Bisschoppen distantiëren
zich van Acht Mei Beweging
CcidocSoutOT!
EO wil leden
werven met strijd
tegen euthanasie
aan tafel
ACHTERGROND
EcidaeSommit
kerk
en
wereld
Ontmoeting Jaruzelski en Glemp
Problemen
met gehuwde
priesters op
Philipijnen
beroepingen
Droevige zaak
EINDUITSLAG VAN DE
DRIE TREKKINGEN.
VRIJDAG 25 APRIL 1986 PAGI
„Katholieke vrouwen moeten kansen grijpen"
Veel beter dan allerlei theoretische eisen te stellen, doen
rooms-katholieke vrouwen er goed aan de kansen op vervul
ling van functies in kerk en samenleving met beide handen
aan te grijpen. Dat zei de voorzitster van de Wereldunie van
Katholieke Vrouwenverenigingen, de Canadese Elenaor E.
Aitken op een bestuursvergadering van de Unie. Mevrouw
Aitken denkt dat de weinige contacten die kardinalen en bis
schoppen met vrouwen hebben, veel misverstanden doen ont
staan tussen de clerus en de vrouwen. Daarom moeten vrou
wen dingen naar vervulling van vacatures, aldus de voorzit
ster. De Wereldunie is in 1910 gesticht en omvat thans 111 na
tionale vrouwenverenigingen met tezamen ongeveer 30 mil
joen leden.
Nicaraguanen beschuldigen president Reagan
..Wij beschikken niet over informatie die aantoont dat presi
dent Reagan een religieus persoon is voor wie God en Zijn
Woord wat hebben te betekenen: het uiterlijk vertoon van de
president op godsdienstig gebied betekent niets anders dan ma
nipuleren van de godsdienst-'
Dat staat in een brief aan de Amerikaanse president, die bijna
duizend handtekeningen draagt van inwoners van Nicaragua,
onder wie veel katholieke en protestantse kerkelijke functio
narissen De brief heeft als bedoel de misdaden aan de kaak te
stellen, die de regering-Reagan bedrijft ten opzichte van Nica
ragua. „U bent het zelf, meneer de president, die de christenen
in Nicaragua vervolgt en hun dood en ontvoering beveelt", al
dus de brief.
Bevrijdings
theologie moet
in verbinding
staan met
leergezag
Bevrijdingstheologie moet
volgens paus Johannes Paulus
II „in nauwe verbinding met
de apostolische traditie, de
kerkvaders, het leergezag en
de sociale leer van de Rooms-
Katholieke Kerk" staan. Op
die manier is zij „nuttig en
noodzakelijk". Dit heeft de
paus aan de Braziliaanse bis
schoppenconferentie geschre
ven.
De kerk kan niet gedefinieerd
worden op basis van uitslui
tend politieke, sociologische of
andere menselijke begrippen.
Bovendien is het niet de taak
van de kerk „technische op
lossingen voor aardse proble
men" aan te dragen. Zij moet
veeleer zulke oplossingen „in
het licht van het geloof" zoe
ken, aldus de paus
De Braziliaanse kerk kan in
dit opzicht een belangrijke rol
spelen, zo schrijft de paus. Zij
kan de ruimte en de voor
waarden voor de ontwikke
ling van zo'n bevrijdingstheo
logie scheppen in volledige
overeenstemming met de bei
de instructies over de bevrij
dingstheologie.
Op deze manier kunnen ook
beide systemen overwonnen
worden die niet in staat zijn
gebleken de door Christus ge
brachte bevrijding te verwer
kelijken: het „onbeteugelde
kapitalisme" en het collecti
visme of het staatskapitalis-
me, aldus paus Johannes Pau
lus II
De voorzitter van de Ne
derlandse bisschoppen
conferentie, kardinaal dr.
A.J. Simonis, heeft het
bestuur van de Acht Mei
Beweging in antwoord op
een uitnodiging op 8 mei
in Den Bosch aanwezig te
zijn op een manifestatie
van die beweging, aan af
wijzende brief gezonden.
„Ik moet u dit met spijt
meedelen", schrijft de
kardinaal, „omdat de bis
schoppen beseffen dat
vele gelovigen met goede
bedoelingen aan de mani
festatie zullen deelne
men. Wij weten dat bij
hen oprechte zorg om het
geloof leeft. Maar juist
ook hierom zien wij ons
genoodzaakt een duidelij
ke houding aan te nemen
ten aanzien van uw initi
atief",aldus de brief.
Naar mgr. Simonis verklaart
is het besluit van de bisschop
penconferentie genomen op
grond van het documentatie
materiaal van de Acht Mei
Beweging en op grond van de
verslagen van ooggetuigen
van de manifestatie van 1985
te Den Haag. „De bisschoppen
willen niet verhelen, dat de
doelstelling van de Acht Mei
Beweging bij hen ernstige
vragen oproept, zeker tegen
de achtergrond van uw begin
selverklaring en gezien de
wijze waarop u deze doelstel
ling nastreeft", aldus de brief.
De kardinaal vervolgt „U
richt zich immers tot het ge
heel van de Katholieke Kerk
in Nederland en u wilt daarbij
die zaken aan de orde stellen,
die het kerkelijk beleid in
onze kerkprovincie op funda
mentele wijze raken. De bis
schoppen zijn van oordeel dat
zij in deze opzet niet betrok
ken zijn op een wijze die
recht doet aan de hun eigen
en bijzondere plaats in de ge
loofsgemeenschap".
Voorts hebben de bisschoppen
„de stellige indruk" dat de be
wuste keuze van 's-Hertogen-
bosch als plaats van samen
komst in 1986 in de feitelijke
situatie van dit moment tot
gevolg zal hebben, dat de po
larisatie in de rooms-kathol^e-
ke geloofsgemeenschap wordt
verscherpt. „U schrijft dat u
zich in een gesprek met enke
le bisschoppen verbonden
hebt gevoeld „in de gemeen
schappelijke zorg om.de voor
gang van het geloven". Van
daaruit is uw schrijven zonder
twijfel aan ons gericht. De
voortgang van het geloven zal
echter door katholieke chris
tenen heel bewust dienen te
worden nagestreefd in de ge
ordende gemeenschap van de
Kerk, dus onder leiding van
en in verbondenheid met
paus en bisschoppen", ver
klaart de" kardinaal namens
de bisschoppenconferentie in
deze brief.
„Wij mogen onze geloofsge
meenschap daarover niet in
onzekerheid laten", laat hij
daarop volgen. „Met u blijven
wij uitzien naar de tijd waarin
wij ons gezamenlijk kunnen
inzetten voor datgene waartoe
wij als Kerk van Jezus Chris
tus geroepen zijn de Heer te
dienen zoals hij het van ons
vraagt in verbondenheid en
eensgezindheid", beëindigt de
kardinaal zijn brief.
In een reactie op de afwijzing
van de kardinaal, constateert
De Acht Mei Beweging dat de
bisschoppen zich eerder te-
genover dan binnen het volk
rods opstellen. De opmerkin
gen in de brief over de „eigen
en bijzondere plaats" van de
bisschoppen en de voortgang
van het geloven „in de geor
dende gemeenschap van de
kerk onder leiding van en
in gebondenheid met paus en
bisschoppen" komen er op
neer dat in de huidige vorm
er voor de Acht Mei Bewe
ging geen bestaansrecht is. Dit
wijst er op dat de bisschoppen
kiezen voor het isolement ten
opzichte van de gelovigen,
omdat de Acht Mei Beweging
als samenwerkingsverband
van 80 r.-k. organisaties re
presentatief mag worden ge
acht voor een brede stroming
in rooms-katholiek Neder
land.
Tenslotte spreekt de beweging
haar verdriet er over uit dat
kardinaal Simonis in zijn
brief geen melding maakt van
een eventueel vervolggesprek
tussen de bisschoppen en de
Acht Mei Beweging, waartoe
vorig jaar is besloten. Wat de
voorzitster van de beweging,
mevrouw Wies Stael-Merkx,
twee weken geleden in een
eerste reactie op het besluit
van de bisschoppenvergade
ring zei, geldt nog steeds, na
melijk dat de Acht Mei Bewe
ging hoopt dat het gesprek
niet is afgelopen. „Het ergste
wat zou kunnen gebeuren, is
dat hiermee de kous af is," zo
liet mevrouw Stael toen we-
De Evangelische Omroep valt aan. Met de verkiezin
gen voor de Tweede Kamer in het verschiet roept de
omroep het volk op zijn stem te verheffen. Tegen
euthanasie. En vóór de EO, want „de EO is de enige
omroep die zich openlijk verzet tegen legalisering
van euthanasie".
Dat je daarvoor eigenlijk niet in de ether, maar op het
Binnenhof moet zijn, begrijpt EO-directeur Dorenbos ook.
Hij heeft het over een „knipoog" naar de politiek en glim
lacht vriendelijk. Toch heeft hij geen goed woord over
voor „de politiek". Staande op de treden naar de Ridder
zaal roept hij door zijn megafoon: „Ik heb hier een brief
van Hitier uit 1939 waarin precies dezelfde terminologie
wordt gebruikt als nu door voorstanders van euthanasie".
Na acties in Den Briel, Veenendaal en Ede passeerde de
EO deze week Den Haag. Met zo'n dertig vrijwilligers
melden EO-voorzitter ds. J.H. Velema en stichtingsdirec
teur Dorenbos zich op het Binnenhof. Ze schuiven actie
materiaal in de postvakjes van alle Kamerleden en gaan
daarna de straat op. Om leden te werven. Of is het toch
om te protesteren tegen euthanasie? „Wij hebben de be
scheiden pretentie meer te zijn dan een omroep," zegt ds.
Velema. En Dorenbos vult aan: „De EO wil in deze ver-
arrende samenleving een baken in zee zijn. Heel simpel:
wij willen de politiek in Nederland beïnvloeden, dat is
volkomen duidelijk".
Dorenbos is doodsbang dat niet alle (politieke) tegenstan
ders van euthanasie hun stem verheffen, zodat een drama
tische stemming als bij de abortuswet zich herhaalt.
„Maandag is het precies vijf jaar geleden dat de Eerste Ka
mer met één stem verschil de abortuswet goedkeurde. Een
paar maanden daarvoor nam de Tweede Kamer de wet
met eenzelfde stemverhouding aan. Het was alsof iedere
Nederlander hoofdelijk aansprakelijk was. Ik herinner me
nog goed hoe Kamerleden tegen ons zeiden: „Ik weet wel
dat het meer is dan een klompje vlees alleen, maar wat
maakt die ene stem van mij nu uit". Nou, je had Mateman
(CDA) na de stemming ontdaan uit de Kamer moeten zien
komen. Die besefte dat het dus wél van zijn stem afgehan
gen had", aldus de EO-stichtingsdirecteur.
Om te voorkomen dat de voorgestelde euthanasiewet op
dezelfde manier door de Kamer gaat, laat de stichting
„Schreeuw om leven" (waarin Dorenbos zeer actief is) de
petitie „Is doden straks geen misdaad meer?" door het
land gaan. Deze petitie, die tot nu toe door 150.000 mensen
werd ondertekend, zal op een strategisch moment aan de
toekomstige kabinets(in)formateur worden aangeboden.
Volgens Dorenbos wordt er in de Tweede Kamer een
schimmenspel opgevoerd. „Men spreekt daar over voor
waarden als „ondraaglijk lijden" en een „concrete doods-
verwachting", terwijl euthanasie in de praktijk gewoon
neerkomt op doden op verzoek zonder meer". Met instem
ming citeert hij dr. Gunning, voorzitter van het Neder
lands Artsen Verbond: „Indien na abortus nu doden op ei
gen verzoek wordt gelegaliseerd staat de deur wagenwijd
open voor op doden op verzoek van anderen. Het is het
einde van de rechtstaat".
STEVO AKKERMAN
Kardinaal Glemp en president Jaruzelski op weg naar de vergaderzaal
De rooms-katholieke primaat
van Polen, kardinaal Josef
Glemp, en de Poolse partijlei
der Wojciech Jaruzelski heb
ben donderdag voor het eerst
sinds juni weer een ontmoe
ting gehad. Bijzonderheden
over de inhoud van het uren
lange gesprek zijn niet open
baar gemaakt.
Volgens politieke waarnemers
stonden enkele kwesties zeker
op de agenda. Zij noemden
het verwachte derde bezoek
van de Paus aan Polen in
1987, een mogelijke nieuwe
amnestie voor politieke ge
vangenen, het door de Kerk
te beheren landbouwfonds
voor particuliere boeren, en
de juridische status van de ka
tholieke Kerk.
Ondanks een geleidelijke ver
betering in de betrekkingen
tussen Kerk en staat, hebben
de autoriteiten er de afgelo
pen tijd bij de bisschoppen op
aangedrongen meer actie te
ondernemen tegen militante
priesters, zoals Henryk Jan-
kowski. Regeringswoordvoer
der Jerzy Urban verklaarde
onlangs dat de voorbereidin
gen van de katholieke Kerk
in Polen op een nieuw bezoek
van de paus een atmosfeer
zou moeten creeeren die vrij
is van conflictstof.
Sinds de afkondiging van de
staat van beleg in Polen in
1981 hebben Jaruzelski en
Glemp elkaar zeven maal ont
moet.
BOND TEGEN HET VLOEKEN:
Den Uyl had voor een deel gelijk
De uitspraken van PvdA-
lijsttrekker Den Uyl over de
christenen moeten ons tot in
keer en bezinning manen.
Den Uyl heeft gelijk als hij
waarschuwt tegen hoogmoed
en arrogantie.
Dat zei drs. B.J. Wiegeraad
donderdagavond in Amers
foort tijdens de jaarvergade
ring van de Bond tegen het
Vloeken.
In een steeds verwereldlijkte
samenleving kunnen christe
nen niet zonder meer terug
grijpen op allerlei vanzelf
sprekendheden van vroeger
en daaraan een zekere supe
rioriteit ontlenen. Aan de an
dere kant kunnen we de sa
menleving en onszelf niet al
leen vanuit de mens bezien,
aldus Wiegeraad.
Hij wees er verder op dat
vloeken niet simpelweg be
schouwd kan worden als een
onderdeel van de meningsui
ting. Wie vloekt krenkt God
daarmee en ook zijn gelovige
medeburger. Wiegeraad had
de indruk dat de overheid en
de rechterlijke macht zich
niet direct positief opstellen
ten aanzien van de strijd te
gen het vloeken. Ook de
meerderheid van het parle
ment ziet volgens hem het
belang hiervan niet in.
Herdenking vijf
jaar
Bloemenhove-
kliniek
De stichting Schreeuw om
Leven te Nijkerk houdt
maandag bij de Bloemenho-
vekliniek in Heemstede een
nachtwake om er aan te
herinneren dat het op die
dag precies vijf jaar geleden
is dat de Eerste Kamer het
wetsontwerp aannam, dat
abortus legaliseerde. s'A-
vonds vindt er in Heemste
de ook een stille tocht
plaats, besloten met een
dienst in de kapel nabij de
abortuskliniek.
Neem alle mensen
maar zoals ze zijn,
want er zijn geen
andere
„De Rooms-Katholieke
Kerk van de Filipijnen
moedigt priesters die zich
tijdens het Marcosbewind
bij de guerrilla's hebben
gevoegd aan, uit de ber
gen af te dalen, maar de
regels van de Kerk zullen
het heel moeilijk maken
de geestelijken die intus
sen in het huwelijk zijn
getreden, een priesterlij
ke taak te geven". Dat
verklaarde de primaat
van de R.-K. Kerk van de
Filipijnen, kardinaal Jai
me Sin, tijdens een ver
blijf van enkele dagen in
Rome.
Naar het zich laat aanzien
hebben de meeste van de
ongeveer 25 priesters die de
zijde van de verzetsbewe
ging hadden gekozen, het
celibaat opgegeven. Een
aantal keert zelfs vergezeld
van vrouw en kinderen in
het normale leven terug,
„maar ik denk dat de paus
ook die geestelijken geen
dispensatie zal geven omdat
elke priester nu eenmaal de
celibaatsvoorschriften van
de Kerk heeft te volgen", al
dus de kardinaal.
Naar de kardinaal meedeel
de zitten katholieken nu op
belangrijke overheidsposten
op de Filipijnen, zodat de
Kerk als zodanig distantie
kan nemen tot het politieke
leven van alledag.
Ik moet dus nu zien mensen
voor kerkelijke functies op
te leiden", aldus kardinaal
Sin, die ook nog verklaarde
dat de paus, die aanvanke
lijk de grootste moeite had
met de politieke implicaties
van het kerkelijk handelen
in zijn land, er nu ten volle
van is overtuigd dat de R:-
K. Kerk van de Filipijnen
niet anders kon handelen
dan ze heeft gedaan.
Tenslotte vertelde de kardi
naal, dat mevrouw Imelda
Marcos tijdens het twintigja
rig bewind van haar man
om de haverklap in Rome
opdook, om hoge functiona
rissen van het Vaticaan met
een cadeautje te verblijden.
„Dat waren niet van die
hele kostbare zaken: meestal
beperkte zich dat tot een
niet erg dure ring of fruit
van de Filipijnen". aldus de
kardinaal. Naar zijn oordeel
hadden de giften slechts tot
doel de vriendschap te be
stendigen: „Zij wilde de rol
spelen van peetmoeder voor
de kardinalen", zo zei kardi
naal Sin letterlijk.
Naar zijn oordeel draagt het
Vaticaan de verantwoorde
lijkheid voor deze gang van
zaken, maar is op generlei
wijze invloed uitgeoefend
door omkoperij via de ca
deaus van mevrouw Marcos.
Nederlandse Hervormde Kerk
Aangenomen naar Zetten-Andelst J.
Maas kandidaat te Hendrik Ido Am
bacht die bedankte voor Ter Aa. Be
dankt voor Bruchem en Kerkwijk en
Delwijnen G.D. Kamphuis te Stolwijk.
Beroepen: te Dirksland drs. J.E. de
Groot, voorheen zendingspredikant
wonende te Reeuwijk; te Nijmegen
parttime dr. C. v.d. Vate voorheen
wetenschappelijk medewerker aan
de Rijksuniversiteit Utrecht wonende
te Culemborg.
Gereformeerde Kerken
Beroepen: te streekgemeente Mid-
den-Betuwe drs. A.T.G. Ouw te
Warns en Scharl en Staveren: te
streekgemeente Midden-Betuwe (als
geestelijk verzorger van de Hel
dringstichtingen te Zetten) dr. J.J.
van Es laatstelijk missionair predi
kant te Indonesië wonende te Apel
doorn die dit beroep heeft aangeno-
Gereformeerde Kerken vrijgemaakt
Beroepen: te Lemele-Lemelerveld en
te Lisse in combinatie met Oegst-
geest A.A. Kramer, kandidaat te
Kampen; te Urk J.P. van de Wal te
Vlaardingen; te Goes A. Scheringa,
kandidaat te Kampen.
Crudités met dipsa us en aardappelpuree met eieren
vla met rum-bananen (vegetarisch)
Nodig voor twee: 1 kleine winterwortel, half bosje ra
dijs, stukje komkommer, 2 tomaten, halve paprika, stuk
je bloemkool;
4 lepels mayonaise, 2 lepels tomatenketchup, zout, peper,
citroensap, worcestersaus, peterselie, bieslook;
V2 (ot 1 kg aardappelen, zout, melk, 10 g margarine, pe
per, zachte margarine, 3 lepels geraspte kaas;
1 banaan, 5 margarine, 2 lepels rum, 0,5 liter gele vla (0,5
liter melk, 25 g custard, 30 g suiker), 1 lepel chocolade
vlokken.
Spoel de groenten schoon. Schaaf de wortel in dunne plakjes.
Snijd het worteltje en het meeste blad van de radijsjes (laat
van het blad ruim een centimeter zitten). Schaaf de geschilde
komkommer in plakjes of verdeel haar in balkjes. Dompel de
tomaten in kokend water, ontvel ze en snijd ze in gelijke par
ten. Verdeel de paprika in reepjes en de bloemkool in roosjes.
Schik de verschillende groenten naast elkaar op een ruime
schotel, maak er een aardig tuintje van.
Meng mayonaise met tomatenketchup en doe er naar smaak
zout, peper, citroensap, worcestersaus en fijngeknipte peter
selie en bieslook bij. Zet het sausje in een klein schaaltje bij
of op de schotel met groenten.
Maak van de aardappelen met zout, melk, margarine en pe
per een luchtige puree en doe die warm in een ingevette
ovenschaal. Maak kuiltjes in de puree, breek er de eieren in
en strooi de kaas over de hele schotel. Zet de schaal ongeveer
een kwartier in een oven, die op 5 of 200 staat, tot de eieren
gestold zijn.
Bak de in de lengte en breedte doorgesneden banaan licht
bruin in de margarine, leg de stukken op bordjes en druppel
er de rum over. Leg de vla op de banaan en strooi er choco
ladevlokken op.
JEANNE
k>1
MeT de mededeling van kardinaal Simonis aan het béte
van de Acht Mei Beweging, dat de bisschoppen niet aan) v
zullen zijn op de manifestatie die deze groepering op h£z
vaartsdag in 's-Hertogenbosch houdt, is een betreuren^
dige situatie ontstaan. Met de Acht Mei Beweging zijfjn
mers vitale delen van de Nederlandse katholieke ketjoc
vincie verbonden. De beweging is bovendien rijk g«b'
keerd doordat uiteenlopende groeperingen zich in dit
tief hebben gevonden. De kardinaal motiveert zijn afv^É
onder meer door te wijzen op het feit, dat de bisschoppr-
gewone gelovigen zijn uitgenodigd bij de manifestatie 1
Hertogenbosch, waardoor er geen rekening is gehoudei
hun specifieke verantwoordelijkheid. m
Na de wrijvingen bij het pausbezoek vorig jaar haddj
organisatoren van de manifestatie eigenlijk wel kunne(
ten dat zo'n uitnodiging bij de bisschoppen niet in goedt
de zou vallen. De Acht Mei-Beweging had ons inzienw»
ook subtieler moeten manoeuvreren om een of meer
schoppen rekening houdend met functie en verantil
delijkheid bij het gebeuren in 's-Hertogenbosch te be
ken.
DAAR was te meer reden voor, omdat de beweging h<er
zag van de bisschoppen geenszins ter discussie wil stelll
bij een aantal van hen op een warme belangstelling mq
kenen. Door de nu gevolgde werkwijze heeft de bewegii
zijn minst de verdenking op zich geladen, dat zij haar sap
bundelende kracht vooral ook zoekt in datgene watltt
scheidt van het kerkelijk establishment. h
ei
KARDINAAL Simonis heeft laten weten dat de afw/j^
ook is ingegeven door het feit dat 's-Hertogenbosch is f
zen als plaats van samenkomst. Maar er hoeft in dit opr.
niet getwijfeld te worden aan de goede trouw van de orr
satoren, als zij zeggen dat vooral zakelijke overweginge*1
de keuze de doorslag hebben gegeven.
Dat 's-Hertogenbosch bij de kardinaal desondanks geda
ten aan polarisatie oproept, moet niet de Acht Mei Bew$€
worden verweten. Het gebeuren op Hemelvaartsdag zoij
welkome gelegenheid zijn geweest in een feest van vety
denheid die polarisatie op te ruimen. Nu is daaraan j
nieuw hoofdstuk toegevoegd. Het ziet er naar uit da^r
duchtheid eens te meer het pleit heeft beslecht. Waar
de katholieke kerk werkelijk om gaat, is naar de acl^
grond verschoven^en droevige zaak.
Af en toe regen
DE BILT Het KNMI ver
wacht voor morgen veel be
wolking waaruit het van tijd
tot tijd regent. Het regenachti
ge weer hangt samen met een
depressie, die boven Frankrijk
tot ontwikkeling komt. In de
zuidelijke stroming, die zich
nu al een tijdlang op grotere
hoogten in de atmosfeer hand
haaft, trekt dit lagedrukgebied
in onze richting.
Voordat de bewolking van
nacht binnendrijft kan de tem
peratuur nog dalen tot onge
veer 6 graden. Morgenmiddag
bereikt de middagtemperatuur
waarden zo rond 14 graden.
De wind die matig is, waait
eerst uit het oosten, maar
naar het noorden trekt, draait
de wind naar het westen. Het
ziet er naar uit dat dit weer
zich de komende dagen nog
handhaaft. Dat betekent dat er
naast perioden met zon ook nu
en dan een bui kan vallen.
Duitsland: Vooral in hetpj
den kans op regen. Mi
temperatuur uiteenlopem
18° in het noordoosten
in het zuiden. i
l
Spanje, Portugal: In noonP
Spanje kans op een bui, er'
zonnige perioden. Middag?
peratuur uiteenlopend val0
in het noordwesten tot 211
het zuidoosten.
Italië, Joegoslavische
Vooral in italië kans op n.
In Joegoslavië meer peri/
met zon. Middagtemperk
rond 20°. .1
Alpengebied: Naar het o»^
wegtrekkende neerslag, bl£
ccioi Uil nci uuaicu, lilden 'i...
doordat de depressie verder me^r,'n vorrTn>
- sneeuw. Middagtemperfc
rond 14°.
WEERRAPPORT HEDENMORGEN
Weer Mai Min
Amsterdam zw bew 14 5
Den Helder
Rotterdam
Vooruitzichten voor de Euro
pese landen, geldig voor zon
dag en maandag:
Zuid-Scandinavië, Denemar
ken: Half tot zwaar bewolkt
en vooral maandag kans op re
gen. Middagtemperatuur rond
15°
Britse Eilanden: Half tot zwaar
bewolkt en kans op een bui.
Middagtemperatuur van 10° in
het noorden tot 15° in het zui
den.
Benelux, Frankrijk: Perioden
met zon, maar ook kans op een
bui. Middagtemperatuur rond
15°, maar in Zuid-Frankrijk
enkele graden hoger, zo rond
17°.
«bew. 12 7 n
Warschau l.tx
9 lil
9 S1
ADVERTENTIE
De prijzen zijn al bij elkaar opgeteld.
(j Wanneer op een lot meer dan één prijs is gevallen, (j
staat achter het nummer, dat de hoogste prijs
gewonnen heeft, het totale bedrag vermeld.
Lotnummers Emdcijfer(s) of Totaal prijzen
eindigend op: lotnummer(s): 6edrag:
[ffltï1 KANS IN DE STAATSLOTERIJ-aH