'Ik wilde dat er in die rol toch nog een lichtpuntje zou zijn' brieven lezers Poolse piraten van Polanski EeidaeSomcwt dagpuzzel \fele kleintjes maken één grote! Giro 37071. Bank70.70.70.171. JON VOIGHT SPEELT HOOFDROL IN „RUNAWAY TRAIN" Laatste voorstellingen van Haagse Comedie „Runaway train": Meesterlijke ontsnappingsfilm Maas schiet Flodder Forsyth verfilm... FILM VRIJDAG 30 MEI 1986 PAGIN, \I Brieven graag kort en duideli|k geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten. LOS ANGELES Jon Voight interviewen is een uitputtend karwei. Vrijwel elke vraag grijpt de filmster aan om te ge tuigen van God die „mij met deze talenten heeft uitgerust". Ook die mid dag, aan de rand van zijn zwembad achter zijn Be verly Hills-bungalow, gedraagt de 47-jarige Jon Voight, zich als de heil soldaat van Hollywood. In „Runaway Train", de meeslepende actie-film van Andrei Konchalovsky, is Voight een bikkelharde ba jesklant die op spectaculaire wijze ontsnapt uit een zwaar bewaakte gevangenis in Alaska. Samen met Buck (een met een Oscar-nomina tie gewaardeerde rol van Eric Robprts) klimt Manny alias Voight op een diesel- vrachttrein, waarvan de ma chinist vlak na vertrek over lijdt aan een hartaanval. Ter wijl de trein doordendert, jaagt de gevangenis-directeur per helikopter achter Manny aan. In „Runaway Train" gaat Jon Voight geen gevecht noch gespierde taal uit de weg. Het kost die middag bij zijn zwembad dan ook enige moeite in deze prediker iets te herkennen van de misda diger Manny. Vraag is dan ook waarom Voight een der gelijke rol, zo in strijd met zijn levensvisie, wilde aan vaarden. Voight. met gevouwen han den: „Eerlijk gezegd wilde ik aanvankelijk ook niets te maken hebben met zo'n duis tere rol van een misdadiger voor wie zelfs de duivel een straatje om zou lopen. Ik was zelfs bang van Manny, omdat hij van geen kanten deugde. Maar Andrei Konchalovsky stond open voor suggesties. Ik wilde dat ook in de duiste re wereld van Manny een lichtpuntje zou branden. Aan het einde van de film breekt zijn naastenliefde door. Dat gaf mij de kracht om deze rol te spelen". geloofwaardig mogelijk moet overkomen. Hoe leven ge vangenen, wat denken ze, hoe reageren ze op elkaar, op gezag, op straf enzovoorts? Natuurlijk word je van dit soort bezoeken depressief. Je krijgt, zeker in het begin, medelijden met de gevange nen. Na verloop van tijd val len deze emoties weg en komt er begrip voor in de plaats. Vooral als je ontdekt dat het merendeel van de ge vangenen eigenlijk het slachtoffer is van een ramp zalige jeugd. Veel klappen, weinig liefde. Jongens die te bang zijn geworden voor onze, zogenaamde vrije sa menleving en dus om zich heen schieten". Kopschuw Naar interviews met Jon Voight moet je overigens lang zoeken. Uit een handvol knipsels komt hij naar voren als een vakkundige, maar kopschuwe acteur die liever in films dan op de beeldbuis verschijnt. Voight: „Kop schuw ben ik allerminst. Ik weiger echter vanwege een foto in de krant op allerlei overbodige Hollywood-par ties te verschijnen. Ik wil mijn tijd niet verknoeien met ijdel vertoon. Dit interview geef ik niet, omdat ik zono dig mijn naam correct wil le zen in een vreemde taal. Ik geef via jou een boodschap door. Dat je kwaad met liefde moet beantwoorden en niet met nog meer kwaad". Voight ondersteunde jaren geleden de (verloren) verkie zingscampagne van de demo craat McGovern. „Maar nu ik zie in dat een dergelijke keu ze uitsluitend leidt tot ver deeldheid. Ik onthou me van politieke meningen. Liever kies ik partij voor Moeder Theresa dan dat ik me meng in een politieke twist over de oorzaken en aanpak van honger en ellende. Laatst zag ik haar in een tv-programma. Toen de interviewer haar vroeg over Jezus, begon ze te blozen. Ik heb daar met tra nen van ontroering naar zit ten kijken". Jon Voight was al in zijn jeugd bezig met toneel. Zijn debuut als acteur was veelbe lovend: in „A View From the Bridge" van Arthur Miller. Assistent-regisseur was toen Dustin Hoffman, zijn latere tegenspeler in „Midnight Cowboy", een film die Voight in 1969 meteen zijn eerste Oscar opleverde. In 1977 kreeg hij zijn tweede, welverdiende Oscar voor zijn rol in „Coming Home". Nu bijna tien jaar later, stond hij met „Runaway Train" weer op de nominatie voor deze gouden onderscheiding. Complimenten voor zijn films wuift hij weg. Zelfs als ze slaan op „Coming Home", gemaakt in een periode waarin het Amerikaanse pu bliek Vietnam-veteranen met de nek aankeek. „Ach, zo'n heldendaad was het nu ook weer niet. Eigenlijk was „Co ming Home" een logisch ge volg van mijn diepe betrok kenheid in die jaren zeven tig. Ik wond me toen ontzet tend op over de „valse voor lichting van „Washington" en twijfelde diep aan de juist heid van onze aanwezigheid in Vietnam. Dat ik de rol van Luke mocht spelen, be schouwde ik als een hele eer. Zeker achteraf gezien". Huwelijken Twee Oscars, maar ook twee gebroken huwelijken. Zijn eerste huwelijk met de actri ce Lauri Peters duurde vijf jaar en strandde in 1967. Uit zijn tweede huwelijk (actrice Marcheline Bertrand), dat eindigde in 1979, heeft Voight twee kinderen, Jamie en Angie. Opnieuw trouwen doet hij voorlopig niet: „Het enige wat nu telt, is mijn re latie met God", wil hij nog kwijt na na een korte preek over „godsdienstige kracht centrales die elk menselijk wezen in zich bergt". Thuis mag hij dan leven van gortepap, kruidenthee en Gods liefde; in zijn werk staat hij met beide benen op de grond. Voight weet dat zijn naam minstens een mil joen dollar per hoofdrol waard is. Een prijs die hij overigens dubbel en dwars waar maakt. Ook hij toetst de uit te beelden figuren stee vast aan de harde werkelijk heid. Voor „Coming Home" heeft hij wekenlang rondge snuffeld in militaire hospi taals en lange gesprekken ge voerd met in Vietnam ver lamde Amerikanen. Voor „Runaway Train" heeft hij dagenlang uitgehangen in San Quentin, een van de be ruchtste gevangenissen van Amerika. Voight: „Op deze manier pep ik me op voor de rol die zo DEN HAAG De Haagse Comedie speelt de ko mende dagen de laatste voorstellingen van „An- dromaque" van Racine, in de regie van Peter te Nuyl, met in de hoofdrollen Trins Snijders, Kees Coolen en Rick Nicolet, en verder Lucas Dietens, Maria Stiegelis, Gusta Gerritsen, Steye van Bran denberg, en Jean Verbert. Het stuk wordt op 1 en 4 juni nog gespeeld, in de Koninklijke Schouwburg om 20.15 uur. Ook de Midzomemachtsdroom is aan zijn laatste voorstellingen toe. Op 5 en 6 juni vol gen de laatse voorstellingen van dit stuk, waarvoor Gijs Scholten van Aschat eergisteren de „Arlecchi- no" ontving, voor zijn rol van Lysander. „Ons kent ons" gaat na de zomervakantie nog door, maar is voorlopig nog alleen vanavond, morgen en volgen de week zaterdag te zien. Vakbondswerk Het artikel in de LC van 27 mei jl. met als kop „Boekje over 80 jaar vakbondswerk in Leiden" wijst volgens mij op desinteresse. De in het artikel genoemde namen en functies kloppen niet en hetgeen tij dens de presentatie van het boekje is gezegd, is niet in het artikel terug te vinden. Ge zegd werd, dat Leiden een slecht industrieel beleid heeft gevoerd in de afgelopen jaren en dat de stad hierdoor vijf Krocent meer werkloosheid eeft dan de omgeving. De voorzitter van de industrie bond FNV deed een oproep aan wethouder mevr. Fase om hierin verandering te brengen. Wat over het boekje werd ge schreven, had beter onder de rubriek boekbesprekingen kunnen vallen. De negatieve zin over het amper 25 pagina's tellende met advertenties ge vuld boekje, doet onrecht aan al die mensen die voor hun vakbond veel vrije tijd koste loos inzetten. In het artikel wordt voorbijge gaan aan de actualiteit van de persconferentie en wordt niet meegewerkt aan het geven van publiciteit aan het werk van de industriebond. Ik hoop volgende keer op een positie vere houding ten opzichte van de vakbeweging. G.T.M. v.d. Geest voorz. Industriebond FNV afd. Leiden en omstreken LEIDERDORP Nederlands record: bijna twee miljoen gulden voor schilderij AMSTERDAM Een schilderij van de 17e eeuw- se meester Jan Davidsz. de Heem heeft gisteren op een veiling in Amsterdam bijna twee miljoen gul den gulden opgebracht. De opbrengst van het schilderij (1.972.000 gulden) brak het Nederlandse veilingrecord, aldus een woordvoerder van het Amsterdamse veilinghuis Christie's, waar het doek (een bloemstilleven) onder de hamer ging. Het is aangekocht door een kunsthandelaar uit Zurich. Het vorige Nederlandse veilingrecord werd even eens gevestigd door Christie's Amsterdam, en wel op 21 mei 1985. Toen werd voor een rivierland schap van Salomon van Ruysdael 950.00 gulden (excl. 16 procent commissie) betaald. Op de foto wordt het betreffende schilderij aan het veilingpu- bliek getoond. Boven: Scène uit „Runaway Train", met Jon Voight als de over zijn toeren draaiende Manny. Rechts: Manny (Jon Voight) realiseert zich dat zijn ontsnapping langzaam maar zeker verandert in een nachtmerrie, in „Runaway Train". Jon Voight als de uitgeputte en aangeslagen ontsnapte gevangene Manny in „Runaway Train". Russische tenor Polozov vlucht naar Westen TOKIO De Russische tenor Vlasjes- lav Michailovitsj Polozov heeft politiek asiel aangevraagd in de Verenigde Sta ten, zo heeft het Japanse ministerie van buitenlandse zaken bekend gemaakt. Polozov is in Japan om deel te nemen aan een internationaal opera-concours. Hij werd maandag tot winnaar uitge roepen. De 36-jarige zanger is afkom stig uit de Oekraïne. Hij meldde zich woensdag bij een politiebureau in To kio toen hij eigenlijk naar de prijsuit reiking hoorde te gaan. Hij is voorlopig onder de hoede gesteld van de Japanse politie in afwachting van de afhande ling van zijn asielverzoek. OMSCHRIJVINGEN Horizontaal: 1 slaghout bij cricket; 4 zwaardwalvis; 7 zetel van overtuiging; 8 vergevorderd in tijd; 10 bontge kleurde papegaai; 12 grove stof; 13 smulpaap; 16 sint (afk.): 17 vlakte maat; 18 briefaanhef (afk. Latijn); 19 plaats In N.-Brabant; 20 voltooid; 22 plaats in Gelderland; 23 voorzetsel; 25 plaats in Zuid-Holland; 28 wagen spoor; 29 stad in Brazilië (verkort); 30 deel v.e. boom; 32 orgaan; 33 vorde ring; 34 deel v.h. ambtsgewaad v.e. rechter. Verticaal: 1 hoofddeksel; 2 rijstbran dewijn; 3 sportevenement (afk.); 4 oosterlengte (afk.); 5 Oostenrijks kan selier van 1951-1960; 6 dik touw; 7 li chaamsdeel; 9 dashond; 11 te paard; 14 fijnste schildpad; 15 exploitant van schepen; 20 geneesheer; 21 sterk (muziek); 23 kinderlijk; 24 god der liefde; 26 veel weerstandsvermogen hebbend; 27 telwoord; 31 motorschip (afk.); 32 let wel (afk. Latijn). OPLOSSING ■0 N se "SUJ te :e|jp lz 92 :joujv PZ 'W.BU ZZ 12 :spe 02 :jepaj si :»9Je>i n :uapajaq u ;s>iei 6 'sieij z ïiaqe* 9 :qeeu S "TO P "11 6 :>IBJe 2 'tejeq i :|aeoiueA jsq fre 'si® ee :j0iu ze :weis oe ;°iu 6Z :ej| 92 ïtuepiatJOH SZ 'eu zz :®PB 22 :»e os 'epetQ 6t "S'l 'bk Li "IS 91 :>iaqja>))|a| ei :eqe Zi 'bib oi Ueei 8 :yeq z :>uo p :»eq i :|bbjuoz(joh De spanning in de film komt van diverse kanten: Koncha lovsky maakt van zijn karak ters meer dan levensgrote fi guren en vooral Jon Voight le vert als de misdadiger Manny een kei van een rol. Daarnaast de doordendere trein zelf, ge filmd als een bijna voorwe reldlijk monster. In de monta ge wordt voortdurend heen en weer geschakeld tussen een controlecentrum dat geen greep meer op die trein heeft en alleen maar^van het ene spoor naar het andere kan rangeren, tot een dood spoor de laatste oplossing lijkt. Bo vendien wordt de jacht geo pend door een haatdragende gevangensdirecteur die zelfs per helicopter trein en gevan genen belaagd. Uiterlijk is het een rechtlijnig actie-verhaal, dat zijn oor sprong vond in een scenario (oorspronkelijk een komedie nota bene) van de Japanse meesterregisseur Akira Kuro sawa. In handen van Koncha lovsky en drie senarioschrij- vers van naam werd het vera- merikaarlsd. Van de Japanse afkomst is geen spat meer te herkennen of het moet Kuro sawa's neiging zijn via zulke 4 LIDO/STUDIO: „Runaway train" (16) met Jon Voight, Eric Roberts en Rebecca de Mornay. Regie: Andrie Konchalovsky. Met een op hol geslagen trein in de eigenlijke hoofdrol van „Runaway train" heeft de Rus Andrei Konchalovsky's een film gemaakt die best eens klassiek in z'n genre kon wor den. Een ontsnappingsfilm die - net zoals die trein - doorden dert met een enorme vaart en je hartkloppingen van span ning bezorgt. Jon Voight speelt in „Runa way train" een misdadiger, op gesloten in een „maximum se- curity"-gevangenis voor de heel zware jongens, die niets meer te verliezen heeft en het noodlot tart met een spectacu laire ontsnapping. Hij krijgt een jongere gevangene mee op zijnvlucht. Het tweetal komt op een trein terecht waarvan de bestuurder een hartaanval krijgt en die daarna onstuit baar z'n weg zoekt door het barre landschap van Alaska. Het noodlot heeft ze in een tweede gevangenis gezet. thema's tegengestelde ten in het leven aan te Zo komen we bij wat way train" uiteindelijk zonder maakt: Behalve terlijke, zeg maar mentskant van het er duidelijk méér in harde en primitieve die drie mensen. Ze een „levenswerk" proberen te wat ze belemmert: nis, de maatschappij en gen De voor Cannon zijn eerste fV rikaanse film maakte;.. „Maria's lovers" (een derschat, maar knappe film met Natassja kreeg een zesjarig filmbazen Golan en Konchalovsky zet een ongelooflijk spannend maar tilt het ongemerkt en - daarboven uit. Zij van amusement en voor Cannon en de filmliefhebber wel eens— "jAlfi De opvallende bezetting van de film „Flodder" van regisseur Dick Maas. Filmer Dick Maas, die en kele jaren geleden iedereen verraste met de eerste Ne derlandse horrorfilm, „De lift", is bezig aan zijn twee de speel filmprodukie, „Flodder". Het is het ver haal van de a-sociale fami lie Flodder, die op gifgrond blijkt te wonen. De ge meente zoekt passende ver vangende woonruimte, maar dat lukt niet tot er een leegstaande villa in een sjieke buitenwijk wordt ge vonden. De Flodders mo gen er op voorspraak van een maatschappelijk wer ker een half jaar op proef gaan wonen: Het begin van de ellende, want het botert uiteraard niet tussen de tennis spelende buren en „stennis" makende Flod ders. Nellie Frijda is de je never-stokende moeder, Huub Stapel is zoon Johnny die een verhouding met een buurvrouw begint, Tatjana Simic de dochter die het niet zo nauw met de zeden neemt. De opnamen moeten (na 52 draaidagen) op 15 juli a.s. klaar zijn. Ze vinden plaats in de eigen studio van First Floor Features, het filmpro- duktiebedrijf van Dick Maas en Laurens Geels (waar ook „Abel" gedraaid werd) en in een eigen „filmdorp" in Spaarnwou- der waar villa „Flodder" en belendende percelen, inclu sief zwembad en groen voorziening, werden nage bouwd. Rond Kerstmis dit jaar zal „Flodder" in veertig tot vijftig bioscopen in Neder land in première gaan. Het is Frederic Forsyth dus toch gelukt. Toen zijn laatste boek „The fourth protocol" in Ne derland verscheen liet hij weten zelf bezig te zjn om het verfilmd te krij gen. Roman Polanski liet voor zijn film „Pirates", waarmee het filmfestival in Cannes geopend werd, een hele ploeg „cas- cadeurs(stuntmensen) uit Polen overkomen. Polanski: „Ik heb ze leren kennen toen ik in Polen op het toneel de hoofdrol speelde in „Amadeus". Op een oude loper hebben ze toen een demonstratie voor me gehouden. Ik was erg onder de indruk en ik heb ze toen beloofd m'n best te doen om ze geengageerd te krijgen. Dat is me uiteindelijk gelukt. Die kerels liepen zo over van enthousiasme, dat ze niet alleen allerlei rollen gedubbeldhebben voor de stuntscènes, maar dat ze aan boord van het piratenschip „Neptune" dat we nagebouwd hadden ook allerlei zee- manstaken hebben overgenomen en zo'n beetje de echte equipage zijn geworden." Nog een Pool in de Piraten is Wladislaw Komar, voomalig Pools kampioen in kogelsto ten en hamerslingeren die drie Olympische Spelen mee maakte ('64, '68 en '72) en nu heen en weer pendelt tussen filmrollen en een loopbaan in de lichamelijke opvoeding. Over eerdere verfilmia gen van zijn boekj („The day of the jackf/ uitgezonderd) was Ijj tenslotte maar bar Wj nig tevreden. Hij bs toen Michael Caine reid gevonden mee I produceren en dacht John Frankenheimer P regisseur. Die is het nr geworden. |j Inmiddels werkt zijn cf! lega John MacKenzieii een week of acht aan'J film, die onder de hoe* van het Engelse Ra) wordt gemaakt v<» twaalf miljoen dolj* Het scenario is van F£ syth zelf, Michael Calr speelt de Britse vei(J heidsagent John Preste Pierre Brosnan is Russische agent ValJ Petrofsky. Van het boek „Het vif de protocol" zijn innïr dels al 7,5 miljoen exej plaren over de toonbJ gegaan. „We denken de film het beter doen" zegt Forsyth zej

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 20