KARL BARTH: aan tafel kerk en wereld Reformator uit de twintigste eeuw 'Kerk is zonder wereld verloren' beroepingen £cidóc@ouAcmt ACHTERGROND EfikbeSomorii VRIIDAG 2 MEI 1986 PAGINA 2 LEDEN SANCTUARY-BEWEGING VEROORDEELD Acht leden van de „sanctuary-beweging", een kerkelijke vluchtelingenorganisatie, zijn gisteren in het Amerikaanse Tucson. Texas, schuldig bevonden aan het binnensmokkelen in de VS van illegale vluchtelingen uit Midden-Amerika. Drie verdachten werden vrijgesproken. De jury van het districtsge rechtshof had, na een zes maanden durend vaak bitter en emo tioneel proces, negen dagen nodig om tot een uitspraak te ko men. Het onderzoek in de zaak heeft driejaar geduurd. Onder de verdachten waren enkele oprichters van de groeiende ..sanctuary"-beweging. De elf verdachten, onder wie twee priesters, een non en een dominee, waren in 1985 in staat van beschuldiging gesteld vanwege het op dertig punten schenden van de immigratiewetten. De veroordeelden, die op dertien punten schuldig werden bevonden, kunnen maximaal vijf jaar gevangenisstraf en een boete van 10.000 dollar krijgen. De von nissen worden op 1 juli a.s. uitgesproken. Allen werden ervan beschuldigd betrokken te zijn geweest bij een samenzwering om mensen uit Middenamerikaanse landen met een onderdrukkend politiek systeem (El Salvador en Gua temala). die als vluchtelingen werden beschouwd, de VS bin nen te helpen. Andere punten uit de aanklacht waren het aan moedigen van buitenlanders illegaal naar de VS te komen, het hen daarbij daadwerkelijk steunen, en vervolgens het verber gen. onderdak geven en bescherming bieden aan de vluchte lingen De „sanctuary"-beweging is in 1980 in Tuscon (Arizona) ontstaan en heeft zich inmiddels uitgebreid naar ruim 250 ker ken in het hele land. Het enige dat de ervaring ons leert is dat deervaring ons niets leert. André Maurois Karl Barth enige maanden voor zijn overlijden. PROF. TER SCHEGGET: Wat is de actualiteit van Karl het verleden gedacht is je Barth voor de kerk anno kan zeggen, dat de theologie Die vraag werd voorge legd aan twee Barthkenners. De één. dr. C. van der Kooi Barth contekstueel is, met andere woorden je staat deze wereld. Je bent be- (gereformeerd predikant in trokken in de politiek. En Leimuiden) is vorig jaar ge- vandaaruit ga je vragen naar promoveerd op een onder zoek naar de denkweg van de jonge Karl Barth. De an- De gemeente bij Barth is er der, prof. dr. G. H. ter Scheg- voor de wereld Hij heeft een get, is (hervormd) kerkelijk keer gezegd, dat de wereld hoogleraar te Leiden voor de zonder de kerk niet verloren vakken christelijke ethiek en is. Maar de kerk zonder de apostolaat. wereld wel. De kerk moet "Barths theologie heeft voor het niet gaan om haar eigen mij nog steeds iets leuks", zo voortbestaan, maar om de begint dr. Van der Kooi zijn wereld. Om de beloften van Karl Barth is op 10 mei in 1886 geboren in het Zwitserse Bazel. Zijn va der was er hoogleraar Nieuwe Testament. Zijn beide grootvaders waren ook jarenlang predikant, zodat niemand vreemd opkeek, toen Karl bij zijn opneming als lidmaat van de kerk aankondig de theologie te willen studeren. Hij ging eerst naar Bern, later naar Berlijn, Tübingen en Marburg. De liberale theologische we tenschap van die tijd had een sterk verstandelijke inslag. Ze sprong vrij met de bijbel om. Gedeelten, die niet pas ten, heetten al gauw "later toegevoegd". De hoogleraren zelf hingen een christelijk humanisme aan. Afgestu deerde theologen konden er vanaf de kansel weinig mee aanvangen. Het begin van de eerste wereldoorlog toonde tenslotte onomwonden het faillissement van deze leer aan zoals die aan de universi teiten werd onderwezen. De eerste wereldoorlog greep diep in bij Barth hij was op dat moment predikant in Safenwil. Nog erger dan de schending van de Belgische neutraliteit achtte hij het ma nifest van 93 Duitse intellec tuelen die zich openlijk voor de oorlogspolitiek van keizer Wilhelm II uitspraken. "On der degenen die het manifest ondertekend hadden, ontdek te ik met ontzetting ook de Bij gelegenheid van de honderdste geboortedag van de grote Zwitserse theoloog en kerkhervormer Karl Barth wordt ook in ons land de nodige aandacht aan hem be steed. Theologen kunnen Barth, hoe zij ook over hem denken, niet uit de weg gaan. Velen noemen hem in een adem met Augustinus en Calvijn en zien hem als eigen tijdse hervormer. In de Rijswijkse Verzoeningskerk (Dr. Van Mooklaan nabij station Rijswijk, buslijnen 18, 23) wordt morgen van elf tot half drie een Barth-festival gehouden, waar op onder meer spreken prof. Hasselaar over Barths ver rassende theologie en prof. Ter Schegget over Barths po litieke keuzen. Aan de Utrechtse universiteit heeft vol gende week zaterdag een bijeenkomst van meer acade mische strekking plaats over Barths theologie. namen van bijna al mijn Duitse docenten (met eervol le uitzondering van Martin Rade)". Barth nam afstand van zijn oude leermeesters. Hun ethisch falen toonde "dat ook hun bijbeluitleg en hun dogmatische veronder stellingen niet in orde kon den zijn". Zo werd een hele wereld van exegese, ethiek, dogmatiek en verkondiging aan het wankelen gebracht. Het werd hem duidelijk dat de theologie iets miste dat aan 'gene zijde' lag van mo raal. politiek en ethiek. Inspiratie vond Barth bij de Blumhardts. Hij leerde het piëtisme (een praktische vroomheidsbeweging in de negentiende eeuw in Duits land) kennen en de persoon lijke bewogenheid ten aan zien van maatschappelijke problemen. Dit bracht hem tot socialistische sympat hieën, waarvan ook zijn vriend Thurneysen de in vloed onderging. Zij kozen voor een linkse politiek. Barth steunde in Safenwil de arbeidersbeweging. Hij heeft zelfs voorop gelopen bij een staking. Na de eerste wereldoorlog publiceerde hij zijn beroemd geworden commentaar op de brief aan de Romeinen. Ruim 200 andere geschriften volg den. Barths denken is te ty peren als 'anföngliches Den ken'. In die denktrant is God altijd vóórondersteld. God is niet te bewijzen en allang voordat de mens gaat naden ken is God met hem bezig. Weerklank Barths ideeën vonden weer klank. Men vroeg hem hoog leraar in de dogmatiek te worden in Göttingen. Later doceerde hij in Münster (1926-1929) en nog weer later verkaste hij naar Bonn (1929-1935). Toen brak 1933 aan. Het jaar dat de nationaal-socialisten aan de macht kwamen in Duitsland. Binnen de Evan gelische Kirche ontstond er een sterke stroming die Hit- Ier steunde: de Deutsche Christen. Driekwart van het volk schaarde zich hier ach- reactie. "omdat het een aan trekkelijke brutaliteit bevat. Hij doorbreekt de vanzelf sprekendheid, dat de mens het centrum is van waaruit over God en wereld moet worden nagedacht. Volgens God daar te vertolken. En om iets van het Rijk Gods voorlopig gestalte te geven. Het verschil tussen kerk en wereld is eigenlijk alleen, dat de gemeente het gehoord heeft en het doorgeeft. tus de wereld. En we moeten dat regeren Gods in de we reld serieus nemen. Vandaar, dat je niet kan zeggen, dat de wereld aan het nietige, aan de chaos is prijsgegeven. God regeert. De gemeente heeft dat te verkondigen". KLAAS VAN DER KAMP De autoriteiten in Zaïre heb ben de kerkelijke boekhan del en drukkerij St. Paul in het moderne denken kan je Ik vind verder de gedachte achter God alleen nog maar bij Barth belangrijk, dat een vraagteken zetten. Barth Christus niet alleen via de heeft er op gewezen, dat de gemeente werkt, maar ook bijbelse volgorde juis' omge- direct. God regeert in Chris- keerd is. Wie of wat God is, is voor eens en al duidelijk geworden in Jezus en p#s vandaaruit wordt duidelijk wat er met ons mis is en wat we te verwachten hebben. Barth heeft ons geleerd de problemen niet meer voorop te zetten, maar te denken en te leven vanuit het gegeven Woord van God. Dat is een vermetelheid, maar zonder zal het niet gaan. En dat maakt dat we iets minder wanhopig, iets minder ze nuwachtig kunnen zijn. En ook dat we met meer rust, vertrouwen, hoop, vreugde en dapperheid de toekomst tegemoet kunnen gaan". Prof. G. H. Ter Schegget spitst zijn bijdrage toe naar een onderwerp, waarop hij studeert in verband met de uitgave van een jubileum boek over Barth. "Ik beperk me tot Barth zijn visie op de gemeente, op de kerk. Je kunt bij hem eigenlijk beter zeggen gemeente. Hij denkt zeer laagkerkelijk. Hij denkt sterk vanuit de gemeenschap zoals die om het avondmaal en de prediking bij elkaar komt en zoals die functio neert in de wereld. De op dracht van de gemeente bij Barth is een diep en een vol komen binnendringen in de werkelijke nood van het le ven. En tegelijkertijd: een niet minder diep en volko men binnendringen in de openbaring van God. En dan niet rusten tot je tussen die beide polen weer contact hebt gemaakt. Dat het tussen die beide polen gaat weer lichten, zoals hij dat zegt. Ik denk dat veel meer dan in Zaïre voert druk op katholieke kerk op Kritiek op anti-Islam tendenzen in VS Tien kerkelijke leiders in de Verenigde Staten hebben hun verontrusting uitgespro ken over „de alarmerende groei" van anti-islamitische gevoelens in de VS sinds het Amerikaanse bombardement op Libië. In een verklaring, die deze week is uitgegeven, citeren zij commentaren van zowel volksvertegenwoordi gers als de media. De onder tekenaars roepen regering en parlement op openlijk te ver klaren dat „de Islam het christelijke geloof respecteert en dat Arabieren in Amerika niet vervolgd mogen worden wegens terroristische daden van anderen". De onderteke naars zijn functionarissen van de Amerikaanse Raad van Kerken, de Quakers, de Antiocheens-Orthodoxe Kerk van Noord-Amerika, en de Episcopaalse (Angli caanse) Kerk. de hoofdstad gesloten. Welin gelichte kringen laten weten, dat de overheid het een doorn in het oog was, dat daar publikaties te krijgen» waren over de bevrijdings theologie en over geweldloze acties van burgers tegen een overheid die onrecht pleegt. De regering heeft zich de af gelopen weken bovendien moeite getroost op priesterse minaries bekend te maken dat niemand zich mag ont trekken aan het verplichte lidmaatschap van de jeugdbe weging van de enig toegela ten partij „Jeune Mouvement Populaire de la Revolution" (JMPR). De Rooms-Katholie- ke Kerk van Zaïre bespeurt onrust bij de overheid over de invloed, (die de Kerk eventueel zou kunnen uitoe fenen op de landspolitiek, ge zien de voorbeelden van ker kelijke steun aan omwente lingen zoals op de Filipijnen en op Haïti. Nederlands Hervormde Kerk Beroepen te Katwijk aan de Rijn en te Katwijk aan Zee (deelgemeente De Rank) parttime mevr. H. Wes tera-Franke te Leiden. Beroepen door de generale synode der Nederlandse Hervormde Kerk tot predikant voor buitengewone werkzaamheden, belast met de ar beid ten dienste van de protestantse geestelijke verzorging bij de Ko ninklijke Luchtmacht J. de Bie te Waarde. Aangenomen naar Kolderveen en Dinxterveen H.E.J. van der Laan, kandidaat te Den Haag Nijmegen (toe- ange Aangenomen naai zegging) P. van Noordwolde (Fr.). Gereformeerde Kerken Beroepen te Grootegast (parttime) mevr. A. van Harten-Tip te De Wilp. Aangenomen naar Veenwoudster- wal. drs.J. Verschoof, legerpredi- kant. wonende te Amersfoort Aangenomen naar Oldekerk, drs.N H.Heiner te Drachten. Doopsgezinde Broederschap Beroepen te Utrecht, T H.van der Laan conrector van het Baptisten seminarie te Bilthoven, die dit be roep heeft aangenomen. Aangenomen naar Groningen R.P Yetsenga te Hallum en Holwerd- Blija. Hoofd Oekraïense Kerk vraagt Sovjetleiders hulp uit Westen te aanvaarden De in ballingschap levende kardinaal Myroslav Ivan Loebatsjivski, hoofd van de Oekraëns-Katholieke Kerk, heeft de Sovjetleiders ge vraagd hulp te aanvaarden die rooms-katholieke hulpor ganisaties in het Westen heb ben aangeboden voor de slachtoffers van de kernramp in Tsjernobyl bij Kiev. Hij roept hen op het aanbod niet af te slaan maar als teken van menselijke solidariteit te beschouwen. „Als herder van het Oekraïense volk voel ik mij verplicht de politieke lei ders van de Sovjet-Unie te wijzen op de zware verant woordelijkheid die zij voor de gebeurtenissen hebben. Tegelijkertijd vraag ik hen de nood van de lijdende Oek raïense bevolking te verzach ten door caritatieve organisa ties in het Westen toe te staan onverwijld de benodig de hulpgoederen naar de plaats ders onheils te bren gen en daar te verdelen." ter. Barth was een van de felle tegenstanders, die in 1934 de 'Bekennende Kirche' vormden. Op een synode in Barmen werden de voor 99 procent door Barth opgestel de 'Barmer Thesen' aangeno men. Daarin beleed men. dat de kerk alleen aan Jezus Christus onderworpen mag zijn, en niet aan aardse machten. Deze thesen zijn wel vergeleken met de 95 stellingen van Luther. Ondertussen was in 1932 het eerste deel van de dikke 'Kirchliche Dogmatik' ver schenen. Daarin ontvouwde Barth zijn leerstellige ge dachten. Prof. Ter Schegget plaatst dit boekwerk, waarin sommigen een terugkeer zien naar strenge orthodoxie, in een positief daglicht gezien het nee van Karl Barth ten aanzien van de ontwikkelin gen in Duitsland. Prof. Ter Schegget: "In die periode probeert Karl Barth positief een theologie op te bouwen. Een theologie, die van stonde af aan in de contekst van de geschiedenis, de politiek van het menszijn staat. Een kriti sche theologie. Maar de ramp is dat het ook opgevat kan worden als een nieuw soort orthodoxie. Dat is het gevaar, als je een dikke dogmatiek schrijft. Het is echt een po ging, om vanuit dat kritische nee tegern de toenmalige ontwikkelingen in Duitsland nu te zeggen hoe je dan wel gemeente van Christus voor de wereld en in de wereld kan zijn". Totale eed Barths dagen in Duitsland waren geteld. Zijn weigering de totale eed van trouw op Hitier af te leggen had zijn schorsing als hoogleraar en zijn uitwijzing uit Duitsland tot gevolg. Er is nog even sprake van geweest, dat hij een bijzondere leerstoel in Utrecht zou krijgen, maar de financiële bezwaren waren te groot. Vanuit Bazel zette hij zijn werk voort. In de jaren vijftig sprong Barths open brief over de atoombewapening in het oog. In 1957 al zei hij, dat de vre deswil van die natie serieus genomen moet worden, die bereid is de eerste stap te doen, afgezien van hoe de te genstander handelt. Een pa rool dat eigenlijk pas veel la ter door het IKV is overge nomen. In 1968 is Barth op 10 decem ber tamelijk onverwacht overleden. Hij laat een theo logie na, die wel gekarakteri seerd is met de woorden 'dia lectisch': het denken vanuit twee polen. Een theologie van 'met twee woorden spre ken'. Barth houdt de twee partijen God en mens steeds uit elkaar. God is de Geheel Andere. Hij woont in de he mel. De mens woont op aar de. Deze twee kunnen niet worden vermengd. Er is al leen contact, als er sprake is van een wonder, van openba ring. Barth moest niets heb ben van 'natuurlijke theolo gie'. Iedere vorm van religie, waarbij de mens iets meent te betekenen voor God is uit den boze. Bij de mens is geen enkel aanknopingspunt te vinden. De waarheid is al leen Jezus Christus. De enige kennis die de mens door het wonder krijgt, is een kennis van Hem. Zo bouwt Karl Barth zijn theologie op de kennis over Christus. Daar is kritiek op gekomen. Zijn strikte scheiding tussen God en mens zou geen ruim te laten voor het werk van de Heilige Geest. Misschien heeft Barth zelf iets van de kritiek voorvoeld. Tegen de tachtig jaar lopend heeft hij zich nog intensief bezigge houden met Schleiermacher, de negentiende-eeuwse theo loog die zijn denken begon vanuit het menselijk gevoel. Sommigen zien daarin een antwoord op de nieuwe ver menselijking van het evange lie zoals ze in de theologie na Barth is opgekomen. Spinazie- of brandnetelsoep kaassoufflé met komkommer-aardbeisalade vegetarisch) Wie met zijn beiden is heeft nodig: 200 g spinazie of jon ge brandnetels, 0,5 liter water, 1 groentebouillontablet, 15 g bloem, 0,5 dl melk, 15 g margarine, bieslook of sla-uitje, nootmuskaat, djinten, 1 lepel citroensap, 2 sneetjes (geroosterd) brood; zachte margarine, 25 g margarine, 25 g bloem. 2.5 dl melk, 150 g geraspte pittige kaas, peper, zout, 2 eieren; komkommer, 50 g aardbeien, 2 lepels azijn, zout, peper, suiker, 1 lepel olie, bieslook. Gebruik brandnetels alleen als ze op een schone plaats ge groeid zijn. Breng het water met het bouillontablet aan de kook en leg er de goed uitgelekte spinazie of brandnetels in. Laat de massa drie minuten koken en snijd of mix het groen vervolgens klein. Bind de soep met de met melk aangemeng de bloem en maak hem af met de margarine, kleinverdeelde bieslook of sla-uitje, nootmuskaat, djinten en citroensap. Geef er het brood bij. Vet een ruime en diepe ovenschaal in met zachte margarine. Smelt de margarine, roer er de bloem door en voeg de helft van de melk toe. Laat het mengsel zacht koken en roer het glad. Voeg de overige melk toe. Laat de saus een minuut zacht koken, houd haar vervolgens warm en meng er de kaas en naar smaak peper en zout door. Splits de eieren. Roer het geel los en klop het wit stijf. Meng de hete saus met kleine beetjes tegelijk door het eigeel en vervolgens luchtig door het wit. Doe de massa direkt in de schaal en zet die in een voorverwarmde oven, stand 5 of 200. Laat de soufflé in circa vijf en twintig minuten rijzen wordt ongeveer een kwart hoger) en lichtbruin worden. Zet het gerecht zo uit de oven op tafel. Meng plakjes komkommer en aardbei met de overige beno digdheden. JEANNE Psychologisch juist HeT gaat wat beter met onze economie, maar nog lang niet (id goed genoeg. De overheid moet daarom onverdroten door-t^ gaan met bezuinigen en de bevolking moet weten, dat na hetl v dieptepunt van de economische recessie de bomen niet op-'g nieuw tot in de hemel groeien. Dat is de kern van de bood-yC schap die de president van de Nederlandsche Bank, dr w.fic Duisenberg. deze week neerlegde in zijn jaarverslag. Dezesl< boodschap heeft een psychologische bedoeling. Veel te veel01 merken we de laatste maanden, zowel in politiek als in hetf maatschappelijk leven, dat velen denken dat alles weer fi-[_ nancieel haalbaar is en er geen enkele terughoudendheid L meer nodig is. Maar niets is minder waar. MATIGING blijft nog vele jaren lang het parool, bijvoor-1 beeld om weer zoveel mogelijk mensen aan werk te helpen, r Maar buiten het nuttige psychologische effect valt op de boodschap van Duisenberg toch wel wat af te dingen. Wantï] hij gaat vrijwel geheel voorbij aan het feit dat de Nederland-T se schatkist, na de bezuinigingsronde die gepland is voort*| 1987, behoorlijk zal kunnen profiteren van de aanwakkeren-n de wereldeconomie en vooral ook van de dan weer oplopen-, de aardgasbaten. Het is rederlijkerwijs te verwachten dat hetl financieringstekort, na de ingrepen in 1987, in de jaren daar na als vanzelf weer zal gaan teruglopen. tl Een detail tot slot: Duisenberg verwerpt het terugschroe-v< ven van de lastenverlichting voor het bedrijfsleven. Hijf*c noemt dat kortzichtig, want de voor de investeringen brood-L nodige winsten zouden dan weer te veel worden afgeroomd-ijt Het is in dit verband jammer dat de Nederlandsche Bankj geen remedie noemt voor de opnieuw aanwakkerende kapi-jt taalvlucht naar het buitenland. Er wordt door het Neder-h landse bedrijfsleven weer in toenemende mate buiten oiizejd landsgrenzen geïnvesteerd. Deze ontwikkeling is zeker nietN in het voordeel van de werkgelegenheid en de schatkist vanjj1 ons land. In actie tegen racisme Veel onrust deze week in enkele steden door het protest^ tegen de installatie van vertegenwoordigers van de Cen-' trumpartij. Het is jammer dat hierdoor zoveel opgewonden^ aandacht is uitgegaan naar de benoeming van deze enkele^ raadsleden. Het kwaad van de verderfelijke ideeën van Centrumpartij zou op andere wij^p moeten worden aange pakt. Door blokkades en spandoeken en door een eventueef" verbod van de partij waarvan de meeste Nederlanders zichU voorstander tonen, worden de duizenden mensen, die vanuit kennelijke onlustgevoelens jegens vreemdelingen op de CPl. hebben gestemd, niet op andere gedachten gebracht. Argu-f menten, debat, en overredingskracht zijn en blijven de enig#" effectieve middelen daartoe. r Op dat onderlinge debat is ook onze democratie gestoeld ent deze praktijk heeft lange tijd goed gewerkt. Er is geen enkele aanleiding om het vertrouwen in de werking van dit demo-I cratisch systeem te verliezen. Daarom waren de blokkades"" dinsdag eigenlijk uit den boze. Ze getuigen van bijzonder! weinig vertrouwen in de argumenten en overredingskracht van de overige partijen die in de gemeenteraden vertegen woordigd zijn. Zo bezien waren de blokkades wellicht nog bedreigender voor het democratisch functioneren dan de (ge-j lukkig zeer matige) opkomst van de Centrumpartij. Wij zijn ervan overtuigd dat die paar CP-raadsleden in da komende jaren wel door de mand zullen vallen, zoals datj( trouwens ook met Janmaat in de Tweede Kamer is gebeurt In die democratische organen zullen de verwerpelijke rascis tische ideeën onwezenlijk, ondoordacht en niet reëel blijkenj te zijn. Maar naast dit vanzelf lopende proces moeten de dere partijen wel intensief doorgaan met het wegnemen van) de oorzaken van de onlustgevoelens, misverstanden en voor4 oordelen bij diegenen, die dit keer hebben gemeend op del Centrumpartij te moeten stemmen. Warm weekeinde DE BILT (KNMI) De tem peratuur loopt nog verder op. In het weekeinde zal in het binnenland de zomerse waar de van 25 graden op de ther mometer komen. Net als in de zomer zal het warme weer af gesloten worden met onweer. Verwacht wordt dat dit zon dagavond zal plaatsvinden. Voordien zal het zaterdag en zondagochtend zonnig zijn. In de ons omringende landen is het ook warm. Boven Spanje en zuid-Frankrijk komen on weersstoringen tot ontwikke ling. Deze zullen in het week einde naar het noorden ko men. Ook in Italië en aan de zuidkant van de Alpen komen onweersbuien voor. In Duits land is in het weekeinde de kans op onweer nog niet groot Koele oceaanlucht dringt in het weekeinde over de Britse Eilanden langzaam op in de richting van het vasteland. Verwacht wordt dat deze lucht vanaf maandag over ons land zal uitstromen. Begin volgende week zal het dan ook 5 tot 8 graden minder warm zijn dan in het weekeinde. Vooruitzichten voor de Euro pese landen, geldig voor zon dag en maandag: Zuid-Scandinavië: Eerst zon nig en temperatuur oplopend tot circa 20°, vanaf maandag enkele regen- of onweersbui- Duitsland: Zondag zonnig er_ warm met middagtemperatuui rond 25°, maandag onweersr buien gevolgd door afkoeling. Alpengebied: Regen- en on^ weersbuien. Middagtempera' tuur rond 20°. Portugal en Spanje: Vooral ii het noorden regen- en on weersbuien, in het zuiden zon Middagtemperatuur van 15' aan de Atlantische kust tot 24' aan de Costa del Sol en d< Costa Blanca. Italië en de Joegoslavischl De Bilt Eelde Eindhover Den Helde Luxemburg onbew Britse Eilanden: regen- en on- JJal^rea ont weersbuien. Middagtempera- Malta™* °be tuur van 12° in Ierland tot 17° wosk(J.u zwt in de omgeving van Londen. N""c en Oslo mis Benelux: Zondag nog warm, maar in de loop van zondag spin h.b onweersbuien gevolgd door af- Warschau1 ont koeling. Wenen ont Zurich mis Frankrijk: Regen- en onweers- utanbu"03 "w buien. Middagtemperatuur Las Paimas h.b van 12° in Bretagne tot 22° in Tel-Aviv ont zuid-Frankrijk. Tunis ont

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2