PRAKTICA
PRODUKT VAN 50 JAAR
SPIEGELREFLEXTECHNOLOGIE
X
SIGMA
„Een uit de hand gelopen hobby"
SIGMA. NIET VOOR NIETS AAN DE TOR
GSA
OfIMOfölOv
PRAKTICA Betaalbare Perfektie
KOFFERS
HANIMEX 35 MM
COMPACTCAMERA'S
SUNPAK AUTO 622 PRO
Praktica is de meest verkochte spiegelreflexcamera in Nederland. Bijna 1
miljoen gebruikers - van jeugdige beginners tot gevorderde hobbyisten -
kozen duidelijk voor Waar Voor Hun Geld. Want met Praktica hebben ze
net zoveel mogelijkheden, net zoveel techniek als met vergelijkbare veel
duurdere camera's. Het topmodel van Praktica de BC1 en de B100 (beide
volautomaten), alsook Nederlands meest verkochte spiegel
reflexcamera de MTL5B zijn verrassend laag geprijsd. Vraag
om een demonstratie bij uw fotohandelaar. Praktica is
betaalbare perfektie.
Praktica: spiegel van 50 jaar reflex
technologie.
Praktica stamt uit Dresden, de bakermat
van de spiegelreflextechnologie. Nieuwe
ontwikkelingen op spiegelreflexgebied
werden steeds in de Praktica camera's
toegepast, maar altijd in nauw kontakt
met fotografen en hun steeds zwaardere
eisen. Synchronisatie van de flitser,
prisma, automatisch diafragma, ingebouwde prismazoeker,
fressnellens, ingebouwde belichtingsmeter zijn maar enkele van de belang
rijke mijlpalen op weg naar de huidige perfektie. Het was Praktica, die in
de 70-er jaren een groter assortiment spiegelreflexcamera's binnen ieders
bereik bracht Nu, na 50 jaar spiegelreflexgeschiedenis, staat Praktica nog
steeds volop in de belangstelling.
Praktica MTL5 B
Spiegelreflexcamera met verwisselbaar
objectief. Door-de-lens lichtmeting»
Standaard objectief: Pentacon 1.8/50
mm MC. Sluitertijden van 1 t/m 1/1000
sec. B. Zoeker met driedelige, diago
naal geplaatste instelwig;
microprismaring en mat-
Flitsschoentje
met mid
dencon
tact.»
Inge
bouwde
zelfont
spanner.
Praktica BC1
Volautomatische spie
gelreflexcamera, ook om-
op handbediening.
Standaardobjectief: Prakticar 1.8/50
mm MC met bajonetvatting. Electro-
nisch gestuurde belichtingstijden van 40
-1/1000 sec. Belichtings geheugen;
mogelijkheid tot belichtingscorrectie.
Met speciale ("dedicated") flitser kan
ook volautomatisch geflitst worden.
Zoeker geeft informatie over sluiter
tijden (d.m.v. LED's), diafragma, over-
en onderbelichting en de
paraatheid van de flitser.
Aansluiting voor winder.
Vergrendeling op de
ontspanknop.
Sigma 75-210 F3.5-4.5
zoom
Lichtsterk zoomobjectief.
Snelle en gemakkelijke
"one-touch" bediening.
Ongeëvenaarde macro
opnamen.
Filtermaat slechts 52
Sigma 28mm F2.8
Instelling tot 22 cm.
Ideaal voor o.a. interieur
opnamen, sport- en candid-
fotografie.
Uitstekende scherpte over
het gehele beeldveld.
Inclusief speciale zonnekap.
Sigma 35-70F2.8-4 Zoom
Grote veelzijdigheid door
bereik van groothoek naar
tele.
Instelbaar tot 50 cm van
het onderwerp.
Ideaal als "standaard"
objectief.
"One-touch" bediening.
Bijzonder handzaam
(gewicht: 398 gram, lengte
77 mm).
Sigma Corporation is één van de weinige échte objectieven-fabri
kanten. Specialisten dus, die zich bezighouden met de vervaar
diging van kwaliteits objectieven. Daarom geeft Sigma met een
gerust hart 3 jaar schriftelijke garantie. Sigma objectieven zijn
leverbaar met vaste vatting voor alle bekende cameramerken.
Het totale programma strekt zich uit van 8 mm fisheye tot
1200 mm tele. Drie van de "bestsellers" zijn hier afgebeeld.
In een aluminium koffer van
GSA kunt u uw fotoappara
tuur veilig, zonder kans op
beschadigingen vervoeren.
De koffers munten uit in kwali
teit en afwerking, zijn vervaar
digd uit hoogwaardig
materiaal, vóórzien van
verstevigde hoeken en
het interieur kan
f geheel op maat
aan uw uitrusting
i worden aange
past. Er zijn
diverse soorten
met verschillende
afmetingen; één
type is zelfs in 10
verschillende
kleuren leverbaar.
Vraag ernaar bij
uw fotohandelaar.
Voor scherp en probleemloos fotograferen
HANIMEX
De compactcamera's van
Hanimex hebben allemaal
een aantal belangrijke
eigenschappen gemeen:
een uitgekiend ontwerp,
optimaal bedieningsgemak,
altijd scherpe opnamen
en - niet in de laatste plaats
- een bijzonder aantrekke
lijke prijsstelling. Afgebeeld
de 35 ES met inge
bouwde flitser en eenvou
dige instelling en de
35 AFX, een volauto
matische camera met
,a. autofocus, programma
sluiter, DX code en auto
matisch filmtransport.
Revolutie in flitsfotografie!
's werelds eerste flitssysteem met 7 verwisselbare flitskoppen.
f0*! BBS richtgetal 50 (met
q standaard flitskop)
•powerratio tot 1/128
van totale lichtop
brengst
5 verschillende
stroombronnen
dedicated mogelijk
heid d.m.v. speciale
flitskabel
ci innniz U|tgebreid assorti-
OUI IrHn® ment toebehoren
.Meer informatie over Praktica, Sigma, GSA, Hanimex en Sunpak is verkrijg
baar bij uw fotohandelaar of bij Orwo Foto b.v., Franciscusweg 341,1216 SL
Hilversum.
Titelrollen
bij
videofilms
ontwerpen
met
huiscomputer
De videorecorder is zo
onderhand een normaal
verschijnsel in de huis
kamer. Een videocame
ra om eigen program
ma's op te nemen lijkt
een logische vervolg in
de reeks elektronische
speeltjes. Zeker als be
dacht wordt, dat de ver
koop van smalfilmca
mera's vrijwel stil ligt,
lijkt de conclusie ge
rechtvaardigd dat Ne
derland op het punt
staat en masse over te
stappen op het videofil
men.
Het videofilmen opent mo
gelijkheden, die met smal-
filmen niet haalbaar waren.
Onder meer het ter plaatse
■controleren- en desgewenst
overmaken van de opna
men. Een wat minder in de
gaten lopende mogelijkheid
is de integratie van de mi
crocomputer bij het video-
jfilmen. Juist nu ook de
huiscomputer in steeds
meer huishoudens een rol
begint te spelen, lijkt het
aanwenden van dit appa
raat bij het videofilmen
niet alleen logisch, maar
ook zeer zinvol. Uit de
smalfilm-periode weet ie
dereen zich nog wel te her
inneren dat een aardig va
kantiefilmpje of de eerste
stappen van de baby zoveel
leuker overkomen als de
film is voorzien van een
begintitel. Er werden heel
wat letters uit de vrije hand
geschilderd. Maar ook met
wrijfletters, magnetische
letters en plakletters wer
den allerlei trucs bedacht
om de eigengemaakte film
die professionele look te ge
ven. De smalfilm is nu na
genoeg verdwenen en daar
mee lijkt de creativiteit op
een laag pitje te zijn gezet.
Onnodig, want juist de
huiscomputer opent wegen,
die voor de eenvoudige,
nee zelfs de duurste smal-
filmcamera voor altijd ver
borgen zouden blijven. Het
idee is simpel genoeg: be
kend is dat de huiscompu
ter op elke televisie kan
worden aangesloten voor
een kleurrijk beeld. Wan
neer nu de computer niet
rechtstreeks op de tv maar
op een videorecorder wordt
aangesloten, die vervolgens
de beelden verder doorgeeft
aan de tv, dan kunnen de
beelden van de computer
worden opgenomen op vi
deoband. Men haalt een
voudigweg de antenne-aan
sluiting uit de videorecor
der en daarvoor in de
plaats wordt de computer
op de recorder aangesloten.
De rest blijft zitten zoals
het zit. Alleen moet de vi
deorecorder natuurlijk wor
den afgestemd op het ka
naal, waarop de computer
„uitzendt". Meestal is dit
om en nabij kanaal 36
UHF. Vanaf dit punt is het
alleen nog een kwestie van
het programma in de com
puter inladen en vervol
gens, als het gewenste beeld
op de televisie verschijnt,
de videorecorder op opne
men zetten.
Voor vrijwel alle merken
computers is software in de
handel waarmee fraaie te
keningen op het scherm
kunnen worden gemaakt.
Maar ook teksten zijn na
tuurlijk mogelijk, of een
combinatie daarvan. Daar
naast zijn er talrijke spelle
tjes, die met een aantal
beelden beginnen die een
soort gebruiksaanwijzing
zijn. Meestal gaat het om
basic-programma's, waar
van de tekstinhoud van de
boodschap die op het
scherm komt, vrij eenvou
dig kan worden aangepast
aan het doel. Uiteraard kan
men ook zelf een compu
terprogramma speciaal
voor dit doel schrijven.
Wie daarnaast documentai
re-videofilms opneemt,
kan, als hij daarvoor de
software in huis heeft, zijn
opnamen verluchtigen met
kleurrijke grafieken en dia
grammen, waardoor een
dergelijke videofilm sterk
aan overtuigingskracht zal
winnen. Of wat te denken
van het elektronische equi
valent van de telex: de let
ters, die zeer flitsend op het
scherm verschijnen om een
spannende episode in de
rolprent te beklemtonen.
De mogelijkheden zijn vrij
wel onbeperkt, de enige li
miet lijkt de creativiteit
van de videomaker
LUUP VAN DER HAM
DONDERDAG 29 MEI 1986
ftzidóeGoirumt
LEIDEN - Wat zo'n
drie jaar geleden met
anderhalve speakerbox,
een paar microfoons en
een klein mengpaneel-
tje als hobby begon, is
inmiddels uitgegroeid
tot een professioneel
PA-verhuurbedrijf dat
de beschikking heeft
over een geluidsinstalla
tie met een vermogen
van 5000 Watt en een
lichtset van 24.000
Watt. Dick Möller is de
eigenaar en geluidstech
nicus van het Leider-
dorpse bedrijf DDH
Prof. Geluid. Hij wordt
al vanaf de oprichting
bijgestaan door Ted
Berk, die het geluid op
het podium regelt en
Adrie Walen doet sinds
kort het licht.
Voor pop- en ook wel jazz-
groepen is „PA" de aandui
ding voor een geluidsinstal
latie, die de muziek in een
zaal versterkt. Het PA-ver-
huurbedrijf uit Leiderdorp
zorgt dus voor de geluids
versterking tijdens de op
tredens van bands. Met een
mengtafel in de zaal wordt
het geluid van de groep in
juiste proporties gemixed.
Op het podium is ook een
mengpaneel dat het geluid
via monitorboxen regejt
opdat de optredende muzi
kanten ook hun eigen ge
luid kunnen horen. Door
middel van allerlei randap
paratuur zoals galm en
echo kan de muziek verder
nog beïnvloed worden.
„Dat PA-installaties over
zoveel vermogen beschik
ken betekent niet dat ook
het geluid verschrikkelijk
hard is", zegt Dick Möller.
„Om bijvoorbeeld een ar
tiest, die na afloop zijn pu
bliek bedankt, boven het
applaudiserende publiek uit
te kunnen laten komen, is
zeker 10.000 Watt nodig.
Dat lijkt heel wat, maar
100 Watt is maar twee keer
zo hard als 10 Watt en
1000 Watt is dus maar
twee keer zo luid als 100
Watt. Met meer vermogen
kan het geluid dynamischer
worden. Kleine zalen heb
ben uiteraard een kleine
PA nodig, maar de PA bij
het optreden van Bruce
Springsteen in de Kuip be
schikte over 100 Carvers
van 1200 Watt per stuk.
Dus bij elkaar meer dan
100.000 Watt. Mijn PA
heeft maar twee Carvers
DICK MÖLLER VAN DDH PROF. GELUID:
voor het laag/mid-gebied".
„Het bedrijf is eigenlijk een
uit de hand gelopen hob
by", zegt Dick Möller. „Ik
speelde basgitaar in diverse
bands, maar al snel be
moeide ik mij meer met
het geluid dan dat ik speel
de. Als hi-fi-freak was ik
thuis altijd al bezig geweest
met het zoeken naar een
steeds beter geluid en dat
deed ik ook in die band. Ik
stopte dus maar met bassen
en ging het geluid regelen
voor de wat meer bekende
Leidse amateurbands. Dan
koop je er steeds meer ap
paratuur bij en dat is toen
een beetje uit de hand gelo
pen", aldus Dick Möller.
VERWEND
Veel bands ontkomen er
niet meer aan om zonder
goede licht- en geluidsin
stallatie op te treden. Het is
voor de muzikanten zelf
echter een onmogelijke
zaak geworden om hier
voor investeringen te doen
en daarom wordt tegen
woordig alles gehuurd.
Dick: „Het publiek is zo
verwend door de hi-fi-ap-
paratuur, de tv en de disco
dat het niet meer geaccep
teerd wordt als een band
zonder behoorlijke installa
tie optreedt. Om een plaats
op de PA-markt te kunnen
veroveren moet je dus als
verhuurbedrijf zorgen dat
er kwaliteit en service gebo
den wordt. Daarom is het
zaak dat je steeds weer in
vesteert en van alle ontwik
kelingen op de hoogte
blijft. Praten met collega's
en veel lezen is daarom be
langrijk. Maar je moet ook
fealing voor de zaak heb
ben. Een goede geluidstech
nicus word je niet door
veel te lezen, maar dooi
heel vaak het geluid te re
gelen en veel af te kijken
bij andere goede mixers".
Hoewel het ideale geluid
natuurlijk nooit te bereiken
is, blijft Dick Möller daar
toch naar streven. „Ik wil
een perfecte goed overzich
telijke installatie, die even
tueel makkelijk te vergro
ten of te verkleinen is, zon
der dat de kwaliteit daarbij
geweld wordt aangedaan. Ik
heb dus voorlopig geen am
bities om bijvoorbeeld
meerdere PA-sets op de
wèg te hebben. Mijn grote
voorbeeld in de PA-wereld
is dus niet een Ampco of
Focus, die vooral in kwan
titeit denken, maar een
SMP uit Rotterdam, waar
van de eigenaar ook een
perfectionist is", aldus
Dick.
VOORKEUR
Een echte voorkeur voor
een bepaalde muzieksoort
heeft de eigenaar van het
Leiderdorpse bedrijf niet.
Dick: „Als een band een
beetje kan spelen, vind ik
in principe alles leuk, voor
al ook door het verschil in
publiek. Zo kun je op vrij
dagavond tussen de zoge
naamde „randgroepjonge
ren" staan en zaterdags het
geluid regelen bij een gala
avond van een studenten
vereniging. Wel kan het
soms moeilijk zijn om je
als geluidsfreak te vereen
zelvigen met bands die er
juist op uit zijn om een zo
smerig mogelijk geluid te
produceren, zoals sommige
garagerock- of speed-metal-
groepen. Het liefst doe ik
het geluid voor een grote
band met blazers, percussie
en zangeressen enzo. Een
lekker vol podium, daar
houd ik van. Dan heb je
tenminste iets te doen bij
het mixen. En als de akoe
stiek van de zaal dan ook
nog goed is en het publiek
gaat uit zijn bol, dan kan
voor mij de avond niet
meer stuk".
SYLVIA VAN LEEUWEN
Ted Berk, Adrie Walen en Dick Möller (vlnr) bij mengpaneel en effectenrack.