„Vraag naar goeden kwaad
wordt niet meer gesteld"
Franse joden
doen beroep op
kardinaal Glemp
aan tafel
£eidóc(ScHi4£i/i(
Ecidóc Soman!
Vaticaanse
vredesprijs
naar
Thailand
kerk
wereld
PROF. DR. R. BAKKER NAAR AANLEIDING VAN „LEYENBURG":
k"11"1"
WARC: CHRISTENDOM
VAST VERANKERD IN CHINA
Doorzichtige proefballon
Leegheid van denken
Een ander punt is dat van de eigen normen die de v
schappen formuleren. De economische wetenschap bi1
beeld kan om louter economische doelen te bereikei^
men stellen die voor ménsen slecht zijn. Om dat concr
maken: In dit kader liggen de wezenlijke problemi
(kerkelijke) organisaties hebben met sommige praktijk»
multinationals. Maar ook buiten de wetenschappen gel
gevaar van eenzijdige normen, die uitsluitend eigenbelj
dienen. Heel reëel is dat bijvoorbeeld in de politiek:
daar beslissingen worden genomen die louter politieke i
gen dienen, wordt de zaak waar het in feite om gat
schaad. j
weer
.-ACHTERGROND
ZATERDAG 26 APRIL 1986 PA
IKV: meer aandacht voor Oost-West-vraagstuk
Het IKV wil behalve aan de strijd tegen de kernwapens
meer aandacht geven aan het Oost-West-vraagstuk. In een
advies aan de campagneraad noemt het dagelijks bestuur
van het IKV aandacht voor de samenhang tussen het
kernwapenvraagstuk en de Oost-West-verhoudingen de
belangrijkste activiteit voor de komende tijd.
Het IKV zal zich tegen de plaatsing van kruisraketten in
Woensdrecht blijven verzetten, hoewel het parlement
daarmee heeft ingestemd. „We gaan er niet vanuit dat al
leen langs deze weg de regering op haar besluit zal terug
komen. Daar is meer voor nodig, vooral ook nieuwe inter
nationale ontwikkelingen," aldus het advies.
De Internationale Vredesprijs
Johannes XXIII van het Va-
ticaan is dit jaar toegekend
aan het Thailandse rooms-ka-
tholieke bureau voor hulp aan
slachtoffers van rampen en
aan vluchtelingen (COERR).
Paus Johannes Paulus II zal
op 3 juni de prijs overhandi
gen aan de aartsbisschop van
Bangkok, kardinaal Michael
Michal Kitbunchu, en de di
recteur van het bureau, Bun-
lert Tharachatr.
Apostolisch nuntius aartsbis
schop Renato R. Martino
maakte bekend, dat er in
Thailand thans dertien vluch
telingenkampen zijn met in
totaal ruim 120.000 bewoners,
terwijl bij de grens met Kam
puchea nog eens 250.000 men
sen in hutjes het leven moe
ten zien te behouden.
Paus Johannes XXIII heeft
de prijs in 1963 ingesteld voor
het eren van initiatieven voor
vrede en broederlijkheid tus
sen de mensen.
Philip Potter
vindt SDI teken
van afgoderij
„Afgoderij". Zo karakteriseer
de dr. Philip Potter de voor
genomen plannen van de
Amerikaanse regering met
het ruimteschild voor vijande
lijke kernwapens (SDI) op
een bijeenkomst ter gelegen
heid van de uitreiking van de
N iwano-vredesprijs.
De onderscheiding is een ini
tiatief van de Wereldconfe
rentie der Religies voor Vrede
en de Niwano-vredesstichting,
een Japans boeddhistische or
ganisatie.
Potter ziet SDI als een
stroomversnelling in de kern
bewapeningswedloop. Zijns
inziens wordt de mens meer
en meer afhankelijk van tech
nische voorzieningen. Boed
dhisten beschouwen deze ont
wikkeling als „verblinding",
terwijl ze in de joods-christe
lijke traditie onder „afgoderij"
te boek staat.
Als afgod van onze tijd schet
ste Potter het consumentisme
tot elke prijs. De wereldeco
nomie en het financierings
systeem hebben er zijns in
ziens voor gezorgd dat de rij
ken steeds rijker en de armen
steeds armer worden. Het lot
van de rijken daarbij is vol
gens Potter „toenemende ver
veling, bureaucratische steri
liteit en psychische leegte".
Volgens Potter heeft de afgo
derij die wordt bedreven met
de nationale veiligheid tot
meer nationale en internatio
nale onveiligheid geleid,
waarbij godsdienstige stro
mingen in die afgoderij hun
aandeel hebben geleverd.
„Wij hebben ons aan de zijde
van de machtigen geschaard,
terwijl wij voor de eenvoudi-
gen van hart troostwoorden
vonden of ze zelfs vermaan
den zich als burgers maar stil
en volgzaam op te stellen", al
dus Potter.
Natuurbescherming zoekt religieuze steun
Het World Wildlife Fund (WWF) heeft een oproep doen uit
gaan aan allen die een godsdienst belijden, actief steun te ver
lenen aan het streven net milieu te beschermen.
Directeur-generaal Charles de Haes verklaarde dat milieube
heer en godsdienst al te lang gescheiden gebieden zijn ge
weest. Er bestaat zijns inziens alle aanleiding de krachten te
bundelen. Voor dit doel is een tweedaagse retraite uitgeschre
ven waarvoor leidende figuren uit alle wereldgodsdiensten
zijn uitgenodigd. Ze zullen deelnemen aan een in september
te houden bedevaartstocht naar Assisi in Italië en het staat nu
al vast, dat vooraanstaande Christenen, Boeddhisten, Hindoes,
Islamieten en Joden hieraan zullen deelnemen.
Bidden is de sterkte
van de mens en de
zwakheid van God
„Het is een vorm van
(zelf)misleiding als er on
derscheid wordt gemaakt
tussen foetussen van twee
weken, twintig of zesen
twintig weken. Je kunt
het leven niet schematise
ren in weken of maan
den. Met de conceptie is
het leven gegeven".
Duidelijke taal van prof.
dr. R. Bakker uit Peize
(Gr.). Hij is theoloog, clas
sicus en oud-hoogleraar
wijsbegeerte aan de
Rijksuniversiteit in Gro
ningen en maakt zich
grote zorgen over het kli
maat waarin in de Neder
landse samenleving de
discussie over leven en
dood wordt gevoerd.
„Het wordt je koud om het
hart als je hoort hoe het soms
toegaat in de discussies over
abortus. De vraag naar wat le
ven is en hoe mensen daar in
verantwoordelijkheid mee
moeten omgaan, wordt niet
gesteld, laat staan beant
woord. De begrippen goed en
kwaad, die in de geschiedenis
van de hele mensheid zo'n be
langrijke rol hebben gespeeld,
zijn verdwenen. Daarvoor in
de plaats kwamen zelfont
plooiing, nuttigheid, kritische
bewustwording. Het individu
zelf bepaalt wat waar en goed
is voor hem".
Prof. Bakker herinnert aan
de periode van de sofisten in
de Griekse filosofie (waarover
binnenkort een boek van hem
verschijnt). „Ook daar zien
we dat sterke accent op de au
tonomie van de mens. De
mens legt zelf de waarden in
de dingen - niets is waar, alles
is geoorloofd, de mens is de
maat van alle dingen".
Brood en spelen
Een ander kenmerk van onze
samenleving is het adagium
van brood en spelen. „Kijk
maar naar de media. Het
nieuws wordt beheerst door
gesprekken over cao's, loon-
rondes, en op de televisie be
concurreren de omroepen el
kaar in het uitzenden van lot
to-spelen en quiz-uitzendin
gen. Steeds gaat het om het
materiële. Het eigen „genot"
als doel van het leven ligt in
het verlengde daarvan. „Ook
hierin zien we een herhaling
van de geschiedenis: het epi
curisme, een levensleer die
uitging van de natuurlijke
lusten van de mens. Verplich
tingen tegenover de gemeen
schap werden beschouwd als
belemmeringen voor het
egoïstisch genieten. De ge
schiedenis herhaalt zich op
navrante wijze".
Prof. dr. R. Bakker: Geen verschil tussen een vrucht van twee of van twintig weken
Een laatste kenmerk van onze
tijd acht prof. Bakker de grote
aandacht voor „feiten". „Je
ziet het aan de waardering
voor de anglo-amerikaanse li
teratuur. Alleen „facts" zijn
geldig en de onderlinge ver
houding tussen de feiten. In
die visie zijn theologie en me
tafysica achterhaald door de
wetenschap die zich baseert
op de nuchtere werkelijkheid,
die berekenbaar en exact is".
In het klimaat dat zo kan
worden gekenmerkt, wordt
het mogelijk, dat er een abor
tuspraktijk ontstaat waarin de
Leyenburg-kwestie plaats kan
vinden.
„Naar mijn overtuiging gaat
het bij abortus om het doden
van leven. Alleen in de uit
zonderlijke omstandigheid
van levensbedreiging van de
moeder kun je niet spreken
van moord, in de andere om
standigheden wel. Ik geloof er
niet in dat al die abortussen
die in ons land plaatsvinden
op grond van levensbedrei
gende omstandigheden voor
de vrouw worden uitgevoerd.
Er worden normen gehan
teerd die het doden van leven
toestaan. Mensen die opgaan
in het egoïsme van een mate
rialistische mensbeschouwing,
achten het gerechtvaardigd
abortus te laten verrichten
omdat het krijgen van een
kind „niet uitkomt", „lastig"
is of „te duur". Het leven
wordt dan geofferd op het al
taar van het banale genot".
Bedriegen
Prof. Bakker meent dat de
discussie over abortus vaak
eenzijdig'is en aan de echte
vragen voorbijgaat. „Het dra
ma in het Haagse ziekenhuis
wordt terecht druk bespro
ken. Maar waar gaat het dan
over? Bijvoorbeeld over de le
vensvatbaarheid van een kind
van zesentwintig weken,
daarmee suggererend dat het
„technisch" antwoord daarop
ook een antwoord is op de
ethische vraag naar het doden
van een kind in de moeder
schoot. Mensen die zo redene
ren, bedriegen zichzelf en de
ander. Leven van twee we
ken is niet een ander leven
dan dat van een vrucht van
zesentwintig weken. Wie zo
redeneert, heeft zich in zijn
beschouwing van wat leven
is, overgeleverd aan de (medi
sche) techniek. De techniek
heeft dan voorrang op het le
ven. En dat is een uitermate
gevaarlijke ontwikkeling".
Op de (medische) techniek
gaat prof. Bakker nader in:
„De techniek stelt zichzelf
geen grenzen. Steeds worden
de mogelijkheden van het
technisch kunnen vergroot;
de vooruitgang van de tech
niek kan gemakkelijk doel in
zichzelf worden. Dan tellen
waarden die bijvoorbeeld
vanuit de ethiek worden aan
gedragen, niet. Dat kan ge
beuren met bijvoorbeeld de
DNA-techniek, die mensen in
staat stelt te manipuleren met
het erfelijk materiaal. Het
doel is „verbetering van het
menselijk ras". Het grote ge
vaar van deze ontwikkeling is
het groeien naar de superieu
re mens met uitschakeling
van de geestelijk en lichame
lijk zwakken, zoals we dit on
der het Hitler-regime zagen.
De techniek die zichzelf tot
norm wordt, wordt de mens
tot een bedreiging. Want noch
de technische wetenschap,
noch enig andere, kan ant
woord geven op de diepste
vragen van het mens-zijn,
van leven en dood.
Daarmee komt prof. Bakker
op één van zijn grote zorgen:
de versplintering van de we
tenschap, die ëen „versplin
terde" mens- en wereldbe
schouwing oplevert. „De we
tenschap is opgesplitst in hok
jes. De wetenschappers ko
men hun eigen „hokje" niet
uit en werken geïsoleerd van
elkaar. De medicus weet niet
wat de filosoof doet en de na
tuurkundige heeft geen idee
waar zijn collega ethiek mee
bezig is. Er vindt dus ook
geen bezinning plaats, waarin
de verschillende wetenschap
pen hun inbreng kunnen heb
ben. Het gevolg is dat er ver
engde mens- en wereldbeel
den gaan functioneren, waar
van men zich niet of nauwe
lijks bewust is. Dergelijke
mens- en wereldbeelden zijn
gevaarlijk, omdat ze het wer
kelijke niet omvatten. Zo ge
beurt het dat de medische we
tenschap dingen doef waar
een ethicus op z'n minst vra
gen bij zou stellen".
Wijsbegeerte
„Helaas moet ik constateren
dat al in de wetenschappelijke
opleidingen de gemeenschap
pelijke bezinning op de „hele"
werkelijkheid ontbreekt.
Zelfs de wetenschap van de
theologie is door het vakgroe
pensysteem zozeer uiteen ge
vallen, dat de dragende grond
van het spreken over God
volledig verduisterd is. Je ziet
het ook aan de rol van de
wijsbegeerte, de funderende
wetenschap voor de bezinning
op de werkelijkheid. Het vak
filosofie heeft zwaar te lijden
van de bezuinigingen in het
wetenschappelijk onderwijs.
Maar het is juist de wijsbe
geerte die de diepste vragen
stelt: Wat is de mens, zijn oor
sprong en zijn bestemming.
De vragen naar de levenszin
worden niet meer gesteld. De
wetenschap die aan deze vra
gen voorbijgaat, zet mensen
op een heilloze, doodlopende
weg".
Prof. Bakker, die in 1984 af
scheid nam als hoogleraar,
hield een afscheidscollege
waarin hij deze kwestie cen
traal stelde. Vooral de relatie
tussen medische wetenschap
en wijsbegeerte heeft hij daar
in benadrukt. Collega's en
vrienden hebben de grote zor
gen van prof. Bakker vertaald
in bijdragen over hetzelfde
onderwerp in de afscheids-
bundel die de Centrale Inter
faculteit van de Rijksuniversi
teit Groningen hem aanbood:
Studia in Honorem Reinout
Bakker, door de Centrale In
terfaculteit Groningen. Met
name drs. G. K. Kimsma (VU
Amsterdam) en dr. H.A.M.J.
ten Have (RU Limbrug)
schreven over de verhouding
tussen filosofie en medische
wetenschap.
„De gebeurtenissen in Leyen-
burg zijn hopelijk aanleiding
voor een hernieuwd besef
voor de feiten: onze samenle
ving bevindt zich op een hel
lend vlak. Want in die samen
leving maken mensen zichzelf
tot gevangenen van egoïsme
en materialisme. En daarbij
vallen ook letterlijk doden".
„Ik zie als grote nood van
onze samenleving dat de vra
gen van goed en kwaad en de
laatste vragen over de mens
niet meer aan de orde komen.
Voor mij hangen die vragen
direkt samen met mijn geloof
in God. Ik vind dan ook dat
de kerken in onze tijd een on
gelooflijke verantwoordelijk
heid hebben. Want wie an
ders dan de kerk kan de
boodschap verkondigen dat
het altijd gaat om de mens in
zijn verhouding tot God. Die
boodschap geeft mensen ver
antwoordelijkheid waardoor
leven kan worden geleefd, tot
zijn recht kan komen en niet
wordt vernietigd. Want de
boodschap van God aan de
mensen is die van het heil
door Jezus Christus. Hij is tot
het leven opgewekt uit de
dood. Dat getuigenis bepaalt
voor mij de verantwoordelijk
heid tegenover het leven".
LÜTSEN KOOISTRA
Naar eerst thans bekend is geworden heeft de joodse gemeen
schap in Frankrijk gebruik gemaakt van het vorige week af
gesloten tiendaagse pastorale bezoek van de Poolse kardinaal
Jozef Glemp aan Frankrijk, door een beroep op hem te doen
stichting van een klooster in het voornalige concentratie
kamp Auschwitz niet te laten doorgaan. Sinds vorig jaar ver
blijven daar tien Karmelietessen.
Het voorgenomen klooster heeft nog niet zijn uiteindelijke
vormgeving gekregen, hoewel de Poolse regering wel bouw
vergunning heeft verleend. Financiering geschiedt via de or
ganisatie Oostpriesterhulp van de Belgische pater Werenfried
van Straaten.
De Frans-joodse delegatie zou liever zien dat de nonnen en
kele kilometers verderop hun klooster bouwen. Intussen zijn
tegen de kloostervestiging aldaar ook bezwaren binnengeko
men van kardinaal Albert Decourtray, aartsbisschop van
Lyon, en van de moeder-overste van de Zusters van Sion uit
Rome.
Raad van Kerken
wil hulp aan
remigrerende
Marokkanen
Een delegatie van de Neder
landse Raad van Kerken
heeft na een bezoek aan Ma
rokko gepleit voor hulp aan
Marokkanen die vanuit Ne
derland in hun vaderland te
rugkeren. Deze mensen on
dervinden grote problemen
bij het hervinden van een
plaats in de Marokkaanse sa
menleving. Een Nederlandse
veldwerker in Marokko zou
goed werk kunnen doen, al
dus de delegatie.
Nederland# Gereformeerde Kerken
Benoemd tot luchtmachtpredikant te
"s-Gravenhage W.H. Lauwerse te
Langerak die deze benoeming heeft
aangenomen.
„Het christendom is in
China vaster verankerd
dan vóór de Culturele
Revolutie". Dat is de be
vinding van een delegatie
van de Wereldbond van
hervormde en gerefor
meerde Kerken (WARC),
die onder leiding van de
hoogleraar in de theolo
gie dr. Lukas Vischer uit
Bern, een rondreis door
het land heeft gemaakt.
Vischer noemt het verschil
groot Vóór 1949 werden
christelijke kerken als vreem
de insluipsels gezien, thans
genieten zij volledige erken
ning als een wezenlijk onder
deel van de samenleving.
Sinds het eind van de jaren
zeventig is de vrijheid van
godsdienst geen lege huls
meer en de respons die het
christendom vooral bij jonge
ren vindt is zeer groot, aldus
dr. Vischer. Het aantal prote
stantse christenen is toegeno
men van 700.000 in 1949 tot
3,5 miljoen thans. De samen
werking in één Raad van
Christenen is zo hecht gewor
den, dat uiteenlopende stro
mingen als Anglicanen en Ze
vende Dags-Adventisten zich
hebben kunnen vinden in een
gemeenschappelijke catechis
mus, gezangboek en bijbel, ge
drukt in een oplaag van 1,8
miljoen exemplaren. Zorgvul
dig wordt er daarbij voor ge
zorgd, dat alles in eigen be
heer blijft, zodat geen afhan
kelijkheid ontstaat van bui
tenlandse Kerken of kerkelij
ke instanties.
Naar de WARC-delegatie
heeft vastgesteld is de grootste
zorg van de Chinese prote
stantse kerk de opvolging van
predikanten. De 4.000 dienst
doende predikanten vergrij
zen snel: een 60-iarige theo
loog wordt zelfs als .jongske"
aangeduid en niet zelden doen
)- en 90-jarigen nog altijd ge
meentedienst. De nationale
theologische hogeschool van
Nanking telt 162 studenten,
terwijl in het reusachtige land
thans acht seminaries predi
kanten opleiden. In totaal zijn
er tussen de 400 en 500 stu
denten in de theologie.
- kip in kerriesaus met
Grapefruit met ham
spinazie en rijstgebakken banaan
Voor twee: 1 grapefruit, 2 plakken gekookte ham, 1 lepel
sherry, 2 blaadjes sla, 1 Frans vruchtje;
2 kippepoten, 1 lepel olie, ui, kerrie, 100 g champignons.
knoflook, 2,5 dl water, 1 bouillontablet, djahé, 1 lepel
ketjap, 10 g maizena
750 g spinazie, 1 lepel olie, zout, peper, 1 hardgekookt ei;
250 g droogkokende rijst;
2 bananen, 10 g boter, 1 lepel rum, 1 lepel bruine basterd
suiker.
Snijd de ontvelde parten grapefruit een keer door en snijd de
ham in reepjes. Meng grapefruit, ham en sherry en leg het
mengsel in coupeglazen op een blaadje sla. Garneer met
stukjes Franse vrucht.
Bak de stukken kip goudbruin in de olie en haal ze uit de
pan. Fruit de kleingesneden ui met kerrie licht in het over
gebleven vet. Bak even halve champignons en geperste
knoflook mee. Voeg water, bouillontablet, djahé en ketjap toe
en laat er de kip ruim een half uur in gaar sudderen. Bind
het vocht met de maizena tot een dunne saus.
Snijd de schoongemaakte spinazie klein en leg haar in war
me olie in een ruime braadpan. Laat de groente al omschep
pende slinken en daarna nog een paar minuten koken. Voeg
naar smaak zout en peper toe. Garneer de spinazie met ei.
Bak de gepelde en in de lengte doorgesneden bananen op een
matig vuur gaar in de boter. Leg de stukken op een ver
warmde schotel, bedruppel ze met rum en bestrooi ze met de
bruine basterdsuiker.
Menutip voor maandag: schnitzel met witlofsalade en aard
appelen vla-flip.
JEANNE
DEZE „week van de zure regen" heeft minister SmitE
van verkeer en waterstaat op een merkwaardige man
geleid. Toen zij weer eens een tv-camera op zich gericfa
liet zij haastig weten dat er nu toch echt op korte
„dit jaar nog" een verruiming van de snelheid^
op onze autowegen op komst is. Sneller dan 100 km pt
een stokpaardje, dat de bewindsvrouw veelvuldig
graagte heeft bereden.
rj I"
ZjIJ kondigde aan binnenkort met verkeersminister
andere EG-landen haar plan te zullen verwezenlijkt
voor de hele Europese Gemeenschap dezelfde snelheid!®
.ten te laten gelden. Wie de grote verscheidenheid aai^r
lingen in de twaalf lidstaten kent, zal zich verbaasd Ity
afgevraagd hoe de minister in deze wirwar een snel rd I
denkt te kunnen bereiken.
v
TROUWENS ook om andere redenen was er aan|n
voor grote twijfel. Minister Winsemius (ook VVD) v»
lieu denkt er niet over te tornen aan de maximumsi
van 100 km op de Nederlandse wegen. Premier
heeft minister Smit-Kroes inmiddels danook al lan|
neus weg aangeraden eerst maar eens bij haar collega
tijgenoot te rade te gaan.
Ie
In EG-kringen bleek deze week bovendien van een p£
harmonisering van de snelheidsbepalingen niets bek%
zijn, zelfs niet van een voorstel daartoe. Er wordt nogjrc
„gestudeerd" op een Europese snelheidsregeling en Jij
ren" heeft in het Brusselse jargon een betekenis die d<®
een zeer lange, ambtelijke weg.
HET is duidelijk dat dit zoveelste proefballonnetje
nister Smit-Kroes meer bedoeld was om het over
gennnet racende kiezersvolk gunstig te stemmen, dan ij
poging de geldende wetgeving beter toe te snijden
praktijk van alle dag. Een geruststellende gedachte vo%r
ieder, die niet alleen het behoud van onze bossen ma
de veiligheid op de weg ter harte gaat. rt
In een interview in de rubriek „Kerk en Wereld" uK
filosoof prof.dr. j. Bakker, naar aanleiding van de geit.
nissen in het Haagse Leyenburgziekenhuis, behartensw
ge dingen over het geestelijk klimaat in ons land. Kei(
het betoog van prof. Bakker is dat bij veel mensen de'
over goed en kwaad niet meer aan de orde komt. De
die geldt is het zelfzuchtig genot. In zo'n klimaat raken
selijke waardigheid, zelfs het menselijk leven, vogelvi
een zaak als abortus vallen er dan slachtoffers, alduf
Bakker. Daarbij dient de kanttekening te worden gen
dat het niet eerlijk is uitsluitend met een beschuldi
vinger te wijzen naar gynaecologen; als een deel v;
laakbare praktijken uitvoert, wordt dat mogelijk g»
door de samenleving.
De „remedie" tegen het kwaad dat voortkomt uit h^1
nen van het eigenbelang is christenen allang bekend. 1^
bel staat immers vol verhalen waarin God zijn normenj
die het leven van de héle mens dienen. De geconstatr
leegheid van denken zal verdwijnen als die verhale<
nieuw of voor het eerst worden gelezen en beleefd. T<fl
van mens en wereld.
1
Opnieuw buien S^tèn'21 graden
L
Italië en Joegoslavische
vooral in Italië kans op
In Joegoslavië meer pe'
met zon. Middagtemp^
rond 20 graden.
Alpengebied: naar het -
wegtrekkende neerslag,!
DE BILT (KNMI) De kans
om nog van de zon de genieten
was vanochtend nog het
grootst. In de loop van de dag
neemt de bewolking toe op de
nadering van een storing die
gisteravond nog boven de Py
reneeën aanwezig was. Vooral
in de middag en avond vallen
er enkele buien, sommige gaan
vergezegeld van onweer. De
middagtemperatuur loopt op
tot ongeveer 15 graden. De
wind is in de ochtend nog
zwak, maar neemt later gelei
delijk toe tot matig. De wind
richting is dan hoofdzakelijk
oostelijk. Tijdens buien is het
mogelijk dat er windstoten op
treden.
Weersvooruitzichten voor di
verse Europese landen, geldig
voor zondag en maandag:
Zuid-Scandinavië en Dene
marken: half tot zwaar be
wolkt en vooral maandag kans
op regen. Middagtemperatuur
rond 15 graden.
Britse Eilanden: half tot zwaar
bewolkt en kans op een bui.
Middagtemperatuur van 10
graden in het noorden tot 15
graden in het zuiden.
Benelux en Frankrijk: perio
den met zon, maar ook kans
op een bui. Middagtempera
tuur rond 15 graden, maar in
Zuid-Frankrijk enkele graden
hoger, zo rond 17 graden.
Duitsland: vooral in het zuiden
kans op regen. Middagtempe
ratuur uiteenlopend van 18
graden in het noordoosten tot
13 graden in het zuiden.
Spanje en Portugal: in noord
west Spanje kans op een bui,
elders zonnige perioden. Mid
dagtemperatuur uiteenlopend
van 16 graden in het noord-
de 2000 meter in de vonj
sneeuw. Middagtempél
rond 14 graden.
Weerrapporten 25 april 20 uur
Eelde
Eindhoven
Den Helder
srr
regenbui
iSS*
Malta
Moskou
Muncher
Geen krant ontvangen
tussen 18.00 en 19.0C
zaterdags tussen 14.0
15.00 uur, telefoonm
122248 en uw krant 1
nog dezelfde avond t
zorgd.