Grijpstra en de Gier zijn veranderd
F
DE 1
KEER;
bioscopen
Veel te beleven in futuristische voorstelling
„Jewel of the Nile": Vervolg met haken en ogei
FILM
Ccidóc Sou/tont
VRIJDAG 25APRIL 1986PAGlliD.
„De ratelrat
Wim Verstappens tweede film
naar Jan willem van de Wetering
AMSTERDAM De hel-
den van Janwillem van
de Wetering krijgen een
ander gezicht. De wat hu
meurige, met huwelijks
problemen kampende, ou
dere wetsdienaar Grijpstra
wordt Rijk de Gooijer. Dat
is weliswaar niet nieuws
want zo was het al in de
eerste Van de Wetering-
film van Wim Verstappen,
„Het lijk in de Haarlem
mer Houttuinen". Maar de
jonge, eerder in een kring
voor amateurfilosofen dan
binnen het politie-appa-
raat passende De Gier
gaat gespeeld worden
door nieuweling Peter Fa
ber. Faber en de Gooijer,
oftewel Grijpstra en De
Gier, in een nieuwe film
van Wim Verstappen
waarvoor binnenkort de
opnamen gaan beginnen
en het budget een slanke
twee miljoen bedraagt. Ti
tel: „De ratelrat". Plaats
van handeing: Amster
dam, de Chinese wijk en
Friesland.
Peter Faber mag dan een van
Nederlands meest gevraagde
filmsterren zijn, in het Van de
Wetering-circus is hij een
nieuweling: Hij neemt de rol
over die Rutger Hauer een
handvol jaren geleden vertolk
te. Tijdens de persconferentie
in het drijvende Chinese res
taurant Sea Palace bij het Am
sterdamse Centraal Station,
waar zich een belangrijk deel
van de film gaat afspelen, is
De Gooijer de eerste die de
stilte verbreekt met een: „Om
jullie vóór te zijn: waarom Pe
ter Faber en niet Rutger
Hauer voor die rol? Nou, Rut-
Rechts: Rijk de
Gooijer en Peter
Faber proberen hun
pistolen uit op de
Amsterdamse
Magere Brug.
Onder: Het team voor
de tweede Janwillem
van de Wetering
verfilming: (v.l.n.r.)
producent Frans
Rasker, Peter Faber
(De Gier), regisseur
Wim Verstappen en
Rijk de Gooijer
(Grijpstra).
ger Hauer is te duur gewor
den, daarom Peter Faber als
Grijpstra. Pardon, als De
Gier". In die grap mag dan
een stuk waarheid schuilen,
met de boomlange Faber krijgt
de Amsterdamse politie-agent
die meer om zijn kat geeft dan
om de eerste de beste dame in
zijn bed, een uiterst plausibele
vertolker. „Ik heb geen last
van vergelijkingen" laat Faber
weten. „Ik heb die eerste film
met Rutger Hauer niet gezien
en ik zal 'm ook niet zien. Ik
benader m'n rol gewoon of het
de allereerste keer is dat-ie ge
speeld wordt. Die boeken van
Van de Wetering had ik trou
wen ook nooit gelezen" bekent
de acteur, die inmiddels aan
de laatste rondes bezig is van
zijn eenmans-theaterprogram
ma „De wilde vaart". „Janwil-
lems boek „De lege spiegel"
over zijn Zen-Boeddhistische
ervaringen in Japan ken ik
wèl. Dat vond ik verrassend.
In Nederland worden dingen
als Zen-Boeddhisme plechtig
benaderd als een strenge reli
gie, terwijl de beoefenaren er
van gewoon zeer aardse men
sen zijn. Van de Wetering be
nadert het fenomeen mense
lijk, via de achterkant. Ik vind
dat ook terug in de rol die ik
speel. Ik heb ja gezegd op de
laatste versie van het scenario,
omdat daar De Gier reageert
op een manier die ik me voor
kan stellen. Zo neem ik rollen
aan. Niet op het scenario zelf,
maar op het feit of de figuur
die ik moet spelen op een voor
mij interessante manier rea-
gaeert. En daar komt bij: ik
heb van kinds af aan politie
agent willen spelen. Ik heb
nog nooit een revolver in m'n
handen gehad, dus ik zal m'n
kinderen wel het een en ander
moeten uitleggen".
Concurrent Houwer
Wim Verstappen gaat aldus
aan z'n tweede Grijpstra en De
Gier beginnen. Producent
Frans Rasker en hij hebben
een optie op alle Grijpstra en
De Gier-boeken. Maar Rob
Houwer (producent van de al
lereerste, „Het lijk in de Haar
lemmerhouttuinen") heeft ook
nog de rechten op de roman
„Het buitelkruid". Wim Ver
stappen: „Rob Houwer, als hij
de film ooit maakt, wil uit dat
boek alleen het verhaal halen.
Niet de figuren Grijpstra en
De Gier. Het moeten bij hem
een zwarte en een blanke poli
tieman worden. Amerikaans
sprekend in Amsterdam. Dus
daar maken we ons geen zor-
;en over. Zoiets wordt voor
ederland alleen maar een cu
riositeit. Dit wordt dus m'n
tweede Grijpstra en De Gier,
maar ik moet er niet aan den
ken dat ik alle boeken ga ver
filmen. De eerste twee in de
serie, okay. Maar daarna mag
elke ander voor mij in de
plaats. Ate de Jong heeft inte
resse voor een bepaald boek
getoond. Heeft me er al over
opgebeld. Dan zeg ik: „Ate, ik
zeg géén nee" Of het er van
komt is een tweede. Voor een
ander boek uit Van de Wete-
rings serie hebben Amerika
nen belangstelling. Die willen
het verhaal naar de Verenigde
Staten verplaatsen. Ook geen
bezwaar". Bij de aanvang van
de persconferentie heeft Ver
stappen geroepen dat het in
zijn nieuwste film „De ratel
rat" allemaal gaat om het mo
rele verval van Nederland.
Daarna: „Dat moet je ook weer
niet té zwaar nemen, het blijft
een comedy-thriller. Maar het
boek gaat daar wél over: De
corruptie die in alle levens is
geslopen. Op een Italiaanse
manier. Van de Wetering be
schrijft geen personage of her
zit wel een luchtje aan. Dat
blijft in mijn film wél zo".
„De ratelrat" gaat gefinan
cierd worden door Frans Ras
kers Spieghel Film, door dis
tributeur Concorde Film, door
de Avro televisie en door Bru-
na, de uitgeverij van Van de
Weterings boeken. Wim Ver
stappen: „Er zijn inmiddels di
verse scenario-versies geschre
ven. Onder meer door mij in
samenwerking met Janwillem
van de Wetering. Hij heeft in
zijn huis in de Amerikaanse
staat Maine sinds kort een te
lex staan. We hebben, denk ik,
al voor tweeduizend gulden
heen en weer getelext. Janwil
lem heeft ook nieuwe elemen
ten aan het verhaal toege
voegd. Zijn nieuwe einde is, en
ik zal je niet verklappen hóe
of wat, perfect. Janwillem
heeft het zeker tien keer aan
z'n vrouw voorgelezen, zo blij
was-ie er mee.
BERT JANSMA
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boelzelaerstraat 6.
tel 01720-20800): Out ot Africa
(al); 20.15, zo ook 13.30, wo ook
16.00. EUROCINEMA II: Mama
ia boot (al); 18.30, 21.15, za ook
13 30, zo ook 14.45, wo ook 13.30
16.00. EUROCINEMA III: Spiaa
like ua (al); 18.45, 21.15, za. zo
ook 13.45, wo ook 13.45, 16.15.
EUROCINEMA IV: Rocky IV
(12); 18.30 en 21.00, wo ook
16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Sex spa USA
(18); za 24.00. EUROCINEMA II:
Mama ia boos (18); za 24.00
EUROCINEMA III Jack 'n Jill
(18); za. 24 00. EUROCINEMA
IV: Rocky IV (16); za. 24.00.
KINDERVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I: Da troetel-
beert|ee (al); za en wo 14.00, wo
ook 13.00.
EUROCINEMA IV: Taran en de
toverketel (al); za. zo en wo 13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239): Rocky IV
(12); 19.00 en 21.15 LIDO en
STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Abel (al) 19.00. 21.15,
do. vr. ma en di ook 14.30. Iron
Eagle (12) 14.30. 19.00 en 21.15.
Mama ia boos (al) 14.30, 19.00 en
21.15. The Jewel of the nile (al)
14.30, 19.00 en 21.15. Out of Afri
ca (al). 14.15 en 20.00. TRIA
NON (Breestraat 31. tel. 123875):
Prizzi'a honor (12) 14.30, 19.00,
21.15. ZO 14.15. 16.30. 19.00,
21.15. e REX (Haarlemmerstraat
52. tel 071-125414); Ladies in
lece (1614.30, 19.00, 21.15.
KINDERVOORSTELLINGEN
e LIDO: Peter Pan (al); 14.30.
LUXOR: De Troetel beertjes (al),
za. zo en wo 14.30.
NACHTVOORSTELLINGEN
e REX: Lekkere spelletjes (16), vr
en za 23.30.
NOORDWIJK e LIDO THEATER
(Pr Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): geen opgave.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Mama ia boos (al); do t/m zo en
wo 14.45. 19.00 en 21.15, ma en
dl 19.00, 21.15. e CITY THEATER
II: Hot Chili (16) tijden zie City I.
e CITY THEATER III: Return of
the living dead (16)Tti|den zie City
I. e CITY THEATER IV: Fright
Night (16), tijden zie I. behalve za
terdagmiddag.
KINDERVOORSTELLINGEN
CITY THEATER IV: Pink Panter
festival (al) za, wo 14.45.
DEN HAAGe ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500): The Jewel of the Nile
(al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. wo.
13.30. 1600. 19.00.
ASTA 2 (Spui 27. tel 46:
Out of Africa (al); 14.00. 2C
ASTA 3: Mama ia booslfER<
14.00. 18.45. 21.15. zo wo 1^rs.
15.45, 18.45. 21.15. BABYfjvo(
1 (naast Centraal Station -
471656): Out of Africa (al); lF'
20.15. BABYLON 2 3 Maifa 21
in een wieg (al); 14.00. tyerk
21.15. zo. wo. 13.30. 15.45, 19e B
21 15. BABYLON 3: V*Lj;n
nights (al); 18.45. 21.15. donV'.i
ma. dl. 14.00. CINEAC 1 (t
tenhof 20. tel. 630637): Rock^ed
(12); 14.00. 18.45, 21.30. zo.lede
13.15, 16.00, 18.45. 21.30 Cl0ter
AC 2: Children of the corn L„n
18.45, 21.30. do. 24/4 vr. mnV'
do. 1/5 14.00. CINEAC 3: P»de 1
mid of fear (12); 14.00. 1»ela;
21.30. zo. wo. 13.15. 16 00. 1flruk
21.30. EUROCINEMA (Lewelgp
910. tel 667066): The Jewel or,
Nile (al), za. 19.00. 21 30 VÜU
1600, 19.00, 21.30 wo. 16
19.00, 21.30. METROPOLI..,,,
(Carnegielaan. tel. 456756): Ml
lute beginners (al): dag. behjjk
14.00. 18.45. 21.30. ZO. wo 1$a
16.00, 18.45. 21.30. METROI
LE 2: Abel (al); dag. beh.
18.45. 21.30. do. 24/4 vr ma..orri
do. 1/5 ook 14.00. METROl'ev
LE 3: The Berlin affair (16); fs
14.00. 18.45. 21.30.jT
21.30. METROPOLE 5. De teer
slag (al), dag. beh vr. 1%aa
20.15. VRIJDAG 25 APRIL fEr..c
TELIKE HEROPENING Aantf",
20.00. Metropole 1: The delta
ce (16) METROPOLE 2: <dee
murder by Hlualon (16). Metro^ijk
3: A b tot ut e beginner» (al). Ma, n,
pole 4 Wetherby (16) MelroL
5. The quiet earth (16). Na aflP"'
live optreden van de Band van Istu
derlandse Filmmakers. ODBi v
1 (Herengracht 13. tel. 46241 de
1 (Herengracht 13. tel. 46241
Remo (12), 13.45, 18.45, 21.30_..i.
wo 13.15, 16.00, 18.45, 2lfT,
ODEON 2: Iron eagle (al); 131
18.45, 21.30. zo. wo. 13.15, 16) V
18.45, 21.30. ODEON 3: Tonaal
heim (s)pionnen (al); l3)bo<
18.45, 21.30. zo wo. 13.15. 16L v
18.45, 21.30 ODEON 4: TN r
der alley (16): 18.45. 21.30 do!en
ma. di. do. ook 13.45. LE PAJeer
1 (Kettingstraat 12b, tel. 6564) ec
2: Getting Lucky (18). 12.151%'
22.45. zo. v a. 13.45. e LE PAl- W
3: Trashy lade (18); 12 30 dez
23.00 zo. v.a. 14.00. HAA
FILMHUIS (Denneweg 56.
459900): Zaal 1: Kiss of the
derwoman; 14.00. 19.30. za.
alleen 19.30. The light ski
16.15, 21.45. za. zo. alleen 21fct t
Zaal 2: Hellzapoppin; 14J ea
19.30. beh. za. zo. zo. 14.00.1.%
significance; 16.15, 21.45. tf
za. zo. Zaal 3: Een hommage t ve
film international V: La commbijr
eecca; do. 14.00, 19.30. Te fde
om los te lopen; do. 16.15, 21ien
Werkende klasse gaat naar t
paradijs; vr. 14.00. 19.30 AllPL
santen; vr 16.15. 21 45 Umbs St
D. za. 14.00. 19.30. Tales of oeel
nary madness: za. 21.45. La t«yal
trema; zo. 20.00. Bruxelles tn.Cf
sit; ma. 14.00, 19.30 Toute f
nult; ma. 16.15, 21.45. Het Is
Medusa; dl. 14.00. 19.30
zingt daar zo?; di. 16.15, 21)
Hongaarse rapsodie/Allegro Bl'r
baro; wo. 14.00, 20.00. Gastro.
do. 14.00, 19.30, 21.45. D1
Jonge Sherlock te boek
De boekuitgave van de scenario's van Amerikaanse film,
vliegen je tegenwoordig ook hier om de oren. Ik zie de stapels
bij De Slegte al voor me. Nu is de bewerking uit van „Young
Sherlock Holmes", in Nederland vertoond als „The pyramid
of fear". Het fictieve verhaal van de jeugd van Sherlock Hol
mes, hoe hij aan z'n pet en z'n pijp kwam, waarom hij nooit
getrouwd is en hoe hij aan z'n onmin met Scotland Yard
kwam. Alles onderdeel van het verhaal van een moordlustige
Egyptische secte in een Dickensiaans Londen. Het boek leest
verrassend leuk en brengt de film terug naar wat die eigen
lijk was; een goed .jongensboek". Avonturen-oude-stijl. Noch
de naam van de oorspronkelijke scenarioschrijver (Chris Co
lumbus), noch die van de regisseur worden vermeld. Wel zeer
groot die van producent Steven Spielberg.
(Het geheim van de piramide, uitgeverij Loeb, t. 25,--).
Freek de Jonge; geen gzicht
in „De bedevaart"
Freek geen
Meryl Streep
Een paar uitspraken over het
belang van wat de camera
observeert in een film. Alex
van Warmerdam („Abel")
herinnert zich in het blad
Film en TV maker dat „Tati
zich konsekwent van top tot
teen filmde, omdat hij wist
dat hij meer te vertellen had
dan alleen met zijn kop". En
vergelijkt dat met Freek de
Jonge's hoofd in „De Illusio
nist": „Volgens mij de fout
die Freek de Jonge gemaakt
heeft in „De illusionist",
want als hij iets heeft zit dat
in zijn hele lichaam". Casper
Verbrugge, die Freek regis
seert in de verfilming van
„De bedevaart" (een Cannon-
produktie), maakt die fout
niet: „Daar hebben we ont
zettend veel rekening mee
gehouden. Freek is geen clo
se up-acteur, hij is geen Me
ryl Streep en die ambitie
heeft hij ook niet. Freek zijn
expressie ligt in zijn hele mo
toriek. Na de eerste draaida
gen zagen we dat we toch
nog te close op Freek zaten.
Een aantal van zijn specifie
ke dingen verdwenen daar
door. We hebben dat onmid
dellijk aangepast en we zijn
ruimer gaan draaien".
Jeroen Krabbé
verloren
Jeroen Krabbé lijkt de rich
ting van Rutger Hauer op te
gaan. Op weg naar interna
tionale roem. Verloren voor
theater en film in Nederland.
Binnenkort is hij in de Ne
derlandse bioscopen te zien
naast Glenda Jackson en Ben
Kingsley („het kleinste rolle
tje dat ik ooit gespeeld heb"
zegt hij zelf), daarna in een
rolletje als Nederlander in
„Jumpin' Jack Flash" met
Whoopie Goldberg, aan wie
de Oscar in „Color purple"
voorbij ging, en daarna als
moordenaar in een politie
film met Richard Gere, „No
mercy". Hij heeft die rollen,
behalve aan zichzelf, eigen
lijk net als Hauer en Renee
Soutendijk voor een groot
deel te danken aan regisseur
Paul Verhoeven wiens films
die drie acteurs „over de
grens" brachten. Krabbé
weet dat vooral „De vierde
man deuren voor hem geo
pend heeft. Scenarioschrijver
Harold Pinter en regisseur
John Irvin gingen op zoek
naar Krabbé na het zien van
Verhoevens Reve-verfil-
ming. Ze kregen hem te pak
ken via de in Londen wo-
Jeroen Krabbé: „altijd te wei
nig geld"
nende Nederlandse Hannah
Peschar, ex-vrouw van ac
teur Bram van der Vlugt, die
daar werk doet als corres
pondente voor o.m. radio.
Krabbé vergelijkt in Het Pa
rool het filmen hier en daér:
„Ik ben hier wel eens 36 uur
achter elkaar bezig geweest,
die ze dan lekker als één
werkdag konden uitbetalen.
Dat zijn arbeidsomstandighe
den uit de vorige eeuw. Er is
hier altijd te weinig geld. Je
moet van ijzer zijn wil je in
Nederland een produktie
kunnen voltooien".
Filmhuis Mediterraans
Minister Brinkman opende op 12 april in de Rotterdamse
Doelen de „Interkulturale". Een door het Nederlands Cen
trum Buitenlanders'(NCB) georganiseerd festival met theater,
muziek, beeldende kunst, literatuur en film uit de landen
rond de Middellandse zee. Dat was aanleiding voor diverse
filmhuizen in Nederland om een serie films te programmeren
van Turkse, Joegoslavische, Egyptische en Marokkaanse hui
ze onder de titel „Mediterraan festival". Een culturele ont
moeting die dit weekeinde door het Haagsfilmhuis wordt
overgenomen met een achttal films, vier op de zaterdag, vier
op de zondag. Het Mediterraans festival in Den Haag begint
zaterdag met „Adieu Bonaparte", een op oude dagboeken uit
de tijd van Napoleons Egyptische vedltocht gebaseerde film
van Youssef Chahine (een Egyptisch-Franse co-produktie).
Dan het Marokkaanse „Le grand voyage", het Algerijnse
„Omar Gatlato" en „Les balisseurs du desert" van de Turkse
regisseur Nacer Khemir. Op zondag: „Zivot je lep" (Het leven
is mooi) van de Joegoslaaf Boro Draskovic, de Turkse films
„Hazal" en „Bir Avic Cenet" en van de befaamde Spanjaard
Carlos Saura diens „La Caza".
Op zaterdagavond heeft het Filmhuis na afloop van de films
(half twaalf) een muziekfestijn in petto met de Haagse forma
tie „Zon, zee en zuidvruchten".
*Na do moord op do monoochljn'.
Gezien op 24 april in het LAK-lhee-
ter. Nog te zien op 25 en 26 april
(2030 uur).
Drie mensen voeren een ge
sprek, dat opeens verstoord
wordt door twee boksers. Een
uitgebreid gedecoreerde gene
raal houdt een monoloog over
de oorlog, om hem heen cirke
len dansende paren. Twee
minnaars worden bijna ge
wurgd door 'hun tweede ziel'.
Een vrouw viert haar bevrij
ding van haar erotisch li
chaam, dat onder plastic op ta
fel blijft liggen kreunen.
Robotachtige bedienden slepen
met prachtig meubilair op
steeds herziene aanwijzingen
van een overspannen meerde
re. Futuristisch toneel kan er
vroeger niet zo uitgezien heb
ben als gisteravond in een
LAK-theater vol techniek,
maar je kunt je goed voorstel
len dat het indertijd behoorlijk
schokkend geweest moet zijn.
Rosa Maria Rinaldi koppelde
een aantal 'syntheses' aan el
kaar die Marinetti, de leider
van het Italiaanse Futurisme,
schreef in de tienerjaren van
deze eeuw. De belangrijkste
onderwerpen van zijn teksten
zijn de oorlog, de techniek en
de liefde. De eerste twee be-
npen verheerlijkt hij, over
iefde spreekt hij zich uit in
de scène waarin een man moet
kiezen tussen een verleidelijke
en een gewapende vrouw. Hij
stort zich liever in het zwaard
dan dat hij zich overlevert aan
de jarenlange doodsstrijd van
het huwelijk. De maneschijn
moet vermoord.
De absurde 'videoclips avant
la lettre' worden gespeeld door
tien spelers, die stuk voor stuk
werkelijk prachtig gekleed en
gegrimeerd zijn. (Kostuums:
Debbie de Vries). Op tien mo
nitoren zijn fragmenten uit vi
deoclips en andere TV-pro-
eramma's te zien. Ongeveer de
hele voorstelling door loopt de
uit elektronische geluiden en
herkenbare flarden gecompo
neerde geluidsband van Justin
Billinger. Vaak hebben tek
sten, bewegingen, videobeel
den en muziek niets met el
kaar te maken. Een rustige
avond dus voor een recensent,
die altijd overal de betekenis
van moet vinden. Hoewel het
einde van de voorstelling toch
te denken geeft: alle mensen
hebben zien doodgevochten,
de laatste daad van de laatste
vrouw is het baren van een
agressief robotje. Alleen m
de achtergrond de geig
nog aanwezig, vol med^
met een afgeschoten arm—
'Na de moord op de Hf
schijn' is een verademir)_
veel eerdere LAK-prodi g|
die door het beoogde, maa
bereikbare realisme de rri Ti
gingen. Dat neemt niet (h
dat het spel de komende i
den zeker aan scherpte, tj jj]
en overtuiging kan en 0,
schijnlijk wel zal winnen vt
lukkig is er zoveel te be P
dat de voorstelling niet u|
tend op de acteerpred
drijft.
DICK VAN TEYLIN b
Nieuwe Pim
In Amsterdam zijn dezer
dagen de opnamen begon
nen van de nieuwste film
van Pim de la Patra, geti
teld „Als in een roes". Het
is De la Parra's tweede
film, sinds hij na een lange
afwezigheid met „Paul
Chevrolet en de ultieme
hallicunatie" terugkeerde
aan het vaderlandse film
front. De hoofdrollen in
„Als in een roes" worden
gespeeld door Thom
„Gieljan Beije" Hoffman
en Ellen Vogel.
Recital
Gelier
gaat niet
door
DEN HAAG Het
recital dat de violist
Michael Geiler zon
dagavond om 20.15
uur in Diligentia zou
geven, gaat door on
voorziene omstandig
heden niet door. Gei
ler zou, begeleid door
de pianist Victor De-
revianko, werk spe
len van Rubinstein,
Milhaud, Brahms en
van hemzelf.
(ADVERTENTIE)
BOEKHANDEjj
LEIDEN - LEIDERDORI
OEGSTGEEST KATWIJ
VOORSCHOTEN
Michael
Douglas en
Kathleen Turner
lopen
elkaar ditmaal
te zelden
romantisch
tegen het lijf.
„Jewel of the Nile" met
Michael Douglas, Kathleen
Turner, Danny de Vito. Ca
mera: Jan de Bont. Regie:
Lewis Teague.
Het succes van „Romancing
the stone" moest producer-
hoofdrolspeler Michael Dou
glas wel een vervolg opleve
ren. Dat werd „Jewel of the
Nile", maar niet zonder haken
en ogen. Kathleen Turner, in
de eerste film de schrijfster
van flutromannetjes Joan Wil
der, had meer zin in een film
die écht haar niet geringe ac
teertalent aansprak en moest
via een proces gedwongen
worden haar rol te herhalen.
Scenarioschrijfster Diana Tho
mas van „Romancing" was in
middels overleden bij een
auto-ongeluk en bij het zoeken
naar lokaties in Marokko
stortte bovendien het vliegtuig
^*^§1 met de production designer en
de location manager neer. Zij
en hun piloot kwamen om het
leven. „Jewel of the Nile"
werd aan die drie mannen (aie
slottitels) opgedragen. Die biedt trouwens gen i
Geen vrolijk begin voor een voor het oog, mede dankzij1 1
film die zorgeloze avonturen camerawerk van landgen
(stijl: Indiana Jones-met-knip- Jan de Bont (echtgenoot T-
oog) moest brengen. Misschien Monique van de Ven). Oosll
is dat een van de redenen se couleur locale (MarokB
waarom „Jewel of the Nile" een tiran die het juweel
nogal log is geworden, en nóch de Nijl verborgen houdt oml
de avonturen, nóch de humor dat een symbool van de ma|
er echt sprankelend uit ko- is; het kleine boefje Danny
men. Regisseur Lewis Teague Vito (ex-„Taxi") die verli
is weliswaar een beperkt ta- kerd achter dat juweel
lent, maar de fout moet zeker gaat en het juweel zelf dat 6
ook in het scenario gezocht levende woestijnprins blijkf
worden. Dat zit wat rommelig zijn en geen veelkaraats
in elkaar en mist de pittige steen. Dat is dat rolletje vang
speelsheid van „Romancing bebrilde komiek Avner Eis6
the stone". Daar had je de che- berg trouwens wèl: Een rx
mie van aantrekken en afsto- met een komische uitstralP
ten tussen avonturier Jack die hem méér moet gaan o^.
Colton (Douglas zelf) en de so- veren in Hollywood,
ciety-schrijfster die tegen wil De avonturen zelf zijn van
en dank de jungle in moet. kaliber Indiana Jones: de h
den in een woestijnstorm, ti
Hier ontbreekt die, sterker Nubiërs (gespeeld door
nog: het botert niet tussen de den van het Nationaal bal
twee tijdens een vakantie in Van Senegal), in een vliegti
Griekenland en de schrijfster dat ze niet kunnen bedient
zwicht voor het aanbod van en aan rafelige touwen hi
een mysterieuze oosterse vorst gend boven een Put
om zijn biografie te gaan Doods. Kosten noch moeite
schrijven. De avonturier gaat Spaard voor een paar uur v>
pas in tweede instantie schoor- mechanisch kijk werk, die®
voetend achter mevrouw aan. onmiddellijk daarna weer vo
Het zet beide karakters nogal geten bent.
solitair in de film. BERT JANS#