Juliette Greco haalt
Parijs naar Leiden
CeidoeSomaiit
Drie premières op één avond zelfs Residentie Orkest te veel
Zomers sfeertje op koud
Plein tijdens Zomerfestival
FERMIN FRAAI IN
LANDSCHAP"
Shakespeare op z'n Chinees
„Serenatassira": feeërieke gewaarwording
Pleidooi van Brüggen
voor authentieke
benadering muziek
KUNST
MAANDAG 2 JUNI 1986 PAGINA 6
Het Residentie Orkest is het
enige orkest in ons land, dat zo
veel hedendaagse muziek in
zijn programmering opneemt.
Daardoor blijft men op de
hoogte van de nieuwe ontwik
kelingen, waarvoor men niet
dankbaar genoeg kan zijn.
Maar drie zware, zeer noten-
en spanningsrijke premières in
één concert- dat is zelfs het
RO te veel. En dat gebeurde
zaterdagavond op het laatste
serie K-concert in de volle
Schönbergzaal.
Zo'n opzet is overigens teke
nend voor de sterke maar ook
voor de zwakke kanten van
Piet V eenstra's periode als ar
tistiek directeur: aan de ene
zijde zijn enorme inventiviteit,
aan de andere kant een te veel
tegelijkertijd. Maar - ondanks
alles- diep respect. Begonnen
werd met een werk, dat als
het niet was geschreven door
de superbe altviolist van het
RO VVladimir Mendelssohn
wellicht nooit gekozen zou
zijn. Want zijn Histoire vérita-
ble de l'excécrable Count Dra-
cula is eigenlijk niet meer dan
een soort beschrijvende mu
ziek met wat goedkope effec
ten, zoals de electronische
„Einlage", steeds gebouwd op
hetzelfde procédé van het
crescendo, en het werkt soms
even komisch als de horror
films over Dracula. Maar bo
venal duurde het veel te lang.
Van beter gehalte bleek, on
danks ook hier de te grote
lengte, het Symfonisch Requi
em voor orkest, door compo
nist David Porcelijn als opus 1
aangeduid, omdat hij hier z.i.
nieuwe wegen heeft ingesla
gen. Toch is de band met het
verleden niet geheel verbro
ken, gelet op de blokvormige
bouw en de soms harde klank
kleur. Maar het werk heeft al
lure, kent ook tedere ademen
de passages, gedragen als het is
door het Gregoriaans van de
Dodenmis.
Maar hoe economisch om te
gaan met het materiaal leerde
nogmaals het Pianoconcert
van Kees van Baaren, door
Theo Bruins voortreffelijk ge
speeld en door het RO minder
accuraat begeleid. Dirigent
Lucas Vis wist overigens wel
raad met alle compositorische
ingewikkeldheden van dit
programma, ook van Reinbert
de Leeuw's Abschied uit 1973,
waarvan bij het opnieuw be
luisteren door de voortduren
de felle, gigantische uitbarstin
gen - eigenlijk een parafrase
op Strawinski's Sacre - de
lengte èn de vermoeidheids
graad van het gehoor niet
meeviel.
NOES KOKEE
Den Haag staat deze weken in het teken van het
Haags Zomerfestival. Tot en met zondag 8 juni vin
den er bijna dagelijks een groot aantal toneel- en the
atervoorstellingen, concerten, lezingen en exposities
plaats, die in het kader staan van Shakespeare, actu
ele Haagse kunst of het Pleintheaterfestival. Van
daag aandacht voor de Shakespeare-liederen van
Meta Bourgonjen, het in de keuken van sociëteit De
Witte gegeven stuk van Hubert Fermin, de dansvoor
stelling van de Australische One Extra Company en
het feeërieke schouwspel van het Italiaanse Serena-
tassire.
DEN HAAG Drukte op en Trickster trok eveneens een
volle tribune, en het wat
kleinschaliger mime- en pop
pentheater van John Mowat
en Nola Rae mocht zich
rond het Plein dit weekein
de, waar het Pleintheaterfes
tival zijn eerste voorstellin
gen beleefde. Opvallend
straattheater, in de tenten eveneens in een warme be
twee theatervoorstellingen langstelling
die het publiek tot groot
thousiasme brachten en in
het uitpuilende Danspaleis
twee optredens van De Gi-
gantjes zorgden, ondanks het
koude weer, voor een zomer
se sfeer op het Plein.
De belangstelling was met
name zaterdagavond groot.
Het optreden van De Gigan-
tjes met ouderwetse swing
and jive uit de veertiger en
vijftiger jaren, was zelfs uit
verkocht. Het acrobatisch
theater van de Engelse groep
verheugen.
Daarnaast liep het storm
voor de enthousiast ontvan
gen voorstelling „Durante"
van Peter Pan Produkties:
voor de nog resterende voor
stellingen is al geen kaartje
meer te krijgen.
Het concert dat de Duitse
avant-garde componist Mi
chael von Biel zaterdagavond
gaf op het Plein ging enigs
zins ten onder in het muzi
kaal geweld elders, maar
trok wel de aandacht. Mis
schien meer vanwege de am
biance dan vanwege de mu
ziek: Von Biel had een
De Amerikaanse straatclown,
jongleur en acrobaat Feno,
een van de acts tijdens het
Pleintheaterfestival.
braadspit met varkentje op
het podium staan, die een
wezenlijk onderdeel vormde
van zijn optreden.
Het straattheater bleek, na
een aarzelende start, toch tel
kens weer honderden bezoe
kers te trekken. Bezoekers
die er op moesten rekenen
zelf ook onderdeel van het
theater uit te maken. Vrijwel
elke groep of artiest haalde
mensen uit het publiek die
een bepaalde rol in het ge
heel moest spelen. Het zorgde
er in ieder geval voor dat er
dit weekeinde heel wat te la
chen viel op het Plein.
Gevarieerde Shakespeare-avond
Het laatste van de vier Sha-
kespeare-concerten in Dili-
gentia was gebouwd rond o m UUUI
teksten en liederen van de Meta Bourgonjen, Maria Stiegelis,
„Wat u maar wilt". Liederen en
teksten van William Shakeapeare
programma in Diligentia door
grote toneelschrijver, waarbij Thom Bollen en Mare Lezwljm Ze
de toneelspeelster Maria Stie- terdagavond,
gelis met gesproken teksten
de liederen van de mezzo kille leegte van Diligentia
sopraan Meta Bourgonjen en ging de hoofse elegance van
het gitaarspel van haar
Mare Lezwijn, naadloos on-
beide dames een beetje verlo-
en deed wat al te gekun
derling verbond. Een stille steld aan. Dat zegt niets over
vierde figuur was pianist hun artistieke prestaties die
Thom Bollen die een deel
van de zang en de declamatie
lied en gedeclameerde tekst
niet alleen woordelijk te vol-
met pianospel begeleidde. Dit gen maakte, maar ook zeer
hecht doortimmerde en
zikaal zeer gevarieerde pro
gramma zou luisteraars met
plezierig om aan te horen. De
zangeres kwam in sommige
liederen misschien wat
een erg goed geheugen overi- veel aan de verstaanbaarheid
gens bekend kunnen zijn tegemoet in extreem lang-
voorgekomen, omdat het zaam gehouden tempi. Beide
ruim twee jaar geleden ook gitaarsoli met Hans Werner
in Diligentia klonk. Henze-stukken, werden zon-
Na de opening met de in deze der meer goed gespeeld,
cyclus^ welhaast onvermijde- maar konden mij muzikaal
lijke Dowland en Morley pas
seerden talloze andere com
ponisten de revue, die zich
allen door teksten of figuren
van Shakespeare hadden la
ten inspireren. Dat betreft J.
Haydn, R. Quilter, A. Arne,
W. Fortner, A. Sullivan, J.
Sibelius, G. Finzi, P. Warlock
en met een speciale vermel
ding van M. Calstelnuovo Te-
desco. Zijn twee liederen
niet erg enthousiast maken.
Dat net als hun voorgangers
in deze serie deze vier arties
ten voor hun goed voorberei
de en dito uitgevoerde recital
meer publieke aandacht had
den verdiend staat wel vast.
Als men de balans opmaakt
van deze vier concerten bin
nen 6 dagen met respectieve
lijk 45, 17, 17, en weer onge-
45 betalende bezoekers.
sprongen er voor mij uit door dan mag Den Haag zich best
hun originaliteit.
Feitelijk was dit programma
wel een beetje schamen voor
zo weinig belangstelling voor
meer geschikt voor een veel stuk voor stuk goede recitals,
intiemer ruimte, bij voorkeur
met kaarsen verlicht. In de
Het laatste van de vier Sha-
kespeare-concerten in Dili
gentia was gebouwd rond
teksten en liederen van de
grote toneelschrijver, waarbij
de toneelspeelster Maria Stie-
gelis met gesproken teksten
de liederen van de mezzo
sopraan Meta Bourgonjen en
het gitaarspel van haar zoon
Mare Lezwijn, naadloos on
derling verbond. Een stille
vierde figuur was pianist
Thom Bollen die een deel
van de zang en de declamatie
met pianospel begeleidde. Dit
hecht doortimmerde en mu
zikaal zeer gevarieerde pro
gramma zou luisteraars met
een erg goed geheugen overi-
'gens bekend kunnen zijn
voorgekomen, omdat het
ruim twee jaar geleden ook
in Diligentia klonk.
Na de opening met de in deze
cyclus welhaast onvermijde
lijke Dowland en Morley pas
seerden talloze andere com
ponisten de revue, die zich
allen door teksten of figuren
van Shakespeare hadden la
ten inspireren. Dat betreft J.
Haydn, R. Quilter, A. Arne,
W. Fortner, A. Sullivan, J.
Sibelius, G. Finzi, P. Warlock
en met een speciale vermel
ding van M. Calstelnuovo Te-
„Wat u maar wilt". Liederen en
teketen van William Shakespeare
programma in Oiligenlia door
Meta Bourgonjen, Maria Stlegelie,
Thom Bollen en Mare Lezwijn. Za
terdagavond.
desco. Zijn twee liederen
sprongen er voor mij uit door
hun originaliteit
Feitelijk was dit programma
meer geschikt voor een veel
intiemer ruimte, bij voorkeur
met kaarsen verlicht. In de
kille leegte van Diligentia
ging de hoofse elegance van
beide dames een beetje verlo
ren en deed wat al te gekun
steld aan. Dat zegt niets over
hun artistieke prestaties die
lied en gedeclameerde tekst
niet alleen woordelijk te vol
gen maakte, maar ook zeer
plezierig om aan te horen.
17
Het huis van meneer De Wit
te is te groot voor twee men
sen. De keuken ziet eruit als
of er te lang alleen maar bit
terballen en biefstuk met
brood is bereid. Hubert Fer
min heeft samen met Nina
Peternel dit verlaten land
schap geschikt gevonden
voor een Pinter. Je maakt er
als toeschouwer een situatie
voorbij jaloezie, misdaad en
liefde mee.
„Landschap" verhaalt de
mislukte liefde tussen een
kelderknecht en een huis
houdster. Zij is alleen als
echo aanwezig. Haar fysiek is
te bewonderen via een moni
tor voor de kelderknecht
zich blootstelt aan het pu-
Het Gebeuren
presenteert
„Landschap of
liefde in de keu
ken" van Harold
Pinter. Vertaling
en regie: Nina
Peternel. Met Hu-
bert Fermin en
Annelies van der
Bie. Sociëteit de
Witte, tot en met
7 juni.
hoogten bereikt. Toch was
het nooit iets tussen hen ge
worden. De situatie stond het
niet toe.
Met een opblaaspop, een half
glas bier, een blikje doperw
ten, enige schoenen en hand
bliek. Haar stem klinkt door schoen en de jurk die zij toen
de keuken op momenten dat
hij zich herinnert welke aan
droeg als rekwiesieten speelt
Hubert Fermin Duff, de kel-
leiding hem tot zijn mijme- derknecht. Hij kan in zijn
ringen brengt. Zij was eens eentje de Pinteriaanse sfeer
meegeweest naar het strand.
Zonder hem. Zijn passie had
bij haar afwezigheid grote
verbeelden, een waarin met
minimale middelen de een
zaamheid en wroeging van
een teleurgesteld mens wordt
verbeeld. Is hier immers niet
sprake van een duistere,
weggestopte emotie die nooit
het licht zou zien, als wij er
niet toevallig bij waren?
Met referenties aan andere
theaterfiguren -de man heet
hier Duff, de huishoudster
Beth- en een via doedelzak-
muziek geschetste Schotse
sfeer krijgt Landschap een
nog breder draagvlak dan
binnen de veilige keukenmu
ren van De Witte al wordt
Hubert Fermin in „Landschap
of liefde in de keuken", deze
hele week nog te zien in de
keuken van sociëteit De Wit
te.
gesuggereerd. De stem van
Annelies van der Bie mag
dan soms wat koel en bitter
klinken, dat is maar schijn,
het beheerst vurige spel van
Hubert Fermin had bijna de
gedoofde fornuizen doen
vlammen.
PETER SNEL
Het late tijdstip van optreden
van de groep Padaglione Ita
lia is van essentieel belang
omdat het spel „Serenatassi-
ra" gespeeld wordt vanachter
de vensters van een gebouw.
Doordat het buiten donker is
zijn de speelfragmenten dui
delijker waarneembaar en de
natuurlijke donkerte werkt
sfeerbepalend. Elektrische
gitaarmuziek galmt over de
binnenplaats. Er worden
kaarsjes aangestoken achter
Padaglione Italia met „Serenatas-
sira" in het kader van het Haags
zomer festival, Sebastiaansdoelen,
zaterdagavond. Herhalingen: Van
avond en morgen om 23.30 uur.
een venster op de eerste eta
ge-
Een in het zwart gestoken
vrouw begint te declameren.
Mooie volzinnen, prachtig ge
articuleerd vullen de ruimte.
Het is alleen wel nodig om de
informatie vooraf goed te le
zen omdat de Italiaanse taal
gebezigd wordt. Een aantal
toeschouwers bleek daardoor
ook niet het geduld op te
kunnen brengen om de hele
voorstelling uit te zitten. Het
is meer een recital dan een
toneelspel maar doordat er
gespeeld wordt van begane
grond tot aan de bovenste
verdieping en het trappen
huis aan de zijkant, ontstaat
er een heel afwisselend kijk
spel. Prachtige costuums,
heel overdadig en met bijzon
dere hoofddeksels gecomple
teerd, of soms heel summier
en komisch, omlijsten de di
verse spelfragmenten van
deze Assyrische mythe waar
bij de godin van de oorlog op
zoek gaat naar haar geliefde,
de godin van het gewas. Of
dat allemaal lukt kunt U
vanavond en morgen nog uit
vinden.
ROB VAN DER MIJL
TIJDENS EERSTE CONCERT
HOLLAND FESTIVAL
Koningin Beatrix was gisteren een van de bezoekers van het
openingsconcert van het Holland-Festival. Op de foto is zij in ge
sprek met festivaldirecteur Ad 's Gravesande. Links drs. M. San
ders, directeur van het Concertgebouw.
AMSTERDAM In het licht
van de tv-publiciteit heeft
Vrouwe Caecilia als bescherm
vrouwe van ook het Holland
Festival de strijd bij voorbaat
verloren. De leren bal en het
rollen van die bal over de vel
den van Mexico zal het beeld
scherm de komende weken
beheersen. Bij de opening gis
teravond in het Concertge
bouw werd de indruk gewekt,
dat in Hilversum cultuur hoog
in het vaandel staat, radio en
tv waren nadrukkelijk aanwe
zig bij het Orkest, van de
XVIIIe Eeuw en dat maakte
weer een wat overdreven in
druk. Het was beter geweest
de aandacht wat meer te ver
delen over de nog volgende
evenementen.
Koningin Beatrix en Prins
Claus, de leden van het kabi
net, maar ook bezoekers in de
zaal waren in avondkleed ge
stoken. Zo niet dirijgent Frans
Brüggen en de musici van zijn
in 1981 opgerichte Orkest van
de XVIII Eeuw. In de afgelo
pen vijf jaar heeft Brüggen
evenals Nikolaus Harnoncourt
enkele jaren voor hem pu
bliek in binnen- en buitenland
veroverd met zijn visie op de
klassieke meesterwerken van
Mozart, Haydn, de jonge Beet
hoven en werken uit de eerste
helft van de 18e eeuw als Bach
en Rameau. Een visie om „die
muziek te laten klinken zoals
de componisten het zich des
tijds hebben voorgesteld". Is
Brüggen daarmee een Neder
landse Harnoncourt? Nee, ze
ker niet, al profiteert hij wel
van het baanbrekend werk
van de Oostenrijker. Harnon
court ging zijn weg geleidelij
ker: eerst Bach, later Mozart
en nu pas gaat hij met het Re
sidentie Orkest Beethoven
doen (Fidelio in het Festival
Openingsconcert van het Holland
Festival 1986 door het Orkest van de
XVIIIe Eeuw o.l.v. Frans Brüggen in
werken van Scheldt, Bach, Rameau
en Mozart. Concertgebouw, Amster-
van het Oostenrijkse Hohe-
Pavane van Scheidt en Ricer-
care A 6 Voci van Bach gingen
gisteravond als het ware in
eén adem, Brüggen koppelde
beide werken om onbegrijpe
lijke reden aaneen. Voor het
orkest eigenlijk oefenstukken
om iets „en detail" gezamen
lijk te leren beheersen, b.v.
hoog-laag, zuiver-onzuiver, vi-
brerend-stil, gelijk-ongelijk.
i.Het klonk vals" hoorde ik
een mevrouw in de pauze zeg
gen. Ze had niet gelezen dat in
een lagere stemming, te weten
a'=392 Hz, werd gespeeld.
Brüggen gaat in het streven
naar authenticiteit dus verder
dan Harnoncourt. Ook in de
suite uit Les Boréades, een
Tragédie Lyrique van Ra
meau, een keuze waarbij een
nadere toelichting node gemist
werd. Begeleidingsmuziek
zonder toneel, het oor krijgt
teveel, het oog te weinig en
dat gaat spoedig vervelen. Hoe
fraai overigens ook gespeeld.
Het behoort kennelijk tot de
„bon ton" om een opgewonden
driftige Mozart anno 1986
ademloos te bewonderen.
Brüggen benaderde op deze
wijze de Jupiter-symfonie,
krachtige pauken, felle inzet
ten, sterke nuanceringen, op
gejaagde tempi. „De componist
heeft het zich destijds zo voor
gesteld", staat in de toelichting
en dat accepterende dwong
het publiek een toegift af: de
ouverture La Clemenza ti Tito,
eveneens van Mozart.
ADRIAAN HAGER
Week van het chanson. Schouwburg
Leiden. Zaterdag laatste avond met
Juliette Greco. Muziek: Gérard Jou-
annest
LEIDEN De wortels van
het chanson, het Franse luis
terlied, reiken tot de Middel
eeuwen. In de vijftiger jaren
deed zich echter een spranke
lende opleving voor, zeker ook
in de zang van de rankgelijfde
en van een Griekse neus voor
ziene Juliette Greco, nu al
weer zestig. Mede daarom
hoorde zij in de Leidse chan-
sonweek, ter afsluiting zater
dagavond in de Schouwburg,
in een zwarte japon om alle
aandacht van het lijf af en
naar het lied toe te leiden.
Zij paste als gegoten in de
mode van die dagen, het exis
tentialisme, de eigendunkelij
ke zingeving aan het bestaan,
de filosofie die veel volgelin
gen zagen als een vrijbrief
voor losbandigheid. Veelal op
eigen tekst verwerkte zij die
vrijheid op artistieke wijze,
poëtische overpeinzingen in
een sonoor timbre met veel
heldere uithalen. Met die zang
verscheen zij in de Parijse
existentialistenkelders, waar
Sartre en Simone de Beauvoir
regelmatig aan haar voeten
neerzegen.
Nu zoveel jaren later heeft de
sleetsheid nog weinig vat op
haar gekregen. Mede door be
proevingen in haar eigen le
ven maakte haar poëzie van
eertijds meer en meer plaats
voor het criante repertoire van
een man als Brei, wiens per
soonlijk zeer zij zich eigen
maakt in werken als „J'arri-
ve" en „La chanson des vieux
amants". Daarin zingt zij zich
krachtig uit. De souplesse van
Juliette Greco, zelf drager van het Franse ridderschap in de orde
van kunsten en letteren, mocht in Leiden eenzelfde onderschei
ding opspelden aan impresario Charles Aerts.
haar stem lijkt teruggevallen
als zij zingt over „l'interieur
du coeur et du corps de la fem
me" van maagd tot moeder.
Meer het juiste midden vindt
zij in wat men haar lijflied
mag noemen „Si tu t'imagi-
nes" op tekst van Queneau,
waarin zij door de melodie en
door de dingen om haar heen
fladdert. Zij weet alles van een
verloren liefde en van „Sous
le ciel de Paris" met onder
elke brug een filosoof.
Het Parijs van Charles Trenet
laat zij naar hartelust tintelen,
het leven op elke straathoek,
en daarin passen „Paris canail
le", de ode aan de accordeon
van Gainsbourgh en het on
deugende „Deshabille-moi".
Zij bleek niet zuinig met Parij
se sfeertjes, zoals in „Trois pe-
tites notes" vol oude herinne
ringen, die van vrolijkheid
naar melancholie gezongen
worden. Haar echtgenoot Gè-
rard Jouannest aan de piano
en nog drie muzikanten gaven
haar zang vleugels. Zij bracht
zelfs een onderscheiding mee
uit Parijs die zij Charles Aerts
opspeldde om wat hij doet
voor het chanson in dit lage
land.
TON OLIEMULLER
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6, «el. 01720-20800): Oul'
ol Alrica (al); 20.15. EUROCI
NEMA II: Iron Eagle (al); 18.30,
21.15. za. zo. wo. ook 13.30.
EUROCINEMA III: Teacher»
(al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook
13.45. dl. geen voorstellingen.
EUROCINEMA IV. Ramo (IC);
18.30, 21.15. za. zo. wo. oqk
13.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Pusayeat
Dalora (18); za 24.00. EUROCI
NEMA II Iron Eagla (16); za.
24.00 EUROCINEMA III: Hate
speeltje» (18); za. 24.00.
ROCINEMA IV: Ramo (18); za.
24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: De wonder
lijke wereld van Oz (al); za
wo. 14.00.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. «el. 071-121239): Ran (al);
20 00 za. zo. wo. ook 14.00.
LIDO en STUDIO (Steenstraat
39. tel. 124130): Abel (al) 19.00,
21.15. do. vr. ma, dl. ook 14.30.
The one-way train (12); The
lightship (12); Jewel of the nile
(al); 14.30, 19.00. 21.15. Out of
Africa (al); 20.00. zo. ook 14.30.
TRIANON (Breestraat 31 tel.
123875): Hot bublegum de boot
in (16); 14.30. 19.00. 21.15. zo.
14.15. 16.30, 19.00, 21.15.
e REX (Haarlemmerstraat 52.
tel. 071-125414); Cattaila (16);
14.30, 19.00, 21.15. ZO. 14.15,
16.30, 19.00, 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
e LIDO: Peter Pan (al); za.
wo. 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
REX: Meisjea voor extra wi
sen (18); vr. za. 23.30.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56,
01719-12800): Weird Science
(al); vr. 21.15. za. 19.00.
15.00. ma. 21.15. di. 19.00. Roc
ky IV (12); vr. 19.00. za. 21.15.
zo. 20.15. ma. 19.00. di 21.15.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Pyramid of fear (al); do. vr. za.
zo. wo. 14.45. 19.00, 21.15. ma.
di. 19.00, 21.15. e CITY THEA
TER II: The Mean Season (12);
tijden zie City I. CITY THEA
TER III: The Year of the Dragon
(al); tijden zie City I. CITY
THEATER IV: Treasures of Inno
cence (18); Tijden zie City I.
KINDERVOORSTELLINGEN
LIDO THEATER: Mama la
boos (al); za. wo. 15.00.
CITY THEATER IV: Pyramid of
fear (al); za. wo. 14.45.
VOORSCHOTEN
GREENWAY (tel. 01717-4354):
Rocky IV; do. t/m zo. 19.00. za.
zo. wo. 15.45. White night (al);
21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
Sneeuwwitje en de zeven dwer
gen; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR
e ASTRA (tel. 01751-13269):
Desperately seeking Susan (al);
do. t/m zo. 20.00. De aanslag
(al); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
Avontuur in de wildernis; za.
zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER
e PROMENADE 1. 2 en 3:Out of
Afrikca (al); 20.00. Witness (12);
do. wo. 20.00. vr. t/m dl. 19.00,
21.30. za. 24.00. za. zo.
14.00. Spies like us (al); do. wo.
20.00. vr. t/m dl. 19.00, 21.30.
za. 24.00. za. zo. wo. 14.00. Fly
ing high; za. 24.00. Donald
Duck's verjaarspartijtje; za.
wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27.
tel. 463500): The jewel of the
Nile (al); 14.00. 18.45, 21.15. zo.
13.30. 16.00. 21.15. e ASTA 2
(Spui 27, tel. 463500): Out of Af
rica (al); 14.00, 20.15. e ASTA 3:
Mama is boost (al); 14.00, 18.45,
21.15. zo. 13.15. 15.45. 18.45.
21.15. BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656):
Out of Africa (al): 14.00, 20.15.
e BABYLON 2: After hours (al);
14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30,
15.45, 19.00, 21.30. e BABYLON
3: 3 mannen en een wieg (al);
18.45. 21.15. do. vr. ma. di.
14.00. e CINEAC 1 (Buitenhof
20. tel. 630637): Murphy's law
(16); 14.00, 18.45. 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CI
NEAC 2: The Coca-Cola kid
(16); 14.00, 18.45. 21.30. zo.
13.15. 16.00. 18.45. 21.30. CI
NEAC 3: Rumble fish (12);
18.45, 21.30. do. vr. ma. dl. ook
14.00. e EUROCINEMA (Leyweg
910. tel. 667066): The jewel of
the Nile (al); 14.00, 19.00, 21.30.
za. wo. 19.00, 21.30. zo. 16,00,
19.00. 21.30. e METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756): Ru
naway train (12); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45,
21.30. e METROPOLE 2: Foil
for love (al); 14.00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30.
METROPOLE 3. Absolute be
ginners (al); 14.00. 18.45, 21.30.
zo. 13.15. 16.00, 18.45. 21.30.
METROPOLE 4: Abel (al);
14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15,
16.00. 18.45. 21.30. e METRO
POLE 5: Un amour de awann
(al); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di.
ook 14.00. ODEON 1 (Heren
gracht 13. tel. 462400): The Del
ta corce (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. e ODEON 2: House (16);
13.45. 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18 45, 21.30. ODEON 3*.
Certain fury (16); 13.45, 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00. 18,45.
21.30. ODEON 4: Remo (12);
18.45, 21.30. do. vr. ma. di. ook
13.45. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Meiajes
van Manhattan III (18); 12.00 tot
22.30. zo. v.a. 13.30. e LE PA
RIS 2: Over aez gesproken (18);
12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45.
e LE PARIS 3: Taboe, een ver
boden liefde (18); 12.30 tot
23.00. zo. v.a. 14.00. e HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56, tel.
459900): Zaal 1: Himatsuri;
14.00. 16.15, 19.30. 21.45. wo.
16.15. 19.30. 21.45. za. zo.
19.30, 21.45. The village of the
damned; za. 23.30. Zaal 2: We-
therby; 14.00, 16.15, 19.30,
21.45. wo. 16.15, 19 30, 21.45.
za. zo. 19.30. 21.45. Zaal 3: Sha
kespeare filmfestival: Othello;
do. vr. 14.00. 19.15. 21.45. Ham
let; za. 14.00, 19.15, 21.45. zo.
14.00, 19.15, 22.00. Macbeth;
ma. 14.00, 19.15, 22.00. di.
14.00, 19.15, 21.45. King Lear,
wo. 14.00, 19.15, 21.45.
NACHTVOORSTELLINGEN:
e CINEAC 1: Murphy's law (16);
(16); za. 00.15. CINEAC II:
Gorky park (16); za. 00.15. a CI
NEAC III: Rumble fish (16); za.
00.15. EUROCINEMA: Meisjes
die er zin in hebben (18); za.
24.02.
KINDERVOORSTELLINGEN:
BABYLON 3: De troetelbeer
tjes; za. wo. 14.00. zo. 13.15,
15.15. CINEAC 3: Peter Pan;
za. wo. 14.00. zo. 13.15, 16.00.
EURO CINEMA: Popey super
festival; za. zo. wo. 14.00.'