s Hulpbisschop Niënhaus neemt abt Baeten in bescherming £eicUe<2<Hwa/if Mensen worden mensen aan elkaar aan tafel ACHTERGROND kerk en wereld CDA wil homo-relatie gelijkschakelen aan huwelijk beroepingen Samenscholingsverbod moslims in Brussel Formatieperikelen SeidócSouaa'at WOENSDAG 28 MEI 1986 PAGI1 Remonstranten bespreken opname asielzoekers De Remonstrantse Broederschap wil haar kerken in Nederland openstellen voor asielzoekers. Dat is tenminste één van de voorstellen waarover het bestuur zich moet buigen op zijn jaar vergadering, op 7 juni. Er is een precedent, want in februari van dit jaar zochten Koerden hun toevlucht in de remonstrant se kerk van Arnhem. De broederschap telt in Nederland 45 ge meenten met ongeveer 10.000 leden. De Remonstrantse Broe derschap, een niet-dogmatisch protestants kerkgenootschap, streeft naar een grotere naambekendheid. Om die reden heeft de broederschap als eerste kleine kerk in Nederland een publiciteitsmedewerker in dienst genomen. RUSSISCHE BAPTISTEN HEBBEN NU EIGEN BIJBELCOMMENTAREN Voor de eerste maal heeft de Russische Baptistenunie de be schikking gekregen over een bijbelcommentaar in de eigen taal. Het 17-delig commentaar van William Barclay op het Nieuwe Testament is in de Verenigde Staten in het Russisch vertaald en gedrukt. De kosten van dit project, dat vijf jaar be slaat, worden gedragen door de Baptistenwereldfederatie (BWA) en Amerikaanse doopsgezinden. Kortgeleden werden de eerste exemplaren in Moskou aangeboden. De Russische Baptisten mogen 1.000 exemplaren per deel invoeren. Wie zeer veel en bijna de hele dag leest, verliest geleidelijk het vermogen zelf te denken, evenals iemand die altijd rijdt tenslotte het lopen verleert. Dit is nu het geval met veel geleerden: zij hebben zich dom gelezen. Arthur Schopenhauer Hulpbisschop J. B. Niënhaus van Utrecht heeft gisteren voor de KRO-radio steun be tuigd aan abt T. Baeten van de abdij van Berne in Hees- wijk-Dinther. De abt was bij kardinaal Simonis op het matje geroepen vanwege zijn voorgaan in de eucharistie viering tijdens de manifesta tie van de Acht Mei Bewe ging op Hemelvaartsdag in de Bossche Brabanthallen. Volgens een eind vorige week uitgegeven verklaring van de abt hadden de bis schoppen tegen zijn voorgaan „onoverkomelijke bezwa ren". De Acht mei Beweging stelt dat de gewraakte eucha ristieviering in zeer veel pa rochies wordt gebezigd. Vol gens mgr. Niënhaus heeft de abt "uit zeer pastorale bewo genheid" gehandeld. Hij zegt volledig achter hem te staan. Ten aanzien van de gewraak te eucharistieviering merkt hij op dat het gebruikte tafel gebed weliswaar niet in de haak was. Alle aanwezigen zongen op een tekst van Huub Oosterhuis het conse cratiegebed mee, iets dat for meel niet toegestaan is. Het gaat volgens mgr. Niënhaus echter niet aan het voor te stellen alsof het gewijde ambt hier ter discussie werd ge steld. „Om achter elke stap van iemand meteen de theo rie te zien dat het met de li turgie, de kerk of het ambt niet goed zou zijn of de wij ding zou ontkennen, dat gaat mij te ver", aldus mgr. Niën haus. De hulpbisschop laakt in dit verband de polariserende be richtgeving van het Katho liek Nieuwsblad over de Acht Mei-manifestatie. „Deze roept toch wel ernstige kri tiek op omdat daarin goede bedoelingen van mensen ont kend worden en zij voor ket ters worden uitgemaakt.". Hij meent ook dat een dergelijke berichtgeving niet waardig is voor een christelijke krant waarvan verwacht werd dat zij „positief in'de katholieke gemeenschap zou staan". Mgr. Niënhaus wenste in de KRO-uitzending te ontken nen noch te bevestigen dat er een boze brief onderweg is naar de redactie van deze krant. Hij weet niet wat daarover in het bestuur van het bisschoppencollege (be staande uit kardinaal Simo nis en de bisschoppen Ernst en Bar) is besproken. Zowel door het secretariaat van de kerkprovincie als door de woordvoerder van bisschop Bar, belast met media-aange legenheden, werd ontkend dat een brief is uitgegaan, zo als het dagblad Trouw van morgen berichtte. Woordvoerder H. Heruer be vestigde wel dat mgr. Bar, Mgr. Niënhaus namens de andere Neder landse bisschoppen, bij het Katholiek Nieuwsblad begin april opheldering heeft ge vraagd over een opiniërend artikel in deze krant waarin op diskwalificerende wijze werd gesproken over de situ atie in de Nederlandse bis dommem met uitzondering van die in het bisdom Roer mond. In het vraaggesprek met de KRO-radio gaat bisschop Niënhaus ook in op het inter view van mgr. Gijsen met de Osservatore Romano. Hij schreef daarin onder meer een groot deel van de Neder landse katholieken af voor de toekomst van de kerk. Volgens Niënhaus is het „het goed recht" van bisschop Gij sen te denken dat slechts een kleine groep tot authentieke rooms-katholieken gerekend kan worden, „maar ik kijk er wat breder tegenaan". Hij is het met zijn collega-bisschop eens dat „een heel stuk zelf standig denken" los van het kerkelijk denken is komen te staan. „Dat verschijnsel is er. Dat hoort bij de secularisatie maar om te denken dat katholieken in onafhanke lijkheid moeten denken, daar ben ik het niet mee eens." „Een bisschop heeft de zorg de leer rechtzinnig te bewa ren, dat is onze verantwoor delijkheid, maar als je te be zeten op de leer bent, zou,je het gevaar kunnen lopen te weinig oog te hebben voor de vraag hoe het evangelie in deze tijd staat." Abt T. Baeten OJEC wil steun bisschoppen tegen klooster Auschwitz Het Overlegorgaan van joden en christenen in Nederland (OJEC), waarbij de Rooms- Katholieke Kerk is aangeslo ten, heeft de Nederlandse bisschoppen gevraagd zich uit te spreken tegen het Kar melietenklooster in het voor malige concentratiekamp Auschwitz. Ook nuntius mgr. dr. E. Cassidy is gevraagd zijn mening te geven. De aanwezigheid van dit kloos ter toont volgens het OJEC „een gebrek aan respect voor het joodse leed in de Tweede Wereldoorlog en is derhalve ongewenst. Hierdoor wordt ernstige schade toegebracht aan de verhoudingen tussen joden en katholieken," aldus de brief aan de bisschoppen. Kerken in Nigeria drukken bruidsprijs Op de elfde synode van de Methodistenkerk van de deelstaat Imo in oostelijk Ni geria is een resolutie aange nomen, waarbij mannelijke kerkleden de plicht krijgen opgelegd nimmer meer dan 500 naira, ongeveer 750 gul den, voor een bruid te beta len. De synode veroordeelde in krachtige termen de prijs opdrijving van bruiden, waardoor naar haar oordeel de misdaad in de hand wordt gewerkt en de moraliteit on dergraven. Daarom vindt de synode dat vaststellihg van een maximumprijs voor een bruid belangrijk is om de echtelieden niet met een te hoge schuldenlast op te zade len aan het begin van hun huwelijksleven, „vooral in de moeilijke tijden die wij thans beleven Ook de Rooms-Katholieke Kerk van Nigeria is bezig de bruidsprijs te drukken. In de diocesen Owerri en Umuahia spreken priesters in hun preek tijdens de misviering schande van te hoge prijzen. Zij doen voortdurend een be roep op ouders van bruiden, zich verre te houden van prijsopdrijvingspraktijken, „waardoor ongehuwd geble ven vrouwen en mannen tot zonde worden verleid". De regering van de oostelijke deelstaat had in 1960 de prijs van een bruid vastgesteld op 90 gulden, maar die prijs werd al spoedig een lachertje in de praktijk. Vraagtekens bij werkwijze gereformeerde synode Het is de vraag of de huidige werkwijze van de synode der Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) wel vol doende ruimte biedt voor een goede bezinning op de talrij ke problemen. Drs. W. Bak ker, adviseur kerkrecht van de gereformeerde synode, verwijst met deze vraag naar de suggestie van ds. A.J.G. Donkert te Gouda, dat de sy node maar voor een aantal jaren gesloten moest worden, zodat synodeleden de tijd hebben goede oplossingen te vinden voor de Kerken. Donkert zei dit in zijn toe spraak bij de opening van de synode van Gouda in mei vo rig jaar. In het jaaroverzicht van het GKN-jaarboek van 1986 schrijft Bakker, dat de woor den van Donkert op hun ■plaats waren als waarschu wing tegen „door vergader- druk en tijdnood afgedwon gen beslissingen". (Van onze parlementaire redaktie) Homosexuele relaties zouden gelijk geschakeld moeten worden aan het huwelijk en dezelfde rechten en plichten moeten krijgen. Dat voorstel staat in het rapport „Eén en één is Samen", publieke er kenning van lotsverbonden heid', dat het wetenschappe lijk bureau van het CDA heeft gepubliceerd. Homo's die net als gehuwden duurzaam de verantwoorde lijkheid voor elkaar willen aanvaarden, missen volgens het CDA nu ten onrechte de erkenning en bescherming van hun lotsverbondenheid door de overheid. Datzelfde geldt voor broers en zusters of de weduwnaar en zijn huishoudster die ongehuwd samenwonen. Uitgangspunt is dat mensen zelf hun leefvorm kiezen en dat de overheid aan die keu ze gevolgen verbindt: er moet een evenwichtig pakket van rechten en plichten zijn en de overheid dient de ge lijkwaardigheid van de part ners te bevorderen. De aard van de leefsituatie moet daarbij bepalend zijn, meent het CDA. Dat betekent, dat alleen de genen die de overheid door middel van registratie ken baar maken dat zij als relatie behandeld willen worden de traditionele rechten en plich ten, die thans nog aan het huwelijk zijn voorbehouden, krijgen toebeeld. In het CDA-rapport worden daartoe vijf leefvormen onderschei den: gehuwden, samenlevers (geregistreerde homofielen), samenwoners (geregistreerde economische tweerelaties die alleen financiële lótsverbon denheid willen), voordeurde lers, die niet geregistreerd zijn, en alleenstaanden. Het rapport geeft twee mo dellen. In het ene staan de samenlevers (geregistreerde homosexuelen) geheel gelijk aan gehuwden en in het an dere geval staan de samenle vers gelijk aan samenwoners. Bij een volledige gelijkscha keling van geregistreerde ho mosexuelen met gehuwden kunnen de ongehuwde part ners 'eikaars naam aanne men, ontstaan er familierech telijke betrekkingen ep is bij scheiding ook tussenkomst van de rechter vereist. In zo'n gelijkschakeling geldt dan ook het erf- en adoptie recht als bij gehuwden. Als homosexuelen aan samenwo ners gelijkgeschakeld wor den, dan geldt voor hen ock dezelfde inkomstenbelasting en successierecht als van ge huwden, maar wijkt het adoptie- en erfrecht af. GEEN OVERHEIDSVOORKEUR VOOR BEPAALDE RELATIEVORMEN „Wederzijdse trouw en ver antwoordelijkheid van men sen onder elkaar en geza menlijk ten opzichte van der den". Deze zin loopt als een rode draad door het CDA- rapport. Het bestuur van het Weten schappelijk Instituut dat het rapport, geschreven door een hiervoor samengestelde com missie, inleidt, meent dat hiermee „uniek pioniers werk" is verricht, dat in en buiten de politiek de nodige aandacht zal trekken. Het rapport vormt een begin met het inlossen van een be lofte die het CDA heeft ge daan in het verkiezingspro gramma 1986-1990. Daarin wordt immers gepleit voor een wettelijk erkende regis tratie van niet-huwelijkse sa menlevingsvormen. De kwestie van huwelijk en andere samenlevingsvormen is binnen het CDA een ge voelig punt. Leden van de confessionele partijen waren vanouds ook kerkleden en juist de kerken hebben zich in het verleden tamelijk na drukkelijk uitgelaten over de waarde van het huwelijk, te genover andere wijzen van samenleven. Als bijlage bij het rapport zijn kerkelijke standpunten inzake huwe lijkse en andere relaties op genomen (van r.-k., her vormde en gereformeerde zijde), waaruit blijkt dat aan protestantse zijde genuan ceerd wordt gedacht over niet-huwelijkse relaties, in clusief die tussen homofielen. Een standpunt in deze mate rie wordt niet ingenomen, want: „Een theologisch oor deel over huwelijkse en niet- huwelijkse twee-relaties valt buiten verantwoordelijkheid en bevoegdheid van de poli tiek." Het CDA wil in eigen ver antwoordelijkheid met een visie komen, immers: „De partij richt zich zonder on derscheid tot de gehele Ne derlandse bevolking". Hoe uiteenlopend die Nederland se bevolking denkt over de materie, blijkt uit de uitvoe rige informatie in het eerste deel van het rapport. Onder zoeken, enquêtes e.d. geven aan dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in het denken over samenlevings vormen. Het rapport wil dus geen theologisch oordeel uitspre ken, maai" er worden wel keuzen gemaakt. Die betref fen, naar eigen zeggen, een visie op het mens-zijn, voort komend uit joods/christelijke antropologie. Met name wor den o.a. genoemd Martin Bu- ber, Emmanuel Levinas, Karl Barth, Edward Schille- beeckx en R. de Moor. De „belijdenis" dat de men sen alleen voor, met eft door elkaar kunnen worden tot wie zij in wezen zijn, waarbij verantwoordelijkheid en trouw worden yerondersteld, wordt uitgewerkt tot een christen-democratisch stand punt inzake overheidshande len met betrekking tot twee relaties, maar ook met be trekking tot „alleenstaan den". Zij zijn immers geen „mens alleen" („discrimina tie, in bijv. wetgeving, van alleenstaanden door bevoor deling van partners in een tweerelatie dient te worden verworpen"). Deze weg leidt ertoe dat zo wel de waarde van het hu welijk wordt benadrukt, als de noodzaak om recht te doen aan mensen die andere vormen van twee-relaties verkiezen, of „alleen" willen blijven. De uitwerking naar de be leidsvoorstellen. valt onder de algemene noemer dat de overheid voorwaarden moet scheppen voor een verant woordelijke samenleving. c Daarbij gaat het dus niet al leen om met elkaar, maar ook voor elkaar te leven; om rechten en om plichten. De Nederlandse wetgeving is, op allerlei beleidsterreinen, in veel gevallen een uitdruk king van de waarde die wordt gehecht aan het huwe lijk. Wegens de veranderen de opvattingen enerzijds en anderzijds wegens het uit gangspunt van de commissie, wordt een herziening van de wetgeving bepleit, die be trekking heeft op samenle vingsvormen. Zo kan vorm worden gegeven aan de taak van de overheid om voor waarden te scheppen waarin mensen wederzijdse trouw kunnen beleven. De wijze waarop mensen dat willen, is een keuze van burgers, waar bij de overheid op geen enke le wijze dwingend mag optre den. De commissie benadrukt dat hiermee geen afbreuk wordt gedaan aan de specifieke be tekenis van het huwelijk. Voor het CDA hebben huwe lijk en gezin een bijzondere betekenis. Die betekenis staat ook niet ter discussie, maar er zijn mensen die de kwali teiten van een huwelijk als relatievorm in andere sa menlevingsvormen willen beleven. En het komt de overheid, als hoedster van de publieke gerechtigheid, niet toe bepaalde samenlevings vormen boven andere (of bo ven alleenstaanden) te be gunstigen, LÜTSEN KOOISTRA Christelijke Gereformeerde Ker ken: Beroepen te Apeldoorn-C. J.W. van de Gronden te Broek op Langedijk. Bedankt voor Bunschoten P. den Butter te Middelharnis. Tweetal te Vlaardingen: drs. L.W. Bilkes te Ermelo en R. Kok te Damwoude. Baptistengemeenten: Beroepen te Den Haag: T.F. Smit te Hoogezand. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Streefkerk J.C. Schuurman te Barneveld; te IJssel- muiden/Grafhorst J.H.C. Olie te Opheusden; te Oldebert B.J. Lig- tenberg te Dieren; te Bilthoven dr. W. van Bruggen te Wassenaar; te Haarlem tot predikant met bepaal de opdracht (sociaal basispastoraat) J.J. Beumer, kandidaat te Krom menie. Aangenomen naar Markelo S.W. Bijl te Edam. Bedankt voor Middelburg, toezegging, R.A. Wit voet te Groningen. Gereformeerde Kerken Beroepen te Bolsward, J. van der Ploeg te Westerbork. Aanger (Van onze correspondent Aad Jongbloed) De burgemeester van de Brusselse gemeente Schaer- beek, Roger Nols, heeft de ramadan aangegrepen om opnieuw te getuigen van zijn afkeer van vreemdelingen („inwijkelingen") in zijn stad. Hij heeft een samenscho lingsverbod uitgevaardigd, geldend tussen 10 uur 's avonds en 5 uur 's morgens. Nols ontkent dat zijn maatre gel iets te maken heeft met de ramadan, hoewel die de moslims in Brussel massaal op straat brengt. Hij houdt het op „toenemende onveilig heid" door het optreden van enkele jeugdbendes en de moord op een bewaker, ge pleegd door een 19-jarige Ma rokkaan, vorige week vrij- daS- De burgemeester van Schaer- beek heeft al eerder dergelij ke maatregelen getroffen. Zo heeft hij aparte loketten voor Vlamingen en buitenlanders ingesteld, heeft hij geweigerd nog vreemdelingen in te schrijven en hij heeft eigen machtig de werkloosheidsuit keringen voor „inwijkelin gen" gekort om „hen te moti veren naar hun geboorteland terug te keren". De naar ra cisme tenderende opstelling van Nols (liberaal) leverde hem bij de gemeenteraads verkiezingen in 1982 een re cord aantal voorkeurstem- Nasigoreng met komkommeradvokaatflip Nodig voor twee: 250 g droogkokende rijst, zout, 4,5 dl water, 200 g verse doperwten, halve paprika, sla-uitje, 50 g schouderham, 3 eieren, peper, 2 lepels olie, selderij, ket jap; stuk komkommer, 0,5 dl water, 1 lepel azijn, zout, mes punt suiker, bieslook 2,5 dl chocoladevla (2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g suiker, 12 g maizena), 1 banaan, paar lepels advokaat, 2 dl yog hurt, basterdsuiker naar smaak. Kook de rijst een dag van tevoren gaar. Werk volgens de ge bruiksaanwijzing of doe het met de gewone (dat is de niet voorbewerkte en meestal smakelijkste) droogkokende rijst zo: was de rijst tot het spoelwater helder ziet, breng de juiste hoeveelheid water met zout aan de kook, strooi er al roeren de de rijst in, blijf roeren tot het water weer kookt, sluit de pan, laat de rijst in twintig minuten zacht koken gaar wor den en vervolgens nog twee minuten zonder deksel opstaan. Reken voor het afmaken van de nasi goreng een half uur. Dop de erwten en snijd paprika, sla-uitje en ham klein, fflop de eieren los met zout en peper en roer er in een ruime braadpan met de olie roereieren van. Voeg de koude en los gemaakte rijst toe en bak de massa onder regelmatig om scheppen op een matig vuur warm. Bak erwten, paprika, ui en fijngeknipte selderij mee en doe er naar smaak zout en ketjap bij. Snijd de geschilde komkommer in blokjes. Kook water, azijn, zout en suiker en schep het mengseltje door de komkommer. Laat de groente koud worden en strooi er fijngeknipte bies look over. Verdeel de chocoladevla over hoge glazen, leg er stukjes ba naan op, bedek die naar smaak met advokaat en leg daarop de met basterdsuiker gemengde yoghurt. JEANNE Iedereen zou verbaasd zijn over het grote aantal waarover al overeenstemming is bereikt bij het overle de vorming van een nieuw kabinet, zo heeft WD-frai der Ed Nijpels vannacht via de wachtende journalist^ vaderland laten weten. Wat ons betreft valt die ver e wel mee, want zijn overleg met informateur De Kon CDA-onderhandelaar De Vries, dat vandaag is voor beperkte zich voorlopig tot het opstellen van de agen P' als we de informateur goed hebben begrepen, staan de omstreden punten, zoals de euthanasie-kwestie, daarl deraan het lijstje. De informatie is nog maar nauweli gang gekomen. Er zijn zelfs aanwijzingen, dat VVD en CDA nu al i gen betrekken die straks met grote hardnekkigheid worden verdedigd. De grote verwarring, die als gevo de verkiezingsnederlaag bij de VVD is ontstaan, maa er niet eenvoudiger op. Juist doordat de positie van voorafgaande aan de onderhandelingen met het CDA dergraven en er voor hem ook grote persoonlijke be op het spel staan, zal hij zich waarschijnlijk danig willi ren. Dat heeft tot gevolg dat het voor het CDA heel erj j onderhandelen wordt met de beoogde coalitiepartn christendemocraten weten dat de VVD op het CDA is j wezen om te gaan regeren, maar andersom is dat vrijwj het geval. Het is niet denkbeeldig dat Nijpels dat gi niet goed zal weten te hanteren en het CDA onevi grote eisen zal gaan stellen. fr Om die reden zou het CDA in de komende weken eens een paar alternatieve oplossingen om te regeren overwegen. Uiteraard geen regelrechte parlemental menwerking met de PvdA, want dat zou ongeveer zersbedrog neerkomen. Een andere vorm van samj king, waaraan ook de linker zijde van het parlement kunnen doen, behoeft echter niet helemaal te wordenf sloten. rp b 1 E denken valt dan aan een nationaal of een zakenk[_ een kabinet zonder directe binding met het parlemen^ kabinet zou heel goed onder leiding kunnen staan vari leider Lubbers. De opzienbarende verkiezingsoverwj* die hij heeft behaald, kan immers heel goed worden^ legd als een onder brede lagen van de bevolking wens Lubbers als premie^ te laten terugkeren. L. WAAROM zou Lubbers dan ook niet, dwars door de| en heen, een door hem zelf optimaal geacht kabinet O' heen kunnen verzamelen? Dat zou niet alleen het vQ geven van een krachtig en homogeen kabinet, maar oT een meer onafhankelijk controlerend parlement. Op het eerste gezicht lijkt dat ongetwijfeld een buiteTj ge oplossing. Maar de christendemocraten zouden er w toe kunnen besluiten die mogelijkheid toch te onderi Al was het alleen maar om de VVD duidelijk te makf een CDA/VVD-kabinet niet de enig mogelijke uitkop hoeft te zijn. En zou het ooit tot een zakenkabinet-] moeten komen, dan heeft dat naast evidente nadf ook de hierboven geschetste voordelen. DE BILT (KNMI) Een stro ming tussen west en noord west voert het komende et maal via de Noordzee koele lucht naar onze omgeving. In de aanstromende lucht komen opklaringen voor. Gedurende de nacht daalt de temperatuur landinwaarts plaatselijk tot 5 graden. Vlak bij zee is het minder koud: zo'n graad of 10. Overdag worden de opklarin gen afgewisseld door stapel wolken. Vooral in het oosten' van het land kunnen enkele daarvan het buienstadium be reiken. Veel neerslag wordt uit deze buien niet verwacht. In de kustprovincies blijft het waarschijnlijk droog met flin ke zonnige perioden. De mid- dagtemperaturen blijven met zo'n graad of 14 rond 4 graden beneden de normale waarden in deze tijd van het jaar. De wind waait uit richtingen tus sen west en noordwest en in de komende nacht matig bij zee en zwak in het binnen land. Morgen overdag neemt de wind landinwaarts tot matig toe. Bij de kust en op het IJs- selmeer is de wind af en toe krachtig. Zeilers en surfers moeten op de plassen en me ren overdag af en toe met een vrij krachtige wind rekening houden. Ook op langere ter mijn bezien blijft het tamelijk koel met een enkele bui. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, geldig voor vrijdag en zaterdag: Zuid-Skandinavië: Opklarin gen. Een enkele bui. Op zater dag in het zuidwesten regen. Middagtemperatuur van 12 graden in west-Noorwegen tot 16 graden elders. Denemarken, noordwest- Duitsland en Benelux: Wisse lend bewolkt. Plaatselijk een bui, vooral op zaterdag. Mid dagtemperatuur ongeveer 14 graden. Rest van Duitsland en noord oost-Frankrijk: Veranderlijk bewolkt. Vooral in de middag een enkele bui. Middagtempe ratuur 12-17 graden. Britse Eilanden: In het noor den veel bewolking en vooral op vrijdag tijdelijk regen. In het zuiden flinke zonnige pe rioden maar ook een enkele bui. Middagtemperatuur van 13 graden in het noorden en westen tot 17 graden in het zuiden en oosten. Zuidwesten-Frankrijk: e zonnig en droog. Midil peratuur van 17-21 graf' i Spanje en Portugal: Middagtemperatuur \r graden in het noqrdeVi graden in het zuiden, r fi Italië, Adriatische kuste zonnige perioden. Vqi midden- en zuid-Italieu buien, met name 's mi(c berggebieden. Middag» tuur 22 tot 27 graden, g I Alpengebied: In het t ten vrij zonnig. In hek oostelijke deel verandejg wolkt en een enkele bui dalen tussen de 14 gra\ de Alpen-noordzijde il graden aan de Alpen-zó O-graden-grens tusen o 2500 meter hoogte in 1»< westen en 1600 meteji in hét noordoosten. gratis elke woensdaé informatie over films,i theater, recreatie,"""' en een complete agi •EXP- age£

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2