Christophe Lambert de grote vedette in Cannes Aart Klein schept te idyllisch beeh Bibliotheken herstellen zich KUNST Komiek Bob Hope 50 jaar in het vak Theateraanbod neemt af Pinkpop uitverkocht BU GEBREK AAN AMERIKAANSE STERREN bioscopen Veertig video-tapes in de vorm van tijdschrift $2cidóc6otwmit WOENSDAG 14 MEI 1986 PAG j NEW YORK De Amerikaanse komiek Bob Hope (82) zit vijftig jaar in de showbu siness, reden voor het Museum of Broadcas ting in New York een retrospectieve aan hem te wijden. Hope, befaamd om zijn zo genaamde „one-liners", is nog steeds actief. Zo werd hem onlangs gevraagd hoe het komt dat hij er nog zo goed uit ziet. Hopet „Door mijn make-upteam, dezelfde mensen die het Vrijheidsbeeld restaureren". Op de vraag hoe hij begonnen was, antwoordde hij: „Dat is zo lang geleden dat ik 't verge ten ben". Hope zei dat enkele senatoren hem als president hadden gewild, maar dat hij het salaris niet aantrekkelijk vond. „Bo vendien wilde mijn vrouw niet kleiner gaan wonen". DEN HAAG Het aanbod van po diumkunsten neemt af. Uit een on derzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het aan bod in 1984/1985 ten opzichte van voorgaand seizoen met 8 procent was afgenomen; het bezoekcijfer met 5 procent. Een belangrijke re den voor deze ontwikkeling is dat 21 procent van het aantal uitvoe ringszalen is weggevallen. Dit wa ren vooral zalen met een gering aanbod en een kleine capaciteit. De geringste daling van het aanbod was te zien bij het danstheater (2 procent), terwijl de grootstè afname is waargenomen bij muziek en diversen (hoofdzakelijk film), met elk 11,5 procent. Het aantal voorstel lingen van theater (toneel, mime en der gelijke) verminderde met 3,5 procent en van muziektheater (opera, musical, caba ret en dergelijke) met 5,5 procent. Het aantal bezoekers aan theater daalde met 7 procent, aan muziek met 5,5 procent, aan danstheater met 5 procent en aan diver sen met 19,5 procent. In totaal werden ir 1984/1985 38.000 uitvoeringen gebracht in 465 theaters. Deze trokken 9,6 miljoen toe schouwers. In het westen, met 60 procent van het to tale aanbod, liep het aantal uitvoeringen met 8 procent terug en het bezoek met 6 procent. Het muziekaanbod daalde in deze regio het sterkst, met 15 procent. GELEEN Pinkpop, het grootste Nederlandse openlucht- popfestival, is al uitverkocht. Ongeveer 45.000 kaarten zijn over de toonbank gegaan, en voor meer mensen is maandag in het Daemensportpark in Geleen geen ruimte. Het is voor het eerst sinds jaren dat Pinkpop weer uitverkocht is. Dit duidt op succes voor de nieuwe formule, die voor deze 17e editie van het festival is gekozen: meer jonge, verrassende groepen in plaats van reeds lang en breed gevestigd pop- werk. Pinkpop opent op tweede pinksterdag om negen uur de poorten. Het Limburgse talent Ge Reinderts en Vrienden opent om half tien het festival. Daarna volgen Howard Hug hes and The Western Approaches, Green on Red, Neerlands trots Claw Boys Claw, Blow Monkeys, Cock Robin, Fine Young Cannibals, The Cult en The Waterboys. De finale is aan The Cure toebedeeld, die rond half negen aan een an derhalf uur durend optreden begint. De recorddrukte op Pinkpop '86 zal het nodige gedrang met zich meebrengen, en de Pinkpoporganisatie raadt bezoekers daarom aan om geen kleine kinderen mee te nemen. PARIJS Hysterisch ge gil begeleidt Christophe Lambert bij een wande ling over het strand van Cannes. „Belle gueule", zoals regisseur Marco Ferreri de Franse acteur noemt, is vooral bij de da mes ongekend populair. Vier sterke jongens moes ten door de filmmaat schappij worden inge huurd om al te opdringe rige fans op afstand te houden. Zeker nu de Amerikanen het hebben laten afweten, is de 29-jarige Lambert dè ve dette van het filmfestival in Cannes. Tot drie jaar gele den was deze in New York geboren Fransman nauwe lijks bekend, maar de rol van Greystoke in de gelijk namige film van Hugh Hud son maakte hem in een klap tot beroemdheid. Sindsdien mocht hij samen met Frank- rijks mooiste actrices, Cathe rine Deneuve en Isabelle Adjani spelen en werd hij onderscheiden met een Cé- sar voor „Subway". Begin dit jaar kwam in Frankrijk het spannende „Highlander" uit, waarin Lambert een on sterfelijke Schot speelt. In twee weken tijd ging een half miljoen Parijzenaars naar het nieilwe Franse idool kijken. Sleutelhanger Lambert was naar Cannes gekomen voor de presenta tie van „I love youvan de Italiaan Ferreri. In deze gis teravond vertoonde film speelt hij een man die door vrouwen wordt omzwermd, maar verliefd raakt op een sleutelhanger in de vorm van een vrouwengezicht. Deze fluistert hem „I love you" toe, wanneer hij fluit. In tegenstelling met „Greys toke" en „Highlander" is „I love you" een heel sobere film. Ferreri bespioneert Lambert als was hij een de tective. Aanvankelijk had de Franse acteur geen zin in de door Ferreri voorgestelde rol. Het script was zijns in ziens te mager. Maar de Ita liaanse regisseur wist hem over te halen met het argu ment dat alleen Lambert de rol kon spelen, juist vanwe ge zijn imago van mooie jon gen. De film gaat over de onmogelijkheid van de lief de tussen man en vrouw, een thema dat Ferreri al twintig jaar obsedeert. Niet een sleutelhanger, maar een chimpansee wordt bemind in „Max mon Amour" van de Japanner Oshima. Om deze nieuwe sexuele fantasie van de ma ker van „L'Empire du Sens" was gisteren een hoop te doen. Gevraagd naar het waarom van deze soms shoc kerende film, antwoordde de 54-jarige Japanse aristo craat: „Ik weet het niet en als ik het wei zou weten had ik deze film niet gemaakt". Actrice Charlotte Rampling, die naast Max de hoofdrol neelt, voegde daaraan toe, dat het ging om „hoe de normale maatschappij rea geert op een marginale ver houding". Volgens de actrice van het ook al geruchtma kende „Nachtportier" ging het in Oshima's film om al ledaagse zaken als jaloezie, liefde en tederheid, zij het in een wat bizarre context. Max, de chimpansee was niet in Cannes. Niet uit angst voor mogelijk terroris me of radioactieve neerslag (de organisatoren van dit 39ste festival lijkt niets be spaard te blijven), maar om de simpele reden dat Max niet bestaat. Een Engelse acrobate, die eerder mee speelde in „Greystoke" deel de in apepak een apparte ment met Charlotte Ram pling. Stofzuiger Ook deze editie van het filmfestival in Cannes heeft zijn kleine schandaaltjes. De jonge Franse regisseur Jean- Jacqües Beneix haalde uit naar de festivalorganisatie omdat zijn succesvolle film „39,2 Degrés le Matin" niet was geselecteerd. Volgens Beneix bestond de organisa tie uit „mensen die met een door Diderot geschreven dictionnaire proberen te be grijpen hoe een moderne stofzuiger werkt". Zeer op zijn tenen getrapt was regis seur Claude Lelouch naar aanleiding van de in zijn ogen onterecht slechte kri tieken op zijn vervolgfilm van „Un Homme et une Femme". De impulsieve Le louch brak zijn verblijf in Cannes uit nijd af en nam het eerste vliegtuig naar Pa rijs. BOB VAN HUËT Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraal 6. tel. 01720-20800): Out of Africa (al); 20.15. EUROCINEMA II: Mama la boos (al); 18.30, 21.15. EUROCINEMA III: Teonwolf; ma. dl. 18.45. 21.00. EUROCINEMA IV: Abal (al); ma. dl. 18.45, 21.15. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Absolute begin ners (al); 19.00, 21.15. wo. ook 14.30. LIDO en STUDIO (Steen straat 39, tel. 124130): Abel (al); 19.00, 21.15. di. ook 14.30. Wit ness (12); 14.30. 19.00. 21.15. Poli ce (16); 14.30, 19.00. 21.15. Jewel of the nile (al); 14.30, 19.00, 21.15. Out of Africa (al); 20.00. TRIA NON (Breestraat 31, tel. 123875): American Ninja (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. lel. 071-125414); Trashy Lady (16); 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719- 12800): Geen opgave. KATWIJK e CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Mama is boos; wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. dl. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Rocky IV (12); tijden zie City I. CITY THEATER III: Weird Science (al); tijden zie City I. CITY THEATER IV: St Elmo's Fire (12); ma. di. wo. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO THEATER: Geen opgave. CITY THEATER IV: Taran en de toverketel (al); wo. 14.45. VOORSCHOTEN GREENWAY (tel. 01717-4354): Mama is boos; 20.15 wo.15.45, 20.15. KINDERVOORSTELLINGEN Assepoester; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Roc ky IV (12); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN DEN HAAGs ASTA 1 (Spul 463500): The jewel of the I 14.00. 18.45, 21.15. A (Spul 27. tel. 463500): Out 1 ca (al); 14.00, 20.15. A n Mama is boost (al): 14.00, 21.15. BABYLON 1 (naai SI traal Station, tel. 471656): Africa (al); 14.00, 20.15. LON 2: Volunteers (at); 19.00, 21.30. BABYLONu Mannen in een wieg(al); 21.15. ma. di. 14.00. Clhte (Buitenhof 20. tel. 63063? delta force (16); 14.00, 21.30. CINEAC 2: Rocky 18.45, 21.30. ma. di. ook CINEAC 3: Don't kill usivi you (12); 14,00, 18.45, EUROCINEMA (Lèyweg 9 667066): The jewel of the I 14.00, 19.00, 21.30. wo. 21.30, METROPOLE 1 |t( gielaan. tel. 456756): The Cola kid (16); 14.00. 18.45, METROPOLE 2: Un am swann (al); 14.00, 18.45, METROPOLE 3: Abac ginners (al); 14.00, 18.4 METROPOLE 4: Abel (al) 18.45, 21.30. METROP( The Berlin affair (al); 18.45, ma. di. ook 14.00. ODEON rengracht 13, tel. 462400): mando Leopard (16); 13.45, 21.30. ODEON 2: Rami 13.45, 18.45, 21.30. The delta force (16); 18.45, ma. dl. ook 13.45. ODE Iron eagle (al); 13.45, 18.45, LE PARIS 1 (Kettingstraf t tel. 656402): Ladles in lac" 12.00 tot 22.30. LE PAe Cattails (18); 12.15 tot 22.4! PARIS 3: De sex-muakk 12.30 tot 23.00. HAAGS HUIS (Denneweg 56. tel. 4!1 Zaal 1: Teorema; ma. t/ 14.00, 19.30, 21.45. Zaal 2: the spiderwoman; rr 14.00, 19.30. La caza; 16.15, III jaren '40: Quai ma. 14.00, 19.30, 21.45. Ji fdte; di. 14.00, 19.30, 21.45. onze heures et minuit; wo. 19.30, 21.45. KINDERVOORSTELLINGEN: BABYLON 3: De troetelbi 13.15. 15.15. beh. i AC 2: Peter Pan; wo. EURO CINEMA: haantje de voorste; wo. METROPOLE 5: Peter Pi 14.00. ODEON 3: Puddin zan (al); wo. 13.45. DEN HAAG Het aantal uitleningen van openbare theken is met 173 miljoen in 1985 gelijk gebleven ten i te van het voorgaande jaar. In 1984 was er nog eem van vier procent te zien, zo blijkt uit onderzoek d Centraal Bureau voor de Statistiek. Wel steeg voor h in drie jaar het aantal leden weer, tot ruim vier Deze toename kan voor een belangrijk deel wordei schreven aan activiteiten rond de Landelijke Bibliotl in oktober 1985. De werkgelegenheid in het openbari theekwerk steeg met één procent tot ruim 5950 perso den. De toename werd echter geheel veroorzaakt di verdubbeling van het aantal vrijwilligers tot ruim 18 ZATERDAG PREMIERE IN KUKHUIS DEN HAAG „Infermental" is de naam van een in ternationaal tijdschrift op video-cassette. Het idee komt uit Duitsland, waar Gébor Bódy en Veruschka Bódy een paar jaar geleden met de uitgave begonnen. De vi deo-banden waaruit het tijdschrift bestaat waren tot nu toe tijdens het World Wide Video Festival in het Kijk- huis te zien. Komende zaterdag vindt in het Kijkhuis aan de Denneweg de feestelijke première van „Infermental 5" plaats. De redactie van het tijdschrift was dit jaar geheel in Nederlandse handen. De vijf cassettes zullen in aanwezigheid van de videokunstenaars wor den getoond. De Nederlandse redactie, bestaande uit Leonie Bodeving, Rob Perrée en Lydia Schouten, ontving uit elf landen tapes, waaruit ze een selectie moest maken. Ze koos daarbij voor een themati sche opzet. De vijf uur video-kunst werd onderverdeeld in de thema's: De Held, Verlangen, Verhalende Video, Electronische Beeldtaal en Geluid. Als begeleiding is een uitstekend verzorgde catalogus verschenen, waarin niet alleen korte beschrijvingen van alle tapes zijn opgenomen, maar ook artikelen over de the ma's. „De massamedia kunnen iemand tot een held maken, een idool, een persoon met wie het publiek zich kan identificeren, tot een persoon die beantwoordt aan het droombeeld, het ideaalbeeld van miljoenen", aldus de catalogus. In één van de eerste tapes wordt David Bowie, die de hit „Heroes" zingt, geparodieerd. Na deze korte video-film van 4 minuten, verschijnt een korte tekst van de redactie op het scherm, bedoeld als schakel tussen de afzonderlijke tapes. „De meeste mensen hebben niet alleen behoefte aan identificatie, ze willen ook zelf graag de held spe len" en er volgt een tape die in navolging van de video-clip slechts enkele minuten duurt en waarin iemand aan het beeld van „de cowboy" tracht te voldoen. In de afzonderlijke tapes varieert De Held van popster, cowboy, bergbeklimster tot zeemeermin. Soms wordt De Held op een voor de hand liggende wijze geimiteerd en geparodieerd, maar er zitten ook tapes tussen die minder voorspelbaar zijn. Ulrike Rosenbach verbeeldt bijvoorbeeld op een suggestieve wijze de moeizame tocht van een bergbeklimster en in haar tape zijn meer betekenisslagen te ontdekken. De camera richt zich lang durig op blote voeten die loopbewegingen op een spiegelend vlak maken. De video-tape van Lydia Schouten „Beauty becomes the beast" gaat niet alleen over De Held, want in elke tape speelt ze die rol, maar ook over het romantische verlangen naar een paradijselij ke en mythologische staat. Het werk had dus evenzeer in het volgende thema, „verlangen", thuisgehoord. „Sinds het ontstaan van televisie zijn de media steeds meer ons beeld van het dage lijks leven gaan bepalen. De media produceren een imaginaire wereld De bestaande wereld waarin wij leven, steekt hierte gen schril af en wordt steeds grauwer en grijzer", aldus de tekst. In de dertien minuten durende tape van Mark Wilcox proberen een man en vrouw een romance tussen filmsterren na te boot sen. Hun verlangen is slechts de afspiegeling van een film op de televisie. Hoewel de tapes onderling sterk verschillen pakken ze allemaal bepaalde cliché's uit de westerse samenleving aan. Het effect van de tapes uit De Held en Verlangen zal waar schijnlijk sterker zijn als ze op het medium te zien zijn dat ze bekritiseren. Tot nu toe tonen de omroepen in Nederland weinig belangstelling voor video-tapes. Lydia Schouten werd voor een televisie-programma uitgenodigd, maar men verkoos een inter view met de kunstenares boven het uitzenden van een video tape. Zaterdag zijn tussen vijf uur 's middags en half twee 's nachts niet alleen de tapes uit De Held en Verlangen te zien, maar ook de thema's Video, Elektronische Beeldtaal en Geluid. Wie een tijdschrift met vijf uur beeldinformatie te veel is, kan op 22, 23 en 24 mei voor de afzonderlijke thema's in het Kijkhuis terecht. INGRID VAÏJ SANTEN Tentoonstelling van het werk van Aart Klein van 27 april t/m 8 juni in De Beyerd, Centrum voor Beelden de Kunst in Breda. Openingstijden dinsdag t/m vrijdag 10-17 uur, zater dag en zondag 13-17 uur. Het zal een Nederlandse fotograaf zelden overko men: een uitgebreide ex positie te mogen samen stellen van eigen werk en het geheel begeleid te zien door een luxe, prach tig uitgegeven boek. We hebben het over de ten toonstelling van het werk van de bejaarde Amster damse fotograaf Aart Klein in Breda. Toch kun nen wij ons voorstellen dat Klein achteraf over de slordige uitstalling van zijn werk minder tevre den is, ook al is hij be kend om zijn minder for mele benadering van het vak. Tientallen foto's zij aan zij lig gend onder glas in een vrij willekeurig verband en dan soms nog ongelijk van for maat, lijkt ons niet de ideale wijze van exposeren. Zeker de wandhoge uitvergroting van een landschap moet hem een doorn in het oog zijn. Een be roepsbehanger zou naar zijn geld kunnen fluiten: een wand met bobbels en bellen als bal lonnen. Een ander manco is het feit dat men wat betreft documentatie over het werk van Klein volledig is aangewe zen op het schitterende, doch dure boek van vijfenzestig gul den. Een velletje met wat ge gevens over de tentoonstelling paste blijkbaar niet meer in het budget. De minder draag-' krachtige en ingewijde bezoe ker blijft nu verstoken van de achtergronden. Erg jammer, want juist de fo to's van Klein kunnen de op stap vormen om een groot en veelzijdig publiek te interess- seren voor het medium foto grafie, passief als actief. Ener zijds door het charmante tijds beeld van de jaren vijftig en zestig, anderzijds door de veel zijdige, veelal grafische toepas sing en de aansprekende keuze van de onderwerpen. Klein is immers de man die indertijd met zijn sfeerrijke zware drukken in grove korrel school maakte, al zal menig puritein nu nog gruwen van de techniek. Door louter te bij de keuze van de fo Klein zeker een rol za gespeeld. Een meer i lijke beschouwer zoi schijnlijk tot een mind mentele en in aantal i scheiden selectie zij men. Want buiten on hoogtepunten met e( universele" kracht als I sfhe vrouw uit 1958, B 1964, Zermatt 1966, M 1960 is er een veelv wat men banale ondei zou kunnen noemen. Huisje, boompje, b« bootje in strijk- en tej hoe waarachtig en eer kunnen toch beschoui den als reflecties van tooid verleden tijd. 1 doorgaans hopg nivi wel, hoewel een prent boerenkar in Tholen kat in de te lichte vc de toets der kritiek na kan doorstaan. Voor nisch niet. Het is trou\ gegeven dat fotograf) moeilijk uit eigen we nen kiezen. Al met Klein een te te idyllis van zichzelf en de jan zestig gegeven. En zo in tegenspraak i andere, te schaars woordigde platen v waarin op grootse w die andere facetten va ven worden weergege denken aan de histor to's van de Deltawerk ook aan die, wonde noeg ontbrekende, p een vrijend paar in scur op het Leidsepleii schreven bezwaren g verminderde mate i boek, omdat hier elke zichzelf bekeken kan en niet om aandacht strijden met naasi concurrenten. Als geheel nochthans end overzicht van van een all-round i wiens naam in de Net fotogeschiedenis ook i komst nog genoemd den. Als was het alk vanwege de door hen1 kelde techniek in sch< zalen te fotograferei flitslicht en dat in waarin een 400 ISO-i als buitengewoon Gemeten naar moder staven echter doet h gedateerd aan, artistk houdelijk. En daarii onder andere het ver sen fotojournalistiek fotografie. Al heeft het laatste genre zeke dige werk geschaper het ooit na te strevi schijnlijk CHARLl CHARLES BELS Aart Klein: Amsterdam 1964 verwijzen naar die typische ei- beelden waarvan ook menig er zal weinig zijn wat Klein genschappen, doet men Klein voorbeeld valt te bewonderen, niet heeft gefotografeerd, overigens tekort. Want juist Veelal in opdracht, hetgeen ook hij staat bekend om zijn Eenzijdigheid kan hem be- echter moeilijk valt te onder- verderlichte, bijna gevoileerde paald niet verweten worden, scheiden. In een recent inter view in Vrij Nederland laat Klein duidelijk uitkomen dat hij zich nog nooit een zienswij ze heeft laten opdringen. Te recht. Het is die eigenschap die

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 16