Ik kan
de tyfus
krijgen.
Jood Levinas inspireert
christelijke ethiek
aan tafel
kerk
wereld
Bar neemt
afstand
van CDA-
rapport
Internationale
federatie gehuwde
priesters opgericht
Post-christelijke cultuur
vraagt positiebepaling kerk
fieicLeSotrtcrn
ACHTERGROND
CcidócSoinmit
VRIJDAG 30 MEI 1986PAGIN
Burgemeester Haarlem voorgedragen
voor leiding Pax Christi
De burgemeester van Haarlem, mr. E. M. A. Schmitz,
wordt waarschijnlijk de nieuwe vice-voorzitter van de
rooms-katholieke vredesbeweging Pax Christi.
Het landelijk bestuur heeft haar bereid gevonden zich
kandidaat te stellen. Op de algemene ledenvergadering in
oktober van dit jaar moet over haar benoeming worden
beslist.
De huidige vice-voorzitter. PvdA-Tweede Kamerlid drs. J.
van Kemenade. heeft om gezondheidsredenen besloten
zijn functie neer te leggen.
Geschriften Teilhard de Chardin gevonden
De Duitse geleerde dr. Karl Schmitz-Moormann zegt onbe
kende geschriften te hebben gevonden van de in 1955 te New
York overleden Franse Jezuïetenpater Pierre Teilhard de
Chardin. Deze geoloog, paleontoloog en filosoof vertrok in
1923 naar China, waar hij met een aantal onderbrekingen
vijftien jaar heeft doorgebracht. Dr. Schmitz-Moormann heeft
in Peking, 250 met de schrijfmachine geschreven kantjes van
hem gevonden, alsmede ongeveer tweeduizend aantekenin
gen en brieven. De gedachten van Teilhard, die zocht naar
een samengaan van evolutie en scheppingsleer, waren in zijn
tijd zo gedurfd, dat zijn overste publikatie verbood. Zijn boe
ken konden daarom pas na zijn dood verschijnen.
De mensen
vermoeien zichzelf
door de rust na te
jagen.
Laurence Sterne
De Rotterdamse bisschop R.
Bar heeft gisteren afstand ge
nomen van de opvatting in
het CD A-rapport „1 en 1
Samen" waarin ter voorko
ming van verdergaande ver
splintering van de samenle
ving voorgesteld wordt aan
duurzame homofiele relaties
dezelfde wettelijke voordelen
en plichten toe te kennen als
het huwelijk. Voor de KRO-
radio wees hij erop dat het
huwelijk in de visie van de
katholieke kerk nu eenmaal
niet gelijk te stellen is aan een
homofiele relatie. Hij erkende
wel dat het „begrijpelijk" is
dat politici vanuit hun verant
woordelijkheid tot andere be
slissingen komen.
De Roermondse bisschop J
Gijsen liet zich gisteravond in
het NOS-journaal veel scher
per uit. Hij oefende felle kri
tiek op het CDA-plan „Ik
denk", aldus Gijsen, „dat het
heel tragisch is dat andere re
latievormen gelijk gesteld
worden met het huwelijk".
Daardoor komt volgens de
bisschop een „hoofdpeiler"
van de samenleving in ge
vaar. „Ik kan alleen maar ho
pen dat het idee niet wordt
overgenomen."
Een woordvoerder van kardi
naai Simonis liet weten dat
deze een reactie op dit mo
ment „niet opportuun" acht.
Het rapport zal onderwerp
van gesprek zijn in eerst ko
mende overleg van de bis
schoppen.
De nota, die woensdag door
het wetenschappelijk bureau
van het CDA werd gepresen
teerd, pleit er onder andere
voor homofielen de kans te
geven hun relatie te laten re
gistreren. Mevrouw T. Bot-
Van Gijzen, voorzitter van de
commissie die het CDA-rap-
port heeft samengesteld, stel
de in een uitzending van de
Evangelische Omroep dat de
commissie bij het wettelijk
vorm geven aan relaties zich
wel degelijk baseert op de bij
belse normen, maar dat het
niet aangaat strikte regels op
te stellen aan andersdenken
den.
Het COC. de belangenorgani
satie van homosexuelen. liet
weten dat deze organisatie
niets ziet in registratie van
homosexuele relaties zoals het
CDA-rapport wil.
Een schot in de roos. dat was de IKON-uitzending,
enkele weken geleden, over de filosoof Emmanuel
Levinas. De betekenis van deze tachtigjarige
joods-Franse wijsgeer lijkt met de dag te groeien.
De publicaties van en over hem worden door
steeds meer mensen gelezen en een toenemend
aantal wetenschappers in Nederland maakt(e) van
zijn oeuvre of van een deel daarvan een
promotieonderwerp. Ook de politiek heeft
Levinas ontdekt, in het CDA-rapport over niet-
huwelijkse relaties wordt in een voetnoot
verwezen naar de publicaties van en over
Levinas.
Opvallend is de belangstelling voor Levinas in
cNhstelijke kring Christen-filosofen en theologen
laten zich bijzonder inspireren door de
uitgangspunten van Levinas, die onmiskenbaar
verbonden zijn met de joodse achtergrond.
Bisschop H. Ernst van Breda is een van die
christenen die zich laat inspireren door Levinas.
Hij heeft in zijn vastenbrief van dit jaar („Geest
en Leven") laten uitkomen hoe hij zich verwant
voelt met de uitgangspunten van Levinas.
Met de bisschop een gesprek over de toegenomen
belangstelling voor Levinas en over de
gemeenschappelijkheid van deze wijsgeer en
christenen in de uitgangspunten voor ethiek.
MGR. ERNST: GEEN SCHEIDING
GELOOF EN VERANTWOORDELIJKHEID
„Als geen andere wijsgeer
houdt Levinas zich bezig
met het ethische. Mensen
zien op het ogenblik dat
de wetenschappelijk-
technische cultuur waarin
wij leven naast veel wel
vaart, ook grote proble
men heeft opgeroepen.
Mensen beseffen dat de
cultuur, die richting
krijgt vanuit de (techni
sche) wetenschappen, het
voortbestaan van de
mensheid niet kan verze
keren. Dan blijkt de on
ontkoombaarheid van het
ethische. Levinas, die de
ethiek als uitgangspunt
neemt voor zijn filosofie,
geeft een richting aan
waarop veel mensen zich
laten aanspreken".
„Volgens Levinas maakt het
geweten de mens tot mens.
Zonder het geweten is de
mens een zelfzuchtig wezen
dat alleen maar naar eigen
belang kijkt en terwille van
eigenbelang de ander en het
andere offert. Het geweten
ontstaat, wanneer de ander
een beroep op mij doet. In het
bijzonder de zwakke, de
machteloze, „de weduwe en
de wees" tonen hun gelaat dat
mij aanspreekt, dat mij onder
vraagt. Het ware mens-zijn
komt tot onwikkeling in het
geweten en in het volgen
daarvan. Voor een christen is
dat op bijzondere wijze gel
dend. Voor de gelovige is het
ethische gegeven in het na
volgen van Jezus, in Wie de
Schriften zijn vervuld. Bij
voorbeeld wat bij de profeet
Jesaja wordt gezegd over de
dienaar van de Heer. Dat is
de mens die de last draagt van
de ander en die in de plaats
van de ander treedt. Niet om
diens verantwoordelijkheid
weg te nemen, maar wel om
de ander te laten leven. Ove
rigens is dit het punt waar de
christen een eigen weg gaat.
Hij erkent Jezus immers als
vervulling van het geweten,
als verschijning van God in
een mens".
Geen scheiding
„Geloof en ethiek moet je niet
scheiden. Als je bij Jezus in de
leer gaat. dan zie die twee al
tijd samengaan. Het klassieke
voorbeeld ligt in het gebed
dat Jezus ons leerde: Vergeef
ons onze schulden, zoals ook
wij onze schuldenaren hebben
vergeven. In het evangelie
volgens Mattheus wordt dat
nog toegelicht: Als je niet be
reid bent te vergeven, worden
jouw schulden niet vergeven.
In hetzelfde evangelie staat
die parabel van de onbarm
hartige knecht. Hem was alle
schuld kwijtgescholden, maar
hij laat zijn schuldenaren alles
voldoen. Die knecht krijgt
daarom alle schuld terug. Bij
Jezus is verbonden wat je in
geloof van God verwacht en
vraagt met dat wat jezelf ten
aanzien van de evenmens
doet. Het is een grondbeginsel
dat de hele verhouding tussen
geloof en verantwoordelijk
heid bepaalt. Het ethische
vindt hierin zijn plaats. Je
kunt nog een stapje verder
gaan: In het ethische dat al
dus geschiedt, wordt het Rijk
Gods zichtbaar. Jezus is de
vervulling van het geweten
en daarmee is Hij de openba
ring van God. Je kunt het ook
zo zeggen: In Jezus, die de
dienaar van allen is gewor
den, kun je zien wie God is".
„Het ethische is tevens een
soort brug tussen datgene wat
zich in de gemeenschap van
de kerk afspeelt, bij de gelovi
gen, en wat er in de samenle
ving gebeurt. Het ethische bij
Jezus biedt geen recepten
voor het handelen in de sa
menleving. maar wel een bin
dende oriëntatie. Die behoeft
concrete invulling in mense
lijke verantwoordelijkheid
niet in willekeur, maar in
verantwoordelijkheid. Daar
kunnen christenen en niet-
christenen elkaar vinden: De
brug tussen, laat ik maar zeg
gen het vieren van het geloof
van de kerk, het voeden daar
van ook, en het maatschappe
lijk handelen. In het sociale
onderricht van de katholieke
kerk zie je eigenlijk hetzelfde.
Er is de voeding vanuit de ge
loofstraditie. maar tegelijker
tijd is er de ethische argumen
tatie, het beroep op alle men
sen van goede wil. Zo kun je
een gemeenschappelijke ver
antwoordelijkheid dragen.
Gelovigen en niet-gelovigen
kunnen tot dezelfde prakti
sche conclusies komen'
De Bredase bisschop merkt op
dat veel mensen bij wie het
geloofsleven is verzwakt, wel
„vatbaar blijven" voor het
ethische, het beroep op het
geweten. „Je ziet het ook in
bijvoorbeeld vormingspro
gramma's dat mensen niet zo
gemakkelijk benaderbaar zijn
met uitdrukkelijke geloofs
thema's, maar wel gevoelig
zijn voor ethische beschou
wingen. Bij mensen die* een
sterk geloofsleven hebben, of
bij wie het geloof herleeft, zie
je het uitdrukkelijke streven
om het geloof niet los maken
van de verantwoordelijkheid
in het persoonlijk leven en
van het bestel, van de samen
leving".
Voor bisschop Ernst is de toe
nemende belangstelling voor
ethische bezinning een be
moedigend teken: de verant
woordelijkheid wordt gevoed
en de ethiek houdt geloof en
leven bij elkaar.
Verzelfstandiging
Desgevraagd gaat hij in dit
verband in op de ramp met de
Russische kerncentrale in
Tsjernobyl. „Zo'n ramp laat
de ernst zien van de situatie
Het gebeurde is illustratief
voor wat we net al zeiden: de
technisch-wetenschappelijke
cultuur heeft ons naast de
vele voordelen, ook met enor
me problemen opgezadeld.
Een karakteristiek van de
huidige wetenschappen is de
verzelfstandiging ervan. In de
middeleeuwen hadden geloof
en wetenschap alles met el
kaar te maken. Als weten
schap losraakt van de wezen
lijke vragen van het mens
zijn, ontstaat het gevaar van
woekeringen, waaraan de
mens ten gronde kan gaan".
„Het eigenaardige bij de ramp
in Tjsernobyl is trouwens dat
mensen meer zijn geschrok
ken van dit ongeluk met een
kerncentrale waar kern
energie wordt opgewekt voor
civiele doelen dan van alle
verhalen die werden gehou
den over nucleaire bewape
ning. Het is te hopen dat de
ramp in Rusland aanleiding is
tot nadere bezinning. Dan
wordt beseft dat het bij deze
zaken gaat om het voortbe
staan van de mens. Je hoopt
in het bijzonder dat de inter
nationale betrekkingen wor
den verbeterd. Het ongeluk
laat namelijk zien dat wat op
een plek ergens op de wereld
gebeurt, gevolgen heeft voor
eigenlijk overal op de >vereld.
Je kunt dus niet meer zeggen:
bij ons thuis doen we dat zo
en daar heeft de buurman
niets mee te maken. Dat wat
de buurman doet, heeft ook
z'n effecten bij ons. Dus moet
er een gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid ont
staan".
„Behalve het vraagstuk van
nucleaire technieken, zijn er
nog diverse andere problemen
ten gevolge van de ontwikke
lingen. Bijvoorbeeld die rond
de bio-ethiek. Die laten je ook
zien dat een mens niet altijd
moet doen wat hij technisch
kan. Omdat daarmee het le
ven van de mens ontwricht
kan worden, omdat het mens
zijn op het spel kan komen te
staan. Vanuit een algemeen
gezichtspunt kun je zeggen: je
moet een grens aanvaarden,
namelijk die waarbij de mens
mens blijft".
LÜTSEN KOOISTRA
De tekst van het IKON-pro
gramma is te bestellen door
606.000
IKON-televisie. Hilversum,
onder vermelding van „Levi
nas". Inlichtingen over het
verkrijgen van de videoband
op tel. nr. 035-233841. De Vas
tenbrief van bisschop Ernst is
te bestellen op telef. nr. 076-
223444.
In Parijs is een internationale federatie van gehuwde priesters
opgericht, de FIPM. De federatie wil zich op wereldniveau in
zetten voor vernieuwing in de Rooms-Katholieke Kerk en
daarbij speciale aandacht schenken aan het priesterlijk ambt.
Zo streeft de FIPM naar afschaffing van de celibaatsverplich
ting voor priesters. Op tal van plaatsen in de wereld vervullen
volgens de federatie gehuwde priesters pastorale taken in de
Kerk. Vanwege het grote priestertekort verrichten zij vaak de
volledige priesterlijke bediening, met oogluikende toestemming
van de plaatselijke bisschop.
De federatie is in verband met de bisschoppensynode van 1987
over de leek in de Kerk, van plan in augustus volgend jaar een
internationaal congres voor gehuwde priesters te houden. Het
thema van die bijeenkomst zal „Het priesterambt in een ver
nieuwde Kerk in de wereld van vandaag" zijn.
Er zijn twintig nationale groeperingen van gehuwde priesters
uit zestien landen in Europa en Noord- en Zuid-Amerika bij de
federatie aangesloten. Ook de Nederlandse Vereniging voor
Gehuwd en Ongehuwd Priesterschap (GOP) maakt hiervan
deel uit. Tijdens een landelijke ontmoetingsdag in september
wordt de GOP officieel als vereniging opgericht. Het aantal
Nederlandse getrouwde priesters bedraagt ongeveer 2100.
Gesproken bijbel in Friese taal
De christelijke blindenbibliotheek en de stichting „It fryske
boek" hebben samen een gesproken Bijbel in de Friese taal uit
gegeven. De uitgave, inclusief de apocriefe boeken, omvat ruim
honderd cassettes. De Friese gedeputeerde drs. J. Mulder en de
voorzitter van de Raad van Kerken in Friesland hebben het
eerste exemplaar van de gesproken Bijbel in ontvangst geno
men. De bijzondere Bijbel kan worden gekocht, maar desge
wenst ook langdurig worden geleend
Koordirigent
onderscheiden
Ter gelegenheid van het vijf
endertig jarig jubileum van het
Utrechts Byzantijns koor is de
dirigent dr. M. Antonowycz
onderscheiden als Ridder in
de orde van de Heilige Grego-
rius. De pauselijke onder
scheiding is hem toegekend
vanwege zijn grote verdien
sten voor het Apostolaat van
de Oosterse Kerken.
Europees congres kerkelijke werkers in grote steden
De hervormde en gerefor
meerde organen voor zending
en evangelisatie gaan op Eu
ropees niveau een bijeen
komst organiseren voor ker
kelijke werkers in grote ste
den. De ontmoeting moet hel
pen inzicht te krijgen in de
wijze waarop het Evangelie
gestalte kan krijgen in de
post-christelijke cultuur van
West-Europa.
Mevrouw M. B. Jongeneel-
Touw, voorzitter van de her
vormde Raad voor de Zen
ding, die dit plan lanceerde op
de eerste vergaderdag van de
hervormd-gereformeerde sy
node in Bunnik, deelde mee
dat haar Raad het geld voor
de bijeenkomst beschikbaar
wil stellen. De beide synoden
stemden met haar voorstel in.
De „combi-synode" die van
daag en morgen over kerkor-
delijke aspecten van het een
wordingsproces van her
vormd en gereformeerd zal
spreken (Samen op Weg), be
handelde gisteravond een
rapport van de Wereldraad
van Kerken: „Zending en
evangelisatie, een oecume
nisch antwoord".
In de bespreking werd duide
lijk dat de verkondiging van
het Evangelie in een samenle
ving die nauwelijks nog ken
merken van een christelijke
cultuur draagt, uiterst moei
zaam is voor velen. Enkele
synodeleden meenden dat de
christenen in onze samenle
ving staan voor de onont
koombare keuze van welke
„goden" zij willen dienen. Die
van het geld, van de macht of
de God van de bijbel. „Echt
effectieve verkondiging is die
van de gemeente die in de
praktijk van het leven laat
zien welke God zij dient en in
de viering van dat geloof er
vaart dat het Rijk van die
God nabij is, ja, warempel al
onder ons is", aldus de gere
formeerde dr. R. Diermanse
uit Veenendaal.
Industrie
De Arnhemse industriepastor
da. A.M. Booy uit Arnhem
vertelde van haar ervaringen
met „de kerk in de industriële
samenleving": In industrie en
bedrijfsleven hebben (christe
lijke) normen en waarden het
afgelegd tegen de rentabiliteit
van de bedrijfsvoering. Men
sen die daaraan niet meer
(kunnen) meewerken, worden
afgedankt. De kerkelijke
boodschap van gerechtigheid
en liefde geldt daar als „niet
van deze wereld". De kerk zal
midden in die nihilistische
werkelijkheid moeten gaan
staan en concreet duidelijk
moeten maken - door zich te
engageren met de slachtoffers
- dat die realisering van de
bijbelse normen een andere
werkelijkheid doet ontstaan.
„De slachtoffers, de mensen
die niet meer rendabel zijn,
verwachten iets van de kerk",
aldus ds. Booy, „ik hoop dat
de weerstanden in de kerk
om zö te getuigen van het ge
loof, overwonnen kunnen
worden. Opdat de kerk ge
loofwaardig wordt tegenover
al die slachtoffers van onze
post-christelijke samenleving.
Ik hoop ook dat de kerk er
snel mee begint, want veel
mensen hebben nauwelijks
meer de tijd om op de kerk te
wachten".
Gemengde groenteschotel met kaas en eieren
kwarkvla met aardbeiensaus vegetarisch)
Als u met z'n tweeën bent dan heeft u nodig: tot 1 kg
aardappelen, zout, 50 g kaas, 1 ui, knoflook, stuk kom
kommer, 1 paprika, 2 tomaten, 10 g margarine, ketjap,
melk, peper, nootmuskaat, zachte margarine, 2 eieren, 20
g margarine, peterselie;
150 g rijpe aardbeien, basterdsuiker naar smaak, 225 g
kwark, 2 dl gele vla (2 dl melk, 10 g custard, 12 g sui
ker), 1 lepel citroensap.
Zet de geschilde en in vieren gesneden aardappelen op met
weinig kokend water en zout. Rasp de kaas grof. Pel ui en
knoflook en schil de komkommer. Was de groenten. Snijd de
ui in stukjes en fruit die in een braadpan lichtbruin. Bak de
geperste knoflook nog even mee. Snijd de komkommer in
blokjes, de paprika in reepjes en de tomaten in gelijke stuk
ken en doe de groenten met zout en ketjap naar smaak bij de
gefruite ui. Sluit de pan en smoor het mengsel vijf minuten.
Giet de gare aardappelen af, stamp ze fijn en roer er met
melk een luchtige, niet te stijve puree van. Maak deze puree
op smaak af met zout, peper en nootmuskaat.
Vet een ovenschaal in met de zachte margarine, leg er het
hete groentemengsel in met daarop de puree (ook heet).
Strijk de puree glad, druk er met een juslepel twee kuiltjes in
en breek daar de eieren in. Strooi de kaas over de hele scho
tel en verdeel daarop de laatste portie margarine. Zet de
schaal ongeveer tien minuten in een even voorverwarmde
oven die op 5 of 200 staat tot de kaas goudbruin is. Strooi er
fijngeknipte peterselie over.
Prak of mix de schoongemaakte aardbeien fijn en meng ze
naar smaak met basterdsuiker. Meng kwark, vla en citroen
sap. Leg de aardbeiensaus op de vla.
jeanne
Bloeddrukverhogend
STAATSSECRETARIS Van der Reijden heeft voor 5
kiezingen herhaaldelijk gezegd dat er eigenlijk niet mé
zuinigd mag worden op de volksgezondheid, althans Jj
veel als in de afgelopen kabinetsperiode waarin vijf 1
werd bezuinigd. Dat zou de kwaliteit van de gezondhei
te veel aantasten. In een op 22 maart in deze krant gtf
ceerd interview zei hij letterlijk: „Als er weer zo vi
snoeid moet worden, doe ik niet meer mee". In hetzelf
terview noemde hij echter een bezuinigingsbedrag va^
miljard in de komende vier jaar nog wel acceptabel.
si
BlNNEN dit bedrag blijft zijn bezuinigingsplan, dat g/
via deze krant openbaar is geworden en vervolgens
zien heeft gebaard. Ziekenfondspatiënten zouden v<
voor elke verwijzing naar een specialist 25 gulden
gaan betalen. Bovendien zouden ze zich moeten hervi
ren tegen een eigen risico van duizend gulden bij ziekl
sopname. Ze zouden zich ook moeten verzekeren tegero
arts- en medicijnkosten. Zo'n herverzekering zal volg»
Vereniging van Nederlandse Ziekenfondsen tientallejl
dens per maand kosten. Dat is voor de meeste zieken
patiënten een fors bedrag en zeker voor mensen met e|
kering.
De uitspraak van premier Lubbers dat deze groep er j
mende kabinetsperiode niet in koopkracht op achterul
gaan, komt daardoor op de helling. En dat zal de eerstj
van het CDA vast niet willen accepteren. Hij heeft ié
ook beloofd dat niet met de botte bijl in de gezondheii
zal worden bezuinigd. Het ziet er dus naar uit dat de plf
van Van der Reijden geen enkele kans maken.
In het eerder aangehaalde interview zei Van der
dat het de komende jaren gaat om bezuinigingen „boj,
onder de streep". Zijn gisteren openbaar geworden pil
hoort duidelijk tot de categorie „onder de streep". rf
het daarom maar beter inslikken en eens moeten studei
studies als van het Instituut voor Sociaal-Wetenschal
Onderzoek van de Katholieke Hogeschool in Tilburi,
onderzoek heeft aangetoond dat één op de vijf patien^
lang in een ziekenhuis ligt. Het aantal verpleegdag»
daarom jaarlijks met 2,8 miljoen verminderd worden,
geen een besparing zou opleveren van ongeveer 500 r
gulden.
EEN bewindsman die oplossingen voor (noodzakelijk
zuinigingen in bijvoorbeeld deze richting zoekt laadt
geval niet de schijn op zich koste wat het kost te will
zuinigen. Van der Reijden is per slot van rekening st*
cretaris van volksgezondheid en van hem mag op de,
plaats worden verwacht dat hij onrust voorkomt. Zijn 11
ste ideeën hebben tot nog toe alleen de bloeddruk vaf
joenen ziekenfondsverzekerden onverantwoord doen 9
Wat wij elkaar in Nederland wel 'ns toewensen, is realiteit vo
woont in West-Afrika. Daar, waar kinderen nog écht de tyfus krijgen
polio, kinkhoest en erger. Stichting Redt de Kinderen (Nederlani
Unicef gaan daar samen iets aan doen met een groot vaccinatieprd
Dat lukt ons alleen met uw hulp. Geef, en laat Boeto niet de tyfus I
Help het inentingsproject van Stichtb
Redt de Kinderen (Nederland) en Un
Giro 604020.1®
Later weer regen
DE BILT De dag begint
morgen naar verwachting met
af en toe zon. In de loop van
de dag neemt vanuit het wes
ten de bewolking toe. Later
kan er dan wat regen vallen.
Vannacht ligt de minimum
temperatuur rond 7 graden.
Morgenmiddag wordt het niet
warmer dan ongeveer 16 gra
den. De wind is zuidwestelijk,
matig, aan de kust en op het
IJsselmeer vrij krachtig.
Het vrij koele en wisselvallige
weer wordt veroorzaakt door
dat de naar ons toe stromende
lucht van een erg noordelijk
deel van de Atlantische
Oceaan afkomstig is. De lucht
drukverdeling verandert tot
midden volgende week niet
veel. De eerste dagen van de
weerkundige zomer die
zondag 1 juni begint bren
gen dan ook aanhoudend wis
selvallig en iets te koud weer.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië: Wisselend
bewolkt en een enkele bui.
Middagtemperatuur tussen 14
en 19 graden.
Britse Eilanden en Ierland: Af
en toe zon, ook een enkele bui.
Middagtemperatuur van 14
graden in het noorden tot 19
in het zuidoosten.
Benelux en noord-Duitsland:
Wisselend bewolkt en enkele
buien. Middagtemperatuur
tussen 15 en 19 graden.
Midden- en zuid-Duitsland:
Half- tot zwaar bewolkt en en
kele buien. Middagtempera
tuur omtreeks 18 graden.
Frankrijk: Zonnige p<
in het noordoosten ook
kele bui. Middagtemp
tussen 19 en 23 gradei
langs de Bretonse en N
dische kust rond 16 grj
Spanje en Portugal: Di
perioden met zon. Mid<
peratuur tussen 19 en
den.
Italië en Joegoslavisch
Af en toe zon, maar i
Adriatische Zee ook
Middagtemperatuur tui
en 25 graden.
WEERRAPPORT HEDENMORtf
Weer Ma* MiT
Amsterdam h.bew. IS k
Eindhoven
Den Heidei
Rotterdam
Vhasingen l.bew
Maliorca
Malta
Moskou
Miinchen