VEELZIJDIG
Gezocht: nieuwe James Bond
inTEGRR
Autobedrijf v. H
Proust-verfilming
„Un amour de Swann"
eindelijk in bioscoop
Ceicbe Souta -nt
Gegarandeerd vast werk tot het jaar 2000
.FILM
VRIJDAG 2 MEI 1986 PAGINA 10
Roger Moore wil zijn leeftijd niet langer geweld
aandoen; Sean Connery heeft er schoon genoeg
van.
Geen wonder dat Hollywood nu haastig op zoek is
naar een nieuwe 007. Liefst voor medio mei hoopt
men een waardige opvolger te hebben gevonden
voor de rol die Moore en Connery op het lijf ge
schreven was: James Bond. Op het komende Film
festival in Cannes (van 8 tot 19 mei) wil United Ar
tists de nieuwe 007 bekend maken.
Hans Toonen, onze correspondent in Los Angeles,
zet de sollicitatie-eisen op een rij. En noemt ook en
kele geheide kanshebbers.
(door Hans Toonen in Los
Angeles)
HOLLYWOOD - United
Artists zou het liefst de
volgende advertentie in
een wereldwijd perso
neelsblad plaatsen.
Vacature: James Bond
alias 007;
Functie-eisen: slank, ge
spierd lichaam; knap, man
nelijk gezicht met licht-
-wrede lippen. Individualist
en vrijgezel. Meer dan in
telligent. Perfecte beheer
sing Engelse taal.
Taak: geheime opdrachten
discreet uitvoeren voor de
Britse geheime dienst.
Salaris: minstens een mil
joen dollar per opdracht.
Contract: vast werk tot het
jaar 2000.
United Artists in Holly
wood wijst er bovendien
op dat de uitverkoren
kandidaat bij gebleken
geschiktheid door miljoe
nen vrouwen aanbeden
zal worden.
Pensioen
Jerry Jeroe, directeur van
filmmaatschappij UA, is wer
kelijk op zoek naar een nieu
we James Bond. Roger Moore
is met pensioen, vooral nadat
in „View to a Kill" al te dui
delijk zijn rimpels eri stram
me spieren zichtbaar werden.
Sean Connery houdt nu echt
voet bij stuk: 007 never
again! En George Lazenby,
de Australiër die slechts een
blauwe maandag voor James
Bond heeft gespeeld in „On
Her Majesty's Secret Servi
ce", is allang buiten beeld.
De nieuwste Honda telg in
onze showroom heet 'Integra'.
Veelzijdig omdat 'ie zowel sportief
als ruim is. Met 4 portieren èn 'n
grote achterklep. Doorz'n felle
ultra-moderne Iichtmetalen1,5 liter
12-kleppen motor rijdt'ie vlot
door stadsverkeer en onstuimig op
de snelweg. Door de kompakte
bouw van de motor kon de motor
kap laag blijven voor een optimale
aërodynamische lijn en door de
kompakte wielophanging komt
alle interieurruimte ten goede aan
het gezin. Windgeruis is tot een
minimum beperkt en door de
fraai gebogen achterruit is er volop
ruimteen licht
Neem gerust extra passagiers
mee voor een proefrit De nieuwe
Honda Integra staat bij ons voor
u klaar. En maak ook kennis met
onze veelzijdigheid als het op in
ruilen aankomt
HONDA
Touwbaan 18, Leiderdorp, 071-895000.
Stallone
zoekt
Nederlandse
arm-
worstelaars
Sylvester Stallone's nieuw
ste film voor Cannon heet
.Over the top", een titel die
best op Stallone's salaris zou
kunnen slaan, maar te ma
ken heeft met de sport die
er centraal in staat: het
„armpje drukken", een
vaak op café-tafels tussen
de bierviltjes beoefende
sport die inmiddels officiële,
internationale allure gaat
krijgen, en waarbij de arm
van de tegenstander „over
the top" moet.
In Amerika heet die sport
„armwrestling" en zijn er
zelfs tijdschriften aan ge
wijd. in „Over the top" is
Stallone een vrachtwagen
chauffeur die het wereld-
Wie wil er „armpje drukr
ken" met Sylvester in Las
Vegas?
door Bert Jansma
kampioenschap en bijbeho
rend emolumenten moet
winnen om zijn zoontje te
kunnen helpen. De firma
Cannon heeft in heel Ame
rika wedstrijden laten uit
schrijven in samenwerking
met de International Arm
Wrestling Council. Ook in
diverse Europese landen
worden open kampioen
schappen gehouden. In Ne
derland gebeurt dat op 14
en 15 juni in de Jaap Eden-
,hal in Amsterdam. De ze
ven besten in de diverse ca
tegorieën mogen een maand
later gratis naar Las Vegas
om daar arm in arm verder
te gaan op internationaal
niveau. De camera's van
Cannon staan dan klaar om
hen te filmen, want het ge
beurt natuurlijk niet voor
niets. Al die armdrukkende
mannen worden meteen ge
promoveerd tot „materiaal"
voor de film. Er zijn boven
dien ijzersterke prijzen te
winnen: Duizenden dollars
in „cash" en in artikelen en
een Volvo White vrachtwa
gen (waarde 100.000 dollar)
als hoofdprijs.
Spielberg smijt met zijn naam
Tot voor kort kon je op elk produkt dot de naam Spielberg
droeg een weddenschap afsluiten. Dat móest geld opbren
gen. Na Pyramid of fear" lijkt dat te veranderen. De re
sultaten van de film die regisseur Barry Levinsons onder
zijn hoede maakte vielen in Europa nogal tegen. Nu komt
er van regisseur-acteur Richard Benjamin „The money
pit" met Tom Hanks („Risky business") en Shelley Long
(„Cheers"). Een re-make van een komedie met Cary Grant
en Myrna Loy MrBlandings builds his dream house" uit
1948). Het schijnt lachen te zijn als een boer die kiespijn
heeft om deze komedie. Vraag: is Spielberg, die zijn naam
als handelsmerk op alle produkten plakt waarbij zijn Am-
blin Entertainments betrokken is, die naam niet hevig aan
het degraderen? Het wachten is op zijn eigen „The color
purple".
Veertiger jaren
in Cinematheek
Jeremy Irons als Swann en Ornella Muti als zijn liefde Oedette
in „Un amour de Swann".
Harol Russell, Dana Andrews en Fredric March als de sol
daten die weer aan het Ikeven moeten wennen in William
Wylers „The best years of our lives".
de nieuwe 007 wereldkundig
te maken."
Mel Gibson
Natuurlijk zijn er geheide
kandidaten voor deze door
talloze acteurs felbegeerde
rol. De lijst wordt aange
voerd door Mel Gibson, de
Australische ster die door
zijn „Mad Max" vorig jaar is
uitgeroepen tot 's werelds
meest sexy ster. United Ar
tists heeft hem reeds bena
derd. „Vorig jaar zei hij nog
nee tegen ons aanbod. Wel
licht komt hij daar spoedig
op terug", hoopt Jeroe, ter
wijl hij het internationale
meer-geld-teken maakt.
Andere kandidaten zijn
Pierce Brosnan, een stoere
Ier die staat te trappelen om
te worden uitverkoren. Bros
nan is vooraan in de dertig
en heeft vast werk in de
Amerikaanse tv-serie „Re
mington Steele". Zijn jongste
film heet „Nomade". Geruch
ten willen echter dat UA
eerst Gibsons telefoontje af
wacht en intussen andere ge
gadigden test.
Simon MacCorkindale, een
brede Brit die er ook geen
geheim van maakt dat 007
hem op het gespierde lijf ge-
Tom Selleck alias 'Magnum', ook genoemd als kansrijke op
volger van James Bond. Toch zit hij nog voor een jaar vast
aan zijn tv-serie.
Een „verspilde" liefde die in
een toegevoegd naspel (qua in
houd ook uit een latere
Proust-roman) toch nog een
huwelijk wordt.
Prachtige fotografie
Zelf ken ik maar een enkel
deel uit de cyclus (die in Ne
derland nog steeds niet com
pleet vertaald is). Wie er hele
maal geen kent zal het, lijkt
me, toch nog wel even moei
lijk hebben met de verhaallijn.
En of de film het bij Proust
vergeleken haalt? De prachti
ge fotografie van Sven Nyk-
vist (Ingmar Bergmans came
raman) vangt genoeg rijke
beelden, de persoonlijke kijk
van Schlöndorff op de diverse
tiguren vertegenwoordgt
Prousts literaire gezichtspunt.
Al lijkt geen van de figuren
fysiek op Prousts personages,
de Engelsman Jeremy Irons
als Swann, de Italiaanse Or
nella Muti als Odette en Alain
Delon - opvallend anders dan
in de policiers die hem faam
brachten - leveren knap werk.
Dat knappe geldt eigenlijk
voor „Un amour de Swann" in
z'n geheel. Nadeel: je voelt dat
iedereen enorm z'n best heeft
gedaan om Proust niet tekort
te dpen. Waardoor de film iets
zwaars en nadrukkelijks
krijgt. En zo Proust dus toch
tekort doet.
BERT JANSMA
Veertiger jaren feest in Film
huis.
sympathieën - niet of alleen
onder pseudoniemen aan
het werk komen. In Europa
komt een nieuwe mentali
teit en het nieuwe filmen
het eerste aan bod in Italië,
waar het neo-realisme (met
de camera de straat op voor
de ongeschminkte realiteit)
een revolutie betekende. In
Frankrijk was het voorlopig
nog de esthetiek van Coc-
teau en Carné die de toon
aan gaf.
Een hoop bijzondere films
dus in de Cinematheek de
komende weken tot en met
28 mei. Een paar aanraders
voor de eerste week (1 tot
en 8 mei): Howards Hawks
Hemingway-verfilming „To
have and to have not", Fritz
Langs „The house^y the ri
ver", William Wylers met
Oscars beladen „The best
years of our lives" en na
tuurlijk Orson Welles „Citi
zen Kane".
Zaterdagavond om 23.00 be
gint er in het Haags Film
huis bovendien een 40'er-ja-
renfeest met een discotheek
vol zeer oude hits en een
verzoek om „je jaren '40
kleding" aan te doen. Hoe
die eruit ziet? Even een
filmpje pikken in de Cine
matheek en je weet het
UA-topman Jeroe heeft ver
schrikkelijke haast met het
aantrekken van een nieuwe
James Bond. „Alles ligt klaar
voor een nieuw avontuur. „A
View to a Kill" is inmiddels
frijs gedraaid zowel in de
ioscoop als thuis op de vi
deo. Ik streef ernaar om in
mei op het festival in Cannes
schreven is. Momenteel heeft
MacCorkindale ook vast
werk: „Falcon Crest".
Bryan Brown, een recht-
-voor-de-raap Australiër die
in Nederland bekend is door
zijn rol in „De Doornvogels".
Momenteel is hij moeilijk te
bereiken. Brown hangt na
melijk ergens in China rond
voor de opnames van „Tai
Pan", de verfilming van Ja
mes Clavells bestseller waar
van de hoofdrol - o ironie -
in eerste instantie bedoeld
was voor Sean Connery, de
enige, echte Bond.
Tussen haakjes, United Ar
tists heeft even met het
drieste plan rondgelopen om
Connerys zoon Jason te vra
gen vaders voetstappen te
volgen. Maar Jason is net
twintig, te jong voor Bond
dus. Terug naar kandidaat
Brown. In Amerika krijgt hij
lovende kritieken voor zijn
De Australiër Bryan Brown
(„F/X") maakt een goede
kans op 007-vacature.
Connery: „never again".
hoofdrol in de originele spe
cial effectenthriller „F/X",
een film die nog in de Neder
landse bioscoop moet worden
uitgebracht.
Dudley Moore
In de wandelgangen van
Hollywood maakt men ook
komische keuzes. Dudley
Moore die zich weieens heeft
voorgesteld als de zoon van
Roger, zou ook een kans
moeten krijgen. Net als Tina
Turner, maar de laatste dan
als Justine Bond, de super
bus van James. Jerry Jeroe
heeft geen tijd voor deze
gein. „Een ding staat vast",
zegt hij met grote nadruk,
mes Bond moet namelijk ze
ker tot de eeuwwisseling
mee. Hij moet dus een ster
zijn die niet te gauw valt."
LIDO/STUDIO: „Un amour
de Swann" met Jeremy
Irons, Ornella Muti en Alain
Delon. Scenario: Jean-Clau-
de Carrière. Gebaseerd op
het werk van Marcel Proust.
Regie: Volker Schlöndorff.
Het Haagsfilmhuis zit op
het ogenblik al net zo ver
stopt als de bioscopen. „Kiss
of the spiderwoman" draait
er voor de zevende week",
Skolimowski's „The light
ship" voor de derde week
en „Insignificance" gaat z'n
tweede week in, terwijl de
film steun krijgt van een
eerdere film van dezelfde
regisseur Nicholas Roeg,
„Don't look now". Je zou
bijna niet merken dat het
Cinematheek-programma
„Negentig jaar filmgeschie
denis" inmiddels fase drie is
ingegaan. Een alarmfase
want het Filmhuis is toe
aan de voor film opmerke
lijke veertiger jaren. Een
aantal uit Europa gevluchte
talent heeft dan vaste voet
in Hollywood gekregen en
zet zijn stempel op een deel
van de filmproduktie, de
Tweede Wereldoorlog be
gint en daarna komt het fe
nomeen van de „koude oor
log" met de heksenjacht
van McCarthy en de „blac
klisting" in de film van een
aantal regisseurs (o.a. de
„Hollywood Ten") die - ver
dacht van communistische
Orson Welles In „Citizen
Kane"
Tina Turner en Dudley Moore. de onzin-kandidaten.
Roger Moore: definitief te oud
Franse films hebben het moei
lijk in Nederland. Al in febru
ari '84 ging in Frankrijk Vol
ker Schlöndorffs Proust-ver
filming „Un amour de Swann"
in première, bijna tweeënhalf
jaar later is de film pas in Den
Haag te zien. Terwijl een aller
eerste verfilming van werk
van Proust toch interessant ge
noeg lijkt: tenslotte werden ai
jarenlang door de groten van
de Europese film pogingen ge
daan een sluitend scenario te
maken van Prousts omvangrij
ke werk „A la recherche du
temps perdu".
Marcel Proust werkte veertien
jaar aan deze cyclus van zeven
romantitels in vijftien delen
(1913 en 1927). Een uniek le
venswerk waarin hij de hoge
re kringen in het Parijs van
een honderd jaar geleden
scherp laat observeren door
een jonge aspirant-schrijver
Marcel, die veelal vanuit zijn
bed zijn teksten te boek stelt.
Teksten waarin niet zozeer de
verhaallijn belangrijk is, maar
waarin associatief, beeldend
en filosoferend geprobeerd
wordt een jeugd en een tijd
perk te vangen. Prousts werk
benadrukt dat ons verleden
nooit bij ons weg is, maar op
duikt op de meest banale mo
menten. Een van Proust be
faamde voorbeelden is hoe de
smaak van een stuk cake, ge
doopt in de thee, een onwille
keurige stroom herinneringen
oproept die zich uitbreidt als
kwam er een min of meer af
gerond en redelijk overzichte
lijk verhaal uit de bus, ver
sterkt met typische Proust-
kenmerken van elders. Het
scenario biedt nu het verhaal
van Swanns liefde voor „een
vrouw die mij niet aantrok,
die mijn soort niet was", de
courtisane Odette de Crécy.
de kringen in een vijver. Zo'n
immens en stilistisch eigenzin
nig werk in een scenario van
gen bleek lang een onmoge
lijkheid.
Franse cineasten probeerden
het, Luchino Visconti begon er
aan maar liet het idee schieten*
voor zijn film „Ludwig", Jo
seph Losey was er aan bezig,
Harold Pinter werd door hem
gevraagd voor het scenario.
Dat werd weliswaar gepubli
ceerd, maar de film kwam er
niet. De in Parijs werkende
Britse toneelregisseur Peter
Brook werd .gevraagd, die
maakte een scenario-opzet met
Jean Claude Carrière (die lang
met Bunuel samenwerkte).
Ook Brook moest afhaken en
Carrière zocht toen contact
met de Duitse regisseur Vol
ker Schlöndorff, die eerder
met „Die Blechtrommel" bljk
had gegeven een kaleidosco-
pisch literair werk (van Gün-
ter Grass) aan te kunnen.
Wat Carrière en Schlöndorff
deden met Proust is - uiter
aard - vereenvoudigen: Ze na
men een enkele roman („Een
liefde van Swann") waarin de
eigenlijke hoofdfiguur van de
cyclus (Marcel) niet voorkomt,
maar de joodse, in discrimine
rende Parijse salon slechts ge
dulde, Swann „verrijkt" werd
met enkele eigenschappen van
Marcel (en dus van Proust
zelf) uit andere boeken. Naast
hem werd de figuur van de
homosexuele Baron Charlus
eveneens hoofdzakelijk over
geheveld uit andere delen. Zo