Bernhard soms wat naïe Eethoeken Tibetaanse renaissance Hans Plomp terug met een Amsterdams dodenboekje Negen levens" 99 X TOITDAG 30 MB 1986 PAGINA 18 BEIERSE EETHOEK in volledig massief ei ken best. uit: eettafel 15Ö Or hoekbank 7-zits en 2 stoelen bijpassend. Van Z6ê0> 4750.- Massief gedisseld eiken EETHOEK bestaande uit een tafel van 180x140 Massief eiken Spinkop uitschuif EETHOEK in- cl. 4 eetkamerstoelen met biezen zittingen. Van 3375.- voor 2695 Massief eiken EETHOEK "Bretagne", incl. E zware met gobelin beklede eetkamerstoel» Van 13*6457-voor mn i b mn ^^^Qalnntafalc Massief eiken DUITSE KAST. Zéér royale uit MaSS*' ak? gPILKAST In fraaie^ primitieve ZltlTieUbelen Massief eiken "HANC FEL in gedisseld penstoelen. Nü sï5 Kl. 4 braWSfrTde" 2395. Massief eiken, handgedisselde BUFFETKAST in royale uitvoering. Van .6256,- nü 4550.- Massief eiken DUITSE KAST. Zéér royale uit voering. Van £99%- nü voof 3495.-1 Massief eiken 2-DEURS KAST in fraai Eura pees eiken. Van 3295^ nü Massief eiken SPILKAST. In fraaie, primitieve uitvoerjflfl- Van 3795,- nü 2750 ^iken BOERENKABINET. In gedisselde ng mei vitrinedeuren boven. Massief eiken 9-DI gedeelte. Van Van 3795;- nü _3995.- TJE in gedisselde 2195.- 2995.- Volledig massief eiken WANDMEÜBEL, bestaande uit een twee-en-een-half element (260 cm) Van3985;- nü 4250 Volledig massief eiken HOEKKAST met vitrine- deur boven (toogmodel). .2709^ 2395.- Massief eiken SECRETAIRE met opstand. Een puur stukje meubelmakerswerk. 'JQQC Van 3795;. nü KOMBINATIE "Helsinki"' in ledei BÖ75.- nü voor 455(L"j 3-2-ZITS KOMBINATIE "Cody" in anthrac»dK gt#s leder. Van 3250,- nü 355C7? 3-2-ZITS KOMBINATIE "Pilot" in lede cogn» Van 4575;- nü •J*jZ7U|jeder 2-ZITS RundlederenJ^-^rrrrrrfi jn kleur CA kastanjebruir-^ 3495?" 3-2-ZITS KOMBINATIE Dallas in lichtgrijs gekl leder. Van 3650;- 3595 Er is een plotselinge opleving in de belangstelling voor wat wel het meest religieuze land ter wereld wordt genoemd: Ti bet. Bij de China-dagen in het Tropenmuseum lag sterk de nadruk op het „dak van de wereld" en de lezingen van de Dalai Lama in Den Haag, Utrecht en Rotterdam waren binnen de kortste keren uit verkocht. Verschillende uitge verijen hebben de komst van de Tibetaanse geestelijk en wereldlijk leider-in-bialling- schap dan ook aangegrepen voor (her)uitgaves van Tibe taanse lectuur.' Deze week nieuw in de boekenwinkel: „Training van de Geest", „De macht van het niets", „Won derlijk Tibet" en „Een vrouw trekt door Tibet". „Een vrouw trekt door Tibet" is vooral in historisch opzicht een opmerkelijk boek. Want hoewel Tibet pas sinds twee jaar echt toegankelijk is voor Westerse toeristen, lukte het de Parijse ontdekkingsreizig ster Alexandra David-Neel al in 1924 te voet de hoofdstad Lhasa te bereiken. Haar reis verslag is ondanks of juist dank zij? de afstand in jaren bijzonder indringend. Omdat avonturen en ervaringen zo geraffineerd met elkaar ver weven zijn laat het zich als een roman lezen. In het gezelschap van haar „aangenomen zoon" Lama Yongden en vermomd als be- delpelgrim weet de Fran^aise grens- en controleposten te omzeilen en in die jaren strikt „verboden gebieden" te door kruisen. Eerdere pogingen Ti bet binnen te komen waren gestrand, maar dat sterkte Alexandra juist in haar door- Het bezoek van de Dalai Lama aan Nederland heeft de be langstelling voor Tibetaanse li teratuur een fikse duw in de rug gegeven. zettingsvermogen. „Want het is mijn principe om geen ne derlaag te aanvaarden", aldus de Frangaise die zich als een leeuwin in Tibet had vastgebe ten. „Wonderlijk Tibet" geeft een persoonlijk en menselijk beeld van het leven in een Tibetaans gezin, doorspekt met achter grondinformatie over het land en de cultuur. Lily Eversdijk Smulders werd na een bezoek aan de Rimpoche (lama-pries ter) van de Bodnath-stupa in Nepal als dochter opgenomen in de familie van dit „patertje goedleven". Voor „Wonderlijk Tibet" putte de auteur in Ne pal en in Nederland uit een f;root deel van de Tibetaanse iteratuur. waardoor een kalei- doscopisch overzicht kon wor den gegeven. Dat mevrouw Smulders even beeldend kan schrijven als tekenen is daarbij mooi meegenomen. Van 32 personen uit het 54 leden tel lende gezin zijn krijttekenin gen opgenomen Bij de „De macht van het niets" is zelfs sprake van een Tibetaanse detective-roman, geproduceerd door de reeds genoemde Frangaise Alexan dra David-Neel en Lama Yongden. Janwillem van de Wetering, zelf Zenboeddhist en schrijver van detectives, herontdekte en vertaalde deze volgens hem „klassieke thril ler Van de Weterings helde re inleiding verhoogt in ruime mate de leesbaarheid van het moordverhaal, waarvan de ontknoping hand in hand gaat met Verlichting. De Dalai Lama ze!f gaf op- Het opvallendste dat Hans Plomp na zijn debuut („De on dertrouw") schreef, was een klein boekje over de wereld van verslaafden in Amster dam. „Amsterdams doden boekje" heette het en het be schreef feilloos de hippies, junks, zwervers, drop-outs, die in de jaren zestig hun magi sche verzamelpunt in Amster dam vonden. Minder opval lend werk volgde en de verha len in deze sfeer bleven toch het sterkste in alles waar Hans Plomp zich mee bezig hield. Een enkel verhaal („Miss Coby de Naairoby") kreeg aandacht, maar er kwam veel werk van opvallend minder belang. Nu keert Plomp terug met een „remake" of „vervolg" op zijn grote succes. Dit nieuwe Doek je, „Open inrichting" heeft dan ook onbeschaamd als on dertitel „Nieuw Amsterdams dodenboekje". In zeven hoofd stukjes beschrijft het de om zwervingen van een zekere Larrie, die lopend door de stad als wijlen Bredero (naar wie op zeker moment uitdrukke lijk verwezen wordt) van alles meegemaakt. Hij komt junks, homo's, travestieten, hoeren, toeristen, gestoorden en thera peuten tegen. Een groot aantal vluchtige ontmoetingen, waar bij de conversatie of het con tact zich binnen zeer nauwe begrenzingen voltrekt: drugs, sex en feitelijk niet veel meer. Het is een claustrofobische we reld. waar geen ontsnapping uit mogelijk lijkt. Amsterdam mag dan wel een „open" in richting genoemd worden in de titel, veel kans om echt uit die waanzin weg te komen, lijkt Hans Plomp voor zijn hel den en mislukkelingen niet te zien. Feitelijk zijn we geen stap verder dan zestien jaar geleden, de tijd van het eerste en echte „Amsterdams doden boekje". De mensen zijn wat ouder geworden, de stad is nog erger verloederd, waarbij het talent van de verteller niet lijkt te zijn gegroeid. De basis van zijn verhaal is zo smal, dat hij een heel hoofdstuk lang - kennelijk een aardigheidje, of iets surrealistisch - de luizen op het hoofd van zijn Larrie de hoofdrol geeft en hen in een rare fabel aan hun eind laat komen. Het is duidelijk dat Plomp een ironische benadering heeft na gestreefd. Jammer is het dat dit teniet wordt gedaan door nogal wat cliché-matigheid: „Het probleem is," zegt de oude therapeut, langzaam in zijn dweilbleke koffie roerend, „dat we in feite allemaal ver slaafd zijn en niet zo weinig ook." Zo'n zin, waar Carmig- gelt zich ongetwijfeld voor zou schamen, heeft geen kracht, omdat een cliché als dit door geen ironie meer is op te hef fen. Dat is te merken in zoveel zinnen van dit boekje,in op vallende tegenstelling tot dat van zestien jaar geleden. JAN VERSTAPPEN Hans Plomp: „Open inrich ting - Nieuw Amsterdams dodenboekje". Uitgeverij In de knipscheer. Prijs 19,50. 99 Een kat is een mysterieus wezen. Ze heeft dan ook vele schrij vers, psychologen, tekenaars en schilders geïntrigeerd. In Egyp te was ze vroeger heilig, in mystieke wetenschappen worden haar paranormale en mentale eigenschappen toegekend. Ze is een volstrekt uniek wezen, eigenwijs, niet te temmen. Geen cir cusdirecteur krijgt een kunstje van haar los. Sigmund Freud, de vader van de psycho-analyse, geloofde dat de mens zich in zijn diepe onderbewuste leven sterk identificeert met zijn meest ge liefde diersoort. Je heb dan ook „honden- en kattenmensen". David Greene heeft een 160 pagina's tellend boek geschreven in de vorm van een dikke paperback, waarin hij alle aspecten van de relatie mens/kat aanroert. Aan de orde komen de taal der poezen, agressie, „gelaatsuitdrukkingen" van de kat en haar ge heimzinnigheid. Na een wetenschappelijk onderzoek van tien jaar slaagt hij erin de lezers wat meer inzicht te geven in het gedrag van de kat, haar instincten en verborgen wijsheid. Een jaar uit het leven van een kattenfamilie werd schitterend in kleur gefotografeerd door Jane Burton en Michael Allaby. Poe zen liefhebbers zullen smullen van de rijke illustraties, die het familieleven van „Snorkel" en „Fergus", ouders en grootouders van de hartveroverende „kittens" in beeld brengen en hun le- TINY FRANCIS David Greene: „Het Mysterie kat". Uitgeverij Mingus. Prijs ƒ24,90. Jan Burton en Michael Allaby: „Negen levens". Uitgeverij Becht. Prijs ƒ39,50. Een Oranjeklant is hij naar zijn zeggen niet, maar wanneer de 48-jarige, in Baarn woon achtige Trouw-journalist Fred J. Lammers aan een kwis over ons koningshuis zou mee doen, zou hij zeker geen slecht figuur slaan. Als kind genoot hij tijdens het défilé meer van de kunsten van een goochelaar dan van de wuivende koninklijke familie. Vandaag de dag kan hij met plezier uren lang vertel len over de meest uiteenlopende gebeurte nissen rond de Oranjes. Hij leest „Ons Ko ningshuis", maar aan het vlaggen op konin ginnedag doet hij niet. In de loop der jaren schreef hii tientallen meer of minder om vangrijke boeken over de koninklijke fami lie. Over Prins Bernhard, die he fuisterde dat hij geen „hofvr schreef hij vijftien jaar geleden „De Prins met de Anjer". Nu, later, verschijnt ter gelegenheid veijaardag van de prins „In ge^ Prins Bernhard"; een exclusief met unieke foto's uit het familie 6J UNIEK BOEK OVER 75-JARIGE PRINS AMERSFOORT Hij ziet het niet als de kroon op zijn werk, maar toen Fred Lammere deze week op paleis Soestdijk in be sloten kring het eerste exemplaar van „In ge sprek met Prins Bern hard" aan de hoofdper soon overhandigde, was dat zeker een hoogtepunt voor de schrijver. Bij de Rijksvoorlichtingsdienst waren vele aanvragen binnengekomen voor in terviews, aangezien de prins op 29 juni van dit iaar zijn 75e verjaardag hoopt te vieren. Al die verzoeken zijn echter, tot teleurstelling en soms zelfs woede van de aan vragers, afgewezen. Niet dat Lammere hofschrijver is. Dat etiket wil hij be slist niet opgeplakt krij gen, maar hij zit al jaren lang dicht bij het vuur. „Ik ben in dit geval gewoon in een gespreid bedje terecht gekomen", aldus de Oranje-s pecialist. „Vorig jadr vertelde ae prins tijdens een informeel gesprek zoveel interessante nieuwe dingen en daar zoek je als journalist toch al- In overleg met de Rijksvoor lichtingsdienst en in dit geval zelfs minister-president Ruud Lubbers werd daarin uitein delijk toegestemd. Daarmee ging onmiddellijk de deur voor andere belangstellenden op slot, want „er komt een boek" was een mooi excuus om de prins voor een leger journalisten te beschermen. „Ik beschouw het als een groot privilege", zegt Lam mers die voor het verschijnen van het boek (vandaag in de winkels) nog niet op de in houd wil ingaan. „Het is opge zet als één groot interview, maar er zijn zo'n tien tot twaalf gerichte gesprekken voor gevoerd. Afhankelijk van de sfeer en de stemming is er gesproken over zijn be zigheden, zoals bijvoorbeeld zijn werk voor het Wereld Natuurfonds. Zo kwamen we vanzelf op actuele zaken te recht, bijvoorbeeld het milieu, maar hij vertelde ook over zijn jeugd. Heel bewust heb ik van tevoren geen vragenlij sten samengesteld, om de ge sprekken zo spontaan moge lijk te laten verlopen. Het boek is geschreven vanuit het nü, een man die bijna 75 is, met daarin verscheidene flash-backs". Doorgronden „Het is een bijzonder project geworden. Ik kreeg de gele genheid om een kijkje te ne men in de huiskamer van Soestdijk. Mij ging het erom door te dringen in de prins, hem te doorgronden. Vooral omdat het van de buitenkant vaak zo moeilijk is te doorzien in hoeverre leden van de ko ninklijke familie een rol spe len of niet". Lammers ziet prins Bernhard als een „vlotte man die er goed uitziet en van veel din gen iets afweet. Aan de ande re kant is hij, en dat geeft hij zelf ook toe, wat naïef. Het moeilijke van zo'n positie is te bepalen wie nu eigenlijk je echte vrienden zijn. Er zijn zoveel mensen die om het ko ningshuis heen drentelen. Daaronder natuurlijk ook die genen die alleen op eigen voordeel uit zijn". Volgens de schrijver komen er nieuwe facetten van de prins naar voren. Hij heeft voor zijn boek niet alleen ge put uit de persoonlijke ge sprekken, maar ook informa tie gebruikt van mensen uit de directe omgeving van de f»rins, van wie een van de be- angrijkste zijn privé-secreta- resse C. Gilles is. Bovendien zijn in het 128 bladzijden tel lende werk bijzondere foto's te zien. Ter beschikking ge steld door hofdames („mensen van de hofhouding bewaren veel"), maar eveneens uit de honderden privé-fotoalbums. Daarvan zijn er ongeveer honderd voor het boek ge bruikt. Daarnaast zijn nieuwe opnamen gemaakt. Voorwaarde voor dit project was wel dat de tekst van tevo ren moest worden doorgele zen door prins, Rijksvoorlich tingsdienst en minister-presi dent. „Er zijn veranderingen in aangebracht. Onder ande ren door Lubbers. Maar ik heb daarmee geen moeite ge had. De overleving van een journalist bestaat nu eenmaal hierin dat je zaken zorgvuldig moet afwegen, zonder jezelf te verloochenen. Ik heb in het verleden kritisch over de Lockheed-affaire geschreven. Dat is me niet in dank afge nomen. Maar ik ben een ob- Uit het familie-album: Bernhard als kleuter aan de hand van zijn vader. jectief schrijver en ben niet ingehuurd om mooi over der gelijke zaken te schrijven. Maar er zijn mensen die me vanwege die publikaties een tijdlang niet wilden ontvan gen". Behalve „vaste medewerker koningshuis" is Lammers ook de schrijver van de portretten van mensen, die elke maan dag in Trouw verschijnen. Daarnaast schrijft hij over ge schiedenis, archeologie en monumentenzorg. De boeken over het koningshuis, waar onder vanaf 1961 de Regina- -jaarboeken, doet hij er als liefhebberij bij. Historie „Er gaan weken voorbij dat ik er niet over schrijf. Ik ben er eigenlijk ingekomen door mijn interesse voor geschiede nis en de rol die koningin Wilhelmina in de oorlog heeft gespeeld. Mensen van het ko ningshuis verkeren in een po sitie waardoor ze een rol in de historie spelen". Zijn eerste verhaal over een Oranje betrof de belijdenis van prinses Margriet in Soest. „Er mochten maar twee jour nalisten bij, waarvan ik er één was. Het was op Pinkste ren; een ongelukkig tijdstip dus. Bij de krant waren ze al lang blij dat ze iemand zo gek kregen er naar toe te gaan". Een volgende gelegenheid was de boottocht door Am sterdam ter gelegenheid van het zilveren huwelijk van Ju liana en Bernhard in 1962. „Een van de laatste keren dat de koningssloep is gebruikt", herinnert Lammers zich. „De Magere Brug was echter door een fout in de organisatie niet opgehaald. Om onder de brug door te komen moest de ko ninklijke standaard worden bevi n bc opt I gestreken. De befct tn rinemensen wordfc om de neus als i Ki( wordt verteld". aari Hij verhaalt vanKle den rond het hget prinses Irene ei ren over „de nacht e 0 dijk". Praat overan f zoals de ontmoet (je man wiens groot ent( taris was van de|e(je van Willem III, piven der. „Die bleek n allerlei originele ebb reisverslagen t ron Prachtig natuurlij, boek over print ben ik eigenlijk js kigst, omdat er tant weinig over hem jey Meer dan: „O ja, er(j prins", wisten de aai over hem te vea,^ zou hij onnozel !n Uit zijn reisven he echter dat hij go! u gebruikte en zalpze doorzag". js ie Brieven L', Via vrijmetselaaitd, een koffertje rfldot schreven brievejart prins in handen, je dat Wilhelmina ihc een bedrag van £aa den brieven vaniati< aan Alexander hé T van de zoon van lm van de prins. Dédraj het koninklijk di brieven verbraihei haar vader slechuk! Ook daarover heten i ven. Daar zijn ze lukkig mee, maar?™ zo zijn dan meld Kle geen Oranje-bovejrer Met plezier stuut d> twee boeken oveimt terleven (Achter r muren. Een Monfini naar Soestdijk. „Azic koninklijke famili n< daar zou ik crasl den", zegt hij. „Af kende boeit me e5m< Toch is hij reeds Ön bereidingen bezijde zoveelste boek qd In dit geval ter bit van het gouden Juliana en BernC iaar. „Het wort oeeld van wat t zoal is gebeurd, welijk als rode verschijnen daarf met het schrijven! ningshuis weer et- stoppen". ANTHON VAN! dracht voor het schrijven van „Training van de Geest", een handleiding voor voorberei dende oefeningen en medita ties volgens de leer van het Mahayana-boeddhisme van de hand van Lama Sherab. Het Mahayana-boeddhisme is de noordelijke, meer esoterische en mystieke stroming in het boeddhisme. In „Training van de geest" geeft Sherab een duidelijke inleiding in de filo sofie van het Tibetaanse boeddhisme en een praktische handleiding voor innerlijke training: Het boek besluit met een levensbeschrijving van de schrijver, die evenals de Dalai Lama na de Chinese inval naar India is gevlucht. PAUL KOOPMAN Alexandra David-Neel: „Een vrouw trekt door Tibet". Uitgeverij Sirius en Sideri* us. Prijs ƒ24,50. Lily Eversdijk Smulders „Wonderlijk Tibet". Uitgeve rij Ankh-Hermes. Prijs ƒ45,- Alexandra David-Neel en Lama Yongden: „De macht van het niets". Uitgeverij Si rius en Siderius. Prijs f 17,50. Lama Sherab:„Training van de geest". Uitgeverij Ankh- Hermes. Prijs 29,50. Tijger „Het leven van Conrad Bus ken Huet verliep in hoge mate chaotisch, vaak van con flict naar conflict". Met deze stelling opent Olf Praamstra zijn „Inleiding" bij het boek „Tijgergenoegens", een bloemlezing uit het werk van Conrad Busken Huet, de roemruchte literaire commen tator uit de vorige eeuw. Ge vreesd als kritikus, omstreden vanwege zijn vrijmoedige op stelling, die meer dan eens aanleiding gaf tot een flinke rel. Ongetwijfeld een kandi daat voor de P. C. Hooftprijs, wanneer die toen had bestaan, maar dan ook zo een aan wie de prijs uiteindelijk niet zou worden uitgereikt. Daarvoor heeft hij al te zere plekken, builen, bulten en wonden ver oorzaakt bij het ge: bekleders daarvan. Het leuke van deze bloemle zing, in de Synthese-reeks, is dat Praamstra een soort beeld geeft van het „chaotisch" le ven van Huet: „Predikant in Haarlem", „Naar Indië", „Journalist in Batavia", „Naar Europa" en „Letterkundige in Parijs", zo luiden de titels van de achtereenvolgende hoofd stukken. Daarin fragmenten uit allerlei teksten van Bus ken Huet, niet bij voorkeur de meest bekende en voor de hand liggende, afgewisseld door toelichtingen, biografi sche gegevens en ander com mentaar. Een uitvoerige verantwoor ding en een korte biografie sluiten dit uitstekende Syn these-deeltje af. Warren Hans Warren is de laatste ja ren, na een lang, rustig en in kleine kring bekend literair leven, met zijn reeks „Geheim Dagboek" bijzonder in de be langstelling komen te staan. Dat heeft natuurlijk wel ge volgen. Eén daarvan is de uit gave van een boekje, in 1967 voor het eerst verschenen, nu herdrukt. Indertijd kreeg het eigenlijk nauwelijks aandacht. Een merkwaardige fictie, waarin de klassieke figuur Demetrios, de Franse schrij ver Alain-Fournier en de Hollandse jongeman Kaspar in een bijna klassiek-strenge compositie tegenover elkaar geplaatst worden. Met een term uit die dagen werd het in een recensie in de jaren zestig getypeerd als „een duizeligmakende lichtshow van projektie en reflektie". Interessant is het boek voor de lezers van „Geheim Dag boek" een boeiende reeks van autobiografische notities, die nog lang niet volledig in druk verschenen is omdat in „Demetrios" toch veel the ma's van Warren aan de orde komen. Over Hans Warren valt, on der de titel „Van de schaduw in het licht" veel te lezen in een speciaal aan hem gewijde aflevering van het tijdschrift „Het oog in 't zeil". Over per soon en werk van deze auteur staat daar veel boeiends bij el kaar. Boomsma De literaire belangstelling voor de Indische jaren na 1940 tot aan de onafhankelijk heid van Indonesië is, nadat Jeroen Brouwers er een paar jaar geleden over is gaan schrijven, voort blijven be staan. Onlangs nog een roman van Cornets de Groot, „Tropi sche jaren", vrijwel onmiddel lijk gevolgd door „De idioot van de geschiedenis" door Graa Boomsma. Hoofdpersoon van het verhaal in dit boek is een Nederlandse soldaat, die met een lichting Hollandse jongens per boot naar de kolonie in opstand ge transporteerd wordt. Hij be ziet het gebeuren in het tro pisch land daarom als buiten staander. Het verhaal is het verslag van het zoeken naar waarheid, waarmee gebieden van historie, politiek en psy chologie aan de orde komen. Haiku Vanaf 1973 verschijnen regel matig Nederlandse vertalin gen van klassieke Japanse ge dichten, waaronder de „hai ku" een belangrijke plaats in neemt. Bijna veertien eeuwen geleden werden er al haiku's geschreven, en in het moder ne Japan is dit genre bijzon der populair. Het gaat om een kort, bondig gedicht, van slechts zeventien lettergrepen, waaraan een zintuigelijke waarneming of ervaring ten grondslag ligt. Dertien jaar geleden begon de kenner van de Japanse poë zie, mevrouw J. van Tooren, met een reeks boeken, waarin vertalingen van deze haiku's. Meulenhoff heeft uit dit zeer uitgebreide materiaal een mooie keue laten maken, die is uitgebracht onder de titel „Japans gedicht". Niet alleen „In de lentezon zit een arme bede en kijkt gelukkigm - een tekst van z<H derd jaar gelede» dichter Taigi, oofiR wen geleden gescg* „Een vuurvlieg üT kijk! had ik haasii maar ik was allee riekfc bof ken h In deze rubriek* en genoemde 1 Conrad Busken j1 gergenoegens" these. De ArlPi Prijs 24,50. „Japai haiku. jcu, ook de poëzie-vormen senryu en tanka konjen in dit boek aan bod. Meer dan 500 vertalingen van Japanse ge dichten uit vele eeuwen. De uiterste eenvoud van de teksten is steeds heel verras send. Een paar voorbeelden: Hans Warren: „Da( Uitgave Bert Bar ƒ29.90. „Hans W^' de schaduw in L] April-nummer jj oog in 't zeil" - iTi nr. 4. (Nijgh Aj. mar). Prijs 7,9Cp Graa Boomsma^ van de geschiede^ ve In de Knipsf, 25.-. „Japans gedichtje te haiku, senryiie Uitgave Meuleii ƒ19.50. L

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18