5 „Alleen Cannon was in mijn film geïnteresseerd Magistrale Koning Leai op z'n Japani Quick Boys -RYC na rust gestaakt Van der Wiel behoudt voorsprong Nacompetitie krijgt onverwacht staartje FILM/SPORT Robert Altman over „Fooi for love UVS EN RIJNSBURGSE BOYS BEKEREN VERDER Toernooi Vlietwijk QeidódOowiant VRIJDAG 23 MEI 1986 PAGINA CANNES/DEN HAAG „Voordat ik aan de verfil ming van „Fooi for Love" begon, heb ik de schrijver Sam Shepard gevraagd wat, volgens hem, het on derwerp van zijn toneel stuk is. Daar heeft She pard geen antwoord op willen geven". Aldus re gisseur Robert Altman over de achtergrond van zijn nieuwste film, vorige week in competitie ver toond tijdens het filmfesti val van Cannes. Vandaar ook dat Altman in Cannes rustig kon zeggen: „De film is mijn concept. She pard speelt de hoofdrol, maar heeft geen enkel commentaar op mijn visie gehad". Merkwaardig genoeg. She pard, een van de weinige grote nieuwe talenten in de Ameri kaanse toneelschrijfkunst. Zijn toneelstuk „Fooi for love" wordt in Amerika en op diver se plaatsen in de wereld (de Haagse Comedie bracht het in Nederland) een succes. She pard (in het dagelijks leven in middels vergezeld van actrice Jessica Lange) ziet de film „Come back to the five and dime, Jimmy Dean. Jimmy Dean" (de verfilming van een toneelstuk) en wil dat de regis seur ervan, Robert Altman, ook zijn stuk gaat verfilmen. Altman is niet de eerste de beste. Een van Amerika's meest persoonlijke regisseurs, die na zijn eerste grote succes, „M.A.S.H." ('70) alleen maar bijzondere films draaide: Van „McCabe and Mrs Miller", via „Nashville" en ,.A wedding" tot en met „Popeye". Altijd films die conventies uit de weg gaan, en op een ongewone ma nier menselijke zwakheden trachtten te doorgronden. De meest „Europese" van Ameri ka's filmregisseurs en inmid dels - bij gebrek aan erken ning - ook maar helemaal met studio en al naar Frankrijk verhuisd. Altman: „Toen Shepard me uitnodigde, had hij net zijn stuk geënscèneerd. Ik vond de tekst al opmerkelijk en ben een opvoering in New York gaan zien. Ik zag daar bijna al les wat ik vanuit de tekst ver wacht had. Ik wist absoluut niet wat ik daar als filmregis seur nog aan toe zou kunnen voegen, dus ik liet het op z'n beloop. Maar twee jaar later, tijdens het draaien van mijn film „The laundromat" droomde ik er plotseling van hoe spannend het zou zijn om Sam Shepard, de auteur, zelf in zijn eigen stuk te laten spe len. Dat heb ik hem voorge steld. Eerst wilde hij er niet aan. Maar twee dagen later kwam zijn tweede reactie: ak koord. Verder hebben we er geen woorden aan vuil ge maakt Ik ken Shepard niet zo erg goed. We hebben tijdens de opnames weinig contact met elkaar gehad. Hij heeft zich puur als acteur gedragen. Ik heb daar grote bewonde ring voor. Hij geeft zich zo volkomen bloot in een gege ven dat sterk autobiografisch is. Een ervaring die ik voor geen geld van de wereld had willen missen. Ken jij een an dere grote Amerikaanse dra maturg die in zijn eigen stuk ken heeft durven spelen?" Vader-figuur „Fooi for love" is het eerste theaterstuk van Shepard dat verfilmd werd, al schreef hij een deel van het scenario van Antonioni's „Zabriskie point" en bijna het complete scenario voor Wim Wenders' „Paris, Texas". Het theaterstuk draait om de haat-liefde verhouding van een (half)broer en een (half)zuster (dezelfde vader, andere moeder) die in een claustrofobisch werkende to neelruimte niet aan elkaar kunnen ontkomen. Voor het filmscenario kwam daar de fi guur van de vader bij. Een fi- guur-op-een-afstand. Een geest bijna. Die figuur roept vragen op: wat is waar en wat is niet waar? Na de vertoning in Can nes laat Altman weten hoe hij het stuk ziet: „Ik denk dat die vader dood is. Ik geloof dat „Fooi for love" zijn verhaal is. Links: Robert Altman tijdens de opnamen voor „Fooi for Love". Misschien zit hij wel ergens in de hel en is er even uitgestapt. Misschien is niets waar van wat die drie karakters daar vertellen. Wat is waarheid? Ie dereen ondergaat een gebeur tenis, een emotie op z'n eigen manier. Dat wil niet zeggen dat er sprake is van leugens ten opzichte van elkaar, of van alleen maar een andere inter- Eretatie van het verleden. Nee, et is een zaak van: op welke manier leef je elk afzonder lijk". Altman zet ziin betoog daarna meteen op losse schroeven: „Maar iedereen mag erover denken wat hij wil. Mijn zoon Stephen heeft heel Amerika afgezocht naar een locatie: zo'n slonzig motel op het randje van de beschaving. Er omheen heb je wijde ruimtes, zestig ki lometer ver niemand. Woes tijn. Maar we hebben de ge bouwen, de woonwagen van de vader en de vuilnisbelt zo ten opzichte van elkaar gesi tueerd dat je als het ware de vorm van een klassiek theater hebt. Een cirkel waarin alles zich afspeelt. Waardoor je, on danks de ruimte eromheen, toch dat claustrofobische krijgt. Alsof het zich allemaal binnen het hoofd van iemand afspeelt". Hitchcock Presents Altmans carrière is een bijzon dere. Geboren in 1928 in Kan sas City, ging hij eerst naar een Jezuieten-school, haalde later zijn ingenieursdiploma aan de universiteit van Mis souri, was tijdens de oorlog pi loot op een bommenwerper, begint met journalistiek, publi ceert verhalen en komt in Hollywood terecht. Daar werkt hij mee aan speelfilms, maar in '47 gaat hij terug naar Kansas City om daar een aan tal industriële en pedagogische documentaires te maken. In 1955 volgt zijn eerste speelfilm, „The delinquents", hij werkt voor televisie onder meer aan de serie „Alfred Hitchcock Presents". Wanneer hij een script wil veranderen, ligt hij er uit. Dan komt „M.A.S.H.". De eerste van vier Altman films die in de loop der tijd in Cannes vertoond zullern wor den. Altman: „Wat er hier in Cannes ook gebeurt, het zal voor mij persoonlijk niet veel uitmaken. Maar ik moet be kennen dat het in 1970 wél uitmaakte. Toen „M.A.S.H." de Gouden Palm kreeg, wisten opeens een heleboel mensen wie ik was. Ik werd erkend en dat betekende dat ik geld los kon krijgen voor nieuwe films. Eenzelfde effect had het voor Susannah York en Shelley Duvall toen zij hier prijzen kregen voor films van mij („Images" en „Three women"). „Fooi for love" werd de eerste van een serie prestige-films waarmee de steeds groter wor dende Cannon-groep zijn pak ket wil uitbreiden. Altman: „Cannon was de énige maat schappij die in mijn film gein- teresseerd was. Ik heb van Cannon volledige artistieke vrijheid gekregen. Ze hebben zelfs geen „rushes" willen zien. Ze zagen bij Cannon een aantal interessante ingrediën ten en dachten dat die samen wel eens zouden kunnen gdan werken. Ik hoop dat ik hen niet teleurstel". BERT JANSMA Meesterwerk van 74-jarige Kurosowt LUXOR: Ran (16) Met Tatsuya Nadadai, Satoshi Te en Jinpachi. Regie: Akira Kurosawa. r De Japanse regisseur Akira Kurosawa heeft zich voor de twei maal in zijn carrière naar Shakespeare gewend voor stof v| zijn films. Zo'n dertig jaar geleden keek hij goed naar „Macbej voor „Throne of blood", met zijn laatste film „Ran" (Japans v| chaos) baseert Kurosawa zich op Shakespeare's „Koning Leü Een magistrale film die een toppunt in het oeuvre van de oj meester is waarin Kurosawa zeer zelfstandig met Shakespea^ oeroude thema (die ontleende het trouwens ook weer) aan haal gaat en er een fenomenaal Japans drama van menselil hartstochten als hebzucht, haat, wraak, liefde en waanzin f maakt. Kurosawa is op z'n best met tragisch materiaal en m) dan levensgrote figuren. Hier schildert hij, tegen het einde i de Japanse „warlords" (1467-1582) de 70-jarige vorst Hidetjj Ichmonji die zijn rijk verdeelt onder zijn drie zonen. De joi^ zoon Saburo voorziet onderlinge, bloedige rivaliteit en weia de beslissing van de grijsaard te accepteren. Hij wordt verjaif Het is het thema van „Lear", waar het weliswaar om drie d<# ters gaat van wie ook de jongste zich niet naar 'svaders wensi voegen maar waar ook een machtsstrijd tussen de twee oudl kinderen en hun echtgenoten en tegen de vorst uitbreekt, diqi laatste tenslotte tot waanzin brengt. Een universeel thema da!) Kurosawa's versie zeer Japans wordt uitgewerkt en aansluit zij vorige film „Kagemusha", waar ook al sprake was van j vader-zoon conflict. Voor kenners blijft de blauwdruk van Sf' kespeare zichtbaar, zoals in de figuur van de nar, die bij Kuro wa een Japanse travestiet wordt die met zijn heer Hildet meezwerft en hem beschermt. Een van de menselijkste ro| uit de film overigens. t Wat zo grandioos is aan „Ran" is zuiver visueel en nauwelijks papier te zetten: De monumentale zekerheid in beeldcompos waarmee Kurosawa de film opzet, elke camera-instelling h# dramatische kracht; de fantastische diepte in fotografie kleurgebruik; de werkelijk sensationele ensceneringen van twee grote veldslagen, de eerste halverwege de film (die ti uur en veertig minuten duurt), de tweede als apotheose aan) slot. Immense, kleurrijke legers die als een zee over het d| rollen, honderden paarden die, met tussen de hoeven vallei ruiters en al, bijna fysielc,voelbaar langsdenderen en daartussj door acteurs die het drama toch meer dan menselijk kunl houden. Tijdens de eerste veldslag zit Hidetora onbewogenr midden van het geweld dat om hem (letterlijk en figuurlijk losgebarsten in een van de kastelen. Een prachtige scene: ei nog geen realistische strijdgeluiden, op de geluidsband tekenj muziek dat geweld, tot een geweerschot klinkt waarmee zt Taro gedood wordt en pas dan barst het los. In de figuur van de weduwe van Taro, Kade, tekent Kurost opvallend een Machiavellistische, Lady Macbeth-achtige vro die langzaamaan de spil wordt in de machtsstrijd. Zij zet de J tijen tegen elkaar op en speelt ze tegen elkaar uit. „Ran" wei tenslotte haar wraaak voor het leed dat Hidetora haar gesli ooit heeft aangedaan. De acteurs zijn stuk voor stuk indrukwi kend. Wat de alsmaar hologiger wordende Nakadai als Hid'i ra/Lear laat zien, is van de klasse van wat wij hier ooit van: acteur als Albert van Dalsum gezien hebben. Een monunjj BERT JANSt van een rol, een monument van een film. Emotionele taferelen bij duel tussen LFC en Abbenes LEIDEN De nacompetitie in de tweede klasse van de afdeling zaterdag wacht een bijzonder staartje. Ab benes, dat voor promotie genoeg zou hebben gehad aan een gelijkspel, ging gisteravond in een emotioneel ver lopen wedstrijd met 4-1 onderuit bij LFC. Meerburg en LFC moeten nu onderling uitvechten wie naar de eer ste klasse promoveert Door die 4-1 zijn LFC, Abbenes en Meerburg allen met vier punten uit vier wedstrijden geëindigd. Abbenes heeft echter een negatief doelsaldo en is daarom, uitgeschakeld voor promotie. LFC en Meerburg hebben beiden een positief doelsaldo van plus één. De kanaries hebben weliswaar meer doelpunten gescoord dan de Zoeterwoudenaren, maar omdat dit geen criterium is voor promotie, moeten beide ploegen op korte termijn alsnog te gen elkaar aantreden. Vandaag beslist de afdeling Leiden van de KNVB wanneer dat gebeurt en in welke vorm: door het spe len van een wedstrijd of het nemen van strafschoppen. Deze gang van zaken past geheel in het spannende beeld van de nacompetitie, die ook gisteravond weer een bijzondere episode beleefde. Alle drie de ploegen hadden nog kans op promotie. LFC en Abbenes hadden de kansen in eigen hand, het elftal van Meerburg stond lijdzaam langs de kant toe te kijken. De eerste helft kende een „normaal" verloop. Favoriet Abbenes kampte duidelijk met zenuwen en zag LFC'er Chris Blok na 10 minuten voor 1-0 zorgen. Jan Zoetemelk liet na 20 minuten 2-0 aanteke nen uit een strafschop. Dezelfde speler scoorde kort voor de rust 3-0. De aanwezige Meerburgspelers gingen er op dat moment van uit dat LFC bij die stand zou promoveren, omdat de Leidenaars meer doelpunten vóór hadden. Van LFC-zijde bleek men er echter vanuit te gaan dat er in dat geval strafschoppen genomen zouden worden. De onzekerheid voor Zoeterwoudenaren zou in de tweede helft alleen maar toenemen. Die tweede 45 minuten boden een waar spektakel. Abbenes trok ten aanval, op jacht naar de gelijkmaker. De gasten kregen een strafschop, maar Kees Kattenberg mikte op de paal. Arbiter Sluymer gaf Abbe nes korte tijd later opnieuw een kans en kende om twijfelachti ge redenen een strafschop toe. Aanvoerder Marcel Rietbergen uitte verbaal zijn ongenoegen en werd weggestuurd. Doelman Sjaak Lenting keerde vervolgens de inzet van Peter Kattenberg. Deze ving de bal echter op met de hand en scoorde alsnog in de rebound. Lenting wond zich daar dermate over op, dat hij leids man Sluymer aanvloog en vervolgens naar de kleedkamers moest. Met nog tien minuten te gaan was Meerburg op dat moment ge promoveerd. De Boshuizerkadeploeg slaagde er met negen man in om nogmaals te scoren. Chris Blok ging alleen door, maar Ab- benesdoelman Rob van der Berg plukte correct de bal van zijn voeten. Sluymer wees tot woede van Abbenes naar de stip en Jan Zoetemelk verzilverde tot ontzetting van de aanwezige iyieerburgers de strafschop. Onzekerheid over de gevolgen van dij. resultaat ook na afloop, maar KNVB-official C. van Steyn bevestigde later op de avond dat de beslissing nog niet was ge- LEIDEN Schril in con trast met de bekersucces sen van UVS (2-1 winst op Heeijansdam) en Rijns- burgse Boys (4-1 overwin ning op Overmaas) stond gisteravond de voortijdige beëindiging van het duel tussen Quick Boys en RVC. Aanleiding waren de bedreigingen die enke le Rijswijkse spelers had den geuit tegen scheids rechter Van Kreuningen. De commotie ontstond gister avond op Nieuw Zuid toen leidsman Van Kreuningen Quick Boys veertien minuten voor tijd een strafschop toe kende, nadat André de Best ten val was gebracht. Volgens enkele Rijswijkers was de overtreding niet binnen, maar buiten het strafschopgebied begaan. Deze gingen, gesteund door hun trainer Van der Lub- be, verhaal halen. Van Kreu ningen verwijderde Lansink en Sjinasjoe wegens aanmer kingen op zijn leiding en gaf Van der Lubbe een waarschu wing. Toen dit niet baatte, lastte hij een afkoelingsperiode van een half uur in. RVC wei gerde daarna verder te spelen, waarop de scheidsrechter niets restte dan de wedstrijd te sta ken. Tot de aangevochten strafschop was de wedstrijd in een normale sfeer verlopen. Paul Osinga had RVC voor de pauze op voorsprong gezet, Jan Hoek maakte direct na hervatting gelijk. UVS miste gisteravond vier basisspelers. In verband met de topontmoeting tegen Pa- pendrecht, aanstaande zondag, had oefenmeester Melbi Ra- boen het verstandiger gevon den het viertal Fred Filippo, Arthur Orssagen, Hans de Kruys en doelman Arno Schouten buiten de selectie te laten. Desondanks had de Leidse ploeg het beste van het spel tegen Heerjansdam, dat de gastheer het eerste kwartier echter verraste met lange, hoge passes. Een spelwijze waar de Leidse verdediging in eerste instantie geen adequaat antwoord op had, en die tot een 0-1 achterstand leidde. Hierna was het echter gedaan met Heersjansdam. Hans Ver- kuylen zorgde voor de gelijk maker, Theo van Seggelen be paalde de eindstand nog voor de pauze op 2-1. De blauw-wit- ten lieten in het vervolg meer dere doelrijpe kansen liggen. Heerjansdam putte zich ander zijds uit in grove overtredin gen, die kort voor tijd tot de uitsluiting van de doelman leidden. Deze had Hans van Leeuwen tweemaal onregle mentair „afgestopt". Blessures bleven echter uit Ook Riinsburgse Boys begon „gehandicapt" aan de wed strijd tegen Overmaas. Belang rijke afwezigen waren Paul van der Blom, Wim Drieber gen, Hans Zwaan en, nog al tijd, Huug Aandewiel. dicteerden de geel-zwarterr spel op eenvoudige wi waardoor de wedstrijd w«J interessant was. Een Rot dammer hielp de gastheer vendien aan de voorspi door de bal in eigen doé schieten. Rob Gillisen brei de voorsprong de eerste tot 2-0 uit. Na een doelt van Marcel van der B drukte Gillisen het Rijnsbl se overwicht na de rust' met een tweede doelpunt. 1 minuten voor tijd kon 1 Rotterdammer de schai} eer nog redden. GROOTMEESTER BRENGT NIEUWTJE LEIDEN De tweede matchpartij tussen John van der Wiel en Jeroen Piket is na 24 zetten in re mise geëindigd. Van der Wiel bracht een interres- sant nieuwtje in de ope ning, maar Piket reageer de niet op de scherpst mo gelijke manier. In het ver volg werd het evenwicht niet meer verbroken, zo dat Van der Wiel nu met 1,5 0,5 aan de leiding gaat. Beide spelers klaagden na af loop over het lawaai dat de schare studenten in de zaal onder de bibliotheek van Mi nerva produceerde. Het ge bral en gebrul verstoorde de concentratie van de schakers op irritante wijze. Toch werd er wederom op hoog niveau gespeeld. Gisteren kwam een mode variant op het bord, die de laatste jaren onder andere door wereldkampioen Kas parov diverse malen is ge speeld. Jeroen had er in het Hoogoven-toernooi een im posante overwinning mee geboekt. Grootmeester Van der Wiel had in zijn voorbe reiding op het Nederlands Kampioenschap van volgen de maand een nieuwe zet eé- Aanstaande dinsdag en woensdag worden de derde en vierde partij ge speeld. Publiek is wel kom in het Sportcafe aan de Vrouwensteeg, waar vanaf 17.00 uur Coen Stehouwer en Marcel Pi ket de zetten van des kundige uitleg zullen voorzien. Ook kan men via een video-verbinding het verloop van de partij op het bord rechtstreeks volgen. vonden, die hij nu al kon uit testen. En achter het bord bleek er inderdaad een lek in de variant te zitten. Piket ondekte de kritieke voortzet ting echter niet. Daarna kwam de partij in een rustP ger vaarwater. De subtiele wendingen en geduldige ma noeuvres spraken echter minder tot de verbeelding dan de mataanval van de eerste ontmoeting. Na een uitgebreide afruil ontstond*" Van der Wiel bracht een inter- ressant nieuwtje in de opening van zijn partij tegen Jeroen Pi ket. een „dode stelling" en bood Van der Wiel derhalve remi se aan. Wat Jeroen Piket di rect accepteerde omdat zijn vlag de twaalf al gevaarlijk dicht naderde. In het Dame-Indisch brachf Van der Wiel op de zevende zet een nieuwtje: 7 ...;Ph5. De pointe is dat op 8. Lg3;Pg3x, 9. hg3x; g6, zwart zijn loper van f8 op de koningsvleugel kan houden. In de partij had Jeroen waarschijnlijk in het voordeel kunnen komen door 10. Da4!. Dan moet zwart met Dd7 tijd verliezen omdat 10 ...;c6 faalt op 11. Pd5x. Bovendien stelt ook 8. Le5 in plaats van 8. Lg5 zwart voor problemen. Na 10. g3 ontstaat een moei lijke stelling die door beide spelers met degelijk positio neel spel werd behandeld. Zwart verkreeg meer ruimte met 16 ...;Pe4, maar ont kwam er toch niet aan op de volgende zet een vervlak kende afruil in te zetten. In plaats van 23. b4 kan wit zich niet op 23. Lb5 inlaten, aangezien zwart met 23 ...;Df6, 24. Dc2;h5!, gevaarlij ke kansen krijgt. In de eind- stelling is inderdaad niets meer aan de hand. Pariljverloop Jeroen Piket John van der Wiel: 1. d4;Pf6, 2. c4;e6, 3. P»3;b6, 4. Pc3;Lb7, 5.a3;d5. 6. d5x;d5x. 7. L(4;Ph5, 8. Lg5;Le7. 9. Le7x;De7x, 10. g3;0-0. 11. Lg2;Pd7, 12. 0-0;Phf6. 13. Tc1;c5. 14. Te1;Tfd8. 15. Dc2;Tac8. 16. Db1;Pe4. 17. e3;d4x, 18. Pe4x;de4x, 19.Tc8x;Tc8x, 20.Pd4x;Pc5, 21. Tc1;a5, 22. Lf1;a4, 23. b4;b3x a.p. 24. Pb3x; Ld5. en re mise op voorstel van zwart. REMMELT OTTEN LEIDEN De Nederla' topspelers Jan Gerritsen Dennis Tjin nemen deel het „Leo Fortunati-toern een open badmintontoei voor A-, B- en C-spelers zaterdag en zondag word organiseerd door de Voor: tense BC Vlietwijk. Ven over beide dagen worde totaal 250 partijen gesp Zaterdag duurt het toei van negen uur 's ochtend elf uur 's avonds. 2k>ndag den tussen tien uur 's ocht en vijf uur 's middags de 1 finales en finales gesp Plaats van handeling i sporthal de Vliethorst in schoten. Finale Zilveri Molen dinsda bij LFC LEIDEN De. finale het Zilveren Molen toer wordt dinsdagavond speeld op het terrein va organiserende vereni LFC. Zoals bekend str de rivalen Quick Boy: Rijnsburgse Boys om de Na de 1-3 nederlaag ii laatste competitiewedi van de eerste klasse, jo leden zaterdag, zal Q Boys er veel aan gelegen sportieve revartche pe op de formatie van Arie gendijk. De aanvang aa Boshuizerkade is om uur, de toegang bedi twee gulden vijftig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 18