegeven dat de PvdA
weliswaar steeds meer christenen weet
aan te trekken, maar dat dat vooral ka
tholieken zijn; onder protestanten is nog
altijd geen sprake van een duidelijke
„doorbraak".
Overigens staat één conclusie al bij voor
baat vast, zo bleek zaterdag. Iedereen was
het er roerend over eens dat de PvdA niet
moet gaan tornen aan haar partijprogram
ma voor de komende vier jaar. „We
moeten wél meer kiezers uit het politieke
midden zien aan te trekken, maar dat is
iets héél anders dan met onze standpunten
naar het midden opschuiven", aldus Den
Uyl.
Mopperaar
Slechts een enkele afgevaardigde durfde
het aan, de rol van de lijsttrekker in de
verkiezingscampagne in het geding te
brengen. De overigen lieten dit onder
werp rusten. „Wat heeft het nu voor zin
daar nog kritiek op uit te oefenen? Hij
houdt er binnenkort toch definitief mee
op", zo viel in de wandelgangen te beluis
teren.
Toch zou het eerlijk zijn als de PvdA bij
haar evaluatie van de campagne en de
verkiezingsuitslag ook de persoon van
Den Uyl betrekt. De manier bijvoorbeeld
waarop hij zich in de televisiedebatten
heeft gepresenteerd, („als een verongelijk
te mopperaar", zoals men hier en daar in
PvdA-kring hoort fluisteren) zal de werf
kracht van de partij eerder hebben ver
minderd dan vergroot. Van de prominen
te PvdA'ers heeft tot nu toe alleen Jos
van Kemenade openlijk durven uitspre
ken dat het beter was geweest als Den
Uyl het roer eerder in handen van Wim
Kok had gegeven. Wellicht zullen vele
partijgenoten hem dit over enige tijd na
zeggen.
Het aanstaande vertrek van Den Uyl als
politiek leider en van Max van den Berg
als partijvoorzitter biedt de PvdA een uit
stekende mogelijkheid om haar imago op
te poetsen, met name ten behoeve van de
kiezers in het politieke midden voor wie
men zo graag aantrekkelijker wil worden.
Het is een bekend, maar slechts zelden in
PvdA-kringen erkend gegeven, dat vooral
vele christen-democratische kiezers in het
verleden (en ook op 21 mei j.l.) louter en
alleen vanwege de personen Den Uyl en/
of Van den Berg de overstap naar de
PvdA niet hebben willen maken.
Rooie kerk
Een ander facet van het imago, dat aan
een poetsbeurt toe is, werd onlangs door
Den Uyl zelf aangewezen. In het partij-
PvdA uitstraalt. Den Uyl: „Je ziet dat de
partij op de beslissende momenten terug
valt op de oude voorstellingen. De
van de campagne in Zwolle was buiten)
woon geslaagd. Duizenden mensen, i
zend enthousiast. Maar het beeld op deC
is dan het zwaaien met de rooie vlag j
het zingen van de Internationale. DatI
de socialistische kerk. En dat is het
mein van slechts vijftien procent van
kiezers. De PvdA heeft veertig pro<
nodig".
En even verderop constateert Den U{
„De kunst van Lubbers is geweest dat f
nauwelijks als CDA'er overkwam,
sprak over de zakelijke aanpak van 1
werk. We moeten niet voortdurend pnj
ten over het socialisme, over de arbeideiT
beweging, maar concreet aangeven hé
wij het beter kunnen doen".
Hier spreekt de raspoliticus
woorden. Als de PvdA daaraan
zou geven en bovendien in de kome
jaren onder leiding van Wim Kok
nieuwe smaakmaker in de politiek
te worden, dan wordt de PvdA bij de j
op het politieke midden een nog gedu
tere tegenstander van het CDA.
DICK VAN RIETSCHOT
DEN HAAG In juli 1602 ar
riveerden in het Zeelandse
Middelburg twee schepen, de
Zeelandia en de Langhe Barc-
ke na een jarenlange reis naar
Atjeh, de westelijke provincie
op Sumatra. Aan boord brach
ten zij een gezelschap mee dat
de tongen van de burgers be
hoorlijk ander voedsel gaf dan
de Tachtigjarige Oorlog, waar
in de Hollandse provincies
sinds jaren waren verwikkeld.
Het waren „geen witte men-
schen".
De Atjehse ambassadeur Za-
mat, de admiraal van de sultan
Mohamat en diens neef Meras
San hadden hun exotisch,
groene eiland op verzoek ver
laten om met eigen ogen te
zien dat Hollanders niet enkel
een volk waren van „zeeroo-
vers, mannen zonder vader
land, levend op hunne sche
pen, zwervend van kust tot
kust, overal een vastigheid
zoekend om er zich neer te
zetten en te plunderen".
Het bezoek moest bijdragen tot
het doorbreken van de
machtspositie die de Portuge
zen reeds jaren vóór de Hol
landers in Azië hadden opge
bouwd. Prins Maurits ontving
de ambassadeur en zijn gezan
ten in vol ornaat in zijn leger
kamp in Grave. „Als hem 's
Princen Persoon int ghesichte
quam, tastede hy al buckende
near diens voeten, hetwelk de
Prins afweerde, hem opne-
VERHALEN OVER INDONESIËRS IN NEDERLAND:
mende by synen arm".
De drie Atjehers waren de
eersten in een lange rij Indo
nesiërs die vanaf de late Mid
deleeuwen naar de Hollandse
polders koersten, toen nog een
onzekere zeereis. Blijkens het
boek „In het land van de over
heerser: Indonesiërs in Neder
land (1600 - 1950)" werden de
Atjehers, Javanen en Ambo
nezen om politieke redenen
uitgenodigd, namelijk de „ver
overing" van de Indonesische
archipel als handelsmogen-
heid. In de loop van de tiental
len jaren na de gedenkwaar
dige ontvangst door prins
Maurits komen allengs minder
tijdelijke bezoekers en theolo
giestudenten naar Middelburg
en Amsterdam; daarvoor in de
plaats komt de slaaf.
De kooplui en ambtenaren wa
ren tijdens hun verblijf rond
de evenaar zo aan hun manne
lijke en vrouwelijke bedien
den, de djongos en baboes ge
wend geraakt dat zij mee wer
den genomen naar de Hollan
den. Al in 1636 verbood de
Verenigde Oostindische Com
pagnie (VOC) de overkomst
van slaven „op straffe van
verbeurdverklaring der slaaf".
Twintig jaar later stond de
VOC schoorvoetend toe min
nemoeren (kinderoppas) mee
te nemen en honderd jaar la
ter mochten repatrianteh zich
laten vergezellen door „vier
lijfeigenen". Over hun lot na
vrijlating is vrijwel niets be
kend.
Dat de Indiërs opzien baarden,
blijkt uit een deel van een
anonieme brief van een Hol
lands echtpaar op verlof dat
hun baboe had meegenomen.
De Zeeuwse boeren dromden
zo nauw samen dat de voort
gang van de koets werd be
lemmerd en het gezelschap
een toevlucht moest zoeken in
een herberg al waar zij door
de ruitjes werden begluurd:
„Kom toch is kèken, wat 'n
roar mins, hedde ge ooit zo iets
gezien; ik laach mien eigen 'n
bult".
Een bonte stroom van Indi
sche artiesten en intellectuelen
scheepten vervolgens vanaf de
achttiende eeuw om verschil
lende redenen in voor Neder
land. In 1883 werd in Amster
dam de Internationale. Kolo
niale en Uitvoerhandel-ten
toonstelling gehouden. De bui
tenlandse pers was razend en
thousiast en het tentoonstellen
van inlanders werd populair.
sche regeering vol was: „De
behandeling van naar dien
tuin overgebrachte inboorlin
gen uit andere streken schijnt
veel te wenschen overgelaten
te hebben, en er is in een der
gelijke expositie bovendien
weinig wenschelijks gelegen".
„In het land van de overheer
ser" door Harry A. Poeze we
tenschappelijk samengesteld
tot een boek zo leesbaar als
een goede roman, wordt zeer
uitgebreid ingegaan op Indo
nesische onafhankelijksbewe-
ging, zoals die groeide in Ne
derland, met name in Den
Haag, Leiden en Amsterdam.
Felle polemieken in dag- en
weekbladen als de Bintang
Hindia, de Bandera Wolanda,
de Indiër en de Hindia foetra
zijn in extenso afgedrukt.
In die kranten verdeelden
vooraanstaande Indische jour
nalisten, artsen en kunstenaars
zich in het kamp van de Indi
sche Vereeniging (voor associ
atie met de overheerser) of het
kamp van Indische Partij
(voor losscheuring van het
moederland). In laatstgenoem
de partij, die lange tijd stevige
banden aanhield met de Soci
aal Democratische Arbeiders
Partij (SDAP) speelde Eduard
Douwes Dekker (Multatuli)
een vooraanstaande rol.
Tegenstrijdig genoeg bracht dê
Tweede Wereldoorlog de In
donesiërs in Nederland ener
zijds in een isolement, ander
zijds in een nieuwe vorm van
solidariteit met hun overheer
sers. Afgesneden van hun ge
boorteland, wordt onder velen
van hen gevolg gegeven aan
de oproep in het culturele blad
Soeara Roepi tot herbezinning
van de Indonesische waarden.
Dat neemt niet weg dat veel
Indische studenten en (oud-
)bedienden meedoen in het
verzet, in concentratiekampen
komen en worden gefusil
leerd.
Al shel na de oorlog is het
gauw gedaan met de sterke so-
lidariteitsgevoelens, wanneer
blijkt dat de Nederlanders in
Indonesië de oude situatie van
voor de oorlog wilen herstel
len. De onafhankelijkheidsbe
weging op ae archipel is in de
oorlogsjaren te sterk gegroeid
om na het vertrek van de Ja
panners de Nederlanders hun
machtspositie terug te geven.
In december 1949 kwam een
einde aan het koloniaal be
stuur: Indonesiërs in Neder
land waren niet langer in het
land van de overheerser...
JOOS PERSOON
In het land van de Overheerser
Het Koninklijk Instituut
voor Taal-, Land- en Volken
kunde in Leiden heeft on
langs de tweedelige uitgave
„In het land van de Over
heerser" uitgebracht. Deel I
door Harry A. Poeze met bij
dragen van Cees van Dijk en
Inge van der Meulen be
schrijft op uitvoerige en boei
ende wijze de levensgeschie
denissen van vele Indone
siërs, die vanaf 1600 in een
bonte stoet naar de Nederlan
den kwamen. In deel II door
Emy Maduro en Gert Oostin-
die zijn de lotgevallen vervat
van Antillianen en Surina-
mers in het koloniale moe
derland. „In het land van de
overheerser" geeft een bij
zonder beeld van een stuk
historie dat nog niet eerder
in boekvorm is verschenen.
Beide delen zijn rijkelijk geïl
lustreerd met foto's, tekenin
gen en kopieën van corres-
pondentiebrieven en perspu
blicaties.
„In het land van de Over
heerser"
Deel I Indonesiërs in Neder-
land
398 pag. gebonden, 49,50 gul-
den
Uitg. Foris Publications, Dor-'
drecht
Gestolen Van Gogh
teruggevonden
COMO De Italiaanse politie
heeft gisteren ruim 300 gestolen
kunstvoorwerpen opgespoord,
waaronder een schilderij van
Van Gogh. In politiekringen
wordt de waarde van de vondst
geraamd op vele miljoenen gul
dens. De Van Gogh, een schilde
rij van een huis temidden van
korenvelden, werd samen met
een collectie schilderijen, beeld
houwwerken, archeologische
vondsten en antiek meubilair ge
vonden in een huis in de Noordi-
taliaanse plaats Albino. Ze zijn
afkomstig van diefstallen uit de
afgelopen jaren.
Superstars
inde fout
Bij de opnamen op
de Scheveningse
boulevard van het
populaire AVRO-
programma Super
stars ging gistermid
dag iets falikant fout.
De strobalen langs
het parcours van de
wielrencrossbaan
vatten door nog on
bekende oorzaak
vlam en veroorzaak
ten een enorme
rookontwikkeling. De
Haagse brandweer
moest er aan te pas
komen om het vuur
te blussen.
Theaterwereld wil
lager btw-tarief
AMSTERDAM De
theaterwereld wil dat
het btw-tarief wordt ver
laagd van 19 en binnen
kort wellicht 20 procent
naar 5 procent. Acht or
ganisaties hebben dit ge
steld in een brief aan in
formateur De Koning.
Volgens de brief gaat
van verlaging een stimu
lans uit op het theaterbe
zoek. Daarvan profite
ren ook de horéca, het
openbaar vervoer en het
taxi-bedrijf, zo menen de
organisaties.
Nieuwe toneelgroep eist
gesprek over directie schouwburg
AMSTERDAM De „beoogde leiding" van de
nieuwe Toneelgroep Amsterdam, die voortkomt
uit de fusie tussen het Publiekstheater en toneel
groep Centrum, wil door B en W van Amsterdam
worden gehoord over de benoeming, deze maand,
van de directeur van de Stadsschouwburg. Ze
schrijft dit in een brief aan de gemeente. Alge
meen wordt aangenomen dat actrice Cox Habbe-
ma de leiding van de schouwburg overneemt van
Berend Boudewijn, nu de zakelijk leider van het
Publiekstheater, Gerrit Korthals Altes, zich als
kandidaat heeft teruggetrokken. Dezelfde Altes
behoort tot de „beoogde leiding" van Toneelgroep
Amsterdam. Het nieuwe gezelschap wordt vaste
bespeler van de Stadsschouwburg en verder van
het nabijgelegen theater Bellevue. Overigens heeft
Altes de brief niet ondertekend.
DEN HAAG Nu het Haags
Zomerfestival langzaam maar
zeker zijn einde nadert, met na
dit weekeinde alleen nog het
concours voor liedbegeleiders,
(26, 27, 28 en 29 juni), een Hol
land Festival-m uziekproductie
met het Nieuw Ensemble (11
juni) en de afsluiting van het
theaterseizoen op het Scheve
ningse strand (21 juni), is het
tijd de balans eens op te ma
ken.
Wat meteen opvalt bij een te
rugblik is het tegenvallende
bezoek bij de producties in het
kader van het Shakespeare-
festival, een van de belang
rijkste pijlers waarop het Zo
merfestival rustte. Dans, mu
ziek, mime, wat er ook op de
planken werd gebracht, en on
danks de kwaliteit van het ge-
bodene, de zalen bleven gro
tendeels leeg.
Dat begon al met wat in feite
het klapstuk van het festival
had moeten worden, het optre
den van het Theater an der
Ruhr in de Koninklijke
Schouwburg, twee weken ge
leden. Een publiek, voorname
lijk bestaande uit organisatie-
medewerkers, journalisten en
belangstellende acteurs, bezet
te hooguit veertig stoelen. Mis
schien kwam het doordat het
gezelschap een ander stuk
speelde dan het geruchtma
kende „Ein Sommernacht-
straum maar het bezoek aan
de overige voorstellingen en
muziekuitvoeringen doet an
ders vermoeden. Want ook het
Shakespeare-concert door le
den van het Residentie Orkest,
de „Feeks" van het Australi
sche gezelschap One Extra
Company en het met poppen
gespeelde „Romeo en Julia"
van het Italiaanse Teatro del
Carreto, om er maar enkele te
noemen, moesten het doen
met een handjevol publiek. En
dat lijkt niet alleen toe te
schrijven aan de WK-voetbal.
Ergens moet er iets zijn misge
gaan. Als je vanuit het verre
buitenland redelijk vermaarde
groepen naar Den Haag haalt
en de respons blijft beperkt tot
enkele tientallen belangstel-
Romeo en
Julia" van het
Italiaanse Tea
tro del Carre
to, een van de
Shakespeare-
producties die
te maken had
met een te
genvallende
zaalbezetting.
lenden klopt er iets niet. Te
stellen dat Shakespeare de
mensen onvoldoende aan
spreekt is een dooddoener.
Voor zijn stukken is wel dege
lijk een publiek te vinden, zo
als bijvoorbeeld de Haagse Co-
medie, dat al heel wat stukken
van de man uit Stratford-on-
Avon heeft opgevoerd, heeft
bewezen. Een deel van dat pu
bliek zou theoretisch gezien op
zijn minst belangstelling moe
ten hebben voor de op het fes
tival opgevoerde stukken.
Vraag is alleen of de festiva
lorganisatie die mensen wel
heeft bereikt. Gezien het wel
heel laat gereed komen van
programmaboek en -gegevens
en de daardoor laat op gang
gekomen publiciteitsstoom
lijkt dat te betwijfelen.
Daarnaast was het program
ma-aanbod van het gehele Zo
merfestival zo divers, zo uitge
breid, dat er enige uren studie
in gingen zitten om uit te vin
den wat wel en niet aardig zou
kunnen zijn. Daarbij is het
niet denkbeeldig dat aardige
groepen in het Shakespeare-
kader raakten onderge
sneeuwd. Het was misschien
allemaal wat te veel van het
goede.
Dit was de eerste keer dat de
Haagse kunstinstellingen de
handen ineen sloegen, om iets
te presenteren dat een tegen
wicht zou kunnen vormen
voor het geheel Amsterdams
geworden Holland Festival.
Even afgezien van het Plein
festival, dat zijn plaatsje lang
zamerhand wel heeft vero
verd, lijkt die opzet slecht ge
deeltelijk geslaagd. De fouten
die bij die eerste poging zijn
gemaakt vallen hopelijk onder
het hoofdstukje kinderziektes.
Waarmee het festival toch kan
uitgroeien tot een aardige tra
ditie.
KOOS VAN WEES
v.'ifvW
Nieuwkomers
dupe van
interne
arbeidsmarkt
AMSTERDAM Onderne
mingen met een „interne ar
beidsmarkt" zorgen er voor
dat de werkloosheid in ons
land ten dele wordt afgewen
teld op de nieuwkomers op de
arbeidsmarkt: jongeren en
vrouwen. Hun kans op het
vinden van stabiele werkgele
genheid vermindert erdoor.
Dat concluderen drs. K. van
Bergeijk en drs. A. de Grip
van de Vrije Universiteit in
Amsterdam na een onderzoek
naar het personeelsverloop bij
negentien grotere onderne
mingen. Beide economen spre
ken over een „sterke op
komst" van interne arbeids
markten de afgelopen tien
jaar. Grote bedrijven nemen
met andere woorden weinig of
geen nieuw personeel meer
aan (de onderzoekers hebben
het over een „afsluitingsspi
raal") en vinden de juiste me
dewerkers over het algemeen
binnen de eigen onderneming.
Bedrijven, die zich relatief
sterk afsluiten van de „exter
ne arbeidsmarkt" zijn volgens
de onderzoekers Hoogovens,
Aegon, Philips, Unilever en
KLM. Alleen grote bedrijven
met veel laaggeschoold of
vrouwelijk personeel, bezitten
geen interne arbeidsmarkt.
Voorbeelden hiervan zijn vol
gens Van Bergeijk en De Grip
grootwinkelconcerns als Ahold
(Albert Heijn) en KBB (Bijen
korf en Hema).
Geen krant ontvangen Bel
tussen 18.00 en 19.00 uur,
zaterdags tussen 14.00 en
15.00 uur, telefoonnr.071-
122248 en uw krant wordt
nog dezelfde avond nabe
zorgd.
ALPHEN AAN OEN RUN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): Ou» of Africa
(al); 20.15. EUROCINEMA II:
Fright night (12): 18.45, 21.15. za.
zo. wo. ook 13.45. EUROCINE
MA III: Teachers (al); 18.30, 21.00.
za. zo. wo. ook 13.45, di geen
voorstellingen. EUROCINEMA IV:
Da Aanslag (al); 20.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Meisjes voor
extra wensen (18); za 24.00. EU
ROCINEMA II: Fright night (16); za
24.00. EUROCINEMA III: Tea
chers (16); za. 24.00. EUROCI
NEMA IV: Pussycat Dalore (18); za.
24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: De wonderlijke
wereld van Oz (al); za. zo. wo.
13.45. EUROCINEMA IV: Sjors
en Sjimmie en het zwaard van
Krijn (al); za. zo. wo. 14.00,
LEIDEN* LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Les uns et les
autres (al): 20.00. za. zo. wo. ook
14.00. LIDO en STUDIO (Steen
straat 39. tel. 124130): Abel (al);
19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook
14.30. Runaway train (12); The
Delta Force (16); Jewel of the nile
(al); 14.30. 19.00. 21.15. Out of Af
rica (al); 20.00. zo ook 14.30.
TRIANON (Breestraat 31, tel.
123875): Bedroom eyes (16) 14.30,
19.00, 21.15. zo. 14.15. 16.30,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmer
straat 52. tel. 071-125414); De sex-
muskiet (16); 14.30, 19.00, 21.15.
zo 14.15, 16.30, 19.00, 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO: Peter Pan (al); za. zo. wo.
14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Meisjes die begeren (18);
vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Weird Science (al); vr.
19.00. za. 15.00. ma. 19.00. Rocky
IV (12); za. 19.00. zo. 15.00. di.
19.00. wo. 15.00. Fright night (12);
vr. 21.15. zo. 20.15. ma. di. 21.15).
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Pyramid of fear (al); do. vr. za. zo.
wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di.
19.00, 21.15. CITY THEATER II:
Plenty (12); tijden zie City I. CITY
THEATER III: Schimansky (16); tij
den zie City I. CITY THEATER IV:
Private function (al); Tijden zie City
I.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: Pyramid of
fear (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354):
Rocky IV (12); do. t/m zo. 19.00.
White nights (al); vr. za. 21.15. ma.
di. wo. 20.15. Stevie (16); do. zo.
21.15. De wonderlijke wereld van
OZ (al); za. zo. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Dick Trom weet raad; za. zo. wo.
14.00.
WASSENAAR
ASTRA (tel. 01751-13269): Mia
mi supercops (al); do. t/m zo.
20.00. Hair (al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Vol gas met Herbie; za. zo. wo.
14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27. tel.
463500): The jewel of the Nile (al)
14.00. 18.45, 21.15. zo. 13.30
16.00. 21.15. ASTA 2 (Spui 27
tel. 463500): Enemy mine (16) s
14.00. 18.45. 21.15. zo. 13.15 1
15.45, 18.45, 21.15. ASTA 3: Out j
of Africa (al); 14.00, 20.15. BA
BYLON 1 (naast Centraal Station,
tel. 471656): Out of Africa (al)
14.00. 20.15. BABYLON 2: After
hours (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo.
13.30. 15.45, 19.00, 21.30.
BYLON 3: 3 mannen en een wieg
(al); 18.45, 21.15. do. vr. ma. di7
14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20,
tel. 630637): Murphy's law (16);
14.00. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Attack Force Z (16); 14.00, 18.45.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. CINEAC 3: The Coca-
Cola kid (16); 18.45, 21.30. do.
ma. di. ook 14.00. EUROCIN&
MA (Leyweg 910, tel. 667066): The
jewel of the Nile (al); za. wo. 19.00,
.21.30. zo. 16.00. 19.00, 21.30.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): Runaway train (12).
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45. 21.30. METROPO
LE 2: Police (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45.
21.30. METROPOLE 3: Gejaagd
door de wind (12); 13.30, 19.30.
METROPOLE 4: Abel (al); 14.00,
18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00,
18.45, 21.30. METROPOLE 5:
Fool for love (al); 18.45, 21.30. do.
vr. ma. di. ook 14.00. ODEON
(Herengracht 13, tel. 462400):
Blastfighter (16): 13.45. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 2: The Delta For
ce (16); 13.45, 18.45, 21.30. zo.
1 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE
ON 3: House (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ODEON 4: Absolute be
ginners (al); 18.45, 21.30. do.
ma. di. ook 13.45. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b, tel. 656402):
Great sexpectations (18); 12.00 tot
22.30. zo. v.a. 13.30. LE PARIS
2: Dear Fanny (18); 12.15 tot 22.45.
zo. v.a. 13.45. LE PARIS 3: Meis
jes van Manhattan (18); 12.30 tot
23.00. zo. v.a. 14.00. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel.
459900): Zaal 1: Rumble fish;
14.00. 16.15, 19.30, 21.45. za.
19.30, 21.45. The tame travelers;
za. 23.30. Zaal 2: Himatsuri; 14.00;
19.30. za. zo. wo. 19.30. Wetherby;
16.15, 21.45. za. zo. 21.45. Zaal 3:
Shakespeare filmfestival: A mid-'
summer night's dream; do. 14.00/
19.15, 21.45. vr. 14.00, 19.15,
22.00. A midsummer night's sex
comedy; za. 14.00. 19.15, 21.45.
Romeo A Juliet; zo. 14.00, 19.15,
22.00. The taming of the shrew;
ma. 14.00, 19.15, 21.45. Henry V;
di. 14.00, 19.15, 22.00. Throne ol
blood; wo. 14.00. 19.15, 21.45,
NACHTVOORSTELLINGEN:
ASTA 1: Pretty in pink (16). za.
24.00. CINEAC 1: Murphy's law
(16); (16); za. 00.15. CINEAC II:
Attack force Z (16); za. 00.15r
CINEAC III: The Coca-Cola kid.
(16); za. 00.15. EUROCINEMAf
Meisjes wear je op valt (18); za.'
24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeertjer,
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 15.15.
CINEAC 3: Peter Pan; zi
14.00. zo. 13.15, 16.00. EURO
CINEMA: Donald Duck in het wil
de westen; za. zo. wo.
METROPOLE 5: Peter Pan; za.
wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
ODEON 4: Sneeuwwitje en de
zeven dwergen (al); za. wo. 13.45.
zo. 13.15, 16.00.