Islam heel tolerant" Welkom in Engeland LONDEN - De douanier in Dover keek ons onderzoekend aan. „Hoe lang blijft u in Groot-Briltanniê?", vroeg hij. Het klonk een beetje als: Je mag erin. maar blijf niet te lang rondhangen". Vanwege onze buitenlandse pas aacht de arme man. dat wij toeristen waren. Vakantie bezoekers - en zakenlui - „verwelkom de" hij op die manier. Zijn vraag op de man af herinnerde ons aan de tijd toen Groot-Brittannië nog geen lid van de Eu ropese Gemeenschap was. Alle buitenlan ders kregen dan bij de Britse pascontrole te horen: Wat komt u hier doen en wan neer vertrekt u?". De Britten accepteerden wel je centen, maar echt welkom was je niet. Bij zijn aankomst op Britse bodem moest iedere vreemdeling een zogeheten landings- kaart" invullen. Eerst de gege\'ens uit je paspoort. Daarnaast waar je in Groot- Brittannië ging verblijven, op welk adres en tot welke datum. Groot-Brittanniè is sinds 1 januari 1973 een volwassen lid van de EG. Binnen deze gemeenschap genieten alle onderda nen van de lidstaten die niets op hun kerfstok hebben een grote mate van bewe gingsvrijheid. Maar de Britse autoriteiten zijn daar kennelijk niet erg gelukkig mee. Hun douaniers mogen nog steeds vragen wat je komt doen en hoe lang je in net land denkt te blijven. Het heeft trouwens een hele tijd geduurd vooraleer onderhorigen van andere EG- landen in Britse havens niet meer ver zocht werd de klassieke kaartjes in te vul len. Op Heathrow en Gatwick. waar het altijd onzettend druk is. wordt sedertdien het kaf als volgt gescheiden van het ko ren: aparte controle van Britse pasjes, paspoortcontrole voor andere EG'ers" en elders nog eens de controle van de rest. In Dover daarentegen moet iedereen die aankomt of vertrekt (en dat waren afgelo pen jaar zo'n 17 miljoen mannen, vrou wen en kinderen) te voet of per auto in de rij staan. De regel van vrij verkeer in de Europese lidstaten telt daar nog altijd niet helemaal mee. Het is net of ae civie le ambtenaren die in Dover de pasjes controleren van Binnenlandse Zaken in Londen opdracht hebben gekregen alle buitenlanders, inclusief die van net over de plas. als potentiële boeven te beschou wen. De vraag hoe lang je van plan bent in hun land te blijven, wordt bij ons weten in geen enkele andere Europese lidstaat gesteld. Of er is aan de grens of in de ha vens helemaal geen toezicht, of alleen personen die om een of andere reden bij de controle verdacht voorkomen worden een poosje aan de praat gehouden. Dat is trouwens het werk van ae rijkspolitie. In Groot-Brittannië berust die klus op de schouders van een burgerlijke immigra tiedienst. Zelfs een bonafide toerist wordt bii zijn aankomst heel even beschouwd als een mogelijke immigrant. En al is Groot- Brittannië nu al dertien jaar lid van de EG. toch mag de Britse pascontroleur je nog vragen waarvoor je bent gekomen en hoe lang je denkt te blijven. Groot-Brittannië is dus nog steeds Euro pa's insulair buitenbeentje. Dit komt doordat de Britten met knorrige vasthou dendheid blijven weigeren Europees te denken. Ook dat behoort tot hun vader landse eigenaardigheden. Telkens wan neer de Britse media het over Europa hebben, bedoelen ze daarmee alleen „The Continent", het vasteland. Groot-Brittannië is een eiland, gelegen ter hoogte van de Europese kust. Na de Sovjetrussische kernramp werd eerst Eu ropa en niet Groot-Brittannië. bedreigd door radioactieve neerslag. Pas toen zij zelf ook last kregen van straling, beseften de Britten dal zij niet op een andere i neet wonen. De British Tourist Board. Groot-Brill niës nationale VVV, maakt zich wel t zorgen over de koele ambtelijke ven koming van Europeanen in Britse vens. BTA vreest dat een al te vormei ontvangst schadelijk is voor de toeri sche industrie van Groot-Brittannië, broodwinning van zeker een mi Ij Britten. BTA wijst erop dal buitenlandse bei kers die vinden dat ze bij hun aankoi in Engeland onheus werden behandi hun beklag kunnen doen bij de Afdel Klachten van de Immigratiedienst. I mer 1223, Lunar House, in Croyti Surrey. „Elke klacht," zo heet I „wordt zorgvuldig onderzocht". ROGER SIMO ZATERDAG 31 MEI 19 zij naar de moskee aan- de Vaillantlaan. In de hal staan in een groot rek de schoenen van ongeveer honderd vijftig moslims die hier vanavond gekomen zijn om onder leiding van hun imam te bidden. In de wasruimte achterin het ge bouw wassen de mannen hun voeten, omdat zij zich rein tot Allah willen rich ten. Pas hierna kan in de gebedsruimte de ceremonie beginnen. Kinderen Eerder op de avond heeft een vijftigtal gelovigen zich verzameld in de oudste moskee van Nederland, de Mobarak- moskee aan de Oostduinlaan. Het zijn aanhangers van de Amhadyah-beweging. Een kleine maar groeiende moslim-groe pering die de grondlegger Hazrat Mirza Ghoelam Ahmad beschouwt als de door de profeet Mohammed voorzegde mahdi of messias. In de gebedsruimte zijn al leen mannen aanwezig. Zij luisteren naar de woorden van imam Akmal, die uitleg geeft over de koran en aandacht besteed aan de stichting van de Amady- ah-beweging. De vrouwen kunnen in een andere ruimte, via een intercom, de bij eenkomst volgen. Terwijl de op de grond gezeten mannen naar de woorden van de imam luisteren, lopen kleine kinde ren in en uit. Voor hen is het bezoek aan de moskee meer een spelletje. Zo ingeto gen als de vrouwen zich dienen te gedra gen, zo vrij zijn de kinderen in hun doen en laten. Tegen zonsondergang brengt de zoon van de imam een aantal kleden binnen, die op de grond worden uitgespreid. Op deze kleden worden schalen rijst, kip en yoghurt neergezet. Een van de aanwezi gen gaat rond met dadels en water. Als de muezzin (omroeper) oproept tot het gebed, is dat voor de mannen het teken dat de dag voorbij is. Met dadels wordt op traditionele wijze de vasten verbro ken. Gedurende langere tijd is het vrij stil in de gebedsruimte. De aandacht is vooral gericht op het voedsel. De schaar se gesprekken gaan over alledaagse za ken. Onderlinge band Het gezamenlijke maal dat elke week in de gebedsruimte plaatsvindt, is volgens Abdul Hamid van der Velden, secretaris van de Amadyah-beweging, een vast ge bruik: „De moskee is niet alleen een plaats voor gebed, zij is ook een ont moetingsplaats. Dat versterkt de onder linge band". Een andere manier om die band te versterken is de „qiblah". „De gebedsrichting, qiblah, versterkt de ge hechtheid van de moslims, waar ook ter wereld, aan het centrum Mekka", aldus Abdul Hamid van der Velden. Voorafgaand aan de gebeden vraagt de imam de aanwezigen te denken aan de „sadaqatul-fïtr", de geldelijke bijdrage die iedere moslim tijdens ramadan moet afstaan voor de behoeftigen. Tijdens de drie kwartier durende gebeden zijn ook de vrouwen in de gebedsruimte aanwe zig. Achter een gordijn gezeten vervullen zij net als de mannen hun rituele plich ten. Dat de mannen en vrouwen geschei den blijven, is volgens Abdul Hamid van der Velden nodig om de gedachten zo „rein" mogelijk te houden. Tientallen malen beroeren de aanwezigen tijdens het gebed met hun voorhoofd de grond, „Allahoe Akbar". Allahoe Akbar, AIIü\a Akbar", Allt is waarlijk nj( Grootste. malen wordt deze geloofs belijdenis in islamitische gebeden herhaald. DEN HAAG - Abdulwahid van Bommel is Nederlander en sinds 1967 moslim. Hij is een van de medewerkers van het Moslim-Informatiecentrum aan de Beeklaan in Den Haag. „Ik was al heel jong bezig met reli gie", zegt Van Bommel. „Ik kom uit een christelijk gezin, maar prak tiserende gelovigen waren we niet. Zoals dat vaak gaat, begon ik me zelf op een bepaalde leeftijd vragen te 'stellen over de essentie van dit le ven en hoe je daarin staat als mens. Wat mij vooral stoorde aan het christendom was de passieve rol die gelovigen daarin spelen en op een gegeven moment heb ik achter dat geloof een punt gezet. Ik heb toen vijf jaar geleefd zonder geloof, maar me wel volop bezig gehouden met yoga en het boeddhisme. Van daar uit kreeg ik steeds meer belangstel ling voor de islam. Ik vind dat je bij de islam zelf iets doet. dal je een persoonlijke geloofservaring krijgt Volgens Van Bommel zijn er een aantal verschillen aan te geven tus sen moslims uit Arabische landen en geloofsgenoten uit West-Europa. „De geboren moslim is meer een groepsmens. Als je aan een grote groep Marokkaanse moslims iets vraagt, dan krijg je vaak ëen en het zelfde antwoord, terwijl Westeurope- se moslims meer individualistisch denken. Daardoor wordt het geloof volgens mij verrijkt, het wordt crea tiever. Binnen ae islam dreigt na melijk net als bij andere godsdien sten een „robotisering" te ontstaan. We discussiëren daar vaak over en dat zie ik als een verlevendiging van het geloof'. Abdulwahid van Bommel ziet de is lam als een tolerante godsdienst. Toch is er vaak kritiek op met name de ondergeschikte rot van de vrouw. Van Bommel: „De rol van de vrouw wordt vooral bepaald door tradities. Het klinkt voor velen in deze Wes terse maatschappij conservatief maar moslims hechten heel sterk aan de familieband. Het gezin is bij de islam heilig en de positie daar van staat dan ook nauwelijks ter discussie. Als je ziet dat in Arabi sche landen, zeker op hel platteland, deze ideeën heel sterk leven, dan is het voorstelbaar dat mensen die uit die gebieden naar Nederland zijn gekomen het heel moeilijk hebben". Vrouwen Binnen de islam zijn er volgens Van Bommel duidelijke afspraken ge maakt over de gescheiden functies van man en vrouw. Omdat men veel waarde hecht aan het huwelijk is er een grote angst voor buitenechtelijke contacten. Om mannen en vrouwen daartoe niet in de verleiding te bren gen is de afspraak: voorkomen is be ter dan genezen. Van Bommel er kent dal daardoor het schaamtege voel wel aangewakkerd wordt. „Onze profeet Mohammed heeft al gezegd dat schaamtegevoel een on derdeel is van de islam en veel mos lims leven daar inderdaad mee. Ik ken moslim-mannen die in de zo mer moeite hebben de straat óp te gaan omdat er mensen schaars.ge- kleed voor hun huizen zitten. Ze we ten dan echt niet waar ze moeten kijken". Het is echter niet zo dat vrouwen verboden wordt om deël te nemen aan de gebeden. „In de mos kee hebben zij vaak een eigen ritim- te. Omdat er in Nederland, veel klei ne moskeeën zijn. is het niet altijd mogelijk dat zij meegaan, maar ze mogen wel degelijk in de moskee komen". Van Bommel zegt dat er op dit mo ment onder moslims volop gediscus sieerd wordt over de aanpassingen aan de Westerse samenleving. - „In Amerika is men daar al vee! verder mee. Dat komt voor een deel dooi de multi-cullurele samenleving die dat land altijd al gekend heeft. Er is een soort wetenschappelijk kader ontstaan van moslims die zich daar intensief mee bezighouden". De moslims in Nederland zijn duidelijk nog niet zo ver. Omdat zij hier in eerste instantie uit economische'mo-- tieven naar toe gehaald of gekómeh zijn. is er door de samenleving, maar ook door henzelf niet veel aandacht aan die aanpassing be steed. Permanent Net zoals veel Nederlanders dachten de moslims dat hun verblijf hier tij delijk zou zijn. Nu de laatste jaren blijkt dat vee! moslims permanent in Nederland willen blijven wonen, komt er een uitwisseling van erva ringen tussen hen en Nederlanders op gang. Van Bommel zegt dat het daarbij van beide kanten geven en nemen is. Positief is volgens hem dat een aantal grote bedrijven al in een vroeg stadium gebedsruimten creëerden en in de ramadan aange paste etenstijden invoerden. „Bedrij ven beginnen nu steeds meer in te zien dat moslims goede arbeids krachten zijn. Vanuit hun geloof hebben zij een goede arbeidsethiek die erop neerkomt dat zij zelden de kantjes er van af lopen. Daarom willen veel bedrijven graag moslims in dienst hebben". FRANK ZEGERS MARK MOL FOTO'S: CEES VERKERK Het is de negende maand van de moslimkalender: ramadan. Voor de ongeveer driehonderdduizend moslims in Nederland betekent dat dertig dagen van vasten en bidden om weer rein tegenover Allah te staan. De vastentijd begon dit jaar op 10 mei en duurt tot en met 9 juni. Maar de ramadan valt niet altijd in het voorjaar. De moslimkalender wordt namelijk be paald door de maanstanden. Dat houdt in dat elke maand be gint bij nieuwe maan. Het jaar telt daardoor geen 365 dagen, maar ongeveer 354 dagen. Door dit verschil maken de islami tische maanden als het ware een reis door het westerse kalen derjaar; in een periode van zesendertig jaar doorloopt de rama dan alle seizoenen. Gedurende die dertig dagen in de maand ramadan mogen moslims overdag, tussen dageraad en zonson dergang, niet eten, drinken en roken. Wat dus wil zeggen dat het vasten in de zomer, als de dagen lang zijn, zwaarder is dan in de winter. De eerste dag na de ramadan vieren de moslims groot feest. Op „Eid Ole Fitr", zoals deze dag wordt genoemd, komen de gelovigen bij elkaar om het einde van de vastentijd te vieren. Niet iedere moslim kan, of wil, zich aan de vasten van de ra madan houden. Als de ramadan bewust wordt verbroken dan moet de moslim die dag inhalen, en daarbij als straf zestig da gen extra vasten. Als hij hiertoe lichamelijk niet in staat is, moet hij zestig armen voor één dag voeden of één behoeftige voor zestig dagen. Voor de gelovigen die om verschillende redenen niet kunnen deelnemen aan de vasten, worden echter wel uitzonderingen gemaakt. Reizigers mogen volgens de islam niet vasten, zij moeten de vasten later inhalen. Ook voor zieken is het vasten verboden totdat zij genezen zijn. Voor kinderen, ouden van dagen en geestelijk gehandicapten bestaat er helemaal geen vei*- plichting tot vasten. Voor het Nederlandse bedrijfsleven lijkt de ramadan niet veel problemen op te leveren. H. A.Topcuoglu van de Nederlandse Spoorwegen (een bedrijf dat tweeduizend moslims in dienst heeft): „Wij proberen er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden bijvoorbeeld door moslims in die pe riode niet in te delen in nachtdiensten. Die draaien trouwens op hun beurt weer meer nachtdiensten in de tijd rond christe lijke feestdagen, zoals met Kerstmis en Pasen". Volgens het Moslim-Informatiecentrum in Den Haag houdt dertig tot veertig procent van de in Nederland wonende mos lims zich aan de vijf dagelijkse gebeden. Het percentage dat tijdens de ramadan vast, ligt volgens het centrum op vijftig tot zestig procent. Onze verslaggevers Frank Zegers en Mark Mol bezochten twee gebedsdiensten en spraken met Abdulwahid van Bommel, een Nederlander die zich twintig jaar geleden tot de islam bekeerde. DEN HAAG - „Allahoe .Akbar, Allahoe Akbar". Allah is waarlijk de Grootste. Vele malen weerklinkt deze uitroep op het kleine zolderkamertje van een woon huis in de Haagse binnenstad. Zestien mannen roepen God aan en zingen tek sten uit de koran. De laatste zonnestra len vervagen, het is een paar minuten over half tien, de avondschemering valt. De maghrieb, het avondgebed van de moslims, is achter de rug. De mannen schudden elkaar bedachtzaam de hand. Het is zeventien uur en eenenveertig mi nuten geleden dat zij voor het laatst eten en drinken hebben genomen. Na deze lange dag van vasten wordt het eerste voedsel de kamer binnengebracht. Tijdens een lichte maaltijd van dadels en water praten zij ontspannen met el kaar. Deze maaltijd is echter niet het einde van de „salat", het gebed dat de gelovigen, naar de woorden van de pro feet. zien als een „hemelreis". .Als de da dels en het water op zijn. richten de aan wezigen zich opnieuw tot Allah. Imam El Baggoly, de geestelijk leider, neemt hiervoor plaats op een mat in de hoek van de kamer en richt zich evenals de andere moslims naar de stad Mekka om het gebed te hervatten. Na de gezamen lijke salat schudden de mannen elkaar weer de hand. „De islam gebiedt iedere moslim, ko ning of bedelaar, gedurende de ramadan van de dageraad tot zonsondergang te vasten", aldus imam Akmal van de Mo- barak-moskee aan de Oostduinlaan in Den Haag. „Daar zijn een paar redenen voor. Zo zal iemand die veel bezit, door te vasten zelf de kwellingen van honger en dorst leren kennen. Dit doet hem aan de armen en wezen denken, die bijna nooit in staat zijn volop te eten. Verder bereikt men door het vasten een zelfbe heersing waardoor de wilskracht sterker wordt. Hierin ligt de bron van deugd zaamheid. Op deze manier verheft het vasten de mensen tot een hoger geeste lijk peil". „Maar het is niet de bedoeling om tij dens de ramadan alleen maar honger en dorst te lijden. Gelovigen moeten veel meer aan God denken en meer medite ren. Bovendien moet een moslim tijdens de ramadan zijn medemensen helpen. Alleen vasten zou niet goed zijn, dat stelt niets voor. Het gaat om het geeste lijke leven, de godsdienstige oefening". Volgens imam Akmal is het vasten tij dens de ramadan een van de „vijf zuilen van de islam". De andere zijn: het afleg gen van de geloofsbelijdenis dat er geen God is behalve Allah en dat Mohammed zijn boodschapper is: het houden van de vijf dagelijkse gebeden; het indien moge lijk verrichten van de bedevaart naar Mekka en het geven van „zakat" oftewel aalmoezen. Allah Na het gebed op de zolderkamer gaan de zestien mannen naar beneden. Daar wacht hun een maaltijd, klaargemaakt door de vrouw van de gastheer. Ook zij doet mee aan de ramadan, maar bij de gebeden en de maaltijd wordt ze geacht zich af te zonderen van de mannen. Ze laat zich dan ook in het geheel niet zien. Tijdens de maaltijd praten twee jonge moslims over hun geloof. „Allah is altijd geweest", zo zegt de oudste van hen. „Alles heeft een ontstaan gehad, maar Allah was er gewoon en zal er altijd zijn". De andere jongen kijkt hem vra gend aan. „Alles heeft toch een begin ge Imam Akmal van de Mobarak-moskee aan de Oostduinlaan in Den Haag, de oudste moskee van Nederland. had", zegt hij. „Kijk", verduidelijkt de andere jongen zijn stelling, „als je op dit moment nü zegt is dat al meteen verle den tijd. Het heden bestaat niet, er is al leen een verleden en een toekomst, maar Allah was er altijd". De dochter des huizes brengt een grote pan soep binnen. Achmed, een van de aanwezigen, zegt het helemaal niet zo moeilijk te vinden om achttien uur ach tereen niet te eten en te drinken. „Het valt ontzettend mee. Ik doe dit voor God en daarom is het helemaal niet erg om te vasten". Tegen elf uur vertrekken £eidóc0otncuit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 28