Predikant ruimt puinhopen
van Tamilvernielingen op
Spaanse kerk voelt
zich belegerd door
linkse regering
aan tafel
£cidóc Sou/ta/n
kerk
wereld
DS. SCHOUT: „OVERWIN HET KWADE DOOR HET GOEDE"
Boesak wil
Kwast niet
te woord staan
DPR Rotterdam wil aanwezigheid Bar in Den Bosch
weer
ACHTERGROND
CeitUaQowuvnt
WOENSDAG 30 APRIL 1986 PAGINj
Ontslag voor progressieve docenten in Brazilië
Kardinaal Eugenio Sales, aartsbisschop van Rio de Janeiro
(Brazilië), heeft twee progressieve docenten aan de Katho
lieke Universiteit te Rio de Janeiro ontslagen. De socioloog
Pedro Ribeiro en pater Henrique Kasselmeier waren respec
tievelijk docent theologie en docent religieuze cultuur. Ver
der heeft hij van alle leken die aan deze universiteit doce
ren. geeist. dat zij een eed van trouw aan het katholieke ge
loof afleggen. Pater Kasselmeier werd twee jaar geleden al
ontslagen door de andere katholieke universiteit in Rio de
Janeiro, de „Santa Ursula". Datzelfde overkwam toen drie
andere docenten, onder wie Clodovis Boff. de broer van de
bevrijdingstheoloog Leonardo Boff. Kardinaal Sales geldt als
een van de meest behoudende bisschoppen in Brazilië. Hij
heeft al twintig priesters ontslagen..
Koning Herodes dronk Italiaanse wijn
De Israëlische archeologen dr. Hannah Cotton en prof. Jo
seph Geiger hebben op een aan het tijdperk van Herodes
Antipas gewijd congres onthuld, dat de koning zonder twij
fel geïmporteerde Italiaanse wijn heeft gedronken. In de ja
ren zestig uitgevoerde opgravingen bij Massada aan de Dode
Zee hebben een wijnboekhouding aan het licht gebracht die
betrekking had op de koninklijke voorraden. Amphoren
bleken Italiaanse wijn te hebben bevat van het merk Philo-
nianum van het type Winzers Laenit. De amphoren droegen
de latijnse aanduiding „voor de joodse koning Herodes". De
Winzer stamt vermoedelijk uit de streek met de latijnse
naam Brundesium, het huidige Brindisi, maar in Italië zelf
zijn nog geen naspeuringen verricht naar deze wijnsoort.
Een beroemde naam
lijkt vaak op een jas
die, voor de vader ge
maakt, de zoon te
groot is.
Fliegcnde Blatter
Os. Alan Boesak
De voorzitter van de Wereld'
bond van Hervormde en Ge
reformeerde Kerken, dr Al
lan Boesak. is niet bereid de
drie Nederlandse predikanten
die eind deze week naar Zuid-
Afrika reizen, te woord te
staan. Hij heeft er geen be
hoefte aan mensen te ontmoe
ten die op uitnodiging van pro
apartheid-organisaties naar
Zuid-Afrika reizen. Op vrij
dag reizen twee gereformeer
de predikanten (L.H. Kwast
en A.S. Rienstra) en hun Ne
derlands Gereformeerde col
lega K.H. de Groot op uitno
diging van de Afrikaans-Ne
derlandse Werkgemeenschap
naar Zuid-Afrika. De voorzit
ter van de gereformeerde sy
node. dr. H. Kouwenhoven,
heeft de reis van de drie pre
dikanten „erg onjuist"
„hoogst naïef" genoemd.
„Overwin het kwade
door het goede". Deze bij
beltekst heeft de Lo-
chemse oud-legerpredi-
kant ds. J.G.H. Schout er
toe gebracht de puinho
pen op te ruimen die de
Tamils vorige week had
den gemaakt in hun on
derkomen in Lochem.
Ds. Schout, die zich vanaf
de komst van de onge
veer tachtig Tamils nauw
bij hen betrokken voelt,
meende dat dit „bijbelse
recept" het juiste ant
woord is op de verziekte
situatie rond de Tamils,
na hun uiting van teleur
stelling en woede. Tege
lijkertijd heeft hij de Ta
mils duidelijk gemaakt
dat de gewelddadige actie
niet valt goed te praten.
Ook maakte hij melding
van de uiterst negatieve
reacties bij de Lochemse
bevolking op de vernie
lingen door de Tamils.
Toen ds. Schout en anderen
begonnen het huis op te rui
men, besloten, na enige aarze
ling, de meeste van de Tamils
mee te helpen bij de schoon
maak. Na afloop werden stuk
ken brood gemeenschappelijk
gegeten, als symbool van de
vriendschap, ondanks de ge
beurtenissen. „Het gebroken
brood was een teken van een
verdrietige, gebroken werke
lijkheid". aldus ds. Schout,
„maar in vriendschap en lief
de kunnen we een nieuw be
gin maken en werken aan de
toekomst".
Ds. Schout heeft zich via een
stencil tot kerkelijk Lochem
gewend waarin hij de uiterst
negatieve houding van veel
mensen hekelt. „Ook van
kerkmensen heb ik gehoord
dat de kwade dag van de ver
nielingen bij hen de deur
heeft dichtgeslagen. Ze wisten
vanaf dat moment: De Tamils
hadden nooit in Nederland
mogen komen. Aan deze
mensen wil ik slechts één
vraag stellen: Is dat het enige
recept dat u weet te beden
ken? Waar in de bijbel staat
dat recept ter lezen?".
Ds. Schout zegt dat behalve
de „schokkende" uitlatingen
van kerkmensen hij ook veel
positieve reacties heeft ont
vangen. „Samen willen we
proberen een muur van good
will opbouwen rond het huis
waar de Tamils verblijven",
aldus ds. Schout.
Evenals de Priesterraad advi
seert ook de Diocesane Pasto
rale Raad mgr. R. Ph. Bar
zich in te spannen en naar
wegen te zoeken om als bis
schop van Rotterdam per
soonlijk aanwezig te zijn bij
de manifestatie op 8 mei in de
Brabanthallen in 's Hertogen
bosch. Het besluit de Priester
raad te volgen werd genomen
op voorstel van verschillende
leden die dat op verzoek van
hun achterban deden. Alle
aanwezige leden stemden er
mee in.
Hoewel de Bisschoppenconfe
rentie besloot niet met een de
legatie in Den Bosch aanwe
zig te zijn was de raad van
mening, dat de bisschoppen
afzonderlijk er goed aan doen
de hand. die in Den Bosch
door medegelovigen uit hun
bisdommen wordt uitgestoken
te aanvaarden om het isole
ment van de beweging te
voorkomen.
De raad bracht het advies uit
aan de bisschop (mgr. Bar was
overigens afwezig wegens
deelname aan een congres in
Canada) bij de bespreking van
de uitnodiging aan de DPR
om lid te worden van de Par-
ticipantenraad van de Acht-
Mei-Beweging. Besloten werd
de Acht-Mei-Beweging te la
ten weten dat de DPR nu nog
geen lid kan worden. Men
kon begrip opbrengen voor
het argument van vicaris-ge
neraal J. Zuidgeest, dat een
besluit over deelname van de
DPR aan de Participanten-
raad de dragende organisa
tie niet mogelijk is zolang
de Bisschoppenconferentie en
de Acht-Mei-Beweging het
nog niet met elkaar eens zijn.
Een uitvoerige gedachtenwis-
seling vond wederom plaats
over de voorbereidende stuk
ken voor de Bisschoppensyno
de in 1987 over de roeping en
de zending van de leek
Zonder dat men zich wilde af
zetten tegen het verleden,
waarin het kerkelijk beeld
sterk door de geestelijkheid
werd bepaald, werd in vele
toonaarden naar voren ge
bracht. dat Vaticanum II te
recht de leek heeft opgewaar
deerd. Van waarde is ver
klaard wat de leek binnen
kan brengen in de Kerk. Dat
de leek betrokken is en mee
spreekt wilde men over het
geheel genomen niet zien als
een compensatie voor een te
ruglopend aantal priesters,
maar meer als een winst: de
samenleving met al haar vra
gen. goede dingen en ook
moeilijkheden is de Kerk bin
nen gekomen. Daarbij werd
ook wel de kritische vraag ge
steld of de Kerk duidelijk
aanwezig is in de samenle
ving. In een volgende verga
dering wil de DPR hierover
verder spreken.
De kerk in Spanje
voelt zich belegerd
door een agressieve,
wereldse socialisti
sche overheid, hoewel
premier Gonzales' re
gering haar uiterste
best doet om redelijk
te zijn. Frankrijk, dat
sinds de Revolutie een
geseculariseerde staat
is, heeft de kerk nog
altijd nodig om be
paalde excessen, zoals
racisme, te beteugelen.
Joachin Ortega, woord
voerder van de Spaanse
bisschoppenconferentie,
kijkt met verontrusting
naar wéér een onzedelijk
popprogramma op de
kleine tv-set op zijn bu
reau. „Het is afschuwe
lijk, al deze sexprogram-
ma's. De Spaanse tv is de
meest onzedelijke zender
in Europa en we hebben
er maar één, dus geen an
dere keus".
„Al deze uitzinnige vrij
heid en openheid is heel
begrijpelijk na de jaren
van onderdrukking onder
Franco, maar het wordt
overdreven. Het gaat te
snel", aldus Ortega. Dit is
de voornaamste grief van
de Spaanse kerk in haar
voor de rest vrij vriend
schappelijke relatie met
de socialistische overheid.
Toch zijn er wat hardnekkige
twijfels over de oprechtheid
van de Spaanse regering, die
er van verdacht wordt meer
anti-klerikalistisch te zijn dan
wordt toegegeven. „Er moet
een commissie van kerk en
overheid zijn over de radio-
en tv-programma's. maar die
komt nooit bij elkaar", zegt
Ortega.
Het begon zo goed, deze rela
tie tussen staat en kerk in het
tijdperk na Franco. Terwijl
Franco nog aan de macht was.
had de kerk, geïnspireerd
door het Tweede Vaticaanse
Concilie, zich van de fascisti
sche staat gedistantieerd. La
tere regeringen bewaarden
deze afstand, vooral de socia
listen. die zich herinnerden
dat de anti-klerikalistische
excessen tijdens de burgeroor
log hun partij geen goed had
den gedaan. Maar nu is de
stemming verzuurd. Tijdens
een laatste bijeenkomst be
schuldigde monsigneur Diaz
Merchan de regering er van
„een houding aan te nemen,
die de godsdienst vijandig ge
zind is". In een andere toe
spraak sprak Merchan van
„de absolutistische neigingen
van de regering" en „het in
lagen verdelen van de maat
schappij".
De regering trekt zich hier
niets van aan. Men is er van
overtuigd dat de kerk meer
dan rechtvaardig behandeld
wordt. „Wij betalen de kerk
elke maand een miljard pese
tas We geven meer geld aan
particuliere christelijke scho
len dan welke Europese rege
ring ook", verklaart Ricardo
Zalacain. die de leiding heeft
over de afdeling religieuze za
ken van het ministerie van
justitie. „Niemand in het par
lement doet moeilijk over het
geld en het bedrag wordt aan
gepast aan de inflatie".
Onder premier Suarez werd
echter besloten dat de rege
ring het recht heeft om dit sy
steem naar wens te verande
ren en over te gaan op een
kerkbelastingssysteem a la
West-Duitsland. Aangezien de
regering ook de hoogte van de
kerkbelasting zou vaststellen
(wat een massale teruggang in
het aantal kerkgangers zou
kunnen veroorzaken) hangt
deze situatie als een zwaard
van Damocles boven de
Spaanse kerk en is de re
gering verzekerd van een
kerk die zich niet zal misdra
gen.
Mentaliteit
Volgens Inigo Cavero, opposi-
:ieleider van de christen-de
mocratische partij is de
Spaanse cultuur „van het na-
:ionale katholicisme van
Franco in het anti-katholicis-
me van de socialisten gerold".
Jose-Maria Settien, de gema-
Ligd-progressieve bisschop
van San Sebastien, zegt met
oitterheid: „Het is voor een
socialistische regering niet ge
makkelijk vrijheid te respec
teren. Men probeert de men
taliteit van de mensen te ver
anderen: de vrijheid is in ge
vaar".
De Spaanse kerk is net als de
andere kerken in Europa ver
deeld in hervormers en con
servatieven. De eerstgenoem-
den vind je vooral in Spaans
Baskenland, een broeikas van
bevrijdingstheologie. Hier
voert een aantal radicale
priesters actie voor Baskisch
zelfbestuur. Zij wijten veel
van de problemen in Spaans
Baskenland aan „het terroris
me van de staat". „Na Franco
veranderde de kerk van
vorm, maar niet van inhoud.
De kerk bleef vast verankerd
in de vrije-markteconomie",
aldus een van hen.
F rankrijk
In Frankrijk hebben de con
servatieve en progressieve
vleugel van de kerk een ge
meenschappelijk streven: bei
den houden de neiging van de
Franse maatschappij om van
het ene in het andere uiterste
te vallen nauwlettend in de
gaten.
De Franse katholieken heb
ben gauw last van achtervol
gingswaanzin, vanwege het
anti-klerikalisme dat sinds de
Franse Revolutie altijd dicht
onder de oppervlakte van de
Franse maatschappij is blijven
zweven. Het voorstel van de
socialistische regering van
president Mitterand in 1983
om de bijzondere scholen te
kortwieken, heeft deze ach
terdocht alleen maar ver
sterkt, hoewel deze plannen
toen niet doorgingen. Bij de
verkiezingen van vorige
maand zei 86 procent van de
praktizerende katholieken dat
ze voor de rechtse oppositie
zouden stemmen.
Het aantal katholieken dat
zijn kerkelijke plicht vervult
is echter geslonken tot een
minderheid van naar schat
ting twintig procent. In 1958
werd meer dan negentig pro
cent van de Franse babies ge
doopt. tegenwoordig is dat
nog maar 50 procent. De
Franse kerk behoort tot de
armste kerken van Europa en
is wat haar inkomsten betreft
volledig afhankelijk van de
collectebussen. De meeste
priesters verdienen minder
Een van de hoogtepunten van het religieuze leven in Spanje
vormt de Goede week met zijn vele boeteprocessies zoals deze
op Witte Donderdag in Sevilla.
De waakhond-rol van de
Franse kerk spreekt het dui
delijkst uit haar ernergieke
stellingname tegen racisme.
Na de spectaculaire opkomst
van het Nationaal Front van
Jean-Marie Le Pen in 1983
lanceerden de vijf kerken en
de vrijmetselaars een tegen
aanval met een gezamelijke
verklaring, die zo vernieti
gend was dat het aantal vol
gelingen van Le Pen afnam.
Bovendien distantieerden de
Gaullisten en Giscardianen
zich van Le Pen en van het
idee dat zij misschien een re
gering met het Nationaal
Front zouden vormen. On
danks het succes van Le Pen
in de verkiezingen blijft hij
een politieke paria en de kerk
eist hiervoor de eer op.
Volgens pater Michel Boulet,
woordvoerder van de Franse
bisschoppenconferentie, zitten
er onder de kiezers van Le
Pen evenveel ontevreden als
racistische Fransen. Onder
een rechtse regering zouden
veel van zijn kiezers naar het
andere uiterste, de communis
ten, overlopen.
De Franse kerkelijke commis
sie voor immigratie is in elke
bisdom actief. De voorzitter
van de commissie, pater An-
dré Costes, zegt soms bang te
zijn dat de commissie haar
werk misschien té goed doet:
men maakt zich zorgen over
het groeiende religieuze zelf
vertrouwen van de 2,5 mil
joen moslems in Frankrijk.
Einde van een serie van twee
artikelen over de kerk in
Westeuropese landen. Giste
ren kwam de situatie ter spra
ke in de beide Duitslanden.
Runderlapje met postelein en aardappelen
kwark vla.
Als u met zijn tweeën ben dan heeft u nodig: 200 g suka-
delap of doorregen runderlap, 30 g margarine, zout, pe
per, stukje laurierblad of rozemarijn;
750 g postelein, 8 g maizena of aardappelmeel, zout,
(azijn), 5 g margarine;
Vt tot 1 kg aardappelen;
3 dl gele vla (3 dl melk, 15 g custard, 18 g suiker), 150 g
kwark, paar druppels citroenessence, 4 aardbeien, bas
terdsuiker.
Doorregen runderlappen krimpen bij de bereiding sterk om
dat een deel van het vet eruit smelt. Koop er daarom wat
meer van dan van de tamelijk magere sukadelappen. Bak het
vlees in hete margarine vlot bruin. Temper vervolgens het
vuur sterk, leg het deksel schuin op de pan en schenk daarop
warm water tot het erge bruisen van het vet minder gaat
worden. Voeg zout, peper, laurierblad of rozemarijn toe en
stoof het vlees op een kleine pit mals in twee a drie uren.
Gebruik eventueel een hogedrukpan, daarin duurt het sto
ven drie kwartier. Zeef de kruiden uit de jus.
Kijk de postelein na op onkruiden en snijd zo nodig de wor
tels van de planten. Was de groente tot het spoelwater geen
zand meer bevat en laat haar uitlekken. Snijd de postelein in
stukken van ongeveer drie centimeter. Zet de groente op met
aanhangend water, laat haar slinken en dan in acht minuten
gaar koken. Giet het meeste kooknat in de schaal en bind
wat overblijft met weinig aardappelmeel of maizena (met
water aangemaakt). Breng de postelein op smaak met zout en
voor de liefhebbers met een scheutje azijn. Roer er de marga
rine door.
Meng de gele vla (laat een zelfgekookte eerst koud worden!)
met de kwark en citroenessence. Garneer het mengsel met
gesuikerde plakjes aardbei.
JEANNE
Sluipend gif
lent
aki
wijl
5SEN
wanneer men er niet omheen kan.
'k P
rl >au'
een
intvo
KERNENERGIE was tot deze week in de Sovjet-Unie iraakt.
vrijwel onomstreden zaak. Het zal dat waarschijnlijk ?rki«?zi
blijven, omdat de Sovjet-bevolking door het staatspersbu ,tew
TASS nog slechter over het ongeval in de centrale van 7 g"tlJ IV
nobyl wordt ingelicht dan het buitenland. Ongelukken oj 5t vo<
lerlei gebied of het om natuurrampen gaat dan wel irkiez
brand in een woning vallen in Rusland onverbidde herdc
onder het mes van de censuur en worden slechts ver-
^ndehi
jar cl
jd". z'
VERVOLGENS begint ook meteen de desinformatie. To ?nd 1
toe weten de Sovjet-burgers nauwelijks méér dan dat een V0C
geluk heeft plaatsgevonden in de kerncentrale van Tsjei
byl. waarbij twee personen om het leven kwamen. Maan Midc
TASS werd tegelijk wél verwezen naar het feit dat ii >t stc
Verenigde Staten intussen al 2300 ongelukken in kerncei endge
les hebben plaatsgevonden. De suggestie is duidelijk: le
over 2300 ongelukken in de VS kon er in de Sovjet-l <"dd
ééntje feitelijk niet uitblijven.
VOLGENS de Russische staatstelevisie zijn er bij 1
„voorzorgsmaatregelen genomen"; is de situatie „gesta
seerd"; wordt er „noodzakelijke medische hulp gegev e cp
zijn omwonenden geëvacueerd en wordt „de toestand vai iaakt
radioactieve straling voortdurend bekeken". Er werd
enkel detail vermeld over moment, aanleiding, omvang
ernst van de ramp, de toestand van de slachtoffers, de ini ^ggj
siteit van de straling en de perspectieven voor de overlev
den. Verzwegen werd dat de wolk van radioactieve stra! fcClC
intussen boven een groot deel van Europa was gesignal»
Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en Polen.
MEER dan welk ander land ter wereld zoekt de Sot ^ksi
Unie zijn heil in de kernenergie en het overgrote deel vj
centrales staat in het Europese deel van het land. Vol
het vijfjarenplan 1985-1990 moet in Europees Rusland
aandeel van kernenergie in de stroomvoorziening over
jaar zijn opgevoerd tot dertig procent. Er bestaan plannen
in die tijd onder meer zes nieuwe hogedrukwaterreactore van 3
realiseren. mn
liens
KRITIEK op deze ambitieuze plannen is in de Sovjet-U n°£,p
ondenkbaar. Er bestaat geen beweging tegen de kernenei daar
Ook in dissidentenkringen is kernenergie een onomstre eidei
punt. 's Lands meest verguisde burger Andrej Sacharov, ®ldïi
„vader van de Russische atoombom" en winnaar van de 1zc
belprijs voor de vrede, is net zo'n voorstander als minis
Neporozjny. In de Sovjetpers verschijnen vrijwel uitsluiU len 1
positieve berichten over de mogelijkheden en de veilighi eiro
Gevaren worden domweg weggeschreven. prd
iraki
IN die berichtgeving passen dan ook geen vermeldingen v ust
ongelukken en bijna-ongelukken in de Sovjet-Unie zelf. verk
ramp in Tsjernobyl is het eerste kernongeval in de Sovjet-
nie dat officieel wordt toegegeven. En waarschijnlijk is
slechts gebeurd onder de druk van het feit dat door de v_
hoogde straling in het buitenland ontkenning geen zin rr Vel]
had. L*
mi
ONDERTUSSEN is wel gebleken dat de in de Sovjet-U
zo hooggeprezen betrouwbaarheid van de Sovjet-kerncent ,an
les zelfs in het Oostblok niet overal voor zoete koek woinini
geslikt. Comecon-partner Roemenië bestelde uit veiligheid iep
verwegingen een kernenergieinstallatie in Canada, in nav 'ier'
ging van Joegoslavië. De Sovjet-Unie leverde Finland j3n
kernfabriek van het Tsjernobyl-type, maar de Finnen liéi w
daar voor de veiligheid wel een koepel en betonnen isok Sarr
omheen bouwen. De eerste Russische centrale-met-koeling
verrees pas in 1978, in Novovoronezh. Tsjernobyl bleef een
derwets", met verschrikkelijke gevolgen.
De omvang van de ramp in Tsjernobyl, die het in het vej
den al zo zeer beproefde Russische volk nu heeft getroffi
moet nog duidelijk worden. De gigantische straling, diel
middels boven een immens groot gebied is gemeten, doet|
ergste vermoeden over de radio-activiteit die in de onm
dellijke omgeving zelf terecht is gekomen. De gerucj
over honderden doden nemen toe. Als het er nu al zö
zijn, dan wordt de ramp er één van ongekende omva^
Straling is immers een sluipend gif dat ook nog over 2
lange tijd kanker kan veroorzaken. Nog jaarlijks stervenj-
Hirosjima tientallen mensen, aan dè gevolgen van de ato<
bom die daar in 1945 viel.
Perioden met zon
DE BILT (KNMI) Zoals het
er nu naar uitziet begint van
daag een weersverbetering die
ook de komende dagen aah-
houdt. Vandaag zijn er nog
wolkenvelden, maar neerslag
wordt daaruit niet verwacht.
Ook komen er perioden met
zon voor en de middagtempe-
ratuur ligt rond de 16 graden.
Er is maar weinig wind. De
weersverbetering die inzet
hebben we te danken aan een
uitloper van een hogedrukge-
bied, dat zich nog steeds ver
sterkt. Oceaanfronten worden
dan ook gedwongen om op
grotere afstand te blijven, zo
dat de komende dagen de
neerslagkansen klein zijn en
de zon de overhand heeft.
Voor morgen tot en en met
zondag wordt zonnig en droog
weer voorspeld, met een mid-
dagtemperatuur van ongeveer
18 graden.
De weersvooruitzichten voor
diverse Europese landen zijn:
Zuid-Skandinavie: Droog en
perioden met zon. Middagtem-
peratuur van 12 graden in
west-Noorwegen tot 19 graden
in zuidoost-Zweden.
Britse eilanden: Droog en
overwegend zonnig. Middag-
temperatuur van 15 graden in
Schotland tot 19 graden in
zuidoost-Engeland.
Benelux, Denemarken, Duits
land, Frankrijk: Droog en flin
ke zonnige perioden. Middag-
temperatuur rond 20 graden,
maar langs de noordzeekusten
enkele graden lager.
Spanje, Portugal: Droog en
zonnig. Middagtemperatuur
tussen 19 en 25 graden.
|x,
Italië, Joegoslavische kust^
het noorden droog en period ®ai
met zon. In het zuiden halff*e
zwaar bewolkt en buien. Mf®?1
dagtemperatuur van 19 grad
in het noorden tot 23 grad
in het zuiden.
Rl
w<
Alpengebied: Droog en per
den met zon, maar in het o w
telijk alpengebied eerst n |je
half tot zwaar bewolkt en k<pvc
op regen. Middagtemperati ife
rond 18 graden.
De Bilt z
Eelde i
Eindhoven 2
Den Helder r
Rotterdam I
Vlissingen 2
Zd Limburg 2
Aberdeen c
Athene I
Barcelona 2
Klagenfuit 1
Kopenhagen 1
Lissabon