Exclusiviteit kenmerkt Haags Zomerfestival Auberge De Kieviet opgeknapt met selectie uit werk Eppo Doeve 1 bioscopen GEEN PERSONA Gisela May imponerend expressie LESKO speelt vrouweneompositie KUNST £eidóc(3otvtant DONDERDAG 29 MEI 1986PAGIN» Recordprijzen voor jeugdwerk van Mondriaan AMSTERDAM Tijdens een veiling van kunstwerken uit de 19e en 20e eeuw zijn gisteren in Amsterdam bij het veilinghuis Christie's re- cordprijzen betaald voor twee jeugdwerken van de schilder Mondriaan. Een doek met I chrysanten in een groene pot (olieverf) werd geveild voor 63.800 gulden, een boerderij met hooiberg (olie op doek) bracht 46.400 gulden op. Der gelijke bedragen zijn nooit eerder in Nederland voor jeugdwerken van Mondriaan betaald. Bart Scheepens directeur van Waagtheater Delft DELFT Bart Scheepens (42) is met ingang van 1 september benoemd tot directeur van het Waagtheater in Delft. Schee pens was vanaf 1964 lange tijd als acteur en decorontwerper verbonden aan Nederlandse gezelschappen. In 1978 werd hij artistiek coördinator bij de Nieuwe Komedie in Theater aan de Haven in Den Haag. Momenteel vervult hij enkele functies binnen het Haags amateurtoneel. Scheepens volgt Joost Nuissl op, die begin 1980 werd aangesteld en in no vember 1984 op eigen verzoek is teruggetreden. Rolling Stones op de bres voor Amerikaanse boeren AUSTIN De Spaanse zanger Julio Iglesias en twee leden van de rockgroep Rolling Stones heb ben hun medewerking toegezegd aan het benefiet concert „Farm Aid II" dat op 4 juli in de Ameri kaanse staat Texas wordt gehouden. Dit heeft de Amerikaanse „country"-zanger Willie Nelson gis teren bekendgemaakt. Nelson is de voornaamste organisator van Farm Aid, een manifestatie om geld in te zamelen voor Amerikaanse boeren die failliet zijn gegaan. Het eerste Farm Aid-concert leverde vorig jaar september 22 miljoen gulden op. De organisatoren hopen dat Farm Aid-II, waaraan 60 popmusici zullen deelnemen, minimaal 75.000 toeschouwers zal trekken. Tot nog toe zijn er 5000 kaartjes a 20 dollar verkocht. Nelson hoopt dat naast Ron Wood en Keith Richards ook de zanger van de Rolling Stones, Mick Jagger, zijn opwach ting zal maken op het Farm Aid-concert. Musici Balletorkest houden prikacties DEN HAAG De musici van het Neder lands Ballet Orkest (NBO) gaan met in gang van woensdagavond prikacties hou den, om te protesteren tegen de overtre ding van de CAO-bepalingen door de di rectie van het orkest. Deze zou veertien balletrepetities meer dan in de CAO staat opgenomen op het programma hebben staan. Volgens de Kunstenbond FNV heeft de directie twee jaar geweigerd aan dacht aan de kwestie te schenken en is ac tievoeren de enige mogelijkheid daar ver andering te brengen. De eerste prikactie is woensdag in het Circustheater. De repeti tie zal op een moment dat het niet goed uitkomt vijf minuten worden onderbro ken. Bij volgende repetities wordt de ac- tietijd vermoedelijk uitgebreid. „Gouden Handen" voor Amnesty 'S-HEERENBERG Het ere- ativiteitscentrum „Gouden Handen" in 's-Heerenberg heeft Amnesty International gisteren de jaarlijkse „Gouden Handen"-onderscheiding toe gekend. De prijs werd in 's- Heerenberg overhandigd aan het bestuur van Amnesty Ne derland „als een eerbetoon aan de duizenden vrijwilligers, die op indrukwekkende wijze met grote overtuiging en inzet we reldwijd ijveren voor vrijheid en gerechtigheid". Amnesty International kreeg de „Gou den Handen"-onderscheiding ter gelegenheid van het 25-ja- rige bestaan van de organisa- WASSENAAR Hoe veelzijdig tovenaarsleer ling Joseph Ferdinand „Eppo" Doeve was, schil der, tekenaar en muzi kant, toont deze zomer maanden Auberge de Kie viet in Wassenaar, met ruim vijftig werkstukken van de man die in 1981 overleed en een opvallend groot aantal werkstukken én vrienden achterliet. Echte vrienden. Want Doeve was niet alleen een groot mens die te leven wist, zijn vrijgevigheid was zeker in Amsterdam spreekwoordelijk en ook zonder die eigenschap werd Doeve de beminne lijkheid zelve genoemd. Ook „duivelskunstenaar", al kleeft er bezwaar aan deze benaming. „Er is niets duivels aan mijn werk", vond Doeve zelf. Wat er dan wel aan de hand is, toont de expositie, door Kie viet-eigenaar Goudsmit in bruikleen gekregen van een bevriende drukker. Overigens, ook Goudsmit zelf, 67 jaar, kon zich vriend van Eppo noemen. „We waren buren", aldus Goudsmit. „Heel goede bu ren". Eppo Doeve - voor die voor naam is een baboe tijdens zijn Indische jeugd verantwoorde lijk - werd tekenaar en schil der bij toeval. Hij onderbrak zijn studie aan de Landbouw hogeschool in Wageningen „tijdelijk" vóór een tekenop dracht. Het was voorgoed, want de opdrachten hebben Doeve tot zijn dood achter volgd. Goudsmit: „Hij kon geen 'nee' zeggen". Snel en precies De 25 tekeningen, 25 gouaches en drie schilderijen die in het wat plechtige Auberge De Kieviet een plaats hebben ge kregen in de hal, lounge en restaurant, tonen hoe snel Doeve kon werken, hoe pre cies en gevoelig. Prins Bern- hard staat er keurig en jong op, evenals de beeldhouwer Pieter de Monchy en de acteur Louis van Gasteren. In ge mengde techniek heeft in de hal een plaats gekregen het portret van een oude vrouw, die niet bij name wordt ge noemd. Vermoedelijk een werkstuk waaraan Doeve met het grootst mogelijke plezier heeft gewerkt, wellicht het beste dat in deze Auberge is opgehangen. Met deze 'Oude vrouw' toont Doeve heel sterk hoe hij zich in zijn onderwerp kon verplaatsen; het werk zal ongetwijfeld goed hebben ge leken, maar belangrijker is, dat Doeve meer de kenmer ken schilderde van een ouder wordende vrouw, dan een por tret alleen. Wisselend Het werk van Doeve is voorts van sterk wisselende kwaliteit, van monumentaal (gouache van Karei de Grote te paard), tot lichtvoetig ironisch. Dat Doeve nooit een tekenoplei ding heeft gehad, blijkt ner gens duidelijk, al kan men in spaarzame gevallen bezwaar hebben tegen de anatomie van sommige figuren. Bovendien Zijn de meeste werkstukken aan de statische kant; een val lende figuur hangt in de lucht, Doeve hjkt beweging te be vriezen. Daarmee houdt elke aanmer king op zijn werk op; boven dien zou Doeve zelf de eerste zijn, om toe te geven dat hij toch net niet is geworden wat hij graag had gewild. Als hij niet zo was achtervolgd door opdrachten, als hij niet zo graag had geleefd, had hij zich teruggetrokken om onbekom merd te schilderen, uiting te geven aan dat waarvan hij nogal lui kon dromen en waar bijna niemand van wist. Geheugen Eppo Doeve heeft voor de bui tenwereld voornamelijk ge leefd als de stuntende journa list met feilloos geheugen voor details. Hij werkte vele jaren De opening van de Doeve-expositie in Auberge De Kieviet, met mevrouw F.A. Goudsmit links en staatssecretaris P. van Zeil, die samen eén ingelijste poster van 'Caesar' tonen. Voorts op deze foto, naast de staatssecretaris mevrouw Doeve, de heer Tamminga namens de uitlenende drukkerij Jeka, de heer Goudsmit en uiterst rechts burgemeester Schoute van Wassenaar. voor Elsevier, waarvoor hij ook tal van politieke prenten maakte, die in de Wassenaarse Auberge overigens nauwelijks aan bod komen. Wel zijn zijn tal van 'doedels' te zien, snelle prenten die Doeve maakte als hij een opdracht af had en hij nog even voor zichzelf bezig wilde zijn. Dan dringt ook zijn speels gevoel voor ironie door, zijn kijk op de al te volwassen mens. Want men realiseerde zich in zijn tijd mogelijk on voldoende, dat Doeve welis waar een uitmuntend tekenaar was die zijn rol in de elite maatschappij dapper mee speelde, maar vooral een spie dend kunstenaar was, die door alle deftigheid heen kon kij ken. En dat ook deed, maar zich wat dat betreft in zijn werk inhield. Openingstijden Het werk is te bekijken dage lijks behalve op maandag,' van tien tot twaalf en van drie tot vijf. Men is zelfs niet verplicht een kop koffie te drinken, al is die mogelijkheid er wel. Eige naar-directeur Goudsmit: „De vriendschap met Doeve staat voorop en als de Auberge geen verlies lijdt, ben ik tevreden". Auberge De Kieviet zal ook in ander opzicht onder de nieuwe directie van zich laten spre ken. Goudsmit, ervaren hotel manager: „De Kieviet heeft twee sterren gehad, die verlo ren zijn gegaan. Maar van de dag af waarop ik eigenaar werd, was de keuken weer op niveau. Het restaurant wordt twee keer zo groot, het aantal kamers (waarvan 20 en suite) gaat van zes naar 27 en ook de receptieruimte wordt aanzien lijk vergroot. Of ik die sterren weer terugkrijg, heb ik niet zo in de hand, maar de mogelijk heid is terug. Niet alleen om dat de keuken goed is, maar ook omdat de gastvrijheid voorop staat. Meneer; als ie mand dat wil, krijgt hij zelfs een bord pap". En ter toelich ting, omdat een gemiddeld couvert toch zo'n honderdvijf tig gulden kost: „Je zult maar maagpatiënt zijn en niet mo gen eten wat wij opdienen. Dan zal de ober zonder een spier op z'n gezicht zeggen: ik maak wel een bordje pap voor u. En dat krijgt hij dan". FRITS BROMBERG Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO- CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6, tel. 01720-20800): Out ot Africa (al); 20.15. EUROCINEMA II: Iron Eagle (al); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. EUROCINEMA III: Te achers (al); 18.30, 21.00. za. zo. wo. ook 13.45. dl. geen voorstellin gen. EUROCINEMA IV: Remo (16); 18.30, 21.15. za. zo. wo. ook 13.30. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Pussycat Dalo re (18); za 24.00. EUROCINEMA II: Iron Eagle (16); za. 24.00. EU ROCINEMA III: Hete speeltjes (18); za. 24.00. EUROCINEMA IV: Remo (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: De wonderlijke wereld van Oz (al); za. zo. wo. 14.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Ran (al); 20.00. za. zo. wo. ook 14.00. LIDO en STUDIO (Sleenstraat 39. tel. 124130): Abel (al) 19.00, 21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. The one-way train (12); The lightship (12); Jewel of the nile (al); 14.30, 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 20.00. zo. ook 14.30. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Hot bublegum de boot in (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Cattails (16); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15. 16.30, 19.00, 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Meisjes voor extra wensen (18); vr. za 23.30. >- NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Weird Science (al); vr. 21.15. za. 19.00. zo. 15.00. ma. 21.15. di. 19.00. Rocky IV (12); vr. 19.00. za. 21.15. zo. 20.15. ma. 19.00, di 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Pyramid ot fear (al); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: The Mean Season (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: The Year of the Dragon (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: Trea sures of Innocence (18); Tijden zie City I. KINDERVOORSTELLING^ LIDO THEATER: Mama is boos (al); za. wo. 15.00. CITY THEATER IV: Pyramid of fear (al); za. wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Rocky IV; do. t/m zo. 19.00. za. zo. wo. 15.45. White night (al); 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN Sneeuwwitje en de zeven dwer gen; za. zo. wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Des perately seeking Susan (al); do. t m zo. 20.00. De aanslag (al); ma. t/ m wo. 20.00. 20ETERMEER M PROMENADE 1. 2 en 3:Oul, Afrikca (al); 20.00. Witness ({11 do. wo. 20.00, vr. t/m di. 19) 21.30. za. 24.00. za. zo. wo. 14p Spies like us (al); do. wo. 20.00Bei t/m di. 19.00, 21.30. za. 24.00.klc zo. wo. 14.00. Flying high; L 24.00. Donald Duck's verjaararf tijtje; za. zo. wo. 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, t 463500): The jewel of the Nile l- 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13f 16.00, 21.15. ASTA 2 (Spui Vi tel. 463500): Out of Africa 14.00, 20.15. ASTA 3: Manner boosl (al); 14.00, 18.45, 21.15.,],, 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BYLON 1 (naast Centraal Statuw tel. 471656): Out of Africa I' 1 14.00, 20.15. BABYLON 2: Ajee hours (al); 14.00, 19.00, 21.30.] n 13.30, 15.45, 19.00, 21.30. BYLON 3: 3 mannen en eer (al); 18.45, 21.15. do. vr. rr 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof r tel. 630637): Murphy's law f 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13)^. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAGf The Coca-Cola kid (16); 14^. 18.45, 21.30. zo. 13.15, 18.45, 21.30. CINEAC 3: RunJ fish (12); 18.45, 21.30. do di. ook 14.00. EUROCINEl (Leyweg 910, tel. 667066): Thai wel of the Nile (al); 14.00, 19 21.30. za. wo. 19.00, 21.30. j 16.00, 19.00, 21.30. METRO! LE 1 (Carnegielaan, tel. 4567>T Runaway train (12); 14.00, 18| 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18Dl 21.30. METROPOLE 2: FoIlK love (al); 14.00, 18.45, 21.30.Pe 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. lz> TROPOLE 3: Absolute begiftnui (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13' h 16.00, 18.45, 21.30. METROL LE 4: Abel (al); 14.00, 18.45, 21P zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21, METROPOLE 5: Un amour(n< swann (al); 18.45, 21.30. do.)ij ma. di. ook 14.00. ODEON 1 (je rengracht 13, tel. 462400): Jl, Delta corce (16); 13.45, 18," 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18fr 21.30. ODEON 2: House (jv< 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13,p 16.00, 18.45, 21.30. ODEOh ~j Certain fury (16); 13.45, 18?d 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18|ar 21.30. ODEON 4: Remo fee 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. |nl 13.45. LE PARIS 1 (Kettingsti 12b, tel. 656402): Meisjes e Manhattan III (18); 12.00 tot 22^' zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: On sex gesproken (18); 12.15 kj| 22.45. zo. v.a. 13.45. LE PA 3: Taboe, een verboden lis (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. if11 HAAGS FILMHUIS (DenneV; 56. tel. 459900): Zaal 1: Himatt\ 14.00, 16.15, 19.30, 21.45. |s 16.15, 19.30, 21.45. za. zo. 197 21.45. The village of the damir. za. 23.30. Zaal 2: Wetherby; 14!15 16.15, 19.30, 21.45. wo. 16 C 19.30, 21.45. za. zo. 19.30, 21: fc Zaal 3: Shakespeare filmfestL. Othello; do. vr. 14.00, 19.15, 21 Hamlet; za. 14.00, 19.15, 21.45f" 14.00, 19.15, 22.00. Macbeth; TT 14.00, 19.15, 22.00. di. 14ei 19.15, 21.45. King Lear; wo. 1^d 19.15, 21.45. park (16); za. 00.15. CINEAf* Rumble fish (16); za. 00.15. *|P ROCINEMA: Meisjes die er zi s hebben (18); za. 24.02. Den Haag staat deze weken in het teken van het Haags Zomerfestival. Tot en met zondag 8 juni vinden er bijna dagelijks een groot aantal toneel- en theatervoorstellingen, concerten, lezingen en exposities plaats, die in het kader staan van Shakespeare, actuele Haagse kunst of het Pleintheaterfestival, dat komende zaterdag begint. Vandaag aandacht voor een aantal buitenlandse groepen, die speciaal voor het festival naar Den Haag zijn gehaald. BUITENLANDSE GROEPEN DAARNA WEER NAAR HUIS DEN HAAG De voorstelling die Theater Persona in het kader van het Shakespeare-gejieelte van het Haags Zo merfestival op 8 juni in de Koninklijke Schouwburg zou geven, gaat niet door. De groep, die „Het temmen van de feeks" al enige tijd van het repertoire heeft afgevoerd, zou het speciaal voor het festival nog een keer opvoeren. Het bleek echter onmogelijk alle medewerkers voor die ene keer nog bij elkaar te krijgen. DEN HAAG Aardig aspect van het Haags Zo merfestival is dat de meeste producties nog nooit eerder in ons land te zien zijn geweest. Dat geldt uiteraard met name voor de buiten landse theatergroepen, die speciaal voor het fes tival naar de residentie worden gehaald en meestal nadien weer te rug keren naar hun land van herkomst. Het geldt ook voor de producties die speciaal voor dit fes tival in elkaar zijn gezet, zoals „Durante" van Pe ter Pan Produkties en „Landschap of liefde in de keuken" van Hubert Fermin en Nina Peter- nel. Zo komt in het kader van het Shakespeare-gedeelte van het festival „the One Extra Company" uit Australië op 1 en 2 juni naar het Circusthe ater, met een balletversie van Shakespeare's „De getemde feeks". Het stuk is door cho reograaf Kai Tan Chan, van Chinees/Maleise afkomst, vertaald naar het traditionele Chinese theater. Minstens even opmerkelijk is de aan pak door het Italiaanse Tea- tro del Carreto van de Sha- kespeare-klassieker „Romeo en Julia", waarin de hoofd rollen worden gespeeld door poppen, die door hun natuur lijke bewegingen wel bijzon der veel op mensen lijken. Dé Italiaanse interpretatie, vol vrolijkheid en melodra ma, valt op 4 en 5 juni te zien in het Circustheater. De Mannen van den Dam uit België, die vanavond in de Koninklijke Schouwburg staan, brengen daarmee de laatste voorstelling in ons land van „Het Park", Botho Strauss' moderne interpreta tie van de „Midzomernachts- droom", maar dan nog eens bewerkt door Sam Bogaerts. De Argentijnen Carlos Tra- fic, Hector Malamud en Beni to Gutmacher, in het festival- programma aangekondigd als de „Latijns-Amerikaanse Marx Brothers", brengen op 5 juni in Diligentia hun „Pro vocation of Shakespeare"; veel mime, maar ook muziek en taal in een productie die als een provocatie voor alle Shakespeare-liefhebbers wordt gezien. In hetzelfde Shakespeare-ka- der vallen tijdens het Plein theaterfestival nog meer ex clusieve buitenlandse voor stellingen te zien, maar dan ondergebracht in een tent, sociëteit De Witte of gewoon op Het Plein zelf. Vele vrolij ke interpretaties van klassie kers, gebracht door groepen of artiesten die vooral de na druk leggen op het visuele aspect. Zoals het Westduitse Theater zwischen Tiir und Angel, dat op 3 en 4 juni op het Plein steeds vijf mensen uit het pu- John Mowat en Nola Rae in hun interpretatie van King Lear, morgen en overmorgen te zien in de Lage Rups op het Plein. bliek zal halen om een eigen tijdse versie van „Romeo en Julia" te brengen. Op dezelf de plek komt het Theatre de 1' Unité uit Frankrijk zater dag en zondag met een door twee muizenfamilies gespeel de versie van „Romeo en Ju lia", gespeeld in het mobiele theatertje van de Vrouw met de tentrok. De Belg Jan De- corte komt voor het eerst in ons land met zijn danig ver vrolijkte en ingekorte versie van „Hamlet", door hem om gedoopt tot „In het Kasteel", maar op 6 en 7 juni te zien in de „gewone" sociëteit De Witte. Het buitenlandse aan deel in het Shakespeare-aan- bod wordt voltooid met een mime-optreden van de En gelsen John Mowat en Nola Rae, komende zaterdag en zondag in de Lage Rups op het Plein. „Mime in de grote traditie van Chaplin, Keaton en Marcel Marceau", aldus het festivalboekje. Wie ondanks het gebrek aan enige taalbarrière toch de voorkeur geeft aan een „nor male" Nederlandse Shake- speare-vertolking, kan naast de „Midzomernachtsdroom" van De Appel en de Haagse Comedie nog terecht bij Het Vervolg met „Macbett" in de visie van Ionesco (vanavond, morgen en overmorgen in Theater aan de Haven), bij het Publiekstheater met „Wat u wilt" (2 en 3 juni in de Koninklijke Schouwburg), de Toneel Werkplaats met „Osric", (1 juni in Pepijn) en Studio Peer, die Shakespea re's Tempest bewerkte tot „De weg van waan" (van avond en 4 juni in Pepijn). Wie daarnaast ook nog de tientallen andere buitenland se groepen wil zien die naar het Plein komen, kan het beste uit het programma boekje, verkrijgbaar bij het Festivalkantoor in sociëteit De Witte, een programma boekje halen. KOOS VAN WEES Leidse Schouwburg: Gisela May en Allred Müller zingen en spelen in hel kader van de Leidse Chanson- week teksten van Brecht en Tuchol- sky. Gezien op 28 mei. Wat moet je als jonge recen sent schrijven over een actrice en zangeres als Gisela May? Dat ze ruim zestig jaar oud is en een enorme reputatie heeft opgebouwd als vertolkster van teksten van Bertold Brecht? Dat ze de opvolgster genoemd wordt van Lotte Lenya? Dat ze goed bevriend is geweest met Hans Eisler, die veel van Brechts teksten op muziek heeft gezet? Dat ze ook Kurt Weill, de andere componist van Brechts werk, heeft mee gemaakt? Dat haar stemban den inmiddels klinken alsof behoorlijk wat gruis op zit? Dat is misschien allemaal fei telijk waar, maar die historie, die ik niet meegemaakt kan hebben, maakte ook een we zenlijk emotioneel deel uit van haar optreden van gister avond. Oudere mensen zongen ontroerd flinke stulcken van het programma mee. Zeker het Brechtprogramma, voor de pauze, was daarop afgestemd, maar ook de cabaretachtige liedjes van Tucholsky kenden sommigen. Na afloop haalden- mensen herinneringen op aan de oorlog, en wat mensen als Brecht en Tucholsky voor hen hebben betekend. Vooral als Gisela May het po dium alleen in beslag nam vul de haar persoonlijkheid de lie deren en de zaal. Ze begon met 'Denn wovon lebt der Mensch?' uit de Dreigrosche- noper, met de even historische als stereotiepe Brechtregels „Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral". Daarna volgden liederen uit stukken als 'Happy end', 'Mut ter Courage und ihre Kinder', 'Schweyk im zweiten Wel- tkrieg' en 'Die Tage der Com- Na de pauze bestond het pro gramma uit teksten van Kurt Tucholsky, een andere Duitse schrijver die het regiem van de nazi's ontvluchtte. Daarin lag de nadruk meer op sket ches, wat toch wel jammer was. Het terugroepen van het op zich unieke Berlijnse caba ret van voor de tweede we reldoorlog deed al te vaak ou bollig aan en dat veroorzaakte een afstand, die May in haar liederen juist wist te rJ ren. P In haar optreden werd niet alleen bijgestaan doe combo met piano, b< drums en soms enkele instrumenten, maar ook de acteur en zanger J Müller. Als persoonlij sloot hij zeker in het deel slecht aan bij krachtige uitstraling. H niets dat in de buurt van Macheath en speek rol toch; het allerbek Brechtlied, Mackie Messi' May en Müller als een i zongen was dan ook et ceptie. Veel beter kwam zijn recht als de slimme en in andere scènes v, cabaretteske deel na de Imponerend was het 'Der Graben', op tekst vajï cholsky. Als een van de (I toegiften zong May zijn'' 'Das Leibregiment' waarij nog eens te meer duilj. maakte hoe een tekst beel c en vol uitdrukking gebf kan worden. Gisela May i* monument, dat gisteravoi het schouwburgpodium |g en terecht werd bewonded DICK VAN TEYLINfl LAK—Theater Leiden. Concert door het Leids Studentenorkest. Gezien op 28 mei. Het LESKO is van oorsprong een Leids studentenorkest dat zich toelegt op het uitvoeren van twintigste-eeuwse muziek. Vaak geeft men de concerten een thema mee; de laatste ja ren waren dat bijvoorbeeld in vloed van de jazz in moderne muziek, Shakespeare in de he dendaagse muziek, en Kurt Weill. Gisteravond vormden vijf vrouwelijke componisten uit deze eeuw het middelpunt van de belangstelling. Het concert, dat gegeven werd in het LAK onder leiding van Jac van Steen, werd in kleine bezetting geopend met Pensie- ri Notturni (1961), geschreven door de Poolse componiste Grazyna Bacewicz (1909-1969). Het is geen bijzonder sterk stuk; het zit boordevol leuke ideeën, zoals een prachtig mo tief voor de saxofoon, of grap pige imitaties, maar die wor den alleen maar even aange stipt, en nauwelijks dieper uit gewerkt. Er leek maar weinig lijn in te zitten, het geheel maakte een erg verbrokkelde indruk en kwam saai over. Galaxie (1965) van Jacqueline Fontyn (geboren in Antwer pen, 1930) is als compositie een stuk interessanter. Het orkest is opgedeeld in verschillende kamermuziekformaties, die als groep converserend tegenover elkaar staan, en zich ieder op een eigen manier uitdrukken. Toch is dit werk meer theore tisch interessant, dan plezierig om naar te luisteren; het doet een beroep op de intellectuele vermogens van de luisteraar, en roept maar weinig emoties op. Eclairs (1969) van Joanna Brusdovicz ligt in een dergelij ke sfeer. Tot slot speelde het LESKO twee composities, die niet al leen een theoretisch, maar ook nog een praktisch muzikaal genoegen kunnen zijn. Space Play Concerto (1975) van Thea Musgrave (Edinburgh, 1928) is geschreven voor blaaskwintét en strijkkwartet. In tegenstel ling tot de vorige stukken, kent dit werk een grote klan krijkdom, en is het ook veel spannender om naar te luiste ren. Er wordt veel in geïmpro viseerd en geïmiteerd. De hoornist had een zeer belang rijke rol, die hij met glans ver vulde. Uiteindelijk ging Big Marble (1986) speciaal voor het LES KO geschreven door Ig Hen- neman (Haarlem 1945), in pre mière. Het moet een rollende flipperkastknikker verbeel den. Het is een goedkliift werk geworden, met ee n moristisch tintje; ook ritj zit het leuk in elkaar. Ja* vloeden zijn duidelijk a:JJ zig. Het applaus na afloop niet alleen voor het Lit, maar evenzeer voor de c|P niste, die de première |c zaal had bijgewoond. ANNETTE JASEJ Communistisip Manifest in F Londen gevei" LONDEN Een zelfd eerste druk van het in'A door Marx en Engels ge^ ven Communistisch Mfj is gisteren op een veilig Londen verkocht voor en drag van 105.000 guldeiJ: werd gekocht door de \lV donna Trust, een BritseK culiere collectie van v/,iè volle joodse boeken en Ihi stukken. De waarde vtf gehavende, 23 pagina's g de, boekwerkje, was gv' op 72.000 gulden. Het C<k nistisch Manifest werd i'D in het Duits in Londf"" drukt. Het geveilde boj- afkomstig uit de tweedil ge, waarvan nog slecfci exemplaren bestaan. N

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18