Curran buigt niet voor het Vaticaan Geloven in God ontstaat bij de gratie van geloof in de ander £eidóc@outti/ff aan tafel kerk wereld Eenzaamheid maakt euthanasie tot enige uitweg Opmerkelijke ommezwaai" weer brieuen lezers ACHTERGROND CcidócSouiant MAANDAG 28 APRIL 1986PA< Coerces vinden getuige-deskundige onnodig Het evangelistenechtpaar Lucas en Jenny Goeree heeft nog geen onafhankelijke getuige-deskundige gevonden, maar zij vinden dit niet echt nodig. Dit heeft mr. L. van Heyningen te Den Haag, advocaat van het echtpaar in de strafzaak wegens vermeend anti-semitisme, desge vraagd medegedeeld. Volgens mevrouw Goeree was er wel iemand bereid ge vonden als getuige-deskunige op te treden, maar deze wenst buiten de publiciteit te blijven. „Aan een getuige- deskundige is geen behoefte," aldus Van Heyningen. ..De zaak is duidelijk." Mevrouw Goeree zei nooit theo logie te lezen. „Dan kun je de bijbel niet meer begrij pen". Vaticaan komt met document over sekten Het Vaticaanse secretariaat voor de niet-gelovigen zal aanstaande vrijdag een document over religieuze sekten publiceren. Het pro bleem is jarenlang in samenwerking met bisschoppen over de hele wereld bestudeerd. Op verscheidene bisschoppensynoden is het aan de orde gesteld. De Rooms-Katholieke Kerk heeft het dienstig geoor deeld bij de studie ook niet-christelijke religies te betrekken, aange zien de zuigkracht van sekten op jongeren allerwegen wordt ervaren. De diverse synoden hebben de aantrekkingskracht van sekten be stempeld als een uitdaging voor de Kerk. Veel kerkelijke gezagsdra gers hebben als overtuiging dat een nieuwe evangelisatie het aange wezen middel is om de invloed van sekten tegen te gaan, waarbij be zinning op „Kerk als mysterie" in de rede ligt. De bisschoppen is meer dan een instituut, aldus de bisschoppen. De ijdelheid van het onderwijzen brengt een mens er gemakke lijk toe te vergeten dat hij een domoor is. De rooms-katholieke theoloog pater Charles Curran heeft het Vati caan schriftelijk laten weten dat hij zijn opvat tingen over seksuele ethiek niet zal wijzigen. Het Vaticaan had hem laten weten dat hij wordt ontslagen als hoogleraar aan de Katholieke Uni versiteit van Washington als hij hiertoe niet bereid is. Hij heeft zijn brief, die op 1 april is gedateerd, afgelopen weekeinde be kend gemaakt. Prof. Curran noemt het drei gement van het Vaticaan „onrechtvaardig en een ge vaar voor de geloofwaardig heid van de kerk". Hij vraagt verder het Vaticaan precies aan te geven welke regels hij heeft overtreden. Na zes jaar onderzoek heeft de congregatie voor de ge loofsleer onder leiding van de Westduitse kardinaal Rat- zinger vorige maand Curran gevraagd zijn opvattingen over abortus, geboortenbe- perking ^n homoseksualiteit te herzien. Curran is van me ning dat onder bepaalde voorwaarden genoemde za ken acceptabel zijn. hetgeen indruist tegen de opvattingen van paus Johannes Paulus 2. De Amerikaanse hoogleraar wijst er op dat deze opvattin gen nooit onfeilbaar zijn ver klaard. Prof. Curran heeft overwel digende steun gekregen van Kardinaal Ratzinger collega's, die in de handelin gen van de congregatie een ontoelaatbare inmenging zien in zaken die zijn voorbehou den aan de instellingen van hoger onderwijs zelf. De aca demische vrijheid staat vol gens die kringen op het spel en daarmee de overheidssub sidie. die alleen aan onafhan kelijke universiteiten en ho gescholen wordt gegeven. Oversimplificatie Naar een hooggeplaatste functionaris van het Vati caan, die verder onbekend wenst te blijven, heeft laten weten, maakt pater Curran zich bij de presentatie van zijn zaak schuldig aan „over simplificatie". Zonder pater Curran te noe men verklaarde paus Johan nes Paulus II op 10 april, dat theologen die op het gebied van de moraal afwijkende meningen verkondigen in breuk maken op het grond recht van rooms-katholieken. op de hoogte te raken van wat de Kerk leert in plaats van „opgezadeld te worden met de opinie van de een of andere theologische stro ming". Pater Ronald Lawlér van de St. John's Universiteit te New York verklaarde, dat het optreden tegen prof. Cur ran geen „vijandige daad ter onderdrukking van een ge leerde" is, maar een voor beeld van hoe de Kerk op realistische manier haar mo raalleer overeind houdt. Een theoloog mag wat de Ker{f; leert wel tegen het licht hou den en zeggen dat hij er moeite mee heeft, verklaarde pater Lawler, „maar dat is heel iets anders dan er dwars tegenin gaan en anderen voorgaan op die dwarsweg". Als „aanzienlijke tekortko ming" in het uitoefenen van het kerkelijk leergezag schet ste pater Lawler het „bijna volkomen stilzwijgen" van sommige bisschoppen en theologen op dit punt. Inmiddels is de prefect van de Vaticaanse congregatie voor de geloofsleer, kardi naal Ratzinger, in verband met deze zaak zwaar onder vuur genomen door het voor uitstrevende katholieke blad The National Catholic Repor ter. De kardinaal wordt in bo „die de wereld vergast op theologische grove hagelkor rels". De reactie op de satire is niet uitgebleven. De meer conser vatief geaarde „The Wande rer" bestempelt in een hoofd artikel het belachelijk maken van de kardinaal als „een dieptepunt in vuilspuiterij en haat die zelfs mensen gehard in verrassingen van die kant nog zal shockeren". BEZINNINGSDAG PRO-LIFE- ORGANISATIES „Nu zijn de kinderen een last voor de ouders en zijn ze on gewenst zodat ze ze laten aborteren. Straks zullen de kinderen geen geduld meer kunnen opbrengen voor hun ouders en zullen hen eutha naseren. Hoever zullen we gaan Dit vroeg de Ameri kaan J B. Willke, voorzitter v^n de International Right tot Life federation zich af op een nationale bezinningsdag in Amersfoort waaraan door ruim duizend mensen werd deelgenomen. Aanleiding was de open brief geschreven door prof.dr. J. Douma, prof- .dr.ir. E. Schuurman en prof.dr. W.H. Velema. Met de brief willen zij de discussie aangaan over euthanasie en de medeburgers erop attent maken dat het zaak is ook hun stem te laten horen. Naar de opvatting van Will ke gingen de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog een prijskaartje aan het leven hangen. Wie onnuttig was voor de samenleving werd vergast. „Maar de prijzen gaan omlaag en daardoor zal het leven worden afgeprijsd", aldus de inleider. Er zit vol gens hem een merkwaardige ironie in de euthanasie. Hij was zeer geschokt toen het bericht kwam dat Nederland als eerste land euthanasie wil gaan legaliseren. Prof W.H. Velema, kerkelijk hoogkeraar in Apeldoorn, zei dat de angst van het Neder landse volk voor euthanasie erg groot is. Wie gaat er straks oordelen over het zelf beschikkingsrecht De pa tient of de arts. de familie of anderen 0 Patiënten zullen onder druk van de samenle ving geëuthanaseerd worden. Willekeur en subjectiviteit zullen de overhand krijgen. In Nederland werden al 16.000 mensen tegen hun wil om het leven gebracht", al dus prof. Velema. „Euthanasie is een woord waaronder van alles wordt verstaan. Je kunt daarom be ter spreken over opzettelijk doden", aldus de arts K.F. Gunning, voorzitter van het Nederlands Artsen Verbond (NAV). Hij haalde in dit ver band de eed van Hippocrates aan en zei dat er 2400 jaar ge leden eenzelfde discussie is gevoerd over euthanasie. Hippocrates heeft daarom een eed opgesteld om daar mee te kennen geven dat art sen die deze eed aflegden te vertrouwen waren. „Artsen van het NAV hebben diezelf de eed afgelegd en zullen een patiënt zeker geen spuitje ge ven", aldus' Gunning. Eenzaamheid Op deze bezinningsdag werd ook aandacht besteed aan an dere pro-life organisaties, waarvan „Schreeuw om le ven" er één is. Zo bestond ook gelegenheid voor me vrouw drs. M. Meele, direc teur van de Vereniging tot Bescherming van het Onge boren Kind (VBOK), een aantal voorbeelden te geven van grote eenzaamheid in Nederland. „Zwangerschap is niet de grootste nood voor de vrouw, maar de omgeving. Vaak is het de familie die zo'n grote druk uitoefent dat zij geen andere uitweg ziet dan het aborteren van het kind". Daarom bepleitte zij veel aandacht voor de zwan gere vrouw. Als de vrouw zich alleen gelaten voelt kan ze geen kant meer op. Maar als wij werkelijke aandacht eraan besteden is een abortus volgens haar niet nodig. In dien in onze verzorgingsstaat geen enkele mogelijkheid be staat werkelijk met iemand te praten is euthanasie vaak de enige uitweg, aldus Meele. Spaanse episcopaat erkennen recht op „orthothanasie" Het Spaanse episcopaat veroordeelt in een eind vorige week gepubliceerd document in onomwonden termen de directe, actieve euthanasie als een „aanslag tegen het menselijk le ven." In de tien pagina's tellende „Nota over de euthanasie" erkennen de Spaanse bisschoppen tegelijkertijd echter ook de 'orthothanasie', die omschreven wordt als „het recht om op waardige wijze te sterven, dat wil zeggen, het accepteren van de dood op zijn tijd, zonder deze kunstmatig te versnel len of te vertragen." „De traditie van de Kerk", zo luidt de paragraaf over deze orthothanasie, „bevestigt dat de geneeskunst niet altijd ge dwongen is om alles te doen om het leven van de patiënt te rekken. Er bestaan omstandigheden waarin het legitiem en zelfs verplicht kan zijn om geen gebruik te maken van bui tensporige en niet-normale therapieën, die er alleen maar toe dienen om op onverantwoorde wijze het onherroepelijke stervensproces te verlengen", aldus het document van het Spaanse episcopaat. In deze speciale gevallen mogen volgens de Spaanse bisschoppen ook kalmeringsmiddelen worden gebruikt, „ook al kan de toediening hiervan .op indirecte wijze een verkorting van het leven veroorzaken." Opknapbeurt voor Westerkerk De Amsterdamse Westerkerk krijgt een oplapbeurt. Dat inspireerde actievoerders tegen luchtvervuiling. Zij hingen hun „lappen" over de steigers om op die manier aan dacht te vragen voor het zure-regenprobleem. Bezetene" veroordeeld tot zeven jaar gevangenis De rechtbank in de Engelse stad Maidstone heeft een 46- jarige man tot zeven jaar ge vangenis en 200.000 gulden boete veroordeeld, omdat hij welgestelde christenen deed geloven dat hij door de dui vel bezeten was en geld no dig had om aan de greep van Satan te ontkomen. In totaal maakte hij hen meer dan 800.000 gulden afhandig. Tijdens het 34 dagen durende proces dat eind vorige week werd afgesloten tegen Derry Mainwaring Knight kreeg de jury te horen dat het geld was besteed aan losbandig le ven, snelle auto's en prosti- tuées. Knight beweerde nog steeds in de ban van de dui vel te zijn, en zei dat hij zijn manier van leven moest be kostigen door er een dure prostitutie-organisatie op na te houden. Knight klaagde ziin nood bij dominee John Baker in Ne- wick. De in de woorden van de officier alleraardigste, maar onnozele dominee ge loofde het verhaal van de 'bezetene' en benaderde ver scheidene welgestelde chris tenen om geld te géven. De aangeschrevenen gaven met gulle hand, maar hadden vol gens de rechter misschien meer geld dan verstand. Rechter Neil Denison stuurde Knight naar de gevangenis met de boodschap: de ernst (van uw misdrijf) ligt niet in de enorme sommen die wer den afgeperst, maar in wat mij de cynische manipulatie toeschijnt van het christelijk geloof van zovele goede men sen. Terwijl Knight werd weggeleid, keek hij de rech ter in de ogen en zei: Dank U. Verdediger Michael West verklaarde dat sommige be trokkenen Knight nog altijd willen helpen om zich aan de greep van de duivel te ont worstelen. Noch dominee Ba ker, noch andere betrokken waren overigens aanwezig toen de rechter vonnis wees. Maar Baker's vrouw Alison bezocht Knight later in zijn cel om hem schone kleren en sigaretten te brengen. Ze zei echter dat het hoogst om waarschijnlijk was dat haar man een nieuwe inzame lingsactie zou beginnen om voor Knight de boetes te be talen. Amsterdam corrupte bende, vindt ds. Spijkerboer „Ik denk dat het voor Amsterdam heel nuttig is als er zich nog mensen aan de wet houden. Het is zo langzamerhand een corrupte bende geworden. De strijd tegen de corruptie zal heel belangrijk worden". Dat zei de hervormde predi kant dr. A.A. Spijkerboer zaterdag op een jongerenbezin- ningsdag over het thema „Amsterdam - christendom heeft het gehad De dag was georganiseerd door Amsterdamse CDJA-jonge ren in samenwerking met onder andere jonge socialisten en evangelische en reformatorisch studentenverenigingen. Een reden van de ontkerkelijking onder jongeren is volgens Spij kerboer het gemis aan besef van kerkelijke waarden en de Kerk als instituut. Volgens de predikant moeten dominees zich vanaf de kansel niet bezighouden met kernwapens en andere politieke vraagstukken. „Ik denk dat wij dominees niet altijd een goede rol spelen. We moeten onder de kansel staan voor dat soort discussies". Hij liet de politiek gevoelige jongeren verder weten dat vol gens hem de Centrumpartij buiten het evangelie valt. TWAALF BEKENDE NEDERLANDERS GETUIGEN: Wie in een restaurant een kopje koffie bestelt, gelooft dat daar geen vergif in zit. Zonder het vertrouwen in de ober. namelijk dat die ver antwoord te werk gaat, is le ven onmogelijk. Hoe is dat met geloven in God? Is daar diezelfde vanzelfsprekend heid in vertrouwen? Of heb ben mensen hun geloof ge steld op zichzelf, op de we tenschap en de techniek? Deze vragen komen aan de orde in een onderzoek van de vakgroepen pedagogiek en theologie van de Rijksuniver siteit Utrecht. De resultaten van een deel van dat onder zoek zijn verschenen in boekvorm: „De achterkant van geloven". Drie onderzoe kers, de pedagogen prof. dr. R. Lubbers, dr. T.G.I.M. An dree en de theoloog prof. dr. J. Visser, doen verslag van gesprekken over geloven en geloofsoverdracht met twaalf bekende Nederlanders, die staan in de traditie van het christelijk geloof. Onder hen zijn mr. W. Aantjes, dr. H. Berkhof, Freek de Jonge en Wies Stael-Merkx. Inzet van het onderzoek is geloven en de geloofscrisis: Hoe komt het dat er zoveel problemen zijn bij de geloofs overdracht van ouderen naar hun kinderen; waarom is er zoveel kerkverlating. Het doel van de gepubliceerde gesprekken was inzicht te krijgen hoe geloven en ver trouwen functioneren in het leven van mensen. De inter views zijn in boekvorm uit gegeven omdat de verwach ting bestaat dat anderen zich kunnen identificeren met (delen van) wat de geïnter viewden te zeggen hebben. Uit de interviews blijkt dat alle betrokken een jeugd hebben gehad waarin de „an dere waarheid", namelijk die van het „gewaagd geloven" werd beleefd. Van hun ou ders leerden ze namelijk dat de laatste antwoorden niet worden gegeven door de we tenschap of het louter mate rialistisch denken, maar wordt gevonden in de relatie met de Ander. Kenmerkend voor de inter views is volgens de samen stellers van het boekje, dat wordt bevestigd dat geloven ontstaat bij de gratie van het geloof in de ander, de mede mens, en uiteindelijk in de Ander. Kern van dat geloof is het vertrouwen en de ge borgenheid in die Ander, na melijk die van: mij kan niets geschieden! „De achterkant van geloven" is uitgegeven bij Dekker van de Vegt, Nijmegen. LÜTSEN KOOISTRA Spaghetti met bologrtese saus en wortelsalade blanke pudding met sinaasappelsaus Dit menu is voor koninginnedag, zodat er voldoende tijd is voor de voorbereidingen. Er onder staat een menutip voor morgen). Nodig voor twee: 250 g spaghetti, zout 1 lepel olie, 25 g dunne plakjes ontbijtspek, ui, knoflook, 150 g gehakt, 50 g kippelever, 2.5 dl heet water, 1 bouil lonblokje, tomatenpuree, basilicum, peper, suiker, zout, (rode wijn, 10 g bloem); 50 g geraspte pittige kaas; 250 g wortel, 1 lepel mayonaise, 1 lepel azijn, zout, peper, bieslook; 4 dl melk, 32 g maizena, 32 g suiker 1 dl sinaasappelsap, 1 theelepel aardappelmeel, suiker, 1 kleine sinaasappel. Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzing. Bak stuk jes spek en ui met geperste knoflook lichtbruin in de olie. Voeg gehakt en kleingesneden kippelever toe en bak de massa tot zij rul is. Voeg water, bouillonblokje, tomatenpuree, basilicum en peper toe en laat het mengsel een kwartier trekken. Breng de saus op smaak met suiker, zout en even tueel wijn en bind haar desgewenst met bloem. Schep de saus over de spaghetti of apart in een schaal. Geef in ieder geval de kaas er apart bij. Rasp de schoongemaakte wortel grof en meng er mayonaise, azijn, zout, peper en fijngeknipte bieslook door. Kook de pudding daags tevoren. Meng maizena, suiker en iets koude melk. Kook de rest van de melk, schenk er wat van bij het papje en doe het mengsel in de pan. Laat de pud ding een minuut koken, doe hem in een natgemaakte vorm en zet hem koel weg. Bind het sinaasappelsap met het aard appelmeel en doe er eventueel suiker bij. Keer de opgesteven pudding op een bord, schenk er de saus omheen en versier hem met schijven sinaasappel Menutip voor morgen: karbonade met raapstelen en aardap pelen chocolade-havermoutvla. JEANNE RUIM een maand geleden deed het kabinet een voorsidii een tijdelijke, indirecte subsidiëring van moskeeën ^ge bedsruimten ten behoeve van Turken en Marokkanen*™ omdat daar godsdienstige bijeenkomsten worden gehq t( want een meerderheid van PvdA en VVD in de Ka^ tegen subsidiëring om die reden, op grond van de sch\,0 van Kerk en Staat. Van de grote fracties is alleen het m voorstander van subsidiëring van gebedsruimten. iet Het kabinet stelde echter indirecte subsidiëring voor"" dat in moskeeën ook sociale en culturele contacten v£) achtergestelde minderheidsgroepen plaatsvinden. Voor* ken en Marokkanen zijn gebedsruimten vaak ook on| tingsplaatsen; zij vergaderen er regelmatig en soms wt ex* taalcursussen gegeven. ,1 EeN compromis, dat al in de weken vóór het kabinel stel was gesloten tussen de regeringspartijen CDA en hield danook uitsluitend een subsidiëring in ten behoevt het sociaal-culturele gebruik van de gebedshuizen. I fractieleider Nijpels ging op voorhand akkoord met zo'rC recte subsidiëring tijdens een verkiezingsspreekbeurt^, vóór de raadsverkiezingen. Ook nadat het kabinet zijn stel naar buiten had gebracht heeft niemand van fracl der Nijpels enige kritiek gehoord. MaAR de raadsverkiezingen zijn nu voorbij. De hier xl< achtige buitenlanders hebben hun stem inmiddels ki*s uitbrengen. De VVD-fractie in de Tweede Kamer heefjei vervolgens eind vorige week, tot verbazing van «i opeens tegen de subsidiëring verklaard. Dat kan helaa^h erg standvastig beleid worden genoemd. A De PvdA verdient op dit punt een pluim. Want, al P partij principieel tegen subsidiëring van gebedsruimte^ erkent dat met een tijdelijke subsidie wat gedaan kanla den aan de sociale en culturele achterstand van de mij< heidsgroepen en steunt daarom het kabinetsvoorstel. De 1 ali'sten zorgen daarmee, ondanks de wispelturige opstï» van de VVD, voor een kamermeerderheid. Bij Branc noemde VVD-lijsttrekker gisteravond desgevraagd als*3 sterkste punt, dat hij zich aan zijn eenmaal gegeven houdt. Die uitspraak zal menigeen de wenkbrauwen h?- doen fronsen. Meest droog DE BILT (KNMI) Van avond en vannacht is er nog kans op een bui: morgen wordt die kans aanmerkelijk kleiner. Het is dan half tot zwaar bewolkt en op de mees te plaatsen droog. Vannacht daalt de thermometer tot rond de zeven graden. Morgenmiddag zal, door een wind die van zee komt, de temperatuur in het land flink uiteenlopen. Langs de kust wordt het niet veel warmer dan elf of twaalf graden. Maar landinwaarts kan het kwik op lopen tot een graad of zestien. Er staat een matige wind die doorgaans uit het noordwesten komt. Woensdag. Koninginnedag, komt Nederland terecht onder de as van een langgerekt ho- gedrukgebied van de Azoren tot Scandinavië. Er zijn dan vooral in het binnenland flin ke zonnige perioden te ver wachten en de temperatuur gaat daar nog wat omhoog. Vooruitzichten voor de Euro pese landen, geldig voor woensdag en donderdag: Zuid-Scandinavië: Langs de Noorse westkust mogelijk een bui: elders droog en perioden met zon. Middagtemperatuur van 10° in west-Noorwegen tot 18° in zuidoost-Zweden. Groot-Brittannië, Ierland: In Ierland en Schotland kans op wat regen: elders droog en pe rioden met zon. Middagtempe ratuur van 12° in Schotland tot 18 in Kent. Benelux, Denemarken, Duits land, noord-Frankrijk: Droog en flinke zonnige perioden. Middagtemperatuur tussen 15 en 20°, maar langs de Noord- Midden- en zuid-FranA Droog en zonnig. Midda{ peratuur tussen 17 en maar langs de Bretonse enkele graden lager. j Spanje, Portugal: Droo| zonnig. Middagtemper tussen 19 en 25°. Italië, Joegoslavische kuf noord-Italië droog en per^ met zon. Elders half tot t bewolkt en buien. Midda{ peratuur rond 19 graden, i in noord- en midden-Italill sen 20 en 25°. Alpengebied: In de westi Alpen droog en perioden zon. In de oostelijke half tot zwaar bewolkt e en dan regen. Middagtem tuur van 15° in Oostenril 20 in het westen. WEERRAPPORT HEDENMORGE1 Weer Mix Min Amsterdam motregen 14 6 De Bilt zw.bew. 15 7 j Eelde mist 16 6 Eindhoven zw bew. 14 0 I Den Helder mist 13 4 I Innsbruck regen Klagenlurt regen Kopenhagen zw bew. Lissabon h.bew. Locarno regen Londen onbew. Luxemburg zwbew. Madrid h.bew. Malaga Mallorca Malta h.bew. bew. 16 10 Vf' I Brieven graag kort en duidelijk geschreven De redactie behoudt zich het recht voor ingezon den stukken te bekorten Grote dierenbos Nadat zijn rooie kameraden al geruime tijd geleden verklaard hadden, dat het Koningshuis weg moet, komt nu meneer Den Uyl verklaren dat het ge loof in God lariekoek is, dat de bede maar weer uit de troon rede moet, dat het gebed vóór gemeenteraadsvergaderingen dat hier en daar nog in zwang is, eveneens moet verdwijnen en dat het „God zij met ons" van de gulden moet. Je reinste atheïsme dus. God zij met ons als zo'n man nog eens aan de macht komt. En thans is er ook nog ene d'Ancona opge staan, die de Nederlandse ou ders zwaar onderschat en bla meert door te verklaren dat, natuurlijk, een socialistische staat, de kinderen beter kan opvoeden dan de ouders zien de mentaliteit var huidige opperhoofd van cialisten is het niet moei) raden wat onze kinderei te wachten zou staan. Volgens mij is er maar lossing om van die el verlost te worden. Op 2 de hele rooie partij het dierenbos insturen, wa; dan, onder het genot va portie beukenootjes en glaasje grenadine (voor I en Van Dam iets ster verder kunnen luisteren de fabeltjes van meneer Uyl en het gekwek vai frouw d'Ancona. Th. v.d. Linden NOORDWIJKERHOUT GRATIS ELKE WOENSDAG C BIJLAGE BI) UW KRANT ME INFORMATIE OVER FILMS. MU THEATER, RECREATIE,EXPOS! EN EEN COMPLETE AGENDJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1986 | | pagina 2