Vladimir Horowitz: „Ik bèn er nog"
Martine Bijl
bouwt uit
maniertjes
mensen op
Leuk W
concert door
leden van
Collegium
Musicum
Bekostiging speelfilms blijft moeilijke zaak
Jubilerende Timdelerclub
in Venetiaanse sferen
MUZIKAAL PORTRET VAN EEN ROMANTISCH PIANIST MORGEN OP TV
KUNST
EeidoeGomtmt
ZATERDAG 26 APRIL 1986 PAG1N£
A. Roland Holst-penning
voor Anton Korteweg
DEN HAAG Anton Korteweg is
door de stichting A. Roland Holst
Fonds onderscheiden met de A. Roland
Holstpenning en een stipendium. De
stichting is indertijd opgericht door
Adriaan Roland Holst zelf en geeft
jaarlijks financiële bijdragen aan kuns
tenaars die dat nodig hebben. Het be
stuur van de stichting gaf dr. Wam de
Moor (voorzitter), Hanny Michaelis,
Wiljan van den Akker en Ad Zuiderent
opdracht een dichter aan te wijzen die
blijf gaf van consistent dichterschap.
Dit naar aanleiding van een symposi
um dat dit jaar gehouden wordt in de
Ruïnekerk in Bergen Noord-Holland.
Korteweg zal daar op 24 mei de erken
ning in ontvangst nemen.
Timdelerclub: 'Het pleintje'
van Goldoni. Gezien op vrij
dag 25 april in de Leidse
Schouwburg.
'Het pleintje', dat de Timdeler
club gisteren op de planken zet
te. speelt onmiskenbaar in Vene
tië: het water van het Canal
Grande leek zo het podium op te
strbmen. In die stad staat ook
een museum ter nagedachtenis
van de auteur, Carlo Goldoni,
die 'II campiello' voor het carna
val van 1756 schreef. Hij vormde
de schakel tussen de improvise
rende commedia dell'arte en het
volledig uitgeschreven burgerlij
ke blijspel.
Rond het pleintje wonen voorna
melijk pittige, trouwlustige ty
pes, waarvan de conversatie niet
onderdoet voor die op een Leid
se marktdag. Om het beroemde
carnaval mee te maken heeft
een zwierig heer van buiten, Ca-
valiere Castolfi, Venetië opge
zocht. Nico van Leeuwen speelt
deze rol met veel mediterrane
schwung. Drie sterk door gri
meur Wim Hoppezak verouder
de vrouwen willen hun kinde
ren zo snel mogelijk het huwe
lijk in helpen. Ondanks alle
volkse ruzies lukt dat in de wat
slappe finale best.
Het spel was van een grote le
vendigheid, al kon de timing
hier en daar wat beter. Zo riep
de hoog van de toren blazende
Gasparina al: 'Zeg oom, vanwaar
die haast?' toen hij nog niet in
zicht was. Martine Deegens
speelde de rol van de niet over
bodige souffleuse.
DICK VAN TEYLINGEN
Russische TV zendt
recital Horowitz toch uit
MOSKOU De Russische televisie zal op 4 mei
het recital uitzenden dat Vladimir Horowitz op
20 april in Moskou gaf. Het programma staat in
de Russische kranten nogal summier omschre
ven als „16:15 uur - de Amerikaanse pianist Vla
dimir Horowitz speelt". Er wordt overigens wel
een kaderbericht met foto aan hem gewijd en
daarin wordt gezegd: „Deze vooraanstaande
Amerikaanse pianist heeft recitals gegeven in
Moskou en Leningrad". De Russische televisie
had aan het opzienbarende optreden in de grote
zaal van het conservatorium van Moskou slechts
summiere aandacht geschonken. De pers was
wat uitgebreider geweest. Het Russische optre
den van Horowitz had plaats in het raam van
een Amerikaans-Russisch cultureel uitwisse
lingsverdrag dat is voortgekomen uit de top
Reagan-Gorbatsjov, in november vorig jaar.
HILVERSUM Vorige
week haalde hij nog het
wereldnieuws door meer
dan zestig jaar na zijn
vertrek uit Rusland, een
recital in het conservato
rium van Moskou te ge
ven, waar hij een staande
ovatie van acht minuten
voor ontving. Vladimir
Horowitz, de joods-Russi
sche pianist die zich tot
Amerikaan liet naturali
seren, bespeelde niet al
leen de piano op mees
terlijke wijze, maar ook
het publiek, door grap
pen te maken, naar hen
te zwaaien en zijn tong
naar de camera's uit te
steken.
Wie Vladimir Horowitz niet
kent, kan zondag met hem
kennismaken. De VPRO
heeft de 90-minuten durende
special „Vladimir Horowitz,
de laatste romanticus" aange
kocht, die gemaakt is door de
'direkt-cinema'-cineasten Al-
bert en David Maysles. Een
ontmoeting die veel overeen
komsten vertoont met het
concert in Moskou: de 82-ja-
rige Horowitz laat zich niet
alleen van zijn meest muzi
kale kant horen, maar ook
van zijn zonnigste kant zien.
Horowitz tijdens het concert dat hij onlangs gaf in Moskou.
De broers Maysles hebben
kosten noch moeite gespaard
om een boeiend muzikaal
portret te schetsen: veertien
dagen „bivakkeerden" zij in
de tot opnamestudio omge
bouwde woning van Horo
witz en zijn vrouw op de Up
per East-side van Manhattan.
Horowitz werd geboren in
Kiev in 1904, waar hij op zijn
zeventiende als pianist debu
teerde. Hij maakte vervol
gens toernee's door zijn ge
boorteland, dat hij in 1925
verliet. Hij had wat Ameri
kaanse dollars op de zwarte
markt verdient, die hij in z'n
kous de grens over smokkel
de. Doodsbenauwd dat hij ge
grepen zou worden. Dat werd
hij niet, maar de soldaat die
hem de grens over liet gaan,
begreep wat zijn bedoelingen
waren: „Vergeet je vaderland
nooit", fluisterde hij Horo
witz in z'n oor.
Horowitz heeft de Sovjet-U
nie, getuige het recente con
cert in Moskou, nooit verge
ten. Tussen zijn vertrek en
het concert-ligt een leven dat
samengevat zou kunnen wor
den met de woorden „suc
ces", „isolatie", „medicamen
tenverslaving", en „nog meer
succes". Om dat succes even
te illustreren: hij mocht tot
op heden 18 Grammy
Awards ontvangen en altijd
wanneer hij in de New York-
se muziektempel Carnegie
Hall optrad, waren de kaar
ten binnen enkele uren uit
verkocht. Tijdens de kaart
verkoop speelden zich po-
p-achtige taferelen af: fans
die zich de avond te voren
met slaapzakken voor de
deur van de verkoopadressen
installeren. Typisch Horo
witz: toen dat in 1965 gebeur
de, serveerde hij zijn fans in
de nachtelijke uren koffie.
Van die humoristische kant
laat Horowitz zich ook in de
documentaire van de gebroe
ders Maysles zien. De wijze
van filmen - alles vastleggen,
zonder ook maar één seconde
iets in scène zetten - behoedt
de kijker voor een school-
meester-achtig verhaal waar
in zijn leven chronologisch
besproken en geëvalueerd
wordt. De kijker valt in feite
gewoon het appartement bin
nen waarin hij en Wanda, z'n
vrouw, samen wonen. Alhoe
wel, binnenvallen... in het
begin is Horowitz te zien ter
wijl hij een nieuwe piano
koopt, maar ook dat is niet in
scène gezet. Het is wel een
heel mooi en symbolisch be
gin van de special. Mooi, om
dat er een heel wezenlijk be
gin is en symbolisch, omdat
de aanschaf van de nieuwe
Steinway heel treffend de vi
taliteit en het élan aangeeft
dat de 82-jarige grootmeester
nog altijd bezit. Horowitz be
klemtoont dat punt overigens
heel sterk: ettelijke malen
maakt hij opmerkingen als
„Ik bèn er nog", „Ik lééf
nog" en „Ik kan het allemaal
nog spelen".
Mozart
Die woorden onderstreept hij
met zijn spel. Bach-Busoni,
Mozart, Schubert, Chopin,
Liszt, Rachmaninoff, Schu
mann, Scriabin en Mosz-
kowski zijn de componisten
van wie hij stukken speelt.
Héle stukken; in zijn spel
hebben de Maysles de schaar
niet gezet. Ondanks zijn uit
spraak dat hij het „allemaal
nog spelen kan", gaat hij
even de mist in tiidens de
Novelette van Scnumann,
maar dat die kans bestond
vertelde hij van te voren. Op
het moment dat het fout gaat,
lacht hij spontaan op een
aanstekelijke manier en zegt:
„Gut, ik lijk Mozart wel".
De muziek neemt ronduit het
leeuwedeel van de special in
beslag, en wordt afgewisseld
met korte gesprekken en uit
latingen. Ook zijn vrouw
komt aan het woord. Sommi
ge uitspraken zijn zeer intiem
en geven de relatie tussen
beiden zeer goed aan. Wanda,
een foto van hen tonend:
„Zijn profiel is bijna gelijk
aan dat van mij. Helaas is dat
dan ook het enige". En over
het pianospel van haar man:
„Toen ik hem ontmoette
werd ik eerst gefascineerd
door de muziek. Later pas
door de man die het maakte.
Wanneer hij speelt, dan
zie ik hem niet. Dan bestaat
hij niet. Dan is er alleen de
muziek". En dat dat een al
les, behalve hatelijke of deni
grerende opmerking is, kunt
U zelf morgenavond op Ne
derland 2, 22.56 uur horen.
EDWIN BAKKER
Martine Bijl moet het hele
maal hebben van maniertjes.
Niet uit persoonlijke geneigd
heid, maar als theatraal wer
kende vrouw. Aanvankelijk
als meisje vertoevend in Elfje
Twaalfje-land, groeide met
haar volwassenwording haar
theaterpersoonlijkheid, die de
mensheid het nodige voor te
houden heeft.
Dat wordt men andermaal ge
waar in haar nieuwe show,
gisteravond in het Haagse Di-
ligentia. In woord, pantomime
en stembuiging typeert zij
haar medemens, lichtelijk be
lachelijk, maar voortdurend
vol mededogen. Het in de ar
men van een goochelaar vast
gelopen balletmeisje, de op
haar klapstoel vastgeroeste
vrouw van een hengelaar en
de lieve oude schooljuffrouw
Knoop die zich heeft moeten
laten omscholen voor didac
tiek, waarna zij door de kinde
ren niet meer wordt herkend.
Allemaal typen waarvan de
samenleving volzit en die na
zorgvuldige bestudering door
Martine in hun manieren van
doen worden betrapt en weer-
Personalityshow „Bijl" van Martina
Bijl. Theater: Diligentia. Regie: Be
rend Boudewijn. Teksten: Henk v.d.
Molen en anderen. Decor: Herman
van Elteren. Herhaling: 26, 29 en 30
gegeven, hoogst herkenbaar
allemaal. Van Martine zou je
kunnen beweren, dat zij zelf
ook een type is, iemand die
leuk uit de hoek kan komen.
Naar het leven getekend. Net
als elk ander mens is zij bij
toeval zonder inspraak in haar
geboorte hier terecht gekomen
en niet in Chili en in het thea
tervak en niet op een kaarta-
vondje. Op deze wijze voegt zij
het volstrekt eigene van haar
levensgevoelens toe aan de fi
guren die zij oproept en aan
alles wat zij te berde brengt.
Zo nodig laat zij zich tijdens de
voorstelling door haar moeder
opbellen om nog wat persoon
lijke wrijvingen humoristisch
uit dan wel in de wereld te
helpen.
Haar engagement uit zich niet
in analyse van politieke syste-
Martine Bijl zet anderen neer en zichzelf te kijk.
men, maar ontstaat uit de ont
leding van de mensen die met
de alledaagsheid te maken
hebben, of die nu in Purmer-
end wonen of in Santiago. In
een gemoedelijke benadering
en met een ondertoon van re
lativerend inzicht zet zij op die
manier andere mensen neer
en zichzelf te kijk, vooral als
zij over haar nachtmerries
vertelt met van de tv bekende
figuren. De hondenliefhebster
die de rechten van de mens in
ruilt tegen het recht van het
bijtgrage dier en de biechtelin-
ge, die schuldgevoel en ver
ontschuldiging tegen elkaar
inwisselt, zij staan daar met de
ziel van Martine onder de
arm, net als de zwemster wier
leven in het water ligt. Van
diverse schrijvers ontving zij
bijdragen, Henk v.d. Molen
voorop, die ook het combo on
der zijn leiding heeft die dit
programma inlijst in muziek.
TON OLIEMULLER
Concert door Collegium Mu
sicum. Gezien en gehoord op
vrijdag 25 april in De Waag
in Leiden.
Leden van het bijna vijftig
jaar oude Studenten koor en -
orkest Collegium Musicum ga
ven gisteravond in de Waag
een informeel concert. Behal
ve een tiental instrumentalis
ten was natuurlijk het C-M-
kamerkoor onder leiding van
Nico van der Meel van de par
tij.
Het kamerkoor opende en be
sloot het programma. Begon
nen werd met oude muziek: de
Missa ad Fugam van G.P. da
Palestrina. De uitvoering
klonk heel sereen en er ging
een bijzondere rust vanuit. De
koorklank was heel prettig en
ontspannen, behalve soms bij
de tenoren.
Aan het eind van het concert
zong het kamerkoor vijf liede
ren van Robert Schumann.
Alle vijf gaan ze over een on
gelukkige liefde. Muzikaal gaf
de componist dat onderwerp
gestalte door een zeer terugge
trokken, introverte sfeer te
creëren. De intentie waarmee
deze liederen werden uitge
voerd was perfect: levendig
wist men de golven van de Bo-
densee op te roepen en de gan
zenhoeder uit te beelden, en
heel eenvoudig, maar toch niet
zonder spanning klonk de mu
ziek in de meer bespiegelende
LEIDEN Heeft de Ne
derlandse film toekomst?
Volgens twee buitenland
se filmjournalisten die in
dertijd het filmfestival
van Rotterdam bezochten
niet. „Op het stuk van het
hotel naar het festival ge
beurde meer dan in an
derhalf uur Nederlandse
film", schreef er een, en
een ander constateerde
„Indien er in Nederland
scenarioschrijvers zijn, is
dat aan de films in ieder
geval niet te merken".
De zes deskundige heren die
gisteravond tijdens een forum
discussie in de Leidse sociëteit
„De Burcht" hun mening ga
ven over de toekomst van de
Nederlandse film konden zich
er aardig over opwinden. Al
leen Huub Bals, organisator
van hetzelfde festival, vond
die meningen „nog altijd beter
dan die critici hier die voor
elke Nederlandse film staan te
klappen".
Minister Brinkman, filmpro
ducent Matthijs van Heijnin-
gen, regisseurs Ate de Jong en
Leon de Winter, Huub Bals en
de voorzitter van de Neder
landse Bioscoopbond J. Wolff
concentreerden zich gisteren
vooral op de financiële toe
komst van de Nederlandse
film. Want daar, en niet op het
artistieke vlak, liggen volgens
hen de problemen. Hoewel
jaarlijks miljoenen mensen
naar de film gaan, is er voor
de productie van films maar
17 miljoen gulden beschikbaar.
Dat steekt wat schril af bij de
149 miljoen die is gereserveerd
voor de dans en muziek en de
156 miljoen voor het toneel.
Een herverdeling zit er vol
gens minister Brinkman ech
ter niet in. De bewindsman
heeft liever dat de omroep, die
via de TV het grootst mogelij
ke publiek bedient, de produc
tie van films helpt bekostigen.
Incidenteel gebeurt dat ook,
maar, zoals Ate de Jong op
merkte, van de afspraak dat
de miljoenen aan kabelgeld die
de omroep krijgt besteed moe
ten worden aan Nederlandse
film is tot nu toe bitter weinig
terecht gekomen. De omroe
pen ertoe verplichten zou al
een stuk helpen, aldus De
Jong, een suggestie die door de
minister resoluut van de hand
werd gewezen. „De onafhan
kelijkheid van de omroep
wordt dan aangetast. Ik denk
veel meer aan een gentle-
mens-agreement. Laat de film
producenten zelf maar in Hil
versum infiltreren en de TV-
bonzen ervan overtuigen dat
die films er moeten komen",
aldus Brinkman.
Ook een lager BTW-tarief,
waar de producenten en bios
cooporganisaties al lang op
aandringen, zag de minister
niet als oplossing. „Het geld
moet toch ergens vandaan ko
men". Brinkman ziet zelf meer
in een onderzoek naar de mo
gelijkheid via een toeslag op
het bioscoopkaartje de film
productie financiële middelen
te verschaffen. Overleg met
producenten en bioscooporga
nisaties moet uitwijzen of dat
haalbaar is, ook al omdat prijs
stijgingen tot nu toe een wei
nig gunstige invloed op het
bioscoopbezoek hebben gehad.
De discussie over de filmfi
nanciering wordt op 8 mei uit
gezonden in het Tros-radio-
programma „Finale" op Hil
versum 4, van 22.30 tot 23.30
uur- KOOS VAN WEES
Tussen deze beide programma
onderdelen in, lieten twee in
strumentale ensembles zich
horen. Een strijkkwartet met
een klarinetsolist speelde het
Klarinetkwartet in A-groot
van W.A. Mozart. Hier en daar
kon de luisteraar zich niet aan
de indruk onttrekken, dat dit
werk voor deze spelers toch
wat hoog gegrepen was. Hoe
wel overigens van de cellist
veel goedS te zeggen valt,
speelde hij in sommige gedeel
tes behoorlijk vals. De eerste
violist klonk niet bijster muzi
kaal. Ook had hij het vaak
technisch zo zwaar, dat zijn
spel er onder leed en grof
overkwam. Wat betreft het sa
menspel, bij de inzet twijfelde
men al, en tijdens de eerste de
len was er geen grote eenheid
in het spel. Maar vanaf het
Menuet werd het samenspel
hechter, en het laatste deel
werd ritmisch goed strak, en
stevig gespeeld. Voor de klari
nettist, Jules van Hessen, niets
dan lof: hij speelde schijnbaar
moeiteloos en erg muzikaal.
Een blaaskwintet speelde In
Holland staat een Huis met va
riaties van H. de Groot. Dit
geestige, en technisch niet te
moeilijke werk werd met veel
overtuigingskracht en humor
gebracht.
ANNETTE JASPERSE
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijla l
van deze krant. f
kunstagenda
Zaterdag 26 april s
DEN HAAG Koninklijk© Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel 4694(m
20.15: Haagse Comedie: 'Mldzomernachtsdroom' van Shakespeare; reyei
Guido da Moor; met o.a. Anne-Wil Blankers, Wim de Haas, René vanjnr
ten, Gijs Scholten van Aschat, Guusje Eybers, Carline Brouwer en R i
Bolluyt. r r
Congresgebouw (Churchlllplein 10 tel. 548000) 20.15: Toneelver. Dosjar
'De kinderen van Eduard'; regie Harry de Jong. tlt<
Theater aan de Haven (Westduinweg 230, tel. 543202) 20.30: Indepi
dance: 'Meester Harold...en de boys' van Fugard; regie Peter de Baje
met Dick van den Toorn, Ruurt de Maesschalck en John Serkei.
Oiligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Marline Bijl mmv confie
olv Henk van der Molen.
Theater Zeebelt (Willemstr. 7) 21.00: Het Gebeuren Project lll/'Faux V-
rain-ll'; 'Panorama, Panorama Mesdag' van Paul Vermolen. »tj
Vrij Theater (Noordwal 74) 20.30: Vrij Theater: 'Onder het melkwoud';
gie René Vernout. }n
Randstad Theater (L. Lombardstr 38) 20.15: Toneelgr. Randstad: 'Va::
vrienden'; regie Gaby Wltteveen.
Dienstencentrum Copernicus (Daguerrestr. 16) 20.15: Toneelver. DjCl
'Een schat van een buste'; regie Jan de Haan. [ji
Adventskerk (Hengelol.) 20.15: Toneelgr. Pierrot: 'Dingen van de dag';'
gie Jan van Hagen.
Eng. Kerk (A. v.d. Spuyweg 1) 20.00: Phyllis Clark (sopraan), Alexanfp
van Duijvendijk (blokfluit), Hidemi Suzuki (barokcello) en Chris Farr (cla<
cimbel/piano); werken van o.a. Van Eyck, Telemann, Bach en Berkelé
Paard van Troje (Prinsegracht 12) 23.00: Quarterdeck. 5e
Circustheater (Gevers Deynootplein 50 tel. 558800) 20.15: Ned. Dj::
Theater: Afternoon of a Faune' (chor. Robbins/muz. Debussy), TEnfanrJ
les sortilèges' (Kylian/Ravel) en 'Overgrown Path' (Kylian/Janócek); mial
Ned. Balletork. olv David Porcelijn. p]
Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 20.30: Llselore G
ritsen mmv Jeróen Jacobs (piano): 'Liselore'. 1
Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000) 19.45: jubileumuitvqg
Chr. Gymn.ver. Die Haghe mmv Fanfarekorps Die Haghe.
Korzo (Prinsestr. 44) 21.00: open podium. ^1
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en In
12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 The dream is alive; ma. t/m vr. 14.00, 16.|f
19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00 UT
gie Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feestdagen als op za. en gl
VOORBURG Huygensmuseum Hofwijck 20.00: Lentecantate di{
leerl. olv Danny van Melzen-Zonewa. I
>e
l
Zondag 27 april
DEN HAAG Koninkl
14.00 (13.00 voorbespr Haagse
Shakespeare; regie Guido de Moor; met o.a. Anne-Wil Blankers, Wim,
Haas. René van Asten, Gijs Scholten van Aschat. Guusje Eybers, Carl
Brouwer en Filip Bolluyt. ICI
Vrij Theater (Noordwal 74) 20.30: Vrij Theater: 'Onder het melkwoud'; pz
gie René Vernout. 'j
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 11.00: Zuid-Holl. Operakoor;
George Overmeire en Haags Matrozenkoor olv Slpke de Jong mmv TIL'
Roos en Thijs Sikking (piano); 14.30' Marien van Staalen (cello)
Brautigam (piano); werken van Orthel, Beethoven, Bridge en Chopii
20.15: Michael Geiler (viool) mmv Victor Derevianko (piano); werken \er
Rubinstein, Gelier, Milhaud en Brahms. jj,
Haagse Kunstkring (Denneweg 64 tel. 647585) 12.00: Anne van Bt,
(sopraan), Frans Huijts (bariton) en Frans van Ruth (piano). Heine-pror
H. Pauluskerk (Mgr. Nolensl. 12) 15.00: Folkert Grondsma (orgel). Pref
van Nederl. orgelmuziek.
Theater Pepijn, (Nieuwe Schoolstraat 23, tel.460354) 15.00: Rein
Graaft Kwartet. in
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5) Ma. t/m vr. 15.00 en 20.00; za. en
12.00, 14.00, 16.00 en 20.00 The dream is alive; ma. t/m vr. 14.00, 16.
19.00 en 21.00; za. en zo. 11.00, 13.00, 15.00, 17.00, 19.00 en 21.00
gie Egg/Picture Holland. Tijdens vakantie en feestdagen als op za. en |e
VOORBURG Huygensmuseum Hofwijck 20.00: Lentecantate dg
leerl. olv Danny van Melzen-Zonewa. g(
pt
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27, tel. 463500): The jewel of the Nile (Ie
14.00, 19.00, 21.30. zo. wo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 2 (St€
27. tel. 463500): Out of Africa (al); 14.00, 20.15. ASTA 3: Mamae
boost (al); 14.00, 18.45. 21.15. zo. wo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. BAL
LON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Out of Africa (al); 14.L
20.15. BABYLON 2: 3 Mannen in een wieg (al); 14.00, 19.00, 21.15. P;
wo. 13.30, 15.45, 19.00, 21.15. BABYLON 3: White nights (al); 18.<d
21.15. do. vr. ma. di. 14.00. CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): R«a
ky IV (12); 14.00. 18.45, 21.30. zo. wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINE
2: Children of the corn (16); 18.45, 21.30. do. 24/4 vr. ma. di. do. f,
14.00. CINEAC 3: Pyramid of fear (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. t'
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 6670^
The jewel of the Nile (al); za. 19.00, 21.30. zo. 16.00, 19.00. 21.30. <v
16.00, 19.00, 21.30. METROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Able
lute beginners (al); dag. beh. vr. 14.00, 18.45, 21.S0. zo. wo. 13.15, 16.1»
'8.45, 21.30. METROPOLE 2: Abel (al); dag. beh. vr. 18.45, 21.30. L
24/4 vr. ma. di. do. 1/5 ook 14.00. METROPOLC 3: The Berlin af F
(16). dag. beh. vr. 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.;
METROPOLE 4: Back to the future (al); dag. beh. vr. 14.00, 18.fc
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPOLE 5: De aanslag (n
dag beh. vr 14.00, 20.15 VRIJDAG 25 APRIL FEESTELIKE HERO!..
NINO Aanvang 20.00. Metropole 1: L*
The delta force (16)' METROPOLE 2:
F/X, murder by illusion (16). Metro- J
pole 3: Absolute beginners (al). Me
tropole 4: Wetherby (16). Metropole
5: The quiet earth (16). Na afloop live
optreden van de Band van Neder
landse Filmmakers. ODEON 1 (He-
rengracht 13, tel. 462400): Remo (12); 13.45, 18.45, 21.30. zo. wo. 13.1
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2: Iron eagle (al); 13.45, 18.45, 21.30. a
wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Topgeheim (s)pionnen
13.45, 18.45, 21.30. zo. wo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON.
Thunder alley (16); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. do. ook 13.45. LE F1
RIS 1 (Kettingstraat 12b, tel. 656402); Public affairs (18); 12.00 tot 22.k<
zo. v.a. 13.30. LE PARIS 2: Getting Lucky (18); 12.15 tot 22.45. zo. \l.
13.45. LE PARIS 3: Trashy lade (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.f
HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Kiss of the s?
derwoman; 14.00, 19.30. za. zo. alleen 19.30. The light ship; 16.15, 21.jc
za. zo. alleen 21.45. Zaal 2: Hellzapoppin; 14.00, 19.30. beh. za. zo. n
14.00. Insignificance; 16.15, 21.45. beh. za. zo. Zaal 3: Een homm^j
aan film international V: La commare secca; do. 14.00. 19.30. Te g
om los te lopen; do. 16.15, 21.45. Werkende klasse gaat naar het pa
dijs; vr. 14.00, 19.30. Allonsanfan; vr. 16.15, 21.45. Umberto D; za. 14>
19.30. Tales of ordinary madness; za. 21.45. La terra trema; zo. 20.ta
Bruxelles transit; ma. 14.00, 19.30. Toute une nuit; ma. 16.15, 21.45. IB
vlot Medusa; di. 14.00, 19.30. Wie zingt daar zo?; di. 16.15, 21.45. Hl
gaarse rapsodie/Allegro Barbara; wo. 14.00, 20.00. Gaslight, do. 14.1
19.30, 21.45.
NACHTVOORSTELLINGEN:
CINEAC 1: The Delta force (16); za. 00.15. CINEAC II: Childrenl
the corn (16); za. 00.15. CINEAC III: Pyramid of fear; (16); za. 00.'
EUROCINEMA: Katharina en haar wilde hengsten (18); za. 00.I
METROPOLE 1: Absolute beginner* (16); za. 00.15 '1
KINDERVOORSTELLINGEN: r
BABYLON 3: De troetelbeertjes; za. zo. wo. do. 13.15, 15.15. Clfy
AC 2: Peter Pan; za. 14.00. zo. wo. 13.15, 16.00. EURO CINEMA: tf
nald Duck's verjaardagspartijtje; za. zo. wo. 14.00. METROPOLEp
Peter Pan; za. 14.00. zo. wo. 14.00, 16.00. ODEON 4: The journey i
Natty Gann; za. 13.45. zo. wo. 13.15, 16.00. h
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Rocky IV (12); 19.1
21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel. 124130): Abel (al); 19.1,
21.15. do. vr. ma. di. ook 14.30. Iron Eagle (12) 14.30, 19.00, 21.P
Mama is boos (al); 14.30, 19.00, 21.15. The jewel of the nile (al); 14.B
19.00, 21.15. Out of Africa (al); 14.15, 20.00. TRIANON (Breestraat b
tel. 123875): Prizzi's honor (12) 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.1,
19.00, 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52, tel. 071-125414); Ladies,-]
lace (16); 14.30. 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
LUXOR: De Troetelbeertjes (al);
GREENWAY (tel. 01717-4354): A chorus line(al); do. t/m zo. 19.00. rf
di. wo. 20.15. Plenty (12); do. t/m zo. 21.15. do. 14.00. Annie (al); za. J
wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLINGEN
Oom Ferdinand en de toverdrank; za. zo. wo. 14.00.
WASSENAAR
ASTRA (tel. 01751-13269): Mad Max in de donderkooi (12); do. t/m
20.00. Chariots of fire (al); ma. t/m do. 20.00. H
KINDERVOORSTELLINGEN
Donald Duck verjaardagspartijtjes; za. zo. wo. 14.00.
ZOETERMEER
PROMENADE 1. 2 en 3; White nights (al); 19.00, 21.30. za. ook 24.
Mama is boos (al); 19.00, 21.30. Troetelbeertjes (al); za. zo. wo. 14.
Monty Python Live at the Hollywood bowl; (al); 24.00. De aanslag (1
19.00, 21.30. za. 24.00. za. zo. wo. 14.00.
(ADVERTENTIE)
Karst Woudstra overtuigt met
Shakespeare (utr. Nwsbi.)
Het Publiekstheater speelt Shakespeare's komedie
WAT U WILT in de Koninklijke Schouwburg Den Haag
op di 29, do 30 apr. 20.15 uur.